Kansallispuvut ja hautajaiset

kysyväinen

Itselläni on värikäs kansallispuku jota olen tottunut käyttämään kaikissa "juhlatilaisuuksissa" ristiäisistä hautajaisiin. Nyt olen kuitenkin muuttanut mieheni mukana paikkakunnalle ja sukuun jossa ei käytetä (ei ole) kansallispukuja. Voinko minä kuitenkin käyttää hautajaisissa omaani vaikka muiden vaatteet ovat mustia vai katsotaanko minua vinoon kun tulen paikalle värikkäässä asussa? Haluaisin kuitenkin vieläkin käyttää pukuani jota todella arvostan ja joka on kulttuurina osa minua.

7

2177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hautajaisiin!!!

      Miksi ihmeessä sitä pitäisi hautajaisissa käyttää, voithan laittaa sen päällesi vaikka Juhannuksena!

    • toiset tavat

      Kansallispuku ei sovi hautajaisiin (romanit ehkä ainoa poikkeus mutta ei se heidän asu oikeastaan ole heidän kansallispuku). Kansallispuku on häihin, syntymäpäiville ja muihin iloisempiin juhliin. Jos et halua mustaa niin harmaa tai tumman sininen/vihreä/ruskea käy. Itse olen ollut kerran kesällä vähän kaukaisemman sukulaisen hautajaisissa tumman sinisessä jakkupuvussa ja muuten yleensä musta hame tai housut ja musta jakku. Jakun alla on yleensä ollut valkoinen paitapusero tai joskus valkoinen tai kermanvärinen pusero. Jotkut käyttävät myös mustaa puseroa mutta minä annan vähäsen valkoisen näkyä.

      • hautajaisiin

        Kansallispuku ei ole mikään suruvaate,etkö omista mitään muuta,jos et,jää pois hautajaisita.


      • pukeudu oikein
        hautajaisiin kirjoitti:

        Kansallispuku ei ole mikään suruvaate,etkö omista mitään muuta,jos et,jää pois hautajaisita.

        Kansallispuku ei ole hautajaisvaate. Ei todellakaan. Romaninaisten asu ei ole kansallispuku. Sitä kutsutaan nimellä "kansanpuku" ja senkin ulkonäkö vaihtelee. Hautajaisiin hekään eivät pukeudu kirkkaan värisiin röijyihin eikä jakkuihin. Kansallispuku on arvokas vaate, mutta on silläkin oma leimansa. Hautajaisasu se ei ole. Lähes mihin tahansa muuhun juhlaan sen voi laittaa, joten eiköhän sinulla sille käyttöä löydy muulloinkin.


    • Dala D

      Suomessa on vallitsevana tapana pukeutua hautajaisissa tummiin vaatteisiin, ja monet ihmiset loukkaantuvat muusta. Romanit kyllä pukeutuvat omiin romanivaatteisiinsa. Jos et ole varma että lähimaiset hyväksyvät kansallispuvun niin älä mene siihen pukeutuneena. Hautajaisissa on kuitenkin tarkoitus kunnioittaa vainajaa ja omaisia. Kansallispuku on hieno puku, jos olisi minun hautajaisistani kyse niin sanoisin että tulkaa ilman muuta kansallispuvussa jos sellainen on. Mutta harvat ajattelevat näin.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti voit.Kansallispukuun pukeutunut kunnioittaa tilaisuuden päähenkilöä - elossa tai ei.Itse en käytä mitään muuta hautajaisvatetta ja olen omaan pukuun tehnyt mustat asusteet eli huivi, esiliina ja tykkimyssy puolisoni hautajaisiin.Lähiystävät pukeutuivat omiin pukuihinsa ja olipa kaunis näky arkun ympärillä. Näin käsitykset muuttuu jo 10 vuodessa.

    • Anonyymi

      Kyllä kansallispukua käytetään myös hautajaisissa , jos on hyvin värikäs niin voi laittaa mustan silkkiliinan hartioille.
      Sitten voi myös ajatella muita ihmisiä että miten värikäs kansallispuku vaikuttaa heihin , mutta jos vainaja on hyvin läheinen niin ei tarvitse ajatella toisten mielipiteitä miten pukeudut vaan silloin voit ihan vapaasti käyttää kansallispukuasi, jotkut vaihtavat puvun esiliinan mustaan tai tummansiniseen .

      Näyttää vielä olevan vanhoilliset tavat muutamilla paikkakunnillla, taas toisilla paikkakunnilla ilmoitetaan jo ajoissa että kevyitä vaaleita vaatteita suositellaan .
      Joten joka paikkakunnalla on vissiin omat tapansa,
      Nykyään ei enää useinkaan olla täysi mustissa vaatteissa monella ehkä vaan joku vaate musta .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe