irtisanoutuminen

ahdistunut

Onko oikein ja eettistä sanoutua irti vuoden määräaikaisesta työsuhteesta(loppuu maaliskuun loppuun mennessä)lopputyöntekemisen vuoksi.Sitooko määräaikainen työsuhde, (niinkuin palkkasihteeri kertoi minulle) sen enempää kuin muukaan työsuhde molemmin puolisesti ja päteekö 14 vrk irtisanomisaika määräaikaisessa työsuhteessa varmasti?
Kuinka kertoa asiasta pomoille hienovaraissti ja ja ketään loukkaamatta. Vuosilomaa olisi käytössä palkkasihteerin mukaan 17 vrk, joten voinko lopettaa työteon tähän paikkaan jos irtisanoudun. Kiitos etukäteen vastaajille!

23

40997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susa

      Heippa

      Mielestäni määräaikainen työsuhde sitoo aina määräpäivään asti, ellei työsopimuksessa ole erillisesti sovittu irtisanomisista. Kannattaisiko sinun harkita sairaslomaa tuo loppusilaus, silloin ei tule ainakaan ongelmia matkaan ja liksa juoksee loppuun asti

    • lkjhjlkg

      Määräaikainen työsuhde eroaa "normaalista" toistaiseksi voimassa olevasta työsuhteesta juuri siinä, ettei työsuhteen irtisanominen ole noin vain mahdollista. Se sitoo siihen ennalta sovittuun määräpäivään asti jos ei muuta ole nimenomaan sovittu. Eli et voi irtisanoutua. Sopimus voidaan kyllä purkaa joko työlainsäänössä tai työsopimuksessa mainituilla perusteilla. Mutta käytännössä olet kyllä nyt kiinni siinä sopimuksessa siihen sovittuun loppumispäivään asti.

      • vink

        Läärille vaan ja masennuksesta ja burnoutista muutaman kuukauden sairasloma, palkka juoksee ja jos potkut tulee niin työnantajan voi viedä käräjille laittomasta irtisanomisesta. Yksityiselle lääkärille siis eikä puoskarille.


      • Bertil
        vink kirjoitti:

        Läärille vaan ja masennuksesta ja burnoutista muutaman kuukauden sairasloma, palkka juoksee ja jos potkut tulee niin työnantajan voi viedä käräjille laittomasta irtisanomisesta. Yksityiselle lääkärille siis eikä puoskarille.

        Älkää puhuko paskaa. Irtisanoutuminen täysin mahdollista 1 kk:n varoitusajalla.


      • Minä
        Bertil kirjoitti:

        Älkää puhuko paskaa. Irtisanoutuminen täysin mahdollista 1 kk:n varoitusajalla.

        Kyllähän se olet sinä joka ei asiasta tiedä mitään. Sopii lukea työsopimuslakia jos ei usko. Määräaikainen työsopimus on nimenomaan osapuolten välinen sopimus, jossa on jo etukäteen sovittu, mihin asti työsuhde kestää. Toisin sanoen päättymispäivästä sovitaan sitovasti kun sopimus allekirjoitetaan. Sopimukseen voi ottaa pykälän, jossa annetaan mahdollisuus päättää työsuhde irtisanomalla sopimus, mutta jos siitä ei erikseen ole sovittu, ei sellaista oikeutta ole. Purkuperusteet (joka on eri asia kuin irtisanominen) ovat aina olemassa, oli sitten sovittu mitä tahansa. Mutta työsopimuksen purkamiseen pitää olla "rankkoja" syitä. Esim. että työnantaja ei maksa palkkaa sovitusti tai että työpaikalla ei noudateta työturvallisuuslainsäädäntöä tms.


      • Inka
        vink kirjoitti:

        Läärille vaan ja masennuksesta ja burnoutista muutaman kuukauden sairasloma, palkka juoksee ja jos potkut tulee niin työnantajan voi viedä käräjille laittomasta irtisanomisesta. Yksityiselle lääkärille siis eikä puoskarille.

        Arvaa ottaako päähän lukea tuollaista, kun itsellä oli ihan oikeasti masennus ja burn out?
        Toiset sitten vaan käyttää sitä hyväkseen ja sillä aiheutetaan se, ettei kohta masennus kelpaa enää syyksi sairaslomalle.
        Tunkekaa mieluumin kätenne jonkin koneen väliin ihan rehellisesti.

        Ja ps. itse en edes saanut saikkaria vaan minut passitettiin työnantajan maksamalle psykiatrille, että ei ne tosta vaan anna saikkaria penkomatta pääkopan sisällöt ensiksi.


      • magnumjulius
        Inka kirjoitti:

        Arvaa ottaako päähän lukea tuollaista, kun itsellä oli ihan oikeasti masennus ja burn out?
        Toiset sitten vaan käyttää sitä hyväkseen ja sillä aiheutetaan se, ettei kohta masennus kelpaa enää syyksi sairaslomalle.
        Tunkekaa mieluumin kätenne jonkin koneen väliin ihan rehellisesti.

        Ja ps. itse en edes saanut saikkaria vaan minut passitettiin työnantajan maksamalle psykiatrille, että ei ne tosta vaan anna saikkaria penkomatta pääkopan sisällöt ensiksi.

        Olen ollut töissä yli vuoden nyt ja minulle ilmoitettiiin tänään ilman syytä,että työsopimus on loppunut.Olen kuuliaisesti tehnyt töitä joka päivä,en koskaan ollut sairaslomalla,en myöhästellyt,käyttäydyin ystävällisesti ja kiiressä jaksoin olla rauhallinen ja pitkämielinen,Tein aina työtä käskettyä enkä laiskotellut ja en edes käynyt tupakalla(en polta enkä juo) ja nyt minut heitetään pihalle jonkun ihmeen organisaatiojutun takia.Että ottaa päähän.jos olen tehnyt virheitä ,haluasin tietää.Muut pitivät kesällä kuukauden mittaisia lomia ja minä en pitänyt kuin yhden päivän,koska töissä oli kiirettä ja tässä on kiitos.edes esimiehet eivät uskaltaneet katsoa mua silmiin kun tiesivät että multa loppuu soppari.On niin epäreilua,kun on ollut kuuliainen työntekijä jo yli vuoden ja mulle ei voi edes kertoa syytä miksi.Olen myös nuori ja urheilullinen.ehdin jo pitää paikasta ja työntekijöistä.Tämä oli iso yllätys.Taas saa elää epävarmuudessa miten tästä eteenpäin,luulin jo että olin löytänyt pysyvän työpaikan,en varmaan koskaan tule saamaan vakituista työtä...Voimaa kaikille työttömille.


    • Mikko

      Voit irtisanoutua koska tahansa työstäsi ja lyhyen työsuhteen irtisanomisaika on 14Vrk. Normaali työsopimus rajaa sen ajan jonka työnantaja on sitoutunut pitämään sinut työssä. Työnantaja voi purkaa määräaikaisenkin sopimuksen mikäli voimassaolevia työelämän sääntöjä ei noudateta.

      Loma ja työlopetusajankohta pitää sopia.

      • ?????????????????

        Mistä ihmeestä teillä ihmiset on tällaisia käsityksiä: "Voit irtisanoutua koska tahansa työstäsi ja lyhyen työsuhteen irtisanomisaika on 14Vrk. Normaali työsopimus rajaa sen ajan jonka työnantaja on sitoutunut pitämään sinut työssä."

        Ihan täyttä sontaa!!! Tällä kysyjällä on kyseessä määräaikainen työsuhde. Ei siitä noin vain irtisanouduta. Kirjoittakaa nyt joku lakimies tänne millintarkasti oikein selostus, ettei kukaan enää jauha paskaa ja levitä höpöjuttuja.


      • pop
        ????????????????? kirjoitti:

        Mistä ihmeestä teillä ihmiset on tällaisia käsityksiä: "Voit irtisanoutua koska tahansa työstäsi ja lyhyen työsuhteen irtisanomisaika on 14Vrk. Normaali työsopimus rajaa sen ajan jonka työnantaja on sitoutunut pitämään sinut työssä."

        Ihan täyttä sontaa!!! Tällä kysyjällä on kyseessä määräaikainen työsuhde. Ei siitä noin vain irtisanouduta. Kirjoittakaa nyt joku lakimies tänne millintarkasti oikein selostus, ettei kukaan enää jauha paskaa ja levitä höpöjuttuja.

        ...työsopimuslaki sanoo ainakin seuraavaa (lähteenä Finlex):
        Työsopimuslaki 26.1.2001/55, 6. luku, pykälä 1:
        "Määräaikaiset sopimukset

        Määräaikainen työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.

        Jos työsopimuksen päättymisen ajankohta on vain työnantajan tiedossa, hänen on ilmoitettava työntekijälle työsopimuksen päättymisestä viipymättä päättymisajankohdan tultua hänen tietoonsa.

        Viittä vuotta pidemmäksi määräajaksi tehty työsopimus on viiden vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä irtisanottavissa samoin perustein ja menettelytavoin kuin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. "

        Siis "--- päättyy ilman irtisanomista ---" eli irtisanominen on mahdollista? Missään ei tuolla juuri tuon enempää mainita määräaikaisesta sopimuksesta (paitsi että sopimuksen tekeminen määräaikaiseksi on perusteltava), joten olettaisin normaalien irtisanomisaikojen pätevän. Vai onko tuo ymmärrettävissä niin, että alle viiden vuoden sopparit on jollain tavalla sitovampia?


      • ahdistunut
        pop kirjoitti:

        ...työsopimuslaki sanoo ainakin seuraavaa (lähteenä Finlex):
        Työsopimuslaki 26.1.2001/55, 6. luku, pykälä 1:
        "Määräaikaiset sopimukset

        Määräaikainen työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.

        Jos työsopimuksen päättymisen ajankohta on vain työnantajan tiedossa, hänen on ilmoitettava työntekijälle työsopimuksen päättymisestä viipymättä päättymisajankohdan tultua hänen tietoonsa.

        Viittä vuotta pidemmäksi määräajaksi tehty työsopimus on viiden vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä irtisanottavissa samoin perustein ja menettelytavoin kuin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. "

        Siis "--- päättyy ilman irtisanomista ---" eli irtisanominen on mahdollista? Missään ei tuolla juuri tuon enempää mainita määräaikaisesta sopimuksesta (paitsi että sopimuksen tekeminen määräaikaiseksi on perusteltava), joten olettaisin normaalien irtisanomisaikojen pätevän. Vai onko tuo ymmärrettävissä niin, että alle viiden vuoden sopparit on jollain tavalla sitovampia?

        Olettaisin että ei auta muuta kuin kärsiä kakku loppuun.
        minulla on jo kertynyt täydet vuosilomat, joten voinko pitää ne ennen työsopimukseni loppumista vaikka työnantaja sanookin ettei lomia kerkeä/saa pitää?Pääsis ainakin kuukautta ennen maaliskuun loppua pois ennen työsuhteen loppumista? tietääkö joku?


      • Ritu

        Puoli vuotta sitten irtisanouduin määräaikaisesta työsuhteestani, tein äitiysloman sijaisuutta. Irtisanouduin, koska sain vakituisen työpaikan, jossa työt alkoivat 2 kk ennen kuin määräaikainen työsuhteeni olisi päättynyt. Irtisanomisaikani oli 14 vrk, ja kun siirryin saman työnantajan alaiseen toiseen yksikköön töihin, (yksikkö, jolla lukuisia toimipisteitä ympäri etelä-Suomen), ei minulta ns. palaneet siihen saakka ansaitut vuosilomapäivätkään, ja tänä vuonna minulla on jo täydet vuosilomat.


      • ahdistunut
        Ritu kirjoitti:

        Puoli vuotta sitten irtisanouduin määräaikaisesta työsuhteestani, tein äitiysloman sijaisuutta. Irtisanouduin, koska sain vakituisen työpaikan, jossa työt alkoivat 2 kk ennen kuin määräaikainen työsuhteeni olisi päättynyt. Irtisanomisaikani oli 14 vrk, ja kun siirryin saman työnantajan alaiseen toiseen yksikköön töihin, (yksikkö, jolla lukuisia toimipisteitä ympäri etelä-Suomen), ei minulta ns. palaneet siihen saakka ansaitut vuosilomapäivätkään, ja tänä vuonna minulla on jo täydet vuosilomat.

        Oliko irtisanoutuminen millainen prosessi, varmaan auttoi se, että työnantaja ei vaihtunut?


      • joku vaan
        ahdistunut kirjoitti:

        Olettaisin että ei auta muuta kuin kärsiä kakku loppuun.
        minulla on jo kertynyt täydet vuosilomat, joten voinko pitää ne ennen työsopimukseni loppumista vaikka työnantaja sanookin ettei lomia kerkeä/saa pitää?Pääsis ainakin kuukautta ennen maaliskuun loppua pois ennen työsuhteen loppumista? tietääkö joku?

        Käsittääkseni lomista voi työnanajan kanssa sopia pidetäänkö ne pois ennen työsuhteen päättymistä vai maksetaanko ne siten lopputilin yhteydessä.

        Laki käsittääkseni velvoittaa työnantaja korvaaman kertyneet lomapäivät tavalla tai toisella, niitä ei niin vain voi menetää.


      • Pumba
        ahdistunut kirjoitti:

        Oliko irtisanoutuminen millainen prosessi, varmaan auttoi se, että työnantaja ei vaihtunut?

        Työnantajan on noudatettava seuraavia irtisanomisaikoja (ellei työ- tai virkaehtosopimuksessa tai työsopimuksessa ole sovittu toisin) (kuva)
        * 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden
        * yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut 1-4 vuotta
        * kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 4-8 vuotta
        * neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 8-12 vuotta
        * kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta

        Työntekijän on noudatettava seuraavia irtisanoutumisaikoja (ellei työ- tai virkaehtosopimuksessa tai työsopimuksessa ole sovittu toisin) (kuva)
        * 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta
        * yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta

        Itse irtisanouduin tänään määräaikaisesta työsopimuksesta. 2 viikkoa irtisanoutumisaika.
        Aloitin työt huhtikuussa, työt kestäisivät vielä touko-kesäkuulle. Syy tähän, vakituinen työpaikka toisessa firmassa.


      • keksa
        pop kirjoitti:

        ...työsopimuslaki sanoo ainakin seuraavaa (lähteenä Finlex):
        Työsopimuslaki 26.1.2001/55, 6. luku, pykälä 1:
        "Määräaikaiset sopimukset

        Määräaikainen työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.

        Jos työsopimuksen päättymisen ajankohta on vain työnantajan tiedossa, hänen on ilmoitettava työntekijälle työsopimuksen päättymisestä viipymättä päättymisajankohdan tultua hänen tietoonsa.

        Viittä vuotta pidemmäksi määräajaksi tehty työsopimus on viiden vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä irtisanottavissa samoin perustein ja menettelytavoin kuin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. "

        Siis "--- päättyy ilman irtisanomista ---" eli irtisanominen on mahdollista? Missään ei tuolla juuri tuon enempää mainita määräaikaisesta sopimuksesta (paitsi että sopimuksen tekeminen määräaikaiseksi on perusteltava), joten olettaisin normaalien irtisanomisaikojen pätevän. Vai onko tuo ymmärrettävissä niin, että alle viiden vuoden sopparit on jollain tavalla sitovampia?

        "päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä"

        eli ei voi irtisanoa, kun se päättyy määräajan mennessä umpeen automaagisesti.


      • keksa
        Pumba kirjoitti:

        Työnantajan on noudatettava seuraavia irtisanomisaikoja (ellei työ- tai virkaehtosopimuksessa tai työsopimuksessa ole sovittu toisin) (kuva)
        * 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään vuoden
        * yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut 1-4 vuotta
        * kaksi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 4-8 vuotta
        * neljä kuukautta, jos työsuhde on jatkunut 8-12 vuotta
        * kuusi kuukautta, jos työsuhde on jatkunut yli 12 vuotta

        Työntekijän on noudatettava seuraavia irtisanoutumisaikoja (ellei työ- tai virkaehtosopimuksessa tai työsopimuksessa ole sovittu toisin) (kuva)
        * 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta
        * yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta

        Itse irtisanouduin tänään määräaikaisesta työsopimuksesta. 2 viikkoa irtisanoutumisaika.
        Aloitin työt huhtikuussa, työt kestäisivät vielä touko-kesäkuulle. Syy tähän, vakituinen työpaikka toisessa firmassa.

        meinaan määräaikaiset työsuhteet kuuluu tuohon sulla suluissa olevaan "tai työsopimuksessa ole sovittu toisin"

        "Olen saanut uuden työpaikan, mutta minulla on määräaikainen työsopimus nykyisen työnantajani kanssa. Kuinka pitkä irtisanomisaika minulla on?"

        -Irtisanomisajat pätevät vain toistaiseksi voimassa olevissa työsuhteissa. Määräaikainen työsopimus päättyy vasta määräajan umpeuduttua, ellei työsopimukseen ole erikseen kirjattu irtisanomisaikaa. Voit kuitenkin yrittää neuvotella asiasta nykyisen työnantajasi kanssa.

        http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/usein_kysyttya/


    • +-20

      Hei, sanoidun irti ja saan 2 viikkoa palkkaa, mitä teen, jos sairastun tänä aikan , muutaako se, mitään? Käytän irtisanomisaikaan ylityöpäiviä?
      vastakaa pian, kiitos

      • Viestisi perusteella

        Riippuu siitä, milloin työsopimuksesi päättyy. Normaalisti sen pitäisi päättyä irtisanomisajan päätyttyä, sinun tapauksessasi 14 vrk:n kuluttua irtisanomisesta. Työsopimuksesi pitäisi siis olla voimassa, vaikka oletkin ns. ylityövapaalla, ja kaikki jatkuu ennallaan.


    • nenna909080

      Itse purin viikko sitten määrä-aikaisen sopimuksen. Koe aika oli 4kk joten kun ilmoitin että puran työsopimuksen se purkaantui heti, ja sain lähteä. Jos ei olisi ollut koe-aikaa niin sitten saa määrä-aikaisen sopimuksen purkaa vain todella painavalla syyllä. Sopimuksessa luki erikseen että noudatetaan työehtosopimuksen mukaisia irtisanomisaikoja eli tässä tapauksessa olisi ollut 14vkr jos koeaika olisi ollut jo ohi. Riippuu sopimuksesta onkos siinä määritelty koeaikaa, onko sitä jäljellä, onko määritelty irisanomisaikaa ym, muuten määräaikaisessa työsopimuksessa on kiinni, jollei ole todella hyvä syytä sitä purkaa/irtisanoa, mutta parempi paikka ei ole siis hyvä syy.

    • Miten mahtaa olla

      Määräaikaisen työsuhteen voi lopettaa kesken sopimuksen. Jos työntekijä ilmoittaa lopettavansa työt, niin hakeeko työnantaja hänet töihin vaikka väkisin??! Työntekijälle ei ymmärtääkseni voi langettaa sanktiota, vaikka hän ei työskentele määräaikaisen sopimuksen loppuun asti?

      Tiedän useampia tapauksia, joissa työntekijä on itse irtisanoutunut määräaikaisesta työsuhteestaan. Määaikaista työsopimusta on ollut jäljellä useita kuukausia. Tosiasiallinen syy on ollut joko työmotivaation puute tai jatkuva työpaikkakiusaaminen ja huono työilmapiiri.

      Koeaikana työsopimus voidaan purkaa välittömästi, ilman irtisanomisaikaa. Tämä voi tapahtua joko työntekijän tai työnantajan taholta.

    • Luuserit luovuttaa

      Kyllähän noita määräaikaisesta työsopimuksesta irtisanoutumisia voidaan jossain radikaaleissa tapauksissa käydä läpi myös käräjäoikeudessa. Määräaikaisen työsopimuksen voi mielestäni vain purkaa, mutta silloin pitää olla järeitä syitä pakissa. Kukaan ei voi aseella uhaten pakottaa töihin, mutta kyllä siitä sanktioita tulee jos ei sovittua hommaa tee loppuun saakka.

      http://irtisanoutuminen.fi/irtisanoutuminen-maaraaikaisesta-tyosopimuksesta/

    • x53

      Määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa, tämä on sääntö. Tosielämässä kuitenkin on niin, että kenenkään ei kannata työntekijää pitää vastentahtoisesti ja väkisin työpaikassa. Siksi asioista yleensä pystyy sopimaan työnantajan kanssa, eli hopi hopi neuvottelemaan. Jos pystyt esim. olemaan muutaman viikon ja vaikka perehdyttämään seuraajaasi tehtävään, niin se saattaa työnantajan kannalta olla hyvä ratkaisu, etkä edes polta siltoja takanasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe