X-Trailin kytkin

Ex-Nissanisti

Luin hämmentyneenä viestit parilta viime kuulta. X-Trailia kehutaan aivan hillittömästi, mutta sellaisen omistaneena en voi yhtyä ihan kaikkeen kiitokseen. Ensinnäkin X-Trailin ergonomia on surkea. Kaikkea nippeliä saa hakea.

Toinen juttu on tuo maastoasetus eli sehän tietysti auttaa pääsemään eteenpäin vaikeasta maastokohdasta ja käyttöohjekirjakin sen käyttöä suosittaa. Yksi kirjoittaja mainitsi että se käy kytkimen päälle. Kytkin tosiaan käryää rajusti tällaisissa vaikeammissa kohdissa. Kuten mökkitiellä. Kokemusta on.

12

5917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suopunki

      X-Trailin ergonomiaa on alan lehdissä kehuttu ajoasennon ja istuinten osalta. Eikä kytkin käryä ainakaan mökkitiellä, ei missään autossa. Sun ajotapasi taitaa olla todella outo

    • luistonesto

      4-vetokytkimen on tarkoituskin luistaa, maksimissaan 43% voimasta ohjautuu taakse.

      • 4wd

        Taitaa alkuperäinen kirjoittaja tarkoittaa kyllä manuaalivaihteiston yhteydessä olevaa kytkintä. Tosiasiahan on että citymaastureissa kytkin on "maastossa" kovilla, kun ei ole alennusvaihteistoa. X-trailin kohdalla näitä kytkimen pilallepalamisia on vain kuulunut useasta suunnasta.

        Newsgroupeista (sfnet.harrastus.autot, hae vaikka Googlella keskusteluryhmästä "Kytkin ja vuokra-auto") tuli luettelua yhdestä X-trail kaverista, jolta kytkin meni vaihtoon 2000 km:n kohdalla. Oli ajellut 15 cm syvässä hangessa.


      • jyrki
        4wd kirjoitti:

        Taitaa alkuperäinen kirjoittaja tarkoittaa kyllä manuaalivaihteiston yhteydessä olevaa kytkintä. Tosiasiahan on että citymaastureissa kytkin on "maastossa" kovilla, kun ei ole alennusvaihteistoa. X-trailin kohdalla näitä kytkimen pilallepalamisia on vain kuulunut useasta suunnasta.

        Newsgroupeista (sfnet.harrastus.autot, hae vaikka Googlella keskusteluryhmästä "Kytkin ja vuokra-auto") tuli luettelua yhdestä X-trail kaverista, jolta kytkin meni vaihtoon 2000 km:n kohdalla. Oli ajellut 15 cm syvässä hangessa.

        Olet oikeassa että kytkin on kovilla "maastossa" ilman alennusvaihteistoa. Ruotsalaisessa vertailussa Vitara-Crv-Xtrail tuli "maastoajossa" palaneen käryä kytkimestä vain ja ainoastaan Crv:stä. Se siitä x-trailin kytkimen poikkeuksellisesta heikkoudesta... Toisaalta voidaan kysyä, että kuka haluaa ajaa manuaalilla, se on ihan oikein niille että kytkimet käryää ;)


      • 4wd
        jyrki kirjoitti:

        Olet oikeassa että kytkin on kovilla "maastossa" ilman alennusvaihteistoa. Ruotsalaisessa vertailussa Vitara-Crv-Xtrail tuli "maastoajossa" palaneen käryä kytkimestä vain ja ainoastaan Crv:stä. Se siitä x-trailin kytkimen poikkeuksellisesta heikkoudesta... Toisaalta voidaan kysyä, että kuka haluaa ajaa manuaalilla, se on ihan oikein niille että kytkimet käryää ;)

        Onko tämä se sama ruotsalaisvertailu, jossa CR-V:tä ei uskallettu laittaa maastoreissulle ollenkaan? Kummasti jutut muuttuu. Onkos muuten vertailut jo löytyneet, että muutkin voivat asiaan tutustua?


      • x-trailer
        4wd kirjoitti:

        Taitaa alkuperäinen kirjoittaja tarkoittaa kyllä manuaalivaihteiston yhteydessä olevaa kytkintä. Tosiasiahan on että citymaastureissa kytkin on "maastossa" kovilla, kun ei ole alennusvaihteistoa. X-trailin kohdalla näitä kytkimen pilallepalamisia on vain kuulunut useasta suunnasta.

        Newsgroupeista (sfnet.harrastus.autot, hae vaikka Googlella keskusteluryhmästä "Kytkin ja vuokra-auto") tuli luettelua yhdestä X-trail kaverista, jolta kytkin meni vaihtoon 2000 km:n kohdalla. Oli ajellut 15 cm syvässä hangessa.

        Ei kyllä 15 senttinen lumi vielä aiheuta X-trailerin etenemiselle tai kytkimelle minkäänlaista ongelmaa.
        Mutta itse yritin - ehkäpä hieman hullunrohkeasti - edetä n. 40-50 cm:n pehmeässä hangessa X-Trailerilla. Kyllähän Nissan puski lunta ja eteni mutta oma kantti ei riittänyt kovin pitkälle kun kytkin alkoi tuoksahtamaan nenässä.
        Siis totta on että X-Trailerin kytkimen varmasti saa rikki, mutta onkohan siinä tilanteessa päässyt X-Trailerin omistajalta unohtumaan minkälaisiin olosuhteisiin citymaasturit ovat aivan oikeasti tarkoitettu.
        Toisaalta kyllähän sitä valmistajaakin voi syyttää jos kytkimen kestävyys ei ole balanssissa auton muiden ominaisuuksien kanssa.


      • Ex-Nissanisti
        x-trailer kirjoitti:

        Ei kyllä 15 senttinen lumi vielä aiheuta X-trailerin etenemiselle tai kytkimelle minkäänlaista ongelmaa.
        Mutta itse yritin - ehkäpä hieman hullunrohkeasti - edetä n. 40-50 cm:n pehmeässä hangessa X-Trailerilla. Kyllähän Nissan puski lunta ja eteni mutta oma kantti ei riittänyt kovin pitkälle kun kytkin alkoi tuoksahtamaan nenässä.
        Siis totta on että X-Trailerin kytkimen varmasti saa rikki, mutta onkohan siinä tilanteessa päässyt X-Trailerin omistajalta unohtumaan minkälaisiin olosuhteisiin citymaasturit ovat aivan oikeasti tarkoitettu.
        Toisaalta kyllähän sitä valmistajaakin voi syyttää jos kytkimen kestävyys ei ole balanssissa auton muiden ominaisuuksien kanssa.

        Tuskin omistaja unohtaa mihin X-Trail on tarkoitettu kun käyttöohjekirja kertoo mitä vaativissa oloissa tehdään. Ohjeet vaan ovat sellaisia että kytkin alkaa niiden perusteella toimien kärytä pienestäkin kytkimen luistattamisesta ja valmistaja vetäytyy tietenkin vastuusta.

        Laitahan tänne mitä X-Trailin ohjeissa sanotaan hankalista maasto-olosuhteista? Onko sanaakaan niiden välttämisestä? Varoitetaanko kytkimen käryämisestä?

        X-Trail on mielestäni suunniteltu sellaiselle, joka ei edes kuvittele lähtevänsä maastoon eli hyväkuntoista mökkitietä huonompiin olosuhteisiin. Suurin este on yön aikana satanut lumi parkkipaikalla ja sen vehje ylittää hienosti. Ongelma omistajalle tulee viimeistään siitä että ohjekirja mainostaa autoa maastoon ja antaa ohjeita erityisen hankaliin olosuhteisiin. Mistä omistaja voi tietää että tämä on vain mainostamiseen liittyvää ylisanojen viljelyä??? Ja kokeilu johtaa kytkimen kärähtämiseen ja omalla kustannuksella maksettavaan remonttiin?


      • Rotvallimaasturi
        Ex-Nissanisti kirjoitti:

        Tuskin omistaja unohtaa mihin X-Trail on tarkoitettu kun käyttöohjekirja kertoo mitä vaativissa oloissa tehdään. Ohjeet vaan ovat sellaisia että kytkin alkaa niiden perusteella toimien kärytä pienestäkin kytkimen luistattamisesta ja valmistaja vetäytyy tietenkin vastuusta.

        Laitahan tänne mitä X-Trailin ohjeissa sanotaan hankalista maasto-olosuhteista? Onko sanaakaan niiden välttämisestä? Varoitetaanko kytkimen käryämisestä?

        X-Trail on mielestäni suunniteltu sellaiselle, joka ei edes kuvittele lähtevänsä maastoon eli hyväkuntoista mökkitietä huonompiin olosuhteisiin. Suurin este on yön aikana satanut lumi parkkipaikalla ja sen vehje ylittää hienosti. Ongelma omistajalle tulee viimeistään siitä että ohjekirja mainostaa autoa maastoon ja antaa ohjeita erityisen hankaliin olosuhteisiin. Mistä omistaja voi tietää että tämä on vain mainostamiseen liittyvää ylisanojen viljelyä??? Ja kokeilu johtaa kytkimen kärähtämiseen ja omalla kustannuksella maksettavaan remonttiin?

        Australialaisissa keskusteluissa on paljon kritisoitu Nissanin tapaa markkioida X-trailia maastokelpoisena. Tapauksissa joissa kytkin on palanut hiekassa ajettaessa on paljon. Ilmeisesti siis tuo kytkin on se osa voimansiirtoa, joka antaa ensimmäisenä periksi, vaikka käyttäjä ei sitä itse luistattaisikaan.

        Asia ei siis ole välttämättä muilla City-maastureilla sen paremmin, mutta Nissan on ampunut itseään jalkaan korostaessaan autoa muita maastokelpoisemmaksi. Tämän vuoksi usealle omistajalle ainakin ulkomailla on tullut karvas pettymys. Mikäli haluatte oikeasti maastokelpoisen auton, ostakaa vaikka käytety Pajero/Land Cruiser, silloin ei tarvitse pelätä tekniikan kestävyyttä (rajansa tietenkin on niilläkin).


      • Sthlm
        Ex-Nissanisti kirjoitti:

        Tuskin omistaja unohtaa mihin X-Trail on tarkoitettu kun käyttöohjekirja kertoo mitä vaativissa oloissa tehdään. Ohjeet vaan ovat sellaisia että kytkin alkaa niiden perusteella toimien kärytä pienestäkin kytkimen luistattamisesta ja valmistaja vetäytyy tietenkin vastuusta.

        Laitahan tänne mitä X-Trailin ohjeissa sanotaan hankalista maasto-olosuhteista? Onko sanaakaan niiden välttämisestä? Varoitetaanko kytkimen käryämisestä?

        X-Trail on mielestäni suunniteltu sellaiselle, joka ei edes kuvittele lähtevänsä maastoon eli hyväkuntoista mökkitietä huonompiin olosuhteisiin. Suurin este on yön aikana satanut lumi parkkipaikalla ja sen vehje ylittää hienosti. Ongelma omistajalle tulee viimeistään siitä että ohjekirja mainostaa autoa maastoon ja antaa ohjeita erityisen hankaliin olosuhteisiin. Mistä omistaja voi tietää että tämä on vain mainostamiseen liittyvää ylisanojen viljelyä??? Ja kokeilu johtaa kytkimen kärähtämiseen ja omalla kustannuksella maksettavaan remonttiin?

        No niin. Eilen se sitten kärähti lopullisesti, xtrailin kytkin mökkitiellä matkailuvaunua vetäessä. Ja taisi turbokin sanoa hyv yötä. Tänään ei herännyt.


    • Hyffis

      Kuinka Sinulle nyt on sattunut sellainen X-Trail, jossa ergonomia on huono. Minun 2.5/AT:ssa se on kaikinpuolin muutoin hyvä mutta käsinoja on outo/viraton. Mitä tulee nippeleihin, kaikki löytyy hyvin. Lämmityslaitteen säädin voisi olla ylempänä mutta siihenkin olen jo tottunut.
      Kytkimeen en voi ottaa kantaa, koska ajan automaatilla mutta etenemiskyky on ollut koko talven varsin hyvä..

      Nämä arvostuskysymykset ovat henkilökohtaisia. Minä ajoin Volkkarilla 23 vuotta ja se on mielestäni edelleen hyvä auto. X-Trail vaan istuu nykyisiin tarpeisiini paremmin. Työkaverini osti Volkkarin ja hän oli puolestaan ajanut vuosia Sitikoilla. Koskaan hän ei Passattiin tykästynyt, vaan haikaili Sitikan perään. Minä taas en moista autoa hankkisi koskaan... Että näin nämä arvostukset menevät..

    • EMPPU

      Palo kytkin kun ajoin lumessa Hondan sitymaasturilla. X-trail kulkee suorempaan kun vetosuhde on erilainen akseleilla, eli ei puske lumessa niin helposti.Riippuu tietenkin vauhdista. Palataan kun saan kokemusta lisää Nissanista.

      • Ex-Nissanisti

        Joopa-joo. Ettei vain olisi päätetty mainostaa pikkusen X-Trailia näissä ryhmissä? Ja haukkua vähän muita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe