Voisiko joku kertoa mitä meinaa kyseinen toimenpide. miten suoritetaan ja sattuuko? hammaslääkäri kertoi että pitää suorittaa ristikumiveto mutta ei kertonut tarkkaa selitystä mitä siinä tapahtuu?
Ristikumiveto
7
5189
Vastaukset
- kahteen
hampaaseen (toinen ylä ja toinen alaleukaan)pieni nuppi ja niitten välille kiinnitetään kumilenkki. Ei satu, mutta pientä arkuutta voi olla parina ekana päivänä. Nupit "liimataan" hampaisiin.
- kumiveto
En ole aivan sitä mieltä, ettei satu. Kuten rautojenkin kanssa, hammas tulee araksi kun sitä liikutellaan. Alkuun tietysti enemmän ja loppua kohti ei enää yhtään. Itsellä vedossa ollut hammas oli alhaalla nelonen, ja siihen kun kolautti ylähampaat niin kyllä sattui! Lisäksi kuminauhan paikoilleen pujottaminen aina pesun jälkeen oli aikamoista kidutusta aluksi (pidempään kuin pari ekaa päivää). Ja sattui se kuminauhakin kun näpsähti sormille kun ei saanutkaan siihen tappiin kiinni :) Missään tapauksessa kipu ei ollut mitenkään ylivoimainen, eikä sen takia tuota kannatta pelätä. Itselläni tappi oli liimattu siis alanelosen sisäpintaan ja kuminauha vedettiin siitä ylärautoihin tehtyy pikku tappiin, eli hampaan ulkosyrjälle. Näin hammas tuli riviin paikalleen, aluksi oli sisempänä.
- tänään
kumiveto kirjoitti:
En ole aivan sitä mieltä, ettei satu. Kuten rautojenkin kanssa, hammas tulee araksi kun sitä liikutellaan. Alkuun tietysti enemmän ja loppua kohti ei enää yhtään. Itsellä vedossa ollut hammas oli alhaalla nelonen, ja siihen kun kolautti ylähampaat niin kyllä sattui! Lisäksi kuminauhan paikoilleen pujottaminen aina pesun jälkeen oli aikamoista kidutusta aluksi (pidempään kuin pari ekaa päivää). Ja sattui se kuminauhakin kun näpsähti sormille kun ei saanutkaan siihen tappiin kiinni :) Missään tapauksessa kipu ei ollut mitenkään ylivoimainen, eikä sen takia tuota kannatta pelätä. Itselläni tappi oli liimattu siis alanelosen sisäpintaan ja kuminauha vedettiin siitä ylärautoihin tehtyy pikku tappiin, eli hampaan ulkosyrjälle. Näin hammas tuli riviin paikalleen, aluksi oli sisempänä.
tuli nupit ja kumpparit. ei oikeestaan mitään kipua mutta syöminen on aluksi hieman outoa kun ei meinaa lusikkaa saada suuhun.. mitenkäs sitte nuo nupit irroitetaan. tuntuu että on aika pätevää liimaa nii revitääkö ne väkivalloin hammaslääkärissä vai miten ?
- jgfhjg
tänään kirjoitti:
tuli nupit ja kumpparit. ei oikeestaan mitään kipua mutta syöminen on aluksi hieman outoa kun ei meinaa lusikkaa saada suuhun.. mitenkäs sitte nuo nupit irroitetaan. tuntuu että on aika pätevää liimaa nii revitääkö ne väkivalloin hammaslääkärissä vai miten ?
Mulla oli joskus 90-luvulla tuo hommeli. Ja itse otin kyllä ruokailun ajaksi kumilenksun pois. On tuo syöminen huomattavasti helpompaa niin!
Kun nupit sitten otetaan pois niin hammaslääkäri poraa ne irti. Lähtee kyllä näppärästi, eikä hampaisiin jää mitään jälkeä/karheuksia, että siinä olisi kiinni jotain ollut. - Sesattuu
Mulla on toi ja mulla sattu parina ekana viikkona hampaisiin tosi paljon. Enää ei, mut silti syöminen on hankalaa kun nupit raastaa haavoja suuhun.
- Enkeksimitää
Se on sellanen että ylä ja ala hampaaseen kiinnitetään nastat ja niiden välillä pidetään sitten sellasta kumi nauhaa. Aluksi se saattaa vähän sattua ja vituttaa kun ei voi syödä silläpuolella missä kuminauha on. Mutta kyllä siihen tottuu.. Itelläni ollut vasta 3pv xD Ja se vaihdetaan sillon kun pestään hampaat ja jos se häiritsee syömistä.
- Anonyymi
Jos haluan itse ottaa nämä nupit irti niin miten pystyn tehdä sen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651566
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45488Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185422- 26419