Lasten messun laulu?

HanttuHattara

Muistan kun päiväkodissa ja ala-asteella kouluun tuli pappi ja vietettiin ilmeisesti jonkinlaista lapsille tarkoitettua messua. Joka vuosi hoilattiin samoja biisejä (mm. "On ilo ilo ilo olla yhdessä, viettää hyvää hetkeä, on ilo ilo ilo olla yhdessä taivaan isän lähellä" ja "Minä tahdon laulaa ja riemuita, minä tahdon laulaa ja riemuita, sillä meillä on mahtava Jumala ja sen kuulla saa koko maailma"). Nyt kuitenkin etsisin kyseisissä bileissä laulettua virttä, jonka taustanauhalta lauloi joku kammottavasti parkuva tyttö. Biisi alkoi näin: "Moni kurja juttu minun syyni on, olen aina välillä niin aivan mahdoton. Vaikka en tahdo, niin silti pahaa teen. Anna Jeesus anteeksi, tuo rauha sydämeen." Mikähän on kyseisen kipaleen nimi ja löytyisikö sitä esim. cd:ltä? Kiitos jo etukäteen! Toivottavasti joku osaa auttaa.

4

2680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Mervi_
      • HanttuHattara

Ei, tämä kyseinen "Anna anteeksi" kuuluu seuraavasti: "Liian usein riehun ja rähisen, liian usein huudan ja huitelen, liian usein pahoitan mieltä toisten, siksi pyydän näin, anna anteeksi..."

• Epafras

Vaikka alkuperäisen kysymyksen esittämisestä onkin jo vierähtänyt aikaa, laitan tähän oman muistikuvani tuosta laulusta, jota itsekin olen joskus käyttänyt pyhäkoulussa opettajani toimiessani. Toivottavasti siitä on jollekulle jotakin iloa. En takaa oikeinkirjoitusta. Säkeistöjä saattaa olla enemmänkin. Jne. Eli käyttö sallittu vain ja ainoastaan omalla vastuulla... ;-)

SYNNINTUNNUSTUSLAULU
      (Hyvä hetki –messusta)

1. Moni kurja juttu minun syyni on,
      olen aina välillä niin aivan mahdoton.
      Vaikka en tahdo, niin silti pahaa teen.
      Anna Jeesus anteeksi, tuo ilo sydämeen.
      Anna Jeesus anteeksi, tuo rauha sydämeen.

2. Joka päivä rikon sinun tahtosi:
      Kavereita kiusaan ja sanon pahasti.
      Anna Jeesus anteeksi, tuo ilo sydämeen.
      Anna Jeesus anteeksi, tuo rauha sydämeen.

Terveisin melkoisen kasan lauluja ulkoa osaava (ja välillä myös uusia sanoja keksivä, kun muistaapi sanoja väärin):

Eero Kuikanmäki
      Pelkosenniemen kirkkoherra

• Sanna_78

Olen hieman pahoillani siitä, että lapsille saarnataan. (Ja pahoillani siitä, että lievästi eksyn alkuperäisestä aiheesta.) Tuota lapsille saarnaamista tapahtuu edelleen tänä päivänä ja täällä Suomessa valitettavan usein kyseessä on erään Lähi-Idän uskomusrakenteen seuraajat.

Laulut ovat yksi tapa saarnata. Edes musiikki, joka on pohjimmiltaa ihmiselle erittäin lajityypillistä ja ihana osa ihmisenä olemista, ei pysy puhtaana uskonnollisen mielikuvamainonnan ruosteesta.

Ymmärrän sen business-perspektiivissä, sillä lapset ovat otollisia uskomaan, mitä jokin auktoriteetti kertoo. Mutta se on moraalisesti erittäin väärin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5173
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3457
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe