Honda crv vs Kia sorento+muut maasturit

Peksi 12

Kumpaa suosittelette? Tarkoitus olisi ostaa auto joka soveltuu hevoskuljetuskopin vetoon. Mielessä käytetty, ajettu 60-90tkm. Mitens muut merkit? Kertokaahan kokemuksia maastureista. Olisi ensimmäisen maasturin osto edessä. Asiallisia vastauksia jos saisi. Ei tyylin meidän isä on parempi kuin teidän isä. Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille.

17

6199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostin Ford Kugan

      Itselle olisi kelvannut nelivetofarkkukin, kunhan perään saa vain riittävästi kiloja.

      Vanhemman mallin CR-V:n takaovi aukeaa sivulle ja se ei ole hyvä juttu trailerin vedossa, sillä ovea ei saa auki kun traileri on perässä. RAV4:ssä on sama vika.

      Toinen juttu mitä kannattaa tarkastaa on vetokyky. Monissa autoissa se jää yllättävän alas. Kahden hevosen trailerin omapaino on jo jotain 800kg ja kantavuus noin pari tonnia, eli olis hyvä että autolla saa vetää noin 2000kg.

      Tsekkaile nyt ainakin Outlander, Forrester, Tigua jne.

      • ååpo

        Siis Sorento on oikea maasturi jossa on alennusvaihteisto jota tarvitset vaikka liukkaalla pellolla kun yrität saada trailerin liikkeelle.
        Jollain citymaasturilla kuten Hondalla on kytkin kovilla kun joutuu luistattamaan että pääsisi liikkeelle ja sittenkin sutii helposti.


      • Kuga
        ååpo kirjoitti:

        Siis Sorento on oikea maasturi jossa on alennusvaihteisto jota tarvitset vaikka liukkaalla pellolla kun yrität saada trailerin liikkeelle.
        Jollain citymaasturilla kuten Hondalla on kytkin kovilla kun joutuu luistattamaan että pääsisi liikkeelle ja sittenkin sutii helposti.

        Kian Sportage olisi parempi vertailukohta CR-V:n kanssa.

        Harvoin hevoskisojen parkkialueita on järjestetty niin huonoon paikaan että olis tarvetta ihan oikealle maastoautolle, etuvetoisellakin pärjää, jos on tarkaana ja "leikkineliveto" sittarilla pärjäilee hyvin.

        Kunnollinen neliveto alennusvaihteineen olisi tietysti parempi vetopeli huonolla alustalla, mutta sitten tahtoo myös koko, hinta ja polttoaineen kulutus kasvaa.

        Citymaasturi on kompromissi. Jokainen tietää omat tarpeensa ( resurssit) ja valikoi sen mukaan


      • automaatti...
        ååpo kirjoitti:

        Siis Sorento on oikea maasturi jossa on alennusvaihteisto jota tarvitset vaikka liukkaalla pellolla kun yrität saada trailerin liikkeelle.
        Jollain citymaasturilla kuten Hondalla on kytkin kovilla kun joutuu luistattamaan että pääsisi liikkeelle ja sittenkin sutii helposti.

        on keksitty. Hakkaa tullen mennen manuaalit alennusvaihteella.


      • automaatti... kirjoitti:

        on keksitty. Hakkaa tullen mennen manuaalit alennusvaihteella.

        Tosin ei sitä nyt sentään pidä verrata alennuslaatikkoon, mutta erittäin hyviä kokemuksia on itselleni kertynyt hyvinkin hankalista paikoista. Automaatin "luistatus" kun ei rasita eikä kuluta oikein mitään ja lisäksi sillä on helppo ikäänkuin tunnustellen edetä pitokyvyn äärirajoilla ilman turhaa sudittamista. Ongelmana on eräiden merkkien kohdalla melko alhainen vetomassa.


      • Nelivedon erot
        Kuga kirjoitti:

        Kian Sportage olisi parempi vertailukohta CR-V:n kanssa.

        Harvoin hevoskisojen parkkialueita on järjestetty niin huonoon paikaan että olis tarvetta ihan oikealle maastoautolle, etuvetoisellakin pärjää, jos on tarkaana ja "leikkineliveto" sittarilla pärjäilee hyvin.

        Kunnollinen neliveto alennusvaihteineen olisi tietysti parempi vetopeli huonolla alustalla, mutta sitten tahtoo myös koko, hinta ja polttoaineen kulutus kasvaa.

        Citymaasturi on kompromissi. Jokainen tietää omat tarpeensa ( resurssit) ja valikoi sen mukaan

        "Kian Sportage olisi parempi vertailukohta CR-V:n kanssa."

        Totta. Ja jos noita vertaillaan, niin Sportagen nelivetohan on selvästi parempi: sen saa automaattitilan lisäksi lukittua 50/50 -suhteeseen pienissä nopeuksissa, kun taas CR-V:ssä on vain viiveellä toimiva automatiikka, jonka kytkeytymisviivettä on kritisoitu liian pitkäksi.

        Jos nelivedon toimivuutta arvostaa, niin noista kahdesta ehdottomasti Sportage. Mutta Sportagen perävaunupaino jää 1600 kiloon (uudemmissa dieseleissä 1800 kg). CR-V:n perävaunupaino lienee samaa luokkaa. Sorentosta löytyy sitten jo enemmän vetokykyä ja se jo mainittu alennusvaihde. Sorento on muuten voittanut vuoden vetoauto -tittelin Englannissa kahtena vuonna peräkkäin:

        http://motortorque.askaprice.com/news/auto-0609/kia-sorento-top-suv-towcar-for-2nd-year.asp


    • ykskaksi

      Aika oleellinen asia on, vedätkö yhden vai kahden hevosen kärryä. Yhden hevosen kärryn saat liikkeelle katumaasturillakin, mutta kahden hevosen kärry hevosineen kallistaisi jo minun vaakaani Sorenton kaltaisen oikeamman maasturin puolelle. Kytkin on raskaan kärryn kanssa lähdöissä kovilla ja automaattina CRV:stä taas loppuu vetolupa.

    • peksi 12

      Eli ihan citymaasturia olen ajatellut. Kahden hevosenkoppi on vedettävänä. Kumpi sorennoista on varustetasoltaan ruunsaampi, LX VAI EX? Diesemalli ja hintahaarukka 20-25 tuhatta euroa olis vara laittaa autoon. Kaikki rahat mennyt jo hevosiin.. Ehdotuksia kaivataan. Mitä tuolla summalla saa ja mikä auto kannattaisi ostaa? Autot ei ole meikäläisen vahvin valtti, niin kuin varmaan kyselyistäni tulee ilmi. Kiitos vastanneille!

      • summa kyseessä

        -------NIIN----OTA----JÄRKI----KÄTEEN----
        ELI:oisko mahollisuutta ottaa käytetty ihka oikee MAASTURI,(PIENELLÄ DIISSELI VEROLLA),vm2000 tai vanhempi yli 200tkm ajettu.
        MUTTA vielä pystyy ajaa kun uutta kun on hyvin pidetty.siinä jäisi vielä hevosten hoitoonkin rahaa.et alappa ettii.....


      • ykskaksi

        siis käytetyn maasturin tai Pick Upin (jos ei ole montaa ihmistä kuskattavana) puoleen kääntyisin. Nykyisiltä markkinoilta 25 tonnilla irronnee melko hyviäkin maastureita. Halvimmat Pick Upit lähtevät tuolla rahalla ihan uudenkarheinakin ja niissä saisi kohtuullisen dieselveron kylkiäisienä, sekä tietenkin kuljetuskapasiteettia lavalla harrasteen rojuille tai vaikka heinille...


      • esim Hyundain Santa Fen uuden korimallin eli vm 2006 diesel koneella ja automaatilla saa asettamallasi rahaehdolla. Siinä neliveto toimii eri periaatteella kuin Kiassa ja on mukana automaattisesti aina kun sitä tarvitaan. Todella kestävä ja huoleton peli.


      • maasturi.
        summa kyseessä kirjoitti:

        -------NIIN----OTA----JÄRKI----KÄTEEN----
        ELI:oisko mahollisuutta ottaa käytetty ihka oikee MAASTURI,(PIENELLÄ DIISSELI VEROLLA),vm2000 tai vanhempi yli 200tkm ajettu.
        MUTTA vielä pystyy ajaa kun uutta kun on hyvin pidetty.siinä jäisi vielä hevosten hoitoonkin rahaa.et alappa ettii.....

        Et nyt tainnut ottaa huomioon, että Sorento on "ihka oikea maasturi": erillisrunko, jäykkä taka-akseli, lukko keskellä ja kitkalukko takana (viimemainittu korvattu uusissa luistonestolla), alennusvaihteisto.


      • Kommenttia
        SantaFe-kuski kirjoitti:

        esim Hyundain Santa Fen uuden korimallin eli vm 2006 diesel koneella ja automaatilla saa asettamallasi rahaehdolla. Siinä neliveto toimii eri periaatteella kuin Kiassa ja on mukana automaattisesti aina kun sitä tarvitaan. Todella kestävä ja huoleton peli.

        "Siinä neliveto toimii eri periaatteella kuin Kiassa ja on mukana automaattisesti aina kun sitä tarvitaan."

        Santa Fen neliveto on vastaava kuin Kia Sportagessa, ja sisältää automaattitilan ohella myös keskilukitusmahdollisuuden pienissä nopeuksissa. Monissa kilpailijoissa ei tätä lukitusmahdollisuutta ole lainkaan.

        Sorentossa tavallisin nelivetoratkaisu on perinteinen kytkettävä neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Auto on siis takavetoinen, kun neliveto ei ole kytkettynä. Kun neliveto on päällä, on etu- ja takapää lukittu. Sorenton nelivetoa tulee siis käyttää vain joustavilla pinnoilla, ei esim. asfaltilla käännettäessä (sama koskee Sportagen ja Santa Fen nelivedon lukitustilaa).

        Toisaalta Sorentostakin on olemassa automaattisesti kytkeytyvällä nelivedolla varustettu malli. Sportagesta ja Santa Festä poiketen se vetää normaalisti takapäällään ja kytkee vetoa tarvittaessa eteen (muissa mainituissa veto on normaalisti edessä). Myös tämä versio sisältää keskilukon ja noista citymaastureista poiketen myös alennusvaihteen.


      • maasturia
        maasturi. kirjoitti:

        Et nyt tainnut ottaa huomioon, että Sorento on "ihka oikea maasturi": erillisrunko, jäykkä taka-akseli, lukko keskellä ja kitkalukko takana (viimemainittu korvattu uusissa luistonestolla), alennusvaihteisto.

        Ei erillisrunko maasturia tee tai maasto-ominaisuuksia paranna, päinvastoin.

        Mutta myönnettäköön, että Sorento voidaan muilta osin lukea sinne maasturien puolelle.

        Sen hyvin citymaasturimainen muotoilu on se joka on aiheuttanut sen lukemisen siihen toiseen luokkaan aina.


    • Ajelen siis Hyundai Santa Fe'llä, mittarissa nyt noin 90.000 km. Kone 2,2 diesel ja automaattilaatikko. Ajelen huonoilla metsäteillä ja vedän noin 1900 kg:n uistelupaattia (siis paatti plus traileri) usein pitkiäkin matkoja ja lasken venon vesille hankalista luonnonluiskista. Olen ollut hyvin tyytyväinen autoon. Neliveto tässä ei ole mikään leikkineliveto vaan oikeasti kaikki kulmat raapivat tosipaikassa. Automaattilaatikon kanssa ei ole tullut edes mieleen alennusvaihteiston tarve. Aisapainoa Hyundai kantaa hyvin ja ajo on vakaata ja vaivatonta. Toki varmasti useimmat sittarit joiden vetomassa vaan riittää, toimivat hevoskopin vedossa vallan hyvin.

    • maasturiP

      Myyn ML270 tai Pathfinderin, molemmissa vetokyky jarruin 3.500kg, vääntöä 400Nm, 120 KW. Nelivetoja alennusvaihteella, vetää hummat kivutta sopii vielä tavarat ja rehut 5 henkilön lisäksi kyytiin.

    • Kurppankuljetukseen

      Samanlaisia homomaastureita kaikki citymaasturit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe