Murteet ja yleiskieli-

kysely

Puhutko tai oletko puhunut jotakin murretta? Vai puhutko yleiskieltä/kirjakieltä? Mikä murre ottaa korvaan? Mitä et ymmärrä ollenkaan? Missä murteessa korva lepää?

14

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kitekattia-

Mutta nykysin muualla asuneena, oon muokannut puhekieltäni sellasseeks omanlaiseks. Korvaan ottaa Turuuust tulleet,,,,äärrrgg... Vanhoilla stadilaisilla on ehdottomasti magein slangi.

• murre (Filtsu)
      • vastaoushan

tuo olj =) Jotta ee se tyttö ottanna korvoo kätteesä ja kuunnellunna. Savolaisia pidetään tosi tyhminä järjellisesti murteensa vuoksi =( Vaatii kuitenkin paljon älykkyyttä kierrellä jokainen asia niin ettei toinen saa suoraa vastausta... Josta tuli mieleen naiset ja naisten logiikka ;)

• vielä äskeiseen
        vastaoushan kirjoitti:

tuo olj =) Jotta ee se tyttö ottanna korvoo kätteesä ja kuunnellunna. Savolaisia pidetään tosi tyhminä järjellisesti murteensa vuoksi =( Vaatii kuitenkin paljon älykkyyttä kierrellä jokainen asia niin ettei toinen saa suoraa vastausta... Josta tuli mieleen naiset ja naisten logiikka ;)

Savon murteen tarkoitushan ei ole kierrellä vaan ilmaista yksitoikkoinen asia hauskemmalla versiolla. Videopätkä on kuivunein versio savon murteen ytimestä.

• FiliaFerusFabulosus
        vastaoushan kirjoitti:

siis savon murre (- enkä tarkoita koiraa -) on hauska. Savolaiset ovat mukavia ihmisiä, ainakin mitä minä olen pitkillä pyöräilymatkoillakin oppinut tuntemaan, kun olen käynyt juttusille paikallisten kanssa. On pyydetty sisälle otrapuurolle jne. kesken pyöräilyretken. Savolaisissa on aivan ihaniakin ihmisiä, vaikka jotkut sanovatkin; "Saa**nan savolaiset!"

• sinulle =)
        FiliaFerusFabulosus kirjoitti:

siis savon murre (- enkä tarkoita koiraa -) on hauska. Savolaiset ovat mukavia ihmisiä, ainakin mitä minä olen pitkillä pyöräilymatkoillakin oppinut tuntemaan, kun olen käynyt juttusille paikallisten kanssa. On pyydetty sisälle otrapuurolle jne. kesken pyöräilyretken. Savolaisissa on aivan ihaniakin ihmisiä, vaikka jotkut sanovatkin; "Saa**nan savolaiset!"

Kiva kuulla myös niistä hyvistä kokemuksista eikä aina vain sitä mollausta =)

• scale

väännän aika paljon Tampereen murteella. Kuulemma mun puhe kuulostaa aika samanlaiselta, kuin suomi popin aamuradion Jaajon höpinät siis murre. Mun mielestä murteet on rikkaus ja hauskimmalta kuulostaa lapin murre h-kirjaimineen. Sitä oikeeta Raumangiält ei ymmärrä erkkikään.

• mutta koitan täälä kovasti kirjottaa en kirjakieltä mutta kumminki yleiskieltä (?), ilman sitä murretta.. joskus saattaa silti lipsahtaa ja kyllä se on ihan tämä meidän murre jossa korva lepää. :) niin ja savo on kans mahtavan kuulosta! junassa on monesti tullu vastaan kaikenmaailman hiihtäjää jostain etelästä, esim. turku jne ja kamala.. ottaa korvaan eikä tajua, aidosti pohjanmaalainen ku on. tulee vaan kiusallinen olo jos toinen vetää jotain slangia tai jotain muuta yhtä ahistavaa..

• Heli Laaksosen lounais-suomalaisia runoja. Muualla asuneena lounais-suomen (Turun) murre on väliin haihtunut olemattomiin. Olen myös opiskellut Helsingissä Turussa asuen, silloinkin Turun murre on ollut heikompana. Kun menen ikänsä Turun suunnassa asuneen lapsuudenystävän kanssa Helsinkiin, niin kuulen ja tiedän kyllä miltä se kalskahtaa helsinkiläisten korviin : "mimmottis tääl Hesass?" Hihittelen ehkä hiukan sisäänpäin kääntyviä päitä, mutten häpeä yhtään. Kun täällä päin juttelen vanhempien ihmisten kanssa kieli alkaa väkisin kääntyä murteelle, samalle taajuuudelle:) Ei mikään murre ota korvaan, mutta tamperelainen joskus hyväntahtoisesti hymyilyttää. Tampereella tuntuu että kaikki paikat vilisevat Matti Näsä-tyyppejä:D Pölösen Kivenpyörittäjän kylä-elokuvassa olisin kaivannut tekstitystä, aika moni repliikeistä meni ohi. Periaatteessa kaikissa murteissa korva lepää, vaikkei mitään ymmärtäisikään:D

• MichikoXX

puhun jossain määrin murteellisesti. Murre ilmenee joidenkin äänteiden poisjättämisessä ja vokaalien pituudessa. 7-vuotiaana kouluun mennessäni puhuin tarkasti kirjakieltä, koska olin viettänyt enemmän aikaa kirjojn kuin toisten lasten parissa. Sittemmin puhekieli on tarttunut. Suomalaisista murteista savo on hauskimman kuuloista, stadin slangista en pidä.

• murteista

Puhun oman alueeni murretta ja yleiskieltä. Oikeakielioppista suomenkieltä en osaa. Rauman murretta en kaikistellen tajua... Karjalan murteen kaksoiskonsonantit tekevät hulluksi (sorry, en voi mitään...) -"paperrii" jne... On se ihanaa kun omalta alueelta pois muuttaneena soittelee ja tekstailee kotiin päin niin sieltä tulee sitä murretta missä korva lepää. Entäpä itse?

• tätä meän ommaa murretta

ekkönä sitte puhu ommaasi?

• uk-ko

yleiskieltä. Entisenä stadilaisena puheeseen pääsee välillä stadilaisia ilmaisuja, mutta yleisesti ottaen puhun Ruuhka-Suomen yleiskieltä. Viime vuosina olen saanut savolaisvaikutteita. Puheeni on siis stadin, savon ja yleiskielen sekasotkua.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2685
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      52
      1896
    3. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      397
      1500
    4. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      153
      1473
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      360
      1379
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1268
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1266
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1196
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      59
      1036
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      938
    Aihe