tyyppihyväksyminen?

cabrio

Jos tuo ulkomailta ajoneuvon, jonka mallia ei aikaisemmin ole ollut rekisteröitynä Suomeen, niin pitääkö se ns. tyyppikatsastaa. Olen aikonut hakea Saksasta joko Audi A4 cabrioletin (97-00) tai Opel Astra cabrioletin (2000). Näitä autoja ei kai ainakaan virallisen maahantuojan kautta ole tuotu Suomeen? Onko joku mahdollisesti itse tuonut vastaavia ulkomailta?
Jos kyseisiä merkkejä/vuosimalleja ei ole tuotu aikaisemmin Suomeen, niin joutuuko niiden rekisteröinnin yhteydessä maksamaan jonkinlaisia ylimääräisiä maksuja?
Muutkin kokemukset ko. autoista ovat tervetulleita.

9

4663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Tuosta tyyppihyväksynnästä suomessa on yleisiä virhekäsityksiä. Älä ainakaan kysy maahantuojalta, he blokkaavat heti maahantuonnin esim. juuri tuolla "tyyppihyväksynnän puutteella".

      Itse toin auton, jonka mallille ei ole koko EU:ssa virallista maahantuontia. Suomen maahantuoja söpötti jotain puutaheinää moottorityypin tyyppihyväksynnän puutteesta ja sen kalleudesta. Käännyin sitten AKEn ajoneuvotekniikan puoleen ja he eivät nähneet mitään estettä maahantuonnille ja rekisteröinnille. Puhelimessa AKEn kavari mainitsi tästä tyyppihyväksynnästä että "suomeen on tuotu ja tuodaan vastakin autoja ilman ns. tyyppihyväksyntää". Eli kysy AKEn ajoneuvotekniikasta www.ake.fi

      En osaa sanoa mitä merkitsee EU -tyyppihyväksyntä, luulisin että vaatimustenmukaisuustodistus vakuuttaa juuri tästä, uudemmissa kärryissä EU -tyyppihyväksyntä jo on eikä vaatimustenmukaisuustodistusta tarvita.

      EU -tyyppihyväksyntä vaaditaan vuosimallista -98 lähtien rekisteröintivaatimuksissa. Tuot auton ilmeisesti saksasta, siten niissä melko varmasti on tuo EU -hyväksyntä. Kysy vielä kerran AKEsta.

      • Pekka

        Itselläni on ikävä kyllä varsin karvaita kokemuksia EU-tyyppihyväksynnästä. Eli jos auto on 97 vuosimalli ja rekisteröity 98, se EI KELPAA rekisteriin Suomessa millään konstilla, koska EU-tarroja ei ole. Tämän AKEn herrat ovat viisaudessaan päättäneet. Näitä autoja on jonkin verran Saksassa myynnissä ja ne ovat hyväksytty sikäläiseen rekisteriin poikkeusluvalla. Näin on varmaan tehty Suomessakin, mutta jos auto on poikkeusluvalla rekisteröity jossain MUUSSA EU-MAASSA, sepä ei kelpaakaan enää Suomessa. Selittäköön tämän se AKEn herra joka osaa!


      • aziz
        Pekka kirjoitti:

        Itselläni on ikävä kyllä varsin karvaita kokemuksia EU-tyyppihyväksynnästä. Eli jos auto on 97 vuosimalli ja rekisteröity 98, se EI KELPAA rekisteriin Suomessa millään konstilla, koska EU-tarroja ei ole. Tämän AKEn herrat ovat viisaudessaan päättäneet. Näitä autoja on jonkin verran Saksassa myynnissä ja ne ovat hyväksytty sikäläiseen rekisteriin poikkeusluvalla. Näin on varmaan tehty Suomessakin, mutta jos auto on poikkeusluvalla rekisteröity jossain MUUSSA EU-MAASSA, sepä ei kelpaakaan enää Suomessa. Selittäköön tämän se AKEn herra joka osaa!

        ...saksaan(tai paremminkin EU:iin) Usasta tai lähi-idästä muuttoautona tuotu ajoneuvo jollaisen saat itsekin muuttoautona suomeen (tai mihin tahansa muualle eu:hun) ulkomaankomennuksen jälkeen rekisteröidä, välittämättä eu-tyyppihyväksyntäjutuista ym. Uudelleenrekisteröinti ei vaan tahdo onnistua kun puuttuvat nuo eu-merkinnät ja valot ym eivät välttämättä täytä Eu:n pykäliä. Isossa osassa tuontiautoissa ei osuta tämmöiseen "väliinputoajajoukkoon" mutta joku kyllä osuu aina eikä siinä auta edes tiedotus...


    • Ei ongelma

      Käsittääkseni ei nykyään tarvitse hakea kansallisia tyyppihyväksyntöjä vaan ajoneuvoille haetaan EU-alueen kattava tyyppihyväksyntä. Mikäli CoC-paperi löytyy ko. ajoneuvolle esim. Saksan rekisteröintiviranomaiselta, ei sitä Suomeen tarvitse enää hakea. Asiasta löytyy kunnollista lakitekstiäkin. Laki on muistaakseni nimeltään Ajoneuvolaki. Numeroa en nyt muista. Lakiin pääsee tutustumaan Finlexin sivuilta.

    • Ex-Pertti

      Tuon ikäistä A4 Cabriota ei ole olemassakaan, vaan avomalli (Audi Cabriolet) perustuu vanhaan 80-sarjaan.

      Audi Cabrioletilla, samoin kun mainitsemallasi Opelilla sekä kaikilla Euroopassa suurina sarjoina myydyillä autoilla on EU-tyyppihyväksyntä. Osoitukseksi tyyppihyväksynnästä tarvitset CoC (Certificate of Conformity) -todistuksen, jonka saat esimerkiksi kyseisen merkin maahantuojalta tai esim. useimmilta saksalaisilta katsastuskonttoreilta. Todistus on ajoneuvokohtainen, eli sitä ei kannata yrittää hakea ennen kuin olet auton ostanut. Mikäli kyseinen autoyksilö on esim. USA:sta tuotu (mainitsemiesi autojen kohdalla äärimmäisen epätodennäköistä), ei todistuksen saaminen ole mahdollista. Kannattaa siis varmistua siitä, että kyseinen auto on heti uutena myyty EU-maahan. Tämä vaatimus koskee käytännössä kaikkia vm. 1996 uudempia autoja.

      EU-tyyppihyväksyntää ei välttämättä ole pieninä sarjoina (muutamia satoja kappaleita) valmistetuilla ajoneuvoilla, vaan kyseiset autot on hyväksytty ns. piensarjatyyppihyväksynnällä. Se on voimassa ainoastaan siinä maassa, missä se on myönnetty eikä kyseisen hyväksynnän omaavia (vm.96 ->) autoja välttämättä saa Suomessa rekisteriin.

    • miksu

      EY-tyyppihyväksyntä on pakollinen -99 ja uudemmissa.Vaikka autoa ei ole ennen ollut suomessa ei ole ongelma jos ostat sen eu:n alueelta ja se ei ole jenkki.
      Itsellä meinas tulla ongelmia 6/96 voyagerin kanssa kun ei ollu e-hyväksyttyjä jarruja eikä takavaloja,mutta kun luetaan AKE:n ohjeet kunnolla ni todetaan taas EY-hyväksyntä on pakollinen -99 alkaen.Pois lukien muuttoautot.

      • Jeesus itse

        EY-tyyppihyväksyntä pitää olla 1.1.1998 ja sitä myöhemmin ensirekisteröidyissä ajoneuvoissa. Käytännössä päästö- ja turvavyömääräykset tekevät myöhemmin kuin 6/96 ensirekisteröidyistä EU-alueen ulkopuolisista autoista todella hankalia rekisteröitäviä.

        http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=813


      • Pekka

        Joo, näin on että oikea vastaus on tosiaankin 1.1.98 jälkeen rekisteröidyt autot. Itselläni on käytännön kokemusta kummastakin tapauksesta(eli tarrattomasta ja tarrallisesta), ja voin kertoa, että tarraton ei mene Suomen rekisteriin kuin ilmeisesti muuttoautona niin kuin täällä kerrottiin, sen sijaan tarrallinen oli läpihuutojuttu. Kannatta käydä lukemassa asiasta sivustolla www.ake.fi


    • Anonyymi

      Suomessa ihan omat säännöt tässäkin.esim ruotsissa saat rek kaikkiautot jotka olleet jonkun eu maan rekisterissä ilman coc todistusta.suomi taitaa olla ainoa maa joka sen vaatii autolta jolla eurooppalainen rekisteriote.itse törmännyt tähän jo 3 kertaa.no ei muuta kun kaiva lompakkoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      32
      2628
    2. Yksi kuoli nokkakolarissa

      Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      11
      1302
    3. Helvetistä ei ole paluuta

      Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      336
      1037
    4. Mikä on kaivattusi ammatti

      entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      45
      932
    5. Terveisiä vanhemmalle

      J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      45
      874
    6. Järjetön Topi-ilta

      Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      849
    7. Miksi nainen nukut huonosti

      Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      61
      764
    8. Niin siinä Kävi

      Ettemme koskaan saaneet toisiamme
      Ikävä
      44
      750
    9. Halutaan toisiamme

      Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      44
      736
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      46
      666
    Aihe