Pajeron muuttaminen pakuksi

Pajero -92

Hei

Pajero 2.5 otettu käyttön 08/92, aito Suomi-auto ja kaikki verot maksettu maasturin mukaan tähän asti. Nyt kaivattaisiin tarkkoja tietoja mitä Helkama-autolta on annettu ohjeeksi kyseisen auton muuttamisesta pakettiautoksi? Auto on tyypitetty pakettiautoksi edellisen omistajan toimesta vuonna -98, mitä tämä käytännössä merkitsee? Mitä muutoksia kyseiseen malliin 92/08 käyttöönotettuun pitää tehdä jotta siitä saadaan pakettiauto? Vastauksia etenkin niiltä jotka ovat asiat tarkistaneet Helkama-autolta? Missä vuosimallissa kulki helpon muutoksen tie ja missä vaikean? Jotkut ovat mainninneet että -93/05 jälkeen otetut Pajerot olisi helppo muuttaa vain ristikon laittamalla, onko tämä totta? Oikeista vastauksista kiitollinen..

10

2631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

      ... siellä luulisi olevan oikeaa tietoa kun ne muuttavat maastureita pakuiksi ihan työkseen. En tiedä Pajeroista mutta Toyota Land Cruiseria ainakin.

      Tässä linkki:
      http://www.maasturi-mattila.fi/

    • L-200

      No niin.

      Vai pajeron pakuksi muuto.
      No näin se käy, ja nämä tiedot ovat sitten jo tarkistettu A-katsastuskonttorilta ja pitävät kutinsa. Itselläni on kanssa tuo v-20 korimallin pajero.

      Eli,mitsun maahantuojalta saat ohjeen jossa sanotaan tylysti että kaikki penkit takaa pois, ml. turvavyöt. Tästä ei kannata hätääntyä. Katsastuskonttorilta sain ohjeet että takimmaiset lisäpenkit ja turvavyöt pois. Tämän jälkeen on asennettava kiinteä verkko etu-ja takapenkkiläisten väliin, kiinteä siten että verkon irroituksessa tarvitaan työkaluja. Verkon silmäväli on oltava 50 mm. Verkon saa muotoilla istuimen myötäiseksi, jolloin takamatkustajille jää myös jalkatilat.Kantavuuden puolesta henkilöluvuksi tulee 2 3 hlö.
      Itsellä tuo pakuksi muuttaminen on vakavan harkinnan alla, putoahan tuo D-vero ja vakuutusmaksut useita satoja euroja. Niin ja lisäetuna on se, että kun/koska autosta on jo autovero kertalleen maksettu niin jos joskus tulevaisuudessa haluaa autonsa taasen pakusta >henkilömalliksi niin se onnistuu muutoskatsastuksella ilman uutta autoveromaksua.

      Että semmoista.
      L-200.

      • L-200

        No niin.

        Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.

        Terveisin.
        L-200.


      • nättijussi
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.

        Terveisin.
        L-200.

        Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?

        Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?


      • L-200
        nättijussi kirjoitti:

        Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?

        Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?

        No niin.
        Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
        Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.


      • esa h
        L-200 kirjoitti:

        No niin.
        Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
        Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.

        Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86


      • L-200
        esa h kirjoitti:

        Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86

        No niin.

        Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.

        Terveisin.
        L-200.


      • esa h
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.

        Terveisin.
        L-200.

        Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.


      • L-200
        esa h kirjoitti:

        Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.

        No niin.

        No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.

        Terveisin.
        L-200.


      • Anonyymi
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.

        Terveisin.
        L-200.

        Jopa joo 🤔


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe