Uuden auton tuonti ym.

Lancer EVO8

Itsellä on suunnitelmissa ensi syksynä ostaa Mitsubishin Lancer Evo VIII. Suomeen kyseistä autoa tulee niin vähän, että pelkästään tämä seikka vaikuttaa mahdolliseen ostopäätökseen saksasta. Lisäksi maahantuojana on nykyään Veho, joka laskee suomesta ostamisen mielenkiintoa entisestään.

Kaikista suurimpana kiinnostuksen aiheena ostamiseen on kuitenkin rahansäästö ostamisessa.
auton ovh tulee olemaan suomessa 65.000 euroa.
Saksassa vastaava hinta on 38.900 euroa. Jos lasketaan ihan leikillään, mitä suomalainen maahantuoja autosta vetää välistä, tulee väkisin surkuhupaisa hymy huulille. Auton veroton hinta niin Saksalaiselle kuin suomalaisellekin kauppiaalle voidaan laskea helposti Saksan ovh-hinnasta:

38900e - 16% (Saksan ALV) = 32676 euroa. Tässä siis Saksalaisen liikkeen ja maahantuojan myyntikatekin jo mukana, luultavasti n. 3000-4500 euroa. Ei nyt kuitenkaan oteta sitä huomioon.

32676 eurosta valtion määräämä henkilöauton veroprosentti 29% tekee 9476,04e ja autolle sekä verolle kannettava alv 9273,45e. Yhteensä autolle siis hintaa 51425,49 euroa.

Tämän mukaan voidaan laskea yksinkertaisesti suomalaisen maahantuojan sekä liikkeen kate autosta, 65000 - 51425.49 = 13574,51 euroa.
Otettakoon vielä huomioon se, että tuossa laskelmassa on saksalaisen maahantuojan sekä jälleenmyyjän katteet koskemattomana mukana!

Tuollaisen törkeän katteen takia minä en ainakaan rahojani Vehoon vie.

Jos nyt sitten laskee vielä, mitä auto tulisi maksamaan suoraan kaupasta ostettuna saksassa, tinkaamatta perinteistä 6-8% saksalaista alennusta:

38900 29% autovero 11281e alvi kaikesta 11039,82
tulee hinnaksi 61220,82e.

Tässä kohtaa haluaisinkin tietää, ovatko automaahantuojat onnistuneet lahjomaan ja lobbaamaan uusien autojen maahantuontiin jotain lisämaksuja, veroja tai pykäliä, mikä estäisi nyt tämän toiminnan?

Ja, saanko ostettua auton ilman alvia saksasta, jolloin maksaisi alvin vasta suomeen. Miten asia menee?

25

3432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verotettu

      En ymmärrä miksi haluaisit maksaa alvin Suomeen, vaikka kai sen voisi tulkita patrioottiseksi teoksi. Saksan alvihan on kuten itse totesit 16%, joten miksi maksaa Suomen 22%?

      Tuskin tuossa mitään sen kummempia esteitä tai ongelmia on jos kerran tuot uuden auton, etkä ala kikkailemalla tekemään siitä käytettyä, tosin esim. ostamalla esittelyauton saisit varmaan vielä suuremmat säästöt.

    • laskin

      > auton ovh tulee olemaan suomessa 65.000 euroa.

      >Saksassa vastaava hinta on 38.900 euroa. Jos

      > 32676 eurosta valtion määräämä henkilöauton
      > veroprosentti 29% tekee 9476,04e ja autolle
      > sekä verolle kannettava alv 9273,45e. Yhteensä
      > autolle siis hintaa 51425,49 euroa.

      Kannettava vero lasketaan auton markkinahinnasta, näinollen 29% 65k€:sta = 18850€

      Siihen alv 22% (siis elv) = yht. 22997.

      Kun ko. auto maksaa Saksassa 38900, niin hinnaksi muodostuu siis (ilman tuontikuluja) 61897€ eli säästöä kertyy kokonaiset 3103 euroa.

      Jostain syystä kuvittelen että uusien autojen veroprosentti olisi alle 29, mutta pieni kevennys ei muuta laskutoimituksia juuri mihinkään.

      • alv

        Ainoa vika tuossa on että alv:a ei makseta saksaan vaan suomeen (jos ensi rekisteröidään suomeen). Tämä siis silloin kun on kysessä uusi auto.


      • laskin
        alv kirjoitti:

        Ainoa vika tuossa on että alv:a ei makseta saksaan vaan suomeen (jos ensi rekisteröidään suomeen). Tämä siis silloin kun on kysessä uusi auto.

        eli hintaero kaventuu entisestään, tunnustan mokani, on tullut veivattua noiden käytettyjen kanssa aivan liikaa.


      • Lancer EVO8

        Tosiaanpa tuli hassi ajattelussa, alvihan laskelmoidaan suomen markkinahinnasta.

        Tosin siinäkin on sellainen juttu että en halua maksaa alvia saatikka veroa jo todistetusta suomalaisen maahantuojan 12-13 tuhannen euron katteesta, eli tämän voinee myöhemmin riitauttaa hovissa tai eu-tuomioistuimessa ja vaatia oikaisua veroon. Muutenhan maahantuoja voisi hinnoitella auton vaikkapa 100.000 euron hintaluokkaan kuluttajaa kiusatakseen.

        3000 euron säästö jokatapauksessa sinunkin laskelmassasi on aikamoinen etu, varsinkin kun tästä rahasta ei mene tippaakaan moiselle verenimijäfirmalle. Varaosia tai "huolto"palveluitakaan ei ole pienintäkään aikomusta ko. putkasta ostaa, vaan ammattilaisilta.


      • Lancer EVO8
        alv kirjoitti:

        Ainoa vika tuossa on että alv:a ei makseta saksaan vaan suomeen (jos ensi rekisteröidään suomeen). Tämä siis silloin kun on kysessä uusi auto.

        Eli tahdonpa nyt tarkentaa. Meneekö homma eu-alueella niin, että minä voin ostaa uuden käyttämättömän auton esim. saksasta ilman alvia yksityishenkilönä, jos tuon sen suomeen rekisteröitäväksi ja tällöin alvi maksetaankin suomeen?


      • EWW
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Tosiaanpa tuli hassi ajattelussa, alvihan laskelmoidaan suomen markkinahinnasta.

        Tosin siinäkin on sellainen juttu että en halua maksaa alvia saatikka veroa jo todistetusta suomalaisen maahantuojan 12-13 tuhannen euron katteesta, eli tämän voinee myöhemmin riitauttaa hovissa tai eu-tuomioistuimessa ja vaatia oikaisua veroon. Muutenhan maahantuoja voisi hinnoitella auton vaikkapa 100.000 euron hintaluokkaan kuluttajaa kiusatakseen.

        3000 euron säästö jokatapauksessa sinunkin laskelmassasi on aikamoinen etu, varsinkin kun tästä rahasta ei mene tippaakaan moiselle verenimijäfirmalle. Varaosia tai "huolto"palveluitakaan ei ole pienintäkään aikomusta ko. putkasta ostaa, vaan ammattilaisilta.

        ...sitten mä heräsin housut märkinä ja huomasin et eihän mulla oikeesti ees oo rahaa eiks nii?


      • aikuinen
        EWW kirjoitti:

        ...sitten mä heräsin housut märkinä ja huomasin et eihän mulla oikeesti ees oo rahaa eiks nii?

        Kerrankin täällä aikuiset miehet puhuu asiaa niin sinä paskiainen kehtaat puuttua noilla iankaikkisen typerillä kommenteillasi. Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa.


      • aavistus
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Eli tahdonpa nyt tarkentaa. Meneekö homma eu-alueella niin, että minä voin ostaa uuden käyttämättömän auton esim. saksasta ilman alvia yksityishenkilönä, jos tuon sen suomeen rekisteröitäväksi ja tällöin alvi maksetaankin suomeen?

        Se oikea ALV 22 % lasketaan Saksan ostohinnasta
        kuitin perusteella Suomeen. Uuden auton voit ostaa
        ilman ALV:ia Saksasta.


      • laskin
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Tosiaanpa tuli hassi ajattelussa, alvihan laskelmoidaan suomen markkinahinnasta.

        Tosin siinäkin on sellainen juttu että en halua maksaa alvia saatikka veroa jo todistetusta suomalaisen maahantuojan 12-13 tuhannen euron katteesta, eli tämän voinee myöhemmin riitauttaa hovissa tai eu-tuomioistuimessa ja vaatia oikaisua veroon. Muutenhan maahantuoja voisi hinnoitella auton vaikkapa 100.000 euron hintaluokkaan kuluttajaa kiusatakseen.

        3000 euron säästö jokatapauksessa sinunkin laskelmassasi on aikamoinen etu, varsinkin kun tästä rahasta ei mene tippaakaan moiselle verenimijäfirmalle. Varaosia tai "huolto"palveluitakaan ei ole pienintäkään aikomusta ko. putkasta ostaa, vaan ammattilaisilta.

        6kk ja mitälie kilometreja vaaditaan edelleen että auto on käytetty, jos uudenkarhea käytetty ei ole poissuljettu vaihtoehto niin kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä Saksalaiseen jälleenmyyjään ja kerto heille Suomen omituisesta järjestelmästä ja hieroa kauppaa vaikka esittelyautosta. Säästöä kertyisi melko varmaan vielä useampia tuhansia.


      • Lancer EVO8
        laskin kirjoitti:

        6kk ja mitälie kilometreja vaaditaan edelleen että auto on käytetty, jos uudenkarhea käytetty ei ole poissuljettu vaihtoehto niin kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä Saksalaiseen jälleenmyyjään ja kerto heille Suomen omituisesta järjestelmästä ja hieroa kauppaa vaikka esittelyautosta. Säästöä kertyisi melko varmaan vielä useampia tuhansia.

        Kyllähän tuokin kävi mielessä, mutta missään tapauksessa en esittelyautoa ikinä ostaisi, ainakaan yli 100 heppaista, puhumattakaan tuollaisesta kilpavalmiista korkeaviritteisestä.

        Tosin voinhan ostaa auton saksasta uutena, pitää liikkeen hallissa 6kk, kelata mittariin 6000km (2 viikon ajeluloma euroopassa) ja ajaa suomeen. Tällöinhän laskettaisiin sitten tuo vero markkinahinnasta. Eria asia sitten mitä tullissa laskevat 6kk vanhalle käytetylle arvoa, kai sen hinta hieman olisi laskenut suomessakin. Kai?


      • Arvaaja
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Kyllähän tuokin kävi mielessä, mutta missään tapauksessa en esittelyautoa ikinä ostaisi, ainakaan yli 100 heppaista, puhumattakaan tuollaisesta kilpavalmiista korkeaviritteisestä.

        Tosin voinhan ostaa auton saksasta uutena, pitää liikkeen hallissa 6kk, kelata mittariin 6000km (2 viikon ajeluloma euroopassa) ja ajaa suomeen. Tällöinhän laskettaisiin sitten tuo vero markkinahinnasta. Eria asia sitten mitä tullissa laskevat 6kk vanhalle käytetylle arvoa, kai sen hinta hieman olisi laskenut suomessakin. Kai?

        Jotta autoon tulee ikää ne 6kk, pitää se olla rekisterissä. Eli auto alkaa vanhentua vasta kun se on rekisteröity jonnokkin muualle kuin suomeen. En tiedä kuinka vaikeaa auto on esim. rekisteröidä saksaan, jos siellä ei asu. Eli ostopäivällä ei ole mitään väliä vaan rekisteröintipäivällä.


      • Lancer EVO8
        Arvaaja kirjoitti:

        Jotta autoon tulee ikää ne 6kk, pitää se olla rekisterissä. Eli auto alkaa vanhentua vasta kun se on rekisteröity jonnokkin muualle kuin suomeen. En tiedä kuinka vaikeaa auto on esim. rekisteröidä saksaan, jos siellä ei asu. Eli ostopäivällä ei ole mitään väliä vaan rekisteröintipäivällä.

        tuohan ei ole mikään ongelma. Väliaikaisen kortteerin saa järjestettyä ja luonnollisesti auto laitettaisiin heti rekisteriin. Tarvittaessa voisin jopa ostaa sen paikallisen tuttavan nimiin ja ostaa itselleni vasta 6kk kuluttua 6000km ajettuna.


      • autoveroneuvos
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        tuohan ei ole mikään ongelma. Väliaikaisen kortteerin saa järjestettyä ja luonnollisesti auto laitettaisiin heti rekisteriin. Tarvittaessa voisin jopa ostaa sen paikallisen tuttavan nimiin ja ostaa itselleni vasta 6kk kuluttua 6000km ajettuna.

        että Saksalainen autoliike on valmis rekisteröimään auton, pitämään sitä autotallissa tuon vaadittavan (ja laittomat) 6 kk ja järjestämään jossain välissä mittarinruuvaajan kelaamaan nuo kilometrit (mene silloin vaikka itsekin paikalle) ja tämän kaiken kohtuuhintaan. Kysy ainakin ja kerro sitten meille muillekin. Näin minä ainakin tekisin jos olisin ostamassa uutta ja arvokasta autoa.
        Jotain on tehtävä, ei tätä sirkusta muuten saada loppumaan kuin pistämällä se vielä hullummaksi!


      • EVO7/II
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        tuohan ei ole mikään ongelma. Väliaikaisen kortteerin saa järjestettyä ja luonnollisesti auto laitettaisiin heti rekisteriin. Tarvittaessa voisin jopa ostaa sen paikallisen tuttavan nimiin ja ostaa itselleni vasta 6kk kuluttua 6000km ajettuna.

        ne pikkupojat täällä haaveilee?Tarvittaessa sitä ja tarvittaessa tätä ja höpöhöpöhöpö...Kyllä se on niin poijjaat että keskittykää vaan Playstationii ja lopettakaa turhat löpinät täällä aikuisten palstalla!


      • autoveroneuvos
        EVO7/II kirjoitti:

        ne pikkupojat täällä haaveilee?Tarvittaessa sitä ja tarvittaessa tätä ja höpöhöpöhöpö...Kyllä se on niin poijjaat että keskittykää vaan Playstationii ja lopettakaa turhat löpinät täällä aikuisten palstalla!

        tanakasta "aikuisen puheenvuorosta".
        Btw. taitaa olla mittarissasi vähemmän vuosia kuin minulla - ehkä edustatkin virallisia automaahantuojia...


      • autoveroneuvos
        autoveroneuvos kirjoitti:

        että Saksalainen autoliike on valmis rekisteröimään auton, pitämään sitä autotallissa tuon vaadittavan (ja laittomat) 6 kk ja järjestämään jossain välissä mittarinruuvaajan kelaamaan nuo kilometrit (mene silloin vaikka itsekin paikalle) ja tämän kaiken kohtuuhintaan. Kysy ainakin ja kerro sitten meille muillekin. Näin minä ainakin tekisin jos olisin ostamassa uutta ja arvokasta autoa.
        Jotain on tehtävä, ei tätä sirkusta muuten saada loppumaan kuin pistämällä se vielä hullummaksi!

        Sovit siis autoliikkeen kanssa siitä, että ne rekisteröivät uuden auton firman nimiin ja ottavat sen rajoitettuun esittelykäyttöön. Tuo rajoitettu tarkoittaa sitä, että autolla ei ajeta. Varsinaiset kaupat tehdään kun auto on ollut vaaditun puoli vuotta esittelykäytössä (ja mittariin on järjestetty ne tarpeelliset kilometrit).
        Vaikka mailman lyhin kirja olisi ”saksalainen huumori kautta aikain”, niin kyllä niiltä tällaiseen pieneen järjestelyyn joustavuutta riittää ja naurukin (suomen viranomaisille) maittaa.


      • Lancer EVO8
        autoveroneuvos kirjoitti:

        Sovit siis autoliikkeen kanssa siitä, että ne rekisteröivät uuden auton firman nimiin ja ottavat sen rajoitettuun esittelykäyttöön. Tuo rajoitettu tarkoittaa sitä, että autolla ei ajeta. Varsinaiset kaupat tehdään kun auto on ollut vaaditun puoli vuotta esittelykäytössä (ja mittariin on järjestetty ne tarpeelliset kilometrit).
        Vaikka mailman lyhin kirja olisi ”saksalainen huumori kautta aikain”, niin kyllä niiltä tällaiseen pieneen järjestelyyn joustavuutta riittää ja naurukin (suomen viranomaisille) maittaa.

        firman nimissähän auton on oltava tai sitten paikallisen asukin. Minkä tahansa muun tahon paitsi minun. Itse on kyllä tarkoitus autoon ne 6000km ajaa. Sisäänajona tuollaiselle moottorille varsin sopiva. Mukaan parit öljynvaihdot ja auto on vallan valmis suomalaisiin olosuhteisiin.

        Saksalaisilla muuten riittää tuota huumoria meidän suomalaisten hallintopokkuroinnille sekä veroille. Tajua ei sitten niinkään, mutta naurua kyllä...


    • jt.

      tätä ei saa rekisteriin, joitain suomalaisten viranomaisten vaatimia juttuja puuttuu.
      Ehkä rallikäyttöön erikoisluvalla, kannattaa ainakin selvittää ennen tuontia....

      • savusiko takakumi

        Veholta. Mahtavatkohan tuoda jos ei saa rekisteriin - vai onko sinulla sisäpiirin tietoa?


      • Lancer EVO8
        savusiko takakumi kirjoitti:

        Veholta. Mahtavatkohan tuoda jos ei saa rekisteriin - vai onko sinulla sisäpiirin tietoa?

        Tämä malli on nimenomaan suomen typerien rekisteröinti ja tyypitysvaatimusten takia tyypitetty myös suomeen kelpaavaksi. Eli Evo VIII saa rekisteröityä. Autoja on tulossa alkuun 6 kpl maaliskuu-huhtikuun paikkeilla.

        Tosin tässä on nyt sellainenkin mietintä päällä että saako Evo8 tyypityksen varjolla tuotua käytetyn Evo7 katukäyttöön.

        Viimeistään tietenkin 2-3 vuoden päästä kun eu:n tyypitysvaatimukset yhtenäistetään ja saksasta voi tuoda vaikka moottoroidun pahvilaatikon ja se on suomessakin saatava kilpiin jos kerran saksassa on leima herunut.


      • jt.
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Tämä malli on nimenomaan suomen typerien rekisteröinti ja tyypitysvaatimusten takia tyypitetty myös suomeen kelpaavaksi. Eli Evo VIII saa rekisteröityä. Autoja on tulossa alkuun 6 kpl maaliskuu-huhtikuun paikkeilla.

        Tosin tässä on nyt sellainenkin mietintä päällä että saako Evo8 tyypityksen varjolla tuotua käytetyn Evo7 katukäyttöön.

        Viimeistään tietenkin 2-3 vuoden päästä kun eu:n tyypitysvaatimukset yhtenäistetään ja saksasta voi tuoda vaikka moottoroidun pahvilaatikon ja se on suomessakin saatava kilpiin jos kerran saksassa on leima herunut.

        evo7 ei tietenkään taas saa tuoda evo8 tyypityksillä, VIRANOMAISET meitä suojelee...


      • Abt_a
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Tämä malli on nimenomaan suomen typerien rekisteröinti ja tyypitysvaatimusten takia tyypitetty myös suomeen kelpaavaksi. Eli Evo VIII saa rekisteröityä. Autoja on tulossa alkuun 6 kpl maaliskuu-huhtikuun paikkeilla.

        Tosin tässä on nyt sellainenkin mietintä päällä että saako Evo8 tyypityksen varjolla tuotua käytetyn Evo7 katukäyttöön.

        Viimeistään tietenkin 2-3 vuoden päästä kun eu:n tyypitysvaatimukset yhtenäistetään ja saksasta voi tuoda vaikka moottoroidun pahvilaatikon ja se on suomessakin saatava kilpiin jos kerran saksassa on leima herunut.

        "eu:n tyypitysvaatimukset yhtenäistetää"

        Ne on yhtenäistetty jo ajat sitten. Vuodesta 1998 asti kaikilla myytävillä autoilla on pitänyt olla EY-tyyppihyväksyntä. Yhdessä EU-maassa tyyppihyväksytty auto kelpaa toiseen sellaisenaan. Tyyppihyksynnän lisäksi on nk. piensarjahyväksyntä, jossa on kansallisia eroja. Evot on tuotu muihin maihin juuri ko. piensarjahyväksynnän avulla eikä EY-tyyppihyväksyntää ole haettu. Esim. Englannissa saa melkein minkälaisen katiskan tahansa kilpiin, jos tuoja on yksityinen. Tällä keinolla sinne on tuotu lukuisa määrä eksoottisia japseja. Suomen hyväksynnöistä vastaavien virkamiesten avoimuuden moisia kohtaan arvaattekin...


      • Lancer EVO8
        Abt_a kirjoitti:

        "eu:n tyypitysvaatimukset yhtenäistetää"

        Ne on yhtenäistetty jo ajat sitten. Vuodesta 1998 asti kaikilla myytävillä autoilla on pitänyt olla EY-tyyppihyväksyntä. Yhdessä EU-maassa tyyppihyväksytty auto kelpaa toiseen sellaisenaan. Tyyppihyksynnän lisäksi on nk. piensarjahyväksyntä, jossa on kansallisia eroja. Evot on tuotu muihin maihin juuri ko. piensarjahyväksynnän avulla eikä EY-tyyppihyväksyntää ole haettu. Esim. Englannissa saa melkein minkälaisen katiskan tahansa kilpiin, jos tuoja on yksityinen. Tällä keinolla sinne on tuotu lukuisa määrä eksoottisia japseja. Suomen hyväksynnöistä vastaavien virkamiesten avoimuuden moisia kohtaan arvaattekin...

        Juuri tässä piensarjahyväksynnässä on tulossa jokin muutos, sen takia kun eu-tyyppihyväksyntä ei päde suomessa kuten ei myöskään piensarjahyväksyntä. Muistaakseni jossain toisessa maassa on samat neuvostotyyliset viranomaiset ahdistelemassa kansalaisia ja tämän maan aloitteesta eu-komissio tutkisi asiaa.

        En vain muista mistä lähteestä tätä luin, suomessahan näitä ei uutisoida sensuroinnin takia.


      • Abt_a
        Lancer EVO8 kirjoitti:

        Juuri tässä piensarjahyväksynnässä on tulossa jokin muutos, sen takia kun eu-tyyppihyväksyntä ei päde suomessa kuten ei myöskään piensarjahyväksyntä. Muistaakseni jossain toisessa maassa on samat neuvostotyyliset viranomaiset ahdistelemassa kansalaisia ja tämän maan aloitteesta eu-komissio tutkisi asiaa.

        En vain muista mistä lähteestä tätä luin, suomessahan näitä ei uutisoida sensuroinnin takia.

        Jos olet tuomassa evoa Suomeen, otapa nyt oikeasti selvää direktiiveistä, laista ja asetuksista. EY-tyyppihyväksynnästä on oikein EU-direktiivi ja kyllä se on Suomessakin käytössä. Katso:

        http://www.finlex.fi/lains/index.html

        ja sieltä hakusanaksi "ajoneuvolaki"

        Myös piensarjatyyppihyväksyntä on käytössä Suomessa. Tulkinta vain on aika tiukka. Seuraavassa taulukossa on kerrottu mitä ominaisuuksia piensarjahyväksynnässä vaaditaan. Ei ihme, että mitsua ei ole kiinnostanut...

        http://www.finlex.fi/pdf/sdliite/liite/4484.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe