Voiko/saako jäänestoaineita käyttää nykyisissä ruiskukoneissa? Kysyn, kun olen kuullut kahdenlaista varmaa tietoa! Ja onko jäänestoaineita erikseen kaasarikoneisiin ja ruiskukoneisiin? Tavaratalon hyllyssä oli vain yhtä sorttia. Ajattelin kokeilla talviseen nykimisongelmaan.
jäänestoa ruiskukoneeseen?
19
17704
Vastaukset
- sla
sinne tankkiin on mitään ihmelitkuja työntää! Nykimisongelmat ruisku koneissa on yleensä sähkökomponettien virheellisistä arvoista johtuvia.
- autoilija
Kysyjähän ei halunnut tietää sun mielipidettäs siitä kuinka turhaa se on,vain niiden saatavuudesta.Aina riittää näitä jotka ei osaa
vastata kysymykseen,vaan kertovat jotain asian vierestä.
Nykyään lisäaineet eivät ole niin välttämättömiä,
koska polttoaineet itsessään ovat yleensä
laadukkaita.Toki mikään ei estä niitä kokeilemasta,ei siitä pääsääntöisesti haittaakaan ole.Pullon kyljessä kyllä lukee mille koneille
se on tarkoitettu,luulisin että samat käy molemmille.Itse olen joskus kokeillut esim.
Masinol Kat:ia, se on tarkoitettu katalysaattoreilla varustetuille,siinä lukee selvästi että käy ruiskuille.
Auton tankkiin tiivistyy kosteutta varsinkin sään lauhtuessa.Yksi konsti on pitää tankki mahdollisimman täynnä,jolloin kosteutta pääsee tiivistymään mahdollisimman vähän. - kenny
autoilija kirjoitti:
Kysyjähän ei halunnut tietää sun mielipidettäs siitä kuinka turhaa se on,vain niiden saatavuudesta.Aina riittää näitä jotka ei osaa
vastata kysymykseen,vaan kertovat jotain asian vierestä.
Nykyään lisäaineet eivät ole niin välttämättömiä,
koska polttoaineet itsessään ovat yleensä
laadukkaita.Toki mikään ei estä niitä kokeilemasta,ei siitä pääsääntöisesti haittaakaan ole.Pullon kyljessä kyllä lukee mille koneille
se on tarkoitettu,luulisin että samat käy molemmille.Itse olen joskus kokeillut esim.
Masinol Kat:ia, se on tarkoitettu katalysaattoreilla varustetuille,siinä lukee selvästi että käy ruiskuille.
Auton tankkiin tiivistyy kosteutta varsinkin sään lauhtuessa.Yksi konsti on pitää tankki mahdollisimman täynnä,jolloin kosteutta pääsee tiivistymään mahdollisimman vähän.Oli tankki tyhjä tai täysi.
ei merkittävää vaikutusta kosteusongelmaan. polttoaineen suodattimiin menee osa vedestä, ja osa menee pentsiinin kans moottorin. - autoilija
kenny kirjoitti:
Oli tankki tyhjä tai täysi.
ei merkittävää vaikutusta kosteusongelmaan. polttoaineen suodattimiin menee osa vedestä, ja osa menee pentsiinin kans moottorin.muistan vain lukeneeni TM:sta joku aika sitten
että jos tankki on koko ajan suht täynnä,ei sinne pääse tiivistymään ylimääräistä vettä niin paljon kuin tyhjään tankkiin,uskoo ken tahtoo.
Pääasia että aine primillä auttoi.
- kenny
miksi sellaisia humpuukiaineita ensinnäkin tarttis käyttää?
- HOj
Hei
"Voiko/saako jäänestoaineita käyttää nykyisissä ruiskukoneissa"
V: voi käyttää
"onko jäänestoaineita erikseen kaasarikoneisiin ja ruiskukoneisiin"
V: ei, masinol kat on erikseen katalysaattorisiin joita ruiskukoneet enimmäkseen ovat.
"Tavaratalon hyllyssä oli vain yhtä sorttia. Ajattelin kokeilla talviseen nykimisongelmaan. "
V: jos ruiskuauto nykii niin vikaa tuskin bensiinissä, jos nykii kun kaasutat niin pa-suodatin ei anna tarpeeksi, jos nykii kylmänä/pienillä kierroksilla niin miten ois tyhjäkäyntimoottori/imuilmaventtiili/IdleStabilationValve likaantunut.
Tuo menee yleensä 10 vuotiaissa likaisuuden takia takkuiseksi ja vika ilmenee just nykimisenä. Hae googlella esim ISV hakusanalla, en tiedä miten japseissa mutta bochin ruiskukoneissa yleiseti nykimisen syy, ns. helppo korjata...- pekka
tuntuvat ottaneen aika kategorisen ei asenteen niin bensa kuin dieseleidinkin kohdalla. Yritin joskus kysellä löytyykö kiellon perusteeksi todellisia näyttöjä lisäainevaurioista jos annostusta noudatetaan-ei löytynyt.Mutta voi olla teoreettisesti...vastuu on asiakkaan. (voi korrosoida suodattimia tai vaurioittaa syöttöpumppua ei oo kyllä ollut mutta...
Toisaalta 3 vkon jono suodattimenvaihtoa varten ja ymmärtämys asiakkaan ongelmiin tyyliä "no can do-koita pärjätä" on pakottanut riskinottoihin. Dieseleissä ainakin jäätämisongelmaa vielä löytyy varsinkin jos auto seisoo ajamatta. Ja sille joka sanoo että pidä tankki täynnä sanon minä että...
Suojalla suodattimen voi vaihtaa itse-uusiinkiin. - prim
pekka kirjoitti:
tuntuvat ottaneen aika kategorisen ei asenteen niin bensa kuin dieseleidinkin kohdalla. Yritin joskus kysellä löytyykö kiellon perusteeksi todellisia näyttöjä lisäainevaurioista jos annostusta noudatetaan-ei löytynyt.Mutta voi olla teoreettisesti...vastuu on asiakkaan. (voi korrosoida suodattimia tai vaurioittaa syöttöpumppua ei oo kyllä ollut mutta...
Toisaalta 3 vkon jono suodattimenvaihtoa varten ja ymmärtämys asiakkaan ongelmiin tyyliä "no can do-koita pärjätä" on pakottanut riskinottoihin. Dieseleissä ainakin jäätämisongelmaa vielä löytyy varsinkin jos auto seisoo ajamatta. Ja sille joka sanoo että pidä tankki täynnä sanon minä että...
Suojalla suodattimen voi vaihtaa itse-uusiinkiin.Huoltoasemalla oli jäänestoa, jossa ruiskukoneannostus puolet kaasarikoneen annostuksesta. Laitoin koneeseen (Megane) ja ongelmat ovat muisto vain, kone pelaa kuin mitään ei olisi ollutkaan!
Kiitos asiallisista neuvoista ja kommenteista! - ladailija
prim kirjoitti:
Huoltoasemalla oli jäänestoa, jossa ruiskukoneannostus puolet kaasarikoneen annostuksesta. Laitoin koneeseen (Megane) ja ongelmat ovat muisto vain, kone pelaa kuin mitään ei olisi ollutkaan!
Kiitos asiallisista neuvoista ja kommenteista!Jäänestohan on alkoholia, useimmiten isopropanolia tai etanolia. Se poistaa vettä tankinpohjalta. Joissain maissahan myydään ns. gasoholia, eli polttoainetta jossa parikymmentä prosenttia on alkoholia ja lopun bensiiniä.
Minulla kun on vanhassa autossa lähes aina tankki korkeintaan puolillaan, tuntuu vettä pääsevän bensiinin sekaan. Pullollinen ainetta on yleensä poistanut nykimiset ja "röpötykset" enkä ole aineesta mitään haittaa huomannut olevan. Paitsi sen, että nykyään maksaa aika paljon, noin parin bensalitran verran litralta. Jostain jos saisi vaikka isompona erinä isopropanolia edullisesti.. - ram
ladailija kirjoitti:
Jäänestohan on alkoholia, useimmiten isopropanolia tai etanolia. Se poistaa vettä tankinpohjalta. Joissain maissahan myydään ns. gasoholia, eli polttoainetta jossa parikymmentä prosenttia on alkoholia ja lopun bensiiniä.
Minulla kun on vanhassa autossa lähes aina tankki korkeintaan puolillaan, tuntuu vettä pääsevän bensiinin sekaan. Pullollinen ainetta on yleensä poistanut nykimiset ja "röpötykset" enkä ole aineesta mitään haittaa huomannut olevan. Paitsi sen, että nykyään maksaa aika paljon, noin parin bensalitran verran litralta. Jostain jos saisi vaikka isompona erinä isopropanolia edullisesti..1-2dl tankilliseen jäänestoa riittää, teho aivan sama kun isoimmillakin määrillä. Turha haaskata hyvää ainetta.
- enev
ladailija kirjoitti:
Jäänestohan on alkoholia, useimmiten isopropanolia tai etanolia. Se poistaa vettä tankinpohjalta. Joissain maissahan myydään ns. gasoholia, eli polttoainetta jossa parikymmentä prosenttia on alkoholia ja lopun bensiiniä.
Minulla kun on vanhassa autossa lähes aina tankki korkeintaan puolillaan, tuntuu vettä pääsevän bensiinin sekaan. Pullollinen ainetta on yleensä poistanut nykimiset ja "röpötykset" enkä ole aineesta mitään haittaa huomannut olevan. Paitsi sen, että nykyään maksaa aika paljon, noin parin bensalitran verran litralta. Jostain jos saisi vaikka isompona erinä isopropanolia edullisesti..Ainakin viime kesänä Suomessa myyty Nesteen valmistama 98-oktaaninen bensiini sisälsi 10% etanolia, joka oli peräisin EU:n ylijäämäviinistä. Siinä olisi jäänestoaine mukana samaan hintaan.
- TkT
enev kirjoitti:
Ainakin viime kesänä Suomessa myyty Nesteen valmistama 98-oktaaninen bensiini sisälsi 10% etanolia, joka oli peräisin EU:n ylijäämäviinistä. Siinä olisi jäänestoaine mukana samaan hintaan.
Nykyautoissa ei ole yleensä tarpeen käyttää jäänestoa. Käsitys moisesta tarpeesta juontaa juurensa esi-autoista joissa oli kaasutin eikä polttoaineen paluukiertoa.
Nykyiset ruiskutuslaitteet toimivat täysin eri periaatteella kuin entisajan kaasarit. Kaasareissa bensiini höyrystyi alipaineessa sitoen faasinvaihdosentalpian (olomuodonvaihdoksen neste - kaasu sitoman energian) verran energiaa ja täten jäähdyttäen kaasarin kurkun ja sen osan kaasaria. Mikäli polttoaine oli kosteaa jäätyivät suuttimet ja käynti häiriintyi/loppui. Ilmiö oli pahimmillaan kostealla sumuisella kelillä lämpötilan ollessa noin 5 astetta C. Esimerkiksi kuplavolkkarissa imusarjan putket olivat paksussa jäässä tällaisilla keleillä. Polttoaineenruiskutuksessa polttoaine hajoitetaan sumuksi ruiskuttamalla se korkealla paineella suuttimiesta suoraan imuventtiilin eteen jossa lopullinen kaasuuntuminen tapahtuu. Prosessi ei sido lämpöä suuttimiin ja näinollen jäätyminen ei ole ongelma, päinvastoin korkeampi paine estää veden jäätymistä. Ilmiö on marginaalinen mutta kuitenkin olemassa.
Toinen ongelma oli yksisuuntaisen bensaletkun jäätyminen pakkasilla kun polttoaineessa oleva vesitippa jäätyi putkeen. Nykyautoissa on polttoaineen paluukierto joka tarkoittaa että suuri määrä siirtopumpun liikuttamaa bensaa palautuu takaisin bensatankkiin ja kiertää näin jatkuvasti suotimien lävitse. Tämä kierto pitää bensaputket "kuivina" ja veden liuenneena bensaan.
Vesi siis kulkeutuu bensan mukana mootoriin häviten siten systeemistä. Kun autolla ajetaan kohtuullisessa määrin, vastakohtana pitkälle seisomiselle tai lämpimästä tallista lyhyitä lenkkejä ajaen, ei kosteus ole yleensä nykyautoissa mikään ongelma.
Tilanne on kuitenkin aivan toinen iäkkäämmissä kaasariautoissa, niissä suosittelen edelleen pakkasilla käyttämään jäänestoa.
Itse en ole käyttänyt jäänestoa 80-luvun puolenvälin jälkeen jolloin siirryin ruiskutusmoottoreihin. Eikä ole ollut kertaakaan sen tyyppisiä ongelmia. - Mertmi
TkT kirjoitti:
Nykyautoissa ei ole yleensä tarpeen käyttää jäänestoa. Käsitys moisesta tarpeesta juontaa juurensa esi-autoista joissa oli kaasutin eikä polttoaineen paluukiertoa.
Nykyiset ruiskutuslaitteet toimivat täysin eri periaatteella kuin entisajan kaasarit. Kaasareissa bensiini höyrystyi alipaineessa sitoen faasinvaihdosentalpian (olomuodonvaihdoksen neste - kaasu sitoman energian) verran energiaa ja täten jäähdyttäen kaasarin kurkun ja sen osan kaasaria. Mikäli polttoaine oli kosteaa jäätyivät suuttimet ja käynti häiriintyi/loppui. Ilmiö oli pahimmillaan kostealla sumuisella kelillä lämpötilan ollessa noin 5 astetta C. Esimerkiksi kuplavolkkarissa imusarjan putket olivat paksussa jäässä tällaisilla keleillä. Polttoaineenruiskutuksessa polttoaine hajoitetaan sumuksi ruiskuttamalla se korkealla paineella suuttimiesta suoraan imuventtiilin eteen jossa lopullinen kaasuuntuminen tapahtuu. Prosessi ei sido lämpöä suuttimiin ja näinollen jäätyminen ei ole ongelma, päinvastoin korkeampi paine estää veden jäätymistä. Ilmiö on marginaalinen mutta kuitenkin olemassa.
Toinen ongelma oli yksisuuntaisen bensaletkun jäätyminen pakkasilla kun polttoaineessa oleva vesitippa jäätyi putkeen. Nykyautoissa on polttoaineen paluukierto joka tarkoittaa että suuri määrä siirtopumpun liikuttamaa bensaa palautuu takaisin bensatankkiin ja kiertää näin jatkuvasti suotimien lävitse. Tämä kierto pitää bensaputket "kuivina" ja veden liuenneena bensaan.
Vesi siis kulkeutuu bensan mukana mootoriin häviten siten systeemistä. Kun autolla ajetaan kohtuullisessa määrin, vastakohtana pitkälle seisomiselle tai lämpimästä tallista lyhyitä lenkkejä ajaen, ei kosteus ole yleensä nykyautoissa mikään ongelma.
Tilanne on kuitenkin aivan toinen iäkkäämmissä kaasariautoissa, niissä suosittelen edelleen pakkasilla käyttämään jäänestoa.
Itse en ole käyttänyt jäänestoa 80-luvun puolenvälin jälkeen jolloin siirryin ruiskutusmoottoreihin. Eikä ole ollut kertaakaan sen tyyppisiä ongelmia.Mulla oli aiemmin kaasutinmoottorinen auto (Fiat 127) jossa oli jäätymisongelma aina pikkupakkasista lähtien. 0,5litraa jäänestoa 20litraan bensaa riitti pitämään kaasarin sulana. Keulan peittäminen merkkikohtaisella maskilla, jossa on aukko syylärin kohdalla auttoi asiaa paljon. Ilmanputsari piti kääntää talviasentoon jo 5asteen plussakeleillä. Tuon auton kanssa ei pärjännyt ilman jäänestoaineen säännöllistä käyttöä. Ilman jäänestoainetta kaasuttimen kurkku yksinkertaisesti huurustui umpeen ja auto pysähtyi vedon puutteen takia tienposkeen. Jonkin aikaa kun odotteli, niin moottorin lämpö sulatti kaasuttimen ja matka jatkui seuraavat 20km.
Nyt autona Saab 900i, eli ruiskumoottorilla. 3vuoden aikana ei ole tarvinnut jäänestoainetta ajatellakkaan laittavansa tankkiin. :) - Kimmo
Mertmi kirjoitti:
Mulla oli aiemmin kaasutinmoottorinen auto (Fiat 127) jossa oli jäätymisongelma aina pikkupakkasista lähtien. 0,5litraa jäänestoa 20litraan bensaa riitti pitämään kaasarin sulana. Keulan peittäminen merkkikohtaisella maskilla, jossa on aukko syylärin kohdalla auttoi asiaa paljon. Ilmanputsari piti kääntää talviasentoon jo 5asteen plussakeleillä. Tuon auton kanssa ei pärjännyt ilman jäänestoaineen säännöllistä käyttöä. Ilman jäänestoainetta kaasuttimen kurkku yksinkertaisesti huurustui umpeen ja auto pysähtyi vedon puutteen takia tienposkeen. Jonkin aikaa kun odotteli, niin moottorin lämpö sulatti kaasuttimen ja matka jatkui seuraavat 20km.
Nyt autona Saab 900i, eli ruiskumoottorilla. 3vuoden aikana ei ole tarvinnut jäänestoainetta ajatellakkaan laittavansa tankkiin. :)Joo SAABit ei ainakaan ole herkkiä jäätyyn. Itellä on ollu sama SAAB aikasemmin yhdellä kaasuttimella ja myöhemmin kahdella.
Välillä mulla oli automaattinen imuilmanlämmitys systeemi pois käytöstä ja auto sai vain kylmää ilmaa. Näin oli asianlaita kesällä ja myös talven pakkaskeleillä sekä niillä välillä oleviilla keleillä, kesällä ainakin oli kosteeta kun oli suimua. kokemusteni perusteella ei ole herkkä jäätymään. Oikeastaan vain kerran meinas jäätyä tasaisessa matka-ajossa. Tällöinkin kaasunpainaminen joksikin aikaa pohjaan auttoi vedon hävitessä hiljalleen, tai saatoin myös vaihtaa pykälää pienemmälle.
- hannu 6
Mulla on toinen auto corolla 86 .Auto nyki laitoin jäänestoainetta nykiminen häipyi samantien.
- Tuttua aikanaan
Vanhoissa kaasaripeleissä sitä tarvitaan, muuten häviää tyhjäkäynti jne.
Bensaruiskuissa vielä reilu 10 v sitten laitoin pariin tankilliseen talvirenkaiden vaihdon aikaan, jotta sai tankissa "seisovan" veden pois.
- 45v ilman
Aloitin autoilun 1969 enkä vielä ole tarvinnut lisäaineita niin miksi nyt pitäisi alkaa käyttämään jotain ihmeaineita.
- onpas vitsikästä
Paljonkas sitä bensiinin jäänestoa (eli viinaa) siihen bensaan tungettiinkaan, 3 vai 4 %?
Paljonkas siinä ysikasissa sitä viinaa olikaan jo valmiiksi? Oisiko ollut 5%?
Entä ysiviyosessa? Olikohan jopa 10%?
MIHIN SITÄ VIELÄ TARVITAAN?
- ensin annetaan
autolle kunnon kulaus ja loput ottaa kusiski.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12691Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1541290Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491145- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206979Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15939- 42879
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297875- 72865