olen kuullut että tästä on jotain haittoja tietääkö joku mitä haittoja on?
liian nopean laihdutuksen haitat
12
8575
Vastaukset
- kuntoilija
laihdutus alkaa syödä lihaksia, mikä ei ole suinkaan tarkoitus. hyvä lihasmassa on energian kuluttaja, jonka avulla myös pysyy hoikkana.
- mimma
voin kertoa omasta kokemuksesta, että liian nopea laihdutus ei ole hyvästä!! laihduin tässä pari vuotta sitten 8 kg vajaassa kahdessa kuukaudessa ja rupesin voimaan todella huonosti: pyörtyilin vaikka en ollut koskaan aikaisemmin pyörtyillyt, masennuin kun luulin vieläkin olevan lihava (!!!!) eli kyllä siinä oltiin syömishäiriön rajamailla!!
- jaa-a
parissa kuukaudessa 8kg tippuu ilman terveyshaittaa,olettaen että sulla tosiaan on mistä laihduttaa ja miten laihdutat.Mulla tipahtaa helposti 5kg viikossa,sit alkaa hidastumaan vauhti.Ilmeisesti turvotus ja kuonat poistuu,siit se pikainen 5kg poistuma.
- mimma
jaa-a kirjoitti:
parissa kuukaudessa 8kg tippuu ilman terveyshaittaa,olettaen että sulla tosiaan on mistä laihduttaa ja miten laihdutat.Mulla tipahtaa helposti 5kg viikossa,sit alkaa hidastumaan vauhti.Ilmeisesti turvotus ja kuonat poistuu,siit se pikainen 5kg poistuma.
no nyt kun tarkemmin ajattelen niin ei minulla kyllä ollu mitään mistä laihduttaa, mut silti laihdutin..ja toi 8 kg on noin arvio... se saattoi olla hieman enemmänkin tai vähemmän. siis ei kai siihen nyt tietenkään kuole siihen nopeaan laihduttamiseen, mutta en minä kyllä sitä kenellekään suosittele!! mutta tuo oli vain minun kokemus! ja niitähän tää tyyppi kysyi, haittavaikutuksia ja mulla niitä esiintyi. kai se kahdeksan kilon laihdutus oli vakavaa, ainakin lääkärin mielestä ja olen käynyt siitä lähtien teraupeutin kanssa juttelemassa...
- Juska¤
Liian nopean laidutuksen haittoja voi tietysti olla paljonkin, mutta oleellisin on mielestäni tämä: Iho ei kerkiä sopeutua nopeaan muutokseen ja rupeaa roikkumaan tyhjänä. Ja se on taatusti ikävämmän näköistä kuin mikään läskimäärä ikinä!
- Hitaasti
Moro,
On tietysti houkuttelevaa kiskaista joku paasto, kun viikossa putoaa 10 kiloa. Mutta haittana on ensiksikin se, että paino tulee takaisin 99% todennäköisyydellä, ja edessä on uusi lihominen, ja uusi paasto...
Jos energiamäärä jää liian alhaiseksi, alkaa elimistö "säästää", eli Aineenvaihdunta hidastuu. Ihmisen keho on omalla tavallaan "eläin", joka ei tiedä sinun olevan tarkoituksellisesti nälässä, ja yrittää tehdä parhaansa jotta selviytyisi ravinnon puutteessa. Tämä aiheuttaa mm seuraavia juttuja:
-palelee: keho säästää lämmöntuottamisessa
-masentaa: ihminen on kokonaisuus, joten aivotkin ovat mukana tässä energian säästössä. Masentunut ihminen on vähemmän aktiivinen, ja koska keho haluaa sinun liikkuvan mahdollisimman vähän, tämä on edullista (mieti vaikka anoreksiaa: kun ei syö, masentaa, ja kun masentaa, tuntee itsensä rumaksi, joten pitää laihtua ja vähentää syömistä...)
-laihtuminen on hitaampaa: kun elimistösi toimii sinua vastaan dieetillä (sinä yrität kuluttaa, elimistö säästää), joudut panostamaan laihdutukseen paljon enemmän kuin terveellä tahdilla laihduttaessa.
Mutta sitten tukea siihen järkevään painonpudotukseen. Excel. Puolen kilon - kilon painonpudotus ei näy missään moneen kuukauteen, mutta pidäpä taulukossa kirjaa vaikkapa viikottaisesta painosta, ja tee siitä painokäyrä. Ihan vaikka 100 gramman tarkkuudella - saat laskevan käyrän muodossa positiivista palautetta painon pudotuksesta. Ja huomaat, että jotain tosiaan koko ajan tapahtuu.
Kärsivällisyyttä - terveellinen ruokavalio ja liikunta toimii kyllä!
-t: 5 kiloa 2 kuukaudessa pudottanut...- mie
nopean laihdutuksen jälkeen lihoat saman tien takaisin siksi, että kun panttaat liikaa ruuan kanssa, esim. erittäin kärjistetty esimerkki: olet viikon syömättä juurikaan mitään, niin seuraavan kerran kun syöt ihan normaalin annoksen tai vaikka muutaman hedelmän, niin elimistösi nappaa näistä hedelmistä kaiken mahdollisen talteen, mitä se ei normaali oloissa tekisi ja pitää niistä sitten tiukasti kiinni.
kun verensokerisi laskee alas (olet kauan syömättä), niin jo omena saa kehossa aikaiseksi ns. "insuliinipiikin", eli nostaa sen verensokerin kattoon. syö useasti mutta vähän kerrallaan. paljon kuituja (muista juoda vettä paljon, kuitu turpoaa mahassa ja vesi auttaa sitä turpoamaan. pitää kylläisenä). weetabiksit todella hyviä. ym. hedelmiä ja kasviksia. saa sitä oikeaa ruokaakin syödä, kohtuudella. älä ota lisää!!
yksi hyvä huomio, jonka joku kertoi, oli tuo roikkuva iho. sitä ei sitten saa millään muulla pois, kuin leikkauksella. ja voin kertoa, että ei todellakaan mikään kaunis näky, kun ryppyinen "tyhjä maha", roikkuva iho läppä roikkuu polviin! - tintti
mie kirjoitti:
nopean laihdutuksen jälkeen lihoat saman tien takaisin siksi, että kun panttaat liikaa ruuan kanssa, esim. erittäin kärjistetty esimerkki: olet viikon syömättä juurikaan mitään, niin seuraavan kerran kun syöt ihan normaalin annoksen tai vaikka muutaman hedelmän, niin elimistösi nappaa näistä hedelmistä kaiken mahdollisen talteen, mitä se ei normaali oloissa tekisi ja pitää niistä sitten tiukasti kiinni.
kun verensokerisi laskee alas (olet kauan syömättä), niin jo omena saa kehossa aikaiseksi ns. "insuliinipiikin", eli nostaa sen verensokerin kattoon. syö useasti mutta vähän kerrallaan. paljon kuituja (muista juoda vettä paljon, kuitu turpoaa mahassa ja vesi auttaa sitä turpoamaan. pitää kylläisenä). weetabiksit todella hyviä. ym. hedelmiä ja kasviksia. saa sitä oikeaa ruokaakin syödä, kohtuudella. älä ota lisää!!
yksi hyvä huomio, jonka joku kertoi, oli tuo roikkuva iho. sitä ei sitten saa millään muulla pois, kuin leikkauksella. ja voin kertoa, että ei todellakaan mikään kaunis näky, kun ryppyinen "tyhjä maha", roikkuva iho läppä roikkuu polviin!millä keinoin laihduttaa. Itse laihdutin painonvartijoissa pari vuotta sitten vajaassa 4 kk:ssa 15 kg ja yhtään ei ole tullu takaisin.Ja voin vannoa,etten koskaan aiemmin ole voinut näin hyvin!
- Aivan
tintti kirjoitti:
millä keinoin laihduttaa. Itse laihdutin painonvartijoissa pari vuotta sitten vajaassa 4 kk:ssa 15 kg ja yhtään ei ole tullu takaisin.Ja voin vannoa,etten koskaan aiemmin ole voinut näin hyvin!
15 kg neljässä kuukaudessa on todella hieno suoritus, ja nostan hattua.
Mutta silti - kyseessä on alle kilo viikossa. Eli terveellinen, hidas tahti. Oikeaa, pysyvää laihduttamista. Itse hoikistun parhaillaan siis vain puoli kiloa viikossa, mutta toisaalta, aloituspainossa painoindeksini oli 22, joten hoikistun ns normaalipainon sisällä. Ja se onkin hiukan hitaampaa kuin ylipainon pudottaminen.
Tehodieetit yleensä käsitetään tarkoittamaan sen 15 kilon pudottamista parissa-kolmessa viikossa. Esim lentoemäntädieetti: neljä kiloa neljässä päivässä... Siinä ei kyllä taida olla tarkoituksenakaan saada pysyviä tuloksia, mutta hölmömpi saattaa niin kuvitella.
- Billie
olen laihduttanut 10kg/3viikkoa, mitään haittoja ei oikeastaan ole tullut, jos osaa pitää laihdutuksen jälkeen ruokavalion sopivana ja liikkuu tarpeeksi.
- iines
1kg läskiä vastaa 7000 kaloria. Nestettä kyllä saattaa alussa lähteä muutaman kilon verran, mutta tosiasia on että 10 kilon pudottamiseen vaadataan 70.000 kalorin kulutus... yhtälö tuntuu minusta ihan mahdottomalta. Vai olisiko sitten mun teoriani ihan pielessä? On vain muistettavaa etteivät kilot tule päivässä, joten ei ne lähde myöskään päivässä......Se on kyllä totta että tulokseen pääsee kun syö vähemmän ja kuluttaa enemmän.. ;-)
- minä
Oon kuullut että varsinkin lihavilla jotka laihduttavat liian nopeasti on suuri riski saada sappikiviä. Onhan se riski saada lihavanakin, mutta siis laiduttaa pitäisi hitaasti ettei tuu ainaskaan sen takia sappikiviä....
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841