Buddhalainen paradoksi

Heikki J. Patrikainen

Olisiko buddhalaisuuden sieluttomuus ja jälleensyntymä karma paradoksi ymmärrettävissä niin että olennolla joka syntyy menneiden elämien karma mukanaan ei ole sama itse kuin näillä menneiden elämien olennoilla? Tai yksinkertaisemmin sanottuna, ne eivät ole sama henkilö, vaan yksi saa osakseen jonkun toisen henkilön karman. Tämä kuulostaa siltä että tekijän ja seurausten kantajan välillä ei olisikaan jatkuvuutta. Juju olisi kuitenkin siinä että myöskään yhden elämän aikana itse ei ole pysyvä. Koska muutumme jatkuvasti on itse nyt toinen kuin se oli hetki sitten ja sitä ennen ja sitä ennen, jne. Se joka valmistaa "itselleen" aterian on eri kuin se joka "itselleen" tekemästä ateriasta nauttii. Ristiriita siis katoaa jos oivallamme että se mitä kutsumme itseksi on prosessi, ei jokin pysyvä olemus? Ja harhan itsen jatkuvuudesta luovat muistot, jotka muodostavat johdonmukaisen henkilöhistorian, mutta joiden unohtuessa koemme ettei itseä ole kuitenkaan ollut ennen varhaisinta sen jälkeen muistamaamme hetkeä. Jos menetämme lyhytaikaisen muistimme voimme syödä aterian jota emme ole itse valmistaneet, sillä se itse joka sen valmisti on jo kadonnut. Tällöin myös menneiden elämien muistoista muodostunut käsitys siitä että itse olisi elänyt näitä elämiä olisi harhaa. Ainoat mitkä siirtyvät olennosta toiseen ovat karma ja muistot, jotka nekin muuttuvat vuorovaikutuksen kautta. Ainakin 'Little Buddha' (1993) elokuvassa esitettiin ajatus saman "sielun" useasta samanaikaisesta jälleensyntymästä, eli ei siis tällöin todella "sielun" jakautumisesta vaan muistojen ja karman jakautumisesta tai/ja monistumisesta useampaan olentoon. Jos esim. joskus tulevaisuudessa voisin kopioida mieleni tietokoneelle, jolloin hänellä olisi täsmälleen samat muistot kuin minullakin, aina tietokoneinkarnaatioonsa saakka, kumpi meistä silloin olisi "todellinen" minä jos kummallakin olisi yhtä vilpitön ja (ainakin jonkin aikaa) identtinen muistikokemus sen jatkuvuudesta menneisyydestä siihen hetkeen? Mutta kuinka karma ja muistot sitten siirtyisivät olennosta toiseen olisi jo toinen juttu. Mutta ymmärretäänkä asia buddhalaisuudessa kuitenkin näin?

Toivottavasti olin ymmärrettävä :-)

Heikki

10

1049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valinor

"Olisiko buddhalaisuuden sieluttomuus ja jälleensyntymä karma paradoksi ymmärrettävissä..."

En näe itsettömuuden, jälleensyntymän ja karman oppien välillä ristiriitaa. Voitko tarkentaa?

• Heikki J. Patrikainen

>>En näe itsettömuuden, jälleensyntymän ja karman oppien välillä ristiriitaa. Voitko tarkentaa?>>

Kyse on siitä että jos ei ole olemassa sielua/itseä joka siirtyy kuolleesta olennosta syntymättömään olentoon, kuinka voidaan sanoa että tämä ja tämä on tämän ja tämän jälleensyntymä? Tässä sitten esitin että vain muistot siirtyvät (jotka nekään eivät omaa pysyvää olemusta), koska ei ole itseä/sielua joka voisi siirtyä, ja jonka vuoksi jotkut ihmiset (oletetusti) muistavat menneitä elämiä vaikka ei olekaan mitään pysyvää itseä joka olisi elänyt silloin ja silloin ja eläisi nyt jälleen. Ja toiseksi sitten jos ei ole olemassa sielua/itseä joka siirtyy kuolleesta olennosta syntymättömään olentoon, kuinka voidaan sanoa että olento kokee elämässään aiemmissa elämissään luomaansa karmaa? Tässä taas muotoilin niin että ajatus siitä että jokin pysyvä itse on aiemmissa elämissä luonut karmaa ja myöhemmissä elämissään sitten kokee itselleen luomaansa karmaa on vain harhakuva. Sen sijaan itse kuolee ja jälleensyntyy joka hetki, ja yksi itse luo karmaa jonka toinen itse sitten kokee, eikä olennon kuolema ja myöhemmin syntyvän toisen olennon tältä saama karma muodosta tähän mitään poikkeusta. Tai yksinkertaisemmin, ei ole mitään itseä joka "ansaitsisi" hyvää tai huonoa karmaa, on vain muuttuva karmavirta jota hetkellinen itse muuttaa ja joka siirtyy aina uudelle hetkelliselle itselle. Karmassa ei siis ole kyse oikeudenmukaisuudesta, vaan syiden ja seurausten luonnonlaista. Jos joku syntyy sokeana, kyse on ehkä huonosta karmasta, siitä että olosuhteet muotoutuivat sellaisiksi että hän syntyi sokeana, mutta kyse ei ole jostain minkä hän olisi ansainnut, koska ei ole todella olemassa itseä joka kylväisi ja itse korjaisi sen mitä on kylvänyt. Me voimme kuitenkin kuvitella että on olemassa pysyvä itse samaistuessamma näiden aiempien itsien(?) muistoihin, ja kärsiä tämän harhan vuoksi "omasta" karmastamme, ja myös samassa karmavirrassa eläneiden muiden olentojen karmasta. Mitä siis on Nirvana? Sitä että olento oivaltaa pysyvän itsen kuvitteellisuuden ja vapautuu niin karman luomisesta kuin sen kokemisestakin, eikä mikään hänen jälkeensä syntyvä olento enää saa osakseen tätä karmavirtaa, vaan se lakkaa olemasta. Ja koska jos itse tiedostaa muistonsa aiemmista elämistä ja samaistuu niihin, ja näin kuvittelee eläneensä näitä elämiä, voidaan tietyllä tavalla myös ajatella että myös itse/sielu vapautuu jälleensyntymien kierrosta.

Näin olen lukemani perusteella ymmärtänyt.

Heikki

• HaH
        Heikki J. Patrikainen kirjoitti:

>>En näe itsettömuuden, jälleensyntymän ja karman oppien välillä ristiriitaa. Voitko tarkentaa?>>

Kyse on siitä että jos ei ole olemassa sielua/itseä joka siirtyy kuolleesta olennosta syntymättömään olentoon, kuinka voidaan sanoa että tämä ja tämä on tämän ja tämän jälleensyntymä? Tässä sitten esitin että vain muistot siirtyvät (jotka nekään eivät omaa pysyvää olemusta), koska ei ole itseä/sielua joka voisi siirtyä, ja jonka vuoksi jotkut ihmiset (oletetusti) muistavat menneitä elämiä vaikka ei olekaan mitään pysyvää itseä joka olisi elänyt silloin ja silloin ja eläisi nyt jälleen. Ja toiseksi sitten jos ei ole olemassa sielua/itseä joka siirtyy kuolleesta olennosta syntymättömään olentoon, kuinka voidaan sanoa että olento kokee elämässään aiemmissa elämissään luomaansa karmaa? Tässä taas muotoilin niin että ajatus siitä että jokin pysyvä itse on aiemmissa elämissä luonut karmaa ja myöhemmissä elämissään sitten kokee itselleen luomaansa karmaa on vain harhakuva. Sen sijaan itse kuolee ja jälleensyntyy joka hetki, ja yksi itse luo karmaa jonka toinen itse sitten kokee, eikä olennon kuolema ja myöhemmin syntyvän toisen olennon tältä saama karma muodosta tähän mitään poikkeusta. Tai yksinkertaisemmin, ei ole mitään itseä joka "ansaitsisi" hyvää tai huonoa karmaa, on vain muuttuva karmavirta jota hetkellinen itse muuttaa ja joka siirtyy aina uudelle hetkelliselle itselle. Karmassa ei siis ole kyse oikeudenmukaisuudesta, vaan syiden ja seurausten luonnonlaista. Jos joku syntyy sokeana, kyse on ehkä huonosta karmasta, siitä että olosuhteet muotoutuivat sellaisiksi että hän syntyi sokeana, mutta kyse ei ole jostain minkä hän olisi ansainnut, koska ei ole todella olemassa itseä joka kylväisi ja itse korjaisi sen mitä on kylvänyt. Me voimme kuitenkin kuvitella että on olemassa pysyvä itse samaistuessamma näiden aiempien itsien(?) muistoihin, ja kärsiä tämän harhan vuoksi "omasta" karmastamme, ja myös samassa karmavirrassa eläneiden muiden olentojen karmasta. Mitä siis on Nirvana? Sitä että olento oivaltaa pysyvän itsen kuvitteellisuuden ja vapautuu niin karman luomisesta kuin sen kokemisestakin, eikä mikään hänen jälkeensä syntyvä olento enää saa osakseen tätä karmavirtaa, vaan se lakkaa olemasta. Ja koska jos itse tiedostaa muistonsa aiemmista elämistä ja samaistuu niihin, ja näin kuvittelee eläneensä näitä elämiä, voidaan tietyllä tavalla myös ajatella että myös itse/sielu vapautuu jälleensyntymien kierrosta.

Näin olen lukemani perusteella ymmärtänyt.

Heikki

> Kyse on siitä että jos ei ole olemassa
        > sielua/itseä joka siirtyy kuolleesta olennosta
        > syntymättömään olentoon, kuinka voidaan sanoa
        > että tämä ja tämä on tämän ja tämän jälleensyntymä?

Ahaa. No problem.

Ei nimittäin ole myöskään mitään itseä/sielua, joka siirtyy eilisestä sinusta tämänpäiväiseen sinuun, tai tämänpäiväisestä sinusta huomiseen sinuun. Näin ollen jos siis kuolet nyt (kopkopkop), niin tilanne ei ole yhtään erilainen kuin että jos et kuolisi.

Oppi asioiden hetkellisyydestä tarkoittaa myös sitä, että me jälleensynnymme jatkuvasti, useita kertoja sekunnissa. Tässä suhteessa kuolema ei ole mikään poikkeustila.

Koska kuitenkin mielemme, joka siis on hetkellisten ilmiöiden ketju, jatkuu ikuisuuden, ja vieläpä niin, että edelliset mielen hetket vaikuttavat myöhempiin mielemme hetkiin, toimii karman laki ihan mukavasti, vaikka mitään itseä ei olekaan.

(Itseasiassa itsettömyys - eli tyhjyys - ja karman laki - oikeammin riippuvaissyntyisyys - ovat saman asian kääntöpuolia, sillä asioiden itsettömyys tarkoittaa juuri sitä, että asiat eivät ole itsellisiä, itsenäisiä, riippumattomia, ja karman laki sanoo niin, että asioiden ilmestyminen on riippuvainen muista asioista.)

• Heikki J. Patrikainen
        HaH kirjoitti:

> Kyse on siitä että jos ei ole olemassa
        > sielua/itseä joka siirtyy kuolleesta olennosta
        > syntymättömään olentoon, kuinka voidaan sanoa
        > että tämä ja tämä on tämän ja tämän jälleensyntymä?

Ahaa. No problem.

Ei nimittäin ole myöskään mitään itseä/sielua, joka siirtyy eilisestä sinusta tämänpäiväiseen sinuun, tai tämänpäiväisestä sinusta huomiseen sinuun. Näin ollen jos siis kuolet nyt (kopkopkop), niin tilanne ei ole yhtään erilainen kuin että jos et kuolisi.

Oppi asioiden hetkellisyydestä tarkoittaa myös sitä, että me jälleensynnymme jatkuvasti, useita kertoja sekunnissa. Tässä suhteessa kuolema ei ole mikään poikkeustila.

Koska kuitenkin mielemme, joka siis on hetkellisten ilmiöiden ketju, jatkuu ikuisuuden, ja vieläpä niin, että edelliset mielen hetket vaikuttavat myöhempiin mielemme hetkiin, toimii karman laki ihan mukavasti, vaikka mitään itseä ei olekaan.

(Itseasiassa itsettömyys - eli tyhjyys - ja karman laki - oikeammin riippuvaissyntyisyys - ovat saman asian kääntöpuolia, sillä asioiden itsettömyys tarkoittaa juuri sitä, että asiat eivät ole itsellisiä, itsenäisiä, riippumattomia, ja karman laki sanoo niin, että asioiden ilmestyminen on riippuvainen muista asioista.)

Ok, eli siis kuten kirjoitin, mutta selkeämmin, kiitos :)

Heikki

• juke

Paradoksiin on helppo ratkaisu: sielu. Toisin kuin Buddha väitti, ihmisellä on sielu. Paradoksi todistaa tämän. Se on ns. reductio ad absurdum.

• HaH

> Toisin kuin Buddha väitti, ihmisellä on sielu.

Tietääkseni Buddha ei kieltänyt "sielun" olemassaoloa; hän ainoastaan sanoi, että ihmisessä ei ole mitään sellaista pysyvää ilmiötä, joka olisi hetkestä toiseen itseytemme perusta.

Jos siis hyväksyy sen, että asiat ovat hetkellisiä, niin sielu on ihan jees.

Perinteisiä "sielun" synonyymejä eri traditioista:
        - juurimieli
        - erittäin hieno mieli
        - Buddha-luonto
        - Dharmakaya
        - mielen jatkumo

Eli siis ennen kuin sanoo, että buddhalaisuus kieltäisi sielun olemassaolon, on tehtävä selväksi, mitä sanalla "sielu" tarkoitetaan.

• tathagata
        HaH kirjoitti:

> Toisin kuin Buddha väitti, ihmisellä on sielu.

Tietääkseni Buddha ei kieltänyt "sielun" olemassaoloa; hän ainoastaan sanoi, että ihmisessä ei ole mitään sellaista pysyvää ilmiötä, joka olisi hetkestä toiseen itseytemme perusta.

Jos siis hyväksyy sen, että asiat ovat hetkellisiä, niin sielu on ihan jees.

Perinteisiä "sielun" synonyymejä eri traditioista:
        - juurimieli
        - erittäin hieno mieli
        - Buddha-luonto
        - Dharmakaya
        - mielen jatkumo

Eli siis ennen kuin sanoo, että buddhalaisuus kieltäisi sielun olemassaolon, on tehtävä selväksi, mitä sanalla "sielu" tarkoitetaan.

Atman=maailman sielu=tajunta tai tila.
        Yhteenkirjoitettuna tajunnantila.
        Miten kukin ihminen käsittää oman tajunnantilan.
        Aivoissa on tila ja/tai tajunta.
        Tila on mielikuvitusta,se on aivoissa olemassa.Aivorunko.FAKTA.
        Tajunta on tunnettu käsite:onko potilas tajuton?
        Tajunnan kapasiteetti:"kas vanhan simpanssin ei mahdu aivoihin,miks helvetissä banaaneita viedään laivoihin"? nuorison suusta kuultu usein tajuutsä?
        joissakin kulttuureissa ei ole mitään "leijailevia sieluja".(buddhalaisuudessa)"guru kuolee ,siirtyy kuollessaan parinirvanaan,siihen liittyy vahva tiedollinen vakuuttuneisuus minän suhteellisuudesta ja katoavaisuudesta".Kuolema "luonnollisena",ilman kyseenalaisia sielunsiirtymisiä tai luonnottomina taivaaseenpääsyinä.Luonto määrää kierron,ei edelliset sukupolvet, voit kyseenalaistaa koko jutun.Luonto vs uskonnot tieteen kehässä.(ei elämästä selviä hengissä!)

• tri

"Toisin kuin Buddha väitti, ihmisellä on sielu."

Tämä on yleinen väärinkäsitys: Buddha ei ole kieltänyt sielua, vaan on yrittänyt omalla tavallaan vapauttaa ihmisen omista sielua koskevista projektioistaan, jotta tämä tyhjentyneen mielen kanssa olisi oivaltanut aikanaan oman sielunsa.

Eli mielikuva omasta sielusta on on esteenä omalle sielukokemukselle -näilläkin termeillä asian voi ilmaista.

• tco
        tri kirjoitti:

"Toisin kuin Buddha väitti, ihmisellä on sielu."

Tämä on yleinen väärinkäsitys: Buddha ei ole kieltänyt sielua, vaan on yrittänyt omalla tavallaan vapauttaa ihmisen omista sielua koskevista projektioistaan, jotta tämä tyhjentyneen mielen kanssa olisi oivaltanut aikanaan oman sielunsa.

Eli mielikuva omasta sielusta on on esteenä omalle sielukokemukselle -näilläkin termeillä asian voi ilmaista.

Yhdyn tuohon, mielestäni tuota sieluttomuus asiaa ei kannata tehdä liian monimutkaiseksi sillä se on niitä asioita jotka näkee vasta sitten kun on siinä vaiheessa harjoittelua.

• tri

"Olisiko buddhalaisuuden sieluttomuus ja jälleensyntymä karma paradoksi ymmärrettävissä niin että olennolla joka syntyy menneiden elämien karma mukanaan ei ole sama itse kuin näillä menneiden elämien olennoilla? Tai yksinkertaisemmin sanottuna, ne eivät ole sama henkilö, vaan yksi saa osakseen jonkun toisen henkilön karman"

Kyllä menneiden elämien persoonat keikkuvat mukana, mutta ne ovat useimmilla vahvasti alitajunnassa enimmäkseen, joten oma tietoisuus ei niin yllä kuin heikosti.

Eli jo aivan pikkusena saadut kokemukset ja vaikutelmat pyyhkivät pois tietoisuudesta menneet elämät -joptka kuitenkin ovat taustalla.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe