Meillä on uusi aupauir, joka on tullut meille toisesta perheestä. nyt mietinkin että miten hoidan nuo tyel-maksut. Hoituuko ne vakuutusyhtiön kautta kun ottaa lakisääteisen vakuutuksen vai onko kyse jostain muista maksuista, joita vakuutusyhtiölle maksetaan?
tyel-maksut
12
1454
Vastaukset
- sekä muita
Ota siis yhteyttä vakuutusyhtiöön. Työntekijästä maksetaan sekä Tyel, että työttömyys- tapaturmavakuutus.
- toimii hyvin..
..ja laskee eläkkeet. sieltä voi valita minkä yhtiön haluaa
- Viides au pair meillä
Paitsi että se laskee automaattisesti myös sotu-maksun ja ilmoittaa verottajalle. Sotua ei tarvitse au pairin palkasta maksaa. Minulta verottaja karhusi tätä maksua, koska jätin sen vain maksamatta ja sanoivat etten voi käyttää tätä ohjelmaa palkan laskentaan au pairin kohdalla ko. asian takia. Tyelin voi siis hoitaa oman esim. vakuutusyhtiösi kautta ja myös työntekijän tapaturmavakuutuksen.
- hostmom222
Paljonko tämä tyel-maksu on suurinpiirtein 252e palkasta?
- viides au pair
Siis au pairille pitää jäädä käteen verojen ja tyel maksun jälkeen 252 euroa eli se on netto ei brutto. Vero% on noin 6 % ( riippuu paljon laskette asumisen ja ruoan luontaiseduksi, voitte sen laskea itse verottajan määräämä on aika korkea)ja tyel on työnantajalle 21,4 % ja työntekijän osuus 4,3 % bruttopalkasta.
- hostmom222
viides au pair kirjoitti:
Siis au pairille pitää jäädä käteen verojen ja tyel maksun jälkeen 252 euroa eli se on netto ei brutto. Vero% on noin 6 % ( riippuu paljon laskette asumisen ja ruoan luontaiseduksi, voitte sen laskea itse verottajan määräämä on aika korkea)ja tyel on työnantajalle 21,4 % ja työntekijän osuus 4,3 % bruttopalkasta.
Yritän tämän vääntää itselleni nyt rautalangasta. eli tyel maksetaan myös ruuasta ja sunnosta? jos maksan palkkaa 340e-6% veroa 276e kk. Mutta tyel maksetaan esim 340 100( asuminen) 100 (ruoka). niin tyel maksettaisinn esim 540e summasta. eli tekisi 118e kuussa?
- edellinen
hostmom222 kirjoitti:
Yritän tämän vääntää itselleni nyt rautalangasta. eli tyel maksetaan myös ruuasta ja sunnosta? jos maksan palkkaa 340e-6% veroa 276e kk. Mutta tyel maksetaan esim 340 100( asuminen) 100 (ruoka). niin tyel maksettaisinn esim 540e summasta. eli tekisi 118e kuussa?
Tyel maksetaan bruttopalkasta ei luontaiseduista.
- brutto
edellinen kirjoitti:
Tyel maksetaan bruttopalkasta ei luontaiseduista.
Eli jos haluan maksaa au-pairille 260e nettona, niin paljon se tulee mulle maksaa bruttona. Ei kyllä pää yhtään toimi...
- Au pair - suunnitelma
brutto kirjoitti:
Eli jos haluan maksaa au-pairille 260e nettona, niin paljon se tulee mulle maksaa bruttona. Ei kyllä pää yhtään toimi...
Hei
Täysihoitoetu on osa palkkaa, eli tyel lasketaan myös siitä. Ainakin tällaisen vastauksen sain eläkevakuutusyhtiöstä. Onko jollakin muulla toisin? Aika paljon tuo tyel kyllä kaikkiaan.
Olen myös saanut verottajalta kysyessäni sellaisen tiedon, että kotitalousvähennykseen voisi palkkana ilmoittaa myös tuon täysihoitoedun osuuden. Onko jollakin kokemustietoa tästä, toimiiko näin lopullisessa verotuksessa?
Ylempänä keskustelussa todettiin, että asumisen hinnan (siis tuo täysihoitoetu) voisi itse määrittää verotuksessa. Onko tämä mahdollista, kun kuitenkin tähän on verottaja määrittänyt selkeän taksan? Hyväksyykö muuta? - hostmom2b
Au pair - suunnitelma kirjoitti:
Hei
Täysihoitoetu on osa palkkaa, eli tyel lasketaan myös siitä. Ainakin tällaisen vastauksen sain eläkevakuutusyhtiöstä. Onko jollakin muulla toisin? Aika paljon tuo tyel kyllä kaikkiaan.
Olen myös saanut verottajalta kysyessäni sellaisen tiedon, että kotitalousvähennykseen voisi palkkana ilmoittaa myös tuon täysihoitoedun osuuden. Onko jollakin kokemustietoa tästä, toimiiko näin lopullisessa verotuksessa?
Ylempänä keskustelussa todettiin, että asumisen hinnan (siis tuo täysihoitoetu) voisi itse määrittää verotuksessa. Onko tämä mahdollista, kun kuitenkin tähän on verottaja määrittänyt selkeän taksan? Hyväksyykö muuta?Mutta saako kotitalousvähennystä jos saa kotihoidontukea? Käsittääkseni ei.. ja eikö tulojenkin kannata olla hyvät?
En tajua, jos au-pair ei ole työntekijä eikä saa palkkaa vaan taskurahaa niin miksi pitää maksaa näitä kaikkia maksuja...
Eikö täysihoitoetu ole verottajalla se sama, riippuen missä asut.. - Jamaso
Au pair - suunnitelma kirjoitti:
Hei
Ylempänä keskustelussa todettiin, että asumisen hinnan (siis tuo täysihoitoetu) voisi itse määrittää verotuksessa. Onko tämä mahdollista, kun kuitenkin tähän on verottaja määrittänyt selkeän taksan? Hyväksyykö muuta?Me olemme jo viiden au pairin kohdalla itse määritelleet asumisen ja ruoan kustannuksen/kk. au pairille. Verottaja on tämän hyväksynyt ja näin on myös toiselle host-perheelle neuvottu. Me ollaan maksettu tyel vain palkasta, ehkä olemme menetelleet väärin? Silti sen osuus on aika korkea verrattuna palkkaan. Kotitalousvähennystä ei saa jos saa kodinhoidon tukea tai yksityisen hoidon tukea. Tätäkin tukea voitte hakea au pairille. Vaatii vaan hieman enemmän tuota paperisotaa jne.
- hostmum2b
Jamaso kirjoitti:
Me olemme jo viiden au pairin kohdalla itse määritelleet asumisen ja ruoan kustannuksen/kk. au pairille. Verottaja on tämän hyväksynyt ja näin on myös toiselle host-perheelle neuvottu. Me ollaan maksettu tyel vain palkasta, ehkä olemme menetelleet väärin? Silti sen osuus on aika korkea verrattuna palkkaan. Kotitalousvähennystä ei saa jos saa kodinhoidon tukea tai yksityisen hoidon tukea. Tätäkin tukea voitte hakea au pairille. Vaatii vaan hieman enemmän tuota paperisotaa jne.
Kuinka paljon teillä menee kuukaudessa au-pairiin rahaa (tyel palkka yms)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465821Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki573155- 1832675
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t112462mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132169- 292131
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151836- 151508
- 1471364
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2621205