Jos tuo ulkomailta ajoneuvon, jonka mallia ei aikaisemmin ole ollut rekisteröitynä Suomeen, niin pitääkö se ns. tyyppikatsastaa. Olen aikonut hakea Saksasta joko Audi A4 cabrioletin (97-00) tai Opel Astra cabrioletin (2000). Näitä autoja ei kai ainakaan virallisen maahantuojan kautta ole tuotu Suomeen? Onko joku mahdollisesti itse tuonut vastaavia ulkomailta?
Jos kyseisiä merkkejä/vuosimalleja ei ole tuotu aikaisemmin Suomeen, niin joutuuko niiden rekisteröinnin yhteydessä maksamaan jonkinlaisia ylimääräisiä maksuja?
Muutkin kokemukset ko. autoista ovat tervetulleita.
tyyppihyväksyminen?
9
4156
Vastaukset
- Pete
Tuosta tyyppihyväksynnästä suomessa on yleisiä virhekäsityksiä. Älä ainakaan kysy maahantuojalta, he blokkaavat heti maahantuonnin esim. juuri tuolla "tyyppihyväksynnän puutteella".
Itse toin auton, jonka mallille ei ole koko EU:ssa virallista maahantuontia. Suomen maahantuoja söpötti jotain puutaheinää moottorityypin tyyppihyväksynnän puutteesta ja sen kalleudesta. Käännyin sitten AKEn ajoneuvotekniikan puoleen ja he eivät nähneet mitään estettä maahantuonnille ja rekisteröinnille. Puhelimessa AKEn kavari mainitsi tästä tyyppihyväksynnästä että "suomeen on tuotu ja tuodaan vastakin autoja ilman ns. tyyppihyväksyntää". Eli kysy AKEn ajoneuvotekniikasta www.ake.fi
En osaa sanoa mitä merkitsee EU -tyyppihyväksyntä, luulisin että vaatimustenmukaisuustodistus vakuuttaa juuri tästä, uudemmissa kärryissä EU -tyyppihyväksyntä jo on eikä vaatimustenmukaisuustodistusta tarvita.
EU -tyyppihyväksyntä vaaditaan vuosimallista -98 lähtien rekisteröintivaatimuksissa. Tuot auton ilmeisesti saksasta, siten niissä melko varmasti on tuo EU -hyväksyntä. Kysy vielä kerran AKEsta.- Pekka
Itselläni on ikävä kyllä varsin karvaita kokemuksia EU-tyyppihyväksynnästä. Eli jos auto on 97 vuosimalli ja rekisteröity 98, se EI KELPAA rekisteriin Suomessa millään konstilla, koska EU-tarroja ei ole. Tämän AKEn herrat ovat viisaudessaan päättäneet. Näitä autoja on jonkin verran Saksassa myynnissä ja ne ovat hyväksytty sikäläiseen rekisteriin poikkeusluvalla. Näin on varmaan tehty Suomessakin, mutta jos auto on poikkeusluvalla rekisteröity jossain MUUSSA EU-MAASSA, sepä ei kelpaakaan enää Suomessa. Selittäköön tämän se AKEn herra joka osaa!
- aziz
Pekka kirjoitti:
Itselläni on ikävä kyllä varsin karvaita kokemuksia EU-tyyppihyväksynnästä. Eli jos auto on 97 vuosimalli ja rekisteröity 98, se EI KELPAA rekisteriin Suomessa millään konstilla, koska EU-tarroja ei ole. Tämän AKEn herrat ovat viisaudessaan päättäneet. Näitä autoja on jonkin verran Saksassa myynnissä ja ne ovat hyväksytty sikäläiseen rekisteriin poikkeusluvalla. Näin on varmaan tehty Suomessakin, mutta jos auto on poikkeusluvalla rekisteröity jossain MUUSSA EU-MAASSA, sepä ei kelpaakaan enää Suomessa. Selittäköön tämän se AKEn herra joka osaa!
...saksaan(tai paremminkin EU:iin) Usasta tai lähi-idästä muuttoautona tuotu ajoneuvo jollaisen saat itsekin muuttoautona suomeen (tai mihin tahansa muualle eu:hun) ulkomaankomennuksen jälkeen rekisteröidä, välittämättä eu-tyyppihyväksyntäjutuista ym. Uudelleenrekisteröinti ei vaan tahdo onnistua kun puuttuvat nuo eu-merkinnät ja valot ym eivät välttämättä täytä Eu:n pykäliä. Isossa osassa tuontiautoissa ei osuta tämmöiseen "väliinputoajajoukkoon" mutta joku kyllä osuu aina eikä siinä auta edes tiedotus...
- Ei ongelma
Käsittääkseni ei nykyään tarvitse hakea kansallisia tyyppihyväksyntöjä vaan ajoneuvoille haetaan EU-alueen kattava tyyppihyväksyntä. Mikäli CoC-paperi löytyy ko. ajoneuvolle esim. Saksan rekisteröintiviranomaiselta, ei sitä Suomeen tarvitse enää hakea. Asiasta löytyy kunnollista lakitekstiäkin. Laki on muistaakseni nimeltään Ajoneuvolaki. Numeroa en nyt muista. Lakiin pääsee tutustumaan Finlexin sivuilta.
- Ex-Pertti
Tuon ikäistä A4 Cabriota ei ole olemassakaan, vaan avomalli (Audi Cabriolet) perustuu vanhaan 80-sarjaan.
Audi Cabrioletilla, samoin kun mainitsemallasi Opelilla sekä kaikilla Euroopassa suurina sarjoina myydyillä autoilla on EU-tyyppihyväksyntä. Osoitukseksi tyyppihyväksynnästä tarvitset CoC (Certificate of Conformity) -todistuksen, jonka saat esimerkiksi kyseisen merkin maahantuojalta tai esim. useimmilta saksalaisilta katsastuskonttoreilta. Todistus on ajoneuvokohtainen, eli sitä ei kannata yrittää hakea ennen kuin olet auton ostanut. Mikäli kyseinen autoyksilö on esim. USA:sta tuotu (mainitsemiesi autojen kohdalla äärimmäisen epätodennäköistä), ei todistuksen saaminen ole mahdollista. Kannattaa siis varmistua siitä, että kyseinen auto on heti uutena myyty EU-maahan. Tämä vaatimus koskee käytännössä kaikkia vm. 1996 uudempia autoja.
EU-tyyppihyväksyntää ei välttämättä ole pieninä sarjoina (muutamia satoja kappaleita) valmistetuilla ajoneuvoilla, vaan kyseiset autot on hyväksytty ns. piensarjatyyppihyväksynnällä. Se on voimassa ainoastaan siinä maassa, missä se on myönnetty eikä kyseisen hyväksynnän omaavia (vm.96 ->) autoja välttämättä saa Suomessa rekisteriin. - miksu
EY-tyyppihyväksyntä on pakollinen -99 ja uudemmissa.Vaikka autoa ei ole ennen ollut suomessa ei ole ongelma jos ostat sen eu:n alueelta ja se ei ole jenkki.
Itsellä meinas tulla ongelmia 6/96 voyagerin kanssa kun ei ollu e-hyväksyttyjä jarruja eikä takavaloja,mutta kun luetaan AKE:n ohjeet kunnolla ni todetaan taas EY-hyväksyntä on pakollinen -99 alkaen.Pois lukien muuttoautot.- Jeesus itse
EY-tyyppihyväksyntä pitää olla 1.1.1998 ja sitä myöhemmin ensirekisteröidyissä ajoneuvoissa. Käytännössä päästö- ja turvavyömääräykset tekevät myöhemmin kuin 6/96 ensirekisteröidyistä EU-alueen ulkopuolisista autoista todella hankalia rekisteröitäviä.
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=813 - Pekka
Joo, näin on että oikea vastaus on tosiaankin 1.1.98 jälkeen rekisteröidyt autot. Itselläni on käytännön kokemusta kummastakin tapauksesta(eli tarrattomasta ja tarrallisesta), ja voin kertoa, että tarraton ei mene Suomen rekisteriin kuin ilmeisesti muuttoautona niin kuin täällä kerrottiin, sen sijaan tarrallinen oli läpihuutojuttu. Kannatta käydä lukemassa asiasta sivustolla www.ake.fi
- Anonyymi
Suomessa ihan omat säännöt tässäkin.esim ruotsissa saat rek kaikkiautot jotka olleet jonkun eu maan rekisterissä ilman coc todistusta.suomi taitaa olla ainoa maa joka sen vaatii autolta jolla eurooppalainen rekisteriote.itse törmännyt tähän jo 3 kertaa.no ei muuta kun kaiva lompakkoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070