Odottelen vakuutusyhtiön päätöstä korjataanko auto vai lunastetaanko. Olen onneksi ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa ja toivon kokemuksia ja neuvoja kuinka selviän vakuutusyhtiön edustajan kanssa. Korjauspäätöksessä kait kaikki ok ja auto vain korjataan, mutta entä jos se lunastetaan? Kuinka autosta määräytyvä hinta lasketaan, yleisen tason mukaan, vakuutusyhtiön omien laskelmien mukaan, vedetään hatusta? Vaikuttaako lisävarusteet maksettavaan hintaan vai joutuuko ne ns antamaan kaupanpäälle? Onko muita vaihtoehtoja kuin nuo kaksi, korjaus ja lunastus?
Vakuutusyhtiö ja lunastus
16
11645
Vastaukset
Auton lunastus on oikeastaan epäreilu kaupantekotilanne. Epäreilu siksi että osapuolet eivät ole tasaisia. Vakuutuksen tehtävä on saattaa vakuutuksenottajan taloudellinen tilanne sille tasalle kuin se oli vahingon sattumishetkellä. Auto käyvänarvon määritelmään kuuluu kaikki huoltohistoriasta lisävarusteisiin. Kaikki muuttujat jotka vaikuttavat auton markkina hintaan. Sinulla on oma mielipide, joka on mielellään perusteltu. Lunastaja tekee oman arvion. Ne sovitetaan yhteen ja se on sinun lunastushintasi. Jotkut voivat tehdä myös hyvityksiä rahana, mutta alkaa olla tänä päivänä harvinaista, koska kaskoja on pääasiassa uusissa autoissa. Ne yleensä korjataan. Vanhemmat täyskaskotetut autot llunastetaan yleensä suoraan.
- kasko tai ei
Pohjolan vakuutustarkastaja etsi nettiauton sivustolta halvimman samanlaisen auton ja sanoi lunastushinta on tämä, kyseinen auto oli loppuun ajettu lintta ja itselläni oli vähän ajettu ja hyvin huollettu auto, jonka olin uutena hankkinut. Korjaamaan eivät ruvennet, joten otin kertakorvauksen, joka oli sitten tonnia pienempi summa, minkä tarkastaja alunperin tarjosi lunastushintana. Sikäli minulla oli hyvä tilanne, että suukaulaismiehellä on peltikorjaamo, jossa auto pistettiin kuntoon ja rahaa jäi vielä jäljellekin.
- kokenut..
Lunastushinta on suomiautolla normaali käypä hinta. Tuontiautoilla noin puolet suomiauton hinnasta. Varusteet eivät vaikuta korvaukseen sanottavasti auton ollessa yli 8 vuotias.
- on kustu
linssiin ja pahasti, jos olet puoleen tyytynyt..
- Tarkastaja
Lunastus hinta on puolet autosi arvosta,Kolaroimalla et tiliä tee.
- ainakin 3
Eli korjaus, lunastus ja rahakorvaus. Viimeinen jos korjaat itse tai korjautat itse. Hyvitys on kovasti kiinni tapauksesta ja jos hinta ei miellytä ei sitä tarvitse hyväksyä. Ja ainahan voit tehdä vastaehdotuksen tai osoittaa vastaavan auton. Monesti joudut varautumaan 1-2kk vääntöön, mikäli haluat todellisen hinnan.
- Perus täyskasko
Kiitos vastauksista. Auto on alle kolme vuotta vanha ja etupää kasassa etupyöriä myöten joten vaatii varmaan nyrkkipajaa vankemmat välineet korjaukseen. Jäljelle jää lunastus ja vakuutusyhtiön teettämä korjaus. Hyvä kuitenkin tietää että on neuvottelumahdollisuus.
- vakuutusyhtiötä
Perus täyskasko kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Auto on alle kolme vuotta vanha ja etupää kasassa etupyöriä myöten joten vaatii varmaan nyrkkipajaa vankemmat välineet korjaukseen. Jäljelle jää lunastus ja vakuutusyhtiön teettämä korjaus. Hyvä kuitenkin tietää että on neuvottelumahdollisuus.
Hankkimaan vastaava auto. Eli voit esittää, että haet vastaavanlaisen auton autokaupasta ja vak. yhtiö toimii maksajana. Autokaupat tekevät varmaan toisenlaisen tarjouksen autosta kun on varma maksaja tiedossa ja hintalapun hinnasta lähtee mukavasti pois.
- Perus täyskasko
vakuutusyhtiötä kirjoitti:
Hankkimaan vastaava auto. Eli voit esittää, että haet vastaavanlaisen auton autokaupasta ja vak. yhtiö toimii maksajana. Autokaupat tekevät varmaan toisenlaisen tarjouksen autosta kun on varma maksaja tiedossa ja hintalapun hinnasta lähtee mukavasti pois.
Löysinkin vastaavan auton jota voin ehdottaa vakuutusyhtiölle. Kiitos hyvästä vinkistä, tuota en tiennyt enkä tullut ajatelleeksi vaihtoehtona. Mitenköhän tämä käytännössä tapahtuu.. pyörin kuin Liisa Ihmemaassa tässä automaailmassa... Kiitos asiallisesta avusta.
- mälli..
En kovin helposti suostuisi auton korjaamiseen, etenkään jos vakuutusyhtiö haluaa korjauttaa kärryä missään muualla kuin merkkilikkeessä. Airbackit tulleet siis ulos, ja kolaria varten tehdyt runkorakenteet lytyssä. Ikäviä yllätyksiä voi tulla myös jälkeenpäin esim. sähköjärjestelmissä tai itse koneen puolelta. Mikäli on kyseessä normaali henkilöauto (uusostohinta n 20 000 euroa). Vakuutusyhtiön kaveri todennäköisesti käyttää korjausta lähinnä pelotteena, jotta suostuisit pienempään lunastushintaan. Normaalin henkilöauton korjaaminen kuvaamastasi tilasta maksaa todennäköisesti enemmän kuin itse auto. Tarkista vastaavien autojen hintoja eri lähteistä ja jatka niillä eväin neuvotteluita lunastushinnasta.
- sijaisauto
Kolaritilanteessa, varsinkin syyttömänä puolena, kannattaa huolehtia että saat vakuutusyhtiöltä sijaisauton. Kun yhtiölle rullaa vuokraamosta laskua joka päivä, mielenkiito asiallisen korvaustarjouksen tekemiseen on paljon suurempi. Ja sillä voi sopivasti kiristää. Muutenhan tilanne on täysi kusetus, ammattilainen vastaan vietävä amatööri.
- Perus täyskasko
Mikä on edes kohtuullinen aika minkä joutuu odottelemaan päätöstä? Kohta on kulunut kaksi viikkoa kolarista. Viikko sitten kysyin eikä silloin ollut vielä tietoa. Onko tämä normaalia, vai viivytystaktiikkaa, kun riittävästi odotuttaa niin asiakas tarttuu mihintahansa ehdotukseen... Ko vakuutusyhtiön sivuilta: " Rahat ovat tilillä tai korjauspaikka tiedossa hetkessä ilman vaivalloista selvityssotkua ja elämässä voi siirtyä eteenpäin. " Heidän hetkensä on vähän pidempi kuin minun käsitys hetkestä.
- yhtiöstä...
Eri firmoilla eri käsittelyajat, sillä ei taas ole mitään tekemistä korvauksen suuruuden kanssa. Mutta kyllä kahdessa viikossa asian olisi pitänyt ratketa, jos tarkastus on tehty piakkoin mällin jälkeen.
- Perus täyskasko
yhtiöstä... kirjoitti:
Eri firmoilla eri käsittelyajat, sillä ei taas ole mitään tekemistä korvauksen suuruuden kanssa. Mutta kyllä kahdessa viikossa asian olisi pitänyt ratketa, jos tarkastus on tehty piakkoin mällin jälkeen.
Eilen sain vihdoin varmistuksen, auto lunastetaan. Neuvottelu korvauksesta viimeistään huomena, rahakorvauksen sijaan osoitan heille vastaavan auton, pääasia että asia selviää ja loppuu tämä odottelu.
- ei paljon
Eilen sain vihdoin varmistuksen, auto lunastetaan. Neuvottelu korvauksesta viimeistään huomena, rahakorvauksen sijaan osoitan heille vastaavan auton, pääasia että asia selviää ja loppuu tämä odottelu.
Tarjoavat jotain hintaa ja jos sanoo ettei sillä saa samanlaista ja samanverran ajettua, niin siitä se vääntö alkaa...
- voi ei
Hei!
Toivottavasti maksavan osapuolen vakuutus ei ole Tapiolassa,-itse olen nyt joutunut odottamaan vastauksia korjauksesta/lunastuksesta 2kk eli aivan uskomattoman hidasta toimintaa Tapiolalta!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804073Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303139- 1502524
- 141825
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281472Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39953Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852