Liikaa rakkautta?

väkevä rakkaus

Kertokaa,voiko kaksi ihmistä suhteessa,olla molemmat niin tyhmiä,etteivät he osaa erota,vaikka pitäisi? On luonne sopimattomuutta,jatkuva epävarmuus suhteen jatkuvuudesta(joka kylläkin tulee molemmille osapuolille ihan paranoidi muodossa)joka silloin tällöin tasaisesti raastaa hermoja,puhumisen vaikeus,pelko siitä että toinen jättää(turha sekin).Yhdessä asumisen mahdottomuus ja tunne siitä että "tuo toinen minuun ainakin ennen pitkään kyllästyy,taidan jättää koko tyypin".
Mitä jäljelle siis jää? Tässä tapauksessa rakkaus.Molemminpuolinen.Se on ja pysyy.Aitona.
Luja uskollisuus,tunne ettei voi ajatellakaan olla lähellä ketään muuta.Rakkaus näyttelee tässä aika painavaa osaa.(iät tässä nyt ovat 30 ja 40 välillä,joten jotakin jo tiedetäänkin,mutta silti tuntuu ihan teinimenolta)Ja sepä tässä asioita niin mutkistaakin.Erottu on muutaman kerran,mutta aina tultu takaisin molemmin puolin.Onko pareja olemassa,jotka eivät pysty elämään yhdessä,mutta eivät erossakaan? Voiko niin edes elää?Voiko rakkautta olla niin paljon,että pelkää niin kovasti menettävänsä sen,että ei uskalla enää elää?Vai onko mahdollista,että kaksi ikäihmistä on vain niin tyhmiä,etteivät osaa erota,vaikka pitäisi? Joku voi olla sitä mieltä,ettei rakkaus voi olla tälläistä,mutta minusta vain tuntuu,että voi,jos sitä on liikaa.Pelko kasvaa yli.Olisi kiva kuulla kokemuksia.

20

1693

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 40v M

      Tuollainen ongelma ratkes minulla rakas ja elämän arvot muualla,mutta entinen parisuhde ns kunnossa.

    • cnu

      Kuulostaa siltä, että te molemmat tarvitsisitte vähän työskentelyä itsenne kanssa. Jos löytäisitte työkaluja kohentaa itsetuntemustanne ja -luottamustanne ensin itse, olisi todennäköisesti helpompaa olla myös yhdessä. Oman kieltämättä rajallisen kokemukseni mukaan olen onnellinen parisuhteessa vain silloin, kun olen onnellinen itseni kanssa ensin. Toisesta ihmisestähän se elämän sisältö ei nimittäin kovin kauan irtoa.

      Teillä kuitenkin rakkautta riittää, onnea siis teille ja parisuhteellenne :-)

      • väkevä rakkaus

        Kiitos kun vastasit!=) Ilahduttavaa,miten mukava oli lukea kaikki nämä vastukset.
        Kiitos sinulle,ja tiedän,että olet oikeassa.Itsetunnon kohennusta tässä kyllä tarvittaisiin,ja joka on molemmilla vielä tiedossakin.Siihen kun vaan tarvitisi niin paljon aikaa ja paneutumista,ja aikaa kun ei meillä ole.Siis,ihan tavalliset arki/työkiireet vievät niin paljon energiaa.Vuoden loma.Se voisi pelastaa.Että voisi vain panostaa ja korjailla parisuhdetta,ja juuri sitä itsetunto ongelmaa.
        Itseni puolesta voin kertoa,että olen sinut itseni kanssa,mutta jokin siipassa saa minut välillä tuntemaan pelkoa menetyksestä,silti.Ehkä se tulee siitä,kun tiedän toisen osapuolen sitä pelkäävän.Ehkä se on tarttunut?En tiedä.
        Mutta kiitos sinulle,ja olen tosi iloinen onnellisen suhteesi puolesta.Mukavaa kevättä teille molemmille!=)


    • Moritz

      On olemassa ihan julkisuudestakin tuttu pariskunta, jotka eivät voi olla yhdessä eivätkä erillään: Nykänen-Tapola!

      • väkevä rakkaus

        Ja kiitti sullekin.Heh,tuli itsellekin ko.peruskunta mieleen,meillä vaan ei alkmahoolilla niinkään asioita sotketa.Onneksi.Mutta lycka till heillekin.=)


    • Niina

      elokuva "breaking up", jossa pari palvoo toisiaan, mutta jatkuvasti eroaa ja palaa yhteen.
      Kosketti ainakin minua, sillä minulla on sama juttu, mikään ei toimi, ei seksi, ei luottamus, mutta rakastamme toisiamme koko ajan enemmän.
      Olemme nyt olleet 3 vuotta yhdessä ja nyt vasta alkaa tuntua, että meillä voikin olla mahdollisuus!
      Olemme selvinneet niin monesta karikosta näin pitkälle, että enää ei yksinkertaisesti raaski erota.
      Moni muu olisi juossut karkuun jo monta kertaa, on ihanaa kun voi sentään luottaa, ettei toinen lähde heti kun tulee ongelmia.
      Se asia on tuonut suhteeseemme nyt luottamuksen, joka on niin syvä että vain harvoilla pareilla on sellainen.
      Luotan vaikka henkeni tämän ihmisen käsiin, sillä hän on nähnyt pimeän puoleni, tietää etten ole täydellinen, mutta on edelleen rinnallani.

      Usein mietin, miten ihmeessä emme koskaan eronneet, vaikka pahimpina aikoina emme koskeneetkaan toisiimme, emme puhuneet, elimme kuin kämppikset.
      Ilmeisesti jossain syvällä kuitenkin rakastimme ja tiesimme sen voittavan vielä.
      Uskomatonta eikö vain?

      • okei

        Kysymys saattaa olla läheisriippuvuudesta, jos parisuhteessa on molemminpuolista palvontaa, tukehtumisen tunnetta, toimimattomuutta eri osa-alueilla. Pelkoa siitä,että menettää toisen. Erotakaan ei uskalleta, mutta ei eläkään.
        Lukekaa kirja "Irti läheisriippuvuudesta" ja oppikaa sitä kautta itsenäisiksi. Siitä lähtee kypsä kumppanuus, missä tod.näk. kaikki osa-alueet toimivat.


      • Muuan nainen
        okei kirjoitti:

        Kysymys saattaa olla läheisriippuvuudesta, jos parisuhteessa on molemminpuolista palvontaa, tukehtumisen tunnetta, toimimattomuutta eri osa-alueilla. Pelkoa siitä,että menettää toisen. Erotakaan ei uskalleta, mutta ei eläkään.
        Lukekaa kirja "Irti läheisriippuvuudesta" ja oppikaa sitä kautta itsenäisiksi. Siitä lähtee kypsä kumppanuus, missä tod.näk. kaikki osa-alueet toimivat.

        Ajattelin samaa kuin sinä. Läheisriippuvuutta?


      • väkevä rakkaus

        Ja kiitos sullekin,kun vastailit,otit kantaa ja kerroit oman tarinasi.Helpottaa tietää,että tosiaan on samanmoisia muitakin pariskuntia.
        Olette varmaan löytäneet erikoisen luottamuksen,juuri siksi,että olette selvinneet niin monta kertaa.Ehkä se juuri luokin luottamusta molemmin puolin.Meillä sitä kyllä kaivattaisiin yhä lisää.Loputon toisen menettämisen pelko,on raskasta.Valitettavasti molemmat kärsimme siitä.Ja turhaan.Kyllä tässä kasvamisen paikka olisi,ja tahtoa oppia tuntemaan itsensä paremmin,mutta aika ei koskaan tunnu riittävän.3 vuotta teillä,se on saavutus,todellakin,jos on näin vaikeaa,kuin meilläkin on ollut.Me olemme olleet vuoden.Mutta,olen tosi iloinene,ettette te ole antaneet periksi,vaikka olisi kai ollut aihettakin.Ehkä se juuri pelastaa.Sinnikkyys.Itselle vain tuli mieleen,missä kulkee raja? Päättelin,että jos on rakkautta olemassa,silloin kannattaa yrittää.Olenkin miettinyt samaa,joka teillä on toteen mennyt,että pitkän ajan jälkeen,huomaa,että oli hyvä ettei erottu.Aika näyttää.Paljon oli tuttua sun tarinassasi.Kiitos kun kerroit!!=)Hyvää kevättä sinulle Niina ja kaverillesi myös!=)


      • väkevä rakkaus

        Kiitos vinkistä.Taidan tosiaan etsiä ko.leffan käsiini,ja katsoa.Onko vanha? saako DVD:nä?


      • väkevä rakkaus
        okei kirjoitti:

        Kysymys saattaa olla läheisriippuvuudesta, jos parisuhteessa on molemminpuolista palvontaa, tukehtumisen tunnetta, toimimattomuutta eri osa-alueilla. Pelkoa siitä,että menettää toisen. Erotakaan ei uskalleta, mutta ei eläkään.
        Lukekaa kirja "Irti läheisriippuvuudesta" ja oppikaa sitä kautta itsenäisiksi. Siitä lähtee kypsä kumppanuus, missä tod.näk. kaikki osa-alueet toimivat.

        Moikka sullekin,ja tosi on,läheisriippuvuus tässä on aika lailla kyseessä.Asia on meillä tiedossa,mutta jo aiemmin tänne vastanneillekin kun kerroin,aikaa on ollut liian vähän,meillä molemmilla.Sanotaan,että jos asian tiedostaa,sille voi jotain tehdäkkin.Hmm.Katsotaan.Kiitos kirjavinkistä.Kuten aion ed.mainitun leffankin etsiä käsiini,aion myös lukea ko.kirjan.Olen lukenut samasta aiheesta aiemminkin kirjoja,mutta tätä en ole.Meillä taitaa kyse olla juuri näistä jotka mainitsit,molemminpuolinen palvonta,tukehtumisen tunne,toimimattomuutta eri osa-alueilla.Pelkoa siitä,että menettää toisen.Erota ei uskalleta(tai ei oikeammin haluta),mutta eläminenkin yhdessä käy voimille.Mitenkä sen oikeastaan voisi paremmin sanoa.Tuossahan se,tiivistettynä.Minä ainakin tahtoisin IRTI läheisriippuvuudesta,ja välillä onnistunkin siinä,joitakin jaksoja,mutta sitten taas sorrun.Taitaa siis olla sentään toivoa?
        Ah.Kypsä kumppanuus.Miten harmoniselta lause kuulostaakaan.Hieno tavoite.Toivon että saavutetaan.Ja olen vilpittömän onnellinen kaikkien niiden puolesta,keillä tämmöinen suhde on.Pitäkää kiinni.Upeeta kevättä sinullekin!=)


      • Niina
        väkevä rakkaus kirjoitti:

        Kiitos vinkistä.Taidan tosiaan etsiä ko.leffan käsiini,ja katsoa.Onko vanha? saako DVD:nä?

        http://www.geocities.com/Hollywood/Cinema/1501/indexbu.html

        En tiedä löytyykö vuokraamoista ja missä muodossa, tuli telkusta muutama kuukausi sitten ja yksi koskettavimmista leffoista mitä oon nähnyt.. Voin suositella ihan itse kullekin omasta elämäntilanteesta riippumatta.

        Varsinkin yllättävä loppu sai jopa minut pillahtamaan itkuun, vaikka yleensä en itke leffoja..


      • väkevä rakkaus
        Niina kirjoitti:

        http://www.geocities.com/Hollywood/Cinema/1501/indexbu.html

        En tiedä löytyykö vuokraamoista ja missä muodossa, tuli telkusta muutama kuukausi sitten ja yksi koskettavimmista leffoista mitä oon nähnyt.. Voin suositella ihan itse kullekin omasta elämäntilanteesta riippumatta.

        Varsinkin yllättävä loppu sai jopa minut pillahtamaan itkuun, vaikka yleensä en itke leffoja..

        Niina,toksia.Katsastin sivut,ja aion todellakin etsiä sen.Koska se on filmattu v-95,uskoisin löytyvän DVD:näkin.Satun vielä tykkäämään Crowesta sekä Hayekista.=)Hyvää jatkoa sulle!=)


    • Vanamo

      Täällä on ainakin ihan samanlaisessa rakkaus suhteessa elävä nainen. Suhde repii ja raastaa virallinen avioero vireillä,siitä huolimatta emme aio muuttaa erilleen emmekä erota. Kaiken helvetin keskellä nimittäin on juuri rakkaus joka pitää yhdessä vaikka järki välillä sanoo et tän täytyy loppua, mutta ei kun ei erota yksin on helvettiä kaksin myös.Hyviä päiviäkin löytyy ja sekun on se voima mikä yhdessä pitää.Enkä ole ikäihminen vaan alle 30v et kaikenikäisillä näitä juttuja on. Voi näin elää vaikka välistä tuntuu et ei voi. Eikä se ole tyhmyyttä et ei eroa joku kompromissi ratkaisu kai pitäisi olla mutta olisiko siitä hyötyä en tiedä

      • väkevä rakkaus

        Ihanaa,kiitos sanoistasi,ettei ole tyhmyyttä erota!!=) ja että vielä rohkaisit,kertomalla,että näin siis voi elää!Hyvä.Kompromissien hyödyt,jaa,kukapa niistä tietää,kannattaako ne koskaan,mutta jos jotakin arvokasta on,siitä kannattaa taistella.Jos "arvokkaan" käsitys vääristyy,voi tietysti olla,että silloin kannattaisi päästää irti,mutta omasta mielestäni,itselläni on aika ok käsitys,joten siksi tässä kai vielä räpiköidään.Rakkaus se on meilläkin,joka yhdessä pitää,ja ne hienot ajat.Ne ovatkin sitten niin hienoja ja kivoja,että ne menevät kai sittenkin kaiken kökön edelle.Silti toivon,että niitä olisi hieman enemmän,mutta,mikäpä tässä silti.Olen ollut rakkaudettomassakin suhteessa(omasta puolestani.Tykkäsin kyllä,vaan en rakastanut),ja se se vasta kamala suhde olikin.Vaikka vastoinkäymisiä on nyt enemmän,silti lohduttaa tieto,että rakkaus on tällä kertaa aito.Molemminpuolin.Järki TOSIAAN sanoo välillä,että erota pitäisi,ehdottomasti,mutta silti sydän sanoo että ei.Loppujen lopuksi on niin vaikea tässä maailmassa löytää ihan oikee rakkaus.Kyllä sen eteen kandee hiukan taistellakin.Miten muuten jaksat silloin,kun repii ja raastaa oikein kunnolla? Minä itken paljon.Yksin.ja ahdistaa niin perkeleesti suoraan sanottuna.Joskus kerron siipalleni tunteistani,hän harvemmin minulle omistaan,mutta joskus kylläkin.Enemmän pitäisi puhua,ja ennenkaikkea,näyttää toiselle(useammin),miten tärkeä hän on.Vaikka sen tiedämmekin.Tuntuu,että liiaksi jää ihmissuhteet arjen alle,ja se on väärin.Mutta,niin kuin sinä sen sanoit,hyvät ajat pitelee kiinni,ja hyvä niin.Ja varmasti juu,tätä joka ikäluokissa kai löytyy.
        Toivon upeaa kevättä teille molemmille ja sitkeyttä jatkossakin.=)


      • Vanamo
        väkevä rakkaus kirjoitti:

        Ihanaa,kiitos sanoistasi,ettei ole tyhmyyttä erota!!=) ja että vielä rohkaisit,kertomalla,että näin siis voi elää!Hyvä.Kompromissien hyödyt,jaa,kukapa niistä tietää,kannattaako ne koskaan,mutta jos jotakin arvokasta on,siitä kannattaa taistella.Jos "arvokkaan" käsitys vääristyy,voi tietysti olla,että silloin kannattaisi päästää irti,mutta omasta mielestäni,itselläni on aika ok käsitys,joten siksi tässä kai vielä räpiköidään.Rakkaus se on meilläkin,joka yhdessä pitää,ja ne hienot ajat.Ne ovatkin sitten niin hienoja ja kivoja,että ne menevät kai sittenkin kaiken kökön edelle.Silti toivon,että niitä olisi hieman enemmän,mutta,mikäpä tässä silti.Olen ollut rakkaudettomassakin suhteessa(omasta puolestani.Tykkäsin kyllä,vaan en rakastanut),ja se se vasta kamala suhde olikin.Vaikka vastoinkäymisiä on nyt enemmän,silti lohduttaa tieto,että rakkaus on tällä kertaa aito.Molemminpuolin.Järki TOSIAAN sanoo välillä,että erota pitäisi,ehdottomasti,mutta silti sydän sanoo että ei.Loppujen lopuksi on niin vaikea tässä maailmassa löytää ihan oikee rakkaus.Kyllä sen eteen kandee hiukan taistellakin.Miten muuten jaksat silloin,kun repii ja raastaa oikein kunnolla? Minä itken paljon.Yksin.ja ahdistaa niin perkeleesti suoraan sanottuna.Joskus kerron siipalleni tunteistani,hän harvemmin minulle omistaan,mutta joskus kylläkin.Enemmän pitäisi puhua,ja ennenkaikkea,näyttää toiselle(useammin),miten tärkeä hän on.Vaikka sen tiedämmekin.Tuntuu,että liiaksi jää ihmissuhteet arjen alle,ja se on väärin.Mutta,niin kuin sinä sen sanoit,hyvät ajat pitelee kiinni,ja hyvä niin.Ja varmasti juu,tätä joka ikäluokissa kai löytyy.
        Toivon upeaa kevättä teille molemmille ja sitkeyttä jatkossakin.=)

        Kysyt kuinka jaksan, kun oikein päin mäntyä menee, itken oikein urakalla ja yksin joskus soittelin auttaviin puhelimiin,mutta ei niistä apua löytynyt. Siis volisen ja välistä riitelemme kunnolla. Yhdessä pitäisi pystyä puhumaan sitä nyt opetellaankin ja muutenkin vähän olemme yrittäneet sopia miten eletään. Kun välistä kaikki on niin onnea ja sit se helvetti repeää ja se kun repii rikki, mut elämätähän tämä on enkä usko et se vaihtamalla paranisi. Aurinkoisia kevät päiviä!


      • väkevä rakkaus
        Vanamo kirjoitti:

        Kysyt kuinka jaksan, kun oikein päin mäntyä menee, itken oikein urakalla ja yksin joskus soittelin auttaviin puhelimiin,mutta ei niistä apua löytynyt. Siis volisen ja välistä riitelemme kunnolla. Yhdessä pitäisi pystyä puhumaan sitä nyt opetellaankin ja muutenkin vähän olemme yrittäneet sopia miten eletään. Kun välistä kaikki on niin onnea ja sit se helvetti repeää ja se kun repii rikki, mut elämätähän tämä on enkä usko et se vaihtamalla paranisi. Aurinkoisia kevät päiviä!

        Jaa-a,mielenkiintoista tosiaan kuulla,miten sinä reagoit ja jaksat kun menee päin peetä.
        Ja aika samalla lailla,kuin minäkin.Tosiaan,kun menee pieleen,tuntuu kuin pääsisi helvetti irti,ja haluaisi tilanteesat pois keinolla millä hyvänsä,mutta poiskaan ei pysty lähtemään,sillä rakkaus pitää kiinni.Onneksi.=)
        Teillä taitaa olla samat koulut menossa kuin meilläkin,elämän opettelu,jonkinlainen toisemme opettelemisen aika,mutta pikkuhiljaa.Ei tässä äkkiä mitään opita.
        Ja oikein aurinkoista kevättä toivotan minä myös sinulle ja teille molemmille.Kyllä rakkaudella aika pitkälle pääsee,ja tosiaan,elämäähän tämä vain on.


    • Anonyymi

      Sääli kun toisella ei ystäviä jäisi kokonaan yksin.

    • Anonyymi

      Jos olisi toisella kaveri vois lähtee.

      • Anonyymi

        Miksei ole tai jäisi? Ja kumpi voisi lähteä? Toiselle voisi ollakin jos haluisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe