Haluaisin tietää, moniko teistä on tiennyt, ennen omaa keskenmenoa, että keskenmenot ovat todella yleisiä. http://terveysnetti.turkuamk.fi/perhenetti/Keskenmeno/yleisyys.html Mietin vain, miksi tästä asiasta ei voida puhua. Miksi pitää salailla raskautta sinne 3. kuulle, jos vaikka tuleekin keskenmeno? Mitä sitten? Tosi monelle tulee? Miksi se on tabu? Eikö se ole vain elämää, kuten kuoleminen yleensäkin? Jos siitä puhuttaisiin enemmän, se ei ehkä olisi niin kamalaa. Tai totta kai se on aina raskasta ja ikävää, mutta jos se ei olisi häpeä jne. niin se ei olisi niin vaikeaa ja osaisi etsiä apuakin tai puhua tuttujen naisten kanssa, jotka ovat saaneet keskenmenon. Oma äitisikin on voinut saada parikin tai siskosi. Ja miksi viha raskaan olevai tai muiden vauvoja kohtaan? Eihän se onni ole sinulta pois. Suomessa on vuosittain n. 7000 keskenmenoa. Se onnellinen äiti rattaineen on voinut saada vaikka kolme keskenmenoa ennen sitä lasta. Ja onhan keskenmenoille aina syy. Useimmiten kromosomihäiriö. Jolloin on oikeastaan hyvä, että meni kesken. Tietämättömyys johtaa vain siihen, että naiset syyttävät itseään keskenmenoista, eivätkä tajua oikeita syitä. Miksi tästä asiasta ei puhuta tarpeeksi tai kerrota kouluissa?
Keskenmenojen yleisyys
6
2095
Vastaukset
- miettinyt myös
Itse koin alkuraskauden keskenmenon helmikuussa, oli ensimmäiseni. Samantien tuli puhetta ystävän kanssa tästä, kuinka keskenmeno on niin suuri tabu, vaikka melkein jokainen nainen joutuu käymään sen läpi ainakin kerran elämässään. Meidän täytyisi olla toinen toistemme tukena, puhua asioista niiden oikeilla nimillä, koska olemme kaikki siskoja toisillemme. Voimia kevääseen kaikille!
- km takana
Kekenmenot ovat vielä yleisempi kuin nuo 7000 diagnisoitua. Moni raskaus menee kesken niin varhaisessa vaiheessa, että nainen ei huomaa sitä ollenkaan tai rekisteröi sen lähinnä runsaampana vuotona kuin normaalisti. Itse olen ollut muutaman vuoden hoidoissa, asia ei varsinaisesti ole arka, olen hyväksynyt senkin mahdollisuuden, että onnistunutta raskautta ei tule ja jäämme lapsettomiksi. En silti ole katkera raskaana olevia tai äitejä kohtaan. En silti ole kertonut hoidoista monellekaan. Alun perin olen todennut kaikille raskaudesta uteleville, että kerromme jos on jotain (positiivista) kerrottavaa. Omille vanhemmillekin olemme ilmoittaneet, että olisi toivottavaa, että he eivät kyselisi raskauksista ja hoidoisita. Takana on keskenmeno ja kohdun ulkopuolinen raskaus, en raskauksistani kertonut kuin muutamalle, koska en vain jaksa kyselyjä ja vastaavasti säälittelyjä kun raskaus ei olekaan jatkunut normaalisti. Myöhemmin asiasta on ollut helpompi puhua, mutta en todellakaan olisi jaksanut kuulla valitteluja (vaikka kuinka empaattisia), kun asia on ollut akuutti.
- Paljon isompi luku!
Tuolla mainittiin 15% menevän kesken. Todellisuudessa luku on paljon paljon suurempi. Vain parikymmentä hedelmöittynyttä munasolua sadasta kehittyy lapseksi! Lopuissa jokin menee pieleleen.
- .........
Olen saanut 2 keskenmenoa, ja yhden terveen ihanan lapsen. Keskenmenojen aikana en saanut keneltäkään mitään tietoa keskenmenoista, lääkärit olivat suorastaan kusipäitä, niin kylmiä ja piittaamattomia, "mitä sä siinä parut"-meininki oli ilmassa. Sitten esikoislapsen terveystarkastuksen hoitanut lääkäri selitti 15min ajan keskenmenoista ja olin ikionnellinen, vika ei ollut minussa. Hän kertoi että 95% kaikista raskauksista menee kesken, useimmiten se tapahtuu heti hedelmöityksen jälkeen eli alkio ei kiinnity tai lähde jakautumaan. Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä mukaan prosentit pienenee, eli esim. rv 4 0 keskenmeno prosentti on 50 jne. Lääkäri selitti myös että Luojan kiitos luonto hoitaa niinkin hyvin ja aikasessa vaiheessa vialliset alkiot pois,esim. pahasta kromosomiviasta kärsivän lapsen selviytymismahdollisuudet ovat olemattomat. Itse sain lohtua lääkärin puheista.
- km takana
......... kirjoitti:
Olen saanut 2 keskenmenoa, ja yhden terveen ihanan lapsen. Keskenmenojen aikana en saanut keneltäkään mitään tietoa keskenmenoista, lääkärit olivat suorastaan kusipäitä, niin kylmiä ja piittaamattomia, "mitä sä siinä parut"-meininki oli ilmassa. Sitten esikoislapsen terveystarkastuksen hoitanut lääkäri selitti 15min ajan keskenmenoista ja olin ikionnellinen, vika ei ollut minussa. Hän kertoi että 95% kaikista raskauksista menee kesken, useimmiten se tapahtuu heti hedelmöityksen jälkeen eli alkio ei kiinnity tai lähde jakautumaan. Mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä mukaan prosentit pienenee, eli esim. rv 4 0 keskenmeno prosentti on 50 jne. Lääkäri selitti myös että Luojan kiitos luonto hoitaa niinkin hyvin ja aikasessa vaiheessa vialliset alkiot pois,esim. pahasta kromosomiviasta kärsivän lapsen selviytymismahdollisuudet ovat olemattomat. Itse sain lohtua lääkärin puheista.
Oma (yksityinen) lääkärini oli todella empaattinen, kun hän joutui toteamaan keskenmenon. Hän vakuutti, että mitään mitä olin tehnyt tai jättänyt tekemättä ei ollut vaikuttanut keskenmenoon vaan alkuraskauden keskenmenot johtuvat pääosin sikiön pahasta kehityshäiriöstä tai kromosomihäiriöstä ja että suuri osa raskausksista menee kesken, tosin usein jopa niin varhain, ettei nainen sitä itse edes keskenmenoksi tajua. Oli hyvä, että hän muistutti, etten saa syyttää itseäni. Sairaalan lääkäri oli hyvin samanlainen kuin edellsisellä, ei tervehtinyt, ei puhunut minulle oikeastaan mitään, totesi vain ultratessa "kyllä tämä keskenmeno on", ei edes hyvästellyt. Onneksi kätilöt olivat hyvin mukavia ja empaattisia ja edelleen muistuttivat, että en ole itse voinut millää tekemälläni aiheuttaa keskenmenoa, enkä myöskään olisi sitä millään voinut estää.
- olin tietoinen
Minä kerroin lähiperheelle uutisen heti plussatessa viikolla 5 ja yhdessä sitten jännitimme jatkuuko raskaus. Olin kyllä tietoinen alkuraskauden hauraudesta. Kolme kertaa plussasin ja kolme kertaa tuli keskenmeno. Minusta oli parempi käydä koko asia äidin ja siskon kanssa läpi, kuin yksin miehen kanssa. Ensimmäisestä keskenmenosta kerroin tuttaville, mutta kun he suhtautuivat siihen jotenkin kauhunsekaisin tuntein, niin jätin seuraavat kaksi mainitsematta. En olisi jaksanut ottaa vastaan sitä ylenpalttista myötätuntoa... Sisarellani on kaksi lasta ja hän on kertonut raskaudestaan meille vasta kolmannella kuulla. Hänellä on todella epäsäännöllinen kierto ja voihan olla, että hänelläkin on siten tietämättään ollut pari alkuunsa tyssähtänyttä raskautta. Itse olen ottanut keskenmenoni alakuloisen filosofisesti tyyliin "kaikkea ei voi saada". Mieheni sisko kuvitteli, että minä vain itken sängyssä viikkokausia, sillä niin hän omien sanojensa mukaan olisi tehnyt. Eli kaipa sitä jokainen reagoi omalla tavallaan, riippuu tietenkin myös siitä miten kiihkeät ne perheenperustamistoiveet ovat. Äitini taas sanoo, että nuo ultrat ja kotitestit on niin uusia juttuja, ettei hän edes tiedä miten monta keskenmenoa onkaan saattanut saada kolmen lapsen lisäksi. Äitini sanoi, että aikoinaan piti käydä lääkärissä raskaustestissä ja sinnekin tajusi mennä vasta joskus seitsemännellä viikolla. Jos sitten tulikin juuri sitä ennen kuukautiset, niin se koko alkuraskaus ja keskenmeno menivät sitten epäsäännöllisen kierron piikkiin. Äitini mukaan sellaista ei ollut olemassakaan kuin KM RV6, olipahan vain "pari viikkoa myöhästyneet kuukautiset" ja sen vuoksi tavallista runsaammat ja kivuliaammat. Minusta siis tuntuu, että keskenmenoja on nykyään "enemmän" koska kuuden viikon "raskaus" havaitaan heti, kun se ennen jäi tavallaan huomaamatta. Nykyiset testit ovat melkeinpä jo liian tarkkoja! Minusta moni pärjäisi henkisesti paremmin negatiivisen testin kanssa, kuin plussan jälkeisen vuodon aiheittaman epätoivon ja toivon välitilassa kamppailun kanssa viikolla 5!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata411456Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l3031299- 1091125
- 191081
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176888Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841