Olen

4 vuotta taistellut

Taloyhtiömme ei uskonut perhettämme, kun vaadimme heitä puutumaan naapurin mullalla peittämään sokkeliimme. Pyysimme apua rakennusvalvonnasta, jonka mielestä sokkelin umpeen kaivaminen ei aiheuta rakennukselle ongelmia. Tuli homeet/sädesienet ja taloyhtiö palkkasi ammattitaidottoman yrityksen suorittamaan kuivaukset, jotka aiheutti terveyden romahtamisen perheenjäsenillemme. Olen vuodesta 2004 hakenut oireisiin apua ettei astma puhkeaisi. Allergiasairaalan ja keuhkolääkäreiden mukaan keuhkoissa ei ole ollut mitään hoidettavaa. No nyt on, tällä viikolla sain astma diagnoosin. Ei kun kotiin odottamaan lääkärin soittoa, josko hän muutaman viikon kuluttua ehtii soittaa. Olen siitä päivästä asti itkenyt ja piehtaroinut sängynpohjalla. Kuinka tällaisesta pääsee ylös ja eteenpäin? Jos taloyhtiö olisi kuunnellut emme olisi sairastuneet ja jos lääkärit olisivat ottaneet oireeni vakavasti, en välttämättä olisi sairastunut astmaan. Nyt tuntuu etten jaksa enää, onko loppuelämä pelkkää hometta/pelkoa/muuttoja/sairastamista?

7

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastanut jo vuosia..

Mitetin itsekin lopppuko tämä koskaan, edellisessä asunnossa oli hengen lähtö varmaan lähellä, en voinut enää kuin maata sohvalla 38 kiloisena, pyörrytti ja huimasi makuullakin. Vieläkin taistelen näiden oireiden kanssa, lihaksisto jumittaa niin pahasti ettei olo ole lähimainkaan normaali, pelkään että tämä tulee jatkumaan loppuelämän, olen jo väsynyt vähän, parannunko enää koskaan. Meillä oli myös hurjat lukemat asunnosta otetussa näytteessä, sädesientä, 4 eri homelajia. 5 vuotta asuttiin tuossa asunnossa ja sairastettiin, sitten kun ymmärrettiin missä syy voisi olla, kukaan ei halunnut auttaa, sairaala ei vieläkään ota kantaa. Itse en pystynyt hengittämään vuosiin normaalisti, ja sain siinä mukana paniikkihiriön joka kohtauksineen hallitsi monen vuoden ajan elämääni, asuntoon tuli putkiremontti ja sen jälkeen terveytemme romahti aivan pohjalle, sitä ei voi sanoin kuvailla.. Kuihduin täysin kokonaan pois, en pystynyt hengittämään, huimaus oli todella voimakasta aamusta iltaan, tasapaino meni...ei yksinkertaisesti pystynyt enää muuta kuin makaamaan. Kaiken huipuksi tuo sairastelu, vatsahapot, munuaisten toimimattomuus vei hampaani, uuteen asuntoon päästiin muuttamaan (joka myös ollut asumiiskiellossa, tätä ei meille kerrtottu) niin hampaani alkoivat lohkeilla pois, kaikista hampaista on kiillepinta mennyt, ehjiä hampaita ei suussa enää ole, eikä johdu hoitamattomuudesta. Tässä uuden asunnon pihassa ei ole minkäänlaista salaojitusta, talon perustukset ovat kuulema jo romahtaneet niin pahasti ettei kannata korjata tilannetta. Tuntuu että tämän asian kanssa on niin yksin, tulevaisuus suorastaan pelottaa, saanko enää koskaan elää niin että olo olisi kuin terveellä. En saa edes tutkimuksia vaikka tuloksen on, sanotaan ettei home/sädesienet tee haittaa terveydelle, ainoastaan verikoe ja olen terve, en kyllä tunne itseäni lainkaan terveeksi, voimat alkavat taas hiipua pois. Voimia sinulle ja hyvää kevättä kaikesta huolimatta, meitä sairaita taitaa olla aika paljon, vain me itse tiedämme kuinka vahvasti nuo homeet ja myrkyt vaikuttaa, ei ole helppoa jaksaa aina huomiseen. Päivä kerrallaan on yritettä taistella näiden oireiden ja tuntemuksien kanssa, tietämättä helpottaako enää koskaan.

• käsittää

En voi käsittää, miten tänä päivänä, kun homeista tietoisuus on lisääntynyt, ei vieläkään suhtauduta vakavasti homeiden aiheuttamiin sairauksiin. Minullakin homevaurion aikana ja sen jälkeen rauhoiteltiin, että olen onneksi sairastunut todella lievästi. Neljä vuotta juoksin lääkäreissä ja hain lapsilleni ja itselleni apua, mutta lääkäreiden viesti oli: sinä tulet ihan kuntoon, elimistö korjaa ja homeet eivät aiheuta elimistössä mitään pysyvää. Nyt sitten kävin kuukausi sitten kaupassa, joka oli ilmeisesti täysin homeessa. Sain elämäni ensimmäisen astmakohtauksen, johon en ole saanut arvostetuilta keuhkolääkäreiltä muita diagnooseja, kuin että ei ole keinoja miten sinua hoitaisi. Homeet ovat ilmeisesti niin vaarallinen puheenaihe ettei siitä uskalleta puhua ääneen. Valitettavasti minunkin terveys, niin kuin monien muidenkin homeista sairastuneiden terveys olisi ollut pelastettavissa, jos löytyisi edes lääkäri joka meitä uskoo ja lisäksi tuntisi ihmisen elimistön, miten myrkky nimltään home siihen vaikuttaa. Jaksamista sinullekin. On ikävää, että me sairastuneet olemme tämän asian kanssa niin yksin. Tuntuu ettei toivoa tervehtymisestä ole. Kysyin kerran lääkäriltä, että onko homeista sairastuneille odotettavissa mitään lääkitystä. Hän sanoi että allergioissa homeet eivät ole tutkimuksen kohteena. Sitä vain en ymmärrä, että suomessa ihmisiltä voidaan ilman rangaistuksia viedä terveys ja mahdollisuus elää normaalia elämää, tuhota omaisuus sekä irtaimisto. Iso halaus sulle ja voimia ; o ).

• sadiella
        käsittää kirjoitti:

En voi käsittää, miten tänä päivänä, kun homeista tietoisuus on lisääntynyt, ei vieläkään suhtauduta vakavasti homeiden aiheuttamiin sairauksiin. Minullakin homevaurion aikana ja sen jälkeen rauhoiteltiin, että olen onneksi sairastunut todella lievästi. Neljä vuotta juoksin lääkäreissä ja hain lapsilleni ja itselleni apua, mutta lääkäreiden viesti oli: sinä tulet ihan kuntoon, elimistö korjaa ja homeet eivät aiheuta elimistössä mitään pysyvää. Nyt sitten kävin kuukausi sitten kaupassa, joka oli ilmeisesti täysin homeessa. Sain elämäni ensimmäisen astmakohtauksen, johon en ole saanut arvostetuilta keuhkolääkäreiltä muita diagnooseja, kuin että ei ole keinoja miten sinua hoitaisi. Homeet ovat ilmeisesti niin vaarallinen puheenaihe ettei siitä uskalleta puhua ääneen. Valitettavasti minunkin terveys, niin kuin monien muidenkin homeista sairastuneiden terveys olisi ollut pelastettavissa, jos löytyisi edes lääkäri joka meitä uskoo ja lisäksi tuntisi ihmisen elimistön, miten myrkky nimltään home siihen vaikuttaa. Jaksamista sinullekin. On ikävää, että me sairastuneet olemme tämän asian kanssa niin yksin. Tuntuu ettei toivoa tervehtymisestä ole. Kysyin kerran lääkäriltä, että onko homeista sairastuneille odotettavissa mitään lääkitystä. Hän sanoi että allergioissa homeet eivät ole tutkimuksen kohteena. Sitä vain en ymmärrä, että suomessa ihmisiltä voidaan ilman rangaistuksia viedä terveys ja mahdollisuus elää normaalia elämää, tuhota omaisuus sekä irtaimisto. Iso halaus sulle ja voimia ; o ).

Kertoisitko, minkälaisia oireita teillä on ollut ja kuinka kauan kestäneet? Eikö veriarvoissa näkynyt poikkeavaa, johon lääkärit olisivat kiinnittäneet huomiota? Minäkin ihmettelen, miten Suomessa annetaan tapahtua tällaista, eikä esim. kuntien rakennusmestarit tai muut rakennusten kunnosta vastaavat joudu virheistään minkäänlaiseen vastuuseen. Luulen, että suurin osa ihmisistä ei vieläkään tiedä, kuinka nopeasti ja todella vakavasti homeista voi sairastua.

• yskä keuhkoissa
        sadiella kirjoitti:

Kertoisitko, minkälaisia oireita teillä on ollut ja kuinka kauan kestäneet? Eikö veriarvoissa näkynyt poikkeavaa, johon lääkärit olisivat kiinnittäneet huomiota? Minäkin ihmettelen, miten Suomessa annetaan tapahtua tällaista, eikä esim. kuntien rakennusmestarit tai muut rakennusten kunnosta vastaavat joudu virheistään minkäänlaiseen vastuuseen. Luulen, että suurin osa ihmisistä ei vieläkään tiedä, kuinka nopeasti ja todella vakavasti homeista voi sairastua.

Limaisuutta ja hirvittävää yskää, iskee päivällä, yöllä ja aamulla. Tuntuu, että keuhkot repeävät ja kurkkuunn nousee veren maku. Olin aika hyvässä kunnossa, verrattuna tähän päivääm, kun poistuimme homeasunnosta. Kävin 2 kuukautta sitten kaupassa, joka oli ilmeisesti homeessa. Sain siellä ekan astmakohtauksen ja kun lääkärit eivät ole hoitaneet millään tavoin keuhkoja tuon jälkeen, yskä on koko ajan vain voimistunut. Mikään veriarvo ei ole poikkeava. Olen maksanut itseni kipeäski juoksemalla yksityiset lääkärit/keuhko/terveyskeskuslääkärit. Nyt olen ihan loppu. En jaksa enää hakea apua!

• sadiella kirjoitti:

"Minäkin ihmettelen, miten Suomessa annetaan tapahtua tällaista, eikä esim. kuntien rakennusmestarit tai muut rakennusten kunnosta vastaavat joudu virheistään minkäänlaiseen vastuuseen. Luulen, että suurin osa ihmisistä ei vieläkään tiedä, kuinka nopeasti ja todella vakavasti homeista voi sairastua." - Tuo oli todella osuvasti sanottu. Hällä väliä -tyyli on valloillaan. Terveet vastuulliset vähättelevät ongelmaa eikä todellakaan tajuta, kuinka nopeasti ja vakavasti homeista voi sairastua. Me muutimme homeasuntoon viime vuonna helmikuun alussa ja jo toukokuun alussa keuhkoni vinkuivat, vaikken ole tupakoinut koskaan enkä ole allerginen muulle kuin parille markkinoilta vedetylle lääkeaineelle. Vuoden ja kaksi kuukautta ehdimme asua homeasunnossa, ja nyt ollaan asuttu uudessa asunnossa kuukausi ja tilanne on ennallaan. Suurin osa entisen asuntomme tavaroista on edelleen muuttolaatikoissa, joista yritän päästä nyt eroon. Joka päivä kuitenkin huomaan, kuinka juuri tavaroiden käsittelyn jälkeen keuhkoni oirehtivat enemmän. Ilman hengitettävää salbumatolia ja kortisonia en yksinkertaisesti pärjäisi. Keuhkoni muistuttavat heti, jos en noita lääkkeitä muista ottaa... Tänäänkin se tapahtui puolen päivän jälkeen, jolloin aloin "tuntea" keuhkoni. Yleensähän keuhkojen olemassaoloa ei tunne, jos ne ovat terveet. Mutta tuo tulehtunut tunne vain voimistui, jolloin menin ottamaan lääkkeeni, jonka jälkeen alkoi välittömästi limannousu keuhkoputkista ja hirveä yskä ja kakominen.

• sadiella
        sanasinko kirjoitti:

"Minäkin ihmettelen, miten Suomessa annetaan tapahtua tällaista, eikä esim. kuntien rakennusmestarit tai muut rakennusten kunnosta vastaavat joudu virheistään minkäänlaiseen vastuuseen. Luulen, että suurin osa ihmisistä ei vieläkään tiedä, kuinka nopeasti ja todella vakavasti homeista voi sairastua." - Tuo oli todella osuvasti sanottu. Hällä väliä -tyyli on valloillaan. Terveet vastuulliset vähättelevät ongelmaa eikä todellakaan tajuta, kuinka nopeasti ja vakavasti homeista voi sairastua. Me muutimme homeasuntoon viime vuonna helmikuun alussa ja jo toukokuun alussa keuhkoni vinkuivat, vaikken ole tupakoinut koskaan enkä ole allerginen muulle kuin parille markkinoilta vedetylle lääkeaineelle. Vuoden ja kaksi kuukautta ehdimme asua homeasunnossa, ja nyt ollaan asuttu uudessa asunnossa kuukausi ja tilanne on ennallaan. Suurin osa entisen asuntomme tavaroista on edelleen muuttolaatikoissa, joista yritän päästä nyt eroon. Joka päivä kuitenkin huomaan, kuinka juuri tavaroiden käsittelyn jälkeen keuhkoni oirehtivat enemmän. Ilman hengitettävää salbumatolia ja kortisonia en yksinkertaisesti pärjäisi. Keuhkoni muistuttavat heti, jos en noita lääkkeitä muista ottaa... Tänäänkin se tapahtui puolen päivän jälkeen, jolloin aloin "tuntea" keuhkoni. Yleensähän keuhkojen olemassaoloa ei tunne, jos ne ovat terveet. Mutta tuo tulehtunut tunne vain voimistui, jolloin menin ottamaan lääkkeeni, jonka jälkeen alkoi välittömästi limannousu keuhkoputkista ja hirveä yskä ja kakominen.

Juuri näinhän se on: nopeasti altistutaan ja vaikka muutetaan uuteen asuntoon, tilanne ei muutu. Luulen, että tämä on yllätys monille viranomaisille ja ainakin se oli itselleni todella suuri pettymys, etteivät oireet hävinneetkään, ei ainakaan vielä kahdessa kuukaudessa. Ja kun oireet eivät näy päälle päin, tulee helposti tunne, etteivät ulkopuoliset usko, että ne ovat todellisia. Samoin meillä tavarat tiiviissä muovipusseissa ja laatikoissa varastossa, ja vain ihan perustavarat käytössä. Tätäkin on muitten ihmisten vaikea käsittää, sanotaan, että "helposti ylireagoidaan". Toivon sinulle ja meille kaikille ennen kaikkea terveyttä!

• homeahdistus1

ei tämä nyt pelkkää kärsimystä ole. Itse olen alkanut jossain määrin tottua puolikuntoisena olemiseen. Jos astman saa tasapainoon eikä kyseessä ole vaikeahoitoinen astma, niin elämä voi ehkä sujua suht normaalisti siltä osin. Joudun käymään lääkärissä n. 1-2 x/kk ja lääkelista on pitkä eri vaivoihin eikä tilanne ole sen suhteen korjaantunut, mutta käyn edelleen töissä ja vietän laadukasta vapaa-aikaa, kun en erehdy pahoja oireita aiheuttaviin tiloihin. Kyllä homesairaanakin voi jatkaa elämäänsä, parempina päivinä ihan onnellisena, huonompina sitten sängynpohjalta käsin. Älä vaivu epätoivoon, tee se mitä voit oireiden minimoimiseksi, älä jää syyttelemään itseäsi siitä mitä et voi enää korjata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe