Matkakertomus autonhakumatkalta Saksaan 12-18.12.2003
Matkan tarkoitus on ostaa itselle 5-8 vuotta vanha saksalainen farmariauto(bensa tai diesel) jossa on suomessa tarvittavat talvivarusteet, ilmastointi, auto on vähän ajettu ja kolaroimaton yksilö. Ystävälleni on tarkoitus ostaa Coupe. Olemme yksityishenkilöitä, emme minkään autoliikkeen tms palveluksessa tai kytköksissä autokauppaan. Olemme ystäni kanssa käyneet molemmat aikaisemmin kaksi kertaa hakemassa ajoneuvoja Saksasta joten emme ole ensikertalaisia. Alla on raaka matkakertomus tämän kertaisesta hakureissusta, sen kaikista vaiheista ja tunnelmista. Itse puhun välttävää saksaa ja tyydyttävää englantia. Ystäväni puhuu englantia.
1. Päivä 12.12.2002
- Lähden työpaikalta klo 1124 bussipysäkille. Seutulippu lentokentälle maksaa 3?.
- Vbird lento myöhässä Helsingissä jo tunnin. Käytimme luppoajan oluen juontiin, kätevää!
- Lento Niederreiniin Ok mutta perillä todellinen hernerokkasumu.
- Koneesta ulos ja siinä vaiheessa näytti todella huonolta. Kone oli ainoa joka oli laskeutunut kentälle sinä päivänä.
- Lopulta kone lähti Muncheniin tunteja aikataulussa myöhässä
- Ostin antimia yhteenä 15.5?:ääa joten matkan hinnaksi tuli lentolipun kanssa 114.5?.
- Kone Munchenissä neljä tuntia aikataulusta myöhässä!
- Löydämme sixtin vuokrapisteen ja noudamme auton. Auto on uusi Ford Fusion. Yllätys on suuri kun autossa on myös Playboyn mainosnumero. Voin täten suositella sixtiä lämpimästi :-))
- Nokka kohti Halfingia jossa ensimmäinen auto ja majapaikka odotti.
- Löysimme yhden Staun ja hernerokkasumun jälkeen majapaikan. kello oli tallöin 22.15. Eli meno kesti kaiken kaikkin lähes 11h työpaikalta majataloon!
- Illalla vielä syömään. Päivällinen maksoi 13.20?. Nukkumaan klo 2330.
2. Päivä 13.12.2003
- Aamiainen ja huoneen maksu. Dobbelzimmer aamiaisineen maksoi 15?/henkilö!
- Ensimmäinen auto koejoon samassa kylässä. Jännitys tiivistyy!
- Metelliväri kiiltää ja auto näyttää hienolta.
- Tarkempi tutkiminen alkaa. Kori, renkaat, vanteet, rekisteriote, moottori yms.
- Kaikki näyttää muuten hienolta paitsi että kaikki korin mutterit, ruuvit yms ovat todella ruosteisia. Kysyessäni myyjältä syytä ruosteisuuteen hän vastaa että ei tiedä. Kumma juttu sinänsä mutta en löydä ruostetta muualta kuin näistä muttereista.
- Tinkaamisen jälkeen myyjä suostuu myymään auton(pyynti 6950?) 6500?:lla.
- Auton omistaja(3.) oli omistanut auton vain 4 kk ja oli myymässä sitä nyt pois. Sekin aiheutti hiukan ihmetystä. Uskoaksi auto oli ns tulva-auto.
- Seuraavaan kohteeseen Göppingeniin.
- Syödään välillä Gerthofenissa että ei nälkä yllätä. Lounas 9.10?.
- Sataa mutta matka etenee mukavaa 130kmh matkavauhtia.
- Saavumme Göppingeniin klo 1415 iltapäivällä ja soitan toisen kohteen omistajalle.
- Mies tulee auton kanssa sovittuun paikkaan ja auton syynäys alkaa.
- Kori, vanteet, maalipinta jne jne.
- Autolla oli ollut 7v aikana kaksi omistajaa. Huoltokirja ja kuitit huolloista/korjauksista tuntuivat paljon luotettavimmilta kuin edellisessä kohteessa.
- Vaikka auto oli vuoden vanhempi ja 40tkm enemmin ajettu se tuntui paljon paremmalta kuin ykköskohde ruosteisiine liittimineen&muttereineen.
- Koeajolla auto auto käyttäytyi hyvin ja muutenkin koeajo meni ihan ok.
- Lopuksi isolla parkkipaikalla jossa testasin murrosnivelet tuli esiin yksi ongelma. Kuskin puolen sähköikkuna alkoi reistaamaan.
- Ei muuta kuin takaisin lähtöpisteeseen. Kävimme katsomassa vielä omistajan hoteissa kesärenkaita aluvanteilla. Kesärenkaissa pintaa 7mm ja aluvanteet lähes naarmuttomat.
- Vaikkakaan auto ei ole niin siisti kuin edellinen niin silti kokonaiskuva on parempi kuin ykköskohteessa. Puolen tunnin tinkaanmisen jälkeen vaadin että myyjä korjaa rikki menneen kuskin puolen sähköikkunan ja pesee auton. Käteishinta on 5000?(pyynti 5950). Emme tee kauppakirjaa enkä maksa etumaksua. Ihmettelen kun hinta tippuu todella nopeasti kuudesta viiteen joka on saksalaisittain aika paljon.
- En itse asiassa ole tyytyväinen kumpaankaan autoon jota olen ystäväni kanssa käyneet katsomassa. Etsintä saa siis jatkua.
- Seuraavaksi etsimme kaverille coupea. Yksi löytyy ja soitamme omistajalle.
- Sovimme treffit huoltoasemalle josta matka jatkuu yhdessä myyjän kanssa auton luokse.
- Auto löytyy ja alkaa syynäys. Valtavan leveät renkaat ovat syöneet helmakaaria.
- Auto on yksitoista vuotta vanha ja sillä on mukamas ajettu 190 tkm. Pyydän myyjää antamaan huoltokirjan joka mukisematta antaa sen.
- Ensimmäisen neljän vuoden aikana autolla oli ajettu 120tkm mutta viimeisen seitsemän vuoden aikana vain 70 tkm. En oikein usko tätä eikä myöskään ystäni joten jatkamme eteenpäin.
- Muutenkin autossa oli paljon vikoja. Käsijarru ei toiminut, nopeusmittari ei toiminut, ruostetta lokareissa yms yms. Pommi mikä pommi.
- Ilta alkaa olla myöhä joten etsimme Gasthausin joka löytyykin ihan parin korttelin päästä.
- Saksalaiset kohteliaisuudet kehiin ja kysymään huonetta joka löytyykin. Hinta 28?/hlö aamiaisella. Ei paha hinta tämäkään vaikka tuplaten edelliseen paikkaan verrattuna.
- Viemme kamppeet huoneeseen ja päätämme lähteä syömään. Syömään ei tohdi lähteä tyhjällä päällä vaan juomme kyytipojaksi viinipullon puokkiin.
- Sopivaa ruokapaikkaa ei löydy joten päätämme mennä syömään paremman puutteessa kebabit. Leipäkebab ja olut maksaa yhteensä 5.10?.
- Ruuan jälkeen tulee yleensä jano joten suuntaamme läheiseen Havanna baariin. Paikka ei näytä kaksiselta mutta Red Label viskiä löytyy joten sellaiset tilaukseen. Kunnon viskipaukku maksaa 3.80 mikä ei ole paha hinta laatu viskistä.
- Ei muuta kuin pöytään juomaan ja miettimään maailman menoa.
- Juomat loppuu ja päätämme tilata toiset. Kaksi viskipaukkua maksaa enää 5.20? eli 2.60? per paukku. En tiedä mistä alennus tulee mutta jäämme vielä pariksi tunniksi nauttimaan halvoista viskeistä. Tässä toteutuu sanonta "mitä enemmin juot sitä enemmän" säästät! Se kyllä suomipojalle sopii!
- Puolen yön paikkeilla takaisin majataloon ja nukkumaan.
3. Päivä 14.12.2003
- Aamiainen klo 0800. Ystävällinen talon rouva kysyy mitä haluamme syödä aamiaiseksi. Sanon että brötseneitä mutta niitä ei kuulemma ole kun on sunnuntai. Pitää tyytyä paahtoleipään, makkaraan, marmelaadiin ja kahviin.
- Sovin edellispäivänä yhden Coupen omistajan kanssa treffit paikalliselle Jet huoltoasemalla.
- Tässä välissä tulee mieleen että vuokra-auton vuokra-aika loppuu joten soitan sixtin hotline numeroon ja kerron että tarvitsen yhden päivän lisää. Se kuulemma onnistuu ongelmitta. Sovin myöskin että palautan auton Göppingeniin Munchenin sijasta.
- Mielialat on aika apeat edellisestä päivästä kun coupe jota syynäsimme oli kuin pommi. Kaikki kolme joita olemme käyneet katsomassa ovat olleet enemmän tai vähemmän huonoja.
- Soitan auton omistajalle joka tuleekin sovittuun paikkaan sovittuun aikaan.
- Yllätys onkin melkoinen kun auto on kuin onkin kuten ilmoituksessa mainitaan "Top Zustand" -huippukunto.
- Auto on 11v vanha mutta erittäin hyväkuntoinen ja alkuperäiskuntoinen. Autolla on ollut 11 v aikana kolme omistajaa ja huoltokirjan leimat sopivat omistajan tarinaan autosta.
- Auto on siis 11v vanha mutta autossa ei ole ruostetta(etumaskissa hiukan), sisätilat ovat ehjät eikä verhoiluissa ole repeämiä eika likaa. Maalipinta on erinomainen poikkeuksena paria pientä naarmua vasemmassa sivupeilissä ja kuskin puolen ovessa.
- Moottoritilassa kaikki on alkuperäiskuntoista. Huom. ei näy ruostetuneita muttereita eikä liittimiä.
- Ei muuta kuin koejajolle. ABS jarrut toimii, auto kulkee suoraan, ei puolla jarrutuksissa jne jne. Moottori käy kuin kello ja tehotkin ovat tallella.
- Saavumme takaisin huoltoasemalla ja käymme auton vielä kerran läpi. Sähkökattoluuukku, sähkölasit ja sähköpeilit toimivat moitteetta.
- Autossa ei ole talvirenkaita joka on iso miinus. Tinkaamisen jälkeen sovimme myyjän kanssa että maksamme 3850?(pyynti 3950?) mikäli hän hankki kelvolliset talvirenkaat vanteineen. Myyjä soittaa pari puhelua ja talvirenkaat löytyvät. Hinta 3850? talvirenkaat alle asennettuna.
- Kerron myyjälle että olemme kiinnostuneet autosta mutta käymme ajamassa vielä toisen auton samana päivän Hellbronissa. Lupaan soittaa vielä illalla myyjälle mikäli ostamme auton sovitulla hinnalla.
- Auton syynäyksen jälkeen tuli nälkä joten läheiseen mäkkäriin syömään. Iso BigMac ateria maksaa 4.70?.
- Lähdemme kohta Hellbronia. Olen soittanut auton omistajalle että tulen kaupungin keskustaan ja soitan sitten uudemman kerran.
- Valitsemme maisemareitin koska aikaa on 2h 100km matkaan.
- Maisemareitillä tulee muutama hieno panoraama paikka noten otan pari kuvaa albumia varten.
- Saavumme Hellbroniin ja soitan auton omistajalle. Hän lupaa tulla 20min kuluttua.
- Mies tulee sovittuun aikaan ja lähdemme katsomaan autoa.
- Ajamme 25km kunnes tulemme Zaberfeldiin.
- Auto on tallissa ja se on kuin uusi. Autolla on ajettu vain 70tkm ja nykyinen omistaja on auton toinen omistaja. Ensimmäinen omistaja oli ollut 70v mies joka oli ajellut autolla kun oli ajellut. Huoltokirja oli täydellinen ja auto oli kuin pakasta vedetty.
- En ole aikaisemmin nähnyt autoa joka on 11.5 v vanha mutta niin hienokuntoinen. No, nyt olen.
- Autossa on valitettavasti kurz kennzeichen eli ns periodi kilvet. Tällä autolla ei ajeta talvisin. Toinen probleema. Myyjä on ostanut auton kaksi vuotta sitten luotolla ja viimeinen erä autosta on maksamatta. Tämä tarkoittaa sitä että saamme auton aikaisintaan ensi tortaina tai perjantaina. Tämä ei vaan käy meille.
- Palaamme takaisin Göppingeniin sakeassa räntä/raesateessa.
- Menemme tuttuun Gasthausiin ja soitan aamupäiväisen auton omistajalle että ostamme auton. Sovimme treffit samaiselle Jet asemalla klo 0900 seuraavana aamuna.
- Jälleen on nälkä yllättänyt joten suuntaamme paikalliseen Italialaiseen ravintolaan syömään. Syömme ja juomme hyvin sekä suuntaamme päivällisen jälkeen paikalliselle huoltoasemalla hakemaan hiukan "evästä". Ravintolalasku 9?.
- Palaamme majapaikkaan jo avaamme brandypullon ensimmäisen auton kunniaksi. Nautimme brandyn ja kulautamme lisäksi yhden kuohuviinin sisuksiimme.
- Eikun nukkumaan. Saldo tähän mennessä, 5 autoa katsottu ja yksi auto ostettu. Eli viiden suhde yhteen on nyt sitten kerroin.
4. Päivä 15.12.2003
- Koittaa ensimmäinen arkipäivä. Kun katson ulos majatalon ikkunasta niin näen että lunta on satanut ja auton ikkkunat ovat jäässä.
- Aamiaiselle klo 0800. Talon rouva tuo prötsenit, kinkkua, kahvia ja kaverille erikoismunakkaan.
- Hyvin nautitun aamiaisen jälkeen lähdemme paikallisella JET asemalle jonne olimme auton omistajan kanssa sopineet treffit.
- Huomaamme että on arkipäivä ja liikenne siten todella tukkoista!
- Saavumme bensa-asemalle ajoissa. Myyjä tulee 15min myöhässä mutta tulee kuitenkin. Tarkastan kauppakirjan ja vaadin kirjoittamaan kauppakirjaan lausekkaan joka menee suunnilleen näin. "Auto xxx jonka sarjanumero on yyy on kolaroimaton ja autolla on ajettu zzz kilometriä. Allekirjoitus Zx Cv"
- Ystäni joka ei puhu saksaa mutta englantia kylläkin lähtee myyjän kanssa zulassusgstellelle rekisteröimään autoa. Itse lähden sillä välin koeajamaan autoa joka on liikkeessä noin 50km päässä.
- Ensimmäinen 20km menee hyvin mutta sitten liikenne puuroutuu ja matka kestää tasan tunnin.
- Menen liikkeeseen sisälle joka sijaitsee keskellä ei mitään noin 1000 asukkaan kylässä Aalen-Dewangenissa(73434).
- Tarkastan ensin auton ulkoapäin. Ei ruostetta ei lommoja, pari naarmua kylläkin. Sitten sisälle jututtamaan myyjää.
- Myyjä on ystävällinen ja kerron sitten asiani. Menemme ulos avaimet mukanani ja starttaan auton. Nätisti käy 8v vanha saksalainen.
- Tarkastan öljyt, sisäverhoilun yms yms ja pyydän saada lupaa koeajoon.
- Menemme takaisin liikkeeseen ja myyjä esittää rekisteriotteen. Yksi omistaja, täydellinen huoltokirja. Näyttää hyvältä!
- Yllätys on moinen kun myyjä ilmoittaa että koeajo on mahdollinen noin 2-3 tunnin kuluttua!
- En oikein usko moista ja sanon että minulla on hiukan kiire. Myyjä sanoo että hetkinen ja poistuu huoneesta. Tulee takaisin kolmen minuutin kuluttua ja näyttää että auto on tuossa oven edessä joten ole hyvä.
- Kolme tuntia muuttui siten kolmeksi minuutiksi. Välttävä saksan kielen taito plus jo lukioaikana saksan kielen opettajan jankuttama Bitte! sanan käyttö saa ihmeitä aikaan!
- Koeajolle. Bensafarmari on jämäkkä auto! Kokeilen automaatti-ilmastointia, pelaa hienosti kuten sähköllä liikkuvat peilit&ikkunat. Ajan pieniä maalaisteitä 20min ja palaan kylään. Ensin kuitenkin paikallisen pankin pihaan vielä kerran katsomaan autoa ulkoapäin. Pari naarmua mutta ei muuten valittamista!
- Ajan auton liikkeen pihaan. Kerron myyjälle että jarrupoljin ravisti ja epäilen syyksi kieroja jarrulevyjä. Hän tuumaa siihen että autolla ei ole ajettu kahteen kuukauteen ja levyissa voi olla ruostetta. Oli miten oli jään neuvottelemaan hintaa.
- Kysyessäni käteishintaa myyjä sanoo että hinta on mikä on ja sillä selvä. Edes talvirenkaita ei ole. Ne maksavat vanteineen 250?. Heitän lonkalta noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin pyynti mutta myyjä kertoo että alennusta ei valitettavsti saa. Se siitä käteisalennuksesta...
- Kiitän koejosta ja myyjä antaa korttinsa vastaisuuden varalle.
- Kaverini soittaa samalla ja kerto että auto on hänellä kilvissä! Kuulemma ei mitään ongelmia rekisteröintitoimistossa ja koko touhuun meni aikaa vain puolitoista tuntia. Tämä oli nopeinta mitä olen nähnyt!
- Palaan Salachiiin 45 min:ssa. Haen ystäni Gasthausissa joka siellä ylpeänä esittelee hienoa coupeaan.
- Nälkä on yllättänyt ja menemme mäkkiin syömään purilaiset. Purilainen 5.29?.
- Valitsen reitiksi Stuttgartiin kymppitien Autobahn 8 sijaan. Ostin edellisenä päivänä Stuttgartin kaupunkikartan ja Salachista on kymppitietä noin 20...30km lyhyempi matka kuin autobaanaa pitkin.
- Reitti osoittaautui nopeaksi yhtä tietyötä lukuunottamatta. Olemme Stuttgartissa iltapäivällä klo 14.40 ja myyjän ilmoittamassa kaupunginosassa.
- Soitan myyjälle joka kertoo että olemme väärässä paikassa. No, myynti-ilmoituksen mukaan olemme oikeassa paikassa mutta ilmeisesti myynti-ilmoitus ei ollutkaan ihan ajantasainen mitä tulee paikkakuntaan!
- Myyjä ilmoittaa 110 sanaa minuutissa missä meidän pitää olla. Nyt menee ohi tuumaan... Sanon myyjälle että en ymmärrä kun hän puhuu niin nopeasti puhelimessa.
- Kerron myyjälle että tavatkoon sen kadun jossa hän asuu! Pitkän keskustelun päätteeksi saan paperille kadunnimen. Kerron myyjälle että olemme siellä 15 min:ssa.
- Otan kartan esiin ja yritän löytää katua, ei löydy. Etsin noin 5min jolloin alkaa olla jo vähän tuskastunut olo. Olenko vain tyhmä vai miksi en löydä sitä katua jonka juuri kirjoitin myyjän tavaamisen perusteella.
- Lopulta löydän kadun! Olin kirjoittanut C:n K:ksi. Etsin K:lla alkavia katuja kun piti etsiä C:llä alkavia. Myyjä tavasi CARL mutta käänsin sen suomalaisittain KARL:ksi! Siksi tämä huti! No ensi kerralla muistaa!
- Fusionin nokka kohta oikeaa spottia kartalla. Olemme 10min kuluttua oikeassa osoitteessa.
- Myyjä odottaa parkkipaikalla autossa. Tervehdimme ja alamme tutkia autoa.
- Auto on seisemän vuotta vanha. Kori, renkaat, vanteet jne. Kaikki hienossa kunnossa. Puskurissa pari naarmua. Talvirenkaat hyvässä kunnossa, pintaa 7-8 mm.
- Myyjä on auton ensimmäinen omistaja. Autossa on winterpaket, ilmastointi, sähköikkunat&peilit, ABS, kuljettajalla sekä matkustajalla airbägit ja autolla on ajettu todella vähän. Myyjä kertoo että hänen vaimonsa on ajanut autolla. No se selittääkin ne naarmut puskurissa :-))
- Muita varusteita autossa on myös ihan kiitettävästi.
- Huoltokirja on merkkiliikken ja aukoton(luckenlos Schechheft bei xx). Kaikista huolloista on maksukuitit! Alkuperäinen kauppakirja seitsemän vuoden takaa kaikkine lisävarusteluetteloineen on mukana.
- Lähdmme koejolle. Auto kulkee todella hienosti. Ajammme kaupunkiajoa ja käymme myös autobaanalla kokeilemassa miten tasaista kyyti on 150kmh vaudissa. Ei valittamista!
- Palaamme takaisin ja jätän auton käymään. Ei öljyvuotoja, kone käy kuin kello. Tässä se on jota tältä reissulta on etsitty!
- Kysyn auton käteishintaa ja myyjä sanoo että hinta on mikä on. Tarjoan noin kymmenen prosenttia vähemmän mitä pyynti ja myyjä selvästi hiukan närkästyy. Hän kyllä on nähnyt että olen todella "myyty"
- Käymme neuvotteluja kymmenen minuuttia ja lopulta olemme löytäneet hinnan joka on viisi prosenttia pyyntihintaa alempi.
- Teemme kauppakirjan ja sovimme seuraavaksi aamuksi tärskyt klo 10:ksi jolloin maksan koko auton käteisellä. Myyjä lupaa putsata auton vielä sisältä ja tulla mukaan rekisteröintitoimistoon(zulassungstelle).
- HUH HUH. Lopulta löysin auton jollaista tulin Saksan maalta etsimään. Auton joka on ensimmäiseltä omistajalta, talvivarusteet, ilmastointi ja vähän ajettu.
- Löydön kunniaksi otammme kaksi kuukautta vanhasta Fordista karstat pois. Se kulkee kuin kulkeekin 180kmh!!!!
- Saavumme takaisin majapaikkaan. Käymme kaupassa etsimässä jätesäkkejä ystäväni auton renkaita varten. Coupessa on suht huonot tavaratilat ja siksi kaksi rengasta täytyy olla takapenkillä. Aldista(halpakauppa kuten Lidl) ei löydy jätesäkkejä joten palaamme majapaikkaan.
- Parkkeeraamme auton majatalon pihaan ja olemme menossa sisälle. Yhtäkkiä majatalon isäntä tulee ulko-ovesta ulos paperikassin kanssa jossa on neljä isoa muovisäkkiä! TODELLA YSTÄVÄLLISTÄ sanon minä. Kiitän niin hyvin kuin voin. Laitamme renkaat muovisäkkeihin ja kaksi rengasta sisälle autoon.
- Huoh, tämä päivä oli todella antoisa ja työntäyteinen jos niin voi sanoa.
- Taas on nälkä yllättänyt joten suuntaamme ystävän kanssa samaiseen italialaiseen ravintolaan. Iso pitsa ja kokis maksaa 10.30?. Takaisin majapaikkaan.
- Vaikka Aldista(halpakauppa kuten Lidl) ei löytynyt muovisäkkejä niin sieltä löytyi konjakkia jota nyt ansaitusti nautimme majapaikassamme.
- Edellisenä päivänä ostamamme viini tekee nyt myös kauppansa.
- Ei muuta kuin tekstarit hallitukselle kotiin että auto on löytynyt. Silloin kun hallitus on tyytväinen on turvallista tulla kotiin :-)
- Väsäilen päivän tapahtumat ja painun pehkuihin klo 0010.
5. Päivä 16.12.2003
- Herätys klo 0800 ja aamiaiselle klo 0830. Yöllä on satanut lunta muutaman sentin ja koko ajan pyryttää. Keli näyttää todella huonolta.
- Tavalliset prötsenit, marmeladit, kinkut ja juusto tulevat aamiaispöytään kuten parina aamuna aikaisemminkin.
- Huoneen luovutus klo 0900. Kaksi yötä maksaa nyt 54?. Toivotan jälleen kerran Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta majatalon pitäjille joiden suvussa majatalo on ollut v:sta 1893.
- Lähdemme palauttamaan vuokra-autoa Göppingeniin. Haahuilemme hetken mutta oikeaa osoitetta ei löydy. Stuttgarter strasse 186 ei tunnu olevan oikea.
- Soitan sixtin vuokraamoon ja kerron tilanteen. Osoite jota etsin on väärä, no ilmankos vuokraamoa ei löydy. Sain uuden osoitteen.
- En oikein luota tähän uuteen osoitteseenkaan koska kartta ei tunne sitä eivätkä paikallisetkaan. Kysyn paikallisilta että missä sixtin toimistossa oikein mahtuu lymytä.
- Paikallisten antama osoite on sekin väärä joten kysyn vielä kerran kohdalle osuneesta Dekran toimistosta.
- Naishenkilö on erittäin ystävällinen ja soittaa toiseen autovuokraamoon kysyäkseen sixtin osoitteen.
- Lopulta osoite löytyy. Se on lähes siinä paikassa josta aamulla puolitoista tuntia aiemmin lähdimme liikkeelle. P....
- Ajamme sinne mutta ovessa on "Sind bald zuruck" lappu. Soitan numeroon josta vuokraamohenkilö on tavoitettavissa.
- Naisääni pahoittelee poissaoloa ja lupaa tulla viidessä minuutissa.
- Selvitän lopullisen vuokrahinnan. Neljän päivän vuokraus maksoi 164.96?. Kilometrejä kertyi 1060.
- Soitan Stuttgartiin auton omistajalle ja pahoittelen myöhästymistä. Kerron että olemme sovitussa paikassa tuntia alkuperäistä aikatulua myöhemmin. "Kein problem" on vastaus, hyvä niin.
- Suunta kohti Stuttgartia. Coupesta lähtee karstat moottoritiellä vaikka on sankka lumisade ja kesärenkaat. Otan kuvan juuri kun mittari näyttää 180kmh(hölläys 200 kmh:sta) ja kulutusmittari kahdeksan litraa sataselle. Tätä ei kyllä kukaan usko, 180kmh ja kulutus 8 litraa satasella!
- Sää vaihtuu parin kilometrin välein auringonpaisteesta sankkaan lumipyryyn.
- Lopulta saavumme perille tunnin aikataulusta myöhässä.
- Myyjää ei näy missään joten soitan hänelle että olemme sovitussa paikassa. Hän lupaa tulla viiden minuutin kuluttua.
- Myyjä saapuu paikalle ja täytämme kauppakirjan melkein loppuun asti. En maksa vielä autoa vaan jatkamme vakuutustoimistoon.
- Menemme Allianzin toimistoon ja pyydän saada doppelkarten auton maastavientiä varten. Itse asiassa myyjä selvittää koko asian vakuutustoimiston virkailijan kanssa.
- Viiden päivän vakuutus maksaa 109.50?. Tarjoan 500? mutta se on kuulemma liian iso seteli. Etsin lompakosta 100 euroa ja alan etsimään kolikoita. Samassa myyjä kaivaa taskustaan 10? ja laittaa sen tiskille. Homma selvä!
- Doppelkarten jälkeen suunnistamme kfz zulassungsstellelle. Saavumme rekisteröintitoimiston pihaan mutta ketään ei ole paikalla. Pelkään pahinta kun normaalisti ihmisiä kuhiseva rekisteröintitoimisto on lähes autio.
- Totta se on! Stuttgartin rekisteröintitoimisto on tiistaisin(ja keskivikkoisin) auki vain aamupäivällä klo 0915-1230. Tulee mieleen pari pahaa sanaa. No minkäs teet.
- Myyjä soittaa kaikki lähikaupunkien rekisteröintitoimistot läpi. Göppingen ja Leonberg ovat auki iltapäivisin klo 14-15.
- Puhelimessa käy ilmi myös seikka joka romuttaa koko tämänpäiväisen rekisteröintiprosessin. Minulle on myyty Allianzin toimesta kurz kennzeichen vakuutus kun olisi pitänyt olla zoll kennzeichen vakuutus. Nyt kiroiluttaa jo ihan oikeasti!
- Lisäksi zoll kennzeichen maksaa kuulemma 250? Skandinaviaan! Nythän tässä ei ole mitään tolkkua!
- Otan esille "Auto Saksasta" kertomuksen jossa todetaan doppelkarten maksavan 80? kun sen ottaa ADAC:n kautta. Kerron tämän myös myyjälle.
- Myyjä soittaa ADAC:iin ja kertoo tilanteemme. Yllätys, yllätys. Doppelkarte zoll kennzeihenia varten maksaa kuin maksaakin sen 80?.
- Tässä vaiheessa soitan ystävälleni ja kerron tilanteen. Tänään ei lähdetä ajamaan Pohjoista kohti, se on selvä.
- Palaamme myyjän kotiosoitteseen jonne myös ystäväni tulee. Hän on tällä välin käynyt syömässä ja löytänyt Dekran toimiston aivan myyjän kotikulmilta!
- Lähdemme koko konkkaronkka ADAC:n toimistoon jonne on matkaa jonkin verran. Saavumme perille noin 20 min ajon jälkeen.
- Menemme toimistoon ja kerromme asiamme. ADAC:in virkailija on todella ystävällinen ja avulias.
- Hän tekee paperit noin minuutissa ja antaa ne minulle allekirjoitettavaksi. Allekirjoitan kaksi vihreää lomaketta ja yhden sinisen.
- Saamme tarvittavat paperit virkailijalta. Tulemme liikkeestä ulos alle viisi minuuttia siitä kun kävelimme sisään! Miksi kaikki Saksan toimistot eivät ole tälläisiä?
- Paluumatkalla poikkeamme autotarvikeliikkeeseen. Ostan farmariin uudet kattotelineet, rattilukon, lukkosulaa ja silikonia. Nämä hienoudet maksavat 125.25?.
- Palaamme myyjän kotiosoitteeseen. Ystäväni hakee autonsa paperit ja jatkamme yhdessä kohti DEKRAN toimistoa.
- Löydämme toimiston vaivatta ja pyydämme molemmille autoille TYPENSCHEIN/UBEREINSTIMMUNGBESCEINIGUNG todistusta. Todistusta ei kuulemma saa mukaan vaan sen voi noutaa seuraavana päivänä klo 1500. Todistus maksaa 60?.
- Palaamme jälleen myyjän kotiosoitteeseen. Hän ystävällisyyttään soittaa numerotiedusteluun kysyäkseen edullista majoitusta Stuttgartin alueella.
- Löytyy hotelli jossa Doppelzimmer maksaa 55? yö ilman aamiaista. Otammme sen.
- Myyjä antaa kyydin hotelliimme ja nyt mukaan tulee myös myyjän vaimo. Katsastamme huoneen ennenkuin otammme sen.
- Täytän tarvittavat paperit ja maksan hotellihuoneen etukäteen.
- Vien tavarani huoneeseen. Ystäväni on lähtenyt lähimpään "putiikkiin" hakemaan hiukan evästä.
- Ystäväni palaa myyjän kanssa hotelliin. Molemmilla on iloinen virne naamalla. Ilmeisesti olutta on löytynyt!
- Menemme kaikki yhdessä hotellin aulabaariin jossa otamme parit oluet ja juttelemme niitä näitä. Myyjä tarjoaa pari kierrosta.
- Lopulta lähdemme syömään. Myyjä vie meidät italialaiseen ravintolaan jossa tilaamme pitsat. Päivällinen maksaa 9?.
- Palaan ystäväni kanssa hotelliin jossa meitä odottaa pari sikspäkkiä sitä paikallista!
- Avaan oluen ja alan työstämään päivän kokemuksia. Päivä ei ollut paras mahdollinen, päinvastoin. Alusta alkaen meni jotenkin pieleen ja sitä jatkui koko päivän. Ainoa lohtu on se että huomenna ei voi mennä enää huonommin.
- Juon pari olutta ja painun pehkuihin klo 2230.
6. Päivä 17.12.2003
- Herätys klo 0830 ja kamppeet kasaan. Katson ulos ikkunasta ja olen iloisesti yllättynyt, aurinko paistaa!!
- Myyjä tulee hotellille klo 0900 kuten sovimme. Ystäväni jää vielä nukkumaan hotelliini siksi aikaa kunnes saan auton rekisteröityä.
- Lähdemme myyjän kanssa zulassungsstellelle. Olemme siellä klo 0920.
- Menemme sisälle isoon toimistorakennukseen. Kokeilemme onneamme ykköskerroksessa. Ei tärppää vaan ystävällinen virkailija kehottaa menemään kakkoskerrokseen luukulle 17.
- Kävelemme toiseen kerrokseen luukulle 17. Ei jonoa joten pääsemme samantien asiaan.
- Myyjä esittää asiaksemme zoll kennzeichen. Virkailija pyytää paperit. Menee kaksi minuuttia ja virkailija kehottaa maksamaan 44 euron rekisteröintimaksun aulassa olevaan automaattiin. Virkailija toteaa vielä sen että kun olemme maksaneet saammme koneesta kuitin jolla voimme mennä ostamaan kilvet kilpitoimistosta(autoschilder).
- Kilpitoimistossa asia etenee myöskin ripeästi koska jälleen jonot puuttuvat. Kilpi maksaa 15.25?/kpl mutta koska tarvitsen kaksi niin joudun maksamaan 30.50?.
- Aikaa kulunut tähän mennessä noin kymmenen minuuttia.
- Asennan kilvet kiinni autoon ja vielä on jäljellä auton alkuperäisten kilpien verotarrojen poisto sekä oman punaisen liikennevakuutusmerkin hakeminen.
- Menemme nyt jo kolmanteen eri toimistoon tämän rekisteröintiprosessin aikana.
- Sisällä toimistossa on yksi asiakas ennen meitä. Odotamme kolme minuuttia jolloin on meidän vuoromme.
- Myyjä antaa alkuperäiset kilvet virkailijalla joka raapustaa pois vero yms tarrat.
- Virkailija ottaa mukaansa kaksi todistemerkkiä ja menemme koko kolmikko ulos.
- Ulkona virkailija tarkastaa auton sarjanumeron joka on sama kuin rekisteriotteessa. Lopuksi hän kiinnittää todistemerkit rekisterikilpiin.
- Rekisteröinti prosessi on valmis! Prosessiin kului aikaa noin 20min ja palvelu oli joka tiskillä asiallista. Rahaa kului (44 30.5)?=74.5?
- Ennen kuin menemme renkaanvaihtoon myyjä soittaa vielä kerran DEKRA toimistoon kysyäkseen josko vaatimuksenmukaisuustodistuksen saisi aiemmin kuin klo 1500. Ei kuulemma saa.
- Seuraavaksi on vuorossa renkaanvaihto. Menemme ensimmäiseen liikkeeseen josta saisimme renkaanvaihtoajan klo 1500:ksi. Se on auttamatta liian myöhään.
- Menemme rengasliikkeeseen jossa myyjä asioi firmansa puitteissa. Saan kuin saankin renkaanvaihdon. Odotusaikaa vain 10min. Juomme kahvit odotellessa.
- Ajan auton sisälle liikkeeseen. Hämmästyn aikalailla koska kaikki muut talvirenkaita kaipaavat autot ovat Porcheja! Pari Carreraa, yksi avo ja ainakin yksi Boxster. Jopas on merkillistä. Katson vähän tarkemmin mitä talvirenkaita näissä autoissa käytetään.
- 255 on rengasleveys ja profiili on matala kuin mikä. Huh huh. Aina kun yksi Porche saadaan rengastettua tulee uusi Porche sisään halliin!
- Uskooon ken tahtoo mutta on aikamoinen näky jossa neljä hienoa Porchea ja meikäläisen seisemän vuotta vanha farkku ovat samaan aikaan renkaanvaihdossa!
- Maksan renkaavaihdon ja kesärenkaiden tasapainotuksen, yhteensä 30?. Ihmettelin miksi rengasasentaja heitti vanhat rengassuojapussit roskiin ja laittoi uudet. Kuulemma kesärenkaat eivät mahdu vanhoihin pusseihin! Myyjä kertoi että asentaja heitti vanhat roskiit ja laittoi uudet koska vanhat oli kilpailijan nimellä varustettuja.
- Takaisin majapaikkaan hakemaan ystävääni.
- Otamme hänet hotellin edustalta kyytiin. Seuraavaksi myyjän kotiosoitteeseen.
- Myyjän parkkipaikalla otan edellispäivänä ostetut autotarvikkeet omaan autooni.
- Maksan myyjälle sovitun summan käteisenä ja myyjä täydentää kauppakirjaan että kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu.
- Kiitän myyjää koska hän avusti monessa asiassa erittäin paljon. Kysyn vielä lähimmän huoltoaseman.
- Menemme tankkaamaan läheiselle Shellille ja kotimatkan voi vihdoin alkaa. Kello on lähtöhetkellä 11.52.
- Ajamme kohti autobahn numero 81:stä jolle pääsemme noin kymmenessä minuutissa.
- Olin sopinut ystäväni kanssa että sopiva ajonopeus autobaanalla on 150-160 kmh mittarinopeutta.
- Ilma on edelleen eriomainen. Lämpötila 7:n paikkeilla ja aurinko paistaa.
- Ohitamme nopeasti Heilbronin ja lähestymme Wurtzburgia. Noin 15km ennen kaupunkia juutumme Stauhin noin varttitunniksi.
- Stausta päästyämme käännymme autobahn 7:lle ja ajamme samaa sopivaa matkanopeutta kunnes tankki alkaa olla tyhjä.
- Pysähdymme tankkaamaan Hannoverin pohjoispuolella Allerhovissa. Syömme myös purilaiset. Matkaa kertynyt tähän mennessä noin 540km ja kello 1623. Burger Kingin purilainen lisukkeineen maksaa 4.89?.
- Ensimmäinen etappi meni siten yhtä pientä(15min) stauta lukuunottamatta ihan mukavasti. Todellinen keskinopeus 540km matkalle oli 120kmh ja ilman stauta lähemmäs 130kmh.
- Matka jatkuu kohti pohjoista ja Hampuria. Kaikki menee ihan mukavasti Hampuriin asti kunnes olemme kääntymässä autobahn 1:lle. Totaalinen stau.
- Jono ei liiku juuri mihinkään ja aikaa palaa. Tietöiden takia liikenne oli täysin jumissa 12km matkan johon meni aikaa 1h 45min. Kaverini hermostui jonottamiseen jo aiemmin ja etuili päästäkseen etenemään.
- Lopulta tie aukesi ja matka pääsi jatkumaan. Tähän kuitenkin hupeni sen verran aikaa että halvat oluet sai unohtaa Lidlistä.
- Ajoin kohti pohjoista ja päätin tankata vielä ennen Tanskaa ja Ruotsia Neustadtissa.
- Saavun Puttgardeniin klo 2110 jossa ystäväni jo odottaa. Ostan meille Schweden liput, yhteensä 148? eli 74? per auto.
- Tuliaisostoksia ja hiukan olutta laivalta. Rahaa paloi 85?.
- Laiva Rödbyssä klo 2215 ja seuraava lähtee Helsigöristä klo 0010. Matkaa noin 220km.
- Tylsä Tanskan läpiajo ja saavumme satamaan klo 0000.
7. Päivä 18.12.2003
- Ajamme lauttaan ja menemme kaverin kanssa kahville. Toimikoon kahvi samalla aamupalana.
- Lautta saapuu Ruotsiin klo 0030 jolloin lähdemme ajamaan pitkin E4:ää kohti tukholmaa. Ajamme noin 20-30km jolloin tankkaamme autot. Klo 0107 autot on tankattu ja matka taas jatkuu.
- Välillä satelee hiukan tihkua mutta muuten sää on ihan tyydyttävä. Liikennettä on vain vähän olo pirteä koko 565km matkan ajan. Välillä pitää hörpätä vähän kokista mutta taukoja ei pidetä. ABS merkkivalo tosin syttyy matkan puolivälissä ja kokeilen jarrujen toimivuutta muutamalla kunnon polkaisulla. En huomaa mitään vikaa.
- Saavun Tuhholmaan 0530 ja rupean etsimään ajo-ohjetta Statsgårdeniin. Ohje löytyy mutta se vaikuttaa hiukan sekavalta. Sen ja sen kadun jälkeen käänny sinne ja sinne.
- Västbergasta pitää kääntyä mutta jotenkin ajan siitä ohi. Vajaan 18h:n ajorupeamalla niin voi käydä.
- Teen U-käännöksen heti kun se on mahdollista ja heitän ajo-ohjeen auton perukoille. Päätän että ajan Södermalmille ja ryhdyn seuraamaan terminaali merkkejä.
- Taktiikka onnistuu ja olen terminaalissa opasteita seuraamalla 10min:ssa.
- Ystäni odottaakin jo terminaalissa. Sammutan auton ja käyn jututtamassa ystävääni. Palaan kohta takaisin autoon mutta kun yritän käynnistää autoa se ei käynnistykkään. Itse asiassa mikään ei toimi, ei edes kattovalo.
- Onpas merkillistä ja ehdin jo melkein kirota myyjän että saipas romun myytyä hölmölle ulkomaalaiselle.
- Ei auto viidessä minuutissa voi hajota näin perusteellisesti tuumin. Avaan konepellin ja tarkistan akun napojen kiinnityksen. Miinusnapa on 18h:n höykytyksen jälkeen löystynyt joten kiristän sen. Jo toimii!
- Pääsemme laivaan klo 0700. Hytti ja kaksi autoa maksaa 119? joten per henkilö kustannus on 59.50?.
- Ajamme autot autokannelle ja menemme hyttiin. Nyt uni maistuu!
- Herään iltapäivällä ja lähden kannelle jaloittelemaan. Ruoka ei oikein maistu joten ostan 300g suklaalevyn ja 0.33l spriten. Siinä on aamianen ja lounas. Ne maksavat 3.30?.
- Palaan hyttiin ja alan täyttämään papereita tullia varten. Molemmat paperit(AKEn siirtolupa ja tullin väliakainen lupa auton käyttöön) on täytetty 10 min:ssa. Tarkistan paperit vielä kertaalleen kunnes annan ne ystävälleni malliksi. Näitä papereita saa tullitoimipaikoista etukäteen jos joku niitä etukäteen haluaa täytellä.
- Aika laivalla kuluu hitaasti mutta kuluu kuitenkin. Kirka on esiintymässä estradilla mutta hänkään ei juuri nyt jaksa sykähdyttää.
- Lopulta kello on niin paljon että pääsemme autokannelle.
- Kahdeksalta laiva on satamassa ja pääsemme ruuhkitta ulos.
- Ajamme tullin pihaan. Pihalla ei ole muita tuontiautoja kuin meidän.
- Marssimme sisään ja molemmilla tiskeillä on tullin virkailijat. Annamme valmiiksi täytetyt paperimme heille.
- Palvelu on asiallista ja nopeaa. Saamme tullin leimat papereihin ja maksamme siirtoluvan hinnan, 14?. Aikaa kului noin 5min.
- Marssimme ulos kiinnittämään siirtokilpiä kunnes toinen virkailija tulee ripästi ulos.
- Mikähän nyt mättää tuumin. Onneksi asia koskee vain siirtoluvassa ollutta viimeistä voimassaolopäivää. Luvissa on nimittäin kiinteä lausunta "voimassa 31.12.2003 asti" -malliin. Virkailija ottaa paperini, menee sisälle ja tulee takaisin 2min kuluttua. Kiitän ystävällisesti.
- "Voimassa 18.04.2004" on nyt muutettu papereihin ja tullin leima on muutoskohteen vieressä.
- Otammme vanhat kilvet pois ja laitamme siirtoluvat niille kuuluviin paikkaan. Takaa katsottuna oikeaan yläkulmaan sekä etu- että takalasiin.
- Ajamme lähimmälle huoltoasemalla tankkaamaan. Menovettä menee 41 litraa joka maksaa 40.55?. Matka jatkuu klo 20.44 kohti Helsinkiä.
- Hiukan sumua matkan aikana mutta pääsen koeajmaan uuden Paimio-Muurla moottoritieosuuden.
- Perillä kotona klo 2230.
Menin jo seuraavana päivänä katsastukseen. Rekisteröintikatsastus maksoi pakokaasutesteineen 142?. Vaatimuksenmukaisuudesta joudun toimittamaan vielä jarruosion katsastustoimipaikkaan kuukauden kuluessa. Katsastusmies totesi että "Kyllä tänne on tuotu hienoja autoja mutta sitten on niitä jotka jaksavat tuoda niitä romuja joita täällä on jo omasta takaa ihan riittämiin". Samainen katsastusmies totesi vielä yksikantaan että "Ihmettelen kuinka nämä sakemannien autot ovat alustaltaan näin hienossa kunnossa vaikka suolaa käytetään myös Saksassa!" Sitä sopii jokaisen miettiä että miksiköhän näin on...
Mitä tämä kaikki sitten maksoi. Olen pitänyt aika tarkkaa kirjaa. Matkan kesto kuusi ja puoli päivää oli noin päivä/puolitoista päivää pitempi kuin olin aluperin ajatellut.
Kustannuksia:
- Matka työpaikalta lentokentälle, seutulippu 3?.
- Lentokentällä olut, 4.20?.
- Yhdensuuntainen lento Vbirdillä Muncheniin, 99?.
- Antimet lentokoneessa, 15.5?.
- Vuokra-auto neljä päivää, 164.96?. Per hlö kustannus siten 82.48?.
- Bensiiniä vuokra-autoon(35 42 6)?:lla, yhteensä 83?. Per hlö kustannus siten 41.5?.
- Ensimmäinen majoitus Halfingissa, doppelzimmer aamiaisella 30?. Per hlö kustannus siten 15?.
- Kolme yötä Salachissa(Stuttgart 65km). Einzelzimmer aamiaisella(29 25 29)?. Kustannus per hlö 83?.
- Yksi yö Stuttgartissa. Doppelzimmer ilman aamiaista 55?. Kustannus per hlö 27.5?.
- Auton rekisteröintikulut Stuttgartin zulassungsstellellä. Rekisteröinti(44?) Kilvet 2 kpl(2*15.25?), yhteensä 74.5?.
- Doppelkarte(vakuutus) ADAC:lta zoll kennzeihenia varten, 80?.
- Ruokaan kuuden ja puolen päivän aikana 73.78?. Tämä kustannus on yläkanttiin koska viikon ruoka Suomessa maksaa ainakin puolet ko summasta. Käytän kertoimena tässä tapauksessa 0.5:ttä ja saan ruuan nettokustannuksiksi 36.89?.
- Yksi viski-ilta paikallisessa(Salach) Havanna baarissa, pari viinipulloa, yksi kuohuviinipullo ja kaksi brandypulloa. Kustannus peh hlö 35?. Itse asiassa tämä on pelkkää säästöä kun tietää Jumalten juoman hinnan Suomessa :-)) Lasken nämä juomat kuitenkin kuluihin.
- Scandlines Schweden lippu(Puttgarden-Rödby ja Helsingör-Helsinborg) 74?.
- Kaksi autopaikkaa plus hytti Tukholmasta Turkuun, 119?. Kustannus per hlö 59.50?.
- Olutta, viiniä, makeisia ja hygienia tuotteita tuliaisiksi, 85?. En laske näitä autontuontikuluihin koska ostan näitä tuotteita Suomessa säännöllisesti. Itse asiassa sain Joulujuomat hyvin edullisesti kuten myös pihviviinit.
- Autotarvikkeet ATU-tarvikeliikkeestä 125.25?. En laske näitä matkakustannuksiksi koska olisin ostanut tarvikkeet joka tapauksessa viimeistään Suomessa.
- Talvirenkaiden vaihto alle, kesärenkaiden tasapainotus(wuchten) Pnauhagella, 30?. En laske näitäkään matkakustannuksiksi koska olisin joutunut tekemään saman työn viimeistään Suomessa.
- Polttoaine Stuttgartista Helsinkiin(45.55 49 19.20 26.67 40.55)?, yhteensä 167,09. Helsingissä tankki oli vain neljänneksen verran vajaa joten otan viimeisen tankkauksen kertoimeksi 0.25*(40.55?). Lopullisiksi polttoaine kustannuksiksi tulee siten 136.68?
- Sekalaisia kuluja kuten: patterit lamppuun, kaupunkikarttoja, online aikaa quokaan, juomaa ja pikkupurtavaa siirtymätaipaleille ja kotimatkalle, 40?.
- Puhelinkulut, työsuhdekännykkä joten ei kuluja. Huom! Älä aliarvioi puhelinkuluja mikäli soitat omalla littymällä. Sata euroa kertyy mopeasti kun soittaa kännykästä kännykkään ulkomailla. Huomioi myös se että ulkomailla ollessasi maksat myös vastaanotetuista puheluista.
- Rekisteröintikatsastus(132?) pakokaasutestillä(10?), 142?.
- Vaatimuksenmukaisuus todistuksen tilaaminen Saksasta Dekralta. Arvioin hinnaksi toimitettuna 70?. Paikanpäällä olisi maksanut 60?.
Korkealla matematiikalla saan netto autonhakukustannuksiksi edellä mainituilla tiedoilla,
1119.75?.
Kukin voi itse päätellä on se paljon vai vähän kuuden ja puolen päivän reissulle. Ylimääräinen yöpyminen Stuttgrtissa aiheutti hiukan lisäkustannuksia mutta ei järisyttävän paljon. Alle tuhannen euron on mahdollista päästä mikäli matkan kesto ei ole näin pitkä.
Mitä sitten pitää tehdä jotta matka olisi onnistunut ja ns hyviä yksilöitä löytyisi. Itse yritin noudattaa itse laatimaani 21 kohtaista ohjelmaa.
Tässä ohjelmassa oli määritelty mitä tehdä:
1. Suomessa ennen matkaa
2. Saksassa matkan aikana
3. Suomessa matkan jälkeen.
Ykköskohdassa oli mm sellaisia asioita kuten:
- Autojen etsintä Saksan nettiportaaleista. Kaikki autot jotka olivat jotenkin epäilyttäviä(lue huonoja!!) olivat mobilesta ja autoscoutista.
- Lentolippuvaraukset, autovaraukset ja ensimmäisen yön gästezimmerin varaaminen.
- jne
Olin siis suunnitellut matkan aika tarkkaan mitä tehdä ja missä. Pari hutia myös matkalla vastaan. Paikalliset puhuivat yleensä puhelimessa niin nopeasti ja murtaen että oli vaikeuksia pysyä perässä. Löysimme kuitenkin autot joita lähdimme hakemaan. Omiin muistiinpanoihin liitän myös muutamia kuvia joita napsin aina sieltä täältä. Vuokra-auton palautuksessa oli ongelmia kun yritimme palauttaa sitä osoitteeseen jossa vuokraamoa ei ollut.
Muuta huomioitavaa.
Parhaat autot löytyivät paikallislehdestä(portaalista http://www.quoka.de) joka ilmestyy Baijerin ja Baden-Wurttenbergin alueella. Pohjois-Saksassa vastaavanlainen portaali on http://www.dhd.de. Jos hakisin yksityiseltä autoa Hampuri&Hannover seudulta niin etsisin ensiksi tästä osoitteesta. Itse asiassa viime syksynä kun kävin edellisen kerran ajoneuvonhakumatkalla (Pohjois-)Saksassa niin yksi todella loistoyksilö löytyi dhd portaalin kautta.
Jos ostat yksityiseltä niin puhu Saksan kieltä jos mahdollista. Jos et itse puhu kieltä niin ota mukaan joka puhuu niin asiat sujuvat paljon jouhevammin kuin merkkikielellä&englannilla. Omien kokemuksieni mukaan yksityishenkilöt puhuvat englantia luvattoman heikosti. Liikkeissä tilanne on jo parempi.
Hanki riittävän tarkat kartat niin et eksy! Itselläni oli käytössä 1:300000 koko Saksan laajuinen maantiekartta josta löytyivät kaikki pikkukylät. Lisäksi ostin paikanpäältä Stuttgartin(6.5?) ja Göppingenin(4.5?) kartat. Osta nämä kartat paikanpäältä koska ne ovat siellä edullisia. Stockalta et saa alle kympin edes Helsingin latukarttoja! Muista että se joka osaa lukea karttaa todella lukee sitä ja toinen ajaa autoa!
Muista ADAC:n(tai vakuutusyhtiön) toimistossa mainita että tarvitset doppelkarten zoll kennzeiheniin(Doppelkarte fur Zoll Kennzeihen). Et siis osta doppelkartea kurz kennzeihenia varten joka minulle virheellisesti ensin myytiin!
Matkan aikana syö, juo ja nuku hyvin. Jos jokin näistä kolmesta puuttuu niin ärtymys kasvaa eikä auton etsinnästä tahdo tulla mitään varsinkaan jos se ensimmäinen auto jota olet käynyt katsomassa paljastuu pommiksi. Me löysimme etsimämme vasta kolmantena varsinaisena etsintäpäivänä.
Kun olet ostanut yksityiseltä auton, varaa rekisteröintiprosessiin AINA aamupäivä niin vältyt sellaisilta yllätyksiltä kuten me. Kfz. Zulassungsstelle voi olla isossakin kaupungissa kiinni iltapäivisin tiettyinä päivinä(kuten Stuttgartissa tiistaisin ja keskiviikkoisin!!)
Tullin palvelu on ollut Suomessa yllättävän asiallista ja nopeaa. Niin Turun satamassa kuin Helsingissä Vilhovuorenkadulla. Auton tullaus kesti Helsingissä vain 15min. Täällä oli ja on edelleen niin kova pyry että tulliteknikot eivät viitsi lähteä autoa ulos edes katsomaan. Näin kävi myös allekirjoittaneella tänä aamuna! Veropäätöksen pitäisi tulla myös myös ennätysajassa. Tullin virkailija ennusti että veropäätös tulee ensi viikon loppuun mennessä. Huomioiden joulupäivät niin netto käsittelyaika on vain viikko. No, riippumatta veron määrästä saan lähes täydet neljä vuotta valitusaikaa.
P.S. Jos joku tietää suoran numeron Saksan DEKRAlle josta saa palvelua saksaksi tai englanniksi, olen tiedosta kiitollinen.
Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2004 kaikille auton hakeneille tai sitä suunnitteleville
Matkakertomus autonhakureissulta Saksaan 12-18.2003
26
14780
Vastaukset
- E36
Kiinnitin huomiota tuohon: "ruostetta pulteissa".
Ostin nimittäin auton ,jossa todellakin on lähes kaikki alustan pultit (ja osa konetilassa) ruosteessa. Tämä tosin paljastui vasta Suomessa. Moottoritilasta konsultti sanoi, että aina ne ovat tuollaisia.
No, auto ei "tuoksunut" epäilyttävälle, päinvastoin, edelleen ns normaali auton sisätuoksu. Oli ja on edelleenkin täysin kuiva ja hajuton, ruostetta ei ole missään, toimii kuin kello (olen ajanut n 17 tkm!) myös kaikki sähkövempeleet, ABS, ASC jne!!!
Auto oli tosin seissyt (ei rekisterissä) yli puoli vuotta.
En usko tuota tulvajuttua. Ei auto voi toimia noin hyvin, jos se olisi uinut jossakin moskassa.
Voisiko joku tietävä kertoa mistä on kysymys, vai johtuuko tuosta seisomisesta?
PS kaksi markkaa lasissa, lumipyryssä, älä naurata.- Popo
Auton pultit,mutterit ja liittimet olivat todella ruosteisia. Muissa autoissa ei havaittu mitään vastaavaa(6 kpl). Huom. Myös kuivien tilojen ko kohdissa oli huomattavaa ruostetta.
Soitimme myös suomeen ko merkin myyjälle joka kertoi että auto kannattaa unohtaa samantien. Piti tulvaa yhtenä mahdollisuutena. Tässä yksilössä ei toiminut kumpikaan istuinlämmitin. Myyjä ei osanut kertoa syytä toimimattomuuteen
P.S. Kaksi markkaa oli mittarissa autobaanalla lumipyryssä. Tie oli tosin kuiva -:)) mutta pyrytti kuten totesin. - pahvi
V... idiootti.
- juki
todella hyvä kertomus. autojen merkit olisi ollut kiva tietää.
- ...
Onnittelut onnistuneesta reissusta ja suuret kiitokset siitä, että kerroit asiasta kaikille!
Oli miellyttävää lukea hyvin kirjoitettua tekstiä. Hyvin olit myös oivaltanut jättää automerkit ja mallit pois(ei aiheuta turhaa kinastelua alempana).
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2004!
Ps: Pidä hyvää huolta autostasi, sitä se uskoakseni todellakin ansaitsee. - Autot hakenut
Kovin tutun oloista tekstiä. Itse olen hakenut kaverin kanssa autot saksasta ja autojen eteen on tehtävä työtä jos hyvän haluaa..... Sama asia pätee myös suomeen !!!
Mielestäni ehkä tärkeintä on huomata että paikallinen kieli on hallittava vähintään välttävästi...Englannilla ei tahdo pärjätä juuri mitenkään !!! - Tutkija
Oikein oli kunnolla suunniteltu ja toteutettu hakureissu. 10 pistettä.
- Juuso
Tämä kaveri vastasi englanniksi säveltämääni toivomukseen saada Dekralta ECE paperi. Kaveri lähetti moottoripyörästä sen ensin faxilla ja sitten postilla alkuperäisen.
[email protected]
Hyvä tarina. - Ari
Miellyttävää luettavaa tällainen "selkokielinen" matkakertomus...
Olen lähdössä hakemaan heti alkuvuodesta autoa, pähkäilen vielä ostanko yksityiseltä vai liikkeestä koska olen hakemassa max. 20tkm ajettua vuoden vanhaa autoa!!??
Hyvää Joulua.. - Tarkka
Tarkkaan oli matka kuvattu, ilmeisen huolellinen ja järjestelmällinen kaveri. Mutta näinhan niitä onnistumisia tulee, kun asiaan paneutuu ja hoitaa homman vimpan päälle kunnolla.
- mjo33400
Tässä on hyvä oppikirja autonhakijoille.
- Johan
mjo33400 kirjoitti:
Tässä on hyvä oppikirja autonhakijoille.
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei Johnnie Walker Red Label ole laatuviskiä, eikä brandy konjakkia.
- Passo
Käytin hieman toisenlaista taktiikkaa. Sama lopputulos ja hankintahintakin suurinpiirtein sama.
Itselläni ei ollut aikaa harhailla viikkoa Saksassa, joten valitsin diilerin käytön Saksan päässä.
Diilerini oli suomalainen, mutta pitänyt autoliikoettä Munchenin seudulla useita vuosia. Hän kävi katsomassa muutamia autoja, kun netistä olin ensin itse etsinyt omasta mielestäni hyvän yksilön. Muutama auto oli tosiaankin ylikehuttu netissä, eikä niitä kuvastakaan pystynyt sanomaan , millaisia ne todellisuudessa olivat.
Viimein sopiva auto löytyi ja lähdin autoa hakemaan Saksasta.
Otin suoraan lennot muncheniin, joten noita pikkukenttien ongelmia ei ollut.
Koeajona ajoin auton pois lentokentältä ja mentiin rekisteröintitoimistoon.
Kaikki hoitui n 20 minuutissa, kun oli asiantuntija mukana.
Lentokentälle saapumisesta oli kulunut n. 1,5h, kun olin jo ajamassa omalla autollani kohti Rostockia.
Auto oli tosiaan huippukuntoinen yksilö, niinkuin diilerini kertoi jo etukäteen.
Diileri otti palkkiota 500e, mutta mielestäni se kyllä kattaa viikon kulut Saksassa asumiseen ja vuokra-autoihin ym.
Voin suositella myös tällaista toimintaa, jos aikaa ei ole kierrellä autokauppoja ja muutenkin haluaa päästä helpommalla.Aikaa menee kuitenkin hyvän löytämiseen.
Nyt vaan odotellaan veropäätöstä. Toivottavasti se menee odotetusti.- Erilainen nuori
Ostin auton Suomesta. Malli kelpasi, kunto hyvä mutta hinta liian kova. Lapussa 18.500. Tarjosin lompakosta 14.500 ja myyjä soitti pomolle. Jouduin nousemaan 200 euroa. Homma sujui vartissa, paperit tulivat viidessä minuutissa ja alle puolessa tunnissa olin maantiellä.
Ei tarvinnut tunata viikkoa mokoman asian kanssa. Sai tehdä töitä ja tienata, olla perheen kanssa ja harrastaa.
Edellinen auto jäi emännälle ja nyt on vielä edessä hänen ajokkinsa myynti. Mutta tuollaiset hyväkuntoiset parin tuhannen euron ajokit menevät kuin kuumille kiville.
Hyvää Joulua kaikille. Ja järkeä auton hankintaan. Sehän on työkalu, kulkuväline eikä mikään perheenjäsen. Uuden lapsen hankintaa voikin jo sitten miettiä pidempään, ja harjoitella vielä pidempään... - jjj
Erilainen nuori kirjoitti:
Ostin auton Suomesta. Malli kelpasi, kunto hyvä mutta hinta liian kova. Lapussa 18.500. Tarjosin lompakosta 14.500 ja myyjä soitti pomolle. Jouduin nousemaan 200 euroa. Homma sujui vartissa, paperit tulivat viidessä minuutissa ja alle puolessa tunnissa olin maantiellä.
Ei tarvinnut tunata viikkoa mokoman asian kanssa. Sai tehdä töitä ja tienata, olla perheen kanssa ja harrastaa.
Edellinen auto jäi emännälle ja nyt on vielä edessä hänen ajokkinsa myynti. Mutta tuollaiset hyväkuntoiset parin tuhannen euron ajokit menevät kuin kuumille kiville.
Hyvää Joulua kaikille. Ja järkeä auton hankintaan. Sehän on työkalu, kulkuväline eikä mikään perheenjäsen. Uuden lapsen hankintaa voikin jo sitten miettiä pidempään, ja harjoitella vielä pidempään...Ei ne nuoret näytä viisastuvan sitten ollenkaan. Me vanhemmat sukupolvet sentään ostamme halvemmalla ja pidämme erotuksella viikon ylimääräistä lomaa, mutta, oi, ne nuoret vaan jaksaa puskea duunia ja polttaa kynttilää joka päästä.
- Erilainen nuori
jjj kirjoitti:
Ei ne nuoret näytä viisastuvan sitten ollenkaan. Me vanhemmat sukupolvet sentään ostamme halvemmalla ja pidämme erotuksella viikon ylimääräistä lomaa, mutta, oi, ne nuoret vaan jaksaa puskea duunia ja polttaa kynttilää joka päästä.
Käsitykseni lomasta on hiukan erilainen kuin lento halpakoneella Saksaan, viikon norjuaminen matkustajakodissa ja halpaviinan juonti sekä erilaisten autokoijareiden tapaaminen.
Aurinkoa, mukava perhe ympärillä ja palvelu pelaa kun vilauttaa vielä setelinkulmaa.
Ainakaan ylläoleva autonhakureissu ei ole ollut lomaa, pikemmin päinvastoin. Tai sitten kyseessä on joku "pervo".
Kannattaa keskittyä työntekoon tai opintoihin. On sitten rahaa tehdä mitä haluaa, eikä välttämättä venyttää penniä esimerkiksi auton ostossa. - Hans
Erilainen nuori kirjoitti:
Käsitykseni lomasta on hiukan erilainen kuin lento halpakoneella Saksaan, viikon norjuaminen matkustajakodissa ja halpaviinan juonti sekä erilaisten autokoijareiden tapaaminen.
Aurinkoa, mukava perhe ympärillä ja palvelu pelaa kun vilauttaa vielä setelinkulmaa.
Ainakaan ylläoleva autonhakureissu ei ole ollut lomaa, pikemmin päinvastoin. Tai sitten kyseessä on joku "pervo".
Kannattaa keskittyä työntekoon tai opintoihin. On sitten rahaa tehdä mitä haluaa, eikä välttämättä venyttää penniä esimerkiksi auton ostossa.En ymmärrä miksi pitää aina yrittää väheksyä toisten ihmisten tekemistä? Jos mä autoa hankkiessani pystyn säästämään 3 - 4t€ niin en pane vastaan vaikka viikko siihen kuluisikin. Moisella summalla rällää jo ihan kunnolla viikon missä vaan...
- juki
Hans kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää aina yrittää väheksyä toisten ihmisten tekemistä? Jos mä autoa hankkiessani pystyn säästämään 3 - 4t€ niin en pane vastaan vaikka viikko siihen kuluisikin. Moisella summalla rällää jo ihan kunnolla viikon missä vaan...
näin on, ja toi setelin kulman vilauttaminen viittaa johonkin halppis kohteeseen/tiukan budjetin lomaan. eli hermo kireellä koko aika.
- jjj
Erilainen nuori kirjoitti:
Käsitykseni lomasta on hiukan erilainen kuin lento halpakoneella Saksaan, viikon norjuaminen matkustajakodissa ja halpaviinan juonti sekä erilaisten autokoijareiden tapaaminen.
Aurinkoa, mukava perhe ympärillä ja palvelu pelaa kun vilauttaa vielä setelinkulmaa.
Ainakaan ylläoleva autonhakureissu ei ole ollut lomaa, pikemmin päinvastoin. Tai sitten kyseessä on joku "pervo".
Kannattaa keskittyä työntekoon tai opintoihin. On sitten rahaa tehdä mitä haluaa, eikä välttämättä venyttää penniä esimerkiksi auton ostossa.Haettaa se auto ja säästyneillä masseilla lähtee vaikka phukettiin. Helposti säästää kuukauden palkan, joten voi ottaa sen vapaata ja verotkin pienenee jne...
Mutta laskutaidottomat penskat ei näköjään osaa yhdistellä. - Ari
..voisitko laittaa tän dealerisi yhteystietoja!! Oon suunnitellu vastaavanlaista hakua, jossa joku olisi etukäteen käynyt katsastamassa kiinnostavat autot ja hoitaisi ton paperipuolen!!
- Erilainen nuori
juki kirjoitti:
näin on, ja toi setelin kulman vilauttaminen viittaa johonkin halppis kohteeseen/tiukan budjetin lomaan. eli hermo kireellä koko aika.
Voi olla, että setelin vilauttaminen toimii halpakohteissakin. Mutta kyllä se toimii Miamissakin, viiden tähden hotellissa laukkupoika kumartaa melkoisen syvään tarvittaessa....
Kokemusta kahden viikon takaa.
Ja edelleenkään ei kukaan ole pystynyt osoittamaan todeksi säästöä kun tuo auton ulkomailta. Vähemmän siihen voi joutua sitomaan, mutta todellinen säästö tai tappio realisoituu vasta kun auton on myynyt tai ajanut paaliin saakka.
Itsellä ei ole aikaa/halua/tarvetta/mielenkiintoa yrittää hankkia mahdollisesti tilapäistä säästöä aikaa tuhlaamalla. Mieluummin vaikka lähtee koiran ja lasten kanssa Lapin mökille.
Toki se on ollut hyvä, että kotimaisen autotarjonnan hinnat ( todelliset hinnat, ei pyynnit) ovat laskeneet rankasti.
Mutta nyt joulupuuro porisee, kinkun hajut leviävät tupaan. Joulun taikapiiri on laskeutumassa yllemme. Ja illalla pukki tulee, Suomi-porolla. Hyvää Joulua ja tapaamisiin ensi vuonna. Tunturinsyrjä vaikenee. - DSL
jjj kirjoitti:
Haettaa se auto ja säästyneillä masseilla lähtee vaikka phukettiin. Helposti säästää kuukauden palkan, joten voi ottaa sen vapaata ja verotkin pienenee jne...
Mutta laskutaidottomat penskat ei näköjään osaa yhdistellä.Extreme-matkailuhan on nykyään muotia! Jotkut maksavat siitä sikahintaa, mutta voihan sitä tehdä säästönkin nimissä.
Me, jotka olemme vuosikymmeniä maksaneet koti-autoista sikahintaa, ja samalla seuranneet esim. Saksan hintatasoa, ymmärrämme, että se lopullinen hyvä mieli tulee, kun saa ulkomailta ostettua autoen edes sillä samalla hinnalla, kuin kotimaassa. Kaikki mikä on hyvää, tai jopa säästöä, on pelkkää plussaa.
Todella hienosti esitetty matkakertomus, jossa kova todellisuuskin, on hyvin esillä.
Saksalaiset ovat erittäin etevää kansaa. Byrokratiakin hakee vertaistaan jopa Stasista ja KGB:stä - junx
Erilainen nuori kirjoitti:
Voi olla, että setelin vilauttaminen toimii halpakohteissakin. Mutta kyllä se toimii Miamissakin, viiden tähden hotellissa laukkupoika kumartaa melkoisen syvään tarvittaessa....
Kokemusta kahden viikon takaa.
Ja edelleenkään ei kukaan ole pystynyt osoittamaan todeksi säästöä kun tuo auton ulkomailta. Vähemmän siihen voi joutua sitomaan, mutta todellinen säästö tai tappio realisoituu vasta kun auton on myynyt tai ajanut paaliin saakka.
Itsellä ei ole aikaa/halua/tarvetta/mielenkiintoa yrittää hankkia mahdollisesti tilapäistä säästöä aikaa tuhlaamalla. Mieluummin vaikka lähtee koiran ja lasten kanssa Lapin mökille.
Toki se on ollut hyvä, että kotimaisen autotarjonnan hinnat ( todelliset hinnat, ei pyynnit) ovat laskeneet rankasti.
Mutta nyt joulupuuro porisee, kinkun hajut leviävät tupaan. Joulun taikapiiri on laskeutumassa yllemme. Ja illalla pukki tulee, Suomi-porolla. Hyvää Joulua ja tapaamisiin ensi vuonna. Tunturinsyrjä vaikenee.Siis hei,
Eri ihmisillä on eri prioriteetit.
Sulla on lapsia. Kuinkahan perkeleesti ne maksaa?
Minä en kääryleitä ihan nopeaan halua, joten on ihan mukava 'tuhlata' viikko saksassa morsiamen kanssa autonhakureissulla. Auto kahden ekan päivän aikana valmiiksi ja loppuaika kiertelemistä ja elämästä nauttimista.
Toimi ainakin viime vuonna, miksei uudelleenin?
Siis niin kauan kun väsynyt valtiomme noudattaa perverssiä verotuspolitiikkaa autojen suhteen.
- Artsi
Kiitos hyvästä ja perusteellisesta matkakertomukseta! Siitä ilmenee hyvin, että välttämättä pari-kolme päivää ei riitä hakureissuun, jos on matkalla omin päin, ja ensimmäiset autokohteet ovatkin huonoja rähjiä. Saksa on kuitenkin iso maa ja autobahneista huolimatta matkantekoon paikkakunnalta toiselle kuluu aikaa. Samoin ilman vähintäänkin tyydyttävää saksankielentaitoa on turha lähteä matkaan.
Eri asia tietysti on, jos on valmiiksi katsottuna ja varattuna auto jostain Pohjois-Saksan isosta autoliikkeestä.- der muss ein Topwagen sein..
Oletko itse tulossa tänne Hampurin seudulle auton hakuun?
- junx
Kiitos viitseliäisyydestä kertoa koko pitkä juttu täällä! :-)
Juuri tällaiset aukikirjoittamiset vähentävät turhia myyttejä ja tuovat esiin mitä se todellisuudessa on. Ja aivan oikein, siinä on työtä ja riskejä myös mukana.
Jos autonhakua suunnittelee pitää olla jonkin verran saksantaitoa, ennakkoluuloton mieli ja kylmä pää.
Mutta jos nämä löytyvät niin matkaan vaan, tuloksena on hyvin todennäköisesti hyvä auto halvemmalla kuin suomesta. Olettaen että täällä edes on myynnissä sellaista minkä haluaa.
Itse hain viime keväänä auton Frankfurtin seudulta ja pätkääkän en ole katunut. Tosin se on jo myyty kaverille, joten ensi keväänä uusi hakuseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793