Olen jo vuosia seuraillut suomalaisten naisten pukeutumista ja yleensä muodista käytyä keskustelua hieman närkästyneenä. Täällä on nimittäin sellainen tapa, että yleensä miehiä syytetään asiattomasta ja tyylittömästä pukeutumisesta, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä tässä maassa enemmän naiset tuota pukeutumisoppia tarvitsisivat. Miehet saattavat toki pukeutua hieman yksinkertaisesti, mutta yleensä kuitenkin siten, ettei valittujen vaatteiden väriyhdistelmät käy ikävästi silmään - meilkeinpä päinvastoin.
Naisten kohdalla -ikäväkseni - sen sijaan olen havainnut, että pukeutuminen on joko täysin seksitöntä ja tyylitajutonta tai sitten mauttomuudessaan todella räikeää. Monet naiset kuvittelevat meikattuaan mielin määrin ja aseteltuaan mielestään trendikkäät vaatteet päälleen, olevansa tyylikkäitä. Tässä kuitenkin mennään usein vipuun, sillä ei tyyliä määrällä tehdä, vaan oikealla laadulla ja väreillä. Turhan usein näkee esim. naisia, joilla on ohuen vaalean paidan alla mustat rintaliivit tai että napapaitoja pitävät henkilöt, joilla on hyllyvät ja hersyvät vatsalihakset - karmeaa katsottavaa!
Tämä ei tietenkään päde kaikkiin naisiin tai miehiinkään, mutta tällaisen havainnon nyt kuitenkin olen tehnyt. Suomalainen nainen ei uskalla näyttää muotojaan, vaan peittää ne joko paksuilla "seksintappaja" toppatakeillaan tai ylisuurilla vaatteillaan.
Suomalaisten naisten pukeutuminen
12
2798
Vastaukset
- Sanna
mulla on kans löllyvät vatsalihakset
- Nainen
Mitä kirjoitat ja väität? Ensin valitat että "napapaitoja pitävät henkilöt, joilla on hyllyvät ja hersyvät vatsalihakset - karmeaa katsottavaa!" Ja sitten "Suomalainen nainen ei uskalla..jne" (Viimeinen kappale)
Miten nämä mielestäsi osuvat yksiin? Kuulehan törttö. Ensinnäkin: Suomen keleissä on huomattavasti miellyttävämpi kulkea toppatakissa pakkasilla kuin pikkupikkutakissa, toisekseen kyllähän naiset pukeutuvat jo aika seksikkäästi, etenkin kesällä. Ja mitä sitten, jos vähän lihaa vilkkuu?? Suako se kiusaa? Käännät vain pääsi pois. Tuskin itsekään mikään prinssi olet. Oletkohan katkeroitunut naisiin ja et ketään saa, siksi purat turhaumiasi tänne?
Väitän, että suomalainen nainen pukeutuu varsin viisaasti ja aikaansa seuraavasti. Ei ole tarkoitus näyttäytyä joka päivä säästä riippumatta virolaiselta huoralta. Luuseri, elä ja muidenkin elää.- H-M
Yhdyn edelliseen kirjoitukseen.
- Mies Roomasta
Turhaan haukutte suomalaisia naisia.Täällä pukeudutaan viisaasti ja sään mukaan.Naiset pukevat itsensä aivan tyylikkäästi.Ei pukeuduta provosoivan seksikkäästi eikä mennä joka paikkaan sen näköisenä että"kaikki miehet,nyt katsokaa mua".Roomassa asuessani häiritsi eniten se,että joka nainen yritti AINA miellyttää JOKA miestä.Täällä naiset ovat mielenkiintoisempia ja persoonallisempia sekä haastavampia!Eivät ole joka jätkälle tarjolla.Älkää hyvät naiset muuttukko!!!
- Minä
Ihan hyvää kommenttia tuli sinulta!Kiitos!
- qaz
Menkää naiset katsomaan naapurimaihin miten pukeudutaan tyylikkäästi samassa ilmastossa. Ruotsissa pukeudutaan nykyaikaisesti ja tyylikäästi, kun taas Virossa ja Venäjällä naiset pukeutuu vanhanaikaisen naisellisesti, mutta kuitenkin tyylikkäästi. Suomessa naiset pukeutuu aina vaan tuulipukuun (=ei piittaa) tai esimerkiksi 80-luvun tiikerikuviolliseen takkiin (=luulee olevansa tyylikkäitä).
- Alexandra
Ruotsalaiset naiset pukeutuvat rennommin kuin suomalaiset, täällä Tukholmassa suositaan sporttista ja rentoa tyyliä, vähän kuin prinsessa Maddella.
Suomalaiset yrittävät liikaa, yhdistävät värejä suorastaan mauttomalla tavalla, liian viimeisteltynä -> kaiken on sovittava yhteen. Se ei ole enää jännittävää vaan tylsää, kuten feikki Burberrykuvio.
Venäläiset ja virolaiset pukeutuvat halvan näköisesti. Tietoisen tyrkkymäisesti.
Japanissa naiset pukeutuivat pikkutyttömäisesti, lolita-muoti koulupukuineen ja merkkilaukkuineen oli todella IN. Aika ällöttävää.
Ranskalaisilla ja espanjalaisilla naisilla on mielestäni paras tyyli. Italialaisilla on hyvä maku suunnittelijoiden suhteen.
- Tinsq
Mikä riemuidiootti :D
"tai että napapaitoja pitävät henkilöt, joilla on hyllyvät ja hersyvät vatsalihakset - karmeaa katsottavaa!"
"Suomalainen nainen ei uskalla näyttää muotojaan, vaan peittää ne joko paksuilla "seksintappaja" toppatakeillaan tai ylisuurilla vaatteillaan."
Ööö. Siis, jos nainen on naisellisen muodokas (ei aivan trimmit vatsikset) ei saa pitää napapaitoja, mutta sittenhän pukeudun huonosti säkkeihin koska en uskalla näyttää muotojani? Joo mutta on totta että joillakin suomalaisilla naisilla on tyylitaju kateissa. Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa naiset osaavat todellakin pukeutua, olen asunut kaksi vuotta Barcelonassa ja ollut Au-Pairina Firenzessä. Pari pidennettyä viikonloppua olen myös viettänyt Pariisissa, joten ´luulen tietäväni mistä puhun. - Tii
Tässä ilmastossa on pakko olla toppatakkia tai jotain paksua päällä noin 8 kuukautta vuodessa ulkona. Ja kengät, joilla pysyy pystyssä loskassa ja jäässä.
Tyyliarvostelijat vertaavat aina etelän maihin, jossa ilmasto ei todellakaan vaadi tällaista pukeutumista. Ja kun ei tarvitse neljän vuodenajan vaatevarastoa, voi rahaa käyttää niihin kahteen vuodenaikaan enemmän. Eivätkä kengät liukene loskaan parissa kuukaudessa.
Katsopas kesällä katumuotia. Tietenkin me helposti vähän villiinnymme, kun sitä lämmintä aikaa on niin vähän.
Miksi naisen pitäisi tyrkyttää sulojaan jokaiselle vastaantulijalle? Eiköhän riitä, että esittelee niitä sille, kenelle haluaa. - Chic
Itse olen naispuolinen henkilö ja olen kiinnittänyt huomiota suomalaisten pukeutumiseen. Mielestäni yleiskuva on aika varman laadun täyteinen. Etenkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset peittävät itsensä ehkä turhan varmoilla vaatteilla. Värejä ja uusia leikkauksia näkyy harmittavan vähän.
Mielestäni ei-enää-niin-nuoret naiset saisivat pukeutua hiukan rohkeammin (en nyt tarkoita pelkkää seksikkyyttä) ja näyttää pukeutumisellaan olevansa ylpeitä itsestään. Monien vaatteet puhuvat seuraavaa: "Olen jo niin vanha ja kilojakin on kertynyt, niin väliäkö hällä, miten itseni peitän, peli on jo menetetty". Ei ylipaino ja yli 30:n vuoden ikä tarkoita sitä, että kannattaa pukeutua säkkiin ja tuhkaan.
Paljon näkyy kyllä myös tyylikkäitä ja selvästi itsestään ylpeitä keski-ikäisiä ja vanhoja naisia. Ja eivät he poikkea toisista kuin sillä, että huolehtivat itsestään edelleen harmaiden hiuksien ja lisäkilojenkin tultua. Pienikin asia voi muuttaa koko olemuksen. Hiusten siisti (kenties aivan uudenlainen) leikkaus voi muuttaa koko ilmeen ja innostaa myös rohkeampiin asuvalintoihin ja kunnon kohottamiseen.
Uutta kevättä kohti pilke silmäkulmassa! Kaikille naisille neuvo: älkää aliarvostako itseänne. Jokaisessa on sisäistä hohtoa, joka pitää uskaltaa vain päästää esille! Pieni muutos aina piristää ja pitää mielen virkeänä :)- tyylilyyli
Halusin kirjoittaa myös omia mietteitäni tähän keskusteluun, joka on tosin käyty jo muutamia vuosia sitten.
Kiinnitän usein huomiota myös Suomen katukuvaan ja valitettavan usein törmään mauttomaan tyyliin. Näyttää välillä, kun ihmiset ovat tulleet kaupoille kesämökkikuteissa, kärjistetysti juoksulenkkareissa, kulahtaneissa t-paidoissa ja hiukset kampaamatta. Ei paljoa vaadi pieni vilkaisu peiliin. Tyyli ei missään nimessä tarkoita kallista designia vaan pientä vaivannäköä.
Jokaiselle vartalotyypille sopii omanlaiset vaatteet, joten valinnanvaraa löytyy, mutta viitteliäisyyttä ja kiinnostusta puuttuu. Tämä kuulostaa varmasti jollekin todella pinnalliselta, mutta joka tapauksessa omasta mielestäni tyylikästä on oikeiden värien sovittaminen toisiinsa: unohtamatta kokonaisuudesta koruja ja huiveja, jotka piristävät ulkoasua. Ja vartalotyypistä puheenollen, useilla meillä naisista on ns. jenkkakahvat, jotka eivät tosiaankaan pääse oikeuksiin matalavyötäröisillä farkuilla ja lyhyellä paidalla.
Ja muistakaan, että hyvin pienelle osalle suomalaisista sopii musta väri kasvoja vasten, joten mustan kaveriksi voisi ajatella "värillistä" huivia pehmentämään vaikutelmaa. Musta väri heijastaa helposti tummat varjot silmien alle ja saa ilmeen näyttämään ankealta. (paitsi jos olet värianalyysissä: talvi).
- tosinainen
voisi uskaltaa pukeutua naiselliseksi, kun kaikki miehet suomessa pitää vähintään kevytkenkäisenä naisena, ellei oo villatakkia,tuulipukua,harmaa varpusena,körttiläisen näkösenä..Suomessa miehillä on eräänlainen typerä käsitys siitä mikä on lutkamaista ja mikä on naisellista pukeutumista.Muualla euroopassa naisellinen,aistikas pukeutuminen herättää ihailua, mutta suomessa närkästystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417034
- 323958
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402068