Pajeron muuttaminen pakuksi

Pajero -92

Hei

Pajero 2.5 otettu käyttön 08/92, aito Suomi-auto ja kaikki verot maksettu maasturin mukaan tähän asti. Nyt kaivattaisiin tarkkoja tietoja mitä Helkama-autolta on annettu ohjeeksi kyseisen auton muuttamisesta pakettiautoksi? Auto on tyypitetty pakettiautoksi edellisen omistajan toimesta vuonna -98, mitä tämä käytännössä merkitsee? Mitä muutoksia kyseiseen malliin 92/08 käyttöönotettuun pitää tehdä jotta siitä saadaan pakettiauto? Vastauksia etenkin niiltä jotka ovat asiat tarkistaneet Helkama-autolta? Missä vuosimallissa kulki helpon muutoksen tie ja missä vaikean? Jotkut ovat mainninneet että -93/05 jälkeen otetut Pajerot olisi helppo muuttaa vain ristikon laittamalla, onko tämä totta? Oikeista vastauksista kiitollinen..

10

2703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

      ... siellä luulisi olevan oikeaa tietoa kun ne muuttavat maastureita pakuiksi ihan työkseen. En tiedä Pajeroista mutta Toyota Land Cruiseria ainakin.

      Tässä linkki:
      http://www.maasturi-mattila.fi/

    • L-200

      No niin.

      Vai pajeron pakuksi muuto.
      No näin se käy, ja nämä tiedot ovat sitten jo tarkistettu A-katsastuskonttorilta ja pitävät kutinsa. Itselläni on kanssa tuo v-20 korimallin pajero.

      Eli,mitsun maahantuojalta saat ohjeen jossa sanotaan tylysti että kaikki penkit takaa pois, ml. turvavyöt. Tästä ei kannata hätääntyä. Katsastuskonttorilta sain ohjeet että takimmaiset lisäpenkit ja turvavyöt pois. Tämän jälkeen on asennettava kiinteä verkko etu-ja takapenkkiläisten väliin, kiinteä siten että verkon irroituksessa tarvitaan työkaluja. Verkon silmäväli on oltava 50 mm. Verkon saa muotoilla istuimen myötäiseksi, jolloin takamatkustajille jää myös jalkatilat.Kantavuuden puolesta henkilöluvuksi tulee 2 3 hlö.
      Itsellä tuo pakuksi muuttaminen on vakavan harkinnan alla, putoahan tuo D-vero ja vakuutusmaksut useita satoja euroja. Niin ja lisäetuna on se, että kun/koska autosta on jo autovero kertalleen maksettu niin jos joskus tulevaisuudessa haluaa autonsa taasen pakusta >henkilömalliksi niin se onnistuu muutoskatsastuksella ilman uutta autoveromaksua.

      Että semmoista.
      L-200.

      • L-200

        No niin.

        Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.

        Terveisin.
        L-200.


      • nättijussi
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.

        Terveisin.
        L-200.

        Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?

        Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?


      • L-200
        nättijussi kirjoitti:

        Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?

        Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?

        No niin.
        Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
        Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.


      • esa h
        L-200 kirjoitti:

        No niin.
        Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
        Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.

        Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86


      • L-200
        esa h kirjoitti:

        Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86

        No niin.

        Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.

        Terveisin.
        L-200.


      • esa h
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.

        Terveisin.
        L-200.

        Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.


      • L-200
        esa h kirjoitti:

        Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.

        No niin.

        No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.

        Terveisin.
        L-200.


      • Anonyymi
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.

        Terveisin.
        L-200.

        Jopa joo 🤔


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      73
      3121
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2246
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2063
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe