ST1 kesälaatu = talvilaatu

cdi

Lähtiessäni pohjoiseen lomalle noin kaksi viikkoa sitten tankkasin ST1-asemalla TALVILAATUA. Arvatkaa kuinka kävi, kun joulun alla olikin pakkasta yli 20 astetta? Hyyyyyyyyyyyyyyyyyytyipä hyvinkin!

Ne vaan vaihtaa tarran mittariin, kun muut myy jo oikeeta talvilaatua. Eikä se auta, jos tankissa on puolet kesälaatua. Siinä on mukana NE aineet, jotka hyytyy. Oli ensimmäinen ja takuulla viimeinen kerta, kun tankkaan "halpis-asemilla"!!! Onneksi Forte auttoi!

27

12578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies

      ... kaikkia halpisasemia pidä syyllistää yhden tapauksen vuoksi.

      Itse tankkaan säännöllisesti dieseliä SEO:n asemalla Forssassa ja talvilaatu on ollut juuri sitä, mitä pitääkin.

    • peku

      Onkohan pa-suodatin vaihdettu milloin viimeksi?Onhan säiliöissä saattanut olla vettä joukossa,sehän ei ole harvinaista,millään eri asemalla!

      • cdi

        Veholla huollettu muutama tuhat km aiemmin ja silloin kaikki suodattimet vaihdettu (iso huolto). Kun tankkasin reissuun lähtiessäni tankin täyteen ST1:ltä, tankissa oli Shellin talvidieseliä puolitankkia.

        Soitin tutulle asentajalle pohjoisessa ja kerroin hyytymisestä, niin se kysyi heti ekaksi "ethän ole tankannut st1:llä?". Kyllä siinä aseman tankissa varmaan oli osa talvilaatua, mutta se jäljellä oleva kesälaatu on silti seassa.

        Silloin hyydyttyään webasto ei tietenkään toiminut ja kone kyllä starttas ja käynnistyi kylmänäkin (just ja just), mutta ei ottanut kierroksia kuin jotain 1500 korkeintaan. Onneksi oli kaupat auki ja pääsin ostoksille. Kai se Forte ja lievä lämmön säteily avasi putket jälleen. Otin Nesteeltä tankin täyteen ja hyvin toimi vaikka pakkasta oli parhaillaan 28.

        Kun asiasta tuli tuttujen kanssa juteltua, niin ainakin ne dieselistit välttävät talvisin juuri "halpisasemia". Minä olen tehnyt niin aina, olipa bensa tai diesel ajopeli. Voitte olla varmoja, että oma "ennakoluuloni" sai vahvistusta oikein kunnolla. Ja heti ekalla kerralla.


      • näin on
        cdi kirjoitti:

        Veholla huollettu muutama tuhat km aiemmin ja silloin kaikki suodattimet vaihdettu (iso huolto). Kun tankkasin reissuun lähtiessäni tankin täyteen ST1:ltä, tankissa oli Shellin talvidieseliä puolitankkia.

        Soitin tutulle asentajalle pohjoisessa ja kerroin hyytymisestä, niin se kysyi heti ekaksi "ethän ole tankannut st1:llä?". Kyllä siinä aseman tankissa varmaan oli osa talvilaatua, mutta se jäljellä oleva kesälaatu on silti seassa.

        Silloin hyydyttyään webasto ei tietenkään toiminut ja kone kyllä starttas ja käynnistyi kylmänäkin (just ja just), mutta ei ottanut kierroksia kuin jotain 1500 korkeintaan. Onneksi oli kaupat auki ja pääsin ostoksille. Kai se Forte ja lievä lämmön säteily avasi putket jälleen. Otin Nesteeltä tankin täyteen ja hyvin toimi vaikka pakkasta oli parhaillaan 28.

        Kun asiasta tuli tuttujen kanssa juteltua, niin ainakin ne dieselistit välttävät talvisin juuri "halpisasemia". Minä olen tehnyt niin aina, olipa bensa tai diesel ajopeli. Voitte olla varmoja, että oma "ennakoluuloni" sai vahvistusta oikein kunnolla. Ja heti ekalla kerralla.

        Tuttava tankkasi lahdessa st1 asemalta pakettiautoon talvilaatua ja tielle jäi. Valituskirjelmän jälkeen st1 maksoi auton sulattamisesta tulleen korjaamolaskun. Selityksenä heillä oli että talvilaatu oli sekoittunut liian suureen määrään kesälaatua, eli oli täytetty säiliö liian aikaisin.


      • on monta
        cdi kirjoitti:

        Veholla huollettu muutama tuhat km aiemmin ja silloin kaikki suodattimet vaihdettu (iso huolto). Kun tankkasin reissuun lähtiessäni tankin täyteen ST1:ltä, tankissa oli Shellin talvidieseliä puolitankkia.

        Soitin tutulle asentajalle pohjoisessa ja kerroin hyytymisestä, niin se kysyi heti ekaksi "ethän ole tankannut st1:llä?". Kyllä siinä aseman tankissa varmaan oli osa talvilaatua, mutta se jäljellä oleva kesälaatu on silti seassa.

        Silloin hyydyttyään webasto ei tietenkään toiminut ja kone kyllä starttas ja käynnistyi kylmänäkin (just ja just), mutta ei ottanut kierroksia kuin jotain 1500 korkeintaan. Onneksi oli kaupat auki ja pääsin ostoksille. Kai se Forte ja lievä lämmön säteily avasi putket jälleen. Otin Nesteeltä tankin täyteen ja hyvin toimi vaikka pakkasta oli parhaillaan 28.

        Kun asiasta tuli tuttujen kanssa juteltua, niin ainakin ne dieselistit välttävät talvisin juuri "halpisasemia". Minä olen tehnyt niin aina, olipa bensa tai diesel ajopeli. Voitte olla varmoja, että oma "ennakoluuloni" sai vahvistusta oikein kunnolla. Ja heti ekalla kerralla.

        kertaa TM:ssä testattu, ja "hyviksi" havaittu.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/issues/2000/10/10_2000_62.htm


      • lhgj
        on monta kirjoitti:

        kertaa TM:ssä testattu, ja "hyviksi" havaittu.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/issues/2000/10/10_2000_62.htm

        Olen itse ollut töissä merkkiliikkeessä, tosin en Mersun. Siellä kusetettiin asiakkaita ihan koko ajan.

        Laskuihin tuli virheitä, joita ei korjattu, jos asiakas ei itse huomannut. Paitsi, jos jotain unohtui velottaa.

        Kolariautoihin saatettiin laittaa sen vanha osa paikoilleen (piilossa) ja veloitettiin uuden hinta.

        Valohoitoa pelkästään, jos asentajat ei jaksaneet hakea esim suodatinta varastosta.

        Tässä vain muutama tapaa kusettaa. Olkaa tarkkoina, kun käytätte merkkiliikkeiden merkkihuoltoja. Valitettavaa, mutta totta!


    • hdi

      ST1:n diesel ei toimi anakaan PSA:n koneissa edes kesällä. Käy aivan kuin kolmella pytyllä. Ja kulutus on selvästi suurempi verrattuna Nesteen aineeseen. Talvella en uskalla edes kokeilla ST1:stä. Onkohan ST1 keskittynyt liikaa bensan puolelle huomioimatta ollenkaan dieselkäyttäjiä. Oma olettamus on seuraava: Diesel on peruslaatua ilman mitään lisäaineita. Ehkä samaa ainetta läpi vuoden ts. "puolitalvilaatua" aina.

      • Totuus

        Mulla on Peugeot Boxer 2,5 tdi pakettiauto ja PSA:n moottori.Melkeen kaikki tankkaukset on tehty ST 1-asemalta eikä mitään ongelmia, käy ja kukkuu niinkuin pitääkin kovallakin pakkasella.
        Ihme väitteitä!


      • hdi
        Totuus kirjoitti:

        Mulla on Peugeot Boxer 2,5 tdi pakettiauto ja PSA:n moottori.Melkeen kaikki tankkaukset on tehty ST 1-asemalta eikä mitään ongelmia, käy ja kukkuu niinkuin pitääkin kovallakin pakkasella.
        Ihme väitteitä!

        Onko autosi pyörrekammio (TD..) vai suoraruisku (HDi). Lyhenne TDi viittaa pyörrekammiokoneeseen. Pyörrekammiollisessa ei aineitten eroa ehkä huomaakaa, mutta HDi:ssä ero on selvä. Jopa kyydissä istunut on todennut asian.


      • pekka.p

        ei ole ollut mitään valittamista st1:sen naftassa ja olen nimen omaan näillä psa:n diselkoneilla varustetuilla autoilla ajanut varmaan 100 tuhatta st 1:sen naftalla eikä mitään ongelmia ole ollut.
        autot citroen xsara hdi,xantia td,c5 hdi
        muuta eroa en ole huomannut kuin hinnan joka täällä pääkaupunki seudulla on st1 noin 0,73e ja neste noin 0,80e eli vanhassa mummon markoissa mitattuna vaatimattomat 42 penniä litra.
        kertoisitko millä tavalla sen eron huomaa sillä minulla ei kyydissäolijat enkä minä itse huomaa kyllä mitään eroa auton käynnissä oli siellä sitten minkä ketjun naftaa tahansa.
        kehoittaisin pikemminkin käyttämään omaa autoa huollossa jos tuollaisia käyntiongelmia ilmenee.


      • Totuus
        hdi kirjoitti:

        Onko autosi pyörrekammio (TD..) vai suoraruisku (HDi). Lyhenne TDi viittaa pyörrekammiokoneeseen. Pyörrekammiollisessa ei aineitten eroa ehkä huomaakaa, mutta HDi:ssä ero on selvä. Jopa kyydissä istunut on todennut asian.

        Suoraruisku Tdi(ei td), PSA:llakin oli semmosia ennen niin sanottua Hdi:tä.


      • 306 XT HDi
        Totuus kirjoitti:

        Suoraruisku Tdi(ei td), PSA:llakin oli semmosia ennen niin sanottua Hdi:tä.

        no kerrohan sitten mikä pösön moottori ennen HDi:ta oli TDi???


      • jonttu

        Yleensä tankkaan Nesteeltä kun on naapurissa, mutta kerran kesällä kokeilin St1:stä ja ihmettelin kun sillä tankillisella kulutus nousi n. puoli litraa sataselle. Enpä tuosta lannistunut, vaan hiljattain tankkasin talvilaatua samaiselta St1 asemalta ja nyt en huomannut mitään eroa Nesteen dieseliin. Sattui vielä noita kovempia pakkasia sille tankilliselle, eikä mitään ongelmia. Ehkäpä St1:sen laatu vaihetelee enemmän kuin noilla "laatu" asemilla.


      • hdi
        pekka.p kirjoitti:

        ei ole ollut mitään valittamista st1:sen naftassa ja olen nimen omaan näillä psa:n diselkoneilla varustetuilla autoilla ajanut varmaan 100 tuhatta st 1:sen naftalla eikä mitään ongelmia ole ollut.
        autot citroen xsara hdi,xantia td,c5 hdi
        muuta eroa en ole huomannut kuin hinnan joka täällä pääkaupunki seudulla on st1 noin 0,73e ja neste noin 0,80e eli vanhassa mummon markoissa mitattuna vaatimattomat 42 penniä litra.
        kertoisitko millä tavalla sen eron huomaa sillä minulla ei kyydissäolijat enkä minä itse huomaa kyllä mitään eroa auton käynnissä oli siellä sitten minkä ketjun naftaa tahansa.
        kehoittaisin pikemminkin käyttämään omaa autoa huollossa jos tuollaisia käyntiongelmia ilmenee.

        Tyhjäkäynti ei ole tasaista ST1:n aineella ja ohituskiihtyvyys heikkenee (melkein bensa-auton tasolle). Tuskinpa on huoltoon tarvetta, kun toisella aineella toimii loistavasti. Kesällä kulutus matka-ajossa alle 5 litraa satkulla ja keskikulutus alle 5,5. Kone on 80kW, 250Nm.


      • sama
        Totuus kirjoitti:

        Mulla on Peugeot Boxer 2,5 tdi pakettiauto ja PSA:n moottori.Melkeen kaikki tankkaukset on tehty ST 1-asemalta eikä mitään ongelmia, käy ja kukkuu niinkuin pitääkin kovallakin pakkasella.
        Ihme väitteitä!

        Viime talvena -40 ja st1 löpöä tankissa ja autona mb 300 d -94 ei mitään ongelmia.


      • boss
        sama kirjoitti:

        Viime talvena -40 ja st1 löpöä tankissa ja autona mb 300 d -94 ei mitään ongelmia.

        On varmasti eroja asema- ja tilannekohtaisesti, kuinka niitä lisäaineita sekoitellaan.

        Eiköhän se polttoaine ole ihan samaa kaikilla, mutta lisäaineet sekoittavat itse, muistelen kuulleeni.


      • pekka.p
        hdi kirjoitti:

        Tyhjäkäynti ei ole tasaista ST1:n aineella ja ohituskiihtyvyys heikkenee (melkein bensa-auton tasolle). Tuskinpa on huoltoon tarvetta, kun toisella aineella toimii loistavasti. Kesällä kulutus matka-ajossa alle 5 litraa satkulla ja keskikulutus alle 5,5. Kone on 80kW, 250Nm.

        koneella on minun c5:nen eli 110 hp hdi ja st1:sen naftalla ja nesteen naftalla ei mitään eroa kulutuksessa eikä muutenkaan kuten kiihtyvyydessä.
        olen minäkin aina joskus joutunut tankkaamaan nesteen sikahintaista naftaa ja todellakaan muuta eroa en ole huomannut kun sen että lompakko kevenee nesteen naftalla joka tankkauskerralla noin 4,5e enemmän.
        ajan vuosittain noin 50t.kilometriä eli hintaero vuodessa jo melkoinen,tuolla hinta erolla maksaa jo lähes puolet vuoden dieselverosta


    • juha

      Olen tankannut lahden ja mäntsälän st:ltä vuoden naftaa eikä ole jäätynyt. Onkohan pa -suodin warmasti vaihdettu..?

    • Mie

      Ei kait tuossa säässä vielä talvilaatua tarvikaan, itse ajelen yli 30:een pakkasasteeseen kesälaadulla aina kun sitä huoltoasemilta helpolla löytää.

      Taitaa olla autossa vikaa jos hyytyy...

      • kuorma

        Uusissa kuorma-autoissa on polttoaineen takaisinkierrätys tankille niin kova ( n. ämpäri/ minuutti), että jos autoa ei sammuteta välillä niin voi ajaa kesälaadulla.
        Eli silloin ajetaan kolmessa löysissä.


      • sie

        Joissain osa polttoaineesta kiertää takaisin tankkiin lämmitettynä. Se sitten lämmittää tankissa olevaa.

        Enkä muuten usko, että todellakaan ajat yli 30 asteen pakkasella kesälaadulla!


      • Mie
        sie kirjoitti:

        Joissain osa polttoaineesta kiertää takaisin tankkiin lämmitettynä. Se sitten lämmittää tankissa olevaa.

        Enkä muuten usko, että todellakaan ajat yli 30 asteen pakkasella kesälaadulla!

        ...että kaks kertaa on matkalle jääty n.-35 asteen pakkasessa, mut kyllä yli -30:ssa on toiminu. Auto on Chevy van, siinähän on siirtopumppu koneen kyljessä kuten suodatinkin, luulisin sillä olevan vähän vaikutusta.


    • -03 tdi

      olen hinnan takia tankannut usein ST1 asemalla, enkä ole huomannut eroa muihin. Keskikulutus melko tasaisella nopeudella kohtuullinen 4,4 satasella ja sekalaisessa ajossa 5,4. Neste pyytää täälläpäin jopa 0,1ecua enemmän litralta...

      Paikkakuntakohtaisia eroja/huonoja asemanhoitajia (?) varmaan on. Omat tankkaukset Hämeenlinna-Tampere ympäristössä.

      TDI = uusi pumppusuutindiesel Golffissa

    • juttu

      Sama juttu viimetalvena, hiace jäätyi ST1 tankkauksen jälkeen. Kävin tarkistamassa muutaman aseman ja tuntuu olevan niin että ST1 venyttää riskillä laadun vaihdon niin myöhäiselle kuin suinkin. Tästä johtuu ongelmat.

    • PHDI

      ehkä lisätään vähän jotakin "maustetta". Itse olen ajanut 7 vuotta diiselilla n. 400 tkm ja 90% ST1 naftalla vailla ongelmia. Miksi siis maksaa Neste tavarasta ekstraa???. Kesalaatua saa joka asemalta talvilaatuun sekoitettuna alkusyksystä, mutta vilkkailla asemilla murhe on lyhytaikainen.

      • D-mies

        ST 1:n nafta on Satoilin tuotetta.


      • phdi
        D-mies kirjoitti:

        ST 1:n nafta on Satoilin tuotetta.

        rekat hakee Kilpilahdesta. No on miten on toimii ja on halvempaa kuin muilla yleensä. Itse tankkaan aina halvimmilla asemilla merkistä riippumatta tuppaa vain olemaan toi ST1.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

      Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe