HAMPAIDEN NARSKUTTELU

liisa

Vaivaako ketään muuta täällä hampaiden narskuttelu? Itseäni kyseinen juttu on vaivannut ties kuinka kauan. Välillä aamuisin leukaa ja päätä särkee narskuttelun takia, ja alkaa pikkuhiljaa pelottaa että legot tippuu suusta..=( Sain hammaslääkäriltä purentakiskonkin, mutta sitä ei pysty yöllä käyttämään.. Olisko mitään ns. kotikonsteja vaivaan?

22

10324

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla

      Hei! Minulla on myös sama vaiva. Sain juuri purentakiskon, jota odotin kuin kuuta nousevaa. Nyt pettymyksekseni huomasin, että hampaat tulevat todella kipeiksi ikeniä myöten sitä pitäessäni:(. Kiinnostaisi tietää miksi sinä et pysty käyttämään kiskoa? Ja toivottavasti joku viisas kertoo niitä pyytämiäsi kotikonsteja! :)

      • liisa

        Mulla on kanssa sama ongelma, että hampaat tulee kamalan kipeiksi, ja jos yritän nukkua purentakiskon kanssa, niin en todellakaan saa unta kun se tuntuu puristaa niin kovasti, vaikka pitäis olla oikean kokoinen. Ja yöllä sitten ei oo kivaa herätä unenpöpperöisenä ja panikoida että mikä mulla on suussa=)..Mutta ehkä siihenki tottuis jos jaksais yrittää.


      • Milla
        liisa kirjoitti:

        Mulla on kanssa sama ongelma, että hampaat tulee kamalan kipeiksi, ja jos yritän nukkua purentakiskon kanssa, niin en todellakaan saa unta kun se tuntuu puristaa niin kovasti, vaikka pitäis olla oikean kokoinen. Ja yöllä sitten ei oo kivaa herätä unenpöpperöisenä ja panikoida että mikä mulla on suussa=)..Mutta ehkä siihenki tottuis jos jaksais yrittää.

        Se hampaiden kipeytyminen kiskon yhteydessä on sitten ilmeisesti yleistä. Taidan yrittää taistella kiskon kanssa vielä pari yötä ja sitten soitan hammaslääkäriin ja kysyn neuvoa. Eihän se hammaskisko ilmainen ollut, joten luulisi, että sen pitäisi auttaa eikä aiheuttaa lisää kipua!

        Minulla kiskon kanssa on käynyt niin, että en ole saanut pidettyä sitä yhtään kokonaista yötä hampaissa, kun olen herännyt kivun takia yöllä. Jospa sitä pitäisi vaan yrittää pitää ainakin pari kokonaista yötä peräkkäin, jotta siihen tottuisi.


      • MPee
        Milla kirjoitti:

        Se hampaiden kipeytyminen kiskon yhteydessä on sitten ilmeisesti yleistä. Taidan yrittää taistella kiskon kanssa vielä pari yötä ja sitten soitan hammaslääkäriin ja kysyn neuvoa. Eihän se hammaskisko ilmainen ollut, joten luulisi, että sen pitäisi auttaa eikä aiheuttaa lisää kipua!

        Minulla kiskon kanssa on käynyt niin, että en ole saanut pidettyä sitä yhtään kokonaista yötä hampaissa, kun olen herännyt kivun takia yöllä. Jospa sitä pitäisi vaan yrittää pitää ainakin pari kokonaista yötä peräkkäin, jotta siihen tottuisi.

        Purentakiskoon -kuten kaikkiin ylimääräisiin suuhunpantaviin- täytyy totutella. Se vaatii sisua ja pitkäjänteisyyttä. Yrittäkää vain sitkeästi pitää kiskoa. Voittehan aloittaa jo aiemmin illalla, pidätte pienissä jaksoissa, kunnes hiukan totutte. Jos kisko tuntuu parin viikonkin sinnikkään käytön jälkeen tiukalta, varatkaa aika hammaslääkäriin ja pyytäkää keventämään sitä hiukan. Tällöin se ei purista niin pahasti. Kisko on kuitenkin valmistettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, joten sitä tulisi pystyä käyttämään sellaisena kuin sen vastaanotolta mukaanne saatte.


      • Päivisin
        liisa kirjoitti:

        Mulla on kanssa sama ongelma, että hampaat tulee kamalan kipeiksi, ja jos yritän nukkua purentakiskon kanssa, niin en todellakaan saa unta kun se tuntuu puristaa niin kovasti, vaikka pitäis olla oikean kokoinen. Ja yöllä sitten ei oo kivaa herätä unenpöpperöisenä ja panikoida että mikä mulla on suussa=)..Mutta ehkä siihenki tottuis jos jaksais yrittää.

        Siihen tottuu, kun pitää päivisin ensin vain hetken kerrallaan ja sitten aina pidemmän aikaa (En suosittele vinkkiä, jos olet asiakaspalvelutyössä;)!


    • piiku

      itse sain purentakiskon noin pari vuotta sitten,ensi alkuun mustakin tuntui että sitä ei voi käyttää koska hampaat tulivat kipeiksi mutta en antanut periksi vaan laitoin joka ilta kiskot suuhun ja nyt en enää osaa ilman niitä nukkuakkaan.Nykyään ei enää tarvi kärsiä kipeistä leukalihaksista,narskuvista leuoista,hampaiden vihlomisesta eikä jomottavasta pääkivusta eli vähän sinnikkyyttä peliin, ei saa antaa heti periksi!!

      • Mindy

        Kauanko kesti, kunnes kiskot alkoivat vaikuttamaan, niin että leuan rahina yms. tyypilliset oireet alkoivat vähetä? Itse olen käyttänyt kiskoja melko säännöllisesti jo useita kuukausia. Tosin pitäisi myös saada nuo jumissa olevat hartiat kuntoon ennen kuin voi odottaa kunnon tuloksia (siis minun kohdallani). Jännittyneet hartialihaksethan ovat usein yhteydessä hampaiden narskutteluun.


      • MPee

        Juuri näin!


    • utyu6e7

      purentakisko on hyvä

    • hiouvhj

      DDDD

    • Kirpoo

      Morojesta!

      Olisi todella mukava tietää onko muitakin, joiden narskuttelun hoito on viety sairaalatasolle.

      Itse olen kärsinyt vaivasta nyt vähän yli vuoden. Kiskot tehtiin puoli vuotta sitten, mutta ovat auttaneet vain vähän. Suurempi osuus näyttää olevan ahdistuksella, josta silloin tällöin kärsin. Takana on juuri kolme viikkoa kestänyt ahdistus, varsinkin ennen nukkumaan menoa. Päivisin sitten sattuu leukaan ja saman puolen korva soi, kun panikoit itsesi uneen.

      Leuka ei vieläkään liiku sivusuunnassa paljoakaan ja pystynkin paukauttelemaan jännittyneitä suun lihaksia, kuin henkseleitä. Hassua kyllä, ylös-alas suunnassa leuka toimii täysin normaalisti.

      Hammaslääkärini laittoi tosiaan ajan yliopistolliseen sairaalaan.

      1)
      Onko kenelläkään muulla menty näin pitkälle hoidossa? (Olen siitä hyvin kiitollinen hammaslääkärilleni)

      2)
      Jos on, mitä he siellä sairaalassa yrittävät tehdä? Tehdäänkö julkisella puolella niitä tunnettuja botox-pistoksia? Parempia/korkeampia kiskoja? Sähköimpulsseja lihaksiin?

      Vielä lopuksi narskuttelijoille yleensä:

      1)
      Leikkaako kiinni/sattuuko teitä kun liikutatte leukaa sivusuunnassa vai ylä-ala suunnassa?


      2)
      Oletteko huomannut nukkumaasennolla oleva vaikutusta tilaanne? Auttaako esim. selällään nukkuminen?


      3)
      Olisi myöskin mukava kuulla kokemuksia korvan yhteydestä ongelmaan. Mitä olen tuossa katsonut, ilmeisesti narskuttelu aiheuttaa yleensä sellaista morsetuksen tapaista ääntä korvassa, joka vaihtelee suoraviivaisen vinkunan ja piipityksen välissä,lihasten kireyden mukaan? Oma ääneni on juurikin tällainen ja samalla puolella kuin kipeät lihakset.


      Tässä oli muutama itseäni suuresti askarruttava kysymys, joihin ei internetin ihmeellisessä maailmassa tunnu löytyvän selkeitä, kokemuksiin perustuvia ratkaisuja. Kiitän suuresti vastaajia!

      • Kiskoton

        Hei,

        Olen vuosia taistellut narskutusongelman kanssa. Kolmannet kiskot tehty 1/2 v. sitten. Odotin niiltä paljon mutta ei onnistu niidenkään käyttö. Ihan kuin hampaiden välissä ei saisi olla yhtään mitään. Sairastan muutenkin migreeniä ja viime neurologikäynnillä pyysin päästä botox-hoitoon narskuttelun aiheuttaman migreenin takia. Olen menossa sinne ensi viikolla. Tehdään julkisella puolella, vain poliklinikkamaksu. Aikoinaan 1. kiskot auttoivat hyvin n. 20 v. käytin niitä mutta sen jälkeen on ollut ongelmia ja siksi yritetty tehdä jo kahdet uudet. Ei halpaa lystiä á 300 e. Korvakipuakin on mutta se on ollut särkyä ei naputusta. Tyynyjä käytän 4 erilaista sorttia, kun ei mikään tunnu sopivan. Kerron kokemuksia kun saan niitä tuosta botoxista.


    • Kirpoo

      "Mukava" kuulla, että joku muukin on passitettu sinne sairaalan puolelle. Odotan mielelläni tuloksia botoxihoidostasi.

      Haluaisin vielä kysyä, että onko leukasi liike rajoittunut, tai tunnetko aristusta sitä liikutellessasi? Jos näin on, kertoisitko tunnetko jumin ylä-ala-suunnassa, vai sivusuuntaisesti?

      Tuntuu siltä, että ihmiset voidaan selvästi jakaa kahteen ryhmään tässä asiassa. Onkohan silloin ihan eri lihakset jumissa....

      • Kiskoton

        Hei taas. Eilen laitettiin botoxpiikit otsaan ja kaikkiin pään alueen lihaksiin, jotka osallistuvat purentaan, myös niskaan. Piikki laitettiin omien laskujeni mukaan 30 kohtaan. Piikki tuntui vain vähän ja pistoskohdat olivat vähän kipeinä jälkeenpäin mutta tunsin itseni pahoinvoivaksi koko illan. Tärkeintä kuitenkin, että viime yönä en ole ainakaan hampaita narskutellut eikä pahoinvointia ole enää. Vaikutus pitäisi säilyä 3 kk. Jostakin luin, että pitäisi alkaa vaikuttamaan 1-2 viikon kuluttua pistämisestä vasta mutta minusta tuntuu kuin vaikuttaisi jo.

        Vielä vastaus tuohon kysymykseesi. Leukani liikkeet eivät ole rajoittuneet eikä ole aristusta leukanivelissä, kaikki hampaat ovat "pinnalta" kipeät kovasta puremisesta ja jännitystila koko ajan pään lihaksissa.


      • Kirpoo
        Kiskoton kirjoitti:

        Hei taas. Eilen laitettiin botoxpiikit otsaan ja kaikkiin pään alueen lihaksiin, jotka osallistuvat purentaan, myös niskaan. Piikki laitettiin omien laskujeni mukaan 30 kohtaan. Piikki tuntui vain vähän ja pistoskohdat olivat vähän kipeinä jälkeenpäin mutta tunsin itseni pahoinvoivaksi koko illan. Tärkeintä kuitenkin, että viime yönä en ole ainakaan hampaita narskutellut eikä pahoinvointia ole enää. Vaikutus pitäisi säilyä 3 kk. Jostakin luin, että pitäisi alkaa vaikuttamaan 1-2 viikon kuluttua pistämisestä vasta mutta minusta tuntuu kuin vaikuttaisi jo.

        Vielä vastaus tuohon kysymykseesi. Leukani liikkeet eivät ole rajoittuneet eikä ole aristusta leukanivelissä, kaikki hampaat ovat "pinnalta" kipeät kovasta puremisesta ja jännitystila koko ajan pään lihaksissa.

        Todella hienoa jos apu löytyi botoxista. Itselläni tilanne on päässyt niin pahaksi, että oikeastaan pään oikea puoli ei tunne yhtään mitään. Kaikki lihakset ovat vain kovia kuin kivet. Niiden hierominenkaan ei satu kuin vasta seuraavana päivänä, kun ei taida verikään niissä kiertää.

        Ongelma on itselläni vain oikealla puolella ja leuka ei näin ollen liiku yhtään vasemmalle. Tulee liikuttaessa kuin betoniseinä vastaan. Hauska piirre on myös se, että kun alan ajattelamaan asiaa, alan jotenkin mystisesti kireyttämään korvan edustan lihaksia vielä lisää. En edes tiedä miten sen teen.

        Vertailukohtanani toimii tuo vasen puoli, mikä on aivan kunnossa, ei mitään vaivaa. Jos haluaisin sen puolen rentouttaa, kääntäisin pään sivuttain ja antaisin leuan pudota alaspäin, mutta ongelma kiteytyykin siihen, kun oikea puoli ei putoa minnekkään.

        Korvan piipitys on täysin verrannollinen leuan jännitykseen. Esimerkiksi autolla ajon jälkeen huutaa niin järkyttävästi tuo, kun on ollut (varsinkin talvella) hartijat korvissa ja leuka jännityksessa takana. Illalla puolestaan rentoutan leuat sirdaludilla ja ääni hiljenee, jopa katoaa.

        Tätä kierrettä on nyt kestänyt jo yli vuoden. Kaikki usko on tuossa botoxissa.

        Kiitän että sain vähän vuodattaa (:

        Jos on muitakin narksuttelijoita liikkeellä, niin olisi kiva kuulla lisää samaistumisia!


      • Kirpoo
        Kirpoo kirjoitti:

        Todella hienoa jos apu löytyi botoxista. Itselläni tilanne on päässyt niin pahaksi, että oikeastaan pään oikea puoli ei tunne yhtään mitään. Kaikki lihakset ovat vain kovia kuin kivet. Niiden hierominenkaan ei satu kuin vasta seuraavana päivänä, kun ei taida verikään niissä kiertää.

        Ongelma on itselläni vain oikealla puolella ja leuka ei näin ollen liiku yhtään vasemmalle. Tulee liikuttaessa kuin betoniseinä vastaan. Hauska piirre on myös se, että kun alan ajattelamaan asiaa, alan jotenkin mystisesti kireyttämään korvan edustan lihaksia vielä lisää. En edes tiedä miten sen teen.

        Vertailukohtanani toimii tuo vasen puoli, mikä on aivan kunnossa, ei mitään vaivaa. Jos haluaisin sen puolen rentouttaa, kääntäisin pään sivuttain ja antaisin leuan pudota alaspäin, mutta ongelma kiteytyykin siihen, kun oikea puoli ei putoa minnekkään.

        Korvan piipitys on täysin verrannollinen leuan jännitykseen. Esimerkiksi autolla ajon jälkeen huutaa niin järkyttävästi tuo, kun on ollut (varsinkin talvella) hartijat korvissa ja leuka jännityksessa takana. Illalla puolestaan rentoutan leuat sirdaludilla ja ääni hiljenee, jopa katoaa.

        Tätä kierrettä on nyt kestänyt jo yli vuoden. Kaikki usko on tuossa botoxissa.

        Kiitän että sain vähän vuodattaa (:

        Jos on muitakin narksuttelijoita liikkeellä, niin olisi kiva kuulla lisää samaistumisia!

        Jos mahdollista, ilmoittele botoxin vaikutuksesta tilanteen edetessä. Tämä on todella mielenkiintoista, sillä yleensä tuo botox on ennemminkin legenda internetin maailmassa.


      • Kiskoton
        Kirpoo kirjoitti:

        Jos mahdollista, ilmoittele botoxin vaikutuksesta tilanteen edetessä. Tämä on todella mielenkiintoista, sillä yleensä tuo botox on ennemminkin legenda internetin maailmassa.

        Hei! Botox-täti täällä taas. Luin vielä tuota sinun (Kirpoo) alkuperäistä kirjoitusta. Tuli kyllä mieleen, että olisiko siellä toisessa nivelessä itsessään jotain vialla siis, että sille pitäisi kirurgisesti tehdä jotain eikä vain saada se rentoutumaan. Onko siitä otettu magneettikuvaa?
        Nyt on pistoksista mennyt reilu viikko ja alkaa todella huomaamaan pään lihaksissa, että ovat lamaantuneet. On niin kuin panta olisi pistetty pään ympärille. Otsa on vähän liikaakin tönkkönä, ei pysty kulmakarvoja nostelemaan, että niiden yläpuolelle ei ainakaan kannata kovin paljon laitattaa sitä ainetta. Tähän asti olen muuten ollut aika tyytyväinen tulokseen eli on siis rentouttanut purentalihaksia.


      • Kirpoo
        Kiskoton kirjoitti:

        Hei! Botox-täti täällä taas. Luin vielä tuota sinun (Kirpoo) alkuperäistä kirjoitusta. Tuli kyllä mieleen, että olisiko siellä toisessa nivelessä itsessään jotain vialla siis, että sille pitäisi kirurgisesti tehdä jotain eikä vain saada se rentoutumaan. Onko siitä otettu magneettikuvaa?
        Nyt on pistoksista mennyt reilu viikko ja alkaa todella huomaamaan pään lihaksissa, että ovat lamaantuneet. On niin kuin panta olisi pistetty pään ympärille. Otsa on vähän liikaakin tönkkönä, ei pysty kulmakarvoja nostelemaan, että niiden yläpuolelle ei ainakaan kannata kovin paljon laitattaa sitä ainetta. Tähän asti olen muuten ollut aika tyytyväinen tulokseen eli on siis rentouttanut purentalihaksia.

        Moro! Kuulostaa siltä, että tuossa botoxissa on todella sitä jotakin! Mukava kuulla, että tilasi on parantunut!

        Olen itsekkin pohtinut että onko siellä nivelissä nyt oikeasti palasina jotakin vai ovatko vain lihakset niiiiin jumissa. Siis saan tuon leuan pitkän ja kivuliaan hieromis/lihasrelaksanttikauden päätteeksi parempaan kuntoon siten, että leukaa pystyy liikuttamaan sivulle tietyn määrän. Tuntuu kuitenkin siltä, että vaikka mitkä temput tekisin, niin nuo kaukaisimmat, korvaa lähimpänä olevat lihakset ovat kuin marmoria, eikä niihin kotikonstit auta.

        Varsinainen kipu ei ole mitenkään huikean kova ja sattuu yleensä vain sivuttain liikuttaessa. Esimerkiksi suuta avattaessa ei ole mitään leukanivelen paikoiltaan menemistä ja hammaslääkäri sanoi, että purenta on hyvä. Olen ollut koko lapsuuteni oikomishoidossa, että ei sen puutteesta ole kyse.

        Huomaan myös, että jumittunut oikea puoli vaikuttaa myös korvatorven toimintaan: On päiviä jolloin kuulen kyseisellä puolella oman ääneni korvassa ja tuntuu kuin ilmavirta kulkisi korvaan. Tällaiset oireet kuuluvat lukemani perusteella joskus leukalihas/nivelongelmiin.

        Ei ole magneettikuvia otettu ja toivon todella, että ne otetaan ensimmäiseksi sairaalaan päästyäni. Ikävä kun on koko elämä "pysähdyksissä" näin kaksikymppisenä tämän takia. Nooh, eivätköhän ne siellä sairaalassa tiedä mitä pitää tehdä. Avatkoon vaikka koko oikea puoli päästä, kunhan ongelma katoaisi.


      • Kiskoton
        Kirpoo kirjoitti:

        Moro! Kuulostaa siltä, että tuossa botoxissa on todella sitä jotakin! Mukava kuulla, että tilasi on parantunut!

        Olen itsekkin pohtinut että onko siellä nivelissä nyt oikeasti palasina jotakin vai ovatko vain lihakset niiiiin jumissa. Siis saan tuon leuan pitkän ja kivuliaan hieromis/lihasrelaksanttikauden päätteeksi parempaan kuntoon siten, että leukaa pystyy liikuttamaan sivulle tietyn määrän. Tuntuu kuitenkin siltä, että vaikka mitkä temput tekisin, niin nuo kaukaisimmat, korvaa lähimpänä olevat lihakset ovat kuin marmoria, eikä niihin kotikonstit auta.

        Varsinainen kipu ei ole mitenkään huikean kova ja sattuu yleensä vain sivuttain liikuttaessa. Esimerkiksi suuta avattaessa ei ole mitään leukanivelen paikoiltaan menemistä ja hammaslääkäri sanoi, että purenta on hyvä. Olen ollut koko lapsuuteni oikomishoidossa, että ei sen puutteesta ole kyse.

        Huomaan myös, että jumittunut oikea puoli vaikuttaa myös korvatorven toimintaan: On päiviä jolloin kuulen kyseisellä puolella oman ääneni korvassa ja tuntuu kuin ilmavirta kulkisi korvaan. Tällaiset oireet kuuluvat lukemani perusteella joskus leukalihas/nivelongelmiin.

        Ei ole magneettikuvia otettu ja toivon todella, että ne otetaan ensimmäiseksi sairaalaan päästyäni. Ikävä kun on koko elämä "pysähdyksissä" näin kaksikymppisenä tämän takia. Nooh, eivätköhän ne siellä sairaalassa tiedä mitä pitää tehdä. Avatkoon vaikka koko oikea puoli päästä, kunhan ongelma katoaisi.

        Hei Kirpoo!
        Miten menee? Joko olet päässyt sairaalahoitoon ja ongelma ratkennut? Minulla alkaa botoxin vaikutus lakkaamaan. Kesti siis reilun 2 kk eikä kolmea ja narskutus on myös pikkuhiljaa alkanut palailla. Uusi piikitys piti olla 3 kk:n päästä, että sitä aikaa odottelen. Toivottavasti sinulla ja muilla narskuttelijoilla menee jo paremmin.


      • osatotuusko

        Kannattaa katsoa myös taustakirjallisuus.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23476731

        Cochrane katsauksista löytyy kyllä näyttöäkin, vaikka nämä suomalaiset asiantuntijat eivät niitä jostain syystä halunneet nähdä.


    • Anonyymi

      Luettele aakkosia julmetusti ilmehtien muutama kerta päivässä, se jumppauttaa leukoja ja auttaa vähentämään kipua ja narskuttelua. Myös hieronta auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe