Suosittelijan painoarvo?

kokemusta on

On vähän kyseenalaista nämä suosittelija jutut. Joku voi haukkua sinut vain pelkästään sen takia ettei pidä teikäläisestä. Itse en tule aina toimeen jokaisen kanssa, mutta teen aina työt kunnolla. Pointti on siinä että' nämä "suosittelijat" voivat antaa totuuden vastaista tietoa. Tapaus voi olla myös päinvastoin, jos olet laiska työntekijä mutta olet hyvää pataa jonkun kanssa, voit saada hyvät suosittelut? Tämän asian olen myös huomannut, meikäläisen ansioita on joskus vähän liioiteltu. Kumpi näistä on parempi, ei taida olla mikään?

9

3274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...nyt!!!

Suosittelijana mainitaan entisiä esimiehiä, jotka voivat sanoa sinusta hyvää sanaa, ei tietenkään sellaisia, joiden kanssa et ole tullut toimeen. Kun jotakuta käyttää suosittelijana, pitää siihen AINA olla kyseisen henkilön (tuore) lupa. Et kai sinä niin tyhmä olisi, että mainitsisit "suosittelijana" jonkun entisen esimiehen, jonka kanssa erosit sukset ristissä, ja jolta et ole kysynyt edes lupaa toimia suosittelijana (ja joka ei sinua varmasti suosittelisi)? Tuntuu siltä, että et ole ihan selvillä tästä suosittelijoiden käytön ajatuksesta. Toivottavasti edellinen kappale avasi sinulle mistä on kyse.

• kokemusta on

Se "luvan" saaminen voi vain olla siitä kiinni ettei ko henkilö pidä teikäläisestä, mutta sitä juuri kritisoin, koska sillä ei ole aina tekemista sen kanssa että olisit ollut joko hyvä tai huono työntekijä. Nämä työhönottajat niitä suosittelijoita kovasti kaipaavat, jopa niin paljon, että saattavat kysyä jo jossakin työnhakemuslomakkeessa nimiä ennen kun olet käynyt haastattelussa. Perusteetonta olla sen asian armoilla että "pitääkö" joku teikäläisestä koska on paljon tärkeämpää että olet pätevä ja luotettava työntekijä. Jopa olen lukenut joskus lehdestä että yksi valtionvirkamies oli kiristänyt naistyöntekijäänsä " olla toimimatta suosittelijana" jos ei suostu mennä sänkyyn sen kanssa.

• höyhenen verran

Kait noita taustoja kysellään ja soitellaan, mutta paljon väliä kehutaanko vai ei jos entinen pomo alkaa jo alkumetreillä kuulostaa aasilta.

• anonymous never forgives

Moi, Lukiessani kirjoittamasi aiheen heräsi minulle eräs kysymys; Miksi pyydät suosittelijaa jos et ole mielestäsi tullut toimeen juuri hänen kanssaan? Siinä mielessä suosittelijoitahan kannattaa käyttää useampaakin, sillä se antaa suuremman kuvan ja luotettavuuden itsestäsi. Verrattuna normaaliin työtodistuukseen arvosteluilla suosittelija pieksää paperit mennen tullen. Joten hankkikaa sellaiset suosittelijat joiden kanssa tulette toimeen. Yleensä silloin hommatkin on hoidettu ja valittamista kenelläkään ei ole.

• Eräs Naisekonomi.

Olen joiltakin entisiltä esimiehiltä tai kolleegoilta kysynyt lupaa siihen, saanko antaa heidän nimensä suosittelijoiksi. Suosittelijani soittavat minulle ja kertovat kun jostain työpaikasta kysellään asioista. Joskus on käynyt niin, että suosittelijani neuvovat minua olemaan menemättä ko. työpaikkaan, koska tietävät asioista jotain tai homma ei sovellu minulle (esim. liian yksinkertaista työtä tms.). Eli suosittelijani ovat myös neuvonantajiani siinä mielessä.

• on niistä apua

Minulle on kerran eräs esimies todennut, ettei paljon laita arvoa suosittelijoille. Eihän kukaan pyydä suosituksia kuin sellaiselta, jolta tietää saavansa hyvät suositukset. Hyvähän niitä on olla, mutta siihen kannattaa kiinnittää huomiota millaisen ihmisen pyytää suosittelijakseen.

• suosittelija puhuu?
        on niistä apua kirjoitti:

Minulle on kerran eräs esimies todennut, ettei paljon laita arvoa suosittelijoille. Eihän kukaan pyydä suosituksia kuin sellaiselta, jolta tietää saavansa hyvät suositukset. Hyvähän niitä on olla, mutta siihen kannattaa kiinnittää huomiota millaisen ihmisen pyytää suosittelijakseen.

Moni voi olla hyvää pataa ulkoisesti ja edessä päin, mutta selän takana eli kun mahdollinen uusi työnantaja soittaa, sanookin suoraan mitä ajattelee eli negatiivisesti. Tällaistakin on käynyt, mutta onneksi ei minulle. Tämän takia jossain neuvottiin, että pitää varmistaa, että mitä se suosittelija sitten tosiaan meinaa sanoa, ennenkuin antaa kenenkään nimeä eteenpäin.

• Naisekonomi tässä.
        suosittelija puhuu? kirjoitti:

Moni voi olla hyvää pataa ulkoisesti ja edessä päin, mutta selän takana eli kun mahdollinen uusi työnantaja soittaa, sanookin suoraan mitä ajattelee eli negatiivisesti. Tällaistakin on käynyt, mutta onneksi ei minulle. Tämän takia jossain neuvottiin, että pitää varmistaa, että mitä se suosittelija sitten tosiaan meinaa sanoa, ennenkuin antaa kenenkään nimeä eteenpäin.

Minulla on ollut suosittelijana etupäässä sellaisia henkilöita, jotka eivät kilpaile itse samoista apajista, esim. eräs eläkkeellä oleva entinen johtaja. Hän myös usein vinkkaa minulle jos siinä firmassa mistä soitetaan on jotain...hämärää, esim. työntekijöiden vaihtuvuus voi kertoa huonosta ilmapiiristä. Joku suosittelija on kuitenkin hyvä olla olemassa.

• aivan aivan
        suosittelija puhuu? kirjoitti:

Kun selvis että ainakin lomautus odotettavissa niin pomo kyllä niin ystävällisesti lupasi suosittelemaan mikäli hakee töitä! Päätin kokeilla ja sanoin että parikin paikkaa olis harkinnasssa. Äijä uteli kovin kiinnostuneena mistä tehtävistä olis kyse ja missä yrityksessä. Sanoin että en mielelläni sitä paljasta jolloin äijän käyttäyminen muuttui hyökkääväksi. Paljastui heti mitä myyräntyötä suunnitteli. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että työnhakijan kokemus ei vaan riitä kunnon hakemukseen, mikäli tarvitaan vielä muita suosittelemaan. Varsinkin kannattaa olla hyvin varovainen hyväksymään suosittelijaa entisestä työpaikasta mikäli olemassa pienikin mahdollissuus että toimivat vastaan. Mikäli edellisellä työnantajalla jokin syy kuten tiedon siirtyminen toiseen yritykseen tai jopa pelko oman osaamattomuuden paljastumisesta niin hyvin suuri mahdollisuus että toimivat hakijaa vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe