Au Pairin palkka?

Maria ja pojat

Olemme muuttamassa Brysseliin ja harkitsemme au pairin ottamista mukaamma. Ymmärrän sen, että me annamme au pairille huoneen ja ruoan. Mutta mikä on au pairin palkka? Miten se määräytyy, mikä on ylityötunti taksa, maksetaanko iltatyöstä ekstraa, etc?

20

14584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..maasta.

      palkka määräytyy yleensä maakohtaisesti. myös tuntimäärät vaikuttavat. iltatöistä maksettavat ekstrat riippuvat taasen perheestä. normaalista iltavahdinnasta (kerta/pari viikkoon) ei mielestäni ylimäärästä tarvitse maksaa. palkoista saanee lisätietoja jostain järjestöjen sivuilta ja kenties myös ottamalla yhteyttä johonkin järjestöön. tsemppiä haku-urakkaan!

    • Manna

      itse oon USAssa au pairina ja mulla on palkka 140$ viikossa. Siihen sisaltyy etta hoidan lasta kerran/pari kuussa iltaisin. Perheen puolesta maksetaan myos kaikki ruoasta bensoihin. Saksan hintatasosta mulla ei ole mitaan tietoa etta vahan sen mukaan se palkka yleensa maaraytyy. Tyovoimatoimiston sivuilta (mol.fi) voit kayda katsomassa mita muut perheet Saksassa pyytavat. Toivottavasti olin jonkinverran avuksi. :O)

      • tea

        kannattaa tosiaan katsoa työkkäristä ja järjestöjen sivuilta ja vaikka vaihtarinettipalveluista mutta erityisesti manner-euroopassa on huomattavasti alempi palkka kuin jenkeissä. tunneista riippuen aika yleisesti olen nähnyt keski-euroopassa n. 70-80 euroa viikossa.

        yleistä tuntuu olevan myös että 1-2 iltaa viikossa kuuluu palkkaan, muista sovitaan aupparin kanssa ja maksetaan ylityökorvausta tai annetaan vapaata muina aikoina. ja vapaapäivistä, jos on viikonloppuna myös hoitotarvetta, usein ainakin toinen vapaapäivä on kuitenkin viikonloppuna mutta toinen mahdollisesti viikolla.


      • Opettaja

        Kuinka julkeat näin EU-aikakautena. Bryssel on Belgiassa.


      • Anonyymi
        Opettaja kirjoitti:

        Kuinka julkeat näin EU-aikakautena. Bryssel on Belgiassa.

        Hyvin sopi au pairiksi USA:han kun ei tiennyt missä Bryssel on.....


    • Takku

      Au pairin palkka on järjestään liian vähän, mutta sille ei kai mahda mitään.

      Itselläni oli Lontoossa aikoinaan £60, mutta toisaalta työ oli niin kevyttä ja vapaa-aikaa paljon, että ehdin vallan hyvin tehdä sivussa tarjoilijan hommia.

      Itse neuvoisin vanhana au pairina huomioimaan työtuntien lisäksi työn laadun. Eli onko paljon esim. siivousta, joka ei sinänsä au pairille oikeasti kuuluisi. Lisäksi jos hyvin myöhään tehtävä työ kuuluu asiaan päivittäin, pitäisi palkka olla suurempi. Au pairit vahtivat lapsia normaalisti 1-2 krt viikossa ihan perheen menoista riippuen, mutta vapaapäiviä tulisi silti olla kaksi täysinäistä.

      Mukava perheet avustavat mukavaa tyttöä myös esim. lennoissa ja koulukustannuksissa.

      Lontoossa sain naapurien lapsia vahtiessani viikolla £4/h ja viikonloppuna £5/h mikähän olisi sitten käypä hinta Belgiassa, jos tarvitte tyttöä extraamaan?

      Niin, ja jos perhe lähtee lomalle ilman au pairia, tulisi hänelle silti maksaa palkkaa siltä ajalta, vaikka työskennellä ei tarvisikaan.

      • tea

        mulla oli taas englannissa 100 puntaa viikossa ja sain 20 ylimääräistä jokaiselta illalta kun vahdin lapsia. työ oli erittäin kevyttä, äiti oli kotiäiti, kotitöitä ei kuulunut hommaan ja olin vapaa joka pv 8:30-14:00 kun lapset oli koulussa. ei todellakaan normaalia.


      • stb

        au pairin hommaan kuuluu myos kotitaloustyot, ei pelkastaan lasten hoito. Nannyt on sitten taas niita jotka hoitelevat vain lapsia. Au pairin tyon kuvaan on aina kuulunut siis siivoaminenkin. Niin, ei se au pairin palkka mikaan huippu ole, mutta han saa asua perheessa ilmaiseksi ja saa ilmaiset ruoat. Eli ei se au pairin pito ja elattaminen sille perheellekaan ilmaista ole. Minakin sain Lontoossa ollessani 60 puntaa viikossa. Ekalla kertaa kuitenkin vaivaiset 35...


      • stb
        tea kirjoitti:

        mulla oli taas englannissa 100 puntaa viikossa ja sain 20 ylimääräistä jokaiselta illalta kun vahdin lapsia. työ oli erittäin kevyttä, äiti oli kotiäiti, kotitöitä ei kuulunut hommaan ja olin vapaa joka pv 8:30-14:00 kun lapset oli koulussa. ei todellakaan normaalia.

        normaalilta. Tuo palkka maara jo on lahella lastenhoitajan tai mother's helperin palkkaa.


      • Takku
        stb kirjoitti:

        au pairin hommaan kuuluu myos kotitaloustyot, ei pelkastaan lasten hoito. Nannyt on sitten taas niita jotka hoitelevat vain lapsia. Au pairin tyon kuvaan on aina kuulunut siis siivoaminenkin. Niin, ei se au pairin palkka mikaan huippu ole, mutta han saa asua perheessa ilmaiseksi ja saa ilmaiset ruoat. Eli ei se au pairin pito ja elattaminen sille perheellekaan ilmaista ole. Minakin sain Lontoossa ollessani 60 puntaa viikossa. Ekalla kertaa kuitenkin vaivaiset 35...

        Au pairin työhön kuuluvat "light house work" eli ts. esim. tiskikoneen tyhjäys ja LASTEN vaatteiden huolto. Viikottaisesta perussiivouksesta kuuluisi maksaa lisää palkkaa. Valitettavasti hyväksikäyttäjäperheet eivät tätä ymmärrä/ halua ymmärtää.

        Itse kun lähdin juuri lukion päättäneenä au pairiksi, en tajunnut näitä asioita ajatella ja heitin hakemukseen kaikki mahdolliset siivoustyötodistukset.
        Lontoossa tajusin, että agency oli poistanut ne hakemuksestani. Ihmettelin tätä perheenäidilleni joka sanoi sen johtuvan siitä, että agency ei välitä kotiorjasiivoojia ja yritti näin välttää sen, että joku perhe käyttäisi minua hyväkseen.

        Täysin eri asia on sitten se, että au pair tietää jo mennessään siivoustuntien määrän olevan kenties jopa enemmän kuin työtunnit lasten kanssa.


      • stb
        Takku kirjoitti:

        Au pairin työhön kuuluvat "light house work" eli ts. esim. tiskikoneen tyhjäys ja LASTEN vaatteiden huolto. Viikottaisesta perussiivouksesta kuuluisi maksaa lisää palkkaa. Valitettavasti hyväksikäyttäjäperheet eivät tätä ymmärrä/ halua ymmärtää.

        Itse kun lähdin juuri lukion päättäneenä au pairiksi, en tajunnut näitä asioita ajatella ja heitin hakemukseen kaikki mahdolliset siivoustyötodistukset.
        Lontoossa tajusin, että agency oli poistanut ne hakemuksestani. Ihmettelin tätä perheenäidilleni joka sanoi sen johtuvan siitä, että agency ei välitä kotiorjasiivoojia ja yritti näin välttää sen, että joku perhe käyttäisi minua hyväkseen.

        Täysin eri asia on sitten se, että au pair tietää jo mennessään siivoustuntien määrän olevan kenties jopa enemmän kuin työtunnit lasten kanssa.

        perussiivous? Noh, mina kylla jouduin imuroimaan yms. mutta minun ei tarvinnut tehda mitaan perussiivousta kerran viikossa, vaan se siivoaminen oli jaettu joka paivalle. Esim. maanantaina pyykin pesu, tiistaina imurointi ja polyn pyykinta jne. Eli ei noita kaikkia jatetty yhdelle paivalle.


      • Takku
        stb kirjoitti:

        perussiivous? Noh, mina kylla jouduin imuroimaan yms. mutta minun ei tarvinnut tehda mitaan perussiivousta kerran viikossa, vaan se siivoaminen oli jaettu joka paivalle. Esim. maanantaina pyykin pesu, tiistaina imurointi ja polyn pyykinta jne. Eli ei noita kaikkia jatetty yhdelle paivalle.

        Ihan jees, jos kerran asiasta tiesit ja sen hyväksyit.

        Edelleen puollan tietoa, että esim. imurointi ja pölyjen pyyhkiminen kuuluvat lisäpalkan alaiseen työhön (ehkä poikkeuksena lastenhuoneiden siivous).
        Usein perheillä onkin siivoojat erikseen.


      • ShiruLi
        Takku kirjoitti:

        Ihan jees, jos kerran asiasta tiesit ja sen hyväksyit.

        Edelleen puollan tietoa, että esim. imurointi ja pölyjen pyyhkiminen kuuluvat lisäpalkan alaiseen työhön (ehkä poikkeuksena lastenhuoneiden siivous).
        Usein perheillä onkin siivoojat erikseen.

        Tuoltapa just kattelin että lienee jonkun näköinen "suositushinta" belgiassa n.80€/vk ..taikka 300€ /kk kaikkine kuluineen.
        Olen tässä ehken kesän jälestä lähdössä Belgiaan Au-pairiksi itsekkin,perhe vielä puuttuu mutta kiirettä ei ole ja sattuu poikaystävän vanhemmat asuvan siellä eli saan ilmoiytukseni paikalliseen lehteenkin jos nyt tulee tilanne ettei sopivaa perhettä meinaa löytyä.
        Jännä muuten että naapurimaassa Luxemburissa onkin sitten palkat lähempänä 400€:a kuin 300:taa.Hintaeroja ei ole,ei asumiskustannuksissa eikä oikeastaan missään muuallakaan.
        Mutta ehken toi luxemburg on sellainen "rikkaiden cittari".


    • aupairi

      Olen aupair saksassa, saan 300e/kk. 50e kuukaudessa siitä menee yleisiin kulkuneuvoihin, siis kuukausilippuun. se on ihan ok. 250 e jää sitten käteen. Olisi ehkä silti hyvä jos se koko 300 jäisi käteen, ja se matkalippu maksettaisiin aina erikseen.
      Työn kuvaan kuuluu viikossa kolme täyttä työpäivää, siis ma-ke 7:00-17:00(19:00). Torstai ja perjantai on yleensä vapaata, joskus aamupäivisin saattaa olla muutamia tunteja kun perheen äiti käy kaupassa tai asioilla.
      ja sitten lisäksi kerran viikossa pyykkäämistä. Vaatteita ei tarvitse silittää, ja täällä käy kerran viikossa siivoja, joten siivota ei tarvitse kuin lasten jättämät sotkut päivittäin ja tietenkin keittiön kunnossa pito. Reissut missä olen perheen mukana, perhe kustantaa. Iltatöitä saattaa olla kerran viikossa. Lauantai ja Sunnuntai on täysin vapaapäiviä jos ilta työstä ei sovita.
      Perhe maksoi minulle matkan tänne, ja maksaa myös matkan takaisin Suomeen sitten kun pesti loppuu.
      Minulla on myös oma huone, mikä on mielestäni aupairilla pakko olla.

      • jjjjjjjjjk

        Aupairin palkka amerikassa on 200dollaria viikossa! jos menee järjestön kautta. naurettavaa että pitäisi tulla toimeeen jollain 60 eurolla, sillähän ei pääse edes juhlimaan tai syömään ku kerran pari... eurooppa on kallis paikka.. täällä vielä halvempaa ja 200 dollarii on tooosi paljon verrattuna hintatasoon.. töitä on kuitenkin 9h päivässä .. mut ei kaikilla, joillakin on vaan 5-6h.. riippuen lapsien iästä.. mut silti., en lähtis 60euron palkalla mihinkääN!!


      • hinnoista
        jjjjjjjjjk kirjoitti:

        Aupairin palkka amerikassa on 200dollaria viikossa! jos menee järjestön kautta. naurettavaa että pitäisi tulla toimeeen jollain 60 eurolla, sillähän ei pääse edes juhlimaan tai syömään ku kerran pari... eurooppa on kallis paikka.. täällä vielä halvempaa ja 200 dollarii on tooosi paljon verrattuna hintatasoon.. töitä on kuitenkin 9h päivässä .. mut ei kaikilla, joillakin on vaan 5-6h.. riippuen lapsien iästä.. mut silti., en lähtis 60euron palkalla mihinkääN!!

        niin, ravintoloiden hinta taso on USA:ssa halvempaa kuin Euroopassa.. Samoin kuin vaatteet ym..


    • aup

      ite oon nyt saksassa aupparina ja saan sen 85 e viikossa. töitä per päivä noin 7,5h ja la sekä su on vapaata.

      • saksassa

        maksamme aupairillemme 280€ kuukaudessa, saksankurssin koko ajalle (2-3 kertaa viikko), kahdet lennot vuoden aikana Suomeen. Lisäksi kaupunkilippu julkisiin kulkuvälineisiin ja vakuutukset (autoon nuoren ihmisen lisät, kotivakuutuksessa, vastuuvakuutuksessa yks lisäää jnejne)
        Töitä 5 päivänä viikossa n 7 tuntia, viikonloput vapaat ja 2 lomapäivää kuussa.


      • maria)
        saksassa kirjoitti:

        maksamme aupairillemme 280€ kuukaudessa, saksankurssin koko ajalle (2-3 kertaa viikko), kahdet lennot vuoden aikana Suomeen. Lisäksi kaupunkilippu julkisiin kulkuvälineisiin ja vakuutukset (autoon nuoren ihmisen lisät, kotivakuutuksessa, vastuuvakuutuksessa yks lisäää jnejne)
        Töitä 5 päivänä viikossa n 7 tuntia, viikonloput vapaat ja 2 lomapäivää kuussa.

        Itse olen Brysselissa, palkka 500e/kk, plus ruoat ja asuminen, lennot, kielikurssi, kuntosali kerran viikossa ja bensat autoon. Esim shampoot ja hammastahnat ja kasisaippuat ostan itse.

        Tyohoni taas kuuluu 3n lapsen hoito, kouluun, harrastuksiin kuljettaminen, valipalojen valmistus, siisteyden yllapito. Siivooja kay erikseen kerran viikossa.

        Sinansa koen etta palkkani on suuri, mutta ottaen huomioon vahainen vapaa-aikani, vain lauantai ja sunnuntai, se on kohtuullinen, muussa tapauksessa en tassa perheessa pysyisi.

        Aloitan tyopaivani 6.45 tekemalla aamiaisen ja lopetan kello 18 paikkeilla siivotessani paivalliset. Siina vaiheessa paivaa ei yleensa olekaan enaa intoa lahtea minnekaan ulos, mutta onneksi voin hoitaa asioita kaupungilla tai tehda ostoksia paivallakin, kunhan otan pienimman pojan mukaan kun isommat ovat koulussa.


    • Anonyymi

      Au Pair = piika.
      Hienoa mennä piikomaan ulkomaille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe