On sietämättömän tuskallista kun on sanaton, vai tarkoitammekohan liiaksi sanoja valikoiva? Tuleeko teille tilanteita eteen jolloin punnitsette ja valikoite sopivaa sanaa ja ette lopulta löydä sitä? Valikoitte ainoastaan siksi kun vastauksen saaja muka odottaisi teiltä jotain pikkunäppärää sutkautusta.
Ette saa sopivaa sanaa muodostettua ja lause tuntuu keskeneräiseltä. Hylkäätte kaikki vaihtoehdot, jopa ne sopivimmatkin mitkä olisivat kuitenkin kelvanneet vastaanottajalle.
Sen jälkeen sivuutatte tilanteen ja poistuttu vähän äänin sivumalle tyrkäteksenne mielestänne koko kohtauksen. Jätätte sanat leijumaan päähänne ja sitten myöhemmin tajuatte että olisi tuohonkin voinut vastata noinkin..
Sanaton.
44
1573
Vastaukset
- TizaNova
..sua Waffe, ethän ota näitä palstailuja liian vakavasti?
Sanoja tulee ja menee, tehty mikä tehty - toivoo vain että muistaisivat ne parhaimmat. :)En nyt tarkoittanut pelkästään palstaa, vaan puhuin yleisemmällä tasolla. Tilanteita joissa voi jäädä sanattomaksi, niihin törmää meistä varmasti jokainen:)
Entäs sinä? Sinäkö et jää sanattomaksi?:))- TizaNova
Waffe kirjoitti:
En nyt tarkoittanut pelkästään palstaa, vaan puhuin yleisemmällä tasolla. Tilanteita joissa voi jäädä sanattomaksi, niihin törmää meistä varmasti jokainen:)
Entäs sinä? Sinäkö et jää sanattomaksi?:))..myös yleisemmällä tasolla. :)
En pelkästään jää sanattomaksi, vaan jähmetyn kokonaan. TizaNova kirjoitti:
..myös yleisemmällä tasolla. :)
En pelkästään jää sanattomaksi, vaan jähmetyn kokonaan.Sinulla ei sitten muita aseita ole, kuin hymyillä nätisti:) Kyllä sekin tepsii ja saa (mies)vastapuolen miettimään sanojaan toisenkin kerran. Tapa se on tuokin heittää pallo takaisin. Nainen sen osaa, eikös vaan?
- TizaNova
Waffe kirjoitti:
Sinulla ei sitten muita aseita ole, kuin hymyillä nätisti:) Kyllä sekin tepsii ja saa (mies)vastapuolen miettimään sanojaan toisenkin kerran. Tapa se on tuokin heittää pallo takaisin. Nainen sen osaa, eikös vaan?
..siinä käy vain niin, että kun siitä kuplasta on selvinnyt, saa naurukohtauksen - eikä sekään mitään mukavaa ole sille joka sen sattuu kuulemaan. Pyrinkin nopeasti pois tilanteesta, mahdollisuuksien mukaan.
TizaNova kirjoitti:
..siinä käy vain niin, että kun siitä kuplasta on selvinnyt, saa naurukohtauksen - eikä sekään mitään mukavaa ole sille joka sen sattuu kuulemaan. Pyrinkin nopeasti pois tilanteesta, mahdollisuuksien mukaan.
Kuinka usein joudut tuollaisiin tilanteisiin? Kerros vähän?:)) Et varmaan kovin usein.
- TizaNova
Waffe kirjoitti:
Kuinka usein joudut tuollaisiin tilanteisiin? Kerros vähän?:)) Et varmaan kovin usein.
..nyt tulit?
Tosielämässäkin joskus jouduin keksaisemaan tekosyyn lähteäkseni esimiehen huoneesta, jonne toinen alainen tuli sattumoisin esittelemään uutta ideaansa. Muistin nimittäin juttuun liittyneen vitsin - esimies samoin ja tuli kohta perässä samoin ajatuksin. :D TizaNova kirjoitti:
..nyt tulit?
Tosielämässäkin joskus jouduin keksaisemaan tekosyyn lähteäkseni esimiehen huoneesta, jonne toinen alainen tuli sattumoisin esittelemään uutta ideaansa. Muistin nimittäin juttuun liittyneen vitsin - esimies samoin ja tuli kohta perässä samoin ajatuksin. :DPuhdas arvaus se oli, ei muuta. Tosielämässä tilanteet on päällä tässä ja nyt, vaan entäpä vaikkapa palstalla? Silloin ei kait tarvitse keksiä tekosyitä, vaan voi lyödä koneen kiinni ja unohtaa koko juttu?
Itse en tietänkään toimi näin täälläkään, vaan elän tilanteen mukaan. Selitän sen mitä kykenen ja toivon toisen ymmärtävän:)- TizaNova
Waffe kirjoitti:
Puhdas arvaus se oli, ei muuta. Tosielämässä tilanteet on päällä tässä ja nyt, vaan entäpä vaikkapa palstalla? Silloin ei kait tarvitse keksiä tekosyitä, vaan voi lyödä koneen kiinni ja unohtaa koko juttu?
Itse en tietänkään toimi näin täälläkään, vaan elän tilanteen mukaan. Selitän sen mitä kykenen ja toivon toisen ymmärtävän:)..jonne nyt halusit palata, on toisaalta helpompaa ja vaikeampaa - miten sen kukin kokee. Jokainen saattaa unohtaa joskus, etteivät nämä sanat ole muuta kuin kirjainjonoja.
Täältä on helppo luikahtaa pois, eikä se nauraminenkaan ole juuri muuta kuin LOllia.
- Napan-der
Tuskallista se suinkaan ei ole. Lohdutan itseäni sanonnoilla: "viisas vaikenee" tai "jos ei ole hyvää sanottavaa, älä sano mitään". Jos niistäkään ei lohtua saa, totean ettei asia ollut kovin tärkeä ja loppuhuipentumana pikku-masiksen kourissa "mun mielipiteellä mitään merkitystä oo".
Viisas vaikenee.. Aika hyvin sanottu ja sopiihan sillä lohduttautua, - vaikka tietää itse pirun hyvin ettei se noin mene! Jää vähän hampaankoloon, ja pakko mennä sanomaan vaikka pitkänkin ajan jälkeen. Pidempi tuumaustauko ja kaikki sanat on valmiiksi mietitty. Enää puuttuu rohkeus, mutta sitähän meiltä löytyy.
- Napan-der
Waffe kirjoitti:
Viisas vaikenee.. Aika hyvin sanottu ja sopiihan sillä lohduttautua, - vaikka tietää itse pirun hyvin ettei se noin mene! Jää vähän hampaankoloon, ja pakko mennä sanomaan vaikka pitkänkin ajan jälkeen. Pidempi tuumaustauko ja kaikki sanat on valmiiksi mietitty. Enää puuttuu rohkeus, mutta sitähän meiltä löytyy.
nyt kun sain aikaa ajatella, olen sitä mieltä, että viisas puhuu vasta sitten kun pahin kiihko ja into on mennyt ohi eikä vaikene asioita kuoliaaksi.
Aina ei puhumalla asioita saa muutettua eikä puhe tee tehtyä tekemättömäksi, mutta esim. kiitos vaikka vuosien jälkeen kuultuna lämmittää mieltä kovin.
kertaa on käynyt juuri noin. Kotiin tullessa sit ajattelee että olis kuitenkin pitänyt sanoa noin eikä niin ku sanoin. Jotain nasevampaa.....mutta kun on aina muka niin kiire ettei ehdi ajatella kunnolla.
Hmppmm.. Sinulla on kiirus tilanteesta pois ja haluat miettimisaikaa? Kotona, viimeistään siinä vaiheessa kun työnnät avaimen lukkoon, sinulla välähtää ja manaat että olisinpa nyt sanonut vaikka toisin. Myöhäistähän se siinä vaiheessa on.
Kieltämättä minulle käy samoin, ja sekös harmittaa välillä.Waffe kirjoitti:
Hmppmm.. Sinulla on kiirus tilanteesta pois ja haluat miettimisaikaa? Kotona, viimeistään siinä vaiheessa kun työnnät avaimen lukkoon, sinulla välähtää ja manaat että olisinpa nyt sanonut vaikka toisin. Myöhäistähän se siinä vaiheessa on.
Kieltämättä minulle käy samoin, ja sekös harmittaa välillä.usein tilanne oli sellainen että eräs ihminen oli jatkuvasti motkottamassa meidän lapsen tekemisistä pihalla. Yritin olla rauhallinen ja vastata asiallisesti, mutta parempi oli poistua paikalta etten olisi tehnyt jotain pahempaa. Mutta ne vastaukset olisi saaneet olla paremmin sanottuja, kyl sää varmaan tiiät mitä haen takaa. Sellasii näpäytyksiä.....
Nittaminax kirjoitti:
usein tilanne oli sellainen että eräs ihminen oli jatkuvasti motkottamassa meidän lapsen tekemisistä pihalla. Yritin olla rauhallinen ja vastata asiallisesti, mutta parempi oli poistua paikalta etten olisi tehnyt jotain pahempaa. Mutta ne vastaukset olisi saaneet olla paremmin sanottuja, kyl sää varmaan tiiät mitä haen takaa. Sellasii näpäytyksiä.....
Ymmärrän tuollaisia tilanteita, niissä ei tule toimittua kaikkien sääntöjen mukaan. Kerran nokkelana yhdessä riidassa sanoin vastapuolelle että "tulen uniisi" Kaveri loukkaantui ja jouduin seuraavana päivänä pyytämään anteeksi. Koko episodi harmitti vietävästi minua.
- Masse setä
todella.
Sanaton tapa ilmaista itseään on periaattessa aika tuskallista. Etenkin, jos yrittää saada duunattua moottorisahaa käyntiin ja se ei sitten käynnistykään.
Ei siinä auta muuta kun selvittää, että rengasvalinta oli huono. Lisäksi pito loppui ja jätkät väänsi ulos mutkassa. Onneksi nyt sentään vielä palkkaa maksetaan.Sanaton tapa ilmaista itseään ei toimi kuin flirtissä joissa viestitellään silmillä ja kehon asennoilla.
(tähänkö tämä taas menee ja aletaan puhua kohta ladyista)- Adria
Waffe kirjoitti:
Sanaton tapa ilmaista itseään ei toimi kuin flirtissä joissa viestitellään silmillä ja kehon asennoilla.
(tähänkö tämä taas menee ja aletaan puhua kohta ladyista)Ilmaista itseään toimii toki laajemmin ja vieläpä paremmin kuin flirtissä.
Esimerkiksi käytös, luontainen tai opittu, viestii ympäristöönsä tosi paljon ja sanattomasti.
- Adria
Yksittäistä sanaa ja haluaa sen välttämättä sisällyttää lauseeseensa on joskus koko lause rakennettava uudelleen sen sanan ympärille.
Mutta en ymmärrä edes kysymystä miksi pitäisi valikoida sanoja jonkun odotusten mukaan.Ehkä esitin vähän puutteellisesti, mutta on tilanteita joissa vastapuolelle on annettava sellaista viestiä jonka itse tietää uppoavan. Helppo esimerkki on työnhaastattelu. Kehua pitäisi perkeleesti mutta kun tietää että vuoronumero on 7 niin ensimmäiset on jo vetäneet esille kaikki mahdolliset kikat. Mieti sitten vuorollasi valmiiksi mitä sanoa. Ei ole helppoa.
- Adria
Waffe kirjoitti:
Ehkä esitin vähän puutteellisesti, mutta on tilanteita joissa vastapuolelle on annettava sellaista viestiä jonka itse tietää uppoavan. Helppo esimerkki on työnhaastattelu. Kehua pitäisi perkeleesti mutta kun tietää että vuoronumero on 7 niin ensimmäiset on jo vetäneet esille kaikki mahdolliset kikat. Mieti sitten vuorollasi valmiiksi mitä sanoa. Ei ole helppoa.
Mistä sitä tietää mikä 'vastapuolelle' uppoaa!?
Etpä taida oikein luonnikkaasti osata ottaa työhaastattelua. Adria kirjoitti:
Mistä sitä tietää mikä 'vastapuolelle' uppoaa!?
Etpä taida oikein luonnikkaasti osata ottaa työhaastattelua.Nojoo, eikös tuo ole se ikuisuus kysymys mikä tepsii ja mikä ei. Hyvät suositukset ja kokemus avittaa, mutta mistäpä niitä kaikilla on.
nyt nähtiin munkin ekassa vastauksessa. En lukenut avausta kunnolla ja vastasin mitä et odottanut. Ei tullut näppärää sutkutusta saati muutakaan nasevaa. Piti mennä hetkeksi muualle ja sit tulla uudestaan lukemaan. :) voi pyhäjyssäys sentään.
Ei näistä ammuta tai vielä pahempaa viedä juttua kehityspalstalle. Antaa keskustelun rönsyillä siten kun se jokaiselle sopii.:)
Waffe kirjoitti:
Ei näistä ammuta tai vielä pahempaa viedä juttua kehityspalstalle. Antaa keskustelun rönsyillä siten kun se jokaiselle sopii.:)
se nyt vielä puuttuis jos tän takii ammuttais taikka jotain muuta tapahtuis ja kivahan se on lukee kaikkee "rönsyjäkin":)
joskus tulee pähkäiltyä miten sanansa asettelisi ja mikä olisi kuvaavin sana juuri määrättyyn asiaan tai tilanteeseen. Useimmiten kuitenkin tulee sanottua ensin ja mietittyä vasta sitten :/
Tuo on tuttua ja arkipäiväistä monille. Ajatus kun kulkee salamannopeudella eikä siinä ehdi pysähtyä miettimään. Sanojaan on hemmtin vaikea vetää takaisin ja eipä siihen muuta keinoa ole kuin vilpitön anteeksi pyyntö. Toiset osaavat lyödä leikiksi ja siten mitätöidä sammakot, mutta ei se hyvää kuvaa anna.
Waffe kirjoitti:
Tuo on tuttua ja arkipäiväistä monille. Ajatus kun kulkee salamannopeudella eikä siinä ehdi pysähtyä miettimään. Sanojaan on hemmtin vaikea vetää takaisin ja eipä siihen muuta keinoa ole kuin vilpitön anteeksi pyyntö. Toiset osaavat lyödä leikiksi ja siten mitätöidä sammakot, mutta ei se hyvää kuvaa anna.
aika vaikeaa olisi elää jos joutuisi jatkuvasti miettimään miten olettaisi toisen haluavan sanat asetettavan.?? Voihan olla että olettaa silti väärin :))
TaikisN kirjoitti:
aika vaikeaa olisi elää jos joutuisi jatkuvasti miettimään miten olettaisi toisen haluavan sanat asetettavan.?? Voihan olla että olettaa silti väärin :))
Kuvitteles tilanne jossa kaikki puhuvat asiallisesti ja aina asiaa, sekä kylmää faktaa. Ei tule väärinkäsityksiä, ei riitoja, ei mielipiteen vaihtoa. Ei sellainen ole mahdollista, ja luulen ettei ihminen ole sellaikseksi edes luotu. Olemme yksilöitä ja tuntevia ihmisiä emmekä mitään koneita.
- Adria
Waffe kirjoitti:
Kuvitteles tilanne jossa kaikki puhuvat asiallisesti ja aina asiaa, sekä kylmää faktaa. Ei tule väärinkäsityksiä, ei riitoja, ei mielipiteen vaihtoa. Ei sellainen ole mahdollista, ja luulen ettei ihminen ole sellaikseksi edes luotu. Olemme yksilöitä ja tuntevia ihmisiä emmekä mitään koneita.
Ei pidä paikkaansa, etteikö asiallisesti faktaa puhumalla ole mahdollista saada väärinkäsityksiä. Myöskin mielipiteiden vaihto on täysin mahdollista.
Suosikkiesimerkkini on moniulotteinen esine pyöreällä pöydällä. Pöydän ympärillä istuvat kokevat omalta taholtaan näkemänsä totuutena, joka on erilainen totuus kuin vastakkaiselta puolelta tarkasteltu. Vasta mielipiteiden vaihdolla kaikki pöydän ääressä kykenevät näkemään asian kokonaisuuden. Adria kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, etteikö asiallisesti faktaa puhumalla ole mahdollista saada väärinkäsityksiä. Myöskin mielipiteiden vaihto on täysin mahdollista.
Suosikkiesimerkkini on moniulotteinen esine pyöreällä pöydällä. Pöydän ympärillä istuvat kokevat omalta taholtaan näkemänsä totuutena, joka on erilainen totuus kuin vastakkaiselta puolelta tarkasteltu. Vasta mielipiteiden vaihdolla kaikki pöydän ääressä kykenevät näkemään asian kokonaisuuden.Tässähän on tarkoitus esittää eriäviä mielipiteita ja keskustella avaukseni esittämistä väittämistäni. Olen käsittänyt faktan sellaiseksi joka on yksinkertaisuudessaan pelkkä totuus. Ymmärrän toki mitä haet esimerkilläsi.
- Adria
Waffe kirjoitti:
Tässähän on tarkoitus esittää eriäviä mielipiteita ja keskustella avaukseni esittämistä väittämistäni. Olen käsittänyt faktan sellaiseksi joka on yksinkertaisuudessaan pelkkä totuus. Ymmärrän toki mitä haet esimerkilläsi.
Niin kun mä kuvittelin kommentoivani tähän sun juttuun:
- Kuvitteles tilanne jossa kaikki puhuvat asiallisesti ja aina asiaa, sekä kylmää faktaa. Ei tule väärinkäsityksiä, ei riitoja, ei mielipiteen vaihtoa. Ei sellainen ole mahdollista, ja luulen ettei ihminen ole sellaikseksi edes luotu. Olemme yksilöitä ja tuntevia ihmisiä emmekä mitään koneita. Adria kirjoitti:
Niin kun mä kuvittelin kommentoivani tähän sun juttuun:
- Kuvitteles tilanne jossa kaikki puhuvat asiallisesti ja aina asiaa, sekä kylmää faktaa. Ei tule väärinkäsityksiä, ei riitoja, ei mielipiteen vaihtoa. Ei sellainen ole mahdollista, ja luulen ettei ihminen ole sellaikseksi edes luotu. Olemme yksilöitä ja tuntevia ihmisiä emmekä mitään koneita.Et ole typerä. Mikäli vastineeni menee ohi, älä välitä. Typeräksi tunnen itseni kun en löydä huuhaalta provoa ja et näköjään löytänyt sinäkään. Joku saa valistaa mistä on kyse.
Waffe kirjoitti:
robotteja, tuollainen tilanne kuulostaa aika tylsältä. Koska jokainen ihminen on ainutlaatuinen persoona, jokaisella on myös oma tapansa puhua ja ajatella. Asioista voidaan toki puhua ja mielipiteitä vaihtaa asiallisesti vaikka samaa mieltä ei oltaisikaan. Silloin vain pitäisi yrittää muistaa pysyä siinä keskustelun aiheena olevassa asiassa eikä siirtää puhetta asiasta henkilöihin.:)
toivoo,että olisi jäänyt sanattomaksi.MAINULTA NUO SANAT TULEE VÄHÄN LIIANKIN NOPSAAN JA SITTEN HARMITTAA.EI KUITENKAAN VÄLTTÄMÄTTÄ SIKSI,ETTÄ OLISIN SANONUT PAHASTI,MUTTA OLISIN VOINUT ILMAISTA ASIAN VÄHÄN VIISAAMMIN..
Tuo tuli ny vahingossa isolla..:O En jaksa uudestaan kirjoittaa.. :(
Hittu,miten mä söhläsin tän kaa sata kertaa..:/Olet niin impulsiivinen ja kaikki sanomisesi tulee luonnostaan.:) Ei mikään paha juttu, mutta oudompi ehkä häkeltyy jos ei tunne sinua.
Waffe kirjoitti:
Olet niin impulsiivinen ja kaikki sanomisesi tulee luonnostaan.:) Ei mikään paha juttu, mutta oudompi ehkä häkeltyy jos ei tunne sinua.
varmasti tullu äitiini..;)
Maltan kuiteski pitää suuni supummalla,jos on oikein vieras ihminen.Paitsi tietysti jos mä suutun kunnolla..:)mii-su kirjoitti:
varmasti tullu äitiini..;)
Maltan kuiteski pitää suuni supummalla,jos on oikein vieras ihminen.Paitsi tietysti jos mä suutun kunnolla..:)Saako millään konstilla sinua haukomaan henkeä?:)
Waffe kirjoitti:
Saako millään konstilla sinua haukomaan henkeä?:)
että oon hiljaa vai? Kyllä.silloin ku näen ruman hämähäkin... :)
- Pörrääjä
niin huomaa kuinka tärkeitä ympärillä ovat sellaiset ihmiset, joiden kanssa ei tarvitse pelata mitään pelejä, vaan voi sanoa asiat niin kuin ne omasta mielestä ovat, ilman mitään kikkailuja ja kommervenkkejä.
Pitää myös muistaa osata ottaa muiden sanomiset niin kuin ne ovat tarkoitettu, eikä ryhtyä kuvittelemaan sanoille mitään muuta merkitystä.
Täällä netissä tuntuu lähes kaikki sanovan mitä sylki suuhun tuo, ajattelematta lainkaan kuinka vastapuoli sanomisiin reagoi. Täällä sanomattomuuskin saadaan käännettyä sanotuksi :/
Joskus sanottu nopea oivallus on helmi, toisin kuin kiperä näpäytys jolla on tarkoitus pahoittaa toisen mieli.Tutussa ja turvallisessa seurassa voi sanoa mitä tahansa, ja ajatella ääneenkin sellaisia joita ei muuten tulisi sanottua. Netissä ei viitsi ihan kaikkea sanoa, kun täällä tuppaa olemaan väärinlukijoita pilvinpimein. Yleensäkin netissä ja palstoilla aletaan kirjoittamaan sillä metodille että lukioita on useita. Tekstin sisältö osoitetaan useammalle, vaikka vastaus olisi tarkoitettu vain yhdelle.
- - yön kulkija-
Täällä sen huomaa. Palsta onvain tiettyjen hallinassa, olette päässeet takaisin.
Kolhuja luimme useita kuukausia, missä olittekin, ja poistot seurasivat perässä.
Ei mitään mieltä kirjoitella,te olette niin ainutlaatuisia, huudatte puskista ja olette niin hyvä rekattuneina;))))
Tämä palsta on, laffareiden kakkasakkia, kukapa täällä viihtyisi? Huu-haakin on tasokkaampi.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.971318Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata371315Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891185- 1071075
- 711002
- 18986
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva14981- 54966
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f169845Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16821