Moikka kaikille.vaunun osto lähenee,emme vaan tiedä mikä olis sopiva mitta,siis koripituus.pieni on ahdas tietenkin,mutta kuinka pitkän on sopivaa ensikertalaisen hankkia? en ole ostamassa uutta,5-10vuotias riittää.onko olemassa joku raja,jonka yli menevää aletaan vierastaa?siis karehtia!vai voiko vanha olla kuinkapitkä vaan! vetoauto ei rajoita kokoa!asiantuntevilta odotamme mielipiteitä,kiitti!
Minkä pituinen vaunu?
31
6086
Vastaukset
- Vaunumatkailija
Hei, tulet varmasti saamaan monta hyvää mutta erilaista mielipidettä. Minun on seuraava: Vaunu ei ole koskaan liian iso. Alle 2.5 metriä leveät pitäisi "lailla kieltää" ja pituutta rajoittaa vain lompakko. No, vakavasti puhuen omat tarpeet, mieltymykset ja käyttötarkoitus - lompakon - ohella ovat ne määräävät tekijät. Ensikertalaisuus ei minun mielestäni kuitenkaan vaikuta asiaan yhtään mitään. Vaunun kanssa oppii (on opittava!) manoveeramaan pienellä harjoittelulla oli se pituus sitten kuusi tai kaksitoista metriä. Kun pituus (aisan kanssa) menee yli kahdeksan metrin (joskus lyhyemmälläkin), niin eteläisessä Euroopassa tulee joskus vastaan se, ettei vaunu mahdu pienimmille paikoille. Kerran olen törmännyt alueelle, jossa kaikki paikat olivat 6x6m(!). Monilla laivoilla hinta on sama kun yhdistelmän pituus on alle 12 metriä ja seuraaville metreille tule lisähintaa. Saaristolautoilla voi käydä niin, että joutuu ruuhka-aikana odottamaan ennen kuin vaunu sopii etuajo-oikeutettujen joukkoon. On tosin sanottava- ja mikä usein unohdetaan -, että pituus vaikeuttaa mahtumista, ei koskaan leveys.
- 1.9 cdti
Auton vetokyky on hyvä määritelmä. Vaunun kokonaismassa pienempi kuin auton vetokyky, jolloin auto vie vaunua eikä päinvastoin. Lisäksi ensi vaunuksi suosittelisin 230 cm leveätä vaunua, jolla alkuun harjoittelisi vetämistä ja vasta sen jälkeen siirtyisit 250 cm leveään vaunuun. Yksi akselinen vaunu on helpompi käsitellä ilman vetoautoa. Ja hanki kunnon lokasuojaan tulevat peilit äläkä mitään täriseviä auton peiliin kiinnitettäviä lisäpeilejä.
- aivan nyt
1.9 cdti kirjoitti:
Auton vetokyky on hyvä määritelmä. Vaunun kokonaismassa pienempi kuin auton vetokyky, jolloin auto vie vaunua eikä päinvastoin. Lisäksi ensi vaunuksi suosittelisin 230 cm leveätä vaunua, jolla alkuun harjoittelisi vetämistä ja vasta sen jälkeen siirtyisit 250 cm leveään vaunuun. Yksi akselinen vaunu on helpompi käsitellä ilman vetoautoa. Ja hanki kunnon lokasuojaan tulevat peilit äläkä mitään täriseviä auton peiliin kiinnitettäviä lisäpeilejä.
ulkona karavaanipiireistä kun tuo eka vaununi on vain 205 leveä? Jos alin vähimmäismitta on kerta tuo 230 aloittelijalle. Ja vaikka tuo vaununi onkin yksiakselinen, olen kuitenkin huomannut että vetoauto on hyvä olla olemassa, vaikka käsittely ilman sitäkin onnistuisi!
- painoissa
aivan nyt kirjoitti:
ulkona karavaanipiireistä kun tuo eka vaununi on vain 205 leveä? Jos alin vähimmäismitta on kerta tuo 230 aloittelijalle. Ja vaikka tuo vaununi onkin yksiakselinen, olen kuitenkin huomannut että vetoauto on hyvä olla olemassa, vaikka käsittely ilman sitäkin onnistuisi!
oon aatellut et vaunun kokonaismassa ei suurempi saisi ollakaan,kuin auton maksimi vetomassa?
- tarpeen mukaan
Vaunun koko riippuu vain ja ainoastaan sen tulevasta käyttötarkoituksesta, eli miten paljon vaunussa asutaan ja miten paljon/millaisissa paikoissa sitä vedetään. Asumisen kannalta pitkä ja leveä(2.5m) vaunu on paras, mutta jos reissaa paljon ulkomailla pienemmän vaunun kanssa operointi on helpompaa niin liikenteessä kuin leirintäalueillakin. Lisäksi lauttamaksut kasvavat sitä mukaa kuin yhdistelmän pituuskin. Oma valinta olisi jos reissaisin paljon ulkomailla ihan ehdottomasti kapea ja noin 5 metriä pitkä vaunu. Jos matkailee enemmän suomessa vaunun leveydellä ja pituudella ei ole juurikaan merkitystä kun tilaa on, eli valitsee sellaisen missä on mukavat tilat, mutta jo norjan serpentiiniteillä (joihin vaunun kanssa saa mennä) ajaminen 250cm leveällä vaunulla vaatii todella paljon enemmän tarkkuutta kuin kapealla, etenkin jos veturina on kapea henkilöauto. Vaunun pituushan ei sinänsä vaikeuta vetämistä muuten kuin siinä, että vaunu oikaisee käännöksissä sitä enemmän mitä pidempi se on.
- näinkään...
Kröhm..:"ajaminen 250cm leveällä vaunulla vaatii todella paljon enemmän tarkkuutta kuin kapealla, etenkin jos veturina on kapea henkilöauto." Miten se 'etenkin' vaikeuttaa asiaa jos veturina on kapea henkilöauto? Jos siinä nyt yleensä on mitään vaikeaa, niin pikemminkin vetoauton suurempi leveys kaventaa ajolinjaa ja siten vähentää kääntyvyyttäkin. Kröhm..taas..:"Vaunun pituushan ei sinänsä vaikeuta vetämistä muuten kuin siinä, että vaunu oikaisee käännöksissä sitä enemmän mitä pidempi se on. " Kyllä, se "oikaisee" enemmän käännökisissä, mutta sitä sisäkurvia voi helposti tarkkailla peilistä. Sen sijaan nk. peränylitys tuo haastetta, koska sitä ei voi mistään seurata/nähdä. On vain osattava arvioida missä ulkokurvin puoleinen peräkulmä menee. Todellista haastetta nuo Norjan "serpentiinit" tuovat kuitenkin vasta jos joudut niitä peruuttamaa ylöspäin.
- voisin myydä
vaununi edullisesti kokonaismitta 740 leveys 230 vastaa jos kiinnostaa.
- Vaunumatkailija
Aloittelijan kokemuksia vaunun koosta ja muusta. Ensimmäinen vaunumme numeroina: - 250 leveä ja - 770 lyhyt aisan kanssa - 1600kg kokonaismassa ja vetoautona Vito. - 13 metriä on yhdistelmä pituus. Ensimmäiset matkamme numeroina: - 3000km ensimmäisenä kesänä Norjassa ja Ruotsissa - 14.000km seuraavana vuonna lounaisessa Euroopassa. Ennen vaunun hankintaa kumpikaan meistä ei ollut vaunua vetänyt. Ajamme puolisoni kanssa molemmat ja olemme eri sukupuolta. Siis sukupuolikaan ei vaikuta (paitsi polttoaineen kulutukseen). Osta se vaunu sisätilojen mukaan, niin että viihdyt siinä ja viitsit "harrastusta" jatkaa. Ulkomitoilla ei juuri ole merkitystä. Älä usko noita leveyspelottelijoita. Jonkinlainen käsitys takana tulevan kopin koosta kuljettajalla tietysti pitää olla ja ymmärrys geometrian lainalaisuuksista; peilejäkin on käytettävä, sillä toki näinkin saattaa käydä: erään kerran katu oli kyllä tarpeeksi leveä, mutta vaunun yläosa ei enää mahtunut parvekkeiden väliin. Siis oikeastaan korkeus tuli vastaan. Koppiauto olisi takertunut parvekkeisiin sillä reissulla vielä useammin. Toisen kerran alun perin aaseille ja härkävankkureille tarkoitettu, n. 3 m leveä, kaksisuuntainen(!) katu kaarsi oikealle sen verran jyrkästi, että kun vasen etu- ja takakulma olivat parin sentin päässä seinästä, niin vaunun oikean kyljen keskikohta oli myös parin sentin päässä talon seinästä. No, siitä ei tarvinnut peruuttaa kuin muutama sata metriä, niin oli pieni aukio(tai kadun jatke), jolla vaunun sai vekslattua ympäri, kun siirteli vaihdekeppia ykkösen ja pakin väliä puolenkymmentä kertaa. Kaikkein lämpimimmät ajatukseni kohdistin ohjaustehostimen keksijälle. Näitä kertomuksia olisi lisääkin, mutta opetus olisi ihan sama: ei ole mikään pakko tunkea itseään jokaiseen rakoon, johon vetoauton peilit juuri ja juuri mahtuvat (se tosin on hyvä mittari). Ja jos kuitenkin tunget, niin opettele ennen reissulle lähtöä hallitsemaan kalustosi. Siinä ei todellakaan ole mitään ylivoimaista tai ihmeellistä! Asiaan ei vaikuta kahdenkymmenen sentin leveysero tai metrin pituusero kuin harvinaisissa ääritilanteissa. Kuskin korvien väli ratkaisee, ei vaunun sivuseinien etäisyys toisistaan. Älä usko noita pelottelijoita. 250 leveä vaunu mahtuu 240 leveään porttikäytävään ihan yhtä hyvin kuin 230 leveä vaunu 220 levyiseen porttikäytävään. Suurin osa porttikäytävistä kun ovat kuitenkin kolme metriä leveitä.
- uusvaanari
Positiivisesti hymyilytti edeltänyt keskustelu - kun kerran kaappia lähdetään perässä vetämään niin pitäähän sinne kaappiin mahtua ja sen kaapin sentään jossakin mukana tuntua. :) Meillä eka vaunu kokonaismitaltaan tasan kahdeksan metriä ja leveyttä 250cm. Vaunun massa puolestaan 1700kg. Ja kohtuu nuupelona sitä lopulta joutui loman alkaessa liikenteeseen - aiemmat isompien perävaunujen kokemukset lähinnä venetrailerista, joissa sentään näkee ihan eri malliin. Mutta kyllä se homma tekijäänsä opettaa - aikansa kun yhdistelmää pyörittelee ja sen kulmia opettelee, niin hyvin homma alkaa sujumaan. Suurimmat ongelmat olivat lähinnä peräylityksen kanssa... kun vaunun akselin takana on se neljä metriä peräylitystä, tiukat mutkat pitää tehdä taiten ettei keilaa mummoja pois pientareelta tai kääntyviä kaistaltaan. Käytännössä sitä oppii niksit, eli jos ahtaassa 90 asten risteyksessä on kaksi kääntyvää kaistaa oikealle, on perusteltua ajaa molemmat kaistat tukkoon, jotta perässätulijat tajuavat että siihen vierelle ei kannata tulla kun vaunun perä käyttää koko viereisen kaistan kääntyessään. Vastaavasti joissakin vaikkapa lauttojen tai siltojen ajorampeissa saa olla tarkkana että vaunun perä ei raavi maahan luiskan loppuessa. Eli malttia peliin... kun liikutaan hankalissa paikoissa, on syytä mennä sen mukaan. Kunnon suoralla sitten voikin päästellä sen rekka-yhdeksätkympit siinä missä muukin letka - jalkoihin ei tarvitse jäädä. Omassa pihassa tuli ennen reissua jonkin aikaa hinkattua ja harjoiteltua yhdistelmän kanssa peruuttelua. Tosiasia on, että vaikka pikku-e on kortissa, ihan jokainen yhdistelmä pitää opetella perstuntumalla tuntemaan. Silloin niljakkaalla metsämätäällä on edes vähän tuntumaa mihin sitä kaappia pukkailee ja miten se puiden väliin taipuu. Eli vaikka se perässä vedettävä laatikko olisi hankalan muotoinen, voi silti yrittää olla hyvätapainen. :)
- lisää tätä
uusvaanari kirjoitti:
Positiivisesti hymyilytti edeltänyt keskustelu - kun kerran kaappia lähdetään perässä vetämään niin pitäähän sinne kaappiin mahtua ja sen kaapin sentään jossakin mukana tuntua. :) Meillä eka vaunu kokonaismitaltaan tasan kahdeksan metriä ja leveyttä 250cm. Vaunun massa puolestaan 1700kg. Ja kohtuu nuupelona sitä lopulta joutui loman alkaessa liikenteeseen - aiemmat isompien perävaunujen kokemukset lähinnä venetrailerista, joissa sentään näkee ihan eri malliin. Mutta kyllä se homma tekijäänsä opettaa - aikansa kun yhdistelmää pyörittelee ja sen kulmia opettelee, niin hyvin homma alkaa sujumaan. Suurimmat ongelmat olivat lähinnä peräylityksen kanssa... kun vaunun akselin takana on se neljä metriä peräylitystä, tiukat mutkat pitää tehdä taiten ettei keilaa mummoja pois pientareelta tai kääntyviä kaistaltaan. Käytännössä sitä oppii niksit, eli jos ahtaassa 90 asten risteyksessä on kaksi kääntyvää kaistaa oikealle, on perusteltua ajaa molemmat kaistat tukkoon, jotta perässätulijat tajuavat että siihen vierelle ei kannata tulla kun vaunun perä käyttää koko viereisen kaistan kääntyessään. Vastaavasti joissakin vaikkapa lauttojen tai siltojen ajorampeissa saa olla tarkkana että vaunun perä ei raavi maahan luiskan loppuessa. Eli malttia peliin... kun liikutaan hankalissa paikoissa, on syytä mennä sen mukaan. Kunnon suoralla sitten voikin päästellä sen rekka-yhdeksätkympit siinä missä muukin letka - jalkoihin ei tarvitse jäädä. Omassa pihassa tuli ennen reissua jonkin aikaa hinkattua ja harjoiteltua yhdistelmän kanssa peruuttelua. Tosiasia on, että vaikka pikku-e on kortissa, ihan jokainen yhdistelmä pitää opetella perstuntumalla tuntemaan. Silloin niljakkaalla metsämätäällä on edes vähän tuntumaa mihin sitä kaappia pukkailee ja miten se puiden väliin taipuu. Eli vaikka se perässä vedettävä laatikko olisi hankalan muotoinen, voi silti yrittää olla hyvätapainen. :)
jos hallussa on pikku e niin pitää pystyä vetämään sellasta vaunua kuin kortti antaa myöden tai pitää viedä kortti takaisin poliisilaitokselle. Onhan se jumankauta päivän selvä asia! Jos et enää pysty ajamaan autoa niin sun on luovutettava korttis sillonkin. Vaunu sen mukaan kun on tarve ja pystyy hankkimaan.
- aloittaja
kysyä vaunun pituutta,että sais vastauksen vaunun pituuteen??? ps.korkeuskaan ei kiinnosta!
- uusvaanari
No vastaus on kahdeksan metriä. :) Meillä kahdeksan metriä oli hyvä mitta. Tosin, jollekin toiselle se hyvä mitta voi olla kuusi metriä, tai vaikkapa neljä. Pointti mitä yritettiin kirkastaa oli se, että osta se vaunu vaununa, älä vaunun metrimittana. Oli sitten ensikertalainen tai ei, vaunun ominaisuudet pitäisi olla ne ensisijaiset tekijät sen vaunun valinnassa.
- metrin
kulmilla. Se on sopiva mitta. Aloittelijalle
- ensimmäisessä viestissä
EI OLE MITÄÄN SOPIVAA PITUUTTA. Jos nyt et tätä ymmärrä, niin annetaan sulle metriluku: 12.50 sen suurempaa ei saa olla. Siis: kaksitoista metriä viisikymmentä senttimetriä. Eikä yhtään alle!
- neljä metriä
metrin kirjoitti:
kulmilla. Se on sopiva mitta. Aloittelijalle
Korkeintaan neljä metriä! aloittelijana et varmasti pärjää pidemmällä. Ptempään sinulla tuskin on varaakaan. http://www.lom-tuote.eu/poksi_126n.htm
- samaa mieltä
ensimmäisessä viestissä kirjoitti:
EI OLE MITÄÄN SOPIVAA PITUUTTA. Jos nyt et tätä ymmärrä, niin annetaan sulle metriluku: 12.50 sen suurempaa ei saa olla. Siis: kaksitoista metriä viisikymmentä senttimetriä. Eikä yhtään alle!
johan aloittelija osaamattomuudessaan hukkaa lyhyemmän.
- Push-Button
Se peräämäsi vaunun pituus ei ole mikään ykköskriteeri aloittelevallekaan karavaanarille. Vaunun pituus ja massa kulkevat aika lailla käsi kädessä. Jos sinulla on vetoauto valmiina olemassa, niin sen vetokyky rajoittaa vaunun pituutta sen massan kautta. Tämä sinun kannattaa ensin selvittää. Mikäli vetoautokin on vielä kaupassa, niin silloin sinulla on vapaammat kädet toimia. Käyttötarkoitus astuu silloin kuvaan ensimmäiseksi valintakriteeriksi. Kuten jo aiemmistakin vastauksista olet varmaan huomannut, ei ole olemassa sellaista yksiselitteistä aloittelevan karavaanarin vaunun pituutta.
- vetoauto ei rajoita
Push-Button kirjoitti:
Se peräämäsi vaunun pituus ei ole mikään ykköskriteeri aloittelevallekaan karavaanarille. Vaunun pituus ja massa kulkevat aika lailla käsi kädessä. Jos sinulla on vetoauto valmiina olemassa, niin sen vetokyky rajoittaa vaunun pituutta sen massan kautta. Tämä sinun kannattaa ensin selvittää. Mikäli vetoautokin on vielä kaupassa, niin silloin sinulla on vapaammat kädet toimia. Käyttötarkoitus astuu silloin kuvaan ensimmäiseksi valintakriteeriksi. Kuten jo aiemmistakin vastauksista olet varmaan huomannut, ei ole olemassa sellaista yksiselitteistä aloittelevan karavaanarin vaunun pituutta.
Heppuhan nimenomaan sanoi, että "vetoauto ei rajoita kokoa!" Miksi siis kirjoitat "Jos sinulla on vetoauto valmiina olemassa, niin sen vetokyky rajoittaa vaunun pituutta sen massan kautta. Tämä sinun kannattaa ensin selvittää. Mikäli vetoautokin on vielä kaupassa, niin silloin..." Nyt alkaa selvitä sinun nimimerkkisi merkitys. Et ole vielä yhdessäkään ketjussa lukenut kunnolla/ymmärtänyt mitä on kirjoitettu, kun sinä jo painat nappulaa eli "Push-Button". No, tärkeintä on että pidät nimimerkkisi, niin muuta osaavat hypätä Push-Buttonit yli.
- Push-Button
vetoauto ei rajoita kirjoitti:
Heppuhan nimenomaan sanoi, että "vetoauto ei rajoita kokoa!" Miksi siis kirjoitat "Jos sinulla on vetoauto valmiina olemassa, niin sen vetokyky rajoittaa vaunun pituutta sen massan kautta. Tämä sinun kannattaa ensin selvittää. Mikäli vetoautokin on vielä kaupassa, niin silloin..." Nyt alkaa selvitä sinun nimimerkkisi merkitys. Et ole vielä yhdessäkään ketjussa lukenut kunnolla/ymmärtänyt mitä on kirjoitettu, kun sinä jo painat nappulaa eli "Push-Button". No, tärkeintä on että pidät nimimerkkisi, niin muuta osaavat hypätä Push-Buttonit yli.
Olen todella pahoillani, sinä eri keskusteluihin vaihtuvalla nimimerkillä osallistuva kirjoittaja. Nuo ohjeeni vaunun pituuden valinnasta annoin lähinnä ajatellen uuden - varsinkin ensimmäisen - vaununsa hankkijaa. En siis pelkästään tälle aloittajalle niitä kohdistanut. Toivottavasti ymmärrät asian ytimen ja näihin keskusteluihin osallistuvien henkilöiden kokemuksen ja ajatusmaailman laajuuden. Se, että vilpittömän kommenttini perusteella haluat tuomita minun henkilöni ymmärrystaidon, ei oikein mahdu tajuntaani, mutta meitähän on täällä niin moneksi. Kommenttisi ovat ehkä mauttomia, mutta sopivat ilmeisesti hyvin tyyliisi.
- aloittaja
samaa mieltä kirjoitti:
johan aloittelija osaamattomuudessaan hukkaa lyhyemmän.
tätä vois pitää perusteluna kateellisille! näitä lisää!
- ja katsella sisätiloja?
Mikä tuntuisi tarpeisiisi sopivalta. Ei se pituus kaikkea ratkaise, edes siinä. Sopivuus on tärkeintä. Kannattaa ajatella kuin entinen mies muijastaan, ehkei niin kaunis, mutta tarkoituksen mukainen.
Kaikki mikä on koukussa kiinni, tulee perässä kun polkee kaasua. Leveys ja pituus tulee kuvaan mukaan vasta sitten, kun alat sovitella liian pieniin paikkoihin. Jos kuljet pääteitä, käytät isoja alueita, ok. Pienet tiet, ahtaat alueet, vaikea maasto, ne tuovat ison koon haitat esiin.
Ethän sinä kuitenkaan sitä vaunua pelkästä vetämisen ilosta halua, eikö tarkoitus ole myös jonkun verran asustella siinä ja silloin pitää ottaa myös ne näkökohdat huomioon.
Itselläni on reilu kuusimetrinen. Siinä on mukava asua pitempiäkin aikoja ja sen kanssa on menty paikkoihin, joissa peruuttelu vaatii jo levikepeilien irroituksen, mutta jos haluaa perille, on käytettävä kaikki konstit.
Ei kun menoksi ja niinkuin nämä kännyoperaattorit mainostavat, aina voi vaihtaa, jos ei tunnu sopivalta.
- voittaa kiimankin
Kysymyksen ydin on kai tässä "onko olemassa joku raja,jonka yli menevää aletaan vierastaa?siis karehtia!vai voiko vanha olla kuinkapitkä vaan!" Vastaus: ei ole pituus rajaa jonka yli aletaan karehtia. Karehtiminen on karavaanareilla sisäsyntyinen jatkuva tila.
- otek
sitä kadehtimista.Valitse vaunu joka on mieluin ja täyttää vähintäänkin perustarpeet. Meidän perheen 2 1 oli 440 cm pitkä ja nykyinen 460 cm pitkä. Vaunussa on takana U-sohva pöydän kera ja keulassa parivuoteena olen sohva/pöytäryhmä.Poika nukkuu keulan kerrossängyssä. Näissä vähän pienemmissä on tilat hyödynnetty tehokkaammin kuin pidemmissä. Kun nykyisen ostimme niin katsoimme myös metrin pitempiä. Oleskeluun oli saman verran tilaa mutta käytävää vähän pitempi ja koristeellinen baarivitriini lisänä.Vaunun sisustus on miellestäni ratkaisevampaa kuin pelkät sentit.
- aloittaja.
oleen asiaa!kaksi ainakin on lukenut kysymyksen! se on hyvä!vähä ne vastaukset vaihtelee,hajontaa on!keskiarvon sain tuonne 8m.huiteille. ei oikee vielä selvinnyt.nyt on semmonen 5metrinen,mutta samallahan se tulis alueelle 8metrinenkin! oon huomannu että osan mielestä ei saisi olla vaunua ollenkaan,osa pahemmin rykimättä sulattaa vielä 5metrisen!mutta kuinka on 8m? 2hengelle! että vierastetaanko karavaanareiden keskuudessa!
- vierastetaanko pituutta
aloittaja. kirjoitti:
oleen asiaa!kaksi ainakin on lukenut kysymyksen! se on hyvä!vähä ne vastaukset vaihtelee,hajontaa on!keskiarvon sain tuonne 8m.huiteille. ei oikee vielä selvinnyt.nyt on semmonen 5metrinen,mutta samallahan se tulis alueelle 8metrinenkin! oon huomannu että osan mielestä ei saisi olla vaunua ollenkaan,osa pahemmin rykimättä sulattaa vielä 5metrisen!mutta kuinka on 8m? 2hengelle! että vierastetaanko karavaanareiden keskuudessa!
Vaikka en vieläkään ymmärrä mitä helvetin väliä sillä on mitä muut ajattelevat vaunun pituudesta tai vierastetaanko sitä, niin alle kahdeksan metrisessä vaunussa ei ole millään mittarilla mitään järkeä. Jos siis todellakin haluat selvittää, että minkä PITUISTA vaunua karavaanarien keskuudessa vierastetaan, niin voin vain toivottaa onnea. Täällä on jo sanottu, että leveyskin merkitsee. Osta 8 pitkä ja 2.5 leveä ja jos joku vierastaa, niin käännä vaunua 90 astetta. Sitten se on 2.5 pitkä. Sinuahan ei leveys kiinnosta, mutta se on silloin 8 metriä. En ole koskaan kuullut kenenkään vierastavan vaunua sen pituuden vuoksi.
- aloitus taas
vierastetaanko pituutta kirjoitti:
Vaikka en vieläkään ymmärrä mitä helvetin väliä sillä on mitä muut ajattelevat vaunun pituudesta tai vierastetaanko sitä, niin alle kahdeksan metrisessä vaunussa ei ole millään mittarilla mitään järkeä. Jos siis todellakin haluat selvittää, että minkä PITUISTA vaunua karavaanarien keskuudessa vierastetaan, niin voin vain toivottaa onnea. Täällä on jo sanottu, että leveyskin merkitsee. Osta 8 pitkä ja 2.5 leveä ja jos joku vierastaa, niin käännä vaunua 90 astetta. Sitten se on 2.5 pitkä. Sinuahan ei leveys kiinnosta, mutta se on silloin 8 metriä. En ole koskaan kuullut kenenkään vierastavan vaunua sen pituuden vuoksi.
ymmärsin että pituudella ei väliä,kunhan on kapea?
- pitkiä vaunuja?
vierastetaanko pituutta kirjoitti:
Vaikka en vieläkään ymmärrä mitä helvetin väliä sillä on mitä muut ajattelevat vaunun pituudesta tai vierastetaanko sitä, niin alle kahdeksan metrisessä vaunussa ei ole millään mittarilla mitään järkeä. Jos siis todellakin haluat selvittää, että minkä PITUISTA vaunua karavaanarien keskuudessa vierastetaan, niin voin vain toivottaa onnea. Täällä on jo sanottu, että leveyskin merkitsee. Osta 8 pitkä ja 2.5 leveä ja jos joku vierastaa, niin käännä vaunua 90 astetta. Sitten se on 2.5 pitkä. Sinuahan ei leveys kiinnosta, mutta se on silloin 8 metriä. En ole koskaan kuullut kenenkään vierastavan vaunua sen pituuden vuoksi.
KUN PELKKÄ KYSYMYS Pistää kiroilemaan? miten kävisi jos sellaisen toisi ihan naapuripaikalle?
- x3x
Osta sennonen kun ite haluat mitä sitä muilta kyselemään
- uusvaanari
Hehe, repesin tyystin tuossa "käännä 90 astetta"-kohdassa - yksi käyttökelposimpia ohjeita mitä tällä palstalla on pitkään aikaan tarjottu. :) Tosin, tähän saakka kukaan ei ole "vierastanut" vai mikä se käypänen termi olikaan. Mukaan joukkoon on uusikin tulija hyvin sopinut, omissa oloissaan on saanut olla jos on halunnut ja juttuseuraa löytyy joka pysähdyspaikasta jos tarinaseuraa on kaivannut. Paljon yleistetään, mutta meidän perheellä on ollut voittopuolisesti vain hyviä kokemuksia niin kaupallisista kuin SFC pysähdyspaikoista viime reissuilta. Mutta pannaan silti vinkki talteen - jos joku alkaa "vaanua karehtia tahi vierasthamahan", niin sitten käännetään vaunua 90 astetta paikallaan, niin ei kaksi ja puolimetristä enää kenenkään kannata vierastaa. :)
- ei-vielä-karavaanari
uusvaanari kirjoitti:
Hehe, repesin tyystin tuossa "käännä 90 astetta"-kohdassa - yksi käyttökelposimpia ohjeita mitä tällä palstalla on pitkään aikaan tarjottu. :) Tosin, tähän saakka kukaan ei ole "vierastanut" vai mikä se käypänen termi olikaan. Mukaan joukkoon on uusikin tulija hyvin sopinut, omissa oloissaan on saanut olla jos on halunnut ja juttuseuraa löytyy joka pysähdyspaikasta jos tarinaseuraa on kaivannut. Paljon yleistetään, mutta meidän perheellä on ollut voittopuolisesti vain hyviä kokemuksia niin kaupallisista kuin SFC pysähdyspaikoista viime reissuilta. Mutta pannaan silti vinkki talteen - jos joku alkaa "vaanua karehtia tahi vierasthamahan", niin sitten käännetään vaunua 90 astetta paikallaan, niin ei kaksi ja puolimetristä enää kenenkään kannata vierastaa. :)
Ja karavaanaritko muka kaikkien kavereita!? Ei ainakaan näiden tekstien perusteella.
- tiatoa täältä
20-senttistä ne karehtii mutta onneks harvon näkee.
(Meidän ensimmäinen vaunu on noin viisimetrinen ja riittää 4-henkiselle perheelle ihan hyvin koska suurimmat puuhastelut tapahtuu muualla kuin vaunussa.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803