Vaihdoin puolitoista kuukautta sitten e-pillerimerkkiä. Uusi merkkini on Yasmin. Yasminien epätavallisena sivuvaikutuksena mainitaan akne. Aknesta nyt ei voi kohdallani puhua, mutta minulle on ilmaantunut aika paljon finnejä viime aikoina suun ympärille, leukaan ja poskiinkin muutama. Poskessa olevat kaksi finniä huolettavat eniten, koska sellaisia minulla ei ole koskaan ennen ollut.. ne ovat sellaisia isohkoja, kipeitä pahkuroita ihon alla. Minulla ei ole koskaan ollut erityisempää taipumusta finneihin, paitsi että aika usein ennen kuukautisia tulee suun ympärille muutama ja silloin tällöin muulloinkin. Nyt niitä on huomattavasti enemmän, eikä minulla ole koskaan ennen ollut finnejä poskissa.
Johtuvatko nämä finnit vain siitä, ettei kehoni ole vielä täysin sopeutunut uusiin pillereihin, vai kannattaako huolestua? Onko kellään kokemusta asiasta? Entinen merkkini oli Mercilon, jossa on yhtä vähän hormoneja kuin Yasmineissa ja joissa toinen hormoneista on sama (en muista, kumpi).
Lääkäri, jolla kävin pillerireseptin vaihtamassa, sanoi, että Yasminien pitäisi paremminkin parantaa ihoa. Olen kyllä lukenut, että joillekin on tullut aluksi finnejä, ja sitten vasta iho on mennyt paremmaksi kuukausien päästä.
Toisaalta iholtani on lähtenyt semmoisia "tavallisia" näppylöitä pois ja myös mustapäät ovat vähentyneet nenästä, jonka tosin uskon johtuvan uudesta, paremmasta naamarasvasta, jota olen käyttänyt pari kuukautta.
Millaisia kokemuksia teillä muilla on pillerimerkkien vaihtamisesta?
Inhottavaa, kun tälläkin hetkellä leuassani on oikein kipeä finni, joka tuntuu koko ajan :(.
Muuten nämä Yasminit sopivat minulle todella hyvin, esimerkiksi mieliala on parantunut todella paljon. Seksihalutkin ovat parantuneet, eikä tarvitse enää tuhrata liukastevoiteen kanssa, niin kuin Mercilonien kanssa.
Johtuvatko nämä finnit vain siitä, ettei kehoni ole vielä täysin sopeutunut uusiin pillereihin, vai kannattaako huolestua? Onko kellään kokemusta asiasta? Entinen merkkini oli Mercilon, jossa on yhtä vähän hormoneja kuin Yasmineissa ja joissa toinen hormoneista on sama (en muista, kumpi).
Lääkäri, jolla kävin pillerireseptin vaihtamassa, sanoi, että Yasminien pitäisi paremminkin parantaa ihoa. Olen kyllä lukenut, että joillekin on tullut aluksi finnejä, ja sitten vasta iho on mennyt paremmaksi kuukausien päästä.
Toisaalta iholtani on lähtenyt semmoisia "tavallisia" näppylöitä pois ja myös mustapäät ovat vähentyneet nenästä, jonka tosin uskon johtuvan uudesta, paremmasta naamarasvasta, jota olen käyttänyt pari kuukautta.
Millaisia kokemuksia teillä muilla on pillerimerkkien vaihtamisesta?
Inhottavaa, kun tälläkin hetkellä leuassani on oikein kipeä finni, joka tuntuu koko ajan :(.
Muuten nämä Yasminit sopivat minulle todella hyvin, esimerkiksi mieliala on parantunut todella paljon. Seksihalutkin ovat parantuneet, eikä tarvitse enää tuhrata liukastevoiteen kanssa, niin kuin Mercilonien kanssa.
Vastaukset 2
Vanhimmat
...niin kirjoitanpa pari riviä vaikka en asiasta paljon tiedäkään. Kaverini ainakin sanoi että aloitettuaan e-pillerit akneen, iho ensin paheni ja sitten parantui lähes kokonaan. Itsellänikin on Diane Novat joita käytetään myös aknen hoitoon, mutta silti mulle edelleen normaaleja näppyjä ja mustapäitä tulee.
Odota pari-kolme kuukautta jolloin keho on tottunut muutokseen ja jos iho vaan pahenee, niin kannattaa keskustella lääkärin kanssa vaihdosta. Minullakin vaihdon yhteydessä kerääntyi nestettä ihan kamalasti, mutta kärsivälliseti odotin ja noin 3kk päästä vartalo oli taas ihan normaali.
Mulla oli sama ongelma muutama vuosi sitten. Söin aluksi Mercilonia muutaman vuoden, mutta kun iho alkoi mennä huonoksi, finnejä ilmeistyi vaikka mitä teki ja kaikenlisäksi iho oli todella rasvoittuva. Kävin gynekologilla ja hän suositteli siirtymään Diane Nova valmisteeseen eli e-pillereihin. Niitä käytetään ehkäisyn lisäksi myös juuri edellä mainittuihin ongelmiin. Mulla tuloksia alkoi tulla miltei heti. Nyt eleln iloisena ilman rasvaista ihoa ja finnejä. Kannattaa ilman muuta kokeilla! Sivuvaikutuksia en huomannut yhtään sen enempää kuin mitä oli Mercilonin kanssa!
Jos haluat kysellä lisää kirjoittele, olen nim. apteekissa töissä :)
[email protected]