Hei
Pajero 2.5 otettu käyttön 08/92, aito Suomi-auto ja kaikki verot maksettu maasturin mukaan tähän asti. Nyt kaivattaisiin tarkkoja tietoja mitä Helkama-autolta on annettu ohjeeksi kyseisen auton muuttamisesta pakettiautoksi? Auto on tyypitetty pakettiautoksi edellisen omistajan toimesta vuonna -98, mitä tämä käytännössä merkitsee? Mitä muutoksia kyseiseen malliin 92/08 käyttöönotettuun pitää tehdä jotta siitä saadaan pakettiauto? Vastauksia etenkin niiltä jotka ovat asiat tarkistaneet Helkama-autolta? Missä vuosimallissa kulki helpon muutoksen tie ja missä vaikean? Jotkut ovat mainninneet että -93/05 jälkeen otetut Pajerot olisi helppo muuttaa vain ristikon laittamalla, onko tämä totta? Oikeista vastauksista kiitollinen..
Pajeron muuttaminen pakuksi
10
2631
Vastaukset
- Eki
... siellä luulisi olevan oikeaa tietoa kun ne muuttavat maastureita pakuiksi ihan työkseen. En tiedä Pajeroista mutta Toyota Land Cruiseria ainakin.
Tässä linkki:
http://www.maasturi-mattila.fi/ - L-200
No niin.
Vai pajeron pakuksi muuto.
No näin se käy, ja nämä tiedot ovat sitten jo tarkistettu A-katsastuskonttorilta ja pitävät kutinsa. Itselläni on kanssa tuo v-20 korimallin pajero.
Eli,mitsun maahantuojalta saat ohjeen jossa sanotaan tylysti että kaikki penkit takaa pois, ml. turvavyöt. Tästä ei kannata hätääntyä. Katsastuskonttorilta sain ohjeet että takimmaiset lisäpenkit ja turvavyöt pois. Tämän jälkeen on asennettava kiinteä verkko etu-ja takapenkkiläisten väliin, kiinteä siten että verkon irroituksessa tarvitaan työkaluja. Verkon silmäväli on oltava 50 mm. Verkon saa muotoilla istuimen myötäiseksi, jolloin takamatkustajille jää myös jalkatilat.Kantavuuden puolesta henkilöluvuksi tulee 2 3 hlö.
Itsellä tuo pakuksi muuttaminen on vakavan harkinnan alla, putoahan tuo D-vero ja vakuutusmaksut useita satoja euroja. Niin ja lisäetuna on se, että kun/koska autosta on jo autovero kertalleen maksettu niin jos joskus tulevaisuudessa haluaa autonsa taasen pakusta >henkilömalliksi niin se onnistuu muutoskatsastuksella ilman uutta autoveromaksua.
Että semmoista.
L-200.- L-200
No niin.
Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.
Terveisin.
L-200. - nättijussi
L-200 kirjoitti:
No niin.
Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.
Terveisin.
L-200.Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?
Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene? - L-200
nättijussi kirjoitti:
Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?
Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?No niin.
Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
Vetopaino ei muistaakseni muuttunut. - esa h
L-200 kirjoitti:
No niin.
Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86
- L-200
esa h kirjoitti:
Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86
No niin.
Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.
Terveisin.
L-200. - esa h
L-200 kirjoitti:
No niin.
Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.
Terveisin.
L-200.Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.
- L-200
esa h kirjoitti:
Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.
No niin.
No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.
Terveisin.
L-200. - Anonyymi
L-200 kirjoitti:
No niin.
No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.
Terveisin.
L-200.Jopa joo 🤔
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984