Minäkö XL???

Apua...

Eli, ostin halpa-hallista farkkuhameen ja farkut. Mulla meinas silmät tippua kun jouduin ostamaan hameen kokoa XL ja housut L... Oon ihan normaalipainoinen, en edes normaalipainon yläpuolella... 162/60... En edes oo mitenkään paksun näkönen, ihan normaali! Paita on kokoa S ja yleensä housut kokoa M...

Meinas jäädä housut ostamatta kun jouduin ottamaan niin ison koon, siis ihan periaatteen vuoksikin!!! Mitäs sitte, kun ihan oikeesti XL-kokoset ihmiset yrittää ostaa ks. vaatteita, eihän ne mahdu millään!!! Varmaan oikein piristävää! Mistä helvetistä joku on keksiny tollaset koot??? Housut on mulle niin pitkät että on pakko kääntää, muuten on lahkeet rikki!!! Ei mulla vaan Seppälässä oo tuollasta ongelmaa kävelly vastaan... Eikä kyllä missään muuallakaan...

Ajatella, että minkälaisia vaatteita joskus 10 vuoden päästä myydään. Lihavat joutuu pukeutumaan säkkeihin ja laihat vaan saa ostaa vaatteensa kaupasta? Ihan oikeesti! Aivan älytöntä! Tuo, jos joku on syrjintää!!!

31

6666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä myös

Sinähän kuulostat ihan pieneltä.
      Vaatekoot ovat olleet jo muutenkin täysin vääriä.
      Saisivat muuttaa ne entisenlaisiksi.
      Sinulle menisi varmaan 38 ihan hyvin tai jopa 36 leikkauksesta riippuen.Kurveista se johtuu,miten joku vaate sattuu istumaan.

• Apua...

Kun lahjepituus kasvaa, mutta leveys ei... Eli kaikkien pitäis olla yhtä hoikkia rakenteeltaan ja XL vaan tarkottaa pidempää, ei pyöreämpää...

Oletetaan että kaikki on todella laihoja ja lihavia ihmisiä ei ole ollenkaan, miksi tehdä lihaville vaatteita ollenkaan. Tässä mittakaavassa myös minä olen lihava. Ja vielä ihmetellään, että miksi ihmiset sairastuu anoreksiaan. Nykyään on normaalia näyttää riu´ulta ja sitä vaaditaan kaikilta, ainakin jos haluaa ostaa kivan näköisiä vaatteita! Ihmiset on raakoja toisiaan kohtaan, miksei kaikkia voida hyväksyä. Aluksi ei hyväksytty tummaihoisia, pian ei ilmeisesti ylipainoisia...

No joo, meni vähän aiheen ohi...

• unna

175cm/63kg hyvä, että päälle sain jim&jillissä XLhousut....

• Elisa

Totta, oon ihmetelly ihan samaa, että taitaa vaatekoot vaan pienentyä ja pienetyä! Ite olen 161/50, ja ennen kaikki vaatteet oli XS:sää ja S:sää. Nykyään ostan ihan oikeasti usein M:mää ja L:lää, jos en halua että napa näkyy paidan alta!! Aivan älytöntä. Onnenksi joissain kaupossa (yleensä vanhemmille tarkoitetussa) koot sentään ovat normaalit...Jos menemme äitini kanssa vaateostoksille hän joutuu yleensä nykyään kattelemaan jopa äitiyspuolelta, kun sattuu olemaan parikytkiloa ylipainonen. Missä järki?? Tehäänkö kaikki vaatteet nykyään joillekin 14-17 vuotiaille laiheliineille joidenka kehitys ei ole vielä edes kunnolla useimmilla alkanut??

• kari

Vaikkei kilot näy vaa'assa, niin kenties ikä alkaa näkyä kropassa. Ne vaatekoot juuri vuosi kaksi jokunen sitten uudistettiin, ja silloin mitotusta lihotettiin!

Hassu juttu, miten nuo vaatteet kaapissakin kutistuvat. :D

• maalaiskreivitär

sanoppas se..tosiaan.. mulle nyt yleensä hameet on M ja housut M-L, mutta pikkuhousut ja sukkahousut saa olla 46 tai jotain XXXL.sitä minä ihmettelen..ja sitten kun ne 46 kokoiset sukkahousut on PIENET, siis reisien kohdalta!tarkoitan nyt paksuja sukkahousuja, ohuet nyloniset menee kyllä siitä kohdin..ja mulla kun on vielä aika hoikat jalat suhteessa muuhun..ihmettelen tosiaan että miten mua suuremmat löytää vaatteita..

ohuiden sukkahousujen kanssa taas vyötärö on ongelma, vaikka koko olisi se 46-50 (en nyt muista tarkalleen), niin vyötäröltä puristaa. tosin useimmiten käytän stay uppeja, ne kun sopii hvyin..
      ja sekin vielä että kun sattuu olemaan pari senttiä standardia pidempi, niin ne sukkahousut jää ärsyttävästi haarasta roikkumaan, ei siis pituus riitä.

ja miksi one size-"koko" tarkoittaa yleensä S-kokoa?herää kysymys..

• pukuompelija

Suomalaisten tehdastekoisten vaatteiden ompeluun tarvittavat mitat on tarkistettu viimeks joskus 1980-luvun lopulla, ja sekin 'testiryhmä' oli vain muistaakseni vain muutaman tuhannen naisen suuruinen. Ihmekös tuo, jos on koot (varsinkin pituudet) muuttuneet.

Itekin koin äskettäin ihan samanlaisen järkytyksen. Oon prikulleen samaa kokoa kuin sä (162/60) enkä tod. pidä itseäni mitenkään lihavana. Yleensä oon ostanut kokoa 38 (nahkatakki on jopa kokoa 36), mutta nyt kun ostin farkut niin pitikin ostaa kokoa 42!

Jaksakaa vain tehdä valituksia myyjille (ja toivoa, että viesti kulkee eteenpäin vaatteen valmistajille). Jos ne saa hirveästi valituksia aiheen tiimoilta, niin luulis että sille ongelmalle aletaan pikkuhiljaa myös tehdä jotain.

Tai toisaalta; käyttäkää pukuompelijoita! ;) Hinta saattaa vähän kirpaista ompelijasta riippuen, mutta ainakin saatte kunnolla istuvat, hyvännäköiset ja käytössä kestävät vaatteet.

• Neitonen

tuntuu,että koot ovat pienenneet...itse olen 172 senttiä ja 54 kiloa,ja koko mittoina 36-38,rinnat lautamallia tyyliin A.
      Tuntuu,että kun ennen riitti koon puolesta koko S-M,niin nyt saa ostaa jopa L-kokoa...enkä itse kyllä ole kasvanut!
      Pituus on tuottanut aina ongelmia,kun hihat ja lahkeet ovat lyhykäisiä,mutta nyt tuntuu,että vaatteiden ympärysmittaakin on pienennetty.Automaattisesti ottaa tangolta koon 36,ja huomaa,että survoo itseään kuin nakinkuoreen...ja se napa vilkkuu...vaikka puhutaankin niukkalinjaisesta muodista,en halua ihan liian niukkaa...niin ja vielä ne kuuluisat Sloggit-ennen koko 36,nyt saa olla 40,eikä pylly ole kasvanut...

• Suski

Sama kokemus täältäkin, otsikko kertoo. 15-vuotias tyttäreni (158/47) on kokoa M!!!!

S-kokoiset ovat ilmeisesti korkeintaan viisivuotiaita.

• Toverinne

Hah, en siis ookkaa ainoo, joka on pähkäilly ja tuskaillu noitten kokojen kanssa...

Siis mulle käy kans yleens 38-40 alaosaan ja yläosa 38, joskus 36...

Halpahallien pikkuhousuis xl tuntuu tosi naftilta, mut ei se viel mitää : kun yritin löytää nahkahousut nii voi helV***!!!
      Siis 44 tuntu tiukalta. Ja jos housuilla on hintaa yli 200 €, nii voisivat ees kokonumerot jotenki järkeistää...Mä päätin jättää ne ostamatta, sillä eihän tollases oo mitää järkee!
      Normaalille naiselle ei enää löydy vaatetta tavallisista kaupoista!

• Kohtalotoveri

Itse myös 163 senttiä ja 47 kiloa,ja koko ollut 34...nyt sitten pitää varautua kiskomaan suosiolla kokoa 36-38.Ennen kokoa XS,nyt kokoa M.
      Olen kyllä samaa mieltä että vaatteissa vika,ei meissä.Vaikkei sinänsä "koolla ole väliä",niin silti keljuttaa.Naisystävän tytär 128-senttinen,ja lasten vaatteissa joutuu ostamaan kokoa 140,T-paidoissa jopa 150,ettei napa näy! Eli lapsilla sama juttu...

• Päivi

Taisivat olla suokkaa mallia.
      vaikka sinulla onkin muutamia ylimääräisiä kiloja kokosi on M tai L mallista riippuen.
      Ei pahalla, mutta mikään ihannepainoindeksi sinulla ei ole, ehkä nipin napin vielä ns. normaali.

• emilia

joko et osaa lukea tai sitten et laskea, mutta kyllä nuo mitat on ihan normaalipainon rajoissa, eikä edes siellä ylärajalla. joten älä turhaan hauku, kun ei siihen oo mitään syytä..

• pukuompelija

• Titta

Erittäin hyviltä kuulostavat mitat ainakin mun korvissa. Sitä paitsi ainoastaan hölmöt uskoo mieluummin taulukoihin kuin peiliin tai siihen, miltä ittestä tuntuu!

• Lulu

Mistäs todellakin päättelit tämän ylipainoisuuden rajan?

Näin ammatti-ihmisenä voin kertoa, että painoindeksi n. 23 on lähes tulkoon täydellinen! Sinun siis kannattaa tarkastaa laskimen patterit tai oman ajatuksenkulkusi oikeellisuus...

Kaikille siis tiedoksi, painoindeksi lasketaan
        paino jaettuna pituuden neliöllä. Paino kiloina ja pituus metreinä.

Eli siis tässä tapauksessa 60/(1,62*1,62)=22,9.

Normaalipainoksi lasketaan BMI väliltä 19-25.

• annika

Nouskaamme barrikaadeille älyttömistä vaatekoko systeemistä! Ei täältä isot ihmiset saa kohta vaatteita ollenkaan! Naiset, tehkäämme asialle jotain.... mutta kysymys kuuluu MITÄ? Mä oon ainakin mukana!

• Jennifer

Siinä puhuu kokemuksen syvä rintaääni....!

asiaa!

Tuo jos mikä on eräänlaista rasismia!

• elinal

http://www.finatex.fi/html/mittataulukot.htm

Kuten kaikki koulutetut oikeat pukuompelijat tietävät, kokonumerointi on suhteellisen tarkkaa työtä. Koossa 38 rinnanympärys on aina 88 cm. Kuitenkin eri aikakausina on erilaisia muodista johtuvia väljyysvaroja eli saman (numero) kokoinen vaate saattaa tuntua mallista riippuen joko väljemmältä tai tiukemmalta. Kuitenkin jos mitattu koko on 38 niin se mahtuu aina päälle. Tämä koskee vain Suomessa kaavoitettuja vaatteita, eri maissa on eri kokojärjestelmät.

Ja vielä pienenä lisähuomautuksena. Jos valmistaja jostain syystä haluaa ilmoittaa vaatteiden koot kirjaimilla (S M L...) niin niissä ei ole mitään yhtenäistä käytäntöä. Joka valmistajan vaatteissa on omat säännöt mikä koko lasketaan vaikkapa M-kokoon. Kokeilemalla se selviää, eipä niitä vaatteita ikinä voi sovittamatta ostaa.

• minä

No, minä olen jo 30 vuotias. Pituus 165 paino 50.
      Rinnatkin löytyy:) koko 75b. Paitakoko s tai 34
      housut xs/ s tai 32/34. Paiteni ostan aina sovittamatta ja aina ovat päälle mahtuneet- napakaan ei ole koskaan paljaana. Housuissa taas on ongelmana se, että koossa 34 tuppaa olemaan aina vyötärön ympärys liian suuri.

Käytän näitä massaliikkeitä, mm. vero modaa, onlyä , Hennes&Mauritzia ja kokoluokitus aina samanlainen. Sama tosin, jos käyn ostamassa vähän laadukkaampia kotimaisia vaatteita esim. Aleksilta- niin aina mahtuu ne oman kokoiset päälle. Mutta ostapa esim. Tarjoustalosta jazzhousut tai verkkarit- on poikkeuksetta koko S aivan liian suuri. Silloin täytyy hakea ne halvat pöksyt lastenosastolta, kokoa 158 cm. JOissa yllätys yllätys, jopa lahkeen pituus riittää.

Ehkäpä kyseessä naiset, ei olekaan painoindeksinne tai muut mittanne- vaan kenties se, minkämuotoinen vartalonne on??

Suurimmallaa osalla Suomalaisnaisiahan kun on suuri takamus ja leveät lanteet- oli painoindeksi mitä tahansa.

• Ande

Mutta on se kummaa, että vanhat farkut on kokoa 36/38 ja nykyisin saman ketjun vaatteet saa olla yli 40, yleensä 42.
        Ymmärtäisin, jos todella vanhat vaatteet ei sopisi päälle tai takamus olisi levinnyt. Ennemminkin päin vastoin, kilot ovat karisseet viimeisen vuoden aikana kiitettävästi.
        Ja itse en ole mikään lyhytjalkainen, mutta silti tuntuu, että lahjetta on puolelletoista jalalle.
        Onko kukaan muuten lukenut uusinta trendiä, jossa kirjoiteltiin samasta aiheesta?

• Neitonen

aika "tasapaksut" mitat:172 cm, 54 kiloa,pylly ja rinnanympärys alle 90,eli en ihan usko tuohonkaan teoriaan.En ole koskaan edes tiennyt painoindeksiäni,mitat kylläkin,niitähän sitä tarttee ainakin,kun tilaa postimyynnistä.

• mie

Ei niitä vaatteita myöskään oikeasti laihoille ihmisille löydykkään!
      Laihan ihmisen näkökulmasta tuntuukin sille, että niitä vaatteita löytyy vain isoille ihmisille. Monissa liikkeissä on jopa "suuremmoisille" naisille tarkoitettuja sarjoja ja malleja. Mutta ei pikkuruisille naisille. Kannattaisi ehkä kenties vilkaista semmoisesta hyllystä, jos sopivat housut löytyisi helpommin.

Tai tyytyä ostamaan sitä xl-kokoa tai l-kokoa, kunhan edes löytyy! Jos on tyytyväin kroppaansa, niin mitä helkutin väliä sillä on, mitä koko lappu sanoo, jos vaatteet ovat hyvät. ..Vai osuko itsetuntoon(?) Itse olen tyytyväinen jos sopivat istuvat vaatteet löytyvät, olkoon miesten/naisten/lastenosastolta ja koko ties mitä.

Kenties keskimittainen, keskipainoinen sitten löytää vaatteensa kaupasta, mene ja tiedä..

• Kohtalotoveri

Olen 171 pitkä ja painan 74 kiloa. Housut ja paidat ovat yleensä kokoa 42-44, L-XL.

Tunnen itseni elefantiksi vaateliikkeissä, joissa suurinkaan koko ei mahdu minulle millään. Vartaloni on pyöreä, mutta pidän siitä silti. Ja silti liian usein itken päästyäni kaupoista kotiin, surullisena siitä kun tunnen olevani niin iso ja ruma. On todellinen onnenpotku jos löydän joskus vaatteen, joka istuu.

Tuntuu, että minun pitäisi laihduttaa vain siksi, että saisin nättejä vaatteita.

Oli lohduttavaa lukea teidän muiden viestejä. En ole yksin. :')

• Sinivalas?

Hei sinä Kohtalotoveri! Olemme melkein samanikäiset ja samankokoiset. On aika omituista ostaa maxi-kokoisia vaatteita, vaikka ei itse pidä itseään mitenkään mahdottoman suurena ihmisinä.Minun ongelma on myös se, että olen todella harteikas ja siksi jopa 44 kiristää hartioista. Kokeilin päivänä eräänä xl-kokoista kevyttoppa-asua: housut meinasivat valahtaa nilkkoihin, mutta takki ei mahtunut hartioista... Ole nyt sitten muodikas tässä ruipelo-yhteiskunnassa! Mutta pidetään me hyvännäköiset&hyvänkokoiset naiset ylpeytemme ja kuljetaan selkä suorana kohti tulevaisuutta! :)

• Kohtalotoveri
        Sinivalas? kirjoitti:

Hei sinä Kohtalotoveri! Olemme melkein samanikäiset ja samankokoiset. On aika omituista ostaa maxi-kokoisia vaatteita, vaikka ei itse pidä itseään mitenkään mahdottoman suurena ihmisinä.Minun ongelma on myös se, että olen todella harteikas ja siksi jopa 44 kiristää hartioista. Kokeilin päivänä eräänä xl-kokoista kevyttoppa-asua: housut meinasivat valahtaa nilkkoihin, mutta takki ei mahtunut hartioista... Ole nyt sitten muodikas tässä ruipelo-yhteiskunnassa! Mutta pidetään me hyvännäköiset&hyvänkokoiset naiset ylpeytemme ja kuljetaan selkä suorana kohti tulevaisuutta! :)

Hei "Sinivalas" :) Ihan oikein, me olemme ihan sopivan kokoisia! Ja ihan kuten sanoit, minustakin on omituista pukeutua maxi-kokoisiin vaatteisiin.

Ihmettelen niin kovasti, miksi suurin osa vaatteista on suunniteltu ihmisille, jotka ovat 160 pitkiä ja painavat n. 50 kg, kokoa 36-38. Ja miksi suurin koko on monesti 40?
        Meitä 40-kokoisiahan on joka puolella! Vaatevalmistajat menettävät todella suuret markkinat syrjinnällään - ihan pelkkää omaa tyhmyyttään.

Onneksi me olemme viisaampia ja nautimme naisen muodoistamme. :)

• IHME TOUHUA

HASSUA ETTÄ MONI TÄÄLLÄ KIRJOITTELEVA JA VALITTAVA EI OLE ISOKOKOINEN...

TYYLIIN OLEN 167CM JA PAINAN 50KG, KOKO OLI ENNEN XS NYT JOPA M (=MEDIUM, KESKIKOKO)

EIKÖ PALSTA PIENIKOKOISTEN MUOTI JA PUKEUTUMINEN KUULU KAIKILLE JOTKA OVAT ALLE KOKOA M, JA NIILLE JOTKA OVAT PYÖREITÄ, MUTTA LYHYITÄ.

• normiL/XL

Sanopa muuta... Olen pohtinut samaa, kun eri valmistajien kokotaulukot muuttuivat entisestään pienemmiksi. Eivät tajua, ettei suomalainen ihminen ole kuin kiinalaiset...

• tyttönen

mä oon 175/120 ja rinnat on c90.. tietysti muodot mulla vielä muuttuu kun olen 16v.. mutta muakin ottaa toi vaate koko juttu päähän..tuntuu et se tulis tuolta viron suunnalta,ku sielähän kaikki yrittää olla anoreetikkoja..mulle menöö yleensä l paita ..ylipaino on jakautunut mulla tasaasesti..housut on yleensä 46-50...vaate merkit valehteloo nykyään niin pirusti.. xl kin voi olla kokoo s jne.. mut sitten taas ne vaihteloo niinkin,että m voi olla kokoo xl linexissä on isokokoisille mahtavia vaatteita..

• just

justh dii ne koot petollisii

• Hilippa

Noet sä mikään keijukainen taida olla. Ite oon 167/54 ja käytän kokoa 34, aiemmin painoin 75kg ja silloin käytin kokoa 38/40 et taitaa se kropan muoto sit vaikuttaa aika lailla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe