Sain viime viikolla auton ja samalla taloyhtiömme pihasta autopaikan tolpalla. Valitettavasti tolpassa ei ole ajastinta - joten jos haluaa auton aamulla lämpimäksi eikä heti herättyään halua lähteä pakkaseen laittamaan lohkolämmittimen johtoa kiinni tulee sen olla kiinni koko yön.
Voiko tästä olla mitään haittaa moottorille tai autolle?
Saako lohkolämmitin olla päällä koko yön?
11
10453
Vastaukset
- osta
Osta sellainen pieni ajastinkello, joka mahtuu tolpan sisään (Esim merkiltään Theben) Maksaa ehkä 10 euroa.
- minäkin
tein! :)
- minulla
minäkin kirjoitti:
tein! :)
oli entisessä taloyhtiössä se kello jossain mistä säädeltiin kaikkia tolppia, eli virtaa tuli määrättyinä kellonaikoina, kysäise talon huoltoyhtiöstä tai isännöitsijältä miten virtaa tulee. Itselläni oli auto aina talvella tolpassa, eikä mitään vaurioita tullut.
- Tarkka markka
minulla kirjoitti:
oli entisessä taloyhtiössä se kello jossain mistä säädeltiin kaikkia tolppia, eli virtaa tuli määrättyinä kellonaikoina, kysäise talon huoltoyhtiöstä tai isännöitsijältä miten virtaa tulee. Itselläni oli auto aina talvella tolpassa, eikä mitään vaurioita tullut.
Eivät kaikkien työt ala klo 8. Liukuvat työajat, vuorotyöt jne. vaativat ehdottomasti yksilöllisesti säädettäviä kellokytkimiä.
Meidän taloyhtiössämme on ollut jo yli 20 vuotta jokaisessa tolpassa 2 pistorasiaa ja kummallekin oma kellonsa. Jokainen voi itse määrätä, mihin aikaan vuorokaudesta ottaa virtaa 2-tuntisensa. Kellokytkimiä voisi periaatteessa rukata (tiettyjä tappeja siirtämällä) antamaan virtaa pidempäänkin kuin 2 tuntia, mutta tämä on meillä yhtiökokouksen päätöksellä kielletty.
Jos virtaa tarvitsee joskus vaikka keskellä päivää (akun lataukseen, imurointiin tms.), voi autopaikkakohtaista kellokytkintään siirtää antamaan virtaa haluamanaan ajankohtana ja palauttaa kytkimen sitten normaaliasetukselle. - sama systeemi
Tarkka markka kirjoitti:
Eivät kaikkien työt ala klo 8. Liukuvat työajat, vuorotyöt jne. vaativat ehdottomasti yksilöllisesti säädettäviä kellokytkimiä.
Meidän taloyhtiössämme on ollut jo yli 20 vuotta jokaisessa tolpassa 2 pistorasiaa ja kummallekin oma kellonsa. Jokainen voi itse määrätä, mihin aikaan vuorokaudesta ottaa virtaa 2-tuntisensa. Kellokytkimiä voisi periaatteessa rukata (tiettyjä tappeja siirtämällä) antamaan virtaa pidempäänkin kuin 2 tuntia, mutta tämä on meillä yhtiökokouksen päätöksellä kielletty.
Jos virtaa tarvitsee joskus vaikka keskellä päivää (akun lataukseen, imurointiin tms.), voi autopaikkakohtaista kellokytkintään siirtää antamaan virtaa haluamanaan ajankohtana ja palauttaa kytkimen sitten normaaliasetukselle.Vuokratalon pistokkeisiin tulee virtaa klo 6-10, 11-12 ja 18-22.
Ja perseestä on systeemi juu. Siks useimmilla piuhat koko ajan autos et sais ees jotain lämpöö joskus. Ne jotka menee ennen kuutta töihin saa lähtee kylmiltään, jos lähtee. Ja viikonloppuisin jos ei oo pistäny pe iltana piuhaa ja la aamuna nukkuu pitkään ja sit pitäs yhtäkkiä lähtee johki kauppaa iltapäiväl, niin se perkele on umpijäässä!
Eipähän tartte hommata ajastimia ku ei o mitä ajastaa...
- Tarkka markka
Jos sinulla on sekä lohkolämmitin että sisätilanlämmitin, niin niiden yhteinen kuorma on luokkaa 1-1,5 kW. Jos niitä pidetään päällä 12 h/vrk, kuluu energiaa 12-18 kWh. Jos yksi kilowattitunti maksaa 9 senttiä, tulee sähkölle hintaa 1,08-1,62 euroa / vrk. Kuukaudessa (30 vrk) tuosta tulee jo 32,40 - 48,60 euroa ei mikään vähäpätöinen summa. Sillä jo ostaa parikin ajastinkelloa.
Taloyhtiössä kaikki maksavat yhdessä tuollaisen sähkörohmun kustannukset. Jos asia tulee tietoon, seuraa hampaiden kiristelyä ja nokkapokkaa.
2 tunnin annos / vrk edustaa kohtuutta. - Jussi
Hyviä kommentteja, kiitoksia. Tosiaan, huomasin Bilteman kuvastosta että sieltä saa ulkokäyttöön soveltuvan ajastimen hintaan 7,90 eur...Pitääpä käydä ostoksilla.
- nämäkin
Meillähän on kanssa vanhassa taloyhtiössä 10 autolle tolpat, joihin sähkö tulee kahdelta 16 A sulakkeelta koko ajan. Muutamilla on sisätilanlämmittimet, mikä tarkoittaa, että aina välillä on tolpat pimeinä.
Yhtiön napamiehet ei halua muuttaa tolppiin kelloja "kun ei se tule ikinä maksetuksi takaisin". Eikä sisätilalämmittimiä tietenkään kielletä.
Ensin hankin tavallisen sisäkäyttöön tarkoitetun "pistorasia kellon". Ei tietenkään käynyt pakkasessa! Nou problem, oma moka.
Sitten Clas Olssonilta n. 7 €:lla ulkokäyttöön tarkoitetun kello. Kesti hyvin kaksi päivää. Sitten onnistuin pistoketta irroittaessani vahingossa tönäisemään asetuskiekkoa, tietysti väärään suuntaan. Sisällä oleva hammasrattaan 1 mm paksuinen muoviakseli tietysti katkesi.
Nyt sitten vaan illalla mietin laitanko kuumaan moottoriin lämmityksen yöksi kiehuttamaan. Tai sitten lähden 15 asteen pakkasesta (mm tänä aamuna) kylmällä moottorilla liikkeelle.
Kyllä joskus potuttaa !
Varmista ensin että se Bilteman kello mahtuu lämmityspistorasiakoteloosi. Se minkä näin Espoon Biltemassa ei ainakaan minun tolppaani olisi mahtunut. Ja Ohlssonin kello oli siis mekaanisesti heikkorakenteinen. Olisikohan jossain toimivaa digitaalista vastaavaa kohtuuhintaan. - Jaappa
Joo, ajastin on ehdottamasti paras ratkaisu, sähkön tuhlaaminen jatkuvasti - meni se sitten taloyhtiön, omaan tms. -piikkin, olisi aika hölmön hommaa. Jos vain löydät sopivan ulkokäyttöön sopivan niin hyvä. Eräs mahdollisuus on tietysti hankkia semmoinen Defa/Calix ajastin auton kojelautaan kiinnitettäväksi, sitä on helppo käyttää. Vaatinee vain lisäksi saman valmistajan relesysteemin. Eli hintava ratkaisu.
- theben
nämäkin kirjoitti:
Meillähän on kanssa vanhassa taloyhtiössä 10 autolle tolpat, joihin sähkö tulee kahdelta 16 A sulakkeelta koko ajan. Muutamilla on sisätilanlämmittimet, mikä tarkoittaa, että aina välillä on tolpat pimeinä.
Yhtiön napamiehet ei halua muuttaa tolppiin kelloja "kun ei se tule ikinä maksetuksi takaisin". Eikä sisätilalämmittimiä tietenkään kielletä.
Ensin hankin tavallisen sisäkäyttöön tarkoitetun "pistorasia kellon". Ei tietenkään käynyt pakkasessa! Nou problem, oma moka.
Sitten Clas Olssonilta n. 7 €:lla ulkokäyttöön tarkoitetun kello. Kesti hyvin kaksi päivää. Sitten onnistuin pistoketta irroittaessani vahingossa tönäisemään asetuskiekkoa, tietysti väärään suuntaan. Sisällä oleva hammasrattaan 1 mm paksuinen muoviakseli tietysti katkesi.
Nyt sitten vaan illalla mietin laitanko kuumaan moottoriin lämmityksen yöksi kiehuttamaan. Tai sitten lähden 15 asteen pakkasesta (mm tänä aamuna) kylmällä moottorilla liikkeelle.
Kyllä joskus potuttaa !
Varmista ensin että se Bilteman kello mahtuu lämmityspistorasiakoteloosi. Se minkä näin Espoon Biltemassa ei ainakaan minun tolppaani olisi mahtunut. Ja Ohlssonin kello oli siis mekaanisesti heikkorakenteinen. Olisikohan jossain toimivaa digitaalista vastaavaa kohtuuhintaan.Otsa Thebenin mekaaninen pieni kellokytkin. Mahtuu tolpan sisään ja ainakin minulla on kestänyt jo vuosia.
- rikasmies
mulla on aina lohko porisemassa.Parempi kuin ei olisi auto aina valmiina kun tarviin.on niin paljon fyrkkaa et elektro lasku ei vaivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Laita lyhyt tunniste kaivatullesi
Laita lyhyesti joku avainsana, jolla kaivattusi voi sut tunnistaa🤗1222111Keskisarjan puheet olivat ihmisarvoa alentavia
Purra ilmoitti Lauantai-aamuohjelmassa hyväksyvänsä Keskisarjan puheet. Orpon ilmoitus tänään: "Yksikään hallituspuolue2651827- 2451428
Kuinka vanha nainen on vielä "todella mielenkiintoinen henkilö"?
Kuinka mielenkiintoisuus silloin ilmenee?651251- 751145
Cheek ei enää aio äänestää kokoomusta
"Erityisen pitkästi hän kirjoittaa Palestiinan tilanteesta ja purkaa turhautumistaan siitä, miten ”Suomen valtionjohto s1871095- 711052
- 70978
Hinta ei enää ole este - koeajoimme viisi kohtuuhintaista sähköautoa
Sähköautot ovat nyt hintansa puolesta tavallisten ihmisten ulottuvilla. Koeajoimme videosarjassa kaikkiaan viisi sähköau222929- 78911