Mustasukkaisuus

Mustasukkaisuus on kavala tunne jonka meistä jokainen on tuntenut ainakin kerran elämässään. Kysehän on omistamisesta ja toisen(toisten)hallitsemisesta. Entäpä voiko palstalla tuntea mustasukkaisuutta toisia kohtaan, vaikka vertailemalla itseään toisiin kirjoittajiin? Herääkö epäilys että toiset ovat taitavampia ja jotenkin parempia kuin minä itse? Tuntuuko että joku juttelee toiselle nikille sydämmellisemin kuin toiselle ja toinen saa enemmän huomiota, ehkä ansaitsematontakin mielestämme. Voiko mustasukkaisuus vaikuttaa palstakäyttäytymiseen? Mehän emme tietenkään kerro omista kokemuksista ja tuntemuksistamme. Olemme aina sivustakatsojia ja teemme niitä pieniä huomioita. Kerrotaan nyt sitten mihin olemme törmänneet, vai olemmeko edes koskaan nähneet palstamustasukkaisuutta?

41

3250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhurix

      on tunne, josta pitäisi pyrkiä vapautumaan. Silti esim parisuhteessa semmonen terve määrä hyvänlaatuista mustasukkaisuutta kertoo siitä, että toista kohtaan on tunteita. Omistamisenhalu taas tärvelee koko parisuhteen. Palstasuhteissa olis mun mielestä aika hölmöä tuntea mustasukkaisuutta.

      • Kyllä minulle joskus on väitetty että palstasuhteissa tunnetaan mustasukkaisuutta ja niistä voi johtua monenlaiset eturistiriidat. Ei voida sietää toista, koska toisen nähdään liikkuvan alueella jota yleisesti ei katsota suopeasti. Esiintyy liian tuttavallisesti, flirttailee avoimesti, ynnä muuta pientä teerenpeliä. Pian aletaan leikkimään salapoliisia ja seurataan toisen liikkeitä herkeämättä. Ei mikään mahdoton yhtälö livessä, mutta toimisiko sama täällä? Sinun mielestä ei, mutta mahdollistahan se on, eikös?


      • Pörrääjä
        Waffe kirjoitti:

        Kyllä minulle joskus on väitetty että palstasuhteissa tunnetaan mustasukkaisuutta ja niistä voi johtua monenlaiset eturistiriidat. Ei voida sietää toista, koska toisen nähdään liikkuvan alueella jota yleisesti ei katsota suopeasti. Esiintyy liian tuttavallisesti, flirttailee avoimesti, ynnä muuta pientä teerenpeliä. Pian aletaan leikkimään salapoliisia ja seurataan toisen liikkeitä herkeämättä. Ei mikään mahdoton yhtälö livessä, mutta toimisiko sama täällä? Sinun mielestä ei, mutta mahdollistahan se on, eikös?

        että joku on ollut aistivinaan signaaleja toisen kirjoituksesta, vaikkei niitä todellisuudessa ole. Tämä saattaa johtaa ihastumiseen ja kuvaamaasi typerään käytökseen.


      • Puhurix
        Waffe kirjoitti:

        Kyllä minulle joskus on väitetty että palstasuhteissa tunnetaan mustasukkaisuutta ja niistä voi johtua monenlaiset eturistiriidat. Ei voida sietää toista, koska toisen nähdään liikkuvan alueella jota yleisesti ei katsota suopeasti. Esiintyy liian tuttavallisesti, flirttailee avoimesti, ynnä muuta pientä teerenpeliä. Pian aletaan leikkimään salapoliisia ja seurataan toisen liikkeitä herkeämättä. Ei mikään mahdoton yhtälö livessä, mutta toimisiko sama täällä? Sinun mielestä ei, mutta mahdollistahan se on, eikös?

        se on mutta aika järjetöntä. Joillakin on aikaa seurata toisten palstakäyttäytymistä vähän liikaa. Mulle tämä on kiva ajanviete ja olen täältä löytänyt mukavia juttukumppaneita, kuten sinutkin.


    • syntyy

      Juuri noista mainitsemistasi asioista. Mustasukkaisuudesta ja kateudesta toista kirjoittajaa kohtaan.

    • QP ejk

      Kyllä tuo mustasukkaisuus on aika vahvasti esillä palstakirjoittelussakin. Joskus joku on jopa suoraan sanonut, että miksi muille vastasit, muttet minulle? Ehkä se vie ihmisen vastaukselta "arvon", jos muiden kirjoitukset huomioidaan ja minun ei? Eikä tässä kauaa ole kun Kadunmiehen kirjoituksista muutamalle naisihmiselle, joku räksytti puskasta. Samoin Waffen uskollisuutta epäiltiin, puskasta silloinkin. Kumma kyllä ;) Naisita, harvemmin tällä palstalla ollaan mustasukkaisia, mutta esim huuhaalla se on jokapäiväinen herkku. Miksipä ei, jos tämä on osa ihmisen elämää, se ei siirtäisi tunteitaan tännekin. Vaikea niitä on jättää oven ulkopuolellekkaan. Sellaisen joka nyt sit on, mustasukkainen...

      • Naisia täällä on suhteessa enemmän kuin miehiä, ja ehkä se johtuu siitä. Meistä harvoista miehistä jouduttaan tappelemaan kynsin hampain:)) No, ei vaiskaan, ei se noin mene.


    • TizaNova

      Jos virtuaalissa alkaa mustasukkaiseksi, on heikoilla. Toinen juttu jos treffipalstoilla tosissaan etsisi kumppania ja veisi suhteen livetasolle - palaaminen virtuaaliin taatusti kompleksista saman henkilön kanssa. "Vastausmustasukkaisuus"? Outo termi, mutta luultavasti toistuen yhdelle vastaamatta jättäminen on halu osoittaa 'paikka' - syystä tai toisesta. Voi se olla toki huomaamattomuus, tai yksinkertaisesti voimattomuus vastata. Helpompi elää uppoutumatta sen syvemmälle. Kirjaimiahan nämä.

      • Pörrääjä

        vastaamattomuudelle voi olla lukuisia syitä. Palstakirjoittelun aapisessa pitäisi olla ensimmäisenä ohjeena ettei siitä kannata ottaa hernettä nenään.


      • Virtuaalissa myös ihastutaan toisiin ja silloin myös saatetaan tuntea mustasukkaisuutta. Se tietysti pätee vain ihmisiin jotka panostavat täysillä palstasuhteeseen ja antavat sille paljon. Kirjaimiahan nämä, mutta ne merkitsevät joskus paljon.


      • TizaNova
        Waffe kirjoitti:

        Virtuaalissa myös ihastutaan toisiin ja silloin myös saatetaan tuntea mustasukkaisuutta. Se tietysti pätee vain ihmisiin jotka panostavat täysillä palstasuhteeseen ja antavat sille paljon. Kirjaimiahan nämä, mutta ne merkitsevät joskus paljon.

        "mutta ne merkitsevät joskus paljon" Etenkin silloin kun näkee kannustavia, toista tukevia sanoja. Vaikka tuntuisivat mitättömiltä nyt tai sillä hetkellä, aina niillä on jokin vaikutus kirjoittajaan ja vastaanottajaan. Alitajuinen kenties.


    • "mustasukkaisuutta" näyttää palstoilla sillointällöin esiintyvän. Ehkä se jotenkin liittyy enemmän omistamisenhaluun ja kateuteen, tai "tuo on mun juttukaveri, ei sun"-ajatteluun. Jonkun kerran olen itsekin joutunut puskahyökkäyksen kohteeksi erehdyttyäni höpöttämään hulluja palstalla *nauraa* Yhden kerran tarjottiin jopa kynttilää vanhallepiialle, olin silloin sun kanssasi juttelemassa ;) Kun aloittelin kirjottelua, muistan itsekin tunteneeni jonkinlaista mustasukkaisuutta ihastuttuani yhteen nikkiin. *tunnustaa nolona* Ehkä sitä silloin alkutaipaleella otti palstakirjoittelun enemmän vakavasti.

      • Tuota minä hain takaa. "mun juttukaveri, ei sun". Voiko tuota selvemmin sanoa. Sellainen käsitys on jäänyt, että chatissa esiintyy tuota enemmän kuin täällä. Chatti on on/off tyyppinen maailma ja siellä toisen huomioon ottaminen on tärkeämpää kuin täällä. Tässä voin kertoa omakohtaisesti erään tapauksen chatista. Siellä oli Sefu, (nainen) jonka kaappiin ei kukaan päässyt, tai jos pääsikin piti olla hyvä tuttu. Minä sitten lopulta monien vaiheiden jälkeen pääsin ja hitto kun olin ylpeänä:) Pieniä asioita, mutta silloisessa chattimaailmassani ne tuntuivat tärkeiltä, eritoten kun huomasin vakkareiden puhisevan kateudesta:)) Nyt tälläiset naurattaa, mutta silloin olin kovasti tosissani.


    • Pörrääjä

      sana kateus kyllä on oikeampi kuin mustasukkaisuus täällä palstoilla, ainakin noin niinkun yleisellä tasolla. Voiko mustasukkaisuutta aikuisten välillä voi olla ilman ihastusta tai rakkautta, ainakin minä miellän sen em. tunteisiin liittyväksi.

      • Avausta tehdässäni mietin kumman sanan, kateus vai mustasukkaisuuden laitan otsikoksi. Kateus jäi laittamatta, vaikka sanana se olisi ollut ehkä osuvampi. Mutta voimmakkaista tunteistahan on kyse molemmissa tapauksissa.


      • Pörrääjä
        Waffe kirjoitti:

        Avausta tehdässäni mietin kumman sanan, kateus vai mustasukkaisuuden laitan otsikoksi. Kateus jäi laittamatta, vaikka sanana se olisi ollut ehkä osuvampi. Mutta voimmakkaista tunteistahan on kyse molemmissa tapauksissa.

        samoilla sanoilla voi olla myös hyvin eri merkitys eri ihmisille. Joillekin mustasukkaisuus voi olla ihan jokapäiväinen normi asia, toisille hyvinkin vieras ja kolmansille helvetti. Olen myös huomannut sanaa viha käytettävän hyvinkin kepeästi, itse pidän sitä yhtenä voimakkaimmista sanoista, onneksi ei ole tarvinnut sitä pahemmin missään kohtaa elämää käyttää.


    • kyllä itse huomannut,että täällä tai muualla oltaisiin mustasukkaisia siitä,kuka kirjoittaa kenellekkin..Eihän sitä tiedä,mitä kenenkin mielessä on käynyt.. Tuolla tulikin jo se asia ilmi,että kateus sopisi paremmin kuvaamaan tätä... Silloin kun kaffeelle aikoinaan tulin,niin en meinannut uskaltaa kirjoittaa,kun muut tuntuivat niin viisailta ja kirjoittivat niin hienosti..Onneksi pääsin siitä yli..:DDDD

      • Ei kai sitä kukaan tunnusta olevansa kateellinen, mutta usko pois, kyllä sellaisiakin löytyy. Et kai sinä kauan taustalla kurkkinut, kun jo uskaltauduit sekaan?:)


      • Waffe kirjoitti:

        Ei kai sitä kukaan tunnusta olevansa kateellinen, mutta usko pois, kyllä sellaisiakin löytyy. Et kai sinä kauan taustalla kurkkinut, kun jo uskaltauduit sekaan?:)

        niitäkin varmasti.Meitä on tunnetusti moneen junaan..:) En mä kauaa kurkkinu,ku mun oli niin kiire päästä mukaan..;)


      • mii-su kirjoitti:

        niitäkin varmasti.Meitä on tunnetusti moneen junaan..:) En mä kauaa kurkkinu,ku mun oli niin kiire päästä mukaan..;)

        Tulit kuin tuulispäänä ja raivasit heti oman paikkasi palstalla:)) En muuten olisi uskonutkaan jos olisit sanonut kurkkineesi taustalla pitkään:) Olet sen verran rohkea ja innostut kaikenlaisista jutuista *muistelee*;)


      • Waffe kirjoitti:

        Tulit kuin tuulispäänä ja raivasit heti oman paikkasi palstalla:)) En muuten olisi uskonutkaan jos olisit sanonut kurkkineesi taustalla pitkään:) Olet sen verran rohkea ja innostut kaikenlaisista jutuista *muistelee*;)

        joskus liikaakin ja sitten jälkeenpäin nolottaa..:¤ Se kyl menee äkkiä ohi se nolotus..:D


      • mii-su kirjoitti:

        joskus liikaakin ja sitten jälkeenpäin nolottaa..:¤ Se kyl menee äkkiä ohi se nolotus..:D

        Kyllä sitä itsekukin innostuu ja jälkeenpäin tulee miettineeksi tulikohan tehtyä oikein. Yleensä en ole katunut. Mutta ei kai sulle kauhean noloa ole voinut tapahtua? Ei ainakaan sellaista että joku olisi kateellinen?:)


      • Waffe kirjoitti:

        Kyllä sitä itsekukin innostuu ja jälkeenpäin tulee miettineeksi tulikohan tehtyä oikein. Yleensä en ole katunut. Mutta ei kai sulle kauhean noloa ole voinut tapahtua? Ei ainakaan sellaista että joku olisi kateellinen?:)

        varmaan kukaan ole ollut,vaan enempi mä uskon että on paheksuttu..:)


    • Dorodea

      nyt sentään täällä mustiksia? Miellän sen nuorille kuuluvaksi tunteeksi, kun on epävarma kaikesta. Eihän aikuiset enää?! Toi oli hassua että herääkö epäilys että toiset on taitavampia tai parempia? Totta hitossa joku on taitavampi jossain kuin minä ja varmasti paljon parempi kuin minä monessakin asiassa :D Niin että en ole törmännyt palstamustasukkaisuuteen, tai sitten olen niin pöllö etten tunnista sitä :D

      • Usko pois, kyllä sellaista esiintyy kaikkialla missä joukko ihmisiä kokoontuu. Ei kai tämä virtuaalisuus tee poikkeusta. Täällä sen huomaaminen on ehkä vaikeampaa kuin livessä jossa voi tulkita hyvin paljon jo kasvojen ilmeistä.:)


    • pähkäiltyäni

      ajattelen asian olevan näin, että palstavinoilut johtuvat osaksi siitä, kun joku on niin h****tin lapsellinen jutuissaan. Se siis ärsyttää, koska tuo joku on joko ärsyttävä tahallaan, tai sitten kyseinen tapaus on niin tyhmä, ettei edes huomaa olevansa ärsyttävä. Sillä ei ole mitään tekemistä kateuden eikä mustasukkaisuuden kanssa.

      • Puhurix

        ei sitten ole lapsellista ja tyhmää? Eiköhän se ole niin, että jos ihminen ei ole lapsellinen ja tyhmä vaan kypsä ja fiksu, hän ei saa kiksejä toisten mollaamisesta vaan osaa asettua sellaisen yläpuolelle. Näin on mun näkemykseni.


      • kiksinsä mistäkin saa.
        Puhurix kirjoitti:

        ei sitten ole lapsellista ja tyhmää? Eiköhän se ole niin, että jos ihminen ei ole lapsellinen ja tyhmä vaan kypsä ja fiksu, hän ei saa kiksejä toisten mollaamisesta vaan osaa asettua sellaisen yläpuolelle. Näin on mun näkemykseni.

        Niinpä niin. Toimitko itse näkemyksesi mukaan ? Peiliin katsominen olisi paikallaan sinullakin, kuomaseni :D


      • Puhurix
        kiksinsä mistäkin saa. kirjoitti:

        Niinpä niin. Toimitko itse näkemyksesi mukaan ? Peiliin katsominen olisi paikallaan sinullakin, kuomaseni :D

        ottaisin mielelläni vastaan. Jos olen ollut jollekin ilkeä, se ei totisesti ole ollut tahallista. Voitko antaa esimerkin. Toivon sitä vilpittömästi.


    • Masse setä

      Se saattaa olla jopa mustasukkaisuuden ydin. Tai sitten se ikään kuin potkii koko ajan takaisin. Mustasukkaisuus tietenkin mielestäni pysyy neutraalina, mutta kohteita saattaa tulla lisää. Jos joku juttelee toiselle nikille sydämelisemmin, niin kannatta kokeilla sitä ihan itse kertoa. Ja mahdollisesti jopa vaimolle tai ystäville tai molemmille. Eihän tämä malli toki ole toiminut kovinkaan hyvin, mutta näillä mennään.

    • mayanna

      - sellanen pieni nipistys, nassunnyrpistys. Mustasukkaisuushan voi olla sairaus, mutta vahvasti olen sitä mieltä, että sairas sekin, joka ei missään tilanteessa minkäänlaista pistoa tunne - palstalla tai realissa. Tunteetonhan sellainen ihminen on? Uskon, että on olemassa tervettä mustasukkaisuutta - siis myös palstoilla - samassa mittakaavassa kuin nyt palstoilla muutkin asiat ovat.

      • mayanna

        Pienissä lapsissa näkyy hyvinkin selvästi mustasukkaisuus vaikkapa isän sylistä, äidin huomiosta. Minusta tuntuu, että se vaan kitketään meistä pois (niin kuin moni muukin luonnollinen tunne), koska on 'paha'. Vaikean kyssärin esitit. Tarkoitiko, että mistä tiedän, välitänkö hänestä / rakastanko häntä vai olenko hänestä mustasukkainen... minusta välittämiseen ja rakastamiseen voi kuulua tuo pieni vivahde, jota me mustasukkaisuudeksi nimitämme. Ihminen suojelee (sairaassa tapauksessa ylisuojelee) itseään pettymykseltä / loukkaukselta, jonka on joskus kokenut - ehkä jopa toistuvasti - ehkä lapsuudessa jäätyään vaille isän polvella istumisen iloa. Sitten, jos mustasukkainen ihminen alkaa toimia vahingollisesti joko rakkautensa kohdetta tai mustasukkaisuuden aiheuttanutta henkilöä vastaan - on kai selkeämpi erottaa ja nimetä tunne mustasukkaisuudeksi. Siitä kai me yleensä puhumme, kun asiasta puhumme. Kai se raja on vähän liiiiuuukuva :)


    • Masse setä

      Suorasti, että et osaa ruotsia kovin hyvin, vaikka veneily onkin lähellä sydäntä tai maksaa. Asiaan... Noita mustasukkaisdraamoja voisi tavallaan lähestyä ikään kuin eri näkökulmasta. Esimerkiksi, jos vaimo lyö aina silloin kun televisio on liian kovalla, niin kannattaa hiljentää.

      • Siis kannattaa

        hiljentää TV aina sen jälkeen kun vaimo ensin lyö? Vai hiljentää vaimo, kokonaan vai osittain?


    • kaikki tuntenut tjn
      ei liwessä ja wielä wähemmän palstalla :=)
      tottakai joku kirjoittaa paremmin kuin minä?
      miksi ei kirjoittaisi :=)

      jep en ole kokenut omalta osalltani palstamustasukkaisuutta :=)
      mutta tarkemmin ajateltuani olen nähnyt sitä?

      miten sen woi määritellä miten joku toiselle kirjoittaa?
      onko wastaus henkilökohtainen jos wastaa kriittisesti "eli esittää oman mielipiteen"
      tuntemattomalle nikille?

    • ..olen kerran ollut aivan sairaan mustasukkainen,siihen tunteeseen meinasin seota seisaalleen! Oli tullut epäilys vasemmassa aivolohkossa että olin sydänjuuriani myöten rakastunut yhteen,ellei jopa kahteen, naiseen,jouduin kyselemään oikealla aivopuoliskolla ihan kybällä että olenko mä tosiaan rakastunut tuohon naiseen enemmän kuin ihteeni..aivan klaustrofobinen tunnemyrsky jylläsi mielessäni
      No oli tuossakin tapauksessa häpyend,itselleni lopulta selvisi ettei muailmasta minua rakkaampaa minulle löydy

      En ole huomannut palstamustasukkaisuudesta häivääkään,ehkä aikani ei riitä kun pitää katsella itseäni peilistä,tosin nykyään nuo nykyajan peilit valehtelee kamalasti,tekee rumemmaksi ja vanhentaa aivan älyttömästi,ennen sentään osattiin tehdä kunnollisia peilejä

      • 26

        Olet aina ollut tyhmä taukki.


      • 26 kirjoitti:

        Olet aina ollut tyhmä taukki.

        ...mutta voisitko ottaa kielesi pois kannikoitteni välistä


      • D

        kaivoi esiin vanhan aloituksen voidakseen avautua muille tytöille :D


    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe