Kun läheinen kuolee miten edetä

summershe89

No.. en tiiä edes miten alottaisin mun maailma on niin pysähtyny. Mun läheltä ei oo koskaan kuollu ketään mut eilen ku tulin töistä ja äiti soitti, että pitää tulla mummille käymään ku on asiaa ja menin sitte ja sain kuulla, että mun ukki on kuollu. En voinu uskoo mun korvia just edellisenä päivänä olin käyny mummilla ja ukilla ja ukki voi tosi hyvin. Nyt mä en todellakaan tiiä miten mun pitäis edetä tai miten tätä pitäis käsitellä... Meillä nimittäin mummi ja ukki on asunu aina ihan vieressä ja oon nähny niitä mun koko elämän ajan tosi paljon. niin ymmärrätte varmaan että sattuu yhtä paljon ku vaikka oma äiti kuolis. Mutta siis mä toivoisin et te jotka ootte kohdannu läheisen kuoleman ni kertoisitte neuvoja ja teijän kokemuksia ja ihan mitä vaan. En oikeen osaa jatkaa.. tuntuu että olisin ihan ulkopulella tästä elämästä.

14

3475

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on....

isäni kuoli noin vuosi sitten. aluksi asiaa oli vaikea edes uskoa, tuntui niin epätodelliselta. anna itsellesi aikaa vain olla ja ajatella. itke jos itkettää ja jaa tuntemuksia läheistesi kanssa. itselleni ensimmäinen läheisen kuolema oli tavallaan sellainen herätys kuolemattomuuden illuusiosta. asia täytyy vain jossain vaiheessa hyväksyä, vaikka se tekee äärimmäisen kipeää. itseäni auttoi kirjoittaa päiväkirjaa tunteistani. myös Martti Lindqvistin (en ole varma kirjoitinko sukunimen oikein) kirja surun tie oli erittäin hyvää lukemista. suruaika on jokaisella ihmisellä yksilöllinen, mutta kyllä se elämä voittaa vielä! vaikka onkin muuttunut paljon ja varmasti tämä tapahtuma myös jollain tavalla muuttaa sinua ihmisenä. jaksamista ja kaikkea hyvää! meitä läheisen menettäneitä on paljon.

• TyttöInSorrow

Voimia sinulle surun taipaleelle. Nyt varmasti tuntuu siltä, että surusta on mahdotonta selvitä. Kyllä sinä selviät. Puhu luotettaville ystäville tästä asiasta ja sure juuri niinkuin sinulle tuntuu parhaalta. Älä kiirehdi. Sure omaa tahtiasi... Suru tekee työtään myös meidän huomaamattaan. Suru tulee kun annat sille sijaa. Aina päivä päivältä matkasi helpottuu. Ukkisi oli sinulle todella rakas henkilö. Voit iloita niistä kaikista kauniista ja ihanista muistoista, mitä teillä on. Ne on nyt kullanarvoisia. Ukkisi sai pitkän ja varmasti kauniin elämän. Jokainen meistä menee joskus haudanlepoon. Hän on onnellinen nyt, ilman tuskaa. Ukkisi hymyilee sinulle pilvien takaa, antaa suukon poskellesi ja kuiskaa sinulle: Voimia sinulle lapseni. Minä olen täällä, olen silti luonasi. Kiitos sinulle kaikesta lapseni. Rakastan sinua. Olen sanonut tämän jo monesti ihmisille, mutta minun matkaani se helpottaa paljon. Rakkaus on kuolemaakin väkevämpi.

• Suru täälläkin

Menimme mieheni kanssa tunnistamaan ruumista sairaalalle. Sanoin lääkärille, mitä meidän pitää tehdä??? Hän sanoi, ei mitään. Kunhan tunnistatte. Teihin otetaan yhteyttä. Tosin itse sitten soitin kukka- ja hautaustoimistoon ja kävimme sittemmin valitsemassa arkun. Noin muuten, mitä tulee tehdä. Ole läsnä läheisillesi. Jos jaksat, hoida päivittäisiä hommia. Voimia sinulle, perheellesi ja mummillesi! Elämä kai jatkuu tästä ...mutta ulkopuolella elämästä olet vielä pitkään, kuten minäkin. Yritetään nyt kuitenkin, kunhan katsellaan.

• veljensamenettanyt

kun luin viestisi tuli vanhempani heti mieleen. He menettivät poikansa ja minä veljeni maaliskuun puoli välissä.. luen kirjoituksesi rivien välistä suunnattoman tuskan. Näen, kuulen, koen vanhemmistani äärettömän tuskan. Olen menettänyt veljeni ja se tunne on tuntunut ylitsepääsemättömältä mutta äitinä en voi käsittää kuinka kipeetä tekee menettää oma lapsi. Mikä sinua ja miestäsi on auttanut surun keskellä--lähinnä nyt miten voin autta omia vanhempiani?

• menettänyt

Äitini kuoli syöpään 2006.Olin läsnä kun hän nukkui pois,en aluksi oikein käsittänyt asiaa todeksi ja näin se eteni 2kk ennen kuin todella tajusin ettei mulla ole enää äitiä ja silloin tuntui että koko maailma romahtaa.olin vielä silloin armeijassa joten rankkaa oli.onneksi sain puhua asiasta varusmiesdiakonille.Vaikka olen jo päässyt pahimman surun yli niin kaipuu säilyy edelleen. Suosittelen puhumista ulkopuoliselle,se auttaa kun puhuu asioista ja toinen vain kuuntelee. Jaksamisia sinulle

• saoirse

Pikkuveljeni ja isosiskoni kihlattu joutuivat auto-onnettomuuteen 2 päivää ennen joulua. Vävymme selviytyi, mutta hän ei vieläkään pysty kävelemään. Veljeni sai vakavan aivovamman ja kuoli tapaninpäivänä. En pysty vieläkään itkemättä ja ahdistumatta ajattelemaan niitä päiviä, kun veljeni makasi teho-osastolla kriittisessä tilassa. Lääkärit sanoivat, että toivoa selviämisestä on, koska hän oli niin nuori (15-vuotias yhdeksäsluokkalainen). Tapaninpäivänä hänen verenpaineensa romahti, eikä mitään ollut enää tehtävissä. Oli kauheaa katsella vierestä, kun lääkäri tuli ja totesi veljeni aivokuolleeksi. Mikään ei ole ollut vaikeampaa kuin lähteä hänen vuoteensa vierestä. Jättää jäähyväiset, katsella leikkauksesta turvonneita kasvoja, silittää poskea. Olisi tehnyt mieli repiä hänet letkuista irti ja tuudittaa sylissä. Ensimmäiset päivät olivat pahimpia, mutta meidän ei tarvinnut hetkeäkään olla yksin. Sukulaisia ja ystäviä kävi joka päivä lohduttamassa ja pitämässä seuraa. Kaikki olivat kauhean järkyttyneitä kuolemasta, koska veljeni oli niin nuori, aivan ihana ja kiltti herrasmies, kaikkien lellikki. On ollut ihanaa huomata, ettemme ole surun kanssa yksin. Omilta ystäviltäni en ole saanut niin paljon tukea kuin olisin halunnut. He ovat vielä nuoria ja suurin osa heistä ei ole menettänyt läheisiään, ei edes isovanhempia. Toisaalta ymmärrän, että tilanne on heille vaikea, mutta olisin kaivannut heiltä enemmän lohdutusta... Suru kulkee mukana jatkuvasti. Nyt pikkuveljeni kuolemasta on kohta 5 kuukautta, mutta hän palaa mieleeni jatkuvasti. Ei mene päivää, etten häntä ajattelisi. Pahimpia ovat unet, joissa hän on terveenä ja elossa. Herään onnellisena, mutta heti tajuan, mitä olen menettänyt ja olo on koko päivän ahdistunut. Olen menettänyt myös kaikki isovanhempani. Heidän menettämisensä oli järkyttävää, mutta on helpompi hyväksyä vanhusten kuolema. Se on hyvin luonnollista ja monesti vanhus on saattanut sairastaa pitkään ja kuolema on vain helpotus. Minun mielestäni on tärkeintä, ettei työnnä surua mielestään, vaan antaa itselleen luvan surra. Menetyksestä kannattaa puhua. Itkeminen ja puhuminen ovat mielestäni paras resepti suruun. En tiedä, miten läheisen kuolemasta selviytyy tai pääseekö siitä koskaan yli. Itse olen vielä nuori ja tiedän, että jossain vaiheessa elämä voittaa. Pelkään vanhempieni puolesta, koska he tuskin tulevat koskaan selviytymään, mutta yritän tukea heitä parhaani mukaan ja tiedän, että en voi itse kantaa heidän suruaan. Ihmiset sanovat, että aika parantaa, ja olen huomannut, että kuukausien myötä olo on helpottanut hitaasti mutta varmasti. En voi muuta toivottaa kuin voimia ja jaksamista kaikille, jotka ovat menettäneet läheisiään. Teillä on kyllä kohtalotovereita ja jo sen tietäminen helpottaa!

• Itse olen saanut Jumalalta ...

Kyllä kyyneleitä tuli, kun luin teidän kirjoituksianne kokemuksistanne. Itselläni on samantapaisia kokemuksia, mutta jääköön kertomatta - ovat niin pitkiä tarinoita, että on vaikea pariin riviin saada niitä. Yksi paikka mikä on minua itseäni auttanut, on www.rikurinne.com ja sieltä klikkaa esim. radioComeHome, sieltä voi netin välityksellä kuunnella aikaisempia radio-ohjelmia mm. kuolemasta, pahasta olosta, masennuksesta, avusta jonka voi saada ym. Tässä yksi psalmi joka itseäni on auttanut: http://p4.foorumi.info/ilosamoma/viewtopic.php?t=561&sid=49d9c0c09c098d72131d2ac878054334 Jos yhtään lohduttaa, niin kesä on tulossa, aurinko paistaa ja uskoisin että lähiomaisenne jotka ovat kuolleet haluaisivat että nautitte kesästä ja elämästänne yleensäkin - siis niin hyvin kuin nyt surulta pystyy. Tsemppiä ja voimia tosi paljon teille kaikille joita kamalat kokemukset ovat kohdanneet!!

• anna kanerva

menetin vuonna 2007 veljeni ja isäni.he kuolivat auto onnettomuudessa.jäimme äitini kanssa kahdestaan asumaan ja se tuntui kauhealta.perheemme oli poissa.olen vasta 15-vuotias.

• ...
        anna kanerva kirjoitti:

menetin vuonna 2007 veljeni ja isäni.he kuolivat auto onnettomuudessa.jäimme äitini kanssa kahdestaan asumaan ja se tuntui kauhealta.perheemme oli poissa.olen vasta 15-vuotias.

Menetin serkkuni 3.4.1999 auto-onnettomuudessa...tiedän, siitä on kauan mutta edelleen mietin usein niitä yhteisiä aikoja... Hän oli minulle kuin isosisko ja tunnen välillä vihaa siitä että miksi hänet piti viedä pois! Itkettää mutta ei tuu kyyneliä... ="( tuntuu toivottomalta,onko kenelläkään neuvoja miten päästä yli?

• Kyynelmieli

Voi miten viisas nuori ihminen oletkaan! Tekisi mieleni lähettää sinulle halaus! Olet joutunut kokemaan todella kovia, mutta pystyt näin kypsästi ja hienosti erittelemään tunteitasi ja tapahtunutta. Toivon sinulle ja sekä kaikille muille läheisen menettäneille voimia - kuulostaa kliseiseltä, mutten keksi parempaa tapaa ilmaista.

Itseltäni kuoli viikko sitten isäpuoli, vain 56-vuotiaana. Hän sairasti aggressiivista muotoa ALS-lihassurkastumasairaudesta (johon ei ole mitään hoitokeinoa), joka kuihdutti toimeliaan, iloisen, lempeän ja hyväsydämisen miehen syöksyvauhdilla alle vuodessa. Sitä oli järkyttävää seurata. Koko vuoden pelkäsin hänen tulevaa kuolemaansa, nyt kun se on tapahtunut tuntuu kuin leijuisi tyhjyydessä.

Läheisen menetyksen tuskan joutuu kokemaan lähes jokainen ihminen tässä maailmassa, se on siis hyvin yleinen kokemus. Mutta sureminen on kuitenkin hyvin yksityinen kokemus - tuntuu ristiriitaiselta kuinka vaikeaa sitä onkaan jakaa, muiden kuin kuolleen läheisten kanssa.

Terveisin
        36vuotias kahden pienen lapsen äiti

• kaksoissisko

Ihan kamalaa lukea näitä teidän tarinoita, ei voi olla ajattelematta omia kokemuksia.

Itse olen aiemmin menettänyt kaikki isovanhempani sekä kaksi setää, mutta mikään ei ole sattunut yhtä paljoa kuin juuri nyt kokemani tuska.

Reilu kaksi viikkoa sitten olin matkalla kaupungilta kotiin identtisen kaksoissisareni kanssa. Nauroimme katketaksemme jollekin typerälle jutulle, hän lähti ylittämään tietä - ja mutkasta kaahasi punaisella autolla juuri kortin saanut nuorimies.

Oli kamalaa odottaa sairaalassa tietoa siitä, kuinka on käynyt. Lopulta saimme sitten kuulla, että he tekivät parhaansa. Ikävä kyllä se ei tällä kertaa riittänyt.

Nämä kuluneet kaksi viikkoa olen maannut sängyssä, ollut puhumatta ja syönyt vain pakotettaessa. Pari päivää sitten vihdoin uskaltauduin ulos huoneestani - ja silloin tulivat kyyneleet.

Voin sanoa, että ymmärrän täysin tuon käsitteen "ulkopuolella tästä elämästä". Kuvaa ihan loistavasti sitä, miltä nyt tuntuu.

Teille kaikille voimaa ja jaksamisia.

"Elämä ei koskaan tulisi olemaan entisellään, sen hän tiesi heräämisen hetkellä. Mutta se täytyi elää, sittenkin. Vähitellen ehkä taas ilolla." - Peter Pohl

• ... Miss you ...

Menetin poikaystävän mopo kolarissa 2 vuotta sitten päivän jälkeen ystävänpäivän :( ja olen nyt 14.. se oli tosi rankka kokemus ja on vieläkin. Rakkaan kuolemasta on vaikea päästä yli melkein jopa mahdotonta. En oo vieläkää päässy siitä yli.. Pahinta on et oon pitäny tän kaiken salassa muilta. Vanhempani kaan ei tiedä mun kuolleesta poikaystävästä mitään. Nyt serkkuni tietää ja pari kaveria. En vaa pysty kertoo siitä mun vanhemmille.. :'( Miss you

• empatiaa1

Olet hyvin nuori ja ehkä pelkäät, että tunteitasi vähätellään ikäsi vuoksi. Tiedän miten syviä, aitoja ja ehdottomia ne kuitenkin ovat. Tunteiden syvyys kun ei ole iästä kiinni. Vanhempasi voisivat lohduttaa ja ymmärtää jos annat heille siihen mahdollisuuden. Kaikista vanhemmista ei välttämättä siihen ole, mutta tunnet vanhempasi ja kannattaa ainakin yrittää. Olet vielä koulussa, niin että käyppä kouluterveydenhoitajan luona, hänellä on vaitiolovelvollisuus ja voit keventää näin kuormaasi. Puhuminen todella auttaa. Surusta toipuminen voi olla pitkäkin tie, mutta koko ajan helpottaa, usko pois. Olet jo ottanut hyvän askelen toipumisen suuntaa. Älä jää kiinni suruun, vaan anna uudelle tilaa. Raamatussa sanotaan, että "Kaikella on oma aikansa. On aika itkeä, on aika nauraa....." Tämä Raamatun kohta on kantanut minua rankkojen aikojen yli, kun usko on alkanut horjua. Surulla on oma aikansa ja nauru tulee omalla ajallaan, luota siihen!

• velieni

mun pikku veli kuoli se oli hänen ikä 2 kuukautta
      ei hän olis halunnu mutaa kun elää siitä on nyt vasta 3 kuukauta:( voisko joku autaa miten pääsen yli

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe