Pajeron muuttaminen pakuksi

Pajero -92

Hei

Pajero 2.5 otettu käyttön 08/92, aito Suomi-auto ja kaikki verot maksettu maasturin mukaan tähän asti. Nyt kaivattaisiin tarkkoja tietoja mitä Helkama-autolta on annettu ohjeeksi kyseisen auton muuttamisesta pakettiautoksi? Auto on tyypitetty pakettiautoksi edellisen omistajan toimesta vuonna -98, mitä tämä käytännössä merkitsee? Mitä muutoksia kyseiseen malliin 92/08 käyttöönotettuun pitää tehdä jotta siitä saadaan pakettiauto? Vastauksia etenkin niiltä jotka ovat asiat tarkistaneet Helkama-autolta? Missä vuosimallissa kulki helpon muutoksen tie ja missä vaikean? Jotkut ovat mainninneet että -93/05 jälkeen otetut Pajerot olisi helppo muuttaa vain ristikon laittamalla, onko tämä totta? Oikeista vastauksista kiitollinen..

10

2674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

      ... siellä luulisi olevan oikeaa tietoa kun ne muuttavat maastureita pakuiksi ihan työkseen. En tiedä Pajeroista mutta Toyota Land Cruiseria ainakin.

      Tässä linkki:
      http://www.maasturi-mattila.fi/

    • L-200

      No niin.

      Vai pajeron pakuksi muuto.
      No näin se käy, ja nämä tiedot ovat sitten jo tarkistettu A-katsastuskonttorilta ja pitävät kutinsa. Itselläni on kanssa tuo v-20 korimallin pajero.

      Eli,mitsun maahantuojalta saat ohjeen jossa sanotaan tylysti että kaikki penkit takaa pois, ml. turvavyöt. Tästä ei kannata hätääntyä. Katsastuskonttorilta sain ohjeet että takimmaiset lisäpenkit ja turvavyöt pois. Tämän jälkeen on asennettava kiinteä verkko etu-ja takapenkkiläisten väliin, kiinteä siten että verkon irroituksessa tarvitaan työkaluja. Verkon silmäväli on oltava 50 mm. Verkon saa muotoilla istuimen myötäiseksi, jolloin takamatkustajille jää myös jalkatilat.Kantavuuden puolesta henkilöluvuksi tulee 2 3 hlö.
      Itsellä tuo pakuksi muuttaminen on vakavan harkinnan alla, putoahan tuo D-vero ja vakuutusmaksut useita satoja euroja. Niin ja lisäetuna on se, että kun/koska autosta on jo autovero kertalleen maksettu niin jos joskus tulevaisuudessa haluaa autonsa taasen pakusta >henkilömalliksi niin se onnistuu muutoskatsastuksella ilman uutta autoveromaksua.

      Että semmoista.
      L-200.

      • L-200

        No niin.

        Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.

        Terveisin.
        L-200.


      • nättijussi
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        Eli lisäys edelliseen tekstiin. Autosta pitää olla kannettu täysi autovero että sen saa muutokatsastuttua pakuksi 2 3 hlö, pehmeillä penkeillä. Jos ei ole kannettu täyttä autoveroa niin sitten muutos menee 1 1 hlö, tai edessä on korimuutostyöt(korotus). Tämä unohtui mainita ed. tekstissä. Kannetun autoveron määrä selviää katsastuskonttorilta kysymällä, samoin sieltä saa hyvät, selkeät ohjeen muutostyöhön.

        Terveisin.
        L-200.

        Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?

        Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?


      • L-200
        nättijussi kirjoitti:

        Tuota... täytyykö verkon olla metallista vai mistä, käykö esim kankainen joustava ns. kuormansidonta verkko? Pitääkö verkko olla aina ajossa kiinni (saahan hiacestakin poistaa väliseinän), vai saako ratsiassa sakot? Voiko vanhemmistakin -90 tehdä em. mainitun pakun sillä niistähän on kannettu vain 30%, -91 eteenpäin 50% ja muistaakseni -93 eteenpäin tuli se täysi henkilöauton vero. Miten täysi autovero tulee ymmärtää?

        Ja miten käy vetopainon, ei kai vain pienene?

        No niin.
        Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
        Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.


      • esa h
        L-200 kirjoitti:

        No niin.
        Eli,ihan hyttysverkko ei käy. Minulle katsastusmimes sanoi että laita muovitetusta metalliverkosta>ei tule ongelmaa kestävyyden suhteen. Ilmeisesti verkon tulee kestää jonkun verran rasitusta, kolaritilanteita ajatelen. Verkko on oltava kiinteästi asennettu, eli ei saa poistaa, mikäli tavaratila on lyhyempi kuin matkustamo. Matkustamoksi lasketaan ohjauspyörän keskeltä takapenkin selkänojan takaosaan oleva osa.Tästä taaksepäin on sitten tavaratilaa, eli pakussa tavaratilan on oltava suurempi kuin matkustamo. Ilmeisesti tämä pakuksi muuton autuus koskee vain noita 5/93 jälkeen rekisteröityjä maastureita, eli autovero on ollut tuo täysi 100%.
        Vetopaino ei muistaakseni muuttunut.

        Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86


      • L-200
        esa h kirjoitti:

        Mulla ennen muutosta jarrulisena 3500 kg pakettiautoksi muutetuna oma paino 1800kg -jarrulisena 1800kg. Viime syksynä tuli muutos maastopaketti autolla saa vetää oman painon 1.5 kartaisesti eli nyt saan vetää jarrullisena 2700 kg.Pajeroni on -86

        No niin.

        Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.

        Terveisin.
        L-200.


      • esa h
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        Vai on se muuttunut, no olin sitten väärässä, tunnustan. No tässähän se sitten tuli oikaistua tuokin asia ja hyvä niin ettei tule levitettyä väärää tietoa ja näin ollen pahaa mieltä, kiitos oikaisusta.

        Terveisin.
        L-200.

        Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.


      • L-200
        esa h kirjoitti:

        Kiitoksia. Tosta 5/93 etenpäin en tiedä ovatko muuttuneet.siis vetopainot.Tuo vähän kummastuttaa kun tyypitetty paketti autoksi jo -92 tuolla edellä mainittu ,siis mun käsitys ennen 5/93 rekistöröity muutetaan paketiksi joutuu tehdä korimuutoksen tavaratila vähintään 3 kuutiota minimi korkeus 130 cm.

        No niin.

        No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.

        Terveisin.
        L-200.


      • Anonyymi
        L-200 kirjoitti:

        No niin.

        No itsekkin nyt vasta huomasin tuon. Voi muuten olla niinkuin sanot, että vaatiivat konttorilla tuon 3:n kuution tavaratilan ja tuon korkeuden. Jos noin menisi niin en lähtisi kyllä tekemään, vaan vaihtaisin suosiolla uudempaan jonka voi rekisteröidä pakuksi ilman korimuutoksia.

        Terveisin.
        L-200.

        Jopa joo 🤔


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      147
      6822
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2508
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      47
      1720
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1401
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1252
    6. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1107
    7. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1063
    8. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1055
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1049
    10. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      976
    Aihe