Paljonko ihmiset sit yleensä tienaa? Mikä teillä on persaukisuuden raja? Kun mä olen mielestäni persaukinen, jos tilin saldo laskee alle tonnin ja kaverit rupes vittuileen tosta. Osa tais loukkaantua tosissaan. Ni millon sit on persaukinen? Mun mielestä sillon jos ei ole vähintään kuukaudeks käyttövaroja. Muita mielipiteitä?
Paljonko sulla on rahaa?
31
739
Vastaukset
- scale
tilistä tiliin ja vielä pystyy maksamaan laskunsa, ei oo persaukinen.
- Matti Kukkaro
Enpä viitsis pitää tavoitteena pärjäämistä, jotain pitäis jäädä viivan allekkin.
- lködsa
Matti Kukkaro kirjoitti:
Enpä viitsis pitää tavoitteena pärjäämistä, jotain pitäis jäädä viivan allekkin.
Ei sellainen ole hyvä tavoite, jonka on jo saavuttanut. Jos ei pärjää, niin silloin hyvä tavoite on pärjätä. Jos pärjää, luonnollinen tavoite on saada jotain säästöönkin. Jos saa jotain säästöönkin, sitten voisi tavoitteena olla vaikkapa vaurastua. Tavoitteet pitää asettaa siltä tasolta, jossa itse on. Persaukinen tuskin kuitenkaan on sellainen, joka kuitenkin pärjää, vaikka se itsestä saattaisi siltä tuntuakin. Sen huomaa viimeistään sitten jos käy niin, ettei enää pärjääkään. Silloin kun on joutunut karsimaan menojaan rankalla kädellä, huomaa, että aikaisemmin olisi voinut jäädä jotain säästöön, jos olisi elänyt tarkemmalla taloudenpidolla. Nyt tällaisina aikoina, kun moni joutuu huomaamaan, ettei enää olekaan varaa entiseen elintasoon, luottotietoja menee kuitenkin ropisemalla. Ihmiset eivät oikein osaa muuttaa elintapojaan mahdollisuuksiaan vastaaviksi tarpeeksi nopeasti, jos tulot hiipuvat. Tulojen kasvaessa se yleensä on helpompaa.
Moni pärjää nipinnapin normaalista elämästä. Mutta talous romahtaa, jos pesukone tai auto hajoaa. Puhumattakaan, että sairastuu tai joutuu työttömäksi. Paljonkohan pitäsi olla jemmassa, ettei persaukisuus väijy jatkuvasti nurkan takana?
- Matti Kukkaro
Ratikkakuski kirjoitti:
Moni pärjää nipinnapin normaalista elämästä. Mutta talous romahtaa, jos pesukone tai auto hajoaa. Puhumattakaan, että sairastuu tai joutuu työttömäksi. Paljonkohan pitäsi olla jemmassa, ettei persaukisuus väijy jatkuvasti nurkan takana?
Tota mä mietin. Tein muutamia hankintoja ja paniikki iski päälle, ku tilin saldossa pilkku siirtyi kolmannen numeron perään. Mun mielestä se on persaukisuutta. Raha-asiat pitäis hoitaa niin että on aina rahaa hätävaroiksi, ettei tartte peruselannossa mennä luoton puolelle. Kumma juttu et sitä sit pidetään kusipäisyytenä.
- vänksy
Ratikkakuski kirjoitti:
ja usko siihen et elämä kantaa, ilman niitä rahavarojakin. Joka tapauksessa.
vänksy kirjoitti:
ja usko siihen et elämä kantaa, ilman niitä rahavarojakin. Joka tapauksessa.
Eihän Suomessa nälkään kuole eikä rakkautta tai terveyttä saa voi ostaa. Mutta ainakin minä saan rahalla taloudellista turvaa. Turvaa, etten menetä vaikkapa kotiani. Minun betoniseinäni kun eivät vain ole asunto vaan koti, jolla on tunnearvoa ja turvallisuudentunnetta tuova vaikutus. Jos tämä on heikkoutta, niin ainakin se on inhimillistä sellaista. Raha on vain rahaa, mutta jos ensin säästää 15 vuotta, sitten joutuisi pakkomyymään asuntonsa pilkkahintaan aloittaen alusta, niin minua ainakin vituttaisi. Eikä yhtään helpottaisi, ettei jollain ole sitäkään vähää. Minulle kun ei riitä vain se, että minulla on enemmän kuin naapurilla vaan minulla pitää olla riittävästi itselleni naapurista välittämättä.
- lködsa
Matti Kukkaro kirjoitti:
Tota mä mietin. Tein muutamia hankintoja ja paniikki iski päälle, ku tilin saldossa pilkku siirtyi kolmannen numeron perään. Mun mielestä se on persaukisuutta. Raha-asiat pitäis hoitaa niin että on aina rahaa hätävaroiksi, ettei tartte peruselannossa mennä luoton puolelle. Kumma juttu et sitä sit pidetään kusipäisyytenä.
"Raha-asiat pitäis hoitaa niin että on aina rahaa hätävaroiksi, ettei tartte peruselannossa mennä luoton puolelle." Aivan totta, se olisi hyvä asia. "Kumma juttu et sitä sit pidetään kusipäisyytenä." No se taas riippuu tietenkin siitä, kelle ja miten asian esität. Jos kaverillasi ei ole pennin penniä, laskuja pukkaa ovista ja ikkunoista ja sinä valitat, ettei ole kuin vaikkapa muutama tonni tilillä, ymmärtäähän sen. Jollekin kaverillesi se olisi iso raha ja vapauttaisi hänet suuremmista taloudellisista ongelmistaan. Et kai oleta, että vaikkapa nälkäänäkevä afrikkalainen tuntisi empatiaa "kurjuuttasi" kohtaan? Kuulut joka tapauksessa maailman rikkaimpien ihmisten joukkoon elintasoltasi. Eikö sinusta ole ollenkaan typerää vaatia sellaisia ihmisiä huolestumaan sinun tilanteestasi, joilla omat asiat ovat paljon huonommin? Eikö sinun pitäisi olla se, joka huolestuu heidän tilanteestaan, jos jonkun. Yritä vaikka neuvoa heitä taloudenpidossa, mutta älä kitise omasta tilanteestasi, kun sinulla kuitenkin menee paljon paremmin kuin heillä. Jos haluat sympatioita, kerro huolesi varakkaammille ihmisille, sellaisille, joille tonni tai pari tilillä olisi katastrofi. Eiks jeh? Mut hyvää vappua!
- vänksy
Ratikkakuski kirjoitti:
Eihän Suomessa nälkään kuole eikä rakkautta tai terveyttä saa voi ostaa. Mutta ainakin minä saan rahalla taloudellista turvaa. Turvaa, etten menetä vaikkapa kotiani. Minun betoniseinäni kun eivät vain ole asunto vaan koti, jolla on tunnearvoa ja turvallisuudentunnetta tuova vaikutus. Jos tämä on heikkoutta, niin ainakin se on inhimillistä sellaista. Raha on vain rahaa, mutta jos ensin säästää 15 vuotta, sitten joutuisi pakkomyymään asuntonsa pilkkahintaan aloittaen alusta, niin minua ainakin vituttaisi. Eikä yhtään helpottaisi, ettei jollain ole sitäkään vähää. Minulle kun ei riitä vain se, että minulla on enemmän kuin naapurilla vaan minulla pitää olla riittävästi itselleni naapurista välittämättä.
se tavallaan noinkin. Kuitenkin, jos oppii elämään ilman niitä "turvarahastoja", niin oppii pärjäämään ilmankin ja luottamaan siihen et huominen koittaa jokatapauksessa, aina, ilman niitä rahojakin.
- Matti Kukkaro
lködsa kirjoitti:
"Raha-asiat pitäis hoitaa niin että on aina rahaa hätävaroiksi, ettei tartte peruselannossa mennä luoton puolelle." Aivan totta, se olisi hyvä asia. "Kumma juttu et sitä sit pidetään kusipäisyytenä." No se taas riippuu tietenkin siitä, kelle ja miten asian esität. Jos kaverillasi ei ole pennin penniä, laskuja pukkaa ovista ja ikkunoista ja sinä valitat, ettei ole kuin vaikkapa muutama tonni tilillä, ymmärtäähän sen. Jollekin kaverillesi se olisi iso raha ja vapauttaisi hänet suuremmista taloudellisista ongelmistaan. Et kai oleta, että vaikkapa nälkäänäkevä afrikkalainen tuntisi empatiaa "kurjuuttasi" kohtaan? Kuulut joka tapauksessa maailman rikkaimpien ihmisten joukkoon elintasoltasi. Eikö sinusta ole ollenkaan typerää vaatia sellaisia ihmisiä huolestumaan sinun tilanteestasi, joilla omat asiat ovat paljon huonommin? Eikö sinun pitäisi olla se, joka huolestuu heidän tilanteestaan, jos jonkun. Yritä vaikka neuvoa heitä taloudenpidossa, mutta älä kitise omasta tilanteestasi, kun sinulla kuitenkin menee paljon paremmin kuin heillä. Jos haluat sympatioita, kerro huolesi varakkaammille ihmisille, sellaisille, joille tonni tai pari tilillä olisi katastrofi. Eiks jeh? Mut hyvää vappua!
En ole vaatinut ketään huolestumaan mun puolesta. Mietin vaan et mikä on sellanen normaali persaukisuuden tason määritelmä. Kai mä nyt tajuan et työttömälle kymppi on eri asia kuin mulle ja persaukisuus on eri juttu. Hainkin vastauksia siihen et mikä se ois keskimäärin. Ajattelin et tällä palstalla saattais olla työssäkäyviä äijiä, jotka osais ottaa kantaa. Ku vituttaa et joku alkaa vittuileen siitä että tienaan enemmän ja syyttää kusipäisyydestä ku ollaan eri mieltä normaalista elintasosta. Vittu mä olen kuitenkin köyhä jantteri!
- scale
Matti Kukkaro kirjoitti:
Mun filosofian mukaan, jos ihmisellä on koko ajan rahaa, niin silloin se ei oo peraukinen. Pitää elämästä nauttua tässä ja nyt, ei huomenna.
scale kirjoitti:
Mun filosofian mukaan, jos ihmisellä on koko ajan rahaa, niin silloin se ei oo peraukinen. Pitää elämästä nauttua tässä ja nyt, ei huomenna.
Aika harva vanhempi ottaa setelitukkoja mukaan arkkuunsa vaan antaa ne lapsilleen. Jotkut materialistit pitävät tätä jopa toivottavana. Eikä tuo minun ymmärtääkseni edes välttämättä estä kohtuudella tuhlaamasta ja elämästä nauttimasta.
- scale
Ratikkakuski kirjoitti:
joka jokaisen on mietittävä kohdallaan. Määrä riippuu tuloista. Esimerkiksi jos perheen yhteenlasketut tulot ovat vaikka 6000/kk on tilanne toinen, kuin jos on vaikka yh ja tulot 1500/kk. Oman merkityksensä asialle antaa myös se, mikä on marginaali pakollisten menojen jälkeen. Jos se jollakin on 2000/kk ja jollakin toisella 200/kk. Parin tonnin huvittelumarginaalilla pärjää loistavasti yllättävistäkin menoeristä, kun taas parilla satkulla ei ihmeitä ostella. Sillä parin satasen marginaalilla keikkuvalla pitäisi olla se kuukauden palkka jemmassa.
- scale
Ratikkakuski kirjoitti:
Aika harva vanhempi ottaa setelitukkoja mukaan arkkuunsa vaan antaa ne lapsilleen. Jotkut materialistit pitävät tätä jopa toivottavana. Eikä tuo minun ymmärtääkseni edes välttämättä estä kohtuudella tuhlaamasta ja elämästä nauttimasta.
ihan mukavan potin kiinteästä omaisuudesta, joka usein on talo, kesämökki, vene, jne... Pointtini oli, että elämästä pitää osata nauttia tässä ja nyt, ei vasta huomenna. Me ihmiset ollaan usein sellaisia, että ajatellaan, että lomalla mä teen sitten...tai sitten kun talo on kokonaan maksettu... tai sitten eläkkeellä mä sitten....
scale kirjoitti:
ihan mukavan potin kiinteästä omaisuudesta, joka usein on talo, kesämökki, vene, jne... Pointtini oli, että elämästä pitää osata nauttia tässä ja nyt, ei vasta huomenna. Me ihmiset ollaan usein sellaisia, että ajatellaan, että lomalla mä teen sitten...tai sitten kun talo on kokonaan maksettu... tai sitten eläkkeellä mä sitten....
Minusta tässäkin asiassa kultainen keskitie on hyvä ratkaisu. Osa säästöön tulevaisuutta varten ja osa kulutukseen ja tästä päivästä nauttimiseen. Joidenkin mielestä nämä asiat tuntuvat sulkevan toisensa pois ja he usein muistuttavat taskujen puutteesta käärinliinasta. Siksi minä tähän takerruin.
- lködsa
Matti Kukkaro kirjoitti:
En ole vaatinut ketään huolestumaan mun puolesta. Mietin vaan et mikä on sellanen normaali persaukisuuden tason määritelmä. Kai mä nyt tajuan et työttömälle kymppi on eri asia kuin mulle ja persaukisuus on eri juttu. Hainkin vastauksia siihen et mikä se ois keskimäärin. Ajattelin et tällä palstalla saattais olla työssäkäyviä äijiä, jotka osais ottaa kantaa. Ku vituttaa et joku alkaa vittuileen siitä että tienaan enemmän ja syyttää kusipäisyydestä ku ollaan eri mieltä normaalista elintasosta. Vittu mä olen kuitenkin köyhä jantteri!
"vituttaa et joku alkaa vittuileen siitä että tienaan enemmän ja syyttää kusipäisyydestä" No, jos joku niin tekee, niin sitten se on itse kateellinen kusipää. Suomalaiset on kyllä semmoista kansaa, ettei täällä tosiaan kannata rahoista puhua tai mitenkään sitä näyttää. Ihmiset osaavat olla kateellisia ihan kaikesta silloinkin kun siihen ei ole syytäkään. Vaikka olisit ikäsi köyhyydessä säästänyt jotain haluamaasi asiaa varten, ihmiset ovat kateellisia siitäkin ja tuntisivat vilpitöntä vahingoniloa, jos menettäisit sen. Minullakaan ei ole mitään kadehdittavaa, mutta osaavat jotkut olla kateellisia siltikin. Sekin ottaa päähän, että kaverit, jotka tienaavat enemmän, yrittävät pummata rahaa, kun tuhlaavat kaiken aina heti. Sit poitävät kusipäänä, jos niille ei mitään anna. Pitäkööt.
Matti Kukkaro kirjoitti:
Ylensä kestää pari kuukautta, ennen kuin vakuutusyhtiöstä, työkkäristä tai sossusta saa rahaa. Sen verran olisi hyvä olla jemmassa. Minulla ainakin on.
- scale
Ratikkakuski kirjoitti:
Minusta tässäkin asiassa kultainen keskitie on hyvä ratkaisu. Osa säästöön tulevaisuutta varten ja osa kulutukseen ja tästä päivästä nauttimiseen. Joidenkin mielestä nämä asiat tuntuvat sulkevan toisensa pois ja he usein muistuttavat taskujen puutteesta käärinliinasta. Siksi minä tähän takerruin.
varmaan joskus ennenkin vihjassut, että C on perinyt ihan mukavasti omaisuutta, että eiköhän siitä lapsillekkin jotakin jää. Minä taas takerruin siksi, että tunnen yhden tyypin töistä, joka ei milloinkaan tuhlaa yhtään mitään ja se on nuuka kuin perkele. Ei käy naisissa (ei oo vissiin käyny ikinä), ei matkaile, ei yleensäkkään tee yhtään muuta kuin käy joskus fillarilla kylillä. Ryypätä se raaskii vasta, jos joku tarjoo ilmaiset viinat. Tollainen tyyppi huomaa varmaan joskus, että siltä on jäänyt elämä elämättä.
- vänksy
ei oo paljoakaan, jotain kuitenkin. Musta silloin on pa jos todellakaan ei ole rahaa ollenkaan. Jos mulla on tilillä 200 ja laskuja sen kahden sadan edestä maksamatta, niin silloin vois kans sanoa olevansa pa. Mutta muuten siis vasta silloin, jollei todellakaan ole kiekkoakaan rahaa.
- jaa,
No en ole kiinnostunut tulojani sulle selvittämään. Persaukisuus on sitä, että ihmisen menot ylittävät tulot. Onko tässä asiassa jotakin erityistä selvennettävää vielä?
- tili...
on alle tonnin, niin sillä pärjää kyllä kuukauden. Se riippuu niin paljon siitä, oletko syntynyt kultalusikka suussa. Minä en ole ja pärjään alle tonnillakin, jos tarve on!
mulla ei ole paljon rahaa, mulla on iso jörda. vahinko et mulla ei oo kumpaakaan,voiko ihmispololla olla kaameempaa kohtaloa.
- Papeete1
Silloin kun ei ole yhtään rahaa. Vähävarainen lähentelee jo rajaa mutta sillä kuitenkin on rahaa eli ei ole PA=persaukinen=rahaton. Kyllä mäkin voisin vittuilla mokomasta esittämisestä ja määreen "pa" vääristelystä. Tuli heti mieleen nää pissikset jotka "poraa" suureen ääneen meikatessaan "mä oooon niiin RUMA" "mä olen niin LÄSKI (vaikka mitat 175cm/55kg). Oikeastihan ne vaan kalastelee niitä "no et ooo, sähän oot kaunis/hoikka" jne.
- scale
Heh toi pissis vertailu oli muuten osuva. :D
- 3000 euroa
käteen ja sen voi vielä käyttää siihen, mitä ikinä huvittaakin tehdä?
- rahani
ja summaksi tuli 15,85 e. Seuraava tuli 8päivä ja kaapeissa ruokaa vielä neljäksi päiväksi. En ole vielä persaukinen.
- on,
12.476,77e ,pärjään.
- Mulla paljon
enemmän.Ei silti,kokoajan pelko perseessä,ettei kukaan vaan kadota mun rahoja siellä pankista,joten ostin teräskaapin kotiin ja laitoin säästöt sinne.Varmemmassa tallessa ne kotona on.
- mittapuulla
mulla on paljon rahaa ja paljon vielä siihen päälle lisäksi.
- Matti Kukkaro
Sitähän mä kaverille koitinki selittää, että köyhä olen, mut ratkes vittuileen. Tuo kuulostaa hyvälle, toivottavasti mullakin on joku päivä paljon ja paljon päälle. Vaikka vittuillahan sä koitit.
- saatto..
Matti Kukkaro kirjoitti:
Sitähän mä kaverille koitinki selittää, että köyhä olen, mut ratkes vittuileen. Tuo kuulostaa hyvälle, toivottavasti mullakin on joku päivä paljon ja paljon päälle. Vaikka vittuillahan sä koitit.
siinä pientä piruilua olla. Rahaa on tarpeeksi sitten, kun sitä ei enää joka hetki ajattele, eikä siitä varsinkaan ole tarvetta puhua. Toivoisin että kaikilla olisi paljon rahaa. Elämä on paljon helpompaa näin. Ei purista niin paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653