Ensin hypoteettinen oletus: aviopari nukkuu erillään, eri huoneissa syvästä kiintymyksestä ja heidän välillään olevasta rakkaudellisuudesta huolimatta. Kysymys: Miksi näin? Onko kaikki sittenkään niin mustavalkoista? Pitääkö kaikkien avioparien toimia samoin, kuin lähestulkoon muutkin tekevät, jotta muiden ihmisten ymmärryksen mukaan jokin olisi normaalia käytöstä? Mikä on normaalia? Asiaa voi tarkastella eri näkökulmien pohjalta. Tässä vain pohjana annoin kysymyksiä pohdinnoille ...
Vastaukset 45
- kannatetaan
parhaiten nukun yksin, varmaan moni muukin. intiimiyttä voi harjoitta muuallakin kuin sängyssä. toisi myös vaihtelua kun eri iltoina/päivinä/aamuina oltaisiin eri sängyssä. ei mielestäni huono idea lainkaan.
- png syrjii puskia
mutta erillään nukkuminen edellyttää sitä, että parisuhteen molemmat osapuolet sen hyväksyy. Ja jos ei molemmat eivät sitä hyväksy, niin se on silloin joko nukuttava yhdessä tai erottava. Ja vieläkin. Musta olis aika ideaalista jos molemmilla olis omat makuuhuoneet, sitä vois tehdä pieniä yllätyshyökkäyksiä ja retkiä akan huoneeseen keskellä yötä ja järjestää kaikenlaista muutakin mukavaa virikettä.
- persona-non-grata
png syrjii puskia kirjoitti:
mutta erillään nukkuminen edellyttää sitä, että parisuhteen molemmat osapuolet sen hyväksyy. Ja jos ei molemmat eivät sitä hyväksy, niin se on silloin joko nukuttava yhdessä tai erottava. Ja vieläkin. Musta olis aika ideaalista jos molemmilla olis omat makuuhuoneet, sitä vois tehdä pieniä yllätyshyökkäyksiä ja retkiä akan huoneeseen keskellä yötä ja järjestää kaikenlaista muutakin mukavaa virikettä.
kuvaamastasi "syrjinnästä"? Kaikesta ei aina voi olla yhtä mieltä. Asia ei ole niin mustavalkoinen ... joko erottava tai nukuttava yhdessä. Eikö sitä voi hakea yhdessä kultaista keskitietä? Onko jokin muu yhdessä pitävä voima korkeampi, kuin mielipaha erillään nukkumisesta esim.
- että sä
persona-non-grata kirjoitti:
kuvaamastasi "syrjinnästä"? Kaikesta ei aina voi olla yhtä mieltä. Asia ei ole niin mustavalkoinen ... joko erottava tai nukuttava yhdessä. Eikö sitä voi hakea yhdessä kultaista keskitietä? Onko jokin muu yhdessä pitävä voima korkeampi, kuin mielipaha erillään nukkumisesta esim.
kyllä kierrät innokkaasti kaikkien rekattujen vastaukset aloituksissasi, samalla huomaavaisesti ohittaen puskien kommentit. Tuskin olisit minullekaan mitään vastannut, ellen olisi nimimerkilläni ärsyttänyt. >Kaikesta ei aina voi olla yhtä mieltä. Joop. Riittäis kun tääl on yks rekattu juttelemassa, koska rekatuthan ovat samaa mieltä. Siis, jos puhutaan sinun logiikallasi keskustelemisesta, eli siitä, että silloin vain on asiaa kun ollaan samaa mieltä. >Asia ei ole niin mustavalkoinen ... joko erottava tai nukuttava yhdessä. Eikö sitä voi hakea yhdessä kultaista keskitietä? Mun mielestä nukkuminen on iso osa parisuhdetta. Varmasti ajallisesti n. 20-25%:a yhdessä vietetystä ajasta, jotta kyllä siihen on vaikea molempia osapuolia tyydyttävää kompromissiä löytää. >Onko jokin muu yhdessä pitävä voima korkeampi, kuin mielipaha erillään nukkumisesta esim. Entäs jos se yhdessänukkuminen aiheuttaa sille toiselle mielipahaa? Sinä taidat edustaa sopeutumatonta yhdessänukkujaa, joten mielipiteesi on hyvin subjektiivinen.
- persona-non-grata
että sä kirjoitti:
kyllä kierrät innokkaasti kaikkien rekattujen vastaukset aloituksissasi, samalla huomaavaisesti ohittaen puskien kommentit. Tuskin olisit minullekaan mitään vastannut, ellen olisi nimimerkilläni ärsyttänyt. >Kaikesta ei aina voi olla yhtä mieltä. Joop. Riittäis kun tääl on yks rekattu juttelemassa, koska rekatuthan ovat samaa mieltä. Siis, jos puhutaan sinun logiikallasi keskustelemisesta, eli siitä, että silloin vain on asiaa kun ollaan samaa mieltä. >Asia ei ole niin mustavalkoinen ... joko erottava tai nukuttava yhdessä. Eikö sitä voi hakea yhdessä kultaista keskitietä? Mun mielestä nukkuminen on iso osa parisuhdetta. Varmasti ajallisesti n. 20-25%:a yhdessä vietetystä ajasta, jotta kyllä siihen on vaikea molempia osapuolia tyydyttävää kompromissiä löytää. >Onko jokin muu yhdessä pitävä voima korkeampi, kuin mielipaha erillään nukkumisesta esim. Entäs jos se yhdessänukkuminen aiheuttaa sille toiselle mielipahaa? Sinä taidat edustaa sopeutumatonta yhdessänukkujaa, joten mielipiteesi on hyvin subjektiivinen.
Tuskin sinäkään teet sillä tavoin, kuten ei moni muukaan. Kyllin tarkasti et kirjoituksiani ja kommenttejani ole lukenut, sillä vastailen jopa puskien aloituksiin (rekattujenkaan en vastaile, ellen tunne aihetta jollain tavalla mielenkiintoiseksi tai minua koskettavaksi) ... kuvittele! :) Yrität ärsyttää nyt vain tahallasi ... hae kuule muualta itsellesi kohde turhautumisellesi, minä en siihen mukaan lähde. En myöskään edusta yhtään mitään sellaista, mitä kuvittelet mielikuvissasi olevan ...
- jo.
Tuskin sinäkään teet sillä tavoin, kuten ei moni muukaan. Kyllin tarkasti et kirjoituksiani ja kommenttejani ole lukenut, sillä vastailen jopa puskien aloituksiin (rekattujenkaan en vastaile, ellen tunne aihetta jollain tavalla mielenkiintoiseksi tai minua koskettavaksi) ... kuvittele! :) Yrität ärsyttää nyt vain tahallasi ... hae kuule muualta itsellesi kohde turhautumisellesi, minä en siihen mukaan lähde. En myöskään edusta yhtään mitään sellaista, mitä kuvittelet mielikuvissasi olevan ...
Ellen olisi tarkoituksella sinu provosoinut, niin tähänkään keskusteluun ei olisi tullut yhtään objektiivisuutta.
- almasty.
Ettei jos toinen ei vaan saa vaikka unta toisen yöllisen liikehdinnän tai esim.kuosauksen takia. Niin voi olla hyvinkin järkevä järjestely ei kai siihen ihmeempiä tarvita.Jokainen taaplaa tyylillään itse en moisia pysähdy edes enempiä miettimään.
- persona-non-grata
toinen haluaisi nukkua yhdessä ja toinen erillään? Jos ratkaisu olisikin yksipuolista? Voisiko se mahdollisesti myös olla etäännyttävä tekijä avioliitossa?
toinen haluaisi nukkua yhdessä ja toinen erillään? Jos ratkaisu olisikin yksipuolista? Voisiko se mahdollisesti myös olla etäännyttävä tekijä avioliitossa?
sängyn väliin olis hyvä kompromissi
yksin pystyy nukkumaan paljon paremmin kuin siten että joku toinen kääntyilee samassa sängyssä.
- persona-non-grata
Ja riippuu paljon persoonasta ... kaikki eivät halua nukkua erillään. Joku haluaa tuntea toisen lämmön ja läheisyyden ihan konkreettisesti.
Ja riippuu paljon persoonasta ... kaikki eivät halua nukkua erillään. Joku haluaa tuntea toisen lämmön ja läheisyyden ihan konkreettisesti.
ikinä oppinut nukkumaan niin että joku olisi aivan kiinni. Samassa sanägyssäkin tökkii jos toinen on kova pyörimään tai kuorsaa. Mä uskon että se on enemmän henkilöön liittyvä kysymys.
- sola
timanttia kirjoitti:
ikinä oppinut nukkumaan niin että joku olisi aivan kiinni. Samassa sanägyssäkin tökkii jos toinen on kova pyörimään tai kuorsaa. Mä uskon että se on enemmän henkilöön liittyvä kysymys.
..tuntui tosiaan ahdistavalta, jos exä oli liian liki...nykyään, en osais nukahtaa, jos muruli ei ole lusikkana...Kumma, miten perusasiat voi muuttuu!!!!
sola kirjoitti:
..tuntui tosiaan ahdistavalta, jos exä oli liian liki...nykyään, en osais nukahtaa, jos muruli ei ole lusikkana...Kumma, miten perusasiat voi muuttuu!!!!
tuota koskaan. Mut onneks me ihmiset ollaan erilaisia.
- sola
timanttia kirjoitti:
tuota koskaan. Mut onneks me ihmiset ollaan erilaisia.
..vielä puoltoista vuotta sitte...siis, etten kykene nukkumaan kenenkään vieressä...ja nyt se on turvallisin ja ihanin paikka maailmassa, kun saa nukahtaa toisen syliin :)
sola kirjoitti:
..vielä puoltoista vuotta sitte...siis, etten kykene nukkumaan kenenkään vieressä...ja nyt se on turvallisin ja ihanin paikka maailmassa, kun saa nukahtaa toisen syliin :)
nukkunu kahden miehen vieressä yhteensä joku 12 vuotta...eikös siinä ajassa jo luulis oppivan?:)
- sola
timanttia kirjoitti:
nukkunu kahden miehen vieressä yhteensä joku 12 vuotta...eikös siinä ajassa jo luulis oppivan?:)
..mulla meni 18 vuotta ja vasta neljäs miäs oli unikaveri... ;)))
sola kirjoitti:
..mulla meni 18 vuotta ja vasta neljäs miäs oli unikaveri... ;)))
nähtävästi jotain "toivoa".
- Kill_Vanilla_vol.2
Se voi olla hankalaa. Samoin kroonisen piereskelijän, narskuttajan, peittovarkaan tai unissapuhujan kanssa.
- persona-non-grata
hoitaa jollain tavoin, jos itsellä halua on.
- erillään
Olemme nuori aviopari. Itse puhun ja pyörin unissani ja mieheni on hyvin huonouninen, tästä järkevä lopputulos on omat makuuhuoneet. Seksielämää ei haittaa ollenkaan, elämä on muutenkin paljon parempaa, kun mies saa nukkua kunnolla.
- vänksy
ratkaisuksi, koska yhdessäolemisessa just parhaimpia asioita on yhdessä nukkuminen. Se voi olla joskus läheisyytensä ansiosta jopa seksiäkin tärkeämpää. Lisäksi mun kohdalla on tosiasia, et nmukahdan paremmin jonkun (aikuisen) vieressä paremmin, kuin yksin. Ja nukun niin sikeesti, et mua ei haittaa miten mies kuorsaa, tai kuinka levottomasti nukkuu vaikka kuinka kääntyilisi ja potkisi ja mylläisi sänkyä, niin olisin vaan onnellinen siitä et nukkuu mun vieressä eikä kenenkään muun.
- persona-non-grata
on myös alentaa "kynnystä" siirtyä johonkin intiimimpään. Molempi parempi :).
nukkuu toisessa huoneessa jotta rakkaus ei vaivu ikuiseen uneen.
- persona-non-grata
myös helpotusta nykypäivänä. Eikö mieluummin tartu siihen mahdollisuuteen, jotta liitto voisi paremmin, kuin kärvistellä kuorsaamisen kanssa?
myös helpotusta nykypäivänä. Eikö mieluummin tartu siihen mahdollisuuteen, jotta liitto voisi paremmin, kuin kärvistellä kuorsaamisen kanssa?
miten varjon näkee, unen liikeradat voimakkaat siitä toinen ei untä näe. Myöskin puhe unen poistaa.
- persona-non-grata
runontaja kirjoitti:
miten varjon näkee, unen liikeradat voimakkaat siitä toinen ei untä näe. Myöskin puhe unen poistaa.
tavallaan ja jokaisen kokemus on kuitenkin ensisijaisesti oikea. Puhumalla moni asia ratkeaa, useimmiten parhain päin.
- KoppavaHoro
toinen kuorsaa niin kovasti ettei toinen saa nukuttua tai sitten niillä on eri käsitykset makkarin oikeasta lämpötilasta. Tai molemmat. Itse mieluummin nukkuisin yksin, mutta aika harva kumppanikokelas on ollut samaa mieltä.
- persona-non-grata
vastustetaan niin kovasti?
- KoppavaHoro
vastustetaan niin kovasti?
pariskunnan vaan kuuluu nukkua yhdessä? Ja kai jotkut siitä läheisyydestäkin tykkäävät... :)
- persona-non-grata
KoppavaHoro kirjoitti:
pariskunnan vaan kuuluu nukkua yhdessä? Ja kai jotkut siitä läheisyydestäkin tykkäävät... :)
nukkuisi erillään ... vai voisiko?
- Papeete1
En tykkää nukkua vierekkäin. Menee kauan ennekuin tottuu edes siihen että toinen on samassa sängyssä. Saman peiton alla en totu, enkä halua tottua, nukkuun koskaan. Se on myös inhottavan kuumaa puuhaa, ja siinä heräilee vielä enemmän toisen mihinkä tahansa toimintaan kuin oman peiton alla. Tyyny- ja peittovarkaat mä potkasen lattialle kerrasta!!1 Mun suhde voisi paremmin jos olisi omat huoneet jossa saa olla ja nukkua rauhassa. Haluan myös oman wc:n. Oikeastaan.. en halua edes asua yhdessä vaan haluisin pitää oman turvapaikkani. Jos on ihan hyhypakko muuttaa jonkun kanssa, niin sitten minimivaatimuksena tuo oma sänky.. ja oma huone.. JA OMA VESSA. Mulle tuo olis normaalia, ja pitäisi meidän suhteen hyvänä. Suhde ylipäätänsä pääsis rakentuun.
- persona-non-grata
on itselle hyväksi ja ylipäänsä normaalia. Eipä kaikien pidä tehdä jotain, mikä yleisellä tasolla määritelty normaaliksi.
- Papeete1
on itselle hyväksi ja ylipäänsä normaalia. Eipä kaikien pidä tehdä jotain, mikä yleisellä tasolla määritelty normaaliksi.
On elintärkeä. Täytyy olla riittävän pitkät ja rauhalliset unet jotta pystyn toimiin. En siedä oikein minkäänlaista häiriötä uneeni. Sillä olen aina esim. poikakaveria kieltänyt tulemasta yöllä meille. Aika lahjakkaasti suutun jos mies alkaa soitteleen n.3.oo yöllä ja kinuaan yökylään. Pelkkä soittelu eli herättely jo suututtaisi, ja sillä mulla onkin öisin puhelin äänettömällä. Hirveää kun se mies tulee vielä mölyään siihen ja sammuu sänkyyn. Sitten se on poikittain sängyllä, kuorsaa kuin moottorikäyttöinen pokasaha eikä herää millään. Kyllä olis hauskat parit päivät taas tiedossa, kun mä yrittäisin tasailla uniani. Muutenkin vatsan yms kannalta rauhallinen nukkumaanmeno riittävillä ja rauhallisilla yöunilla, on tärkeää. En ala niiden kanssa leikkiin niinkin epävarman asian kuin suhteen takia :) Kun ei vaan pysty nukkuun, niin ei pysty.
..asua saman katon alla jos ei nukuta edes samassa sängyssä?! En ainakaan itse edes suostuis harkitsemaan moista! Jos ollaan yhdessä ja asutaan saman katon alla, ni sit myös nukuntaan yhdessä, piste.
- persona-non-grata
kommentissani, että jokainen määrittelee itse sen, mikä normaalia ja itselle hyväksi. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.
- olla aika
kylmä ihminen jos ei kaipaa vieressä nukkua!
- persona-non-grata
kylmyydestä? Syyt voivat olla ihan järkeviäkin ... eri asia on se, onko toinen samoilla aaltopituuksilla asian suhteen.
- yksikin.
kylmyydestä? Syyt voivat olla ihan järkeviäkin ... eri asia on se, onko toinen samoilla aaltopituuksilla asian suhteen.
hyvä syy nukkua erillään parisuhteessa.
- kannatetaan
yksikin. kirjoitti:
hyvä syy nukkua erillään parisuhteessa.
toinen kuorsaa kovaäänisesti, puhuu/huutaa/elämöi unissaan, omii peiton mikäli vain yksi sellainen tai omii molemmat ja levittäytyy koko sängylle. joku mainitsi pieremisen ja hampaiden narskuttamisen. ei kaikki nuku yhtä syvää unta. itse olen herkkäuninen ja monta päivää kuin takapuoleen ammuttu karhu mikäli olen nukkkunut huonosti,ja sitä ei voi olla huomaamatta.
Jokainen pariskunta toki tehköön tavallaan. Mutta minä haluan nukkua samassa sängyssä ja onneksi molemmat asuinkumppanini vuosien saatossa ovat olleet asiasta samaa mieltä. Omat peitot ja tyynyt on sentään oltava ja pyörin niin paljon, ettei lusikkanukkumisesta kuitenkaan tulisi mitään. Olen kuitenkin käytännöllinen luonne, joten jos se vaikuttaisi suuresti unen laatuun vaikkapa kuorsaamisen tai unettomuuden vuoksi, niin sitten omat makuuhuoneet olisi ihan OK. Eihän läheisyys ja seksi välttämättä samaa sänkyä kaipaa, vaikka siitä mielestäni kiistatonta etua onkin. Joku ei halua nukkua samassa sängyssä, toinen ei halua ikinä naimisiin, kolmas ei halua asua saman katon alla. Ei siinä mitään, mutta en minä olisi yhdessä kumppanin kanssa, joka haluaisi kovin eri asioita kuin minä. Kyllä on taas elämä helppoa ja suoraviivaista. ;-)
- persona-non-grata
kuitenkaan olla niin merkityksellistä kokonaisuuden kannalta, kuin ensinäkemältä kuvittelisi olevan.
kuitenkaan olla niin merkityksellistä kokonaisuuden kannalta, kuin ensinäkemältä kuvittelisi olevan.
Mutta se täytyy punnita tapauskohtaisesti kuten muutkin asiat parisuhteessa, joista ei voi kompromissia tehdä. Jos toinen saa tässä asiassa tahtonsa läpi, niin missäs se toinen osapuoli sitten vuorostaan saa näyttää kaapinpaikkaa? Mikä painoarvo yhdessänukkumiselle annetaan? Onko se 1/3 elämää? Voiko toinen siitä hyvästä päättää mahdollisten lasten hankinnasta vai riittääkö, kun toinen saa valita verhojen värin?
- persona-non-grata
Ratikkakuski kirjoitti:
Mutta se täytyy punnita tapauskohtaisesti kuten muutkin asiat parisuhteessa, joista ei voi kompromissia tehdä. Jos toinen saa tässä asiassa tahtonsa läpi, niin missäs se toinen osapuoli sitten vuorostaan saa näyttää kaapinpaikkaa? Mikä painoarvo yhdessänukkumiselle annetaan? Onko se 1/3 elämää? Voiko toinen siitä hyvästä päättää mahdollisten lasten hankinnasta vai riittääkö, kun toinen saa valita verhojen värin?
ylipäänsä toisilleen näyttää sitä kaapinpaikkaa? :) Minusta ei tarvitse. Siitä huolimatta se ei merkitse sitä, että pitäisi alistua johonkin ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1671314- 881204
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051090- 67921
- 58694
- 52563
- 32558
Muiden vaikutus
Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?80516No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä
Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.29494- 45487