Moi!
Paljonko pitää käytännössä varata aikaa ajomatkaan Helsingistä Rovaniemelle kesäkelillä? Kartta ohjelmat antavat arvioksi n. 9 tuntia, mutta jos joku on ajanut itse tuon matkan, niin kuinka hyvin toi arvio pitää paikkansa?
Kauanko ajaa Hki->Rovaniemi
32
7636
Vastaukset
- ajaa
Nopeiten oon ajanu tuon välin 8:30 keli oli hyvä ja ei muuta liikennettä 10 tuntia on keskimääräinen aika jossa voi pitää parikin taukoa.
- Mikko
Jos haluaa edes suurinpiirtein noudattaa nopeusrajoituksia ja pitää muutaman kaffipaussin, niin kyllä talvikeleillä kannattaa varata matkaan 11 tuntia. Jos onnistuu nopeammin, niin hyvä. Jos on taas tiukka aikataulu ja vielä jos keli on huono, niin voi tulla ikävä mummoa tien päällä. Etenkin jos ei ole tottunut ajamaan pitkiä matkoja. Välimatkaa Hki-Roi on kuitenkin 850 km.
- meneehän siinä
Mikko kirjoitti:
Jos haluaa edes suurinpiirtein noudattaa nopeusrajoituksia ja pitää muutaman kaffipaussin, niin kyllä talvikeleillä kannattaa varata matkaan 11 tuntia. Jos onnistuu nopeammin, niin hyvä. Jos on taas tiukka aikataulu ja vielä jos keli on huono, niin voi tulla ikävä mummoa tien päällä. Etenkin jos ei ole tottunut ajamaan pitkiä matkoja. Välimatkaa Hki-Roi on kuitenkin 850 km.
850 km -> n. 8.5 tuntia taukoineen. Kesällä vähän vähemmän.
- Mikko
meneehän siinä kirjoitti:
850 km -> n. 8.5 tuntia taukoineen. Kesällä vähän vähemmän.
...sinunkaltaistesi vuoksi toivon miliisien vähän tiukentavan nopeusvalvontaansa. Kortti ja munat pois ja ei kun kävelemään.. :) Hyvää viikonloppua.
- Ari
Mikko kirjoitti:
...sinunkaltaistesi vuoksi toivon miliisien vähän tiukentavan nopeusvalvontaansa. Kortti ja munat pois ja ei kun kävelemään.. :) Hyvää viikonloppua.
Jos on mahdollista, ettei ota aikataulua laisinkaan vaan menee ilman aikataulua. Mutta jos aikataululla ainakin päivällä menee 10 tuntia. Yöllä on mahdollista päästä nopeampaan aikaan. Mutta paras olisi jos vaikka yöpyisi matkalla jossain onhan se mukavaa olla vieraalla paikkakunnalla yötä vaikka Oulussa.
- wroooom
no ei sinne 7h pitempää aja jos Kuusamoonkin menee HKi:ä 5h 45 min taukojen kera. Tosin liikenne rajoituksia ei tule seurattua tossa vauhdissa.
- Mats
Kuusamoon on aika paljon lyhyempi matka helsingistä kuin Rovaniemelle. Seitsemässä tunnissa ei Rovaniemelle aja, jos ei ole täysin vastuuton tolvana, jolta toivottavasti poliisi nappaa kortin matkan varrella pois.
- Hehheh
Helsingistä Kuusamoon on about 800 km. Olet siis painellut tuon matkan 140 km/h keskinopeudella taukojen kanssa. Hahhahhaaaa. Tuo vaatisi maantiellä jotain sadankahdeksankympin vauhteja. Hanki kello ja laskin (tai ajokortti).
- Minä
Reittikartta Suomi -ohjelman mukaan Hki-Kuusamo 800 km, Hki-Rovaniemi 825 km (Nelostietä pitkin).
- ggggggggg
Sunhan siellä F1:ssä pitäsi olla :))))))))))))))))))
- xxxx
Hehheh kirjoitti:
Helsingistä Kuusamoon on about 800 km. Olet siis painellut tuon matkan 140 km/h keskinopeudella taukojen kanssa. Hahhahhaaaa. Tuo vaatisi maantiellä jotain sadankahdeksankympin vauhteja. Hanki kello ja laskin (tai ajokortti).
itse asiassa keskinopeus sinä yönä oli pikkasen enemmän. Kajaani-Kuusamo väli meni 1½h ja matkaa on 246 kilsaa. Taisi se nopeus välillä käydä hieman yli sallitun. Bensaakin paloi noin 22 litraa sadalla.
Päiväunta tai totta tiedä häntä... ehkä se oli vain unta
- Rovis
yhtään enempää,,,,,,,,,,
- kuusamoon..
..kannattaa varata kun matkaa rovaniemelle (Oulun kautta ajettaessa) on about saman verran kuin mitä kuusamoonkin. Meillä on mennyt aina tuo about 11 h kun ollaan kuusamoon ajeltu. Tuo 11 h on sisältänyt kaksi/kolme pysähdystä. Pari "pissataukoa" sekä yksi vähän isompi safkatauko.
Ajoreitti on ollut pääsääntöisesti Hki-Lahti-Mikkeli-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Suomussalmi-Kuusamo. Nelostietä ajaa about saman ajan. - Ajuri
Matkaa reilut 800km ja aikaa menee 10-12 tuntia, riippuen liikenteestä ja kelistä. Talvella tuo 12h ei ole yhtään yläkantissa.
On meinaan niiiin piiitkä matka, että useampi tauko on paikallaan, joten jos otat varman päälle, eikä reitti/tie ole tuttu ja varaat aikaa 12h, et ole kaukana oikeasta. - kokemusta
kun ajaa kesäyöllä, niin voi puotella 160km/h keskinopeudella!!
- audi
voi onnistua ,realistinen aika on 8 tuntia jos painelee kevyttä ylinopeutta
- minä
toppailee.haluaisin nähdä tuon keskinopeuden pitämisen 850km.vaatii meinaan välillä pitkiä pätkiä nopeutta 250km/h.ajan ammatikseni väliä Helsinki-Rovaniemi ja tunnen joka ainoan maitolaiturin ja postilaatikon tältä väliltä.olen sahannut 15 vuoden aikana tätä matkaa täysperävaunulla 1000000km,että älä puhu paskaa.
- HOj
Hei
Kiva katsella kun porukka vastaa mitä menee talvikelillä, kysymyksessä on kumminkin nimenomaan mainittu mikä matka ja kesäkelillä.
Itse vastaan että kun ei mitään ruokataukoja pidä niin Hki (Kallio) - Oulu (keskusta) menee 7 tuntiin kesällä ja Oulusta on reilu 2 tuntia Rovaniemelle joten 9½ rikesakkorajalla ajaen.
Nämäkin ajat on sitten ajeltu vastakkaiseen suuntaan kuin yleinen ruuhka perjantaisin eli matkanteko voi vielä tuosta hidastua jos lähdet perjantaina ruuhkahuipun mukana ajamaan pohjoiseen. - Pitkämatkalainen
Ajan itse 600-700 kilometrin pätkää muutaman kerran vuoden mittaan. Kesärajoituksilla olen päässyt pari kertaa keskinopeuteen 100 km/h, mutta muu liikenne rajoittaa tavallisesti nopeutta jonkin verran. 90 km/h voisi olla realistinen lähtökohta tuollaisella Hki-Roi-pätkällä.
Kun matka on luokkaa 810 km, tulee tuosta jakolaskulla tasan 9 tuntia. Mahdolliset tauot päälle. Itse olen ajanut oman "pitkän" pätkäni pari kertaa (yksin) pysähtymättä kertaakaan (eväät suuhun "lennossa"), mutta yksikin matkustaja johtaa tavallisesti siihen, että tauko tai pari on pakko pitää. Sinun pätkäsi on sen verran pidempi, että ainakin yhden puolen tunnin tankkaustauon (autolle itselle) pitää jo mielellään. Saa siis varata vähintään 9½ tuntia.
Jos sitten meinaa nynnertää synnintuntoisesti nopeusmittaria kaiken aikaa tiukasti tuijottaen, niin puoli tuntia tai tunti lisää.- se menee
Itsellä ihan samanlaisia kokemuksia. Kesällä kello 20 lähtö 60 km Rovaniemen takaa ja aamulla klo 6 Helsingin keskustasta vielä 4 km ohi. Yksi tankkaus ja tyhjennys stoppi Pihtiputaalla. Itse ajoin koko matkan ja kun auto oli kotipihalla kysyin matkaseuralta "liikkuuko tämä auto vielä" joten hiukka kai oli väsynyt olo.
Pudasjärveltä olen ajanut talvella Oulun kautta eteläänpäin, ensimmäiset 200 km meni tasan 2 tunnissa. Rajoituksiahan siinä on välillä 60 ja 80 jonkin verran loput 100.
Yksin ajaen on aina nopeinta, lapset ja naiset hidastaa ainakin tunnilla. Muuten menee kitinäksi... ja sitten ei ole kellään mukavaa. Kokemusta on parinkymmenen vuoden ajalta useita kertoja vuodessa.
- elvis
3.35 - 3.45 tuntia kun aijaa oikein luijaa, eikä välitä liikennesäännöistä.
- 8,5 tuntia
Rovaniemeltä Helsinkiin matkailuvaunu perässä päivällä. Silloin oli tosin kesä. Talvella voisi tehdä tiukkaa. Ilman kärryä on mennyt tuntia vähemmän. Nopeutta joutuu kyllä pitämään noin 160 kaiken aikaa, jos aikoo käydä kahvilla välillä. Tämä oli 80-luvulla. Nykyään ei taida ainakaan päiväsaikaan onnistua. Rauhallisella ajotyylillä saa varata 10 - 12 tuntia.
- lappiin
Minä käyn Lapissa 3-4 kertaa vuodessa autolla.
En tosin lähde Helsingistä, vaan Keski-Suomesta.
8 tuntia, huonolla kelillä 9 tuntia. ( Saariselkä)
Olen moottoripyörällä ajanut nopeamminkin, mutta se on eri asia.
Jos et halua kauheasti sakkoja maksella, 100 km/t keskinopeus on pitkällä matkalla hyvä saavutus.
Tutkia muuten käytännössä pitkällä matkalla joka kerta, kannattaa pitää mielessä.
Yöllä pääsee nopeammin, kunhan ei aja kameraan Oulun alapuolella.( Tämäkin on koettu) - Anonyymi
Olen ajanut Rovaniemellle 6h 45min moottoripyörällä juhannusyönä.
Kolme kertaa tein pikatankkauksen.
Hki-Jyväskylä itä puolta 2h.
Liikennekamerat ei paljon haittaa kun ei ole edessä rkisterikilpeä - Anonyymi
Jos pysytään realiteeteissa , niin Suomenlahti-Saariselkä on 13 h ajoipa sitä
4-tietä tai 5 tietä. Näin siis sallituilla nopeuksilla ja silloinkin pitää eväitä
syödä ajaessa. Vain yksi ruoka tankkaustauko.
Eli se Hki-Rovaniemi menisi n. 11 h.
JOs todellisessa elämässä keskinopeus on 100 km/h niin se edellyttää
hidasteiden vuoksi viisarin pitämistä kaikilla vapailla pätkillä 120 kohdalla. - Anonyymi
Sähköautolla 24 tuntia.
- Anonyymi
Alle 7h onnistuu hyvinkin juhannusyönä.
- Anonyymi
No kauanko meni, silloin 18 vuotta sitten?
- Anonyymi
18 vuotta sitten ei alle 9h onnistunut.
Nykyään menee sen alle kirkkaasti - Anonyymi
7,5h on mun ennätys enkä yritä uudestaan.
- Anonyymi
Kyllä 7,5h onnistuu ainakin Ducatilla, on meinaan kokeilu
- Anonyymi
Mutta ei Ducatolla .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904