Lapsi + koira=huono yhdistelmä

tyttönainen

Tänään sattui järkyttävä tapaus ollessani 3-vuotiaan rotikka uroksen kanssa lenkillä. Koirani ei siedä muita koiria, varsinkaan uroksia.

Olimme kävelyllä ja vastaan tulee n. päiväkoti ikäinen pieni tyttö koiransa kanssa. Koira oli jonkin sortin terrieri. Tytön äiti käveli noin 50m jäljempänä. Noh, tämä pikkukoira nähdessäni omani rupeaa räksyttämään ja vetämään hulluna meitä kohti.
Huudan tottakai "Älkää tulko lähemmäksi, tämä ei pidä muista koirista!"
Eihän se mitään auttanut kun pikkukoira vaan väkisin tuli tyttö perässänsä. Omani puraisi pienemmälle ilkeännäköisen haavan. Vaihdettiin numerot ja äiti lähti kiikuttamaan koiraa lääkäriin.
Koiralla ei mitään hätää kuulema, mutta nyt on tullut kyseiseltä äipältä vihaisia viestäjä tappajakoirasta.

Mitä mieltä te olette asiasta? Tottakai olen korvausvelvollinen, kun koirani aiheutti vahingot, mutta mielestäni myös äiti tähän syyllinen. Pieni lapsi ei kuulu hihnan päähän ja varsinkin kun kävelee ihan erillään äidistään.
Ottaa hillittömästi päähän, kun yritin kuitenkin estää tilanteen, mutta minkäs mahdan kun pikkukoira tuli vaan väkisin omani "päälle".

46

2326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihunat lapsoset

ja niiden pienet hauvat...
      Ikävä tapaus tosiaan ja varmasti kaikille osapuolille järkytys.

Hiukan mielipiteitä:
      Jos minkäkokoinen ihminen tahansa ei pysty pysäyttämään taluttamaansa koiraa -> ei kelvollinen taluttamaan (juuri mainitsemastasi syystä, eli koira tulee väkisin toisen "suuhun")

Eipä siinä oikein ole muuta tehtävissä kuin juosta itse koiran kanssa karkuun niin ei satu moisia tilanteita... tosin olisiko se koissu tullut perässä ja raahannut lapsosenkin mukanaan.. tiedä häntä, mutta minä yrittäisin paeta koirani kanssa paikalta.

Vastuuntuntoinen äiti EI anna lapsen taluttaa koiraa jota lapsi ei hallitse.
      Muutenkaan en ymmärrä korvausvelvollisuutta tuossa tapauksessa. Ei vaan logiikkaan mahdu että koira joka purettaa itsensä kytketyllä koiralla olisi vähemmän syyllinen kuin pureva koira.

• Hukka-Musti

Kyllähän kaikkien pitäisi se tietää, etteivät kaikki urokset pidä toisista uroksista. Jos joku päästää koiransa sinun koirasi kimppuun, vaikka näkee sinun koirasi olevan vihainen, niin omapahan on vikansa. Veisitkö sinä vaikka koirasi karhun luokse, joka karjuu koirallesi ja on ketjuista puuhun kiinnitetty?

Kyllä tästä tapahtumasta pitäisi olla vastuussa sen lapsen äiti. Sehän on itsestään selvää, että jos koira alkaa jo kaukaa ärhennellä toiselle koiralle, niin siinä käy huonosti, jos ne koirat päästetään toistensa luokse.

Sinä kaiken lisäksi annoit varoituksen sille lapselle, ja olisi lapsen pitänyt puhetta ymmärtää.

Korvaus ei kuulu sinulle, vaan tyhmän lapsen tyhmälle äidille!

• yhdistelmä

Totta tuo että yhdistelmä lapsi-koira on vähän arveluttava, mutta ei kuitenkaan laiton. Toki myös kuvauksen äiti on ainakin moraalisesti osavastuussa tapahtuneesta. Jäi kuitenkin epäselväksi miten yritit estää koiraasi tekemästä sitä mitä tiesit sen kuitenkin todennäköisesti tekevän. Eli purevan. Ainakaan kuonokoppaa ilmeisesti et pitänyt koirallasi? Yrititkö mitenkä vetää sitä pois siitä tilanteesta ENNEN kuin vastaantuleva ehtii kohdalle? Käskytitkö sitä lainkaan? Vai annoitko koiran vain olla ja päätit katsoa kuinka käy? Jos näin, niin nyt näit tuloksen ja toivottavasti jokin muuttuu pysyvästi. Kenties koulutat koiraasi sietämään ne muut, kenties käytät kuonokoppaa tämän jälkeen, ehkä muuten vain varot tai jopa nostat kätesi pystyyn ja toteat että tämä koira ei sovi minulle? Jotain täytyisi nyt kuitenkin pysyvästi muuttua, ennenkuin mainitsemasi äidin "ennustus" muuttuu todeksi ja koira raatelee jonkun kuoliaaksi(koiran tai lapsen tai molemmat).

En vain oikein tahdo ymmärtää näitä nykyajan ihmisiä. Nuoruudessani oli melkein joka toisessa töllissä koira, pystykorva tai ajokki, ja lapset niitä pääsääntöisesti kuljetti iltapäivisin koulun jälkeen ja illalla. Ja koirat totisesti sai liikuntaa. Ei silloin ollut sakemanneja tai rotikoita muilla kuin vartijoilla ja poliiseilla ja muilla ammatti-ihmisillä. Heillä oli se ammattitaito ja kyky sekä voimat käsitellä ja kouluttaa näitä koiria tavalla jota nämä tällaiset vaativat. Ei tarvinnut ihmisten pelätä jokaista vastaantulevaa koiraa että onko tuo kiukkuinen vai ei. Raateleeko koirani hengiltä vai ei. Jonkun sellaisen omistajan käsissä jolle tavaratalon leluosaston pehmokoiratkin on liian vaativia hoidettavia ja koulutettavia.

• emubarbi

Minun mielestä sinä et edes ole korvaus velvollinen. Koska selkeästi tämä lapsi ei pystynyt hallitsemaan edes sitä pientä koiraa....

On hienoa että lapset haluavat hoitaa koiria ja ulkoiluttaa niitä mutta... ah vanhemmat... tiedostakaa lasten taidot!

Itsellenikin on täällä tullut pari kertaa tosi nuoria lapsia (max tokaluokkalaisia) 2 tyttöä molemmilla omat koirat (talvella ne veti niitä pulkassa...) Nämä ah ihanat lapsukaiset vaan kun eivät tajua väistää edes toiselle laitaa kävelytietä vaan kävelevät miten sattuu toinen toisessa ja toinen toisessa laidassa. Yritä nyt siitä VÄLISTÄ päästä sakumixini kanssa ohi, jolla muiden koirien ohittamisessa on puutteita!

Tänään minun poitsuni säikytti toisen koiran (omani vasemmalla puolella seuraa käskyn alla, mutta haukkuin muutaman kerran) joka tuli vastaan. Tämä vastaantuleva koira varmasti pelkäsi koska se karkasi meidän kohdalla omistajaltaan ja lähti juoksemaan karkuun. En mielestäni ole silti vastuussa sillä oma poitsuni oli jalkani vieressä, noin 10m päässä vastaantulevasta. Toki poitsuni haukkui, mutta ei ollut edes agressiivinen... Toivon todella että omistaja sai oman koiransa kiinni. Itse lähdin toiseen suuntaan jotta en aiheuta poitsuni kanssa enenpää paniikkia toiselle.

• kuinka saatkin

sympatioita täällä, lain mukaan molemmat vastaavat oman koiransa tekosista koska olivat oikein taluttimissa kiinni.

Sinuna menisin itseeni ja olisin lähtenyt eri suuntaan, jotta tilannetta ei olisi edes tapahtunut.

• nähtyä

Kovin usein näkee koiraa ulkoiluttamassa pinen lapsen. Jos koira hankitaan, vaikka sitten lasten iloksi, niin on se aikuisten vastuulla. Viimeksi nähtyä kun olin koirieni kanssa niin tien toisella puolella oli lapsi porukka boxerin kanssa, kun tuli toinen koira vastaan alkoi kauhea kiljuminen, mikä ei auta yhtään koiraa olemaan rauhallinen, ja vastaan tuleva koira menetti hermonsa sekä omistaja ilmeestä päätellen. Sama on käynyt itsellä, pieni lapsi pienen koiran kanssa, omani ei pidä pienistä koirista, sanoin että ei kannata tulla mutta tyttö ei pystynyt pitämään koiraa, onneksi päästiin pelkällä säikähdyksellä. Vanhemmat hoitakaa itse koirienne ulkoilut, EI OLE LASTEN TEHTÄVÄ!!

• tappava yhdistelmä

Minkä ihmeen takia sitä pitää ottaa tuommosia petoja lemmikikseen jotka ei tule toimeen yhteiskunnassa. Ja et sinäkään kyllä hallinnut tilannetta kun hurtasi pääsee puremaan vaikka on hihnassa kiinni, ei taida koulutus olla ihan kohillaan. Totta kai olet vastuussa.
      Nämä on just näitä tapauksia että otetaan uhmalla "kova" koira nostamaan omaa egoa, mutta ei sitten vastata sen tekosista. Entäs sitten kun tuommonen otus joskus karkaa, kenet se tappaa?

• sakemaanikko

olisi ottanut koiran kuvittelemastasi syystä, niin tuskin tapahtuneesta täällä huutelisi.

• lasten pappominen

Mua alkaa kyllästyttää tää lasten paapominen. Meillä täällä kotinurkilla on ala-aste ikäisillä "ihanilla" äitin pikku kullanmuruilla jos minkä kokoista ja luonteista koiraa ulkoilutettavana ja aina ovat omien koirien luo pyrkimässä. Minun ehdotukseni on, että kaikille osapuolille, myös näille pikku pikku mussukoille joilla ei ole mitään käsitystä käytöstavoista, opetetaan sana EI; jos ilmoitan "ET tuo sitä hurttaa tänne" niin äitin pikku kullannuppu ymmärtäisi mitä tarkoitan !!!

• ei pitäisi vaatia sinulta korvauksia koska siis päästi koiran lapsen kanssa ja noin kävi.
      ihmettelen kuitenkin että mikset nostanut itse koiraa pannasta ylös jottei ylety siihen koiraan tai kääntynyt menemään toiseen suuntaan mielummin kuin huudat kolmivuotiaalle ohjeita?
      itse tiesit että mitä saattaa käydä niin kuitenkin annoit tapahtua.
      minusta tuo mentaliteetti että "mitäs tuo koiransa lähelle" ei ole vastuullista ajattelua ja toimintaa. vaikka koira ei sietäisi toisia uroksia niin se on pystyttävä hallitsemaan ja estää puremasta.
      sama kyllä pätee siihen toiseenkin koiraan jonka kohtasitte.

• ...

Mitä itse olen rotikoiden ja muiden uroskoirien,jotka eivät pidä muista koirista, ohjaajia koirakentällä seurannut, niin kyllä aina omaa koiraa on otettu kuonosta kiinni toisella kädellä ja toisella kaulapannasta nostettu koira ulottumattomiin, ettei pääse puremaan sitä pienmpää hyökkääjää. Vaikka tottakai hyökkäykden syy on jossain muualla kuin itsessä tai omassa koirassa, niin kyllä ohjaajat yleensä ovat halunneet välttää kaikin keinoin,e ttei hyökkääjään satu.

Vaarallisin tilenne jonka itse olen nähnyt kentän laidalla oli kun äiti oli kouluttamassa koiraansa ja pieni lapsi oli yksin laidalla odottamassa. Lapsi päätti mennä silittämään viereissellä penkillä ituvaa rotikkaa. Lapsi tuliv aikka rotikan ohjaaja sanoi, että "kysypä äidiltä lupa satko tulla koskemaan vieraita koiria..." Äiti ei reakoinut, lapsi ei reakoinut.. Alkuun koira antoi silittää, sitten alkoi murisemaan, vieläkään ei lapsi osannut reakoida, äitiä koko tapaus ei enää kiinostanut. Loppupeleissä ohjaaja oli täydellisen kieputtanut itsensä koiransa pään ympärille, ettei yltä puremaan lasta ja kun koira ärähti vähän kovempaa äiti tajusi hakea lapsensa pois...

Hirveä tilanne vierestä katsottunakin... Rotikan ohjaaja sanoi, että jos kyseessä olisi ollut vieras koira, tilanne olisi ollut helpompi, olisi voinut potkia sen kauemmaksi, mutta kun ei voinut lasta alkaa potkimaan.

• sakemaanikko

en suostuisi maksamaan yhtään mitään. Se vaan on väärin! Anna tulla vaikka minkälainen soppa, mutta sinun koirasi oli hallinnassa, se toinen ei.

• tulehyväkakku

aikuinen ihminen päästit koirasi puremaan? Näin me rotikan omistajat mainettamme kasvatamme:(

Rotikka ei takuulla pure, kun sen nostaa pannasta ylös ja ottaa kuonosta kiinni. Kintuissa ärhentelevän pikkukoiran voi tarvittaessa vaikka potkaista kauemmas. Näit, että terrieriä talutti lapsi joka ei hallinnut koiraa..et kyllä hallinnut omaasi sinäkään, joten aiheutit vakavan vaaratilanteen.

Olkoon juridinen syyllinen tässä tapauksessa kuka tahansa ja ihan hyvä, ettei pahempaa sattunut. Et kyllä voi ylpeillä "oikeassa olemisella" tässä..

Kun liikumme ihmisten parissa, voi missä tahansa olla vaaratilanne. Oma koira on hallittava vaikka istumalla päälle, jos ei muu auta. Ei jumalauta saa päästää puremaan ketään!

• sakemaanikko

aloittaja oppinut tapahtuneesta. Sitähän se koirien kanssa on, että aina oppii uutta ja oppii myös ennakoimaan tilanteita. Toivottavasti se äitikin oppi.

• voi käyttää myös

Komppaan tämän kirjoittajaa:

"Oma koira on hallittava vaikka istumalla päälle, jos ei muu auta. Ei jumalauta saa päästää puremaan ketään!"

Muistan eräänkin kerran kun oma haukku ja eräs dobermanni(nuoria kukkopoikia molemmat tuolloin) alkoiva isotella toisilleen koirapuistossa ja pian sitten istuttiin molemmat koiriemme päällä ja pidettiin kuonoista ja niskasta kiinni maassa. Herrahaukut kun oli hiukan kiihdyttäneet itseänsä pyhään jihadiin toisiansa vastaan. Nartustako tappeliva? Ehkä. En muista miten ja missä järjestyksessä siitä sitten poistumaan päästiin, mutta samaan aikaan ei olla enää viittitty puistoilla. Mutta kumpikin osapuoli selvisi rytäkästä ilman vammoja muualla kuin ehkä klommoutuneessa itsetunnossa.

• tulehyväkakku
        voi käyttää myös kirjoitti:

Komppaan tämän kirjoittajaa:

"Oma koira on hallittava vaikka istumalla päälle, jos ei muu auta. Ei jumalauta saa päästää puremaan ketään!"

Muistan eräänkin kerran kun oma haukku ja eräs dobermanni(nuoria kukkopoikia molemmat tuolloin) alkoiva isotella toisilleen koirapuistossa ja pian sitten istuttiin molemmat koiriemme päällä ja pidettiin kuonoista ja niskasta kiinni maassa. Herrahaukut kun oli hiukan kiihdyttäneet itseänsä pyhään jihadiin toisiansa vastaan. Nartustako tappeliva? Ehkä. En muista miten ja missä järjestyksessä siitä sitten poistumaan päästiin, mutta samaan aikaan ei olla enää viittitty puistoilla. Mutta kumpikin osapuoli selvisi rytäkästä ilman vammoja muualla kuin ehkä klommoutuneessa itsetunnossa.

Olen usein miettinyt, miksi se oman koiran hallinta joka tilanteessa on niin pirun vaikeaa. Jospa moni omistaja pelkää käyttää kovia otteita koiraansa silloin kun on toimittava? Siinä voisi olla syy, kun näitä pureskeluja aina vaan sattuu.

Onko liian vapaan pehmokasvatuksen tulosta, kun lapset näyttävät keskisormea ja koirat jyrsivät kaikkea mikä liikkuu? Ja syyllinen on aina jossain muualla..

Klommot itsetunnossa on ylevämpää, kuin raivoisa raatelu.

• ET POTKAISSUT

Minä ole sitä mieltä että kaikkien koirien ei tarvitse tutustua toisiinsa. Itse omista pienen narttu koiran enkä todellakaan vie sitä isojen koirien tai räksyttävien pientenkoirien luo. Aina kysyn omistajalta onko ok tulla tutustumaan!
        Eli tässä tilanteessa mielestäni oli väärin että terrieri tuli sinun luo vaikka kielsit tulemasta. Itse olisin kyllä potkaissut sen koiran pois.

• Nää on ikäviä tilanteita,joita välillä sattuu,johtuen välinpitämättämistä koiranomistajista.

Koirat ei kuulu lapsille talutettavaksi.Vasta sitten,kun on voimaa pitää ne,ja ymmärrystä miten toimitaan,ja kykyä vastaanottaa ja tajuta myös toisen sanat tarvittaessa.
      Lapsi ja koira ovat riski myös itselleen.Kerran näin läheltäpiti tilanteen,kun ko.yhdistelmä "liukui" melkein auton alle tielle,kun moppe bongasi toisella puolen toisen koiran.

Tapauksessa ei voi suoraan sanoa,oletko korvausvelvollinen.
      Jos olet varoittanut vastapuolta,ja yrittänyt myös tilanteessa toimia niin,ettei mitään olisi tapahtunut,mikä ei todella ole aivan niin helppoa kuin moni luulee,niin et todennäköisesti ole syyllinen.Tosin tapaukset on välillä aika kinkkisiä.

Moraalisesti vastuussa on kuitenkin lapsen äiti.
      Jo siinä,että antaa muksun talutella hallitsematonta koiraa,siinä että se on aivan liian kaukana,jotta olisi voinut puuttua.Tai siinä,jos ei edes viitsinyt puuttua tilanteeseen.

Harmi juttu myös koiran kannalta,että joutui tuollaiseen tilanteeseen,joka vielä päättyi noin.
      Se kun ruokkii entisestään sen vastemielisyyttä muihin uroksiin.

• syyllinen sinä

varoitit ja yritit estää ja tytölle pikkukoiran vastuullinen kuljettaminen oli mahdotonta.

• äiti minäkin

saa katsoa peiliin, oli vain hänen vikansa, että hänen koira pääsi koirasi luo. Ota poliisiin yhteyttä jos ne viestit ei lopu, säästä ne viestit. Lapsille ei koiria saa luovuttaa, jos eivät pärjää niiden kanssa.

• älä jätä

Saako ladatun haulikon kanssa kulkea vapaasti ja huudella vastaantulijoille, että tämä sitten saattaa laueta jos tulet liian lähelle?
        Älkää nyt tyhmiä olko. Koiran ulkoiluttaminen ei ole lapsilta kiellettyä, vaikkakin joskus tyhmää, mutta normaalikoirat tuommosessa tilanteessa moikkaa toisiaan eikä käy suoraan kiinni. Tuommosten petojen omistamiseen pitäisi olla samanlainen lupa kun aseen kantamiseen, yhtä vaarallisia molemmat. KOIRAT EI SAA PURRA KETÄÄN, TURHA SIINÄ ON SYYTÄ VIERITTÄÄ MUILLE JOS OMA KOIRA PUREE.

• tulehyväkakku
        älä jätä kirjoitti:

Saako ladatun haulikon kanssa kulkea vapaasti ja huudella vastaantulijoille, että tämä sitten saattaa laueta jos tulet liian lähelle?
        Älkää nyt tyhmiä olko. Koiran ulkoiluttaminen ei ole lapsilta kiellettyä, vaikkakin joskus tyhmää, mutta normaalikoirat tuommosessa tilanteessa moikkaa toisiaan eikä käy suoraan kiinni. Tuommosten petojen omistamiseen pitäisi olla samanlainen lupa kun aseen kantamiseen, yhtä vaarallisia molemmat. KOIRAT EI SAA PURRA KETÄÄN, TURHA SIINÄ ON SYYTÄ VIERITTÄÄ MUILLE JOS OMA KOIRA PUREE.

Koira ei saa purra ketään.

• miettiä etukäteen
        älä jätä kirjoitti:

miten toimia eri tilanteissa. Jos vieras koira hyökkää eikä ole mahdollista ääniefektein tai muuten uhkaamalla suojata omaa koiraa, minä ainakin potkaisen. Valitettavasti. Ja jos kyseessä on hihnassa oleva koira paras tapa lienee uhata sen potkaisemisella. Todennäköisesti tulee enemmän vipinää kinttuihin sille päällekäyvän omistajalle.

Ja...koira joka puolustautuu toisen koiran hyökätessä ei ole lahopää (vaikka toinen olisi pienempikin, eri juttu on jos koira uhkaa ihmistä.

Isompi lahopää olisin itse jos pakottaisin koirani hyväksymään pienemmän koiran puremat. Mistähän se keskinäinen luottamus löytyisi myöhemmin oman koiran ja minun välilleni??

Kummallisia ajattelumalleja..

• nyt ja hengitä
        älä jätä kirjoitti:

välillä. Jos sanotaan, että älä tuo sitä koiraa ettei tämä toinen tykkää turha räkyttäjistä, niin kyllä vastuu siirtyy sille joka sen koiransa päästää lähelle. Lapset saavat kyllä koiria ulkoittaa, mutta vain siinä tapauksessa, että lapsi on sen verran iso että ylipäätään pärjää koiralle. Tuollainen tarhaikäinenhän voi päästää koiran irtikin ja juosta itse auton alle, ei sitä kuule äiti/isä voi kovin kaukana kulkea, 50 metriä tuolle yhdstelmälle on ihan liikaa. Koirat puree puolustuakseen, oli sitten vastassa räkyttävä fifi tai mikä hyvänsä.

• linjoilla olen minäkin,,
        älä jätä kirjoitti:

meillä uros rotikka mikä on agressiivinen toisia koiria vastaan JOS EI SAA HAISTELLA,muuten ei ole mitään ku nähään muita koiria..mutta ei se todellakaan hyökkää kenenkään kimppuun tai pure ketään toisia koiria lenkillä oleeessa..tai että pitäs minun omistajana huudella vastaaantuleville että menkää muuta kautta,älkää tulko lähelle ku koirani ei siedä muita,,,on todella outoa,pitäsköhän iha ITSE OMISTAJAN kuiteskin katsoa tässä tapauksessa peiliin ja kuka koiran on kouluttanut,(siis jättänyt kouluttamatta) koirasta tulee just sellainen peto,kuin omistaja siitä sen tekee..turha myös syyttää vastaantulijoita lenkki poluilla,tai sellaista ihmistä kuka on koiran lapselle luovuttanut,sinun pitää valita seuraavaksi koirasi kanssa lenkkipolut jostain metsänpoluilta.tai jos et pysty saamaan koiraasi minkäälaista otetta ni anna se sellaselle ihmiselle mikä saa sen kuriin ja opettaa sille tapoja ettei siitä tule ihan tappaja ja sillä saat sitten kaikki ihmiset vihamaan myös muittenkin rotikoita!!!!!

(meidän kylilläpäin ainakin jos kuulee joku tai lukee lehdistä että rotikka on purrut lapsia tai hyökännyt jonkun kimppuun jne,ni näkee heti,kuin ihmiset rupee karttamaan kyseistä rotua.juostaan heti tientoisellepuolelle ja supatellaan että siinä se tappaja rotu menee jne)

ps:ole ystävällinen ja vaihda rotua (chihua) jos hallitsisit paremmin hihnassa sitä ;O))

• sarque

Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, ettei pienelle lapselle tai yleensäkään lapselle, jolla ei ole kykyä hallita koiraa sitä ei myöskään pidä sille talutettavaksi antaa. Kyllä minun mielestäni tässä tapauksessa vastuu tapahtuneesta olisi ehdottomasti ollut äidin. Itse olisin pyytänyt poliisit paikalle ratkaisemaan tilanteen, kun kerran korvauksia makselet. Mutta ei kai sitä sillä hetkellä varmastikaan tule ajatelleeksi, kun varmasti itsekin olit tapauksesta järkyttynyt. No onneksi kuolonuhreilta vältyttiin.
      Mielestäni sinun nyt on ainakin ihan turha potea minkäänlaista syyllisyyttä tapahtuneesta. Yritithän välttää asiaa tapahtumasta.
      Itselläni kävi vastaava tilanne, kun olin oman koirani kanssa lenkillä. Silloin narun toisessa päässä oli nainen, jota koira (labbis) raahasi haluamaansa suuntaan.
      Huusin naiselle: Ota koira hallintaan!! Nainen huusi "raahautuessaan", että ei tämä mitään tee. Itse sanoin naiselle, koiriemme kohdatessa toisensa, että entäs, jos tämä olisikin tehnyt. Eipä tullut itselleni mieleenkään, että olisin istunut koirani päälle tai lähtenyt sen kanssa toiseen suuntaan juoksemaan herättäen tämän toisen koiran mahd. saalistusvaistot.

Kouluttamaton ja pitelemätön koira olisi tappanut sen koiran. Ymmärtääkseni koira on ollut sinun hallinnassa juuri niin hyvin, kuin vain tuollaisessa tilanteessa voi ollakkin. Muuten koira ja lapsi olisivat mahdollisesti olleet... Ei paikattavana, vaan haudattavana.

Haluaisin tähän loppuun esittää vielä olettamuksen koirasta, joka pitää pallosta...

Lapsi kävelee koiran kanssa kadulla äiti 50m kaksikon perässä. Pojat pelaavat palloa kadun toisella puolella. Koira näkee kadun toisella puolella vierivän pallon ja säntää sen perään lapsi perässään.. Ylittäessään katua molemmat koira ja lapsi jäävät auton alle. Kenen syy? Tien toisella puolella palloa heittelevien poikienko...?

• tulehyväkakku

Pakko palata aloittajan aiheeseen.

Ei tietenkään koiraa pidä lapsen ohjattavaksi antaa, kun se usein on aikuisellekin ylivoimainen tehtävä. Asenne oikeassa olemisesta ja syyllisen nimeämisestä on akuutissa tilanteessa ihan turha. Tulkoon hurtan eteen vaikkapa talitintti, juoppo, pikkupiski, lapsi, tai dinosaurus, niin vaaratilanne on oltava hallinnassa kovinkin keinoin.

Kun meistä jokainen pitää oman koiransa hallinnassa, niin kaikilla on turvallista. Mitä perkelettä se poliisi auttaa, jos et todellakaan itse pysty estämään koiraasi puremasta?

• lukiotyttö

Kun minä olin pikkuinen, niin perheeseeni kuului iso narttukoira (mustaterrieri/bernhardinkoira). Se ei paljoa vetänyt silloin kun vasta 5-vuotiaana sitä aloin talutella, vaan huomasi kyllä, koska remmi kiristi.

Nyt olen 16 v ja minulla on >>melkein>> yhtä kiltti gordoninsetteriuros. Sekään ei turhia remmissä vedä.

• lukiotyttö
        lukiotyttö kirjoitti:

Kun minä olin pikkuinen, niin perheeseeni kuului iso narttukoira (mustaterrieri/bernhardinkoira). Se ei paljoa vetänyt silloin kun vasta 5-vuotiaana sitä aloin talutella, vaan huomasi kyllä, koska remmi kiristi.

Nyt olen 16 v ja minulla on >>melkein>> yhtä kiltti gordoninsetteriuros. Sekään ei turhia remmissä vedä.

Piti kirjoittaa siis 7 v, eikä 5v. Sori virheestä.

• sakemaanikko
        lukiotyttö kirjoitti:

vietin lapsuudestani ehkä suurimman osan koiran seurassa, paimentavan sellaisen. Tyttö hyvä, koirat ovat muuttuneet ja jopa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

• sarque
        tulehyväkakku kirjoitti:

Pakko palata aloittajan aiheeseen.

Ei tietenkään koiraa pidä lapsen ohjattavaksi antaa, kun se usein on aikuisellekin ylivoimainen tehtävä. Asenne oikeassa olemisesta ja syyllisen nimeämisestä on akuutissa tilanteessa ihan turha. Tulkoon hurtan eteen vaikkapa talitintti, juoppo, pikkupiski, lapsi, tai dinosaurus, niin vaaratilanne on oltava hallinnassa kovinkin keinoin.

Kun meistä jokainen pitää oman koiransa hallinnassa, niin kaikilla on turvallista. Mitä perkelettä se poliisi auttaa, jos et todellakaan itse pysty estämään koiraasi puremasta?

Jos sinulla itselläsi on koiria kaupunkialueella niin varmaan tiedät, että nuo em. asiat ovat arkipäivää, tosin dinosauruksia ei varmaan ihan hetkeen ole ollut kaduilla ;)
        Varmaan alkup.viestin kirjoittajakin on näihin "törmännyt".

Tässähän ei ole ollut kyse siitä, etteikö koira olisi ollut hallinnassa, vaan siitä, että onko sopivaa antaa pienelle lapselle koiraa yksinään talutettavaksi.

Voi, kun kaikki olisikin noin yksinkertaista "kaikki pitää koiransa hallinnassa", mutta todellisuudessa se ei tule olemaan mahdollista. Samaan sarjaan kuuluu myös lause, kunpa kaikki muistaisivat korjata koiriensa jätökset (lienee kyllä helpommin toteutettavissa). Jos ei osata korjata edes koirien ulosteita, niin millä ihmeellä voit kuvitella, että koiran hallinnassa pitäminen onnistuisi jokaiselta koiranomistajalta. Ainoastaan lakimuutos koiran omistamisessa (koulutus/lupakirja koiranomistamiseen)Toisaalta, kaikki joilla on autonajokortti, eivät myöskään osaa turvallisesti autoa ohjata..

• mistähän johtuu
        sakemaanikko kirjoitti:

vietin lapsuudestani ehkä suurimman osan koiran seurassa, paimentavan sellaisen. Tyttö hyvä, koirat ovat muuttuneet ja jopa viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Mistähän se muuten johtuu että näin paljon ovat koirat muuttuneet? Siis jotenkin tuntuu että vähintään puolet ihmisistä, ihan aikuisista ihmisistäkään, ei saa koiriaan pidettyä hallinnassa. Onko todella niin että nykyään koirat ovat päässeet niin hallitsemattomaan tilaan että niitä on hengenvaarallista alaikäisen käsiin antaa?

Ja kuitenkin niiden sielunelämää on tutkittu ja kirjoitettu esseitä ja tietokirjasarjoja ja kaikenlaisia koulutusoppaita. Eikä tästä kaikesta tiedosta ja ymmärryksestä huolimatta ihmiset saa pidettyä yhtä nelijalkaista kurissa ja herran nuhteessa. Mikä meitä vaivaa? Ylimielisyys? Itsekkyys?

• koirilla
        mistähän johtuu kirjoitti:

Mistähän se muuten johtuu että näin paljon ovat koirat muuttuneet? Siis jotenkin tuntuu että vähintään puolet ihmisistä, ihan aikuisista ihmisistäkään, ei saa koiriaan pidettyä hallinnassa. Onko todella niin että nykyään koirat ovat päässeet niin hallitsemattomaan tilaan että niitä on hengenvaarallista alaikäisen käsiin antaa?

Ja kuitenkin niiden sielunelämää on tutkittu ja kirjoitettu esseitä ja tietokirjasarjoja ja kaikenlaisia koulutusoppaita. Eikä tästä kaikesta tiedosta ja ymmärryksestä huolimatta ihmiset saa pidettyä yhtä nelijalkaista kurissa ja herran nuhteessa. Mikä meitä vaivaa? Ylimielisyys? Itsekkyys?

kuri eikä niitä paapottu turhia.Nykyisin tuntuu että koira on ihmistä tärkeämpi,sitä ei saa missään nimessä opettaa muuten kuin lässyn lässyn metodeilla.Semmoiset opithan näistä tietokirjoista saa.Ja sitten voivotellaan täällä kun on johtajuusongelma!Eipä ennen tuollaisista kuulunutkaan kun koirat kasvatettiin maalaisjärkeä käyttäen ja turhia lässyttämättä.

• sakemaanikko
        koirilla kirjoitti:

kuri eikä niitä paapottu turhia.Nykyisin tuntuu että koira on ihmistä tärkeämpi,sitä ei saa missään nimessä opettaa muuten kuin lässyn lässyn metodeilla.Semmoiset opithan näistä tietokirjoista saa.Ja sitten voivotellaan täällä kun on johtajuusongelma!Eipä ennen tuollaisista kuulunutkaan kun koirat kasvatettiin maalaisjärkeä käyttäen ja turhia lässyttämättä.

mutta myös koirat ovat muuttuneet vieteiltänsä.

• tyttönainen
        sakemaanikko kirjoitti:

Ehkä kirjoitukseni antoi ymmärtää, että minulla oli siinä aikaa pällistellä kun pikkuinen tulee. Tuli "ihan puskista" ja lähdin koiraa viemään pois päin. Käskytin myöskin seuraamaan, mutta pikkukoira nappasi takajaloista kiinni. Tiedoksenne, että koiralla on nopeat refleksit. Ja pidin kyllä kiinni. Koira ns. tuli päälle takaa.

Ja koirallani ei ole ohituksissa tms. mitään ongelmia, mutta haluaisinkin kysyä teiltä, että kuinka monen "kova" koira vaan jatkaa matkaansa, kun päälle tullaan syyttä suotta?
        Ainakin omallani niin suuri ego, että pakko antaa takaisin jos päälle tullaan.

• että koirat
        sakemaanikko kirjoitti:

niinkään ovat muuttuneet.
        Eiköhän se ole että ihmiset ovat kasvaneet eroon maalaiselämästä, eläimistä, koirista ja kissoista. Kuinka moni on elävänä edes kanaa tai sikaa nähnyt vaikka syö niitä viikottain.
        Koira ei ole aina enään koiran asemassa, koska ihmiset eivät tiedä mikä edes on luonnollista koiran elämää. Koiran elämä sanalla tarkoitetaan nykyisin hyvinkin kurjaa elämää ihmisellä.

Koiria on hyvinkin väärissä paikoissa, useimmiten niitä pieniä. Lasten leikkikaluina, yksinäisten lapsina ym. koiraeläimen ja ihmisen kumppanuus on usein aivan hakoteillä.

Ja vielä...ollakseen yhteiskuntakelpoinen koirattomien, eläimittömien sekä niiden koiran omistavien ihmisten mielestä joilla ei ole mitään käsitystä mitä tarkoittaa sana "koira" kaikkien koirien pitäisi olla nallemaisia, alistuvaisia ja kaikkien lällytettävissä.

• sakemaanikko
        tyttönainen kirjoitti:

Ehkä kirjoitukseni antoi ymmärtää, että minulla oli siinä aikaa pällistellä kun pikkuinen tulee. Tuli "ihan puskista" ja lähdin koiraa viemään pois päin. Käskytin myöskin seuraamaan, mutta pikkukoira nappasi takajaloista kiinni. Tiedoksenne, että koiralla on nopeat refleksit. Ja pidin kyllä kiinni. Koira ns. tuli päälle takaa.

Ja koirallani ei ole ohituksissa tms. mitään ongelmia, mutta haluaisinkin kysyä teiltä, että kuinka monen "kova" koira vaan jatkaa matkaansa, kun päälle tullaan syyttä suotta?
        Ainakin omallani niin suuri ego, että pakko antaa takaisin jos päälle tullaan.

täällä. Koiran päälle hyppiminen olisi aivan turhaa, enkä edes tekisi niin.

• sakemaanikko
        että koirat kirjoitti:

niinkään ovat muuttuneet.
        Eiköhän se ole että ihmiset ovat kasvaneet eroon maalaiselämästä, eläimistä, koirista ja kissoista. Kuinka moni on elävänä edes kanaa tai sikaa nähnyt vaikka syö niitä viikottain.
        Koira ei ole aina enään koiran asemassa, koska ihmiset eivät tiedä mikä edes on luonnollista koiran elämää. Koiran elämä sanalla tarkoitetaan nykyisin hyvinkin kurjaa elämää ihmisellä.

Koiria on hyvinkin väärissä paikoissa, useimmiten niitä pieniä. Lasten leikkikaluina, yksinäisten lapsina ym. koiraeläimen ja ihmisen kumppanuus on usein aivan hakoteillä.

Ja vielä...ollakseen yhteiskuntakelpoinen koirattomien, eläimittömien sekä niiden koiran omistavien ihmisten mielestä joilla ei ole mitään käsitystä mitä tarkoittaa sana "koira" kaikkien koirien pitäisi olla nallemaisia, alistuvaisia ja kaikkien lällytettävissä.

on molemmissa. On koiria, joilla on vietit "katossa" ja sitten ihmisiä, jotka ovat jotenkin ihan pihalla eivätkä sinuja itsensä kanssa. Siihen pitää sitten tehdä lapsia ja pakollinen koira on tietenkin oltava, kun muillakin on.

• mistähän johtuu kirjoitti:

Ja mistähän mahtaa johtua,että niin paljon on ihmiset muuttuneet ? ;)

Minä olen pienen ikäni koiria talutellut,ja lähtökohdat on aina olleet ne,että muita on kunnioitettava,ja niitä koiria ei annettu,ellei niitten kanssa pärjännyt,ja tajunnut talutettava vastuunsa.Äidit kantoi vastuunsa siinä,että tajusivat,että jos muksu ei kykene koiraa pitelemään,niin sille ei koiraa annettu.
        Kun ihan oikeesti nuppi siihen aikaan sanoi,että se on myös vaarallista sen mukulan kannalta,kuten esim.alussa viestissäni kerroin läheltäpiti tilanteen ;)

Vaikka aikuinen kuinka hallitsisi koiran,ja viimekädessä se on hallittava myös voimalla,niin lapsi ei samaan kykene.Koira on kuitenkin elävä olento,jota ei ikinä saa koneen kaltaiseksi,niin että sen voisi varmana luottaa sellaiselle,joka ei sitä hallitse millään lailla,eli pienille lapsille.

Juu,ja tosiaan pitäisi kysyä,mikä ihmisiä vaivaa,jos ei osata koiria käsitellä,niin eipä tunnu osattavan aina lapsiaankaan...

• parista seikasta.

En anna lasteni taluttaa koiraa, enkä anna koirani purra muita. Eri asia jos tilanne tulee todella yllättäin, mutta tässähän ei niin asia ollut. Yhdesti on nuori labrador koirani niskaan tarrannut , mutta senkin koira ravisti vain nätisti pois eikä nähnyt tarpeelliseksi näpäyttää takaisin. Koira räjähtää vain omalla pihalla tai tosi tarpeesta. Kaikki koirat ei näköjään näin toimi.

• pakolliseksi...

Naisen olisi kuulunut reakoida ja ottaa koira pois lapselta, jolloin mitään ei olisi tapahtunut.Se vaan on useimpien koirien kanssa se että vietit vie, ne kun eivät ole ihmisiä. Eli urokset vihaavat uroksia ja nartut narttuja, useimmiten.Koiran pitäisikin pennusta asti tavata toisia koiria, koska koiran paras ystävä on toinen koira et sinä. Koira on laumaeläin ja näin ollen tarvii muiden seuraa. Monet koiran omistajat tekevät juuri sen virheen etteivät anna koiran tavata toisia koiria jolloin agressiivisuus toisia koiria kohtaan kasvaa.Omani on leikattu narttu ja "vihaa" alueellamme kahta koiraa, muiden kanssa on tuttu.Lenkkeilemme laumassa tuttujen koirien kanssa joka ilta, jolloin koirat sosialistuvat paremmin ja käytöshäiriöt vähenevät.Mutta koira on koira ja sillä on koiran luonne. Olen samaa mieltä että ihmiset on esineellistäneet koiran joksikin pehmoleluksi joita ei tarvi uloskaan viedä kun sillon kun itselle sattuu sopimaan.Koirakortti olisi hyvä, joskaan ei kaikki ongelmet silläkään poistuisi.

• kävi vastaava
        pakolliseksi... kirjoitti:

Naisen olisi kuulunut reakoida ja ottaa koira pois lapselta, jolloin mitään ei olisi tapahtunut.Se vaan on useimpien koirien kanssa se että vietit vie, ne kun eivät ole ihmisiä. Eli urokset vihaavat uroksia ja nartut narttuja, useimmiten.Koiran pitäisikin pennusta asti tavata toisia koiria, koska koiran paras ystävä on toinen koira et sinä. Koira on laumaeläin ja näin ollen tarvii muiden seuraa. Monet koiran omistajat tekevät juuri sen virheen etteivät anna koiran tavata toisia koiria jolloin agressiivisuus toisia koiria kohtaan kasvaa.Omani on leikattu narttu ja "vihaa" alueellamme kahta koiraa, muiden kanssa on tuttu.Lenkkeilemme laumassa tuttujen koirien kanssa joka ilta, jolloin koirat sosialistuvat paremmin ja käytöshäiriöt vähenevät.Mutta koira on koira ja sillä on koiran luonne. Olen samaa mieltä että ihmiset on esineellistäneet koiran joksikin pehmoleluksi joita ei tarvi uloskaan viedä kun sillon kun itselle sattuu sopimaan.Koirakortti olisi hyvä, joskaan ei kaikki ongelmet silläkään poistuisi.

tilanne pari vuotta sitten,ku meillä oli vielä silloin molemmat uros rotikat
        (5.v ja 2.v)...elikkäs olin ilta lenkillä koirien kanssa läheisellä pyörätiellä mistä näin että pikku tyttö noin.5-9.v taluttaa sellaista metsästys viettistä koiraa (tykkää juosta luolaan hakemaan kettuja jne..) kuulin kauempaa että äiti huutaa että ota se koira kiinni tytölle ja huomasin että koira onkin päässyt irti tytöltä,äiti ei pidä mitään kiirettä ottaa koiraa kiinni vaan huutaa pikkutytölle että hae koira jne..huomasin sen pikku rakin ilmeestä että tässä ei tuu nyt hyvin käymään,se juoksi kuin susi minun koirieni kimppuun ja vanhemman rotikkani kurkkuun kiinni,onneksi pienenpi puolusti vanhempaa ja puri pikku rakkia takaisin,mutta tilanne oli paikoillaan noin 15 min ennen,ku meidän naapuri huomasi tilanteen ja pyysin ottamaan meidän nuoremman rotikan käsiinsä ja viemään kauemmax että saan irrotettua sitä pikku piskiä vanhemmasta rotikastani irti,rupesin hakkaamaan sitä pikku rakkia ketjuhihnalla niin kovaa että siltä turpos naama ja verta tuli,pikku lapsi työnsi naamansa koirien tappelun väliin ja äiti huutelee vaan kauempaa,,olin kauhusta jäykkänä kun lapsi tunkee naamansa ja kätensä sinne koirien väliin jouduin huutamaan sille lapsellekkin niin kovaa kaikkea pahaa että rupes itkenmään ja tajus ottaa naamansa pois välistä..lopulta saatiin koirat irti ja meillä jouduttiin viemään molemmat lekuriin,nukutettiin ja tutkittiin,,,oli siinä pikkupiskin omistajalla kallis paukku,mutta maksoi ilman mukisematta,vikahan oli ihan hänessä kun oli pikku lapselle koiran luovuttanut,,,mutta ei oppinut siitä vaan useasti näin ku oli pikku tytön päästänyt koiran kanssa ihan kahestaan lenkille,,,äly hoi älä jätä!en missään tapauksessa laittaisi edes omaa 10.v tyttöäni koiran kanssa pihalle jos ollaan sellaisessa kaupunki alueella missä liikkuu muitakin koiria ja ihmisiä...

• tyttönainen
        kävi vastaava kirjoitti:

tilanne pari vuotta sitten,ku meillä oli vielä silloin molemmat uros rotikat
        (5.v ja 2.v)...elikkäs olin ilta lenkillä koirien kanssa läheisellä pyörätiellä mistä näin että pikku tyttö noin.5-9.v taluttaa sellaista metsästys viettistä koiraa (tykkää juosta luolaan hakemaan kettuja jne..) kuulin kauempaa että äiti huutaa että ota se koira kiinni tytölle ja huomasin että koira onkin päässyt irti tytöltä,äiti ei pidä mitään kiirettä ottaa koiraa kiinni vaan huutaa pikkutytölle että hae koira jne..huomasin sen pikku rakin ilmeestä että tässä ei tuu nyt hyvin käymään,se juoksi kuin susi minun koirieni kimppuun ja vanhemman rotikkani kurkkuun kiinni,onneksi pienenpi puolusti vanhempaa ja puri pikku rakkia takaisin,mutta tilanne oli paikoillaan noin 15 min ennen,ku meidän naapuri huomasi tilanteen ja pyysin ottamaan meidän nuoremman rotikan käsiinsä ja viemään kauemmax että saan irrotettua sitä pikku piskiä vanhemmasta rotikastani irti,rupesin hakkaamaan sitä pikku rakkia ketjuhihnalla niin kovaa että siltä turpos naama ja verta tuli,pikku lapsi työnsi naamansa koirien tappelun väliin ja äiti huutelee vaan kauempaa,,olin kauhusta jäykkänä kun lapsi tunkee naamansa ja kätensä sinne koirien väliin jouduin huutamaan sille lapsellekkin niin kovaa kaikkea pahaa että rupes itkenmään ja tajus ottaa naamansa pois välistä..lopulta saatiin koirat irti ja meillä jouduttiin viemään molemmat lekuriin,nukutettiin ja tutkittiin,,,oli siinä pikkupiskin omistajalla kallis paukku,mutta maksoi ilman mukisematta,vikahan oli ihan hänessä kun oli pikku lapselle koiran luovuttanut,,,mutta ei oppinut siitä vaan useasti näin ku oli pikku tytön päästänyt koiran kanssa ihan kahestaan lenkille,,,äly hoi älä jätä!en missään tapauksessa laittaisi edes omaa 10.v tyttöäni koiran kanssa pihalle jos ollaan sellaisessa kaupunki alueella missä liikkuu muitakin koiria ja ihmisiä...

Tässä mieleeni tuli myöskin toinen lapsikoira tapaus mieleen, joka sattui viime joulukuussa. Olin yksin kävelemässä ja tien toisella puolella käveli 8-vuotias poika nuoren labbis uroksen kanssa. Yhtäkkiä labbis näkee koiran tien toisella puolella ja lähtee vetämään tien yli. No eihän poika jaksanut koiraa pidellä ja raahautui perässä (talvi kun oli).

Itse juoksin heti ottamaan koiran kiinni ja pitelin sitä hetken aikaa. Poika sanoi että koira 10kk ja painaa viisitoista kiloa enemmän kun poika.

Sanoin poitsulle,että kun menee kotiin, niin sanoo äitille ja isille, ettei voi koiraa ulkoiluttaa. Eipä ole auttanut, sillä olen välillä nähnyt kun poika kävelyttää koiraa.

Mietin vaan, että mitä kamalaa olisi voinut käydä, jos juuri silloin tiellä olisi tullut auto!

Mielestäni täysin vastuutonta vanhemmilta, koska tiedän itsekkin millaiset voimat koiralla voi olla, varsinkin jos se painaa 15kg enemmän kuin itse! Kauhulla odottelen mitä heille joskus käy. ÄLY HOI KAIKKI VANHEMMAT! Lapsi ei sovi hihnan päähän, varsinkin jos ei yhtään hallitse koiraa.

• sakemaanikko
        tyttönainen kirjoitti:

Tässä mieleeni tuli myöskin toinen lapsikoira tapaus mieleen, joka sattui viime joulukuussa. Olin yksin kävelemässä ja tien toisella puolella käveli 8-vuotias poika nuoren labbis uroksen kanssa. Yhtäkkiä labbis näkee koiran tien toisella puolella ja lähtee vetämään tien yli. No eihän poika jaksanut koiraa pidellä ja raahautui perässä (talvi kun oli).

Itse juoksin heti ottamaan koiran kiinni ja pitelin sitä hetken aikaa. Poika sanoi että koira 10kk ja painaa viisitoista kiloa enemmän kun poika.

Sanoin poitsulle,että kun menee kotiin, niin sanoo äitille ja isille, ettei voi koiraa ulkoiluttaa. Eipä ole auttanut, sillä olen välillä nähnyt kun poika kävelyttää koiraa.

Mietin vaan, että mitä kamalaa olisi voinut käydä, jos juuri silloin tiellä olisi tullut auto!

Mielestäni täysin vastuutonta vanhemmilta, koska tiedän itsekkin millaiset voimat koiralla voi olla, varsinkin jos se painaa 15kg enemmän kuin itse! Kauhulla odottelen mitä heille joskus käy. ÄLY HOI KAIKKI VANHEMMAT! Lapsi ei sovi hihnan päähän, varsinkin jos ei yhtään hallitse koiraa.

lapsi ja labbis-yhdistelmiä on liikenteessä valitettavan usein.

• rotikat.

Olen nainen ja minulla ei ole koiraa, mutta joitakin koiria vaan pelkään kuten rotikoita. Sen sijaan vaikkapa kultainen noutaja on ihastuttava. Minulle on kadulla ärhennellyt joku tumma koira naisen talutusnuorassa, aika iso. Opin sen koiran tavat ja vaihdoin reittiä, kun näin tulevaksi vastaan. Mutta jos se koira oli miehen kuljetusnuorassa, ei ärhennellyt... Vielä kun olin lapsi, kaverini pikku koira puraisi minua.

• edellinen.

Niin ne kaverin porukat hävitti sen pikku piskin tuon puremistapauksen jälkeen. Tosin se oli aiemminkin purrut aikuista ihmistä eli olis pitänyt hävittää jo aiemminkin. Sellainen koira ei ole hyväluonteinen, mikä puree ihmistä. En osaa sanoa, miten sitten jos toista koiraa. Mutta mikäli koira käyttäytyy noin että joko ärhentelee tai puree muita koiria/ihmisiä, sitä ei saa pitää ihmisten ilmoilla. Tämä on minun näkemys. Aina on luonnevikaisia koiria. Ja mikäli puree ihmistä, se on hävitettävä heti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      22
      2387
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1526
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      118
      1264
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1130
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      959
    6. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      852
    7. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      249
      851
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      209
      840
    9. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      18
      831
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      795
    Aihe