Virtakynä "sähkömiehet"

tyhmä

Miten virtakynää käytetään? Ja mihin? kynä(pää kuin mensselissä) josta lähtee johto(jossa hauen leuat).

12

8035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkäri

      Virtakynällä säädetään auton sytytys. Hauenleuat laitetaan akun -napaan ja meisselillä osoitetaan kohti virranjakajaa jolloin villkumisen määrällä voidaan arvioida, miten paljon sytytystä, eli irtokipinöitä johtimessa esiintyy. Samalla jakoavaimella avataan tai kiristetään kampiakselin päässä olevaa pulttia.

      • isoisä

        vikakynällä ei säädetä sytytystä

        vikakynällä katsotaan missä virta kulkee, siis johtimissa ja lampunkannoissa jos on sentapaisia ongelmia


      • Insinööri
        isoisä kirjoitti:

        vikakynällä ei säädetä sytytystä

        vikakynällä katsotaan missä virta kulkee, siis johtimissa ja lampunkannoissa jos on sentapaisia ongelmia

        missä virta kulkee. Sillä katsotaan missä on jännite ja missä ei.


      • SÄHKÖinsinööri
        Insinööri kirjoitti:

        missä virta kulkee. Sillä katsotaan missä on jännite ja missä ei.

        kuitenkin tarvitaan, että virta ylipäätään kulkee. Eli ei se edellinen aivan metsään mennyt.


      • Insinööri
        SÄHKÖinsinööri kirjoitti:

        kuitenkin tarvitaan, että virta ylipäätään kulkee. Eli ei se edellinen aivan metsään mennyt.

        sillä "virtakynä" ei ole virtamittari(sisävastus n.0 ohmia). "virtakynässä" on sisävastusta, niinkuin volttimittarissa, ettei tehdä oikosulkuja ja polteta sulakkeita, mitattaessa jotakin.


      • SÄHKÖinsinööri
        Insinööri kirjoitti:

        sillä "virtakynä" ei ole virtamittari(sisävastus n.0 ohmia). "virtakynässä" on sisävastusta, niinkuin volttimittarissa, ettei tehdä oikosulkuja ja polteta sulakkeita, mitattaessa jotakin.

        "virtakynällä" mitattavan virtaa? Kyllä sillä jännitteen olemassaoloa yritetään todentaa. Jos jännitettä yleensä löytyy, on virrankulullekin mahdollisuus olemassa.
        Tosin "virtakynä" on jännitteenmittauksessa kovin epävarma ja epätarkka laite, joskus jopa hengenvaarallinenkin.
        Ajattelemasi "sisävastus n.0 ohmia"-virtamittari (esim. yleismittari) ei kuitenkaan ole yksinkertaisin tapa mitata virtoja. Helpointa virran mittaaminen on ns. pihtiampeerimittarilla, mutta niitä ei ainakaan tasavirran mittaukseen soveltuvia ihan jokapojan kaapista löydy. Insinööri nyt vain pysyy omien kalkyyliensa parissa ja jättää ammattitaitoa vaativat asiat niille, jotka niistä jotain ymmärtävät.


      • Insinööri
        SÄHKÖinsinööri kirjoitti:

        "virtakynällä" mitattavan virtaa? Kyllä sillä jännitteen olemassaoloa yritetään todentaa. Jos jännitettä yleensä löytyy, on virrankulullekin mahdollisuus olemassa.
        Tosin "virtakynä" on jännitteenmittauksessa kovin epävarma ja epätarkka laite, joskus jopa hengenvaarallinenkin.
        Ajattelemasi "sisävastus n.0 ohmia"-virtamittari (esim. yleismittari) ei kuitenkaan ole yksinkertaisin tapa mitata virtoja. Helpointa virran mittaaminen on ns. pihtiampeerimittarilla, mutta niitä ei ainakaan tasavirran mittaukseen soveltuvia ihan jokapojan kaapista löydy. Insinööri nyt vain pysyy omien kalkyyliensa parissa ja jättää ammattitaitoa vaativat asiat niille, jotka niistä jotain ymmärtävät.

        autopalsta, joten unohda puheet hengenvaarasta. Tuolla autokäyttöön tehdyllä "virtakynällä" nyt katotaan vain yleensä, että löytyykö sitä 12V/24V vai ei. Pihtiamppeerimittarit kuuluvat teille seinäsähkömiehille, jotka painavat raksoilla hommia.


    • vaan

      sen hauenleuan johonkin kohtaa moottoria, tai koria, josta saa VARMASTI maata. Kun sitten kosket sillä "ruuvaripäällä" johonkin liittimeen, tai vastaavaan, palaa valo, jos virtaa tulee.
      Huomaa, että monessa koetuksessa pitää autossa olla virta kytkettynä virta-avaimesta!
      Varo sohimasta ahtaissa paikoissa oikosulkuun. Tulee silloin aina sulakkeenvaihto eteen!

      • tyhmä

        no nyt tuli asiaa. Eli jos stereoita testaan niin hauen leuat runkoon ja kynän päällä testaan johtimista mihin tulee virta/jännite! Eli kynän toinen pää kuuluisi palaa jos jotain tulee! Eikö!


    • Jami

      Esim. sytytyksen tarkastamiseen. Laita hauenleuka kiinni moottorin runkoon, jotta se saa maata. Työnnä tulpanjohtoon naula josta pidät kädelläsi kiinni. samalla kädellä pidät virtakynän meisselikärkeä noin millin päässä naulasta (muutoin lamppu voi kynästä hajota) ja sitten toisella kädellä otat vielä kiinni virtakynän hauenleuasta. Tämän jälkeen pyydät kaveriasi starttaamaan autoa. Pian huomaat tuleeko virtaa. Tätä ei kannata tehdä jos on sydänvaivoja tai sydämmentahdistin koska tahti voi saada uusia ulottuvuuksia..

      • Jorppe

        Jamin tyylillä saattaa tulla kivat sähköiskut.. Eikä uudemmista autoista enää niin kivatkaan..


      • pip

        Miksi se pitää laittaa sinne tulpan tilalle? Tuolloinhan vain rikkoo kynän.

        Itse laittäisin kynän maan ja puolan välille, en muista kumpaan plus vai miinus napaan, mutta toiseen. Ensin ennakkomerkit kohdalleen ja sitten jakajaa kääntämään. Tapa ei ole yhtä tarkka kuin strobo-lampulla säädetty, mutta ainakin vanhemilla autoilla riittävän tarkka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe