Valkoiset läiskät hampaissa.

Marja

Moi,
Minulla on sellainen ongelma, että etuhampaissani on valkoisia läiskiä, jotka joskus lähes katoavat ja toisinaan taas loistavat niin etten kehtaa suutani avata... Olen huomannut että nämä läiskät tulevat näkyvämmiksi aina kun olen pitänyt suutani auki, esim. juoksulenkin jälkeen tai kun olen nukkunut suu auki. Etuhampaani ovat muutenkin aika suurikokoiset ja nuo inhottavat täplät vaan korostavat niitten kokoa:(
Mistä mahtaa olla kyse ja olisiko ongelmaa mahdollista hoitaa "kotikonstein"?
Kiitos jos vastaatte!

Marja

7

9975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ville

      On just sama juttu. Onkohan nuo jotain kiillevaurioita tai reiän alkuja??

    • Marja

      En usko että ainakaan omalla kohdallani on kyseessä reiän alku mutta kiillevaurio voisi olla, tai kalkinpuute. Saisipa nuo jotenkin pois, tavallaan pieni ongelma mutta kuitenkin ärsyttävä:/

      Marja

      • Hammaskeiju

        Minulla on ainakin valkoiset. Sorry, oli ihan pakko sanoa.

        Asiaan

        Itselläni oli molempien etuhampaiden ja niiden viereisten hampaiden välistä lähtenyt karies, joka alkuunsa näkyi vaaleana laikkuna. Olettaisin, että kiille ja hammasluu olivat irronneet toisistaan. Hymyilin jonkin aikaa hyvin vienosti kunnes menin hammaslääkäriin. Pikku juttu. Lääkäri porasi puolet kummastakin etuhampaasta pois ja laittoi tilalle vaalean muovi tmv. paikan. Pieni virhe mutta iso vika.

        Missä kohtaa ne laikut ovat, reunassa, välissä vai siellä sun täällä. Uskoisin, että hampaista on kuitenkin syystä tai toisesta kiille erkaantunut hammasluusta. Nyt suosittelen ehdottomasti menemistä hammaslääkärille ja mielummin vielä aika rivakasti. Jos mikä, niin hampaat ovat ihmiselle elintärkeät.


      • Salla
        Hammaskeiju kirjoitti:

        Minulla on ainakin valkoiset. Sorry, oli ihan pakko sanoa.

        Asiaan

        Itselläni oli molempien etuhampaiden ja niiden viereisten hampaiden välistä lähtenyt karies, joka alkuunsa näkyi vaaleana laikkuna. Olettaisin, että kiille ja hammasluu olivat irronneet toisistaan. Hymyilin jonkin aikaa hyvin vienosti kunnes menin hammaslääkäriin. Pikku juttu. Lääkäri porasi puolet kummastakin etuhampaasta pois ja laittoi tilalle vaalean muovi tmv. paikan. Pieni virhe mutta iso vika.

        Missä kohtaa ne laikut ovat, reunassa, välissä vai siellä sun täällä. Uskoisin, että hampaista on kuitenkin syystä tai toisesta kiille erkaantunut hammasluusta. Nyt suosittelen ehdottomasti menemistä hammaslääkärille ja mielummin vielä aika rivakasti. Jos mikä, niin hampaat ovat ihmiselle elintärkeät.

        Kamala mikä paniikki tuli viestejänne lukiessa. Aivan samanlaista on ollut mullakin noin 10-vuotiaasta asti - keskelle etuhampaita tulee silloin tällöin (jostain syystä etenkin flunssassa tai muuten suun ollessa tavallista limaisempi) sellaiset vaaleat alueet, leviävät aina samasta kohdasta, kunnes häipyvät. Itse asiassa hampaiden "kyljissä" on hiukan reiänalkua, mutta siinä kohtaa vaaleaa on pysyvästi, muualta lähtee aina melko nopeasti pois. Nyt säikähdin kun tuli taas sama epämieluisa efekti, mutta mistään ei tunnu löytävän tietoa. Pelkään kauheasti kysyä asiaa hammaslääkäriltä, mutta eipä niihin saa nykyisin yhteyttäkään.


    • Salla

      ... että hammasluu ei voi erkaantua kiilteestä. Tämä tiedoksi siltä varalta, että joku vielä lukee tämän ja alkaa stressata. Kävin siellä näyttämässä hamppejani, sanoivat, että kiille saattaa joillakin reagoida kuvatulla tavalla kuivuessaan. Mitään haittaa (paitsi toki kosmeettista) siitä ei ole. Minulta kysyttiin, missäpäin olen lapsuuteni viettänyt, kuulemma joillain alueilla on ajoittain ollut juomavedessä liikaa fluoria, mikä saattaa tehdä kiilteeseen värin epätasaisuutta. Myöhemmin juttelin äidin kanssa, hänellä on aivan samanlaista ollut ja sanoi minua odottaessaan syöneensä paljon fluoritabletteja... Nyt olen tyytyväinen ja erityisesti kun poistivat samalla ylimääräiset värjäytymät hampaista! :)

    • kjhjbhvg

      se on fluoroosia

    • Anonyymi

      Mulla samaa ollu jo mooonta vuotta. Luulisin että johtuu kalkki puutteesta, esim kynsissäkin on samat valkoiset läikät sillon tällön...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe