Mulla olis seuraavanlainen ongelma. Eli omistan kaks isoa uroskoiraa (91cm/87kg ja 90cm/70kg), joilla on suojeluviettiä, varsinkin toisella ja lisäksi yhden pienen uroksen. Olen varmaan mielenkiintoinen näky kun kuljen niiden kans tuolla mutta onko muilla ihmisillä siksi oikeutta suinpäin tulla niitä rapsuttelemaan/aivan lähietäisyydelle? Monet kyllä perääntyy, kun ystävällisesti kehoitan, mutta sitten on joitain jotka ei meinaa uskoa millään. Lapset mä vielä jollain lailla ymmärrän, etteivät malttais olla koskematta mut että aikuiset ihmiset? Kerrankin olin kaupassa ja jätin koirat ulkopuolelle (viivyin n 3 min ja jätän vielä elukat niin, etteivat taatusti ole kulkuväylällä)niin kun tulin ulos niin siellä oli yks äiti lapsensa kanssa ihastelemassa ja rapsuttelemassa meidän pieninta hauvaa. Kysyin siltä et "Mitäs olisit tehny jos noi isommat olis suojeluvieteissään pistäny tuumasta toimeen?" Ei se osannu sanoo mitään muuta ku et "En mä yhtään ajatellu". Onko se siis jotenkin ainutlaatusta et mua on lapsena ohjeistettu, ettei vieraisiin koiriin saa ikinä koskea ilman omistajan lupaa?? Joihinkin pultsareihin olen jo niin kyllästynyt et sanon empimättä kun tulevat örveltämään, et jos kosket ni en ota vastuuta, et koirani puree sun käden poikki. Sen verran sanottakoon, että hihnassa kaikki kävelee sievästi, eivät siis vedä tms. Ihmisiin suhtautuvat ihan ystävällisesti (joskin pidättyvästi) jos mä annan luvan, mutta mä haluan että mulla on turva ku kävelen tuolla ja mm siksi olen kouluttanut koirani niin, että jos en toisin anna ymmärtää niin vieraaseen ihmiseen suhtaudutaan syvällä rintaäänellä muristen. Pitäiskö laittaa koiran kaulaan joku kyltti? Tämä varmaan kirvoittaa mielipiteitä mutta antaa mennä. Haluan vaan tietää onko muilla saman tyyppistä "ongelmaa"?
Tunkevat ihmiset
30
1265
Vastaukset
- koirasta?
Pisti silmään tämä lauseen osa: "mutta mä haluan että mulla on turva ku kävelen tuolla". Tuota oletkohan koskaan ajatellut että koira ei saa olla mikään turvallisuuslaite? Sinun kuuluu olla koirasi turva eikä päinvastoin! Jos koirasi todellakin raatelee jonkun hengiltä tai sairaalaan sinua "turvatessaan" et todellakaan voi välttää vastuutasi. Mitähän sinulle on mahtanut tapahtua kun niin paljon turvaa tarvitset? Onko pahoinpidelty? Ehkä raiskattu? Ryöstetty? Nämä ovat ikäviä tapahtumia missä olet ollut vain sattumalta olosuhteiden onneton uhri. Ja nämä tilanteet eivät yleensä toistu. Mutta sitä varten ovat poliisit olemassa että he takaavat turvallisuutesi, ja selvittävät rikokset joiden uhriksi olet joutunut. Jos olet sikarikas, poliitikko tai muuten tuikitärkeä henkilö jonka likvidointi on jonkun sekopääjoukkion mielestä tarpeellista, niin siinä ei välttämättä kaksi verikoiraakaan paljon auta. Tällöin vartiointiliikkeet kyllä mielellään tarjoavat palveluksiaan, ja valtiovierailuillasi poliisikin saadaan tarvittaessa mobilisoitua turvaksesi. Et tarvitse koiraa siihen!!! Annan nyt hyvän kullanarvoisen neuvon: mietihän voisiko psykiatri tai muu lääketiede auttaa tossa pelko-ongelmassasi... Ennenkuin saat pelko-ongelman lisäksi oikeudelliset ja taloudellisetkin ongelmat!
- suojelukoira on
esim.naisen liikkuessa estää raiskauksen tai muun hyökkääjän, todennäköisesti koira puolustaa emäntäänsä
- -seefferisti-
Juu ei niillä vierailla ihmisillä OLISI mitään oikeutta ilman lupaa tulla koiriasi lääppimään, mutta valitettava tosiasia on, että niin vain tapahtuu. Kyllä minullekin on lapsuudenkodissa jo opetettu, ettei vieraita koiria/eläimiä saa mennä silittelemään ilman lupaa, ja tämä "lupa" pyydetään tuon koiran/eläimen omistajalta, ei siltä omalta äidiltä =) Valitettavan usein vain näkee juurikin kaupan eteen jätetyn koiran vieraiden ihmisten lääppimisien kohteena, ja kyllä se itseänikin sieppaa. Me tosin ei jätetä koiraa kaupan eteen, mutta silti. Itselläni ei ole tätä ongelmaa enää, kun ah niin iki-ihastuttavan suloisesta ja lutuisesta lerppakorvasta on varttunu jo suhteellisen kookas saksanpaimenkoira, uros, ei kylläkään vieläkään täysikasvuinen. Kyllä ihmiset pitää tietyn etäisyyden, vaikka koirani onkin mitä ihastuttavin otus käytökseltään, ei siis ole aggressiivinen. Eron kyllä huomasin, kun taluttelin ihmisten ilmoilla vanhempieni leonbergiurosta, säkä 80cm ja painoa kiloissa varmaan saman verran, ja ulkonäkö kun on ihanan halittavan leijonan/karhun lupsakoine silmineen, niin kyllä siihen oli jokainen mummeli ja vähemmän mummeli käsiään työntämässä että voi EI miten iso ja nallukkamainen ja suloinen ja lutunen sun koirasi onkaan. Tuon vanhempieni leon kohdalla kun ulkonäkö pettää: se suhtautuu vieraisiin ihmisiin tietyllä varauksella, vaikka onkin kiltti, ja iholle tunkevat ihmiset loittonee viimestään siinä vaiheessa, kun tuo jätti varoitushaukkunsa kumauttaa! Eräänkin kerran istuskelin kaverin kanssa kesken lenkin (auts, paljastuin) maailmaa parantamassa puistonpenkillä, mukanani oli tuo vanhempieni leo. Siihen pysähtyi joku hämäräperäiseksi jäänyt vanhempi mies, joka seisahtui eteemme, tuijotti ensin meihin, ja erehtyipä vielä tuijottamaan tuohon leoon. Mitään se äijä ei virkkanut, kunhan vain tuijotti musta vilsa päässään, ja äkkiä se kohotti kätensä kohti koiraa. No koirahan ampaisi laakereiltaan seisomaan ja kajautti että "miten ees kehtaat tulla siihen pällöttämään ja vielä lapaasi nostamaan, etkö nää että tässä on miun ihmisiä ja MIE ITE, joten ala kalppia senkin vanha kääpä!!" No mieshän taaksepäin hypättyään sai jopa suunsa auki, ja sanoi, yllätys yllätys: "No ompahan siinä äkäinen koira...!!" Joten KYLLÄ, meitä on moneks, eikä noiden ihmisten aivoituksista aina pääse perille. "mä haluan että mulla on turva ku kävelen tuolla ja mm siksi olen kouluttanut koirani niin" Joo, kyllähän isosta koirasta turvaa on, mutta silti meillä se menee niin päin, että minä olen ensisijaisesti tuon meijän sakun turva: minä päätän kenet lasken koirani luo, olipa tuo toinen sitten ihminen, taikka koira. Minä suojelen sitä omaa koiraani, kuuluuhan se sentään laumanjohtajan tehtäviin pitää omistaan huolta! Eli jos teillä se menee toisin päin, miettisin uudemman kerran tuota laumajärjestystä... Hauskaa Wappua!
- näitä vastauksia
Tokihan ihminen on johtaja vaikka kouluttaisi koiransa suojelemaan tarpeentullen. Siis käskystä. Vai onko kaikki poliisikoiratkin ohjaajiensa johtajia?
- tämän lajin aloittajista
näitä vastauksia kirjoitti:
Tokihan ihminen on johtaja vaikka kouluttaisi koiransa suojelemaan tarpeentullen. Siis käskystä. Vai onko kaikki poliisikoiratkin ohjaajiensa johtajia?
"´Vai onko kaikki poliisikoiratkin ohjaajiensa johtajia" Eivät ole, mutta erona tavallisen ihmisen ja poliisimiehen välillä on se että jälkimmäinen on koulutettu tuntemaan myös lakipykälät. Siis laissa ja ohjesäännöissä on määritelty puitteet joissa poliisi voi käyttää koiraa esim. epäillyn kiinniottamiseen. Poliisimies EI KOSKAAN käytä koiraansa suojellakseen omaa ruumillista koskemattomuuttaan pelko motiivinaan, vaan poliisikoira on poliisimiehen työkalu. Työkalu mitä käytetään yhteiskuntarauhaa uhkaavan tekijän vaarattomaksi saattamiseen. Kuten käsiraudat tai kalteroitu mustamaija. Työkaluja kuten meille muille tongit tai internet. Kun tavallinen matti/maijameikäläinen ottaa koiran "suojelijakseen" pelätessään omaa koskemattomuuttaan, voiko kukaan sivullinen ihminen enää tuntea olevansa turvassa? Sillä mattia/maijaa ei ole kukaan valmentanut niihin tilanteisiin joita tämänkaltaisiksi koulutetuilla koirilla voidaan joutua. Kyllä joskus tulee väkisin mieleen että pitäisiköhän sittenkin laatia laki koira-ajokortista tai mieluumminkin koirankantolupa? Näitä pieni nainen/hengenvaarallinen koira-yhdistelmiä kun näkee aivan liikaa...
- otin kantaa
tämän lajin aloittajista kirjoitti:
"´Vai onko kaikki poliisikoiratkin ohjaajiensa johtajia" Eivät ole, mutta erona tavallisen ihmisen ja poliisimiehen välillä on se että jälkimmäinen on koulutettu tuntemaan myös lakipykälät. Siis laissa ja ohjesäännöissä on määritelty puitteet joissa poliisi voi käyttää koiraa esim. epäillyn kiinniottamiseen. Poliisimies EI KOSKAAN käytä koiraansa suojellakseen omaa ruumillista koskemattomuuttaan pelko motiivinaan, vaan poliisikoira on poliisimiehen työkalu. Työkalu mitä käytetään yhteiskuntarauhaa uhkaavan tekijän vaarattomaksi saattamiseen. Kuten käsiraudat tai kalteroitu mustamaija. Työkaluja kuten meille muille tongit tai internet. Kun tavallinen matti/maijameikäläinen ottaa koiran "suojelijakseen" pelätessään omaa koskemattomuuttaan, voiko kukaan sivullinen ihminen enää tuntea olevansa turvassa? Sillä mattia/maijaa ei ole kukaan valmentanut niihin tilanteisiin joita tämänkaltaisiksi koulutetuilla koirilla voidaan joutua. Kyllä joskus tulee väkisin mieleen että pitäisiköhän sittenkin laatia laki koira-ajokortista tai mieluumminkin koirankantolupa? Näitä pieni nainen/hengenvaarallinen koira-yhdistelmiä kun näkee aivan liikaa...
ainoastaan tuohon johtajuusväitteeseen ja sen kyseenalaistin. Itse olen henkilökohtaisesti sitämieltä, että minun toki tulee olla suojelija sekä itselleni että koiralleni, mutta jos joku kaksimetrinen korsto hyökkää kimppuun, niin ihan saatanan varmasti koira saa homman hoitaa.
- -seefferisti-
No ei kauaa tarvitse koirankoulutusopasta kahlata, kun tähän juttuun törmää. Ja sanoohan sen jo maalaisjärkikin. Juurikin sitä tarkoitin, että mikäli sen koiruuden antaa vapaasti "suojella" itseään joka tilanteessa ennemmin kuin itse pitäisi koiransa turvallisuudesta huolen, siinä tapauksessa toimitaan väärin. Mutta ainahan näitä ihmettelijöitä riittää...
- tulehyväkakku
koirat eivät kuulu pelokkaiden elvisten käsiin ihmisten joukossa "tarpeentullen"-tilaisuuksia hankkimassa! Oletko koskaan nähnyt, että poliisi jättää työkoiransa kaupan eteen parkkiin? Jos tuo aloittajan kävelyttämä parinsadan kilon massa keksii yhtäkkiä "tarpeen", niin ei todella pysy hanskassa homma!
- saat syytteen
otin kantaa kirjoitti:
ainoastaan tuohon johtajuusväitteeseen ja sen kyseenalaistin. Itse olen henkilökohtaisesti sitämieltä, että minun toki tulee olla suojelija sekä itselleni että koiralleni, mutta jos joku kaksimetrinen korsto hyökkää kimppuun, niin ihan saatanan varmasti koira saa homman hoitaa.
Jos annat koiran hoitaa homman niin helposti syyllistyt silloin itsekin pahoinpitelyyn. Ota mieluummin jalat alle tai huuda apua. Ja kun tilanne on väistynyt soita poliisit paikalle. Sinulla ei ole lupa purettaa ketään koirallasi, ja jos sen teet, hankit samalla luultavasti lopetuspiikin koirallesi. Näin se valitettavasti menee!
- itseäni huonosti
saat syytteen kirjoitti:
Jos annat koiran hoitaa homman niin helposti syyllistyt silloin itsekin pahoinpitelyyn. Ota mieluummin jalat alle tai huuda apua. Ja kun tilanne on väistynyt soita poliisit paikalle. Sinulla ei ole lupa purettaa ketään koirallasi, ja jos sen teet, hankit samalla luultavasti lopetuspiikin koirallesi. Näin se valitettavasti menee!
En tietenkään tahdo, että koirani puree ketään. Saa se haukkua ja murista ja ilmaista olevansa tosissaan. Jos joku idiootti kuitenkin tulee itsensä ehdoin tahdoin purettamaan, niin voi voi. (on varmaan tähän lisättävä, että oma koirani on niin lauhkea ettei varmasti purisi edes vahingossa) Eräskin setä-ihminen huvitteli humalassa niin, että kävi paikallisen koirapuiston koiria härnäämässä. Työnsi kätensä aidan yli ja uhkasi tappaa ensimmäisen koiran joka kiinni käy. Hulluja on monenlaisia ja kyllä minullakin koirani kanssa on oikeus kulkea rauhassa ja puolustautua tarpeen vaatiessa. MYÖS KOIRANI SAA PUOLUSTAUTUA jollei sillä ole mahdollisuutta päästä hullua karkuun!
- olla kommunikkatiokatkos
-seefferisti- kirjoitti:
No ei kauaa tarvitse koirankoulutusopasta kahlata, kun tähän juttuun törmää. Ja sanoohan sen jo maalaisjärkikin. Juurikin sitä tarkoitin, että mikäli sen koiruuden antaa vapaasti "suojella" itseään joka tilanteessa ennemmin kuin itse pitäisi koiransa turvallisuudesta huolen, siinä tapauksessa toimitaan väärin. Mutta ainahan näitä ihmettelijöitä riittää...
tai muu sellainen.. Ei koira tietenkään saa omasta aloitteestaa puolustaa, eikä sen tarvitsekaan. Siis ainakaan minun koirani, eikä myöskään ap.n koirien. Kaiken ne tekevät kuten ylempi taho määrää.
- ja minun
tulehyväkakku kirjoitti:
koirat eivät kuulu pelokkaiden elvisten käsiin ihmisten joukossa "tarpeentullen"-tilaisuuksia hankkimassa! Oletko koskaan nähnyt, että poliisi jättää työkoiransa kaupan eteen parkkiin? Jos tuo aloittajan kävelyttämä parinsadan kilon massa keksii yhtäkkiä "tarpeen", niin ei todella pysy hanskassa homma!
mielestäni MIKÄÄN koira ei kuulu kaupan eteen parkkiin. Ymmärrän pointtisi, mutta ymmärrän myös ap.n pointin, joka käsittääkseni oli ettei hän tahdo ihmisten tulevan koiriaan lääppimään. Yhteenvetona tässä voisi sanoa senverran noista vammaisista ja lapsista, joita täällä heitellään esimerkeiksi etteivät ymmärrä olla välttis menemättä koiraa koskemaan: Ihminen, joka ilman holhoojaa on kykenevä kulkemaan liikenteessä, on myös kykenevä ymmärtämään yksinkertaisen asian: ÄLÄ KOSKE VIERAASEEN KOIRAAN.
- Hukka-Musti
...koirien ylle, joissa toisella puolella lukee >>älkää tulko lähemmäs>> ja toisella puolella on pelottava, uhkaavasti murisevan koiran naamakuva. Tämä oli vain vinkkinä, jos innostuttaa kokeilemaan.
- ongelminesi.
Minä omistan kalliin uuden tuhat kuutioisen moottoripyörän. En tosiaan ymmärrä, miksi ihmiset tahtoo sitä lääppimään, jopa mukulat likaisine näppeineen:( Eilenkin, kun menin kauppaan, en ehtiny edes ovelle, kun jo oli joku aikuinen mies tölläämässä pyörääni. Viivyin neljä minuuttia ostoksilla, kun ruokaakin on joskus haettava. On se vaan niin kumma, kun ei ihmiset tajuu mikä on MUN.
- sarque
Tavallista kotikoiraa ei tarvitse kouluttaa suojelemaan, kun vaara uhkaa. Vietit kyllä hoitavat sen, mikäli koirallasi sellaisia on. Sitä paitsi vietitöntä koiraa ei voi suojeluun edes kouluttaa. Itse en kutsuisi "koulutustasi" suojeluksi enkä puolustamiseksi, enkä oikein miksikään, en edes koulutukseksi. Koiran rektioaika on niin lyhyt vain sekunnin murto-osa, kun ihmisen havaitessa uhan esim. päällekarkaus se on useampia sekunteja. Eli koirasi on jo toiminut, ennenkuin ehdit sanoa sanaakaan. " Ihmisiin suhtautuvat ihan ystävällisesti (joskin pidättyvästi) jos mä annan luvan, mutta mä haluan että mulla on turva ku kävelen tuolla" Jotkut ihmiset kutsuvat tuota remmirähjäksi, mutta kirjoituksestasi päätellen murina (varoittaminen) ihmisille on koiralle se "hyvä juttu" ja tutustuminen vain pakko, eikä kiva asia.. Voiko pari pommia käsissä tuoda turvallisuuden tunnetta..?!? "ja mm siksi olen kouluttanut koirani niin, että jos en toisin anna ymmärtää niin vieraaseen ihmiseen suhtaudutaan syvällä rintaäänellä muristen." Muriseeko koirasi siis kaikille vastaantuleville ihmisille?? Ja olet hyväksynyt sen ja jopa palkinnutkin ja jokaisen saa murista... käsittämätöntä. Itse ainakin opetan koirani sosiaalisiksi niin ihmisiin, kuin muihin eläimiinkin. Koirat käyttäytyvät lenkillä välinpitämättömästi, eli muille liikkujille ei haukuta, eikä murista. Mutta ei minun, eikä koirani silti tarvitse koskaan tuntea oloa turvattomaksi. Sitten toiseen asiaan, mikä pisti silmään kirjoituksessasi: Miksi jättää vaaralliseksi luokittelemat koirat kaupan eteen ilman kuonokoppaa tmv. Ei pieni lapsi tai kehitysvammainen, joka yht'äkkiä huomaa "kivan hauvan" ymmärrä olla menemättä sen luo. Se täytyy aina muistaa, että jos vahinko sattuu, vastuu on sinulla. Ja muistutuksen sana. Kyllä niitä isoja koiria varastetaan ihan yhtälailla, kuin pienempiä lajitovereitaan. On edesvastuutonta jättää koira/koirat yksin ja vartioimatta kaupan eteen ja sen jälkeen valittaa, että varastettiin kaupan edestä. Kaikki varastetut koirat eivät päädy onnellisiin uusiin koteihin myöskään meillä suomessa.
- Ongelmakoirien kouluttaja/o...
Surullista nähdä miten vähä älyisiä te ihmiset olette. Mulla on sama ongelma kuin bowsewriinalla. Omistan 90kg painavan uros tanskandogin jonka säkä 0n 92cm ja pienen pumpulipallon (bichon frise')Ja ihmiset eivät nyt vain ymmärrä että koiralla on suden vaistot. Sen kimppuun EI SAA hyökätä yllättäen paijaamaan tai silittelemään. Kyllä meidänkin isompi poika on opetettu siihen ettei vieraisiin otata mitään kontaktia remmin päässä ( ja teille idiooteille tiedoksi että tätä suosittelevat kaikki koiran kouluttajat yms. alan ihmiset. Koska silloin kun mennään ulos kävelylle niin koirat eivät lähde lenkkeilemään vaan silloin vartioidaan reviirin rajoja ) Ja kyllä meidänkin poitsu hiljaa murisee jos joku tulee luvatta liian lähelle tunkeilemaan. Ja sitten pitää ottaa vielä kantaa siihen että mä olen itse 193cm ja 95kg ja hyvässä kunnossa enkä minäkään voi tuota hallita jos se jotain päättää. Että tuollaiset " turhan usein näkee sellaista että pieni tyttö menee ison koiran kanssa " kommentit vois jättää ihan omaan arvoonsa. Tuon munkin koiran kokoinen otus jaksaa kuitenkin vetää noin 360kg. Et aika hyvän kokoinen ihminen siinä saa sit olla. Ja pakko sanoa vielä se että KENELLÄKÄÄN ihmisellä, oli sitten mummo,aikuinen lapsi tai vammainen ei ole mitään oikeutta tulla kopeloimaan mua tai mun koiria ilman mun lupaa. Mainittakoon vielä että hallitsen kyllä koirani ja ne tottelevat minua viiveettä. Mutta eläin on aina eläin ja vaikka sun koiras olis kuin kiltti ja hellanlettas niin IKINÄ et voi sanoa varmasti että se ei ketään pure jos joku sen yllättää. Ja kaikille edellä kirjoitelluille munapäilletiedoksi että työskentelen koirien kanssa työkseni. " Suojelukoira tai vahtikoira on koira, joka kasvatettu suojelemaan ohjaajaansa tai estämään toisia ihmisiä tai eläimiä pääsemästä vartiointialueelle. Koira on koulutettu haukkumaan vieraita. Haukunnan odotetaan pelottavan tunkeilijan pois. Vahtikoiran tehtävä rajoittuu periaatteessa tähän. Sen sijaan suojelukoira on koulutettu myös käymään tunkeilijan kimppuun.Yleensä virkakäytössä olevat koirat, esim. armeijan valvontakoirat ilmaisevat vartiokierroksella hiljaisesti ohjaajalle ulkopuolisen läsnäolon ja käyvät vasta käskystä päälle. Jotkin rodut on jalostettu toimimaan itsenäisestivartiotehtävissä, jolloin ne hyökkäävät ilman eri käskyä uhkaksi kokemansa kohteen kimppuun " " Kovin koetus koiran ominaisuuksille on kuitenkin suojelun C-osa. Siihen koulutettavalla koiralla tulee olla vahva saalisvietti, hyvä hermorakenne, rohkeutta ja annos kovuutta, taisteluhalua ja mielellään annos puolustusviettiä. "
- joopajoo!
Mää olen 205 ja painoa lähes 120, omistan chihuahuan. MUTTA EDES SILLÄ EI OLE LUPA MURISTA KENELLEKÄÄN !!!! Ja huom!!! En käytä sitä suojelemaan itseäni. Vielä kerran sinullekin: Koiraa EI saa ottaa siksi että pelkää.
- ei ed. vaan sivusta
joopajoo! kirjoitti:
Mää olen 205 ja painoa lähes 120, omistan chihuahuan. MUTTA EDES SILLÄ EI OLE LUPA MURISTA KENELLEKÄÄN !!!! Ja huom!!! En käytä sitä suojelemaan itseäni. Vielä kerran sinullekin: Koiraa EI saa ottaa siksi että pelkää.
Ja tiedoksi sinulle että minun koirallani on lupa murista, jos joku hullu hyökkii päälle
joopajoo! kirjoitti:
Vau,näkemisen arvoinen pari :O) Mulla aikoinaan koirat painoi (isot)tuplasti yhteensä kuin minä.Ja täytyy myös sanoa,että ei ole kellään mitään oikeutta pörrätä kellekkään. Se on voin ihan minun oikeuteni :D No,rennotpa on koiratkin aina olleet,tilanteessa kuin tilanteessa.Kun tietää,että mamin tassun alla on kiva olla :DDD
- sinä vain
koirien kanssa työksesi, mutta se nyt ei takaa mitään. Niikun sekään, että olen puutarhuri takaa sitä ettei rikkakasveja puutarhassani kasvaisi ;) Eihän kenelläkään ole oikeutta tulla kopeloimaan koiria ilman lupaa, MUTTA koirat täytyy tietenkin opettamaan käyttäytymään oikein tälläisissä tilanteissa jos ja KUN näin tapahtuu. Siihen ei todellakaan kuulu murinan salliminen, ja päällepäsmäröinti. Meillä se on minä, joka vieraat ihmiset reviiriltä häätää, koiran ei tarvitse päätä tälläisillä vaivata: tietää, että homma on emännällä hallussa, eikä apua tarvita. Avoimella positiivisella, lempeällä mutta jämäkällä koulutuksella olen saanut koirastani (belggari) iloisen kaverin, jota luvan kanssa saa toki tulla silittelemään ja paijailemaan. Koirani ei myöskään ota kontaktia vieraisiin/muihin koiriin, ja yleensä vastaantulevat ihmiset kysyvätkin MINULTA eikä koiraltani saako tulla moikkaamaan. Tässä vaiheessa sanon kyllä toki, ja koiraani kehotan käymään moikkaamaan vierasta. Kun moikkaukset on tehty, niin ei muuta kuin käskyä matkan jatkamiseen ja se on siinä. Eipä ole tarvittu ongelmakoirakouluttajien apua. Eipä sillä, että sellaiselle haluaisinkaan, kun asenne on tuo: haukutaan ja mollataan, kun kouluttajan todellinen tarkoitus olisi kannustaa eteenpäin ja neuvoa miten tehdä oikein perusteluineen ;)
- sakemaanikko
sinä vain kirjoitti:
koirien kanssa työksesi, mutta se nyt ei takaa mitään. Niikun sekään, että olen puutarhuri takaa sitä ettei rikkakasveja puutarhassani kasvaisi ;) Eihän kenelläkään ole oikeutta tulla kopeloimaan koiria ilman lupaa, MUTTA koirat täytyy tietenkin opettamaan käyttäytymään oikein tälläisissä tilanteissa jos ja KUN näin tapahtuu. Siihen ei todellakaan kuulu murinan salliminen, ja päällepäsmäröinti. Meillä se on minä, joka vieraat ihmiset reviiriltä häätää, koiran ei tarvitse päätä tälläisillä vaivata: tietää, että homma on emännällä hallussa, eikä apua tarvita. Avoimella positiivisella, lempeällä mutta jämäkällä koulutuksella olen saanut koirastani (belggari) iloisen kaverin, jota luvan kanssa saa toki tulla silittelemään ja paijailemaan. Koirani ei myöskään ota kontaktia vieraisiin/muihin koiriin, ja yleensä vastaantulevat ihmiset kysyvätkin MINULTA eikä koiraltani saako tulla moikkaamaan. Tässä vaiheessa sanon kyllä toki, ja koiraani kehotan käymään moikkaamaan vierasta. Kun moikkaukset on tehty, niin ei muuta kuin käskyä matkan jatkamiseen ja se on siinä. Eipä ole tarvittu ongelmakoirakouluttajien apua. Eipä sillä, että sellaiselle haluaisinkaan, kun asenne on tuo: haukutaan ja mollataan, kun kouluttajan todellinen tarkoitus olisi kannustaa eteenpäin ja neuvoa miten tehdä oikein perusteluineen ;)
en havainnut hänen kommentissaan haukkuja. No se munapää... Mutta muuten hyvä kommentti.
sakemaanikko kirjoitti:
en havainnut hänen kommentissaan haukkuja. No se munapää... Mutta muuten hyvä kommentti.
No tuota,jos on oikea ongelmakoirakouluttaja,niin on myös asikaspalveluihmiseen verrattavissa ;) Ko.ihmiset taas ei ihan julkisesti ihan noin asioita muotoile ;) Hieman erilainen saavuttaisi enemmän.Oli sitten pointtia tai ei. Tosin lopun tekstiä tämän asian yhteydesssä en itse ymmärtänyt hölkäsen pöläystäkään o_O
Mielenkiintoinen ongelma.Oisko asuinpaikasta kiinni.Kertynyt enemmän outoja,suuntaan jos toiseen... Minä olen harrastanut niin pieniä kuin isoja,jokusia kymmeniä vuosia.Asun ihmisten ilmoilla,ja usein liikutaan tuolla vilkkaammilla paikoilla ja joskus ihan keskikaupungillakin käydään kaupunkilaistumassa :D. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa iholle pyrkivistä ihmisistä.Siis negatiivisia.Olen sitten kulkenut pikkuväen kanssa,ison/isojen tai sekä että.Ja rotuni ovat olleet ja on melkoisen huomiota herättäviä,ihan jo suht harvinaisuudenkin johdosta.Että melkoisen usein niitä ihmettelemään tullaan. Mutta kaikki kontaktin otot on olleet positiivisia,eli ihmiset on lähestyneet oikeaoppisesti.Ja lapset ne vasta on erittäin fiksuja.Aina kysytään "saako silittää" tai "onko se kiltti" :).Mielenkiintoista,eikö ;) Jos koiran jättää kaupan ulkopuolelle,ja jotain sattuu,on aina vastuussa.Siksi KANNATTAA syvästi miettiä,jättääkö.Aina kun voi jotain sattua.Eli lähtökohta kannattaa ajatuksena pitää se,että toiminko itse järkevästi,jos koiran/koirat yksin jätän.Saati vähänkään sellaisen,joka voi napata kiinni... Minä en ole yhtään koiraa opettanut,enkä opeta suhtautumaan vähänkään aggressiivisesti kehenkään.Mistään syystä.Ei ole mitään tarvetta,ja noissa jutuissa on AINA se vaara,että kun koira on jotain oppinut/saanut luvan jossain tilanteessa,niin se voi ymmärtää joskus jotain väärin,ja toimia väärin... SILTI,olen luottanut noihin isoihin,jos jotain tapahtuisi,niin niistä jytyä tarvittaessa löytyisi/löytyy,vaikkakin ovat avoimia,ja olen niitä siihen jopa osaltaan kannustanut.Vahvat puolustusvietit on olleet,ja niitä ei missään tilanteessa pidä esiin kaivaa.Saati "opettaa" tai leikkiä noitten juttujen kanssa.Jos tilanne vaatii,niin selkeän puolustusvietin omaava kyllä toimii.Jos sitä ei ole,niin koira voi ottaa takaviistot,vaikka kuinka pärisyttelee muuten tai luvalla.
- alkuperäine kirj.
Minun "ongelmanihan" oli siis muut ihmiset, eivatpä suinkaan koirani. Koirani käyttäytyvät mallikkaasti. Kiitos niille jotka ymmärsivät siis tämän ydinasian :) Mua ei myöskään ole ikinä raiskattu, ryöstetty tms, eikä muuten tulla ainakaan koirieni mukana ollessa raiskaamaankaan :D Eli en `pelkää` kulkea ulkona tai missään muualla myöskään ilman koiriani. Olen myös aivan normaalin kokoinen nainen (en siis pieni nainen), ehkä vähän tavallista pidempi 178cm 70kg, eli jonkun ruipelon miehen kokoluokkaa. Mä haluan nyt tarkentaa muutamaa asiaa. Minä yksin olen koirieni johtaja. Mun koirat elää sellaisen kurin alla, että ne ei kulje ovista ennen mua, ne ei syö palakaan ruokaa kupista ellen anna lupaa, ne kysyy multa lupaa vittu siihenki koska saa paskantaa. Tämä sama pätee siihen, että ne kysyy multa, onko tulija turvallinen. Jos mua nyt esim sattuu lähestymään vaikka joku vanha muori ihastellen ja kysyen, et "voi että saaks niihin koskee?" Ni mä voin ihan hyvin antaa luvan. Sillon mä sanon vaan ihan normaalilla äänellä koirilleni, että "ei hätää", tai "kaikki ok", tai vastaavaa. Saman teen jos on joku mukula tms. Ja näin kun mä sanon, ni mun koirat istahtaa mun viereen/menee maaten/rentoutuu ja ovat välinpitämättömiä. Eli siis johtajuus on mun. Joku sanoi että remmirähjääjä. Siihen mä tarkennan näin: Sanoin jo ekassa viestissäni et "koirani kulkee sievästi hihnassa" Ne ei välitä muista koirista tai ihmisista pätkääkään jos ne kulkee aivan normaalisti ohi. Ne kulkee aina hihna löysällä, pystyn yhdellä helposti taluttamaan kaikkia elukoitani (käytän useimmiten kuitenkin kahta mukavuussyistä). Mutta entäs sitten kun lähestyy joku 100kg läskimaha pultsari tai muuten vaan aineinen hörhö tai joku, kuka vaan aikeissa.. no vaikka ryöstää tai mitä niillä sit ikinä mielessä oliskaan. Ehdottaako joku mulle siin kohtaa ihan tosissaan et juokse karkuun? Jos vaikka oletetaan, että en pääse karkuun? Siinä kohtaa mä vaan kehotan ihan rauhallisesti menemään pois. Koirilleni mä en sano mitään. Siinä kohtaa se joku lähenee ja välimatkaa alkaa olla joku 1,5m vaikka. Mun koirani alkaa murista. Siis vain murista. Se olis mun huomaamattoman kädenliikkeen päässä että ne hyökkää sen kimppuun tai sitten että se joku kajoais muhun tai johonkin koirista. Yks suojelukoirien kouluttaja oli kerran mun kanssa lenkillä ja sano, että ottais oitis noi koulutukseen jos löytyis joku tarpeeks hullu maalimies :D Summa summarum. Mä osaan kouluttaa koirani, mutta kuka osaisi kouluttaa muut ihmiset käsittämään, että ne koirat on mun omaisuutta. Ihan ku joku tavara (kyllä, koira luokitellaan esim kauppalaissa tavaraksi)ja mä en halua että niitä klähmitään ja kähmitään ilman lupaa. Ja se että vaikka ne kuinka on mun hallinnassani ja niin edelleen, niin myöskään minä tuntevana ihmisenä en haluaisi, että joku loukkaantuisi koirieni vuoksi ja kysyisi luvan jos haluaa elukoitani vähän silittää.
Tuota,ihan uteliaisuudesta kysyn,kun puhuit suojelukoirakouluttajasta,mitä tuolla tarkoitat? Ja millä perusteella mainitsemasi suojeluskoirakouluttaja ottaisi koirasi koulutukseen?Mitä tuo koulutus käsittää ? Nyt nimittäin kiinnostaa jo rotukin ;) Niin,ja miten olisi koirille liivi,jossa lukee,"älä koske koiraan".Kait sielläpäin edes lukutaitoisia on :) Ja noista todella hyökkävistä,esim.huumehörhöistä.Se on aivan sama,onko koira "opetettu" murisemaan,ne tulee joka tapauksessa,jos on tullakseen.Ne kun ei tajua maasta eikä kuusta siinä vaiheessa.
- alkup.kirj
molossi kirjoitti:
Tuota,ihan uteliaisuudesta kysyn,kun puhuit suojelukoirakouluttajasta,mitä tuolla tarkoitat? Ja millä perusteella mainitsemasi suojeluskoirakouluttaja ottaisi koirasi koulutukseen?Mitä tuo koulutus käsittää ? Nyt nimittäin kiinnostaa jo rotukin ;) Niin,ja miten olisi koirille liivi,jossa lukee,"älä koske koiraan".Kait sielläpäin edes lukutaitoisia on :) Ja noista todella hyökkävistä,esim.huumehörhöistä.Se on aivan sama,onko koira "opetettu" murisemaan,ne tulee joka tapauksessa,jos on tullakseen.Ne kun ei tajua maasta eikä kuusta siinä vaiheessa.
Mä tiedän siitä ihmisestä sen että se harrastaa suojelua omien koiriensa kanssa ja opastaa muita (ikäänkuin valmentaja tjs). Sillä on rotikoita ja sakuja. Ja sitten hän tuomaroi suojelukokeita jne. Näin se vaan mulle sano, että jos löytyis maalimies (jota ei kyllä löydy, uskoisin) niin tottelevaisuus on niin hyvä, samoin jälkitaidot, että siitä vois kehittyä vaikka mitä. Rotua mä en viitsi alkaa erittelemään, haluan pysyä anonyyminä :D Mutta joku niistä suurimpien rotujen edustajista ;) Toi liivijuttu vois olla ihan harkinnan arvoinen, mutta en halua mitään pelkoa kuitenkaan lietsoa ympärilleni? Kun ei mun elukkani ole aggressiivisia. Siis niin että ne rynnistäis suinpäin jonkun kimppuun.
alkup.kirj kirjoitti:
Mä tiedän siitä ihmisestä sen että se harrastaa suojelua omien koiriensa kanssa ja opastaa muita (ikäänkuin valmentaja tjs). Sillä on rotikoita ja sakuja. Ja sitten hän tuomaroi suojelukokeita jne. Näin se vaan mulle sano, että jos löytyis maalimies (jota ei kyllä löydy, uskoisin) niin tottelevaisuus on niin hyvä, samoin jälkitaidot, että siitä vois kehittyä vaikka mitä. Rotua mä en viitsi alkaa erittelemään, haluan pysyä anonyyminä :D Mutta joku niistä suurimpien rotujen edustajista ;) Toi liivijuttu vois olla ihan harkinnan arvoinen, mutta en halua mitään pelkoa kuitenkaan lietsoa ympärilleni? Kun ei mun elukkani ole aggressiivisia. Siis niin että ne rynnistäis suinpäin jonkun kimppuun.
No eipä noita molareita pahemmin löydy,ellei ole tavoitteellinen tosiharrastaja,ja koira sekä ohjaaja hommaan kaikintavoin sopivat,ja vähän rotukin... Jos sais teetettyä,jonkun tekstin,joka olisi vähän sellainen,ettei herätä negatiivista kuvaa :). Aika helposti tosiaan voi negatiivinenkin mielikuva syntyä ihmisten mielissä.
- Turva on itsessämme, ei hur...
Minkä helvetin takia joku ihminen viitsii pitää kahta vasikankokoista koiraa? Korjaatko niiden jätöksetkin???
- alkup.kirj
Kyllä korjaan jätökset ja peetä tulee kyllä aika säkillinen :D Ja ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että pidän rodusta kaikkine piirteineen. Olen aivan hullaantunut suoraan sanottuna :) Vaikka onhan muutkin koirat ihania.
- Ongelma minullakin
Omistan 2 aivan vallattoman ihanaa otusta. Vuoden ikäisen nartun ja 2kk nartun. Toki haluan pennustani sosiaalisen tapauksen, mutta eniten ärsyttävät nämä kouluttamattomat lapset ja känniset. Tämä pentuni on hyvin pieni, enkä millään tahtoisi jonkin kännisen ääliön jolla 5promillea veressä sitä lääppimään, koska voi tapahtua esim. se että se kaatuu pentuni päälle. Siinä on sitten kiva yrittää pennustani traumoja saada pois, kun sillä on muistoissa vain se ruho joka ruhjoi sen. Toinen on nämä pikkulapset, jotka juoksee kiljuen kohti. Ei hyvä luoja, miksi ei vanhemmat voisi sanoa lapsilleen ettei se ole mikään tapa lähestyä koiraa. Isompi koirani on erittäinkin symppis tyyppi ja innostuu vaan kun nämä lapset tulevat riehuen luokse ja siitä syystä hyppii ja nuolee naamaa. Mutta pentu juoksee tuli perseen alla karkuun ja nämä mukulat perässä. Joudun tietty huutamaan kakaroitten perään, että noin ei saa lähestyä koiraa ja niin kauan kuin ette osaa lähestyä rauhallisesti ette minun koiriani silitä. Osa ymmärtää, mutta jotkut vasemman käden kasvatuksen tuloksille ei mene jakeluun ja sitten on äidit kitisemässä, että miks ei niiden "Pirkko" saa koiria silittää. Huomautat asiasta erittäinkin asiallisesti, mutta kun ei koirattomat aina ymmärrä, eivät muuten sitten silitä. Jos minun koiriani haluaa silittää ja rapsutella, pitää kysyä ensin lupa minulta! Ja minä en välttämättä aina tahdo että niitä lääpitään, varsinkin jos olen lenkillä ja tahdon olla omissa oloissa koirieni kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 343148
- 971654
- 1361545
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa421385- 911260
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo261139- 561045
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil231989Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270971Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall125970