Jos tuo ulkomailta ajoneuvon, jonka mallia ei aikaisemmin ole ollut rekisteröitynä Suomeen, niin pitääkö se ns. tyyppikatsastaa. Olen aikonut hakea Saksasta joko Audi A4 cabrioletin (97-00) tai Opel Astra cabrioletin (2000). Näitä autoja ei kai ainakaan virallisen maahantuojan kautta ole tuotu Suomeen? Onko joku mahdollisesti itse tuonut vastaavia ulkomailta?
Jos kyseisiä merkkejä/vuosimalleja ei ole tuotu aikaisemmin Suomeen, niin joutuuko niiden rekisteröinnin yhteydessä maksamaan jonkinlaisia ylimääräisiä maksuja?
Muutkin kokemukset ko. autoista ovat tervetulleita.
tyyppihyväksyminen?
9
4745
Vastaukset
- Pete
Tuosta tyyppihyväksynnästä suomessa on yleisiä virhekäsityksiä. Älä ainakaan kysy maahantuojalta, he blokkaavat heti maahantuonnin esim. juuri tuolla "tyyppihyväksynnän puutteella".
Itse toin auton, jonka mallille ei ole koko EU:ssa virallista maahantuontia. Suomen maahantuoja söpötti jotain puutaheinää moottorityypin tyyppihyväksynnän puutteesta ja sen kalleudesta. Käännyin sitten AKEn ajoneuvotekniikan puoleen ja he eivät nähneet mitään estettä maahantuonnille ja rekisteröinnille. Puhelimessa AKEn kavari mainitsi tästä tyyppihyväksynnästä että "suomeen on tuotu ja tuodaan vastakin autoja ilman ns. tyyppihyväksyntää". Eli kysy AKEn ajoneuvotekniikasta www.ake.fi
En osaa sanoa mitä merkitsee EU -tyyppihyväksyntä, luulisin että vaatimustenmukaisuustodistus vakuuttaa juuri tästä, uudemmissa kärryissä EU -tyyppihyväksyntä jo on eikä vaatimustenmukaisuustodistusta tarvita.
EU -tyyppihyväksyntä vaaditaan vuosimallista -98 lähtien rekisteröintivaatimuksissa. Tuot auton ilmeisesti saksasta, siten niissä melko varmasti on tuo EU -hyväksyntä. Kysy vielä kerran AKEsta.- Pekka
Itselläni on ikävä kyllä varsin karvaita kokemuksia EU-tyyppihyväksynnästä. Eli jos auto on 97 vuosimalli ja rekisteröity 98, se EI KELPAA rekisteriin Suomessa millään konstilla, koska EU-tarroja ei ole. Tämän AKEn herrat ovat viisaudessaan päättäneet. Näitä autoja on jonkin verran Saksassa myynnissä ja ne ovat hyväksytty sikäläiseen rekisteriin poikkeusluvalla. Näin on varmaan tehty Suomessakin, mutta jos auto on poikkeusluvalla rekisteröity jossain MUUSSA EU-MAASSA, sepä ei kelpaakaan enää Suomessa. Selittäköön tämän se AKEn herra joka osaa!
- aziz
Pekka kirjoitti:
Itselläni on ikävä kyllä varsin karvaita kokemuksia EU-tyyppihyväksynnästä. Eli jos auto on 97 vuosimalli ja rekisteröity 98, se EI KELPAA rekisteriin Suomessa millään konstilla, koska EU-tarroja ei ole. Tämän AKEn herrat ovat viisaudessaan päättäneet. Näitä autoja on jonkin verran Saksassa myynnissä ja ne ovat hyväksytty sikäläiseen rekisteriin poikkeusluvalla. Näin on varmaan tehty Suomessakin, mutta jos auto on poikkeusluvalla rekisteröity jossain MUUSSA EU-MAASSA, sepä ei kelpaakaan enää Suomessa. Selittäköön tämän se AKEn herra joka osaa!
...saksaan(tai paremminkin EU:iin) Usasta tai lähi-idästä muuttoautona tuotu ajoneuvo jollaisen saat itsekin muuttoautona suomeen (tai mihin tahansa muualle eu:hun) ulkomaankomennuksen jälkeen rekisteröidä, välittämättä eu-tyyppihyväksyntäjutuista ym. Uudelleenrekisteröinti ei vaan tahdo onnistua kun puuttuvat nuo eu-merkinnät ja valot ym eivät välttämättä täytä Eu:n pykäliä. Isossa osassa tuontiautoissa ei osuta tämmöiseen "väliinputoajajoukkoon" mutta joku kyllä osuu aina eikä siinä auta edes tiedotus...
- Ei ongelma
Käsittääkseni ei nykyään tarvitse hakea kansallisia tyyppihyväksyntöjä vaan ajoneuvoille haetaan EU-alueen kattava tyyppihyväksyntä. Mikäli CoC-paperi löytyy ko. ajoneuvolle esim. Saksan rekisteröintiviranomaiselta, ei sitä Suomeen tarvitse enää hakea. Asiasta löytyy kunnollista lakitekstiäkin. Laki on muistaakseni nimeltään Ajoneuvolaki. Numeroa en nyt muista. Lakiin pääsee tutustumaan Finlexin sivuilta.
- Ex-Pertti
Tuon ikäistä A4 Cabriota ei ole olemassakaan, vaan avomalli (Audi Cabriolet) perustuu vanhaan 80-sarjaan.
Audi Cabrioletilla, samoin kun mainitsemallasi Opelilla sekä kaikilla Euroopassa suurina sarjoina myydyillä autoilla on EU-tyyppihyväksyntä. Osoitukseksi tyyppihyväksynnästä tarvitset CoC (Certificate of Conformity) -todistuksen, jonka saat esimerkiksi kyseisen merkin maahantuojalta tai esim. useimmilta saksalaisilta katsastuskonttoreilta. Todistus on ajoneuvokohtainen, eli sitä ei kannata yrittää hakea ennen kuin olet auton ostanut. Mikäli kyseinen autoyksilö on esim. USA:sta tuotu (mainitsemiesi autojen kohdalla äärimmäisen epätodennäköistä), ei todistuksen saaminen ole mahdollista. Kannattaa siis varmistua siitä, että kyseinen auto on heti uutena myyty EU-maahan. Tämä vaatimus koskee käytännössä kaikkia vm. 1996 uudempia autoja.
EU-tyyppihyväksyntää ei välttämättä ole pieninä sarjoina (muutamia satoja kappaleita) valmistetuilla ajoneuvoilla, vaan kyseiset autot on hyväksytty ns. piensarjatyyppihyväksynnällä. Se on voimassa ainoastaan siinä maassa, missä se on myönnetty eikä kyseisen hyväksynnän omaavia (vm.96 ->) autoja välttämättä saa Suomessa rekisteriin. - miksu
EY-tyyppihyväksyntä on pakollinen -99 ja uudemmissa.Vaikka autoa ei ole ennen ollut suomessa ei ole ongelma jos ostat sen eu:n alueelta ja se ei ole jenkki.
Itsellä meinas tulla ongelmia 6/96 voyagerin kanssa kun ei ollu e-hyväksyttyjä jarruja eikä takavaloja,mutta kun luetaan AKE:n ohjeet kunnolla ni todetaan taas EY-hyväksyntä on pakollinen -99 alkaen.Pois lukien muuttoautot.- Jeesus itse
EY-tyyppihyväksyntä pitää olla 1.1.1998 ja sitä myöhemmin ensirekisteröidyissä ajoneuvoissa. Käytännössä päästö- ja turvavyömääräykset tekevät myöhemmin kuin 6/96 ensirekisteröidyistä EU-alueen ulkopuolisista autoista todella hankalia rekisteröitäviä.
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=813 - Pekka
Joo, näin on että oikea vastaus on tosiaankin 1.1.98 jälkeen rekisteröidyt autot. Itselläni on käytännön kokemusta kummastakin tapauksesta(eli tarrattomasta ja tarrallisesta), ja voin kertoa, että tarraton ei mene Suomen rekisteriin kuin ilmeisesti muuttoautona niin kuin täällä kerrottiin, sen sijaan tarrallinen oli läpihuutojuttu. Kannatta käydä lukemassa asiasta sivustolla www.ake.fi
- Anonyymi
Suomessa ihan omat säännöt tässäkin.esim ruotsissa saat rek kaikkiautot jotka olleet jonkun eu maan rekisterissä ilman coc todistusta.suomi taitaa olla ainoa maa joka sen vaatii autolta jolla eurooppalainen rekisteriote.itse törmännyt tähän jo 3 kertaa.no ei muuta kun kaiva lompakkoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö2629819K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon1795557Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1565169PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *714838- 2122409
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.122249Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3051893- 901577
- 211531
- 411133