Persoonallisuushäiriöinen kumppani?

dazu

Pystyisitkö seurustelemaan ihmisen kanssa, jolla on persoonallisuushäiriö(rajatila)? Perustele! Vastaan tähän itsekin, kun vähän olo paranee.

41

1147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IsmoK

mutta jos liian tukalaksi menee, niin vetäydyn.

• vastaus on, Ei. http://www.geocities.com/tommi_myrskykari/psykiatria/rajatila.html Etenkin ajatellen kohtia: Diagnostiset kriteerit 301.83 Rajatilapersoonallisuushäiriölle Pysyvä käyttäytymismalli epävakaudesta ihmissuhteissa, käsityksessä itsestään, ja mielialoistaan ja merkittävä impulsiivisuus alkaen varhaisaikuisuudessa ja ilmenee useissa eri asiayhteyksissä, joiden lisäksi vähintään viisi tai useampaa seuraavaa: (1) hätääntyneet ponnistelut välttää todellinen tai kuviteltu hylkääminen. Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5. (2) käyttäytymismalli epävakaita ja kiihkeitä ihmissuhteita joille on luonteenomaista vaihtelu äärimmäisestä ihailusta vähättelyyn (3) identiteetin häiriintyneisyys: merkittävästi ja pysyvästi epävakaa käsitys tai tunne itsestä (4) impulsiivisuus vähintään kahdella alueella jotka ovat todennäköisesti itseä vahingoittavia (esim., tuhlaaminen, seksi, aineiden väärinkäyttö, piittaamaton ajaminen, ahmimishäiriö). Huomautus: Ei sisällä itsetuhoista tai itseään vahingoittavaa käyttäytymistä joka on kuvattu kriteerissä 5. (5) toistuva itsemurhakäyttäytyminen, eleet, tai uhkaukset, tai itseään vahingoittava käyttäytyminen (6) tunne-elämän epävakauden johdosta merkittävän herkästi reagoiva mieliala (esim. voimakas jaksottainen dysforia, ärtyisyys, tai ahdistuneisuus kestäen tavallisesti muutaman tunnin ja vain harvoin pidempään kuin muutaman päivän) (7) jatkuvat tyhjyyden tunteet (8) epäasiallisen voimakas viha tai vaikeudet kontrolloida vihaa (esim. menettää usein malttinsa, jatkuva kiukku, toistuvat fyysiset tappelut) (9) tilapäiset, stressiin liittyvät paranoidiset (=vainoharhaiset) ajatukset tai vakavat erilliset oireet

• ...

Havaitsin just olevani rajatilapersoonallisuushäiriöinen.

• ... kirjoitti:

Havaitsin just olevani rajatilapersoonallisuushäiriöinen.

Joskus sattumalla tulee auttaneeksi toisia.

• ...
        runontaja kirjoitti:

Joskus sattumalla tulee auttaneeksi toisia.

Enpä ole edes haaveillut parisuhteesta enää muutamaan vuoteen. Parempi olla yksin kuin kiusata muita.

• yksipuolisen kuvan tuo piirrelista mielestäni, vaikka oireet ovat ihan paikkaansa pitäviä. Itse tarkoitin aloituksessa rajatilalla laajempaa käsitettä, kuin epävakaa persoonallisuushäiriö(jonka toinen nimitys on rajatila), minkä kriteerit tuossa kuvailit. Epävakaa on rajatiloista sieltä lievemmästä päästä ja psykopatia sieltä pahimmasta päästä.

• ... kirjoitti:

Enpä ole edes haaveillut parisuhteesta enää muutamaan vuoteen. Parempi olla yksin kuin kiusata muita.

sellainen olevasi. Persoonallisuushäiriössä keskeinen piirre on, ettei itsessä kyetä näkemään mitään vikaa ja nähdään itse aina henkisesti täysin terveenä ja monesti ne omat huonot ja sairaat piirteet nähdään muissa. Persoonallisuushäiriössä persoonallisuus on niin alkeellinen, ettei negatiivisia puolia pystytä itsessä kantamaan.

• dazu kirjoitti:

yksipuolisen kuvan tuo piirrelista mielestäni, vaikka oireet ovat ihan paikkaansa pitäviä. Itse tarkoitin aloituksessa rajatilalla laajempaa käsitettä, kuin epävakaa persoonallisuushäiriö(jonka toinen nimitys on rajatila), minkä kriteerit tuossa kuvailit. Epävakaa on rajatiloista sieltä lievemmästä päästä ja psykopatia sieltä pahimmasta päästä.

yksinkertainen ihminen ja välillä jää huomioimatta, ettei jokainen ajattele yhtä laajasti mitä minä. Tarkoittaen lievän ja pahan välistä eroa. Jokaisella meistä on omat haavamme, mikäli mielentilaamme alettaisiin tutkimaan. Pahoittelen.

• mut en vois seurustella äärimmäisen väkivaltaisen naisen kanssa. naisella saa olla luonnetta mut käsiksi ei tarvitsisi käydä.

• seukata sellaisen

kanssa. Olet hyvä esimerkki siitä.

• uk-ko

rakastuvani persoonallisuushäiriöiseen, niin helposti kuvittelen myös sen, kuinka selitän kaiken itselleni parhain päin. Eli pystyisin varmaan, aikani. Mutta nykyisessä mielentilassani en voisi. En kaipaa elämääni ylimääräisiä ongelmia tai haasteita. Olen äärimmäisen tyytyväinen suhteeseeni, joka ei rajatilahäiriöistä kärsi.

• ...

Kuollaiset kriteerilistat ovat sanamuodoiltaan varsin rajun kuuloisia, mutta todennäköisesti kukaan teistä ei pystyisi erottamaan, että kenellä on persoonallisuushäiriö ja kenellä ei. Noita piirteitä löytyy lähes kaikista meistä jossain elämänvaiheessa ja persoonallisuushäiriöisetkin ihmiset voivat elää aivan normaalia elämää. Sitäpaitsi tuosta voi parantua.

• vänksy

tehnytkin. Eikä ollut mitään ongelmia tuosta johtuen. Tietty mun tarvisi omata tunteita sitä ihmistä kohtaan. En ilman niitä nyt aloittaisi kenenkään kanssa suhdetta.

• Mäkin olen niin tehnyt sen ainoan kerran, kun onnistuin seurustelemaan. Tunteet persoonallisuushäiriöistä kohtaan on aina huono homma, koska sellaista ihmistä pitäis ymmärtää tavallaan vahvempana ja viisaamapana ihmisenä ja häntä pitäis pystyä tukemaan ja ne oikut pitäisi pystyä ymmärtämään, kuin lapsen oikut ja kun on sellaiseen ihmiseen rakastunut, niin tulee riippuvaiseksi ja tavallaan antautuu sen kaiken paskan mentäväksi.

• Ihmettelen vaan
        dazu kirjoitti:

Mäkin olen niin tehnyt sen ainoan kerran, kun onnistuin seurustelemaan. Tunteet persoonallisuushäiriöistä kohtaan on aina huono homma, koska sellaista ihmistä pitäis ymmärtää tavallaan vahvempana ja viisaamapana ihmisenä ja häntä pitäis pystyä tukemaan ja ne oikut pitäisi pystyä ymmärtämään, kuin lapsen oikut ja kun on sellaiseen ihmiseen rakastunut, niin tulee riippuvaiseksi ja tavallaan antautuu sen kaiken paskan mentäväksi.

näyttöä ollut kuin omat "tuntemuksesi" toisen problematiikasta?

• Ihmettelen vaan kirjoitti:

näyttöä ollut kuin omat "tuntemuksesi" toisen problematiikasta?

minähän osaan tehdä itsekin havaintoja, eli mistään varsinaisista tuntemuksista ei ole kyse. Paremminkin ajan kanssa tehdyistä havainnoista.

• Ihmettelen vaan
        dazu kirjoitti:

minähän osaan tehdä itsekin havaintoja, eli mistään varsinaisista tuntemuksista ei ole kyse. Paremminkin ajan kanssa tehdyistä havainnoista.

nimike jakaa mutu-pohjalta..

nimike jakaa mutu-pohjalta..

Se on nimike siinä missä kaikki muutkin. Minusta persoonallisuushäiriöiset ovat itse tehneet termistä nimittelytermin. Raskas nimike jakaa olis skitsofrenia, tai joku vastaava.

• Ihmettelen vaan
        dazu kirjoitti:

Se on nimike siinä missä kaikki muutkin. Minusta persoonallisuushäiriöiset ovat itse tehneet termistä nimittelytermin. Raskas nimike jakaa olis skitsofrenia, tai joku vastaava.

jos jätät edes skitsofrenian diagnosoimatta.

• Ihmettelen vaan.

on tapana esitellä diagnoosinne toisillenne? Täytyykö olla virallinen paperi vai riittääkö suullinen kertomus?

• Ihmettelen vaan.
        dazu kirjoitti:

on kirjoittanut asioista tietävään sävyyn.

• vänksy
        Ihmettelen vaan. kirjoitti:

on kirjoittanut asioista tietävään sävyyn.

tollasta puhuta. Mulle ainakin kerrottiin vasta suhteen edetessä. Toki jotkut varmaan huomaa toisesta tollaset aiemminkin, mutta mä en olekaan mikään psykologi, niin mä en huomaa.:)

• Ihmettelen vaan
        vänksy kirjoitti:

tollasta puhuta. Mulle ainakin kerrottiin vasta suhteen edetessä. Toki jotkut varmaan huomaa toisesta tollaset aiemminkin, mutta mä en olekaan mikään psykologi, niin mä en huomaa.:)

läppä? Näyttikö hän viralliset paperit?

• vänksy
        Ihmettelen vaan kirjoitti:

läppä? Näyttikö hän viralliset paperit?

koe tarvetta tämän tarkemmin nyt aiheesta puhua.

• Ihmettelen vaan
        vänksy kirjoitti:

Turha puhuakaan ellei ole varmuutta koko asiasta.

• vänksy kirjoitti:

tähän, että *pusuja*

• vänksy

Varmuus kyllä on, muttei halua toisten asioista sen suuremmin täällä puhua.

nuo todistelujen vaatimiset... kyllä ne diagnoositkin joskus vikaan osuu.

• vänksy
        vänksy kirjoitti:

olen kyllä nähnyt, jos se sun oloasi helpottaa.:)

• Ihmettelen vaan
        vänksy kirjoitti:

joillakin on ehkä suurempi alttius kohdata persoonallisuushäiriöisiä. Itse en ole sellaisiin törmännyt enkä usko, että tällaiseen kyselyyn on edes tarvetta.

• vänksy

joillakin on ehkä suurempi alttius kohdata persoonallisuushäiriöisiä. Itse en ole sellaisiin törmännyt enkä usko, että tällaiseen kyselyyn on edes tarvetta.

ovat tasavertaisia. En luokittele ihmisiä mihinkään eri kasteihin. Olkoon vaikka täyspäiväinen narkomaani, niin niinkauan kuin mulle on hyvä ja rehellinen, niin iin kauan se voi olla mun läheiseni. Sama koskee kaikkia sairauksia.

• vänksy

niin laaja tuttavapiiri, et siihen kuuluu joka sortin väkeä. Läheisimmät ja tärkeimmät on tosin ne, jooiden kanssa eniten tekemisissä olen. Mua ei haittaisi vaikka heillä olisi mitä tahansa sairauksia. Silti olisivat mulle ihan yhtä tärkeitä.

• vänksy kirjoitti:

ovat tasavertaisia. En luokittele ihmisiä mihinkään eri kasteihin. Olkoon vaikka täyspäiväinen narkomaani, niin niinkauan kuin mulle on hyvä ja rehellinen, niin iin kauan se voi olla mun läheiseni. Sama koskee kaikkia sairauksia.

Ainoa ongelma tässä on se, että sellainen ihminen on patologisesti paha ja epärehellinen. Voipi olla tuollainenkin ihminen läheiseni, mutta...

• elänyt tietää

En ole pelkästään seurustellut, olen elänytkin. Mikä ongelma tuo muka on? Vajavaiset ihmiset ja heikot persoonat pelkäävät vastoinkäymisiä.

• Papeete1

En. Kartan viimeiseen asti kaikenlaisia mielenterveysongelmaisia tms. Olen ihan varma että sairastuisin itsekkin siinä touhussa. En myöskään jaksa mitenkään elää sitä vuoristorataa, ja varsinkin masentuneet alkaa suorastaan vituttaan mua vähän ajan päästä. Itse kun yritän aina nähdä sen valon tunnelin päässä, niin nää synkistelijät alkaa sitten suututtaan. Persoonallisuushäiriöinen kuulostaa jo siltä etten kestäisi sitä yhtään.

• et sillee

jokainen ihminen on jonkin tason mielenterveyspotilas.

• ...käsitystä persoonallisuushäiriöistä/rajatiloista. On noi psykologian opinnot jäänyt vähän vähiin.

• luetteli tuo runontajakin tuossa, mutta niitä ovat mm. patologinen valehtelu ja manipulointi, sekä narsismi...

• dazu kirjoitti:

luetteli tuo runontajakin tuossa, mutta niitä ovat mm. patologinen valehtelu ja manipulointi, sekä narsismi...

...ihan sellaisia "tavallisen" naisen tyyppivikoja kaikki?

• vänksy
        Richartti kirjoitti:

...ihan sellaisia "tavallisen" naisen tyyppivikoja kaikki?

oikein noita naisia löydät? Ansaitsisit kyllä paljon parempaa.:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1612
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      64
      1589
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1210
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      125
      1114
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      797
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      164
      720
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      711
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      406
      624
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      582
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      525
    Aihe