vaunu perä vetäessä raapii melkein maata

make

mikä neuvoksi jos vaunu on kiinni auton koukussa niin vaunun perä on paljo lähempänä maata kuin etupää. millä sais asian korjattua, ei muuta mutta kun seon niin ruman näköinen .

28

4026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moottorisaha ...

      kätteen ja sitten vain sopivasti jyrsimään siitä vaunun perästä liikatavaraa poies! Kyllä se siitä onkelma paranee.

      • vaunun katkaisemista

        heti kohta pyörien takaa,ei varmana raappisi sen jälkeen. Ei taida olla muuta konstia jaa onhan tuo tuikkaa tuleen ei tarvi sen jälekeen miettiä.


      • make
        vaunun katkaisemista kirjoitti:

        heti kohta pyörien takaa,ei varmana raappisi sen jälkeen. Ei taida olla muuta konstia jaa onhan tuo tuikkaa tuleen ei tarvi sen jälekeen miettiä.

        auttaisko jos vaunuun vaihtais vähän pitemmät iskarit niin eikö silloin koko vaunu nousis vähän ylemmäs ja sillä lailla tasapainoittuis


      • Markiisi de Omnistor
        make kirjoitti:

        auttaisko jos vaunuun vaihtais vähän pitemmät iskarit niin eikö silloin koko vaunu nousis vähän ylemmäs ja sillä lailla tasapainoittuis

        Käsittääkseni iskarit vaimentavat jousituksen heilahtelua, eivätkä kanna kuormaa, paitsi kaasuiskarit osittain. Vaunun jousitusta pitää parantaa. Jos ovat liepyneet, niin uudet jouset. Myös vetoauton koukun korkeus pitää olla lain säätämissä rajoissa. Vanhemmuuttaanhan tuo perän roikkuminen on yleistä muutenkin...


    • mitat kohdallaan

      Siis onko vetokoukun korkeus se minkä katsastaja vaatii ? Edelleen ei kai vain vaunu ole takapainoinen eli aisapaino miinusmerkkinen po. 50-70 kg.

    • carawaanari

      No 1 Autosi vetokoukku on liian ylhällä? No 2 Vaunu on väärin pakattu, lisää painoa kaasukoteloon? Kas kun pitäis olla noin 50 kg aisapainona!

      • make

        väärin pakkausta en epäile koska sama virhe on vaikka vaunussa ei ole muuta kuin omat varusteet eli ei mitään ylimääräistä


      • vaunun
        make kirjoitti:

        väärin pakkausta en epäile koska sama virhe on vaikka vaunussa ei ole muuta kuin omat varusteet eli ei mitään ylimääräistä

        tulisi olla kohtuu suorassa jos koukun kuula on oikealla korkeudella, eli 35 - 45 cm maasta. Jos ei, niin koukku on joko asennettu väärin, väärä koukku oikeassa autossa tai kyseessä on nostetulla perällä oleva karvanoppa-auto !


      • make

        onko mitään kotikonstia punnita aisapaino


      • make
        vaunun kirjoitti:

        tulisi olla kohtuu suorassa jos koukun kuula on oikealla korkeudella, eli 35 - 45 cm maasta. Jos ei, niin koukku on joko asennettu väärin, väärä koukku oikeassa autossa tai kyseessä on nostetulla perällä oleva karvanoppa-auto !

        mittaas koukun korkeuden maasta se 46,5 cm luulen että autossa on alkuperäinen koukku auto on 4 vuotta vanha


      • hyvinkin
        make kirjoitti:

        onko mitään kotikonstia punnita aisapaino

        Tankkaa vaikkapa 30 litran vesiastia täyteen ja tee vertailu. Jos et ole bodari tai muu sellainen, 50 kg nosto on jo työtä, vertaa onko vaunu kevyempi vai painavampi vesiastiaan.


      • renkaat

        Matalampi rengasprofiili, vaikuttaa myös yllätävän paljon vaunun asentoon, kokemusta on.


      • make
        renkaat kirjoitti:

        Matalampi rengasprofiili, vaikuttaa myös yllätävän paljon vaunun asentoon, kokemusta on.

        luulen että ei korkeampi rengas mahdu pyörimään enää rengskotelossa


      • sen vaunun
        make kirjoitti:

        luulen että ei korkeampi rengas mahdu pyörimään enää rengskotelossa

        jousitus antanut periksi,painunut ajan kanssa.


      • make
        sen vaunun kirjoitti:

        jousitus antanut periksi,painunut ajan kanssa.

        eiköhän siinä ole kiinteä aksila ja sitten vaan iskunvaimentimet vai onko siellä jotku jouset ei ole paljo tullu tutkittua ?


      • täälläkin
        make kirjoitti:

        eiköhän siinä ole kiinteä aksila ja sitten vaan iskunvaimentimet vai onko siellä jotku jouset ei ole paljo tullu tutkittua ?

        ollaan yhtä kädettömiä sinun kanssasi kun ei tiedetä edes vaunun merkkiä eikä ikää.


      • seppaolli
        make kirjoitti:

        onko mitään kotikonstia punnita aisapaino

        vaunun aisapyörän alle. On aika helppo mitata aisapaino.


      • Markiisi de Omnistor
        seppaolli kirjoitti:

        vaunun aisapyörän alle. On aika helppo mitata aisapaino.

        Aisapaino pitäisi mitata vetonupin kohdalta, eikä aisapyörän alta. Siis jos tarkka paino halutaan tietää. Tässä tapauksessa riittää, kun selvitetään onko aisapaino positiivinen vai negatiivinen.


      • meurman
        make kirjoitti:

        eiköhän siinä ole kiinteä aksila ja sitten vaan iskunvaimentimet vai onko siellä jotku jouset ei ole paljo tullu tutkittua ?

        Mitäpä varten luulet kiinteän (kolukärry) akselin tarvitsevan iskunvaimentimet? Perävaunussa kuorman kantavat jouset ja jousituksen heilahtelu vaimennetaan niillä iskunvaimentimilla.


      • kytkentämassasta
        Markiisi de Omnistor kirjoitti:

        Aisapaino pitäisi mitata vetonupin kohdalta, eikä aisapyörän alta. Siis jos tarkka paino halutaan tietää. Tässä tapauksessa riittää, kun selvitetään onko aisapaino positiivinen vai negatiivinen.

        ...ja jos on negatiivinen, niin täytyy aisaa painaa, että saa koukkuun. Aisapainon on oltava enintään 4% vaunun kytkentämassasta mutta vähintään 25kg Mulla se menne näin: jos aisan jaksaa just ja just nostaa, niin aisapaino on hyvä. Kyllä se nyt taitaa olla niin, että tuo vetoauton koukku on liian korkealla tai vaunun jouset ihan paskana.


      • seppaolli
        Markiisi de Omnistor kirjoitti:

        Aisapaino pitäisi mitata vetonupin kohdalta, eikä aisapyörän alta. Siis jos tarkka paino halutaan tietää. Tässä tapauksessa riittää, kun selvitetään onko aisapaino positiivinen vai negatiivinen.

        aisapaino selviää irroittamalla vaunu koukusta? Nouseeko aisapyörä ilmaan?


      • ellei....
        seppaolli kirjoitti:

        aisapaino selviää irroittamalla vaunu koukusta? Nouseeko aisapyörä ilmaan?

        takakulmatuet ole laskettuna ja ota vastaan;-)


      • karavaanareita taas
        meurman kirjoitti:

        Mitäpä varten luulet kiinteän (kolukärry) akselin tarvitsevan iskunvaimentimet? Perävaunussa kuorman kantavat jouset ja jousituksen heilahtelu vaimennetaan niillä iskunvaimentimilla.

        kuin litran mittaa


    • Konde123

      Ihan höpöhöpö vastauksia. Ei se aisapaino vaikuta tähän mitenkään. Vaunussa on jäykkä palkkialusta, joten ainoa mikä vaikuttaa on vetokuulan korkeus maasta. Ja jos se on 45cm vs 35cm, niin maunu kulkee kyllä eri asennossa tietenkin. Iskunvaimennus ei vaikuta vaunun kulmaan.

      • HöpsistäItsellesi

        Varsinainen emähöpövastaus itseltäsi. Kas kun se aisapaino painaa auton vetokoukun korkeutta alemmaksi, tai negatiivinen aisapaino vetää koukun korkeutta ylemmäksi. Auton jousituksen joustamana.


    • Sellaisennähnyt

      Siitä kohdasta mistä vetokita on pultattu neljällä pultilla puomiin kiinni laittaa väliin 5-8cm korokepalat profiiliputkesta, niin vaunu tulee vaakaan.

    • Huono_idea

      Mitenkähän mahtaa toimia jarrusysteemit...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe