Mitä tarkoittaa termi keskihajonta? Sitähän käytetään esim. Mensan testeissä ilmaisemaan jotain, mutta mitä?
Suomen Mensan testeissä keskihajonta on 24, miksi se on joissain muissa maissa jotain muuta kuin 24?
Jos keskihajonta on 24, tarkoittaako se käytännössä, että älykkyysraja voi olla 100-124? Ne kaikki luokitellaan samaan ryhmään? Tai vastaavasti 100-76? Eihan se nyt noin voi mennä, mitä ihmettä se siis tarkoittaa käytännössä?
Mensan testien
8
2259
Vastaukset
- Triple Nine
Keskihajonta on tärkein ja käytetyin hajonnan mitta. Keskihajonta kuvaa havaintoarvojen keskimääräistä etäisyyttä keskiarvosta.
Keskihajonnan neliötä kutsutaan varianssiksi.
Mitä pienempi on keskihajonta (ja varianssi), sitä tiiviimmin havaintoaineisto on keskittynyt keskiarvon ympärille.
----------------*-*--*-*- |--*-*--*--*----------------- pieni hajonta
---*-----*----*-------*---|-*-------*-----*----*------* suuri hajonta
Tähän vielä sitaatti Suomen Mensan sivuilta:
"Normaalijakauma eli Gaussin käyrä kuvaa älykkyyden jakautumista väestössä. Tilastomatematiikkaan liittyy termi keskihajonta, joka Suomen Mensan testeissä on 24. Kun väestön keskimääräinen älykkyysosamäärä on 100, saadaan Mensan jäsenyyden vaatimukseksi 148, joka on 100 2 kertaa keskihajonta. Tämän tuloksen voi saavuttaa 2 % väestöstä.
Tilastollisesti älykkyysosamäärien 76 ja 124 väliin mahtuu 68 % väestöstä ja ÄO:n 52 ja 148 väliin 96 % ihmisistä. On siis aina muistettava, kun keskustellaan ÄO:n numeroarvoista, että on tiedettävä käytetty keskihajonta. Suomen Mensa siis käyttää keskihajontaa 24, mutta muualla maailmassa käytetään muunkin suuruisia lukuja."
-99.9-- Terppa
Itse tein tuossa neljä vuotta sitten mensan testit ja olisin päässyt sisään, mutta en jostain syystä mennyt sinne. Nyt kyllä sitten ärsyttää paljon kun en sillon tajunnut mennä sinne. Silloin keskihajonta oli pienempi, 142 pääsi sisään, itselläni taisi olla 145 testien keski tulos, mutta mensan testithän testaavat vain matemaattista päättelykyä, eivät sinänsä itse älykkyyttä, tosin ei taida olla sellaista testiä joka testaisi KOKO aivojen kapasiteetin.
- Triple Nine
Terppa kirjoitti:
Itse tein tuossa neljä vuotta sitten mensan testit ja olisin päässyt sisään, mutta en jostain syystä mennyt sinne. Nyt kyllä sitten ärsyttää paljon kun en sillon tajunnut mennä sinne. Silloin keskihajonta oli pienempi, 142 pääsi sisään, itselläni taisi olla 145 testien keski tulos, mutta mensan testithän testaavat vain matemaattista päättelykyä, eivät sinänsä itse älykkyyttä, tosin ei taida olla sellaista testiä joka testaisi KOKO aivojen kapasiteetin.
Suomen Mensa on aina käyttänyt testinä Cattell & Cattell Culture Fair -testiä, joka on puhdas kuviopäättelytesti. Testissä ei ole lainkaan sanallisia eikä matemaattisia tehtäviä. Tulokset on myöskin ilmoitettu sekä nyt että neljä vuotta sitten käyttäen keskihajontaa 24, joten pääsyrajana on ollut 148.
Jos todella olet käynyt virallisessa Suomen Mensan järjestämässä testissä 4 vuotta sitten ja saavuttanut silloin jäsenyyteen oikeuttavan tuloksen, niin voit liittyä jäseneksi milloin haluat eli tuloksesi ei mitenkään vanhene. Tuon viestisi perusteella kuitenkin vaikuttaa siltä, että olet nyt sekoittanut keskenään Mensan virallisen testitilaisuuden ja jonkin Valittujen Palojen ns. "älykkyystestin".
-99.9- - hakauma
>> Normaalijakauma eli Gaussin käyrä kuvaa älykkyyden jakautumista väestössä.
Tuossa älykkyys oletetaan täysin määritellyksi. Sitähän älykkyys ei kuitenkaan ole. Ei edes vähäisimmässä määrin.
Kun ihmisten pituutta mitataan, ihmiset voidaan järjestää riviin pituusjärjestyksessä, ja itse asiassa mitta-asteikko muodostuu tuosta rivistä. Voi olla että tämä ominaisuus jakautuu suuressa populaatiossa Gaussin käyrän esittämällä tavalla.
Älykkyyttä mittaavaa mittanauhaa ei voida johtaa suoraan ominaisuudesta "älykkyys". Siksi älykkyyttä mitataan testeillä, joiden tehtävät on ensin kalibroitu koehenkilöillä, joiden älykkyys oletetaan tiedetyksi. Kun menetelmä on tämä, ei erilaisten testien antamien tulosten suuri keskinäinen korrelaatio kerro mitään älykkyydestä. Testit vastaavat toisiaan, koska ne on laadittu vastaamaan toisiaan. Myöskään se, että tehtävien vaikeusaste näyttäisi asettuvan johdonmukaisesti (että siis vaikeimman tehtävän ratkaiseva pystyisi aina ratkaisemaan kaikki helpommat tehtävät) ei mahdollisesti kerro muusta kuin siitä että nimenomaan kyseisillä kysymyksillä saadaan kyseinen tulos.
Älykkyys-käsitteellä intoilijat haluavat mielellään antaa sellaisen vaikutelman, että kyseessä on jokin määrätty ominaisuus, jota toisilla on ja toisilla ei ole. Suhteellisen nuoren tieteenalan, psykologian, koko keskenkasvuisuus tuntuu tulevan esille nimenomaan kysymyksessä älykkyydestä. Syntyaikoinaan tuo käsite liittyi kiinteästi kehityspsykologiaan, ja itse asiassa termi älykkyysosamäärä tarkoittaa "älykkyysiän" suhdetta fyysiseen ikään. Alan sisäinen keskustelu on johtanut hieman erilaisiin painotuksiin, ja valitettavasti tätä keskustelua ovat ohjanneet toisaalta keskustelun omat itsetarkoitukselliset herätteet, toisaalta psykologiaan ulkoapäin kohdistuva yleinen paine, "tieteellisyyden vaatimus", joka on pakottanut käyttämään empiirisiä metodeja ja eksakteja muotoiluja sielläkin missä ne ovat johtaneet harhaan.
"Älykkyyttä" mitataan näennäisen eksaktein menetelmin, ja mukaan on tuotu tarpeellinen annos tilastomatematiikkaa. "Aina kun itse asia on olemuksellisesti irrationaalinen, sen järjeksi tulee välineen järki." (Tai jotenkin noin - Oikkonen, "Narkissos-esseet") Valitettavasti kysymys siitä mitä älykkyys on ja mikä merkitys sille on annettava, on yhä auki. - Triple Nine
hakauma kirjoitti:
>> Normaalijakauma eli Gaussin käyrä kuvaa älykkyyden jakautumista väestössä.
Tuossa älykkyys oletetaan täysin määritellyksi. Sitähän älykkyys ei kuitenkaan ole. Ei edes vähäisimmässä määrin.
Kun ihmisten pituutta mitataan, ihmiset voidaan järjestää riviin pituusjärjestyksessä, ja itse asiassa mitta-asteikko muodostuu tuosta rivistä. Voi olla että tämä ominaisuus jakautuu suuressa populaatiossa Gaussin käyrän esittämällä tavalla.
Älykkyyttä mittaavaa mittanauhaa ei voida johtaa suoraan ominaisuudesta "älykkyys". Siksi älykkyyttä mitataan testeillä, joiden tehtävät on ensin kalibroitu koehenkilöillä, joiden älykkyys oletetaan tiedetyksi. Kun menetelmä on tämä, ei erilaisten testien antamien tulosten suuri keskinäinen korrelaatio kerro mitään älykkyydestä. Testit vastaavat toisiaan, koska ne on laadittu vastaamaan toisiaan. Myöskään se, että tehtävien vaikeusaste näyttäisi asettuvan johdonmukaisesti (että siis vaikeimman tehtävän ratkaiseva pystyisi aina ratkaisemaan kaikki helpommat tehtävät) ei mahdollisesti kerro muusta kuin siitä että nimenomaan kyseisillä kysymyksillä saadaan kyseinen tulos.
Älykkyys-käsitteellä intoilijat haluavat mielellään antaa sellaisen vaikutelman, että kyseessä on jokin määrätty ominaisuus, jota toisilla on ja toisilla ei ole. Suhteellisen nuoren tieteenalan, psykologian, koko keskenkasvuisuus tuntuu tulevan esille nimenomaan kysymyksessä älykkyydestä. Syntyaikoinaan tuo käsite liittyi kiinteästi kehityspsykologiaan, ja itse asiassa termi älykkyysosamäärä tarkoittaa "älykkyysiän" suhdetta fyysiseen ikään. Alan sisäinen keskustelu on johtanut hieman erilaisiin painotuksiin, ja valitettavasti tätä keskustelua ovat ohjanneet toisaalta keskustelun omat itsetarkoitukselliset herätteet, toisaalta psykologiaan ulkoapäin kohdistuva yleinen paine, "tieteellisyyden vaatimus", joka on pakottanut käyttämään empiirisiä metodeja ja eksakteja muotoiluja sielläkin missä ne ovat johtaneet harhaan.
"Älykkyyttä" mitataan näennäisen eksaktein menetelmin, ja mukaan on tuotu tarpeellinen annos tilastomatematiikkaa. "Aina kun itse asia on olemuksellisesti irrationaalinen, sen järjeksi tulee välineen järki." (Tai jotenkin noin - Oikkonen, "Narkissos-esseet") Valitettavasti kysymys siitä mitä älykkyys on ja mikä merkitys sille on annettava, on yhä auki.Alkuperäiseen kysymykseen liittyvä keskihajonnan määritelmä ilmeisesti kuitenkin sinullekin kelpasi;-)
-99.9-
PS. Kuten varmaan huomasitkin, niin viestini loppuosa (se, jota kommentoit) oli suora sitaatti Suomen Mensan kotisivulta. - Terppa
Triple Nine kirjoitti:
Suomen Mensa on aina käyttänyt testinä Cattell & Cattell Culture Fair -testiä, joka on puhdas kuviopäättelytesti. Testissä ei ole lainkaan sanallisia eikä matemaattisia tehtäviä. Tulokset on myöskin ilmoitettu sekä nyt että neljä vuotta sitten käyttäen keskihajontaa 24, joten pääsyrajana on ollut 148.
Jos todella olet käynyt virallisessa Suomen Mensan järjestämässä testissä 4 vuotta sitten ja saavuttanut silloin jäsenyyteen oikeuttavan tuloksen, niin voit liittyä jäseneksi milloin haluat eli tuloksesi ei mitenkään vanhene. Tuon viestisi perusteella kuitenkin vaikuttaa siltä, että olet nyt sekoittanut keskenään Mensan virallisen testitilaisuuden ja jonkin Valittujen Palojen ns. "älykkyystestin".
-99.9-Kyllä se oli ihan aito ja oikea mensan testi, minulle sanottiin että ÄO:ni riittäis mensaan, mutta en halunnut liittyä, en sitten tiedä että sekoilivatko ne siellä vai mitä. Mutta lähes kaikki ÄO testit mittaavat enimmäkseen päättely- hahmottelu- ja matemaattisia kykyjä, niin ikävältä kuin se kuullostaakin, niin se vain on.
Tehty on useampikin testi(siis mensan testejä, koska niitähän on erilaisia), ja lähes kaikissa on ollut suurimmaksi(huom!!)osaksi vain em. testejä. Jos löydät jonkun erilaisen testin, niin kyllä minä sellaisen voisin tehdä myöskin, en vain vielä ole löytänyt.. - Triple Nine
Terppa kirjoitti:
Kyllä se oli ihan aito ja oikea mensan testi, minulle sanottiin että ÄO:ni riittäis mensaan, mutta en halunnut liittyä, en sitten tiedä että sekoilivatko ne siellä vai mitä. Mutta lähes kaikki ÄO testit mittaavat enimmäkseen päättely- hahmottelu- ja matemaattisia kykyjä, niin ikävältä kuin se kuullostaakin, niin se vain on.
Tehty on useampikin testi(siis mensan testejä, koska niitähän on erilaisia), ja lähes kaikissa on ollut suurimmaksi(huom!!)osaksi vain em. testejä. Jos löydät jonkun erilaisen testin, niin kyllä minä sellaisen voisin tehdä myöskin, en vain vielä ole löytänyt..Tässä kokonaisuudessa on nyt muutama hämäävä yksityiskohta:
"minulle sanottiin että ÄO:ni riittäis mensaan...".
Aidosta ja oikeasta Suomen Mensan järjestämästä testistä saa kirjallisen todistuksen, joten sellainen paperi sinulla pitäisi olla. Tulosta ei kerrota suusanallisesti itse testitilaisuudessa, koska testin valvoja ei niitä tarkasta.
"siis mensan testejä, koska niitähän on erilaisia". Suomen Mensa ei käytä erilaisia testejä, vaan yhtä ja samaa Cattell & Cattell Culture Fair -testiä.
Näiden valossa näyttäisi siltä, että olet ehkä tehnyt Suomen Mensan ns. kotitestin. Suomen Mensalla on nimittäin käytössään alustavaksi suuntaa-antavaksi älykkyystestiksi tarkoitettu kotitesti, jonka voi tilata netistä. Tai sitten kyse on ulkomailla suoritetusta testistä (ethän ole missään kohtaa maininnut, että olet suorittanut testin Suomessa).
-99.9- - Ossi
Terppa kirjoitti:
Kyllä se oli ihan aito ja oikea mensan testi, minulle sanottiin että ÄO:ni riittäis mensaan, mutta en halunnut liittyä, en sitten tiedä että sekoilivatko ne siellä vai mitä. Mutta lähes kaikki ÄO testit mittaavat enimmäkseen päättely- hahmottelu- ja matemaattisia kykyjä, niin ikävältä kuin se kuullostaakin, niin se vain on.
Tehty on useampikin testi(siis mensan testejä, koska niitähän on erilaisia), ja lähes kaikissa on ollut suurimmaksi(huom!!)osaksi vain em. testejä. Jos löydät jonkun erilaisen testin, niin kyllä minä sellaisen voisin tehdä myöskin, en vain vielä ole löytänyt..Mensalla on vain yksi testi käytössään ja sitten kotitesti, jonka suritusta ei valvota. Riittää kun osaa laskea muistaakseni viiteen, vai oliko neljään.
Taidat sekoittaa asioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2063858Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622446Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912306- 472223
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 711175
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136