Arkuus, sosiaalistaminen

ja vähän kaikkea

Silloin kun sain ensimmäisen koirani, oli tärkeää ettei koiraa viety kauas ja outoihin paikkoihin ennen rokotuksia. En ikinä silloin mitään sosiaalistamisia edes miettinyt. En myöskään tutkinut näin paljon koirakirjoja ja koulutusmetodeja yms. kuin nykyään. Koirasta tuli ystävällinen, kiltti ja perustottelevainen. Nyt, minun uusi koirani. On pyritty sosiaalistamaan, on luettu kaiken maailman kirjoja jne. Mutta koira on niin maan rasittava! Vieraat koirat on yleensä haukuttava, nameilla yritetty korjata. Äkkinäiset asiat (ohi juoksevat lapset) on haukuttava. Ja näin eteenpäin... Molemmat narttu seropeja eri roduista toki. Kummallakaan ei ole mitään traumaattisia kokemuksia taustalla. Ainoa ero on, että ensimmäisen koirani kohdalla kasvatus metodit oli hieman kovempia. Eli selätystä oli. Ja muutenkin ehkä tiukempi kuri.Kumpakaan ei olla lyöty tms. Ihan erilaisia koirista tullut, tosin nykyinen vielä vuoden. Mutta onkohan tuo selätys niin kauhean paha kuin täällä jotkut väittävät? Eihän se ole väkivaltaa, jolla koiraa satutettaisiin..

40

2259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos koira on

vahvan sorttinen ja yrittää nousta pomoksi.laittaahan susikin samoin kuriin alemman.

• Hukka-Musti

>>vahvan sorttinen ja yrittää nousta pomoksi.laittaahan susikin samoin kuriin alemman.>> Ja tarkoitat selätystä? Mutta susien taistelu vallasta onkin aikas aggressiivista. Pitäisikö koirienkin taistella (ihmisten kanssa) vallasta susien tavoin: murisemalla uhkailla, hammasottein osoittaa johtajuutensa ym? Aggressiivinen kasvatut saa helposti koirasta aggressiivisen. Määrätietoinen voi olla ilman aggressioitakin, kuten tarjoamalla koiralle >>rajallisesti>> vapauksia ja oikeuksia. On oltava ennemminkin tiukka kuin aggressiivinen.

• Ja taas vakioaloitus :) eli asioita voi tehdä eri tavoin,ja eri asiat voi vaikuttaa... Riippuu mitä sosiaalistamisella tarkoitetaan,mutta minä kannatan sitä,että pentua alusta asti aletaan totuttaa ympäröivään maailmaan ja monennäköiseen,sopivissa määrin kerrallaan,ihan samoin kun aloitetaan peruskasvatus.Ja nuohan sujuu ihan maalaisjärjellä,jos tarvetta,niin perustieto on aina paikallaan. Kaikki muukin vaikuttaa fenotyyppiin eli koirasta tulee kokonaisuuden summa. Koirien käyttäytymiseen voi vaikuttaa ja vaikuttaakin myös perusluonne,joka tulee geeneistä.Jo pelkästään siksi toinen voi olla haasteellisempi kuin toinen. Et maininnut kummankaan rotuja,joskus niistäkin saa osviittaa käyttäytymiseen joltain osin. Toinen koira on vielä myös nuori,kaikilla ei vielä tuossa iässä ole hommat hallussa,tosin pahitteeksi ei olisi,jos olisi jo hyvässä mallissa. Metodeista sanoisin lyhyesti niin,että on eri keinoja toimia.Tärkeintä on,että hallitsee sen,minkä tekee.On se sitten pakotteisiin perustuvaa tai positiiviseen ehdollistamiseen lähinnä. Selätystäkin toiset harrastaa.Minä en.Minusta se kertoo,että kun taito ei riitä muuten,niin pitää ottaa voima avuksi.Toisille se on ok,mutta esim.minä tähtään kasvatuksessa siihen,että en tarvi voimaa koirien kanssa,ja totteleminen lähtee henkiseltä puolelta. Edellisessä viestissä mainittiin suden käyttävän selätystä.Tiedä sitten,mutta koira ei ole susi,vaan ihmisen jalostuksen tulos viimekädessä. Joten käytän esimerkkinä mieluiten koiraa koiralle ;) Hyvän koirankielen omaava ja itsevarma koira,EI alista toista koskaan,ei selätä toista koskaan. Sen käytös perustuu niin hyvään kommunikointiin ja auktoriteettiin,positiiviseen sellaiseen ;),ettei se tarvi voimaa...

• Aloittaja

Mutta siis kyllähän aika monet koirat selättää toisiaan. Eikö nämä koirat muka todella osaa koirakieltä? Se on tosiaan totta, että tietty geeneillä vaikutusta ja varmaan roduilla. Ensimmäinen koirani oli lappis/saksanpaimen ja nykyinen dalmatialainen/ kai karjalankarhukoira.

• Aloittaja kirjoitti:

Mutta siis kyllähän aika monet koirat selättää toisiaan. Eikö nämä koirat muka todella osaa koirakieltä? Se on tosiaan totta, että tietty geeneillä vaikutusta ja varmaan roduilla. Ensimmäinen koirani oli lappis/saksanpaimen ja nykyinen dalmatialainen/ kai karjalankarhukoira.

Jos nyt katsoo noita rotuja pelkästään (yksilöä ei nyt),niin jälkimmäinen on selkeesti vaativampi siinä mielessä,että koulutettavuusominaisuuksia on vähemmän.Ylipäätään ottaisin vaativammaksi tapaukseksi noin kasvatuksen ja koulutuksen kannalta ottaen. "Mutta aika monet...".Toisaalta voi näyttää selätykseltä myös leikin myllerrys,jotkut koirat heittäytyy itse selälleen ym.Tuo on eri asia. Mutta jos puhutaan rankaisusta (komentamisesta),niin kyllä sanoisin,että eivät osaa/hallitse riittävän hyvin.Syystä jos toisesta. Jos esim.miettii,miten voi pieni koira olla laumassa pomo,niin eipä taida isompia selättämällä kurissa pitää ;).Voisi käydä aika köpelöstikkin,jos niitä temppuja lähtisi kokeilemaan ;)

• Aloittaja
        molossi kirjoitti:

Jos nyt katsoo noita rotuja pelkästään (yksilöä ei nyt),niin jälkimmäinen on selkeesti vaativampi siinä mielessä,että koulutettavuusominaisuuksia on vähemmän.Ylipäätään ottaisin vaativammaksi tapaukseksi noin kasvatuksen ja koulutuksen kannalta ottaen. "Mutta aika monet...".Toisaalta voi näyttää selätykseltä myös leikin myllerrys,jotkut koirat heittäytyy itse selälleen ym.Tuo on eri asia. Mutta jos puhutaan rankaisusta (komentamisesta),niin kyllä sanoisin,että eivät osaa/hallitse riittävän hyvin.Syystä jos toisesta. Jos esim.miettii,miten voi pieni koira olla laumassa pomo,niin eipä taida isompia selättämällä kurissa pitää ;).Voisi käydä aika köpelöstikkin,jos niitä temppuja lähtisi kokeilemaan ;)

..no jotain leikin tiimellystä mä tarkotinkin.. Tosin kun lukee juttuja täällä ja muuallakin, niin eikös sitä sanota (jotkut) että koirat ei leiki, ainakaan toisen lauman jäsenten kanssa ? Ja joo, eipä taida pienemmät isompia juuri selätellä :) se olisikin näky. Mulla ei tähän siis mitään järkkymätöntä mielipidettä, siksi täällä kyselen.

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

Itse en ole koskaan nähnyt toisen koiran selättävän toista. Miten se tapahtuu? koira siis ottaa kiinni toisen koiran niskasta? Ottaa kiinni hamapilla vai tasuuilla ja heittääs elälleen toisen? Vai tyrkkääkö vain jotenkin tassuilla vai päällään toisen selälleen? Olen nähnyt tuhansia kertoja kun koira menee selälleen alistumisen merkiksi (siis alistuva menee itse aktiivisella toiminnallaan selälleen), mutten koskaan, että toinen koira laittaa, siksi minua kiinnostaa mitä silloin tapahtuu...

• Aloittaja
        ... kirjoitti:

Itse en ole koskaan nähnyt toisen koiran selättävän toista. Miten se tapahtuu? koira siis ottaa kiinni toisen koiran niskasta? Ottaa kiinni hamapilla vai tasuuilla ja heittääs elälleen toisen? Vai tyrkkääkö vain jotenkin tassuilla vai päällään toisen selälleen? Olen nähnyt tuhansia kertoja kun koira menee selälleen alistumisen merkiksi (siis alistuva menee itse aktiivisella toiminnallaan selälleen), mutten koskaan, että toinen koira laittaa, siksi minua kiinnostaa mitä silloin tapahtuu...

No en mä tiedä miten se yleensä tapahtuu, mutta meidän koiran kanssa oltiin just eilen puistossa. Oli tuttu koira, niin voitiin mennä. Ja meidän nartulla on aika mahtavat määrät löysää ihoa niskassa. Jossain vaiheessa huomasin, että toinen koira oli saanut otteen näistä löllyröistä ja väänti minun koirani selälleen. Ei ollut mikään väkivaltainen tappelutilanne vaan ihan "leikistä" kai sitten kyse. Oli vaan ihana nähdä kun joku sai selätettyä meidän koiran! Siis kun tuo on vähän sellainen päsmäri, ettei ole kukaan koira vielä sitä ollut tehnyt :)

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

No en mä tiedä miten se yleensä tapahtuu, mutta meidän koiran kanssa oltiin just eilen puistossa. Oli tuttu koira, niin voitiin mennä. Ja meidän nartulla on aika mahtavat määrät löysää ihoa niskassa. Jossain vaiheessa huomasin, että toinen koira oli saanut otteen näistä löllyröistä ja väänti minun koirani selälleen. Ei ollut mikään väkivaltainen tappelutilanne vaan ihan "leikistä" kai sitten kyse. Oli vaan ihana nähdä kun joku sai selätettyä meidän koiran! Siis kun tuo on vähän sellainen päsmäri, ettei ole kukaan koira vielä sitä ollut tehnyt :)

Noita tilanteita sinun on syytä jatkossa takkailla enemmän. Oitää ehkä videokamera mukana, jotta saat todistettua etologien väitteet siitä, että eläinten hierarkia-ajattelu perustuu ainoastaan alempien vapaaehtoiselle alistumiselle, vääriksi. Olet nimittäin nyt aivan todella mullistavan asian kanssa tekemisissä! Olen täysin innossani kyseisestä asiasta. Missä päin käytte koira puistossa, tätä olisi nimittäin erittäin moni ihminen halukas tulemaan seuraamaan ihan omin silmin? Onko teidän, sinun ja koirasi väliset selälleen vääntämistilanteet myös leikkisiä? Nyt menin hämilleni, koirasi siis leikki ja se väännettiin selälleen? Omista koirista ja niiden leikkikavereista olen sen verran havainnut,e ttä ainut rento leikki on se kun ollaan selälleen tai kyljelleen ja jokainen hyökkiminen pysty asennosta tulee alhaalta, eli koirat hyökkäävät aina etualaviistosta toistensa kimppuun. Tällöin leikki onnistuu ja siinä ei ole stressin häivää. Silti koirani näissäkin tilanteissa vääntäytyvät aina itse selälleen tai makuuasentoon, jotta se hervoton hampaiden yhteen kalistelu voi alkaa. Yhdenkään koiran ei tarvitse koskea koiriani niskaan leikkiessä, kuten ei muutenkaan selkään tai päälle käydä, jotta tilanne rähjähtää saman tien. Tällöin koirasta huomaa selvästi, että enää kyse ei ole leikistä, se on toimintaa joka kannattaa lopettaa väittömästi, koirat on erotettava, sillä niitä ei ole syytä pitää stressaavassa tilanteessa yhtään pidempään. Mutta että sinun koirasi antaa toisen alistaa leikissä ihan leikillään? Kuulostaa todella kiinnostavalta ja on todella mullistava havainto etologian kannalta.

• sinä pidät siitä
        Aloittaja kirjoitti:

kun koiraasi joku toinen koira vääntää selälleen. Eikö tullut mieleen puuttua tilanteeseen? Meillä ihmisillä on siihenkin mahdollisuus.

• ...

...onhan tuo jo kaikkialla todettukin nykyisin, että koska selättäminen ja valtataistelu saavat koiran ahdistumaan ja hämilleen, niistä suurin osa passivoituu. Ongelmia kyseisen kasvatusmetodin käytössä tulee vain ihmisille joilla on koira, joka vastaa pahaan pahalla (eli on ns dominoiva), eikä passivoidu, ne käyvät ohjaajansa (tai jonkun valitsemansa sijaiskärsijän) päälle ja ne lopetetaan, joten sekään ongelma ei ole pitkäaikainen. Vilanderin oppilasten mukaan näin tapahtui vielä pariviikkoa sitten noin 10 prosentille koirista, eli eivät passivoituneet, viime viikolla niin tapahtui enää vain 5 prosentille koirista... Canis lehdessä kyseisestä asiasta erittäin hyvä artikkeli. Canis -> kirjasto ja artikkeli sikailijakoirat...

• sairas keino,

vain tietämätön onneton rassukka harrastaa sellaista, kun muka muutkin tekee, ei ihme etää ongelmia.

• Aloittaja
        sairas keino, kirjoitti:

vain tietämätön onneton rassukka harrastaa sellaista, kun muka muutkin tekee, ei ihme etää ongelmia.

Mikä siinä on niin sairasta? Se juuri kiinnostaa. Ei siinä väkivaltaisia tarvi olla. Ja voihan joskus joutua muutenkin "laittamaan" koiran asentoon johon se ei halua. Esimerkiksi lääkärissä, kynsien leikkuu jne. Eihän se tietty tavoite ole tai mikään ihanne, mutta onko se oikeasti rauhoittamiseen tms. niin sairas ja paha muka oikeasti?!

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

Mikä siinä on niin sairasta? Se juuri kiinnostaa. Ei siinä väkivaltaisia tarvi olla. Ja voihan joskus joutua muutenkin "laittamaan" koiran asentoon johon se ei halua. Esimerkiksi lääkärissä, kynsien leikkuu jne. Eihän se tietty tavoite ole tai mikään ihanne, mutta onko se oikeasti rauhoittamiseen tms. niin sairas ja paha muka oikeasti?!

...että eläimestä, joka normaalisti on tutkivan utelias ja kokeileva tehdään epänormaalisti käyttäytyvä, eli eläin, joka ei ole utelias ja kaikkea kokeileva, eli se passiiivinen koira. Normaali koirahan touhuaa ja kokeilee jatkuvasti mitä voisi tehdä miellyttääkseen itseään. Näin se toimii koko hereillä olo aikansa. "Jaahas onpa tylsää lähden kokeilemaan lähtisikö emäntä leikkiin... Ei lähde, no käynpäs sitten katselemassa onko ulko-oven luona jotain mielenkiintoista, hei hetki, tuolla on lelu, mutta enpäs olekaan aikoihin käynyt katsomassa olisiko emäntä valmis leikkimään... ei ole. hei tuollahan on lelu, viskompa sitä, jokohan emäntä lähtisi leikkiin kun on tämä lelu. Ei lähde. No entä jos käyn maahan? Entä jos teen voltin kieppuen takaperin? Entä jos tuijotan kaksi minuuttia tässä silmiin... ei lähde. Noh, lähtisiköhän isäntä leikkiin, käynpä kokeilemassa..." Passiivinen koira ajattlee: ".... onpa tylsää... Antaisikohan joku vihdoin jonkun käskyn, että voisin liikkua johonkin suuntaan, kun perse puutuu...." Eihän tuo viimeinenkään paha ole, jos haluaa tappaa koiransa sisäisen luonteen.

• Aloittaja
        ... kirjoitti:

...että eläimestä, joka normaalisti on tutkivan utelias ja kokeileva tehdään epänormaalisti käyttäytyvä, eli eläin, joka ei ole utelias ja kaikkea kokeileva, eli se passiiivinen koira. Normaali koirahan touhuaa ja kokeilee jatkuvasti mitä voisi tehdä miellyttääkseen itseään. Näin se toimii koko hereillä olo aikansa. "Jaahas onpa tylsää lähden kokeilemaan lähtisikö emäntä leikkiin... Ei lähde, no käynpäs sitten katselemassa onko ulko-oven luona jotain mielenkiintoista, hei hetki, tuolla on lelu, mutta enpäs olekaan aikoihin käynyt katsomassa olisiko emäntä valmis leikkimään... ei ole. hei tuollahan on lelu, viskompa sitä, jokohan emäntä lähtisi leikkiin kun on tämä lelu. Ei lähde. No entä jos käyn maahan? Entä jos teen voltin kieppuen takaperin? Entä jos tuijotan kaksi minuuttia tässä silmiin... ei lähde. Noh, lähtisiköhän isäntä leikkiin, käynpä kokeilemassa..." Passiivinen koira ajattlee: ".... onpa tylsää... Antaisikohan joku vihdoin jonkun käskyn, että voisin liikkua johonkin suuntaan, kun perse puutuu...." Eihän tuo viimeinenkään paha ole, jos haluaa tappaa koiransa sisäisen luonteen.

Kyllä minä ainakin joskus toivon, että koirani joskus olisi passiivinen. Esim kun vöyhkää ja riehuu tms. En nyt oikein vielä ole vakuuttunut. Ei sillä että teidän tarvitsisi mitään vakuutella, mutta utelias olen asian suhteen.

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

Kyllä minä ainakin joskus toivon, että koirani joskus olisi passiivinen. Esim kun vöyhkää ja riehuu tms. En nyt oikein vielä ole vakuuttunut. Ei sillä että teidän tarvitsisi mitään vakuutella, mutta utelias olen asian suhteen.

Sittenhän koulutustapa valinnassasi ei ole mitään vaikeutta. Tiedät kyllä kuinka saat aikaiseksi pasiiivisen koiran. Mutta onko oikein oletukseni,e ttä aloituksesi pohtii vähön myös sitä,e ttä sinua saattaa kiinnsotaa myös koirasi hyvinvointi. Niin, kunhan vain ajattelin että näin voisi olla, sillä muutenhan koulutustapa valintasi olisi itsestään selvä, et olisi aloittanut toisen koiran aknssa eritapaa, etkä olisi kirjoittanut tätä aloitusta. Eli kaikenkaikkiaan sinua saattaa hiukan kiinnsotaa myös koirasi hyvinvointi,e ikä vain se,e ttä sinä haluat koiran käyttäyutyvän tietyllä tavoin? Näistä sinun pitää valita toinen, molempia et saa. Joko koira voi hyvin ja sinä kärsit tai sitten se on pasiiviinen ja sinä voit hyvin. Koirasi sitä paitsi on joskus taatusti pasiivinen eli väsyneenä se on sellainen, nukkuessaan jopa erittäin paljonkin. Mutta jos haluat siitä pasiiviisen myös hereillä ja virkeänä ollessaan, silloin valitset alistamisen ja johtajuusharjoitukset koulutustavoiksesi.

• Aloittaja
        ... kirjoitti:

Sittenhän koulutustapa valinnassasi ei ole mitään vaikeutta. Tiedät kyllä kuinka saat aikaiseksi pasiiivisen koiran. Mutta onko oikein oletukseni,e ttä aloituksesi pohtii vähön myös sitä,e ttä sinua saattaa kiinnsotaa myös koirasi hyvinvointi. Niin, kunhan vain ajattelin että näin voisi olla, sillä muutenhan koulutustapa valintasi olisi itsestään selvä, et olisi aloittanut toisen koiran aknssa eritapaa, etkä olisi kirjoittanut tätä aloitusta. Eli kaikenkaikkiaan sinua saattaa hiukan kiinnsotaa myös koirasi hyvinvointi,e ikä vain se,e ttä sinä haluat koiran käyttäyutyvän tietyllä tavoin? Näistä sinun pitää valita toinen, molempia et saa. Joko koira voi hyvin ja sinä kärsit tai sitten se on pasiiviinen ja sinä voit hyvin. Koirasi sitä paitsi on joskus taatusti pasiivinen eli väsyneenä se on sellainen, nukkuessaan jopa erittäin paljonkin. Mutta jos haluat siitä pasiiviisen myös hereillä ja virkeänä ollessaan, silloin valitset alistamisen ja johtajuusharjoitukset koulutustavoiksesi.

Joo, toki koirani hyvinvointi ja yhteiselo on etusijalla ja siis ehdottomasti oleellisin asia. Enkä todellakaan ole siis mikään johtajuusoppien kannattaja tai sanotaanko nyt Peetsan jääkausien jne. En vain ole varma tuosta selättämisen haitasta. Aikaisemminhan sitä on ihan yleisesti tehty ja nykyäänkin neuvotaan joissakin kirjoissa.

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

Joo, toki koirani hyvinvointi ja yhteiselo on etusijalla ja siis ehdottomasti oleellisin asia. Enkä todellakaan ole siis mikään johtajuusoppien kannattaja tai sanotaanko nyt Peetsan jääkausien jne. En vain ole varma tuosta selättämisen haitasta. Aikaisemminhan sitä on ihan yleisesti tehty ja nykyäänkin neuvotaan joissakin kirjoissa.

Hmmmm... Logiikkaasi on vaikea seurata. Mielestäsi Peetsan opit ovat liian rankkoja, mutta selättäminen eli fyysinen päällekäyminen ei? Ennen vanhaanhan koiria todellakin koulutettiin fyysisellä päälle käymisellä. Sitten suomeenkin tuli Vilander, joka oli edistyksellinen koiran kouluttaja ja sai ihmiset isoin joukoin ymmärtämään, että koiran johtaminen on henkistä yliotetta, ei missään nimessä koiran fyysistä alistamista. Nykyisin on vallalla taas aivan toiset käsitykset, nyt jo Peviäkin pidetään liian rankkana koiran hyvinvoinnin kannalta. Jos et usko hierarkia ajatteluun, niin mitä haet selättämisellä? Vain koiralle epämiellyttävää painiottelua, joka aiheuttaa sille kipua ja ahdistuneen olon (se väännetään asentoon jossa se ei halua olla)? Johtajuuteen uskovat sentään kuvittelevat näin näyttävänsä koiralle paikkansa laumassa...

• Aloittaja
        ... kirjoitti:

Hmmmm... Logiikkaasi on vaikea seurata. Mielestäsi Peetsan opit ovat liian rankkoja, mutta selättäminen eli fyysinen päällekäyminen ei? Ennen vanhaanhan koiria todellakin koulutettiin fyysisellä päälle käymisellä. Sitten suomeenkin tuli Vilander, joka oli edistyksellinen koiran kouluttaja ja sai ihmiset isoin joukoin ymmärtämään, että koiran johtaminen on henkistä yliotetta, ei missään nimessä koiran fyysistä alistamista. Nykyisin on vallalla taas aivan toiset käsitykset, nyt jo Peviäkin pidetään liian rankkana koiran hyvinvoinnin kannalta. Jos et usko hierarkia ajatteluun, niin mitä haet selättämisellä? Vain koiralle epämiellyttävää painiottelua, joka aiheuttaa sille kipua ja ahdistuneen olon (se väännetään asentoon jossa se ei halua olla)? Johtajuuteen uskovat sentään kuvittelevat näin näyttävänsä koiralle paikkansa laumassa...

No en ollut kovin selvä. Eli en mä Peetsan oppeja kokonaan hylkäisi, mutta toisien koirien kohtaaminen kolinapurkin avulla ei mun mielestä ole järkevää. Tarkoitin ehkä lähinnä sitä tämän ongelman kohdalla. Eli namituksessa yhdistää namin ja koiran, mutta purkituksessa purkin ja koiran. Sitä nimittäin kokeilin jossain vaiheessa ja onneksi lopetin ajoissa. Se osa tuntuu ihan järjettömältä..

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

No en ollut kovin selvä. Eli en mä Peetsan oppeja kokonaan hylkäisi, mutta toisien koirien kohtaaminen kolinapurkin avulla ei mun mielestä ole järkevää. Tarkoitin ehkä lähinnä sitä tämän ongelman kohdalla. Eli namituksessa yhdistää namin ja koiran, mutta purkituksessa purkin ja koiran. Sitä nimittäin kokeilin jossain vaiheessa ja onneksi lopetin ajoissa. Se osa tuntuu ihan järjettömältä..

Purkin ja koiran yhdistäminen ei yleensä ole kannattavaa. Mutta onhan siinäkin poikkeuksensa, kuten sitruunapannan käytössäkin. Sitruunapanta ja kolinapurkki, molemmille ehdoton ei jos koira on hiukankaan pelkkäävää sorttia. Tästä syystä Pevi kouluttajat painottavat kovasti sitä, että metodit käy vain koirille joiden rähinän syy tiedetään. Eli pelkäävälle sitä ei tehdä. Jossa törmäämme erittäin suureen ongelmaan. Kukapa koiran omistaja olisikaan halukas myöntämään edes itselleen, saati ulkopuoliselle, että hänen koiransa rähinä johtuu pelosta. "Ei se pelkää, se vain on niin innoissaan, kun se haluaisi leikkimään..." on varmasti yleisin vastaus kun kysytään miksi koirasi on remmirähisijä... Jos tähän koiran omistajan arvioon luotetaan sokeana, niin kyseessä on huono yhdistelmä koirasta purkissa. Eli Pevissäkin on erittäin hyvät ajatukset, mutta ne on yleistetty liian suurelle kohdeyleisölle. Jos koira oikeasti on vain innokas, kun esimerkiksi auto tulee pihaan ja sen turvallisuus vaarantuu, niin täytyyhän se into tappaa (jos ei halua uudelleen sunnnata) jo koiran turvallisuuden vuoksi. Tähän toimii purkitus tai sitruunapanta, mutta ei herranjumala missään nimessä toimi jos koira mielestään puolustautuu nostamalla hyökkäävn vireen. Suosittelen silti käyttämään mielumin kolinapurkkia kun selätystä, jos tarkoituksesi on rauhoittaa koiran kiivaat kierrokset. Selättäminen on vielä pahempi kuin kolinapurkki myös jos koirasi kierrokset johtuvat pelosta. Mitä näet olen selättämisiä seurannut, niin ne tuppaavat olemaan aikamoisen pitkiä piinoja lisäksi. Kolinpurkki on kuitenkin vain hetkittäinen säikäytys, joka toimiessaan tekee oikean refleksin, eli koira suuntaa säikähdyttyään huomion ohjaajaan ja hakee turvaa ja silloin ohjaaja palkitsee huomion runsaalla kiitoksella. Selätys on taas usein pitkä paini, jossa haetaan, että koiran pitää luonnottomasti rauhoittua, eikä se saa edes hakea turvaa ohjaajastaan, eli se ei saa katsoa silmiin, vaan sen pitää oivaltaa tehdä jotain luonnotonta, olla paikoillaan ja katsoa erisuuntaan ja sietää, että joku retkottaa päällä... Selätykset eivät muutenkaan koskaan pääty koiran palkitsemiseen oikeasta ja toivotusta käytökseestä, kuten (toivottavasti) jokaisen kolinapurkkia käyttävän koulutustilanne päättyy.

• Aloittaja
        ... kirjoitti:

Purkin ja koiran yhdistäminen ei yleensä ole kannattavaa. Mutta onhan siinäkin poikkeuksensa, kuten sitruunapannan käytössäkin. Sitruunapanta ja kolinapurkki, molemmille ehdoton ei jos koira on hiukankaan pelkkäävää sorttia. Tästä syystä Pevi kouluttajat painottavat kovasti sitä, että metodit käy vain koirille joiden rähinän syy tiedetään. Eli pelkäävälle sitä ei tehdä. Jossa törmäämme erittäin suureen ongelmaan. Kukapa koiran omistaja olisikaan halukas myöntämään edes itselleen, saati ulkopuoliselle, että hänen koiransa rähinä johtuu pelosta. "Ei se pelkää, se vain on niin innoissaan, kun se haluaisi leikkimään..." on varmasti yleisin vastaus kun kysytään miksi koirasi on remmirähisijä... Jos tähän koiran omistajan arvioon luotetaan sokeana, niin kyseessä on huono yhdistelmä koirasta purkissa. Eli Pevissäkin on erittäin hyvät ajatukset, mutta ne on yleistetty liian suurelle kohdeyleisölle. Jos koira oikeasti on vain innokas, kun esimerkiksi auto tulee pihaan ja sen turvallisuus vaarantuu, niin täytyyhän se into tappaa (jos ei halua uudelleen sunnnata) jo koiran turvallisuuden vuoksi. Tähän toimii purkitus tai sitruunapanta, mutta ei herranjumala missään nimessä toimi jos koira mielestään puolustautuu nostamalla hyökkäävn vireen. Suosittelen silti käyttämään mielumin kolinapurkkia kun selätystä, jos tarkoituksesi on rauhoittaa koiran kiivaat kierrokset. Selättäminen on vielä pahempi kuin kolinapurkki myös jos koirasi kierrokset johtuvat pelosta. Mitä näet olen selättämisiä seurannut, niin ne tuppaavat olemaan aikamoisen pitkiä piinoja lisäksi. Kolinpurkki on kuitenkin vain hetkittäinen säikäytys, joka toimiessaan tekee oikean refleksin, eli koira suuntaa säikähdyttyään huomion ohjaajaan ja hakee turvaa ja silloin ohjaaja palkitsee huomion runsaalla kiitoksella. Selätys on taas usein pitkä paini, jossa haetaan, että koiran pitää luonnottomasti rauhoittua, eikä se saa edes hakea turvaa ohjaajastaan, eli se ei saa katsoa silmiin, vaan sen pitää oivaltaa tehdä jotain luonnotonta, olla paikoillaan ja katsoa erisuuntaan ja sietää, että joku retkottaa päällä... Selätykset eivät muutenkaan koskaan pääty koiran palkitsemiseen oikeasta ja toivotusta käytökseestä, kuten (toivottavasti) jokaisen kolinapurkkia käyttävän koulutustilanne päättyy.

Tuossa voisi olla jotain ideaa.. Eli kokeilla siinä rähinä vaiheessa kolinapurkkia sen selätyksen sijaan. Eli yrittää ensin nameilla, mutta jos ei käyttäydy eikä kuuntele komentoja purkki kehiin. Tiedän, että sanotaan että huono käytös pitäisi jättää huomiotta, mutta se ei ole meillä mitään vaikutusta saanut aikaiseksi..

• ... kirjoitti:

"Ennen vanhaan..." Täsmentäisin,että osa koulutti,osa ei.Pääasiassa pakotteisiin nojaten,joka taas ei ole mielestäni sama kuin fyysisesti päällekäyminen,varsinkaan jos koulutuksesta puhutaan. Samoja pakotteita käytetään edelleenkin,viettien ohella lähinnä. Ja jos oikein muistan,niin samat oli lähtökohdat myös Vilanderilla aikoinaan... Eli Suomessa oli ihan kuin muutkin pikemminkin ;) Ja kyllähän niitä pakotteita "pevissäkin" löytyy...yhä edelleen. Pikkuhiljaa sitten ajat muuttuivat.Ja tuli myös monenlaista uutta "tyyliä" mukaan.Melkein äärilaidasta toiseen,tai pikemminkin ihmiset taisi enemmän ymmärtää asioita liian yksioikoisesti. Eli,eiköhän niitä "edistyksellisiä" ole ollut jokusiakin koirankouluttajia,niin hommalla rahastavia,kuin ihan muitakin.Tavalla ja toisella,josta voidaankin tulla siihen,mikä kutakin miellyttää... ;) "Johtajuuteen uskovat...".Yleistystä,eli ei pidä paikkansa,kuin niiden osalta korkeintaan,jotka selätystä "harrastaa".

• ...
        Aloittaja kirjoitti:

Tuossa voisi olla jotain ideaa.. Eli kokeilla siinä rähinä vaiheessa kolinapurkkia sen selätyksen sijaan. Eli yrittää ensin nameilla, mutta jos ei käyttäydy eikä kuuntele komentoja purkki kehiin. Tiedän, että sanotaan että huono käytös pitäisi jättää huomiotta, mutta se ei ole meillä mitään vaikutusta saanut aikaiseksi..

...että koirasi ei rähise pelosta. Ja jos olet täysin varma, että haluat tappaa koiran vireen, etkä suunnata toisaalle hyödylliseen toimintaan... Niin kyllä, mielumin kolinapurkki kuin selätys. Kolinapurkkia käyttäessäsi muista aina. Koira ei saa ikinä tietää, että sinä aiheutat säikäytyksen, eli heitto toimii vain kun se tulee kuin puskasta. Kolinapurkint arkoitus siis on säikäyttää koira, jotta koira yhdistää rähisemisensä säikähdykseen. Sen rähinä aiheuttaa säikähdyksen. Se ei saa koskaan tajuta, että sinun heittämäsi asia aiheuttaa säikäytyksen. Ja muista, että metodi perustuu koiran säikäyttämiseen, ei siis missään nimessä pelokkalle koiralle! Kun koira säikähtää; rähisin ja se aiheutti tällaisen epämiellyttävän tunteen, se luonnollisestikin katsoo sinuun apua hakien (vain tietenkin jos luottaa sinuun, eli ei katso, jos tietää että sinä sen viskasit...). Sillä hetkellä kun se katsoo sinua kohden, sinulla pitää olla makupala tarjolla tai lelu kädessä ja paaaljon kiitosta koiralle. Periaate on siis, että huono käytös jää huomiotta. Jostain vain ilmestyy purkki joka säikäyttää, sinullahan ei ole mitään tekemistä purkin kanssa. Ja oikea käytös saa sinulta huomion eli kehut, siis se kontaktin otto.

• ...
        molossi kirjoitti:

"Ennen vanhaan..." Täsmentäisin,että osa koulutti,osa ei.Pääasiassa pakotteisiin nojaten,joka taas ei ole mielestäni sama kuin fyysisesti päällekäyminen,varsinkaan jos koulutuksesta puhutaan. Samoja pakotteita käytetään edelleenkin,viettien ohella lähinnä. Ja jos oikein muistan,niin samat oli lähtökohdat myös Vilanderilla aikoinaan... Eli Suomessa oli ihan kuin muutkin pikemminkin ;) Ja kyllähän niitä pakotteita "pevissäkin" löytyy...yhä edelleen. Pikkuhiljaa sitten ajat muuttuivat.Ja tuli myös monenlaista uutta "tyyliä" mukaan.Melkein äärilaidasta toiseen,tai pikemminkin ihmiset taisi enemmän ymmärtää asioita liian yksioikoisesti. Eli,eiköhän niitä "edistyksellisiä" ole ollut jokusiakin koirankouluttajia,niin hommalla rahastavia,kuin ihan muitakin.Tavalla ja toisella,josta voidaankin tulla siihen,mikä kutakin miellyttää... ;) "Johtajuuteen uskovat...".Yleistystä,eli ei pidä paikkansa,kuin niiden osalta korkeintaan,jotka selätystä "harrastaa".

Edellisessä puhuin selättämisestä fyysisenä päällekäymisenä. Eli todellakin kyseisessä viestissä johtajuuteen uskovat olivat selätyksen harrastajat. On totta, suomessa on ollut muitakin edistyksellisiä koiran kouluttajia. Peetsa niistä tuli vain kuuluisimmaksi selätyksen vastaisessa kamppailussa Suomessa. oppihan ei ole herra Pevistä lähtöisin, vaan ulkomailta, Peetsa toi vain suomeen tavan ajatella johtajuutta muuna kuin selättämisenä/fyysisenä päällekäymisenä.

• ... kirjoitti:

Edellisessä puhuin selättämisestä fyysisenä päällekäymisenä. Eli todellakin kyseisessä viestissä johtajuuteen uskovat olivat selätyksen harrastajat. On totta, suomessa on ollut muitakin edistyksellisiä koiran kouluttajia. Peetsa niistä tuli vain kuuluisimmaksi selätyksen vastaisessa kamppailussa Suomessa. oppihan ei ole herra Pevistä lähtöisin, vaan ulkomailta, Peetsa toi vain suomeen tavan ajatella johtajuutta muuna kuin selättämisenä/fyysisenä päällekäymisenä.

Ahah,se oli vähän epäselvää,koska itse sain käsityksen,että tuo oli myös koulutuksessa tyypillistä ennenvanhaan.Sitä se ei mielestäni ollut,vaan rangaistuksena jotkut käytti pikemminkin. Pakotteet on sitten enemmänkin koulutuspuolen juttuja. No tuota,en kyllä muista,että Peetsa nyt erikoisemmin kuuluisaksi olisi tullut selätyksen vastaisuudessa.Lähinnä niissä "omissa" metodeissaan,joissa on pitkälti ihan sitä samaa,kun iät ajat on käytetty muodossa tai toisessa ;). Ja kyllä tuo johtajuudesta ajattelu on ollut hyvinkin erilaista,jo ennen Peetsan "oppeja". Ja kuten mainitsin,niihin erilailla suhtautuvista ja ajattelevista,on jokusiakin ihmisiä,myös ollut ;). Että en ehkä sanoisi,että tuossa asiassa varsinaisesti yksi voi ottaa itselleen tittelin olla pyöränkeksijä tai sen tänne tuonut :D

• ettäkö tämä
        molossi kirjoitti:

Ahah,se oli vähän epäselvää,koska itse sain käsityksen,että tuo oli myös koulutuksessa tyypillistä ennenvanhaan.Sitä se ei mielestäni ollut,vaan rangaistuksena jotkut käytti pikemminkin. Pakotteet on sitten enemmänkin koulutuspuolen juttuja. No tuota,en kyllä muista,että Peetsa nyt erikoisemmin kuuluisaksi olisi tullut selätyksen vastaisuudessa.Lähinnä niissä "omissa" metodeissaan,joissa on pitkälti ihan sitä samaa,kun iät ajat on käytetty muodossa tai toisessa ;). Ja kyllä tuo johtajuudesta ajattelu on ollut hyvinkin erilaista,jo ennen Peetsan "oppeja". Ja kuten mainitsin,niihin erilailla suhtautuvista ja ajattelevista,on jokusiakin ihmisiä,myös ollut ;). Että en ehkä sanoisi,että tuossa asiassa varsinaisesti yksi voi ottaa itselleen tittelin olla pyöränkeksijä tai sen tänne tuonut :D

Vilander olisi ruudinkeksijä? Hänellä on varsin hyvin tiedossa kuinka koira kärsii ja kuinka koiran elämä tehdään vittumaiseksi. Hän jos kuka näissä on lähes edellä kävijä kuten oppi-isänsäkin. Pyhimys tämä ukkeli ei tosiaan ole!

• kuullostaa
        ... kirjoitti:

että sinäkin olet manipuloitunut jotenkin.

• ...
        kuullostaa kirjoitti:

että sinäkin olet manipuloitunut jotenkin.

Manipuloitunut mihin? Peetsan? En suinkaan, minä en usko koiran koulutamisen olevan missään tekemisissä valtataistelun kanssa. Pidän silti Peetsan tyyliä ohjata valtataistelua parempana kuin aiempia tyylejä, joissa henkisen yliotteen lisäksi kehoitettiin käyttämään myös fyysistä yliotetta koiraansa.

• ...
        molossi kirjoitti:

"Ahah,se oli vähän epäselvää,koska itse sain käsityksen,että tuo oli myös koulutuksessa tyypillistä ennenvanhaan." Sitä sanoinkin: fyysinen päällekäyminen oli tyypillisempää koiran koulutuksessa ennenvanhaan. Peetsa teki suuren työn saadakseen suomalaisetkin ymmärtämään, että näin ei suinkaan pidä toimia. Muutkin varmasti sarallaan työtä teki, muutta niin suurta haloota ei varmasti kukaan muu nostanut kuin mitä on Pevi metodeineen nostanut. "Sitä se ei mielestäni ollut,vaan rangaistuksena jotkut käytti pikemminkin. " Juuri rangaistukset, oli ne muotoa mitä tahansa, varmaan on se suurin ero nykyisen ja aiemman koirankoulutuksen välillä. Aiemmin kaiken koiran oppimisen puhuttiin olevan ehdollistumista: koira tekee jotain tilanteessa siitä seuraa reaktio, joka on mieluinen tilanteessa tai ei. Näin jaettiin ihan fyysisäkin rangaistuksia, jotta koira oppii että jotain ei tehdä. Sitten edettiin operanttiin ehdollistumiseen: koira tekee jotain ja siitä seuraa jotain mieleistä tai ei ja koira oppii yhdistämään näin myös muita asioita tähän kyseiseen tilanteeseen. Nykyisin taas jätettäisiin pois kokonaan nuo ei-mieluiset seuraukset ja keskityttäisiin vaan siihen, että koira oppii hakemaan vain asioita joista se saa mieluisia seurauksia (ei-mieluisia seurauksia ei jaettasi ollenkaan), näin koiran operantti ehdollistuminen on jo askelta pidemmällä, lähes konstrukstiivisen oppimisen tasolla. Koira "oivaltaa" hakea vain sille mieluisia juttuja elämäänsä... Ja aina kaikessa on ollut vastavirtaan uijia, eli ihmisiä, jotka ovat olleet edistyksellisä tai taantumuksellisia. Puheenlahjoiltaan ja haloon-nostamis halukkuudeltaan nämä ihmiset eivät kuitenkaan ole suomessa olleet yhtä aktiivisia kuin Vilander. Johtuu ehkä siitä, että niitä ihmisiä on enemmän kiinnostanut muut asiat (esimerkiksi vaikka eläinten hyvinvointi) kuin haloon nostaminen itsestään ja kokemuksistaan...

• ...
        ettäkö tämä kirjoitti:

Vilander olisi ruudinkeksijä? Hänellä on varsin hyvin tiedossa kuinka koira kärsii ja kuinka koiran elämä tehdään vittumaiseksi. Hän jos kuka näissä on lähes edellä kävijä kuten oppi-isänsäkin. Pyhimys tämä ukkeli ei tosiaan ole!

Ikuisuus kysymys on se, että kumpi on pahempaa henkinen vai fyysinen väkivalta. Jotkut oikeasti pitävät pahempana fyysistä väkivaltaa, jotkut taas henkistä. Vilanderista nyt on selvästi nähtävissä, että jotkut ihmiset eivät pidä henkistä väkivaltaa edes väkivaltana, vaan nimittävät sitä kasvatukseksi...

• näe nokkaansa
        ... kirjoitti:

Ikuisuus kysymys on se, että kumpi on pahempaa henkinen vai fyysinen väkivalta. Jotkut oikeasti pitävät pahempana fyysistä väkivaltaa, jotkut taas henkistä. Vilanderista nyt on selvästi nähtävissä, että jotkut ihmiset eivät pidä henkistä väkivaltaa edes väkivaltana, vaan nimittävät sitä kasvatukseksi...

pidemmälle hyväksyy mieluusti manipuloinnin. Harvinaisen harvat kykenee ymmärtämään "pevi-metodin". Niin eihän se mikään metodi oikeasti ole. Onneton ukkeli pyrkii suosioon ja on kiinnostunut koirien koulutuksesta, oikeasti hän ei ole tippaakaan koirista kiinnostunut vaan siitä kuinka ne saadaan monin tavoin taipumaan ihmisen tahtoon.

• kissan hännän
        ... kirjoitti:

"Ahah,se oli vähän epäselvää,koska itse sain käsityksen,että tuo oli myös koulutuksessa tyypillistä ennenvanhaan." Sitä sanoinkin: fyysinen päällekäyminen oli tyypillisempää koiran koulutuksessa ennenvanhaan. Peetsa teki suuren työn saadakseen suomalaisetkin ymmärtämään, että näin ei suinkaan pidä toimia. Muutkin varmasti sarallaan työtä teki, muutta niin suurta haloota ei varmasti kukaan muu nostanut kuin mitä on Pevi metodeineen nostanut. "Sitä se ei mielestäni ollut,vaan rangaistuksena jotkut käytti pikemminkin. " Juuri rangaistukset, oli ne muotoa mitä tahansa, varmaan on se suurin ero nykyisen ja aiemman koirankoulutuksen välillä. Aiemmin kaiken koiran oppimisen puhuttiin olevan ehdollistumista: koira tekee jotain tilanteessa siitä seuraa reaktio, joka on mieluinen tilanteessa tai ei. Näin jaettiin ihan fyysisäkin rangaistuksia, jotta koira oppii että jotain ei tehdä. Sitten edettiin operanttiin ehdollistumiseen: koira tekee jotain ja siitä seuraa jotain mieleistä tai ei ja koira oppii yhdistämään näin myös muita asioita tähän kyseiseen tilanteeseen. Nykyisin taas jätettäisiin pois kokonaan nuo ei-mieluiset seuraukset ja keskityttäisiin vaan siihen, että koira oppii hakemaan vain asioita joista se saa mieluisia seurauksia (ei-mieluisia seurauksia ei jaettasi ollenkaan), näin koiran operantti ehdollistuminen on jo askelta pidemmällä, lähes konstrukstiivisen oppimisen tasolla. Koira "oivaltaa" hakea vain sille mieluisia juttuja elämäänsä... Ja aina kaikessa on ollut vastavirtaan uijia, eli ihmisiä, jotka ovat olleet edistyksellisä tai taantumuksellisia. Puheenlahjoiltaan ja haloon-nostamis halukkuudeltaan nämä ihmiset eivät kuitenkaan ole suomessa olleet yhtä aktiivisia kuin Vilander. Johtuu ehkä siitä, että niitä ihmisiä on enemmän kiinnostanut muut asiat (esimerkiksi vaikka eläinten hyvinvointi) kuin haloon nostaminen itsestään ja kokemuksistaan...

nostaa kun kissa itse? Huom! Kiva-Team harrasti jo pehmeämpää koulutusta kun Vilanderin piirit löylytti koiria olan takaa. Käyttöön oli otettava näennäisesti pehmeämpi tyyli, kolinapurkit ja jääkausi koska nykyaikana joutuu silmätikuksi jos möyhentää koiria. Jotain oli siis nopeasti keksittävä.

• ...
        näe nokkaansa kirjoitti:

pidemmälle hyväksyy mieluusti manipuloinnin. Harvinaisen harvat kykenee ymmärtämään "pevi-metodin". Niin eihän se mikään metodi oikeasti ole. Onneton ukkeli pyrkii suosioon ja on kiinnostunut koirien koulutuksesta, oikeasti hän ei ole tippaakaan koirista kiinnostunut vaan siitä kuinka ne saadaan monin tavoin taipumaan ihmisen tahtoon.

...että mietitään keinoja miten koira saadaan taipumaan ihmisen tahtoon. Se voi olla myös täysin tietoinen valinta, kyse on tällöin, että jopa he näkevät nokkaansa pidemmälle. He tietävät sen, että kyseeessä on koiran itsensä (sielun) nujertamista, mutta se ei kiinnosta heitä, sillä heistä siinä ei ole mitään pahaa, vaan se on heistä osa koirankoulutusta tai sitä minkä he koiran koulutukseksi ymmärtävät. Silloin valtataistelu asetelma on täysin ymmärrettävä ja perusteltavissa. Voit kysyä joltakin koiran ohjaajalta jonka koira tottele selvästi alistettuna, että "onko tuo nyt hyvännäköistä, kun koira selvästi pelkää sinua " Ohjaaja saattaa vastata: "Mitä sitten miltä se näyttää, koira tottelee ja siihen me olleen tähdätty." Ei siinä paljoa puheet eläinten hyvinvoinnista tilannetta muuta, sillä pääasia oli, että koira totteli. Jos sinä tai minä ajetaan eläinten hyvinvointia, niin siihen on vain törmättävä: kaikkille se ei ole tärkeää, vaikka pahalta tuntuukin. Mutta joillekin voi vielä tehdä jotain, niille jotka tekevät tiedostamattaan, ajattelemattomuuttaan, siksi on aina kysyttävä kuitenkin: "tiedäthän varmasti mitä teet, teethän tuon nyt täysin tietoisena?"

• taas ne sudet

Täällä taas mainitaan tuo iän ikuinen aihe, sudet. Olen juuri viettänyt vuoden ulkomailla ja käynyt monella luennolla jossa kaikissa on todettu yksi ja sama asia. Susilaumat ovat paljon leppoisampia kuin mitä "normi-ihmiset" luulevat. Susilaumassa alistutaan ITSE, alempiarvoinen alistuu ylempiarvoiselle omasta tahdostaan. Dokomenteista saa aivan väärän kuvan siitä syystä että niissä nimeonomaan halutaa sitä actionia ja sudet ovat vangittuja. Alpharoll...siksi tuota selätystä kutsutaan ja edes sudet eivät sitä käytä Lainaus wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_roll "On one hand, there is evidence to suggest that this behavior is initiated by the submissive dog as a ritual, and is not resisted. This suggests that this ritual does not serve as a behavioral correction or punishment, nor as a reinforcement of the dominance of the breeding pair." Mitä alkuperäisen ongelmaan sanoisin. EIköhän kyse ole nyt ihan erilaisesta koiran luonteesta. Voi olla että uusi koira terävämpi, tempperamenttisempi ja se yksinkertaisesti reagoi asioihin voimakkaammin. Selätys ei auta mitään mutta en oikein ymmärrä että miksi se koira edes pitäisi selättää. Mitä ihmettä on tapahtunut ihan yksinkertaiselle EI-sanalle ja sen käytölle. Myönnän että itse olen sitä tiukassa tilanteessa tehostanut esim heittämällä kiven koiran VIEREEN, en koiraa. Mutta herätyksenä, kielsin sinua, lopeta heti. EI ole montaa kertaa tarvinnut muistutella että ei sanaa totellaan. Ja jos tiedätte että koiralla on tuota käytöstä tiettyjä tilanteita kohtaan, tarkkailkaa sitä. Koria antaa aina jotain merkkejä, nostaa korvat, nostaa hännnän, jäykistyy...tässä vaiheessa heti kielto kun se edes ajattelee aloittavansa haukkumisen. Ja matka jatkuu normaalisti eli älkää edes antako sen epätoivotun käytöksen alkaa.

• kyse onkin

siitä, että olet tehnyt liikaa ja vähän kaikkea? Olet lukenut kirjoja, hyvä juttu, mutta se oma järkikin on syytä pitää mukana. Tekstistäsi sai sen käsityksen, että olet höösännyt ympäriinsä koirasi kanssa ja näin näyttänyt sille mallia toiminnalleen? Sosialistamisessa ja muussa on avainsanana maltillisuus ja rauhallisuus. Koiran tahtia, koiran ehdoilla. Ei liian nopeasti, ei liian hitaasti. Rauhallisesti, omana itsenään. Ei teennäisesti yrittäen innostaa tai väkisin pakottaa. Koiran elämä on valintojen tekemistä. Koiran mielessä on aina vaihtoehdot, joista se valitsee omalta kantiltaan sen mieluisamman. Jos koira on tottunut saamaan pakotteesta, se kyllä tottelee, mutta vain rangaistuksen pelossa! Koiran silmissä: en tottele, saan pakotetta ja jos tottelen, selviän ilman pakotetta. Itse olen pyrkinyt seuraavaan: Jos en tottele, en saa mitään. Mikäli tottelen, on palkinto minun. Erittäin tärkeää onkin tarjota koiralle vaihtoehtoa, joka vetää vertoja sen omalle toiminnalle(=minkä me koemme ongelmaksi). Eli opittava tietämään mistä koira pitää enemmän kuin kitkettävästi asiasta, ja tarjota sitä sille vaihtoehtona. Tämä perusajatus on hyvä pitää mielessä. Ei se koira tottele sen takia, että se meistä on niin kivaa. Koira siis valitsee aina sen vaihtoehdon, joka hyödyttää sitä itseään enemmän: joko ilosta, tai alistumalla. Saat ihan itse päättää, kummat vaihtoehdot sille heität kehiin. Myös koiraa pitää kannustaa eteenpäin, antaa palautetta ja unohtaa virheet. Lopulta koira itse oivaltaa mikä on sallittua ja mikä ei, ja tottelee sinua omana iloisena itsenään!

• ......

kun kivatiimi rantautui suomeen on ongelmakoirien määrä pevi kouluttajilla lisääntynyt noin 50% joka vuosi.
        Mistähän moinen johtuu.

• ...

...mutta olellinen korjaus pakko tehdä. "Jos koira on tottunut saaman pakotteesta, niin se kyllä tottelee, mutta vain rangaistuksen pelossa!"

Ei pidä paikkaansa. Tarkoitit varmasti että jos koiraa on koulutettu positiivisella rankaisulla, se tottelee, mutta vain rangaistuksen pakosta.

pakote koiran koulutuksessa tarkoittaa jotain aivan muuta kuin rankaisemista. Pakote on viettien hyväksi käyttämistä. Vietteihin kuuluu tottaki myös itsesuojeluvaisto, joten pakotteen voi käsittää myös rangaistuksena, mutta oikein käytettynä koiran koulutuksessa pakote on vain ja ainoastaan palkinto. Eli koira on tehty niin viettiseksi johonkin asiaan, että sen on pakko tehdä jotain saadakseen sen asian johon se on riippuvainen. Motivointipatukka on yksi esimerkki pakote koulutuksesta.

• ...
        ...... kirjoitti:

kun kivatiimi rantautui suomeen on ongelmakoirien määrä pevi kouluttajilla lisääntynyt noin 50% joka vuosi.
        Mistähän moinen johtuu.

...siitä, että Kiva tiimikin rantautui suomeen aikana jolloin ihmiset heräsivät koirien kouluttamiseen yleensä. Myös ne jotka haluavat käyttää Pevin kaltaisia keinoja koiran koulutukseen heräsivät silloin. Koirien kouluttamisesta tuli yhteiskunnassamme lähes välttämättömyys, ei joidenkin koiriin hörähtäneiden yksinoikeus opettaa koiralleen jotain sotakoiran taitoja, vaan alettiin panostamaan ihan koti koirienkin yhteiskuntakelpoiseksi tekemiseen...

• ...
        ... kirjoitti:

...siitä, että Kiva tiimikin rantautui suomeen aikana jolloin ihmiset heräsivät koirien kouluttamiseen yleensä. Myös ne jotka haluavat käyttää Pevin kaltaisia keinoja koiran koulutukseen heräsivät silloin. Koirien kouluttamisesta tuli yhteiskunnassamme lähes välttämättömyys, ei joidenkin koiriin hörähtäneiden yksinoikeus opettaa koiralleen jotain sotakoiran taitoja, vaan alettiin panostamaan ihan koti koirienkin yhteiskuntakelpoiseksi tekemiseen...

En tiedä milloin Kiva-tiimi on rantautunut Suomeen, mutta ihan tällaisen perus kaupungin koiraharrastusseuran jäsenten määrä on kahdeksan (8) kertaistunut 1990-luvun alusta tähän päivään.

Eli Pevi koulutuksen suosio ei onneksi ole samaa tahtia noussut, kuin muiden koiran koulutuksen tapojen suosio jos se on vain puolitoistakertainen verrattuna aiempaan tilanteeseen...

• koiramääristä
        ...... kirjoitti:

Mistähän moinen johtuu.

Koirien rekisteröinti luvut ovat nousseet huikeasti.
        Kun KIVA-TEAM aloitti kouluttamisen 1992 koiria rekisteröitiin 46.132 ja viime vuonna koiria rekisteröitiin 53.047.
        Kiva-Team tuskin nostaa ongelmakoirien määrää, vaan koiramäärän jatkuva kasvu......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      30
      2785
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1606
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      121
      1404
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1214
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1160
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      25
      1034
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      53
      962
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      951
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      216
      909
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      110
      856
    Aihe