Puskurit takaisin!

Viki

Tuli taasen ikävä muinoista Saabia, kun tytär hipaisi vasemmalta tulleen auton kylkeä uudella Astralla. Sama juttu kun pari vuotta sitten eskortti liukui alle kävelyvauhtia peilijäätiköllä ja tössähti pihakoivua päin. Muovi"puskurit" tuhannen p...n päreinä, etenkin pakkaskelillä joka hipaisusta. Noh, astran puskuri menee vastapuolen vakuutuksesta, mutta tuo päälle 800 erkkiä on ihan järetön hinta (varaosa maalaus asennus). Kyllä autofirmat osaa kiskoa todennäköisesti vakuutuksesta maksettavista osista!

Tulee mieleen se talpotti, joka luisteli päin meikäläisen ysiysin takakulmaa. Saabin puskuri tyrkkäsi syylärin talbotin koneen päälle, mutta edes takavilkun lasi ei mennyt rikki, saati peltivaurioita. Ainoastaan muutama naarmu puskurin kumipinnassa. Pitäisi saada nuo Saab/Volvo mallin turvapuskurit takaisin!

32

2713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilpo

      Tarvikeliikkeissä myydään mustia puskureiden suojalistoja, jotka auttavat pienimmissä osumissa. Ei tarvitse maalata puskuria pienen naarmun takia.

    • Tom

      Totta! Nämä nykyajan 'puskurit' ovat kyllä täysin turhia eivätkä ne anna mitään raapasua anteeksi. Niissä ajatellaan vain esteettisyyttä.. naurettavaa. Saappin puskurit vaan takaisin!!

    • kansalainen

      totta tosiaankin, jos kuluttajilta kysyttäisiin joskus mielipidettä, olisivatkohan autojen muodot ja rakenteet erilaisia kuin mitä ne nyt ovat.

      Puskureista voi tosiaan sanoa että ne ovat vain koristeita nykyään, kalliita sellaisia.
      Autosta on tosiaankin tullut pyhä peltilehmä jonka pitää olla vielä kaunis, hyvän näköinen, vissiin seksikäskin, voi per...

      • Bumper

        Kaveri kosketti mondeonsa takakulmalla penkkaa ja takarenkaasta taaksepäin kyseiseltä sivulta poistuo koko "puskuri".

        Siitä holesta kun kurkisteltiin takapuskurin muita "rakenteita", niin johan nyt! Jotain ihmeen keltaista töhnää, vissiin uretaania, johon koko muovipuskurin takaiset tukirakenteet perustuvat. Olihan siellä ne pari kiinnikepistettä ihan rautaa, mutta mitään virkaa näillä nykyautojen puskureilla ei enää ole. Muotomuovi voisi olla parempi nimi.


      • Tor

        Hyvä esimerkki ameriikan valtakunnasta: Pontiac Firebirdiin ja Chevyn Camaroon ainakin saa nokan päälle semmosen kumipeitteen, joka estää hiekan ja kivien iskeymäjäljet auton keulassa... todella visuaalisesti antoisan näköinen:)

        Pitäiskö noihin nykykopperoihin saada samanlaiset lisävarustetörmäyssuojat kuin on esim. Fluken yleismittareissa... 30cm polyuretaanimuhkura ympäri auton... soon hiano.

        Mulla on edelleen Saappi, jossa on puskurit, ei paljon muovirimpuloiden törmäilyt tunnu eikä näy.


      • Inertia

        ... ja semmoiseen voit hommata kunnon karjaraudan keulalle. Ostat hummerin ja kyllä väki kunnioittaa. Luultavasti kukaan ei koskaan ainakaan vahingossa osu autoosi. Se on sitten eri asia kuinka hyvällä katsotaan sinun osumajälkiäsi muissa autoissa.

        Täytyy sen verran sanoa että jos osaa ajaa ei noita vahinkoja satu kovin taajaan. Itse olen selvinnyt reilut 10 v putkeen kolhimatta muita autoja / kiinteitä esteitä.

        Olisikin hauska tietää missä nämä "peltoauto" tyyppiset autonomistajat ajavat ja mikä on ajotyyli kun harmittaa lamppujen rikkoontumiset ja puskurin irtoamiset "normaalissa" ajossa... :)


      • vipeltäjä
        Inertia kirjoitti:

        ... ja semmoiseen voit hommata kunnon karjaraudan keulalle. Ostat hummerin ja kyllä väki kunnioittaa. Luultavasti kukaan ei koskaan ainakaan vahingossa osu autoosi. Se on sitten eri asia kuinka hyvällä katsotaan sinun osumajälkiäsi muissa autoissa.

        Täytyy sen verran sanoa että jos osaa ajaa ei noita vahinkoja satu kovin taajaan. Itse olen selvinnyt reilut 10 v putkeen kolhimatta muita autoja / kiinteitä esteitä.

        Olisikin hauska tietää missä nämä "peltoauto" tyyppiset autonomistajat ajavat ja mikä on ajotyyli kun harmittaa lamppujen rikkoontumiset ja puskurin irtoamiset "normaalissa" ajossa... :)

        kukapa sitä nyt itse kolhisi autoaan, muuthan ne aina kolhii. Joskus se oma auto sattuu olemaan se muun kolhijan kohde, ei siinä aina ajotaitokaan auta.
        Mutta taito on kyllä sellainen juttu, että jos kaikki taitaisivat yhtä hyvin, vähemmän törmäyksiä tapahtuisi.
        Minulla nyt on kuitenkin 25 vuotta mennyt, että en ole toisen autoa kolhinut. Omaani pari kertaa, toisella kertaa kylläkin oli toinen auto osapuolena ja vieläpä aiheuttajana. Mutta minähän se olin joka kolhin omaani, olin ratissa ja ohjasin liikuvaa autoa, toinen vaan tuli eteeni, se kolhi siis omansa ja minä siinä samalla omaani.
        Siis jos itse liikut, kolhit itse autoasi, jos olet paikallaan ja kolhu tulee autoosi, silloin kolhija on joku muu kuin sinä itse.
        On sulla ollut kyllä tuuriakin, taitoakin varmasti, sitä en epäile.


      • Viki
        Inertia kirjoitti:

        ... ja semmoiseen voit hommata kunnon karjaraudan keulalle. Ostat hummerin ja kyllä väki kunnioittaa. Luultavasti kukaan ei koskaan ainakaan vahingossa osu autoosi. Se on sitten eri asia kuinka hyvällä katsotaan sinun osumajälkiäsi muissa autoissa.

        Täytyy sen verran sanoa että jos osaa ajaa ei noita vahinkoja satu kovin taajaan. Itse olen selvinnyt reilut 10 v putkeen kolhimatta muita autoja / kiinteitä esteitä.

        Olisikin hauska tietää missä nämä "peltoauto" tyyppiset autonomistajat ajavat ja mikä on ajotyyli kun harmittaa lamppujen rikkoontumiset ja puskurin irtoamiset "normaalissa" ajossa... :)

        Inertia uhoaa jotta: "Täytyy sen verran sanoa että jos osaa ajaa ei noita vahinkoja satu kovin taajaan. Itse olen selvinnyt reilut 10 v putkeen kolhimatta muita autoja / kiinteitä esteitä"

        Koputtele ihmeessä puutasi, vahinko ei tule kello kaulassa ja pakkoko sitä on ilmoille manata.

        Ihmettelen minäkin kolaroivia autoilijoita ;-)

        Mutta se eskon töytäisy puuhun johtui ihan vaan kitkarenkaista, tai peilijäästä, tai alijäähtyneestä vesisateesta tai rinnepihastamme tai... Eiku se johtui minun väärästä tilannearviostani, pysäytin auton kaltevaan kohtaan (0 km/h), josta raskaampi etupää lähti luisuun, pysähtyen kun puskurin kulma otti koivuun. Harmitti niin pirusti, kun bonukset meni kaskosta. Tyhmästä päästä kärsii koko lompsa!


    • Jorma

      Olen samaa mieltä,taitavat nykyiset jalankulkija ystävälliset normit kieltää kunnon puskurit.

      • kansalainen

        että puskuri rikkoontuu ennemmin kuin jalankulkijan reisiluu, tai pienemmän kulkijan tapauksessa jokin muu ruumiinosa, totta totisesti.
        Kyllä ihminen on tärkeämpi kuin auto, jos nuo nykyrakenteet todellakin tuosta johtuu, hyväksyn ne, ilman muuta.


    • näin on

      Huoltoasemalla uusi volvo peruutti kävelyvauhtia audini perään. Kosketti lyhdyt kulmista, molemmista rikki. Omassa vanhassa audissa vielä jonkinmoiset puskurit, ei riittäneet kun uudessa volvossa ei mitään. Volvon lyhdyn vaihto 147 euroa kun koko lyhty on yhtä lasia?

    • Saabisti

      Osta Saab niin saat puskurit jotka kestää ja lopeta parkuminen, itse olet kai autosi ostanut.

      • Viki

        Saapillako on vielä kunnon kumipuskurit? Ihan hyvä jos näin on, mutta emännälle kelpaisi tuommoinen parinkymmen tonnin perusauto, onko siinä hintaluokassa myynnissä autoa puskureiden kera?


      • Saabisti
        Viki kirjoitti:

        Saapillako on vielä kunnon kumipuskurit? Ihan hyvä jos näin on, mutta emännälle kelpaisi tuommoinen parinkymmen tonnin perusauto, onko siinä hintaluokassa myynnissä autoa puskureiden kera?

        puhe ei ollut kumipuskureista. Muutaman vuoden vanhan saabin hinta taitaa olla n.20000€.


      • jappe

        No eipä kyllä saabeissakaan ole enää vähään aikaan ollut "kunnnon" puskureita. Muistan kyllä vanhan ysitonniseni jossa oli vielä tuommoinen kunnon puskuri jolla sai hipaista vähän reilumminkin ilman, että korjaamolle joutui. Mutta edellisessä saabissani joka oli -97 vuoden ng900, puskurit olivat kyllä jo aika vetelää tekoa. Kerran sitä puskuria kokeilin, ajoin liukkaalla n.20km/h toisen perään ja laskua tuli tuommoinen 6000€...


      • Viki
        Saabisti kirjoitti:

        puhe ei ollut kumipuskureista. Muutaman vuoden vanhan saabin hinta taitaa olla n.20000€.

        Kattelin tuossa Saabin kuvaa ja samannäköinen muovikeula se näytti olevan kuin autot yleensäkin. Ennen vanhaan Saabilla sai ajaa lyhtypylvästä päin max 15 km/h ilman että puskuriin tai sen kiinnikkeisiin tuli vaurioita. Miten nykyisin, ei kumipuskureita kuin ennen mutta kestääkö ne kuten ennen?

        Ei vanhan saapin ostaminen kiinnosta, mieluummin uusi auto takuun kera, vaikka vähän pienempikin kuin jonkun rääkkäämä jämä. Nuorempana oli aikaa puuhastella autojen kanssa, nykyisin arvostaa vaivattomuutta.


      • Saabisti
        Viki kirjoitti:

        Kattelin tuossa Saabin kuvaa ja samannäköinen muovikeula se näytti olevan kuin autot yleensäkin. Ennen vanhaan Saabilla sai ajaa lyhtypylvästä päin max 15 km/h ilman että puskuriin tai sen kiinnikkeisiin tuli vaurioita. Miten nykyisin, ei kumipuskureita kuin ennen mutta kestääkö ne kuten ennen?

        Ei vanhan saapin ostaminen kiinnosta, mieluummin uusi auto takuun kera, vaikka vähän pienempikin kuin jonkun rääkkäämä jämä. Nuorempana oli aikaa puuhastella autojen kanssa, nykyisin arvostaa vaivattomuutta.

        ajoin just reilua vauhtia 9-5:lla 9-3:sen perään ja ainota vauritot rekisterikilpeeni, kaivoin jo vahinkokaavaketta kun toinen osapuoli tuli sanomaan ettei ainakaan hänen autoonsa tullut mitään.


      • Viki
        Saabisti kirjoitti:

        ajoin just reilua vauhtia 9-5:lla 9-3:sen perään ja ainota vauritot rekisterikilpeeni, kaivoin jo vahinkokaavaketta kun toinen osapuoli tuli sanomaan ettei ainakaan hänen autoonsa tullut mitään.

        ;-)


      • Pieni Vihreä Saab Marsista
        Saabisti kirjoitti:

        ajoin just reilua vauhtia 9-5:lla 9-3:sen perään ja ainota vauritot rekisterikilpeeni, kaivoin jo vahinkokaavaketta kun toinen osapuoli tuli sanomaan ettei ainakaan hänen autoonsa tullut mitään.

        "ajoin just reilua vauhtia"...juu ajoit varmaan...kaikille Saabbit...niin ei tarvii korikorjaamoilla kenenkään vierailla...

        Kaiken maailman Satuilija setiä ja tätejä tänne kirjoittelee...


    • Tkk

      Kyllä ne nykyautojenkin puskurit useimmiten tehtävänsä hoitaa! Itse tömäytin pari vuotta sitten uusikoppasella Fiat Puntolla niinikään uudehkon Astran perseeseen, ja mitään jälkiä ei tullut kumpaakaan autoon, ei edes naarmuja. Törmäysnopeus oli sellanen reipas kävelyvauhti, eli oisko ollut jotain 7km/h. Puskurien joustaessa ääni oli kyllä sellanen, että olin ihan varma, että ainakin lamput meni tuhannen päreiksi, mutta yllätys oli kova kun ei käynyt yhtään mitään.

      • Viki

        Kuulostaa ihmeelliseltä! Mutta olisiko kyse siitä että nuo pari tapausta on meikäläiselle sattuneet pakkassäällä. Joka tapauksessa pieni töytäisy murti puskurin pikku palasiksi, joustosta ei tietoakaan!


      • vaan
        Viki kirjoitti:

        Kuulostaa ihmeelliseltä! Mutta olisiko kyse siitä että nuo pari tapausta on meikäläiselle sattuneet pakkassäällä. Joka tapauksessa pieni töytäisy murti puskurin pikku palasiksi, joustosta ei tietoakaan!

        kulma, jossa törmäys tapahtuu. Jos ajat suoraan seinään kävelyvauhtia, puskuri todennäköisesti säilyy ehjänä. Mutta vino törmäys etenkin puskurin kulmaan saattaa rikkoa sen ***lun päreiksi. Itse pamautin pakkaskelillä huolimattomuuttani pakun perään varmana (äänet) että keula on paskana. Puskurin kiinnikkeet vain hieman taipuivat.


      • Tkk
        Viki kirjoitti:

        Kuulostaa ihmeelliseltä! Mutta olisiko kyse siitä että nuo pari tapausta on meikäläiselle sattuneet pakkassäällä. Joka tapauksessa pieni töytäisy murti puskurin pikku palasiksi, joustosta ei tietoakaan!

        Joo törmäys tapahtui n. 5 asteen lämpötilassa ja aivan suoraan, eli puskuri otti kiinni koko matkaltaan. Varmaan kunnon pakkasilla ois mennyt tuhannen päreiks koko puskuri, ku muovi kovettuu.


    • ido59

      Vuodeksi 1973 jenkeissä tuli laki, jonka mukaan autojen tuli kestää 5mph (8kmh) törmäys seinään vahingoittumattomana. Puskurit olivatkin kunnolliset, lisäksi puskurin ja runkopalkin välissä oli iskunvaimentimet. Ei taida toi laki olla enään voimassa, ainakin se tulee mieleen kun kattoo nykyisiä puskureita, myös jenkkiautoissa.

      Esimerkki '73 buickista:
      http://www.buickclub.ch/cars/73-4EY-1.jpg

    • MJV

      Olivat eka autossani Dodge Business Coupe 1937. Muistan, kun jarrutin ehkä liiankin nopeasti havaitessani tyhjän parkkipaikan, niin p**seessä kiinni ajanut pieni kai DKW-pakettiauto törmäsi takapuskuriini. Minulle ei tullut mitään näkyvää vauriota, mutta pakun eturitilä ja kai jäähdyttäjä 'menivät sisään' ! Pääsikö omin voimin paikalta, en muista.

      t. Matti

    • MJV

      Tämmöisestä 'ei puskureita'-muodista minusta on tämä:
      Antaa aiheen ajaa varovaisesti. Ja jos ei niin tee, maksaa syyllinen maltaita korjauksesta ja saa kertaheitolla kunnon opetuksen, kun puoli autoa pitää rakentaa uudestaan.

      t. Matti

      • Viki

        Vakuutusyhtiö varmaankin makselee suurimman osan puskuriremonteista (lievin remontti on vaihto, esim astran etupuskuri 800 erkkiä)

        Syyllinen maksaa tietysti bonusmenetyksen mahd omavastuun, mutta autoliikkeet hinnoittelevat nuo osat "vakuutusyhtiötaksalla"


    • Anonyymi

      Turvapuskurit takaisin lakialoite heti vireille!

    • Anonyymi

      Minun-70 ja -80 lukujen jenkkiautot nostettiin tunkilla puskurista ylös renkaanvaihdossa, saa siinä Saabit tulla koittamaan!

      • Anonyymi

        Ilmanko ne jenkit ei oikein kulkeneetkaan mihinkään isosta V8 moottorista huolimatta vaikka bensaa paloi koko kaupumgin lämpölaitoksen verran.
        Suoraan lyllersivät mennä kohtudella mutta kaarteet oli niille myrkkyä, ja sen valtavan massan pysäyttäminen todella haastavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmanko ne jenkit ei oikein kulkeneetkaan mihinkään isosta V8 moottorista huolimatta vaikka bensaa paloi koko kaupumgin lämpölaitoksen verran.
        Suoraan lyllersivät mennä kohtudella mutta kaarteet oli niille myrkkyä, ja sen valtavan massan pysäyttäminen todella haastavaa.

        Oletko montakin jenkkiä omistanut?


    • Anonyymi

      Patarauta puskurit teslaan, kromattuna pliis.🤭

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3561
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2294
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2013
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1560
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1403
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1075
    Aihe