Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ilkeä pomo

kesätyössä

Heippa vaan! Osaisiko kukaan neuvoa tällaisessa asiassa?: Olen saanut kesätyöpaikan jäätelönmyyjänä ja työt aloitettiinkin jo huhtikuussa. Pomon kanssa sovittiin, että koulun yhteydessä tehdään töitä viikonloppuna ja ylipäätään vähemmän ja kesällä sitten enemmän. Mitään työsopimusta ei kuitenkaan olla tehty vieläkään. Nyt työporukastamme lähtikin yksi pois ja sehän teettää lisätyötä meille muille. Niinpä pomo tarjosikin sitten lisätöitä, joihin suostuin. Jouduin kuitenkin perumaan kaksi työvuoroa, koska koulusta tulikin kasapäin töitä niin, että pakko hellittää jostain, jotta terveys säilyisi jotenkin (sairastan kahta vatsasairautta, jotka pahenevat herkästi stressin ja vähäisten yöunien seurauksena). Perumisen seurauksena sain pomoltani erittäin törkeään sävyyn negatiivista palautetta kuinka näin en voi toimia. Kuitenkin puhetta oli pienestä työmäärästä koulun ohella. Kyllähän siinä itku tuli kun vartin verran kuunteli kaikenlaista solvausta asiasta ja sain samalla vielä muihinkin työntekijöihin liittyvät ongelmat niskaani. Tämä on ensimmäinen kesätyöpaikkani ja muutaman viikon vasta töissä olen ollut. Voiko työnantaja todellakin käyttäytyä tällä tavoin työntekijäänsä kohtaan? Kuulemma näin "aikuisten maailmassa" työnantajani mukaan on. Pohdin, että sanoisinko itseni saman tien irti kun työsopimustakaan ei ole tehty vielä. En nimittäin mielelläni kuuntele lähes aiheettomia solvauksia kun kuitenkin yritän tehdä parhaani ja olen ottanut jo aivan liikaa muutenkin työvuoroja tämän työntekijävajeen ansiosta.

9

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      Ja tosiaan kun työsopimus on suullinen, mutta sitä ei tässä tapauksessa täysin noudateta niin mitäs sitten??

    • älä lupaile liikoja

      onhan se varmastikin ymmärrettävää pomon harmistua kun ensin itse suostuit lisätöihin mutta sitten peruitkin? Ihmisiä me ollaan kaikki, mutta mielestäni, olipa asema mikä tahansa pitäisi negatiivisetkin asiat ilmaista "aikusten" tavoin. En nyt tiedä tarkalleen miten kommunikointi teidän kesken meni, mutta itse olen aina toiminut siten että jos olen jotain luvannut niin sen myöskin pidän. Vastaavanlaisessa tilanteessa kuten sinulla olisin kysynyt (kovasti pahoitellen )onnistuisiko parin työvuoron peruminen taikka vaihtaminen toisen työntekijän kanssa vuoroja, mutta jos ei onnistu niin tulen toki.

    • aloittelevalle

      Kyllä työnantajasi on tässä asiassa ihan oikeassa. Tässä mainitussa "aikuisten maailmassa" on omat pelisääntönsä, jotka saattavat työhön kokemattomalle koululaiselle tuntua omituisilta. Työnantajasi on nimenomaan työnantajasi! Pomo ei ole opettaja, isä tai äiti. Esimies toimii reilusti, mutta samalla tasapuolisesti kaikkia kohtaan. Sovituista asioista pidetään kiinni. Työhön ei myöskään kuulu sellainen empatia, mitä nuori voisi ehkä kuvitella, että "no voi voi... etkö voikaan tehdä työvuoroa, no ei se mitään." Sovittu työvuoro on sovittu työvuoro. Siihen on pakko pystyä. Lain mukaan vain lääkärintodistuksella voit jättää menemättä töihin. Työvuoro on AINA sitova. Mieti asiaa esimiehesi kantilta. Hän joutuu tekemään ylimääräistä työtä sijaisen etsimisessä ja tasapuolisuuden nimissähän tämän jälkeen kaikki voivat aina alkaa perumaan vuorojaan... ei toimi ei! Esimiehesi työtä on saada kioskitoiminta pyörimään, siitä taas hänelle maksetaan. Sinä taas omalla toiminnallasi olet juuri vaikeuttanut tuota tehtävää. Ei siis ihme, että pomo oli vihainen. Koulun ja työn yhdistäminen myös aina on todella rankkaa. Se pitää silti tiedostaa, jos siihen lähtee mukaan. Ei se ole pomon päänvaiva, että koulusta tulee paljon tehtäviä. Taas kerran, älä pidä pomoa empaattisena opettajana... hän on pomosi ja tämä on aikuisten maailma. Jos sovitte keväällä eri työajoista kuin kesällä, niin vuoroa tarjottaessa olisit voinut kieltäytyä vedoten tuohon sopimukseen. Jälkikäteen sitä ei tietenkään voi enää perua, kun itse vuoroihin lupauduit. Eikä tässä kannata itkeä tihrustaa, eikä itseään irtisanoa. Kokemattomuus ja työn rankkuus vain on nyt vaikuttanut mielialaasi. Asia ei parane työtä vaihtamalla, sillä samat säännöt ne pätevät muuallakin. Kun saat vähän kokemusta työelämästä ja näistä pelisäännöistä, niin homma alkaa rokkaamaan. Nyt veikkaan että muutenkin tulet tuntemaan työtaipaleen ensimmäisiä perusfiiliksiä, kuten "kesä menee hukkaan täällä töissä", "ei tämä työ ole mua varten" ja "tämä työ/työmatka/tehtävä on liian hankala minulle". Sano jos menee lähelle :) Noihin tuntemuksiin voit myös varautua, jos ei niitä vielä ole ollut. Älä kuitenkaan huoli. Kesätyön oppii nopeasti ja sieltäkin löytää ihan oikeasti uusia kavereita. Kesästä ehtii myös nauttimaan, vaikka onkin kesätöissä. Nauttiihan ne muutkin, mikset sinä ehtisi nauttimaan? Saat myös tosi tärkeää työkokemusta ja nimen CV:hen jatkoelämääsi ajatellen. Ja on sitä kesää tai tulevaa syksyäkin mukavampi sitten viettää rahan kera, kuin ilman rahaa.

      • mikä ihmisiä oikein päässä ...

        Työhön lähdin mukaan oikein mielelläni ja kovasti saikin tehdä töitä, että työtä ylipäänsä löytyi. Mutta jos jatkossa kuulen solvauksia, joissa pomo menee henkilökohtaisuuksiin, en todellakaan aio jäädä haukuttavaksi. Se ei kuitenkaan ole asiallista käytöstä. Mukava lähteä työmaailmaan, jos alku on heti tällainen. Kyse on kuitenkin vasta kesätyöstä ja työtoverini vaihtelevat ja peruvat vuoroja sen kun kerkiävät. Ilmeisesti tässä tilanteessa pomon pinna paloi minun kohdallani, joka satuin ensimmäistä kertaa pyytämään joustoa työvuoroihin. Luojan kiitos edessä on opiskelua vielä useita vuosia toivon mukaan, koska se ei ole mielestäni inhimillistä kohtelua, että pitää terveytensäkin uhalla paahtaa. 8 tunnin koulupäivän jälkeen työnteko on kuitenkin jo oma juttunsa kun työtä tulee lukiosta kotiinkin ja ylioppilaskirjoitukset ovat 4 kuukauden päässä. Helppoahan se on sellaisella joka tekee työpäivän täsmälleen 8-16 ja pistää sen jälkeen hanskat tiskiin odottamaan seuraavaa aamua.


      • niin..
        mikä ihmisiä oikein päässä ... kirjoitti:

        Työhön lähdin mukaan oikein mielelläni ja kovasti saikin tehdä töitä, että työtä ylipäänsä löytyi. Mutta jos jatkossa kuulen solvauksia, joissa pomo menee henkilökohtaisuuksiin, en todellakaan aio jäädä haukuttavaksi. Se ei kuitenkaan ole asiallista käytöstä. Mukava lähteä työmaailmaan, jos alku on heti tällainen. Kyse on kuitenkin vasta kesätyöstä ja työtoverini vaihtelevat ja peruvat vuoroja sen kun kerkiävät. Ilmeisesti tässä tilanteessa pomon pinna paloi minun kohdallani, joka satuin ensimmäistä kertaa pyytämään joustoa työvuoroihin. Luojan kiitos edessä on opiskelua vielä useita vuosia toivon mukaan, koska se ei ole mielestäni inhimillistä kohtelua, että pitää terveytensäkin uhalla paahtaa. 8 tunnin koulupäivän jälkeen työnteko on kuitenkin jo oma juttunsa kun työtä tulee lukiosta kotiinkin ja ylioppilaskirjoitukset ovat 4 kuukauden päässä. Helppoahan se on sellaisella joka tekee työpäivän täsmälleen 8-16 ja pistää sen jälkeen hanskat tiskiin odottamaan seuraavaa aamua.

        Kyllähän se vain niin on, että jos ei itse onnistu vaihtamaan vuoroa toisen työntekijän kanssa niin ilman lääkärintodistusta ei voi jäädä pois. Niin kurjaa kuin se onkin. Tottakai pomon pitäisi asia ilmaista menemättä henkilökohtaisuuksiin, mutta ilmeisesti tilanne oli jo hankala, koska yksi työntekijä oli jäänyt pois. On toki väärin haukkua vain yhtä henkilöä, mutta onhan hän voinut sanoa pahasti muillekkin toisinaan. Jos asia todella häiritsi sinua niin paljon kuin kerroit, niin ehdottomasti kannattaa itse lähteä kävelemään.. Opiskele itse niin pitkälle, että pääset sitten ymmärtämään pomon tilannetta joskus.;D


      • joku koulutus :D
        niin.. kirjoitti:

        Kyllähän se vain niin on, että jos ei itse onnistu vaihtamaan vuoroa toisen työntekijän kanssa niin ilman lääkärintodistusta ei voi jäädä pois. Niin kurjaa kuin se onkin. Tottakai pomon pitäisi asia ilmaista menemättä henkilökohtaisuuksiin, mutta ilmeisesti tilanne oli jo hankala, koska yksi työntekijä oli jäänyt pois. On toki väärin haukkua vain yhtä henkilöä, mutta onhan hän voinut sanoa pahasti muillekkin toisinaan. Jos asia todella häiritsi sinua niin paljon kuin kerroit, niin ehdottomasti kannattaa itse lähteä kävelemään.. Opiskele itse niin pitkälle, että pääset sitten ymmärtämään pomon tilannetta joskus.;D

        Omalla pomollani tuskin paljon koulutuksia on kun sen verran sivistymättömältä vaikuttaa eikä kioskien pyörittämistä pitemmälle ole päässyt :D Onneksi on työyhteisöjä, joissa homman nimi on erilainen ja hanttihommia ei tarvitse koko ikää tehdä.


      • TYÖTÖN!
        mikä ihmisiä oikein päässä ... kirjoitti:

        Työhön lähdin mukaan oikein mielelläni ja kovasti saikin tehdä töitä, että työtä ylipäänsä löytyi. Mutta jos jatkossa kuulen solvauksia, joissa pomo menee henkilökohtaisuuksiin, en todellakaan aio jäädä haukuttavaksi. Se ei kuitenkaan ole asiallista käytöstä. Mukava lähteä työmaailmaan, jos alku on heti tällainen. Kyse on kuitenkin vasta kesätyöstä ja työtoverini vaihtelevat ja peruvat vuoroja sen kun kerkiävät. Ilmeisesti tässä tilanteessa pomon pinna paloi minun kohdallani, joka satuin ensimmäistä kertaa pyytämään joustoa työvuoroihin. Luojan kiitos edessä on opiskelua vielä useita vuosia toivon mukaan, koska se ei ole mielestäni inhimillistä kohtelua, että pitää terveytensäkin uhalla paahtaa. 8 tunnin koulupäivän jälkeen työnteko on kuitenkin jo oma juttunsa kun työtä tulee lukiosta kotiinkin ja ylioppilaskirjoitukset ovat 4 kuukauden päässä. Helppoahan se on sellaisella joka tekee työpäivän täsmälleen 8-16 ja pistää sen jälkeen hanskat tiskiin odottamaan seuraavaa aamua.

        Nyt kun sanot itsesi irti, ei se seuraava paikkakaan helpolla irtoa, eivät he keskenlopettavaa tarvitse töihin. Onnea vaan valitsemallesi tielle. Heh, aatella ettei joku pysty edes jätksin myytiin.


      • sinähän siinä hanttihommia ...
        joku koulutus :D kirjoitti:

        Omalla pomollani tuskin paljon koulutuksia on kun sen verran sivistymättömältä vaikuttaa eikä kioskien pyörittämistä pitemmälle ole päässyt :D Onneksi on työyhteisöjä, joissa homman nimi on erilainen ja hanttihommia ei tarvitse koko ikää tehdä.

        Ja kitiset kuin pahainen kakara.


      • elämänkoulu
        joku koulutus :D kirjoitti:

        Omalla pomollani tuskin paljon koulutuksia on kun sen verran sivistymättömältä vaikuttaa eikä kioskien pyörittämistä pitemmälle ole päässyt :D Onneksi on työyhteisöjä, joissa homman nimi on erilainen ja hanttihommia ei tarvitse koko ikää tehdä.

        Sivistynyttä käytöstä on myös vastuunkanto omista valinnoistaan. Lukioikäisen voi olettaa kykenevän arvioimaan työkykynsä jo ennen työpaikan hakemista / vastaanottamista. Julkinen työnantajan solvaaminen ei myöskään ole sivistynyttä tai soveliasta käytöstä. Työsopimus on kahden osapuolen sopimus ja sen kirjallisena pyytäminen on yhtä hyvin sinun oikeutesi / velvollisuutesi kuin työnantajasi. Nuorilla, tai vanhemmillakaan, ei noin vain ole työpaikkaa, jossa työskennellä. On syytä arvostaa yrittäjää, joka palkkaa kouluttamattoman, kokemattoman ja tuntemattoman keskenkasvuisen ihmisen tekemään itselleen työtä palkkaa vastaan. Mitä itse tarjoat palkkaa ja työkokemusmahdollisuutta vastaan? Työnanataja ei pettänyt sinua, vaan sinä hänet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe