Vuorotteluvapaan sijaiseksi sairaslomalta

mck111

Moi Mulla ois tällänen juttu että työskentelen nyt vuokratyöfirmassa ja pääsen vuorotteluvapaan sijaiseksi. Olen sairaslomalla 1.5 asti ja vuorotteluvapaan sopimus alkaisi 1.5. Pitäisi lyödä vanha työsopimus poikki siis nyt sairaslomalla ilmeisesti niin että olisin työtön työnhakija 30.4. Voinko ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi sairaslomalla? Onko hommassa muita ongelmia?

5

1537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelma ja suuri

Tuon sijaisen valitsee työkkäri. Eli jos olet päivän työttömänä, niin valinta ei satavarmasti kohdistu sinuun. Työkkäri valitsee jonkun pitkään työttömänä olleen. Siinä on se ongelma. Et voi itse päättää, että juuri sinä olet se sijainen. Työkkäri tekee sen päätöksen.

• mck111

Asiasta on sovittu jo tulevan työpaikan kanssa johon siis siirryn vuokratyöstä "talon kirjoille" tuon vuorotteluvapaan sijaisuun suoman tilaisuuden vuoksi

• neuvojalta
        mck111 kirjoitti:

Asiasta on sovittu jo tulevan työpaikan kanssa johon siis siirryn vuokratyöstä "talon kirjoille" tuon vuorotteluvapaan sijaisuun suoman tilaisuuden vuoksi

Kysy sieltä, missä tiedetään TYÖTTÖMYYSTURVANEUVONTA puh. 010 19 4911 tai 010 60 76700 ma – pe klo 9 – 17

• Kun ei merkitystä
        mck111 kirjoitti:

Sillä kun nyt ei ole merkitystä, mitä sinä ja työnantaja olette sopineet. Tuo sijaiskysymys kun on ihan lakiin kirjattu. ...Vuorottelusopimuksessa työnantajan tulee sitoutua palkkaamaan vuorotteluvapaan ajaksi työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana oleva henkilö...... ...Sijaista palkattaessa on etusija annettava: alle 25-vuotiaalle työttömälle tai pitkäaikaistyöttömälle tai korkeakoulu- tai ammattitutkinnon äskettäin suorittaneelle työttömälle... Tuossa koko juttu Mollin sivuilta. http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme8009s_vuorotteluvapaa.pdf Mikäli työnantaja ei noudata noita sääntöjä, niin sille, joka lähtee vuorotteluvapaalle, saattaa jäädä korvaukset saamatta. Samoin työnantajalle tulee sanktioita.

• dfasasökldjfasdköljf
        Kun ei merkitystä kirjoitti:

Sillä kun nyt ei ole merkitystä, mitä sinä ja työnantaja olette sopineet. Tuo sijaiskysymys kun on ihan lakiin kirjattu. ...Vuorottelusopimuksessa työnantajan tulee sitoutua palkkaamaan vuorotteluvapaan ajaksi työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana oleva henkilö...... ...Sijaista palkattaessa on etusija annettava: alle 25-vuotiaalle työttömälle tai pitkäaikaistyöttömälle tai korkeakoulu- tai ammattitutkinnon äskettäin suorittaneelle työttömälle... Tuossa koko juttu Mollin sivuilta. http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme8009s_vuorotteluvapaa.pdf Mikäli työnantaja ei noudata noita sääntöjä, niin sille, joka lähtee vuorotteluvapaalle, saattaa jäädä korvaukset saamatta. Samoin työnantajalle tulee sanktioita.

Ei kyllä pidä paikkaansa. Työnantaja valitsee aina, joka tilanteessa, itse työntekijänsä! Samoin kuin sen, mihin tehtävään työntekijä otetaan. Käytännössä riittää että vuorotteluvapasijainen on työnhakijana työvoimatoimistossa. Se voi olla jopa ko yrityksestä lomautettu henkilö (Vaikka olisi järkevämpää lomauttaa se toinen ja päättää sen toisen lomautus.). Se sitten että voiko työkyvytön olla työnhakijana on vähän vaikeampi juttu. Käytännössähän esim Kelan sairauspäivärahalta tippuvat ohjataan työttömyyskortistoon odottamaan eläkepäätöstä. Siinä tapauksessa kyllä varmaan huolehditaan siitä, ettei saikkua ole päällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5892
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4444
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3257
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2991
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1581
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      71
      1351
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      233
      1227
    9. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1180
    10. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    Aihe