Ero narsistista

Eronnut mies

En tiedä kuuluuko tämä tämän otsikon alle. Erosin pari vuotta sitten narsistisesta naisesta. Meillä on kaksi lasta jotka asuvat eksäni luona. Avioero oli riitaisa ja monimutkainen. Se saatiin hoidettua alta pois ja pääsin elämään omaa elämääni. Ex ei vain tahdo luovuttaa. Kun mikään muu uhkailu ei tehoa, hän ottaa aseekseen lapset. Olemme yhdessä lastenvalvojan luona allekirjoittaneet tapaamis-sopimuksen. Itse pidän tästä kiinni. Silti saan säännöllisesti teksti- ja sähköpostiviestejä lapsiin liittyen. Niissä uhkaillaan milloin milläkin, välillä haetaan yksinhuoltajuutta, toisinaan pitäisi elatusmaksuja korottaa, välillä en ole muka hoitanut omaa osuuttani kunnolla ja tästä johtuen minun pitäisi vahvistella hänelle asioita. Mitä voin tehdä, että saisin hänet lopettamaan tämän jatkuvan pommituksen. Sinänsä en anna näille asioille mitään arvoa, enkä lähde mukaan. Mutta rajansa kaikella. Sitäpaitsi olen miettinyt miten tämä ihminen vaikuttaa lapsiimme.

38

4232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkein tärkein

      Lapset tulevat voimaan erittäin pahoin narsistin kanssa, se on aivan varmaa.

    • Eronnut nainen.

      Itse olen eronnut, lapseton eli ei ole noita ongelmia. Oletko miettinyt mistä tuo exäsi käytös voisi johtua. Aika paljon on vastaavanlaisia tarinoita. Jos tietäisi syyn, joka aiheuttaa tuollaista käytöstä, voisi yrittää jollakin tapaa ymmärtää. (en tarkoita hyväksyä, vaan ymmärtää mistä tuollainen kiusanteko voisi johtua). Mitä voisi tehdä jotta tuollainen loppuisi? Osaatko yhtään aavistaa mistä voisi olla kyse. Aivan varmasti on haitallinen vaikutus lapsiin.

      • Narskusta eronnut myös

        tarvitse mitään syytä käytökseensä. Narsisti on sairas. S-A-I-R-A-S. Se on ainoa asia, mikä kaikkien narsistisesta ihmisestä eronneiden kannattaa ymmärtää ja pysyä mahdollisimman kaukana ja vähissä tekemisissä narsun kanssa. Mitään muuta sille ei voi, kuin paeta ja pelastaa itsensä ja lapsensa.


      • pölhöjä paljon
        Narskusta eronnut myös kirjoitti:

        tarvitse mitään syytä käytökseensä. Narsisti on sairas. S-A-I-R-A-S. Se on ainoa asia, mikä kaikkien narsistisesta ihmisestä eronneiden kannattaa ymmärtää ja pysyä mahdollisimman kaukana ja vähissä tekemisissä narsun kanssa. Mitään muuta sille ei voi, kuin paeta ja pelastaa itsensä ja lapsensa.

        Narsisteja on oikeasti aika vähän. Se on sitten jo toinen asia, että narsistin piirteistä aika monet sopivat meihin kaikkiin. Sellaisia naisia taas on paljon, jotka käyttävät epäreilun lainsäädännön ja asenteellisten sosiaalityöntekijöiden eronneelle naiselle antamaa lähes rajatonta valtaa hyväkseen. Hyvin monet ihmiset toimivat omaksi hyväkseen, jos se on heille tehty mahdolliseksi. Kukaan ei aseta rajoa eronneille katkerille naisille. He ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa.


      • määrä väestöstä
        pölhöjä paljon kirjoitti:

        Narsisteja on oikeasti aika vähän. Se on sitten jo toinen asia, että narsistin piirteistä aika monet sopivat meihin kaikkiin. Sellaisia naisia taas on paljon, jotka käyttävät epäreilun lainsäädännön ja asenteellisten sosiaalityöntekijöiden eronneelle naiselle antamaa lähes rajatonta valtaa hyväkseen. Hyvin monet ihmiset toimivat omaksi hyväkseen, jos se on heille tehty mahdolliseksi. Kukaan ei aseta rajoa eronneille katkerille naisille. He ovat yhteiskunnan erityissuojeluksessa.

        Narsistisen luonnehäiriön esiintyvyys aikuisväestöstä on hieman alle 1 %. Tutkimusten mukaan 50-80 % tästä joukosta on miehiä.


      • ei ole tutkittu
        määrä väestöstä kirjoitti:

        Narsistisen luonnehäiriön esiintyvyys aikuisväestöstä on hieman alle 1 %. Tutkimusten mukaan 50-80 % tästä joukosta on miehiä.

        Persoonallisuushäiriöisten ihmisten sukupuolijaukaumaa ei oikeasti tiedä kukaan. Arviot perustuvat rikollisille tehtyihin tutkimuksiin ja ilmiannettuihin hyväksikäyttötapauksiin. Mies ei mene poliisille valittamaan, kun on tullut hyväksikäytetyksi. Tällöin nämä tapaukset eivät kirjaannu mihinkään. On oletettavaa, että kylmäverisiä hyväksikäyttäjiä on paljon naisissakin. Sekin on vielä sanottava, että mikään miesasialiike ei pyri leimaamaan eronnutta puolisoa psykopaatiksi.


      • eroon ja vapaaksi päässyt
        määrä väestöstä kirjoitti:

        Narsistisen luonnehäiriön esiintyvyys aikuisväestöstä on hieman alle 1 %. Tutkimusten mukaan 50-80 % tästä joukosta on miehiä.

        Niin, tilastot ovat tilastoja. Narsistinen ihminen tai narsisti todella harvoin itse tajuaa/myöntää olevansa sairas, eikä suostu ulkopuolisen kehoituksestakaan hakeutumaan hoitoon, joten heitä on olemassa todennäköisesti paljon suurempi määrä, kuin mitä tilastot kertovat. Ja olipa narsisteja sitten vähän tai paljon, yksikin on liikaa, kun sellainen omalle tai lähimmäisen kohdalle sattuu. Yksi narsisti pystyy tuhoamaan monien ihmisten elämät.


      • erittäin vaikeaa
        eroon ja vapaaksi päässyt kirjoitti:

        Niin, tilastot ovat tilastoja. Narsistinen ihminen tai narsisti todella harvoin itse tajuaa/myöntää olevansa sairas, eikä suostu ulkopuolisen kehoituksestakaan hakeutumaan hoitoon, joten heitä on olemassa todennäköisesti paljon suurempi määrä, kuin mitä tilastot kertovat. Ja olipa narsisteja sitten vähän tai paljon, yksikin on liikaa, kun sellainen omalle tai lähimmäisen kohdalle sattuu. Yksi narsisti pystyy tuhoamaan monien ihmisten elämät.

        Narsistisen persoonallisuushäirön dignosiin teko on vaikeaa ja hoito vielä vaikeampaa. Narsistilla ei ole lainkaan sairauden tunnetta. Kai sellainen pitäsi ensin itse tunnistaa, että mikään hoito olisi edes mahdollista. Sanovat, että tuollainen 5-7 vuotta menee helposti, jos ylipäänsä päästään hoidon alkuun.


      • paljon tehty
        erittäin vaikeaa kirjoitti:

        Narsistisen persoonallisuushäirön dignosiin teko on vaikeaa ja hoito vielä vaikeampaa. Narsistilla ei ole lainkaan sairauden tunnetta. Kai sellainen pitäsi ensin itse tunnistaa, että mikään hoito olisi edes mahdollista. Sanovat, että tuollainen 5-7 vuotta menee helposti, jos ylipäänsä päästään hoidon alkuun.

        Miten niin narsistisen persoonallisuushäiriön diagnisoiminen on vaikeaa? Luet vaan tätäkin palstaa, niin huomaat, että noin puolet täällä valittavien ex-puolisoista on diagnisoitu narsisteiksi. Yleensä myös diagnoosin tiedotuksesta pidetään hyvä huoli. Sitä levitellään kaikille vastaantuleville tutuille ja tuntemattomille.


      • koskaan
        erittäin vaikeaa kirjoitti:

        Narsistisen persoonallisuushäirön dignosiin teko on vaikeaa ja hoito vielä vaikeampaa. Narsistilla ei ole lainkaan sairauden tunnetta. Kai sellainen pitäsi ensin itse tunnistaa, että mikään hoito olisi edes mahdollista. Sanovat, että tuollainen 5-7 vuotta menee helposti, jos ylipäänsä päästään hoidon alkuun.

        Käsittääkseni psykopaatteja ei voi parantaa. Tietenkin, jos ihmisellä vaan on hämärtynyt taju siitä, mikä elämässä kuuluu omalle vastuulle ja se, että isin pikkutyttökullan oma tahto ei ole sama, kuin Jumalan tahto, niin siihen ehkö pitkä terapia voi auttaa. Siinä on kyse väärinkäsityksestä ei personallisuushäiriöstä.


      • niille

        lapsille vanhempien välisiä teksti- ja sähköpostiviestejä näytetä?


      • saadakseen tahtonsa
        niille kirjoitti:

        lapsille vanhempien välisiä teksti- ja sähköpostiviestejä näytetä?

        Narsisti mustamaalaa toista vanhempaa lapsille. Normaalit aikuiset osaavat pitää lapset erossa, mutta narsisti tarvitsee lapsia välikappaleena kostolleen.


      • :::
        paljon tehty kirjoitti:

        Miten niin narsistisen persoonallisuushäiriön diagnisoiminen on vaikeaa? Luet vaan tätäkin palstaa, niin huomaat, että noin puolet täällä valittavien ex-puolisoista on diagnisoitu narsisteiksi. Yleensä myös diagnoosin tiedotuksesta pidetään hyvä huoli. Sitä levitellään kaikille vastaantuleville tutuille ja tuntemattomille.

        Joo. Erään minunkin tuttavani ex-mies "diagnosoitiin" narsistiksi naisen kertomuksen perusteella, ilman että kyseinen psykiatri edes tapasi koko miestä. Kuitenkin hän tiesi jo syynkin, varhaislapsuuden äitisuhteen. Narsismi on nykyään muotia. Onhan vittumaisesti käyttäytyviä ihmisiä ja puolisoita ollut maailman sivu, mutta kun monet kokevat saavansa apua siitä että vittumainen käytös luokitellaan taudiksi ja taudille annetaan nimi, niin sittenhän noita leimoja läiskitään ja kaikki ovat tyytyväisiä.


      • narskun uhri
        koskaan kirjoitti:

        Käsittääkseni psykopaatteja ei voi parantaa. Tietenkin, jos ihmisellä vaan on hämärtynyt taju siitä, mikä elämässä kuuluu omalle vastuulle ja se, että isin pikkutyttökullan oma tahto ei ole sama, kuin Jumalan tahto, niin siihen ehkö pitkä terapia voi auttaa. Siinä on kyse väärinkäsityksestä ei personallisuushäiriöstä.

        Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, koska siitä ei parane millään psyykkaamisella ikinä. Tästä johtuen sanotaan, että narsistinen persoonallisuushäiriö on pysyvä ominaisuus. Eli ainut toimiva tapa erota narsistisesta psykopaatista on hakea lähestymiskieltoa, hommata puhelimeen salainen prepaid liittymä, jonka voi koska vain vaihtaa (heittää menemään). Sitten pitää muuttaa toiseen paikkaan yli 200km päähän ja salata asuinpaikka. Lisäksi jos on lapsia, täytyy tapaamiset järjestää lastenvalvojan kautta, niin ettei vaihdon yhteydessä tarvitse kohdata toista vanhempaa. Jos ei tähän lähde, niin sitten on vain kestettävä "kosto on elämäni tarkoitus ihmistä" maailman tappiin joka toinen viikko lastenvaihdon yhteydessä tms.


      • niinsevainon
        paljon tehty kirjoitti:

        Miten niin narsistisen persoonallisuushäiriön diagnisoiminen on vaikeaa? Luet vaan tätäkin palstaa, niin huomaat, että noin puolet täällä valittavien ex-puolisoista on diagnisoitu narsisteiksi. Yleensä myös diagnoosin tiedotuksesta pidetään hyvä huoli. Sitä levitellään kaikille vastaantuleville tutuille ja tuntemattomille.

        "Mies ei mene poliisille valittamaan, kun on tullut hyväksikäytetyksi. Tällöin nämä tapaukset eivät kirjaannu mihinkään. On oletettavaa, että kylmäverisiä hyväksikäyttäjiä on paljon naisissakin"
        Vuosikymmenet kun yrittää pitää kotinsa koossa
        huolimatta henkisestä, fyysisestä ja taloudellisesta pahoinvoinnista.


    • ole vielä....

      joutunut epäillyksi vielä lastesi pahoinpitelyrikoksesta oikeudessa. Ystäväni nimittäin on ja sellaista ei taphtunut. (Olin itse silloin paikalla, sattumoisin.) Nämä naiset ovat uskomattomia...mitään keinoja ei jätetä käyttämättä. Toivon kaikkea hyvää sinulle. Ja jos sillä on merkitystä, olen itse nainen.

    • lastenvalvojaan

      ja kerro hänelle huolesi ja että olet miettinyt, miten tilanne vaikuttaa lapsiinne yhtä asialliseen sävyyn kuin kirjoitit asiasta tälle palstalle. Mahdollisia tulevia ongelmia varten on hyvä, että joku näkee jo nyt, että olet asiasta huolissasi ja että sinä olet täyspäinen ihminen. Narsistihan on maailmanmestari manipuloinnissa ja saa helposti ihmiset uskomaan muista vaikka mitä poskettomia juttuja. Todennäköisesti asialle ei voi tehdä mitään, ellei exäsi harkintakyky petä niin, että hän alkaa häiriköidä, rikkoo huolto- ja tapaamissopimusta tai tekee jotain rikollista (esim. kotirauhan rikkominen, herjaus tms.). Sinun sijassasi yrittäisin niin kuin varmaan olet yrittänyt ollakin eli mahdollisimman neutraali, asiallinen, suora, mutta kuitenkin pitänyt puolesi. Toivotaan, että hän löytää uuden miesystävän pian ja että sitä kautta lakkaisit olemasta kiinnostava hänen silmissään. Ja sellaisille, jotka miettivät, miten pääsisivät eroon narsistista, voin neuvoa että yrittäkää käyttäytyä niin, että lopulta narsisti itse haluaa ottaa eron. Jos esim. olette piian asemassa parisuhteessa, lakatkaa pikkuhiljaa asia kertanaan passaamasta. Jos narsisti tulee eteenne nyyhkimään yrittäen herätellä sääliä, näyttäkää rauhallisesti, että viis veisaatte hänen koettelemuksistaan jne. Tiedän, että se ei ole helppoa ja vaikeissa tapauksissa on tarkkaan tunnettava rajat ja tiedettävä, miten pitkälle voi mennä ettei syntyisi ruumiita. Keino kuitenkin toimii ja siten pääsee vaarattomasti narsistista eroon. Nimim. kokemusta löytyy.

      • alkuperäinen mies

        Näin on varmasti järkevintä tehdä. Eksälläni on muuten uusi mies ja hänelle on onnistunut syöttämään tarinan, jossa olen täysin lapsistani piittaamaton ja hänelle kiusaa tekevä hirviö. Eli ei se uusi mieskään pulmia ratkaissut. Ehkä se vain on niin kova pala, kun en enää mielistelekkään häntä. Jälkeenpäin olen huomannut omat virheeni, joita avioliitossa olessamme tein. Myötäilin häntä välttääkseni riitoja ja näin annoin valtaa hänelle. Nyt kun en enää myötäile missään asioissa se on varmaan liian kova pala purtavaksi.


      • samoin kävi
        alkuperäinen mies kirjoitti:

        Näin on varmasti järkevintä tehdä. Eksälläni on muuten uusi mies ja hänelle on onnistunut syöttämään tarinan, jossa olen täysin lapsistani piittaamaton ja hänelle kiusaa tekevä hirviö. Eli ei se uusi mieskään pulmia ratkaissut. Ehkä se vain on niin kova pala, kun en enää mielistelekkään häntä. Jälkeenpäin olen huomannut omat virheeni, joita avioliitossa olessamme tein. Myötäilin häntä välttääkseni riitoja ja näin annoin valtaa hänelle. Nyt kun en enää myötäile missään asioissa se on varmaan liian kova pala purtavaksi.

        Ihan kuin olisin itse kirjoittanut! Meille kävi niin, että vaimo halusi eron. Minä en olisi halunnut. Syitä oli monia, ei hänellä kuitenkaan mitään vakavampaa suhdetta menossa ollut. Olin, ja olen yhä, hyvin kiltti mies. Siihen hän kyllästyi. Eron jälkeen hän mm. yritti sanella, että minä en saa tavata naisia, jotka tuntevat hänet ja hän vaati, että lapseni eivät saa nähdä tyttöystävääni. Minä luonnollisesti viittasin näille vaatimuksille sinänsä täyin isolla kinttaalla, mutta tietenkin suojelin lapsiani hämmenyksellä, minkä uusi tyttöystävä voisi aiheuttaa. Lopetin vastailemasta exän oikutteluihin. Vetosin aina laadittuihin sopimuksiin. Jos asia ei koskenut sopimusta tai lasten etua, en vastannut lainkaan. Koskaan en itse ottanut häneen päin yhteyttä. Tämä sai hänet jotenkin suunniltaan. se, että hänen entinen palvelijansa ja käsinukkensa ei häntä enään totellutkaan, oli hänelle aivan kestämätön paikka.


      • veeda-veeda

        Se että alkaisi käyttäytyä niin, että narsisti itse ottaisi eron, on tuhoon tuomittu keino. Ensinnäkin narsisti on persoonana vahva, hän ei säilö mitään sisälleen, mitään mikä oikeasti stressaisi häntä. Narsisti ei kieriskele syyllisyyden ja häpeän tunteissa, vaan pyöräyttää ne kätevästi kumppanin kärsittäväksi. Mikäli aikoo käyttää painostuskeinoja, että narsisti peräytyisi ja jättäisi uhrinsa, niin kyllä siinä "keinottelija" sotkeutuu entistä pahemmin. KOvan luokan narsisti käyttää kaiken omaksi hyväkseen ja suorastaan rakastaa konflikteja. Mikä pahinta, uhri saattaa löytää itsensä oikeudesta, koska narsistiin eivät pienet painostukset tehoa. Olen itse sitä mieltä, että narsistiin tehoaa vain äärimmäinen asiallisuu ja äärimmäinen järjen käyttö uhrin puolelta. Narsistille ei saa näyttää omia tunnekuohujaan eikä heikkouksiaan. Tunnepuolen sanasto unohdettava kokonaan. Ja asiatapauksissa puhuttava konkreettisella tasolla. Kaikki abstraktit käsitteet, joissa olisi tulkinnanvaraa, on syytä julistaa käyttökelvottomaksi materiaaliksi narsistin kanssa toimiessa. Narsisti pyrkii siihen, että hänelle jäisi tulkinnanvaraa, josta saisi hyökkäysmateriaalia. Kaikki sopimukset on hoidettava aurinkoakin tarkemmin, porsaanreikiä ei saa jättää. Paras keino omaa rauhaa ajatellen on pysyä narsistin kanssa etäisissä väleissä ja mahdollisimman kaukana. Mitä vähemmän narsisti tietää uhrinsa elämänpiiristä ja ystävistä, sen paremmin pystyy suojautumaan. Koettu on.


      • oikeassa olet
        veeda-veeda kirjoitti:

        Se että alkaisi käyttäytyä niin, että narsisti itse ottaisi eron, on tuhoon tuomittu keino. Ensinnäkin narsisti on persoonana vahva, hän ei säilö mitään sisälleen, mitään mikä oikeasti stressaisi häntä. Narsisti ei kieriskele syyllisyyden ja häpeän tunteissa, vaan pyöräyttää ne kätevästi kumppanin kärsittäväksi. Mikäli aikoo käyttää painostuskeinoja, että narsisti peräytyisi ja jättäisi uhrinsa, niin kyllä siinä "keinottelija" sotkeutuu entistä pahemmin. KOvan luokan narsisti käyttää kaiken omaksi hyväkseen ja suorastaan rakastaa konflikteja. Mikä pahinta, uhri saattaa löytää itsensä oikeudesta, koska narsistiin eivät pienet painostukset tehoa. Olen itse sitä mieltä, että narsistiin tehoaa vain äärimmäinen asiallisuu ja äärimmäinen järjen käyttö uhrin puolelta. Narsistille ei saa näyttää omia tunnekuohujaan eikä heikkouksiaan. Tunnepuolen sanasto unohdettava kokonaan. Ja asiatapauksissa puhuttava konkreettisella tasolla. Kaikki abstraktit käsitteet, joissa olisi tulkinnanvaraa, on syytä julistaa käyttökelvottomaksi materiaaliksi narsistin kanssa toimiessa. Narsisti pyrkii siihen, että hänelle jäisi tulkinnanvaraa, josta saisi hyökkäysmateriaalia. Kaikki sopimukset on hoidettava aurinkoakin tarkemmin, porsaanreikiä ei saa jättää. Paras keino omaa rauhaa ajatellen on pysyä narsistin kanssa etäisissä väleissä ja mahdollisimman kaukana. Mitä vähemmän narsisti tietää uhrinsa elämänpiiristä ja ystävistä, sen paremmin pystyy suojautumaan. Koettu on.

        Erinomainen neuvo. Jos ole oiekan narsistin kanssa tekemisissä, ei narsistin kääntäminen itseäsi vastaan auta mitään. Ainoa keino on häipyä, hankkia hyvä juristi, ja kommunikoida vain juristin välityksellä. Silloinkin vain asiallisesti narsistin hyökkäykset ja uhkaukset torjuen. Narsisimilla on varmastikin useita asteita. Ilmeisesti jokaisessa meissä asuu pieni narsisti. Ilmeisesti se tila pahenee sitä mukaa, kun tahu omasta vastuusta koko perheen asioiden hoitamiseen heikkenee. Samalla hyväksikäytön määrä kasvaa. Asteita on monia. Lievempiinkin, väärän arvomaailman ja vääristyneen minäkuvan omaaviin "pikkunarsisteihin" pätee sama neuvo: Älä pidä yhteyttä. - Älä kerro omasta tilanteestasi (se tulee vääristelyna vastaasi tuttavienn kautta). - Älä kerro missään nimessä mitään lahimmäisistäsi. - Älä anna periksi äläkä myötäile. - Kommunikoi vain juristin välityksellä. silloinkin vastaa vain asia kysymyksiin. Muista, että narsisti löytää narsistijuristin, joka paitsi nauttii siitä, että hänen asiakkaansa käyttää hyväkseen sinua, samalla käyttää hyväkseen omaa asiakastaan. Narsistijuristin neuvo on riidellä kaikesta ja uhkailla. Sovustahan hän ei tienaa mitään. Riiita tuo rahaa.


    • rasittavaa...

      Kokemukseni ovat hyvin samanlaiset. en silti tiedä, onko kyse narsismista. Minusta tuollainen käytös on hyvin tavanomaista suomalaisen kasvatuksen saaneelle 50- ja 0-luvulla syntyneelle naiselle. Kun ei muutakaan järkevää tekemistä ole, keskitytään ex-miehen kiusaamiseen. Oma exäni allekirjoitti ensin kaikkis tapaamiseen ja ositukseen liittyvät paperit. Parin viikon päästä eukko oli vaatimassa itselleen joulukoristeita mökiltä, joka jäi minulle. Joulukoristeet, kuulemma kuuluivat automaattisesti hänelle. En tiedä miksi. Lasten tilit ex-tyhjensi omalle tililleen. Minä oli tarkoittanut rahat lapsilleni. Ex oli sitä mieltä, että lapset olivat rahat hänelle velkaa. En oikein ymmärrä, miten rahaton ihminen olisi voinut kenellekään lainaa antamaan. Irtaimiston jakamisesta sovittiin, että muistoesineet ja valokuvat jaetaan puoliksi. Edes yhtäainutta lasten valokuvaa en saanut. Hyvin pian alkoi kiusaaminen lasten tapaamisilla. Lapsia tuotiin säännöllisesti myöhässä. Sovitut lomien jaot eivät sopineetkaan. Kun oli kysymys lasten lentomatkoista lomilla, lentopäivää ja aikaa muutettiin jatkuvasti, jotta lippujen varaaminen ei olisi onnistunut. Kyllähän tuossa tietenkin on kyse jonkinasteisesta luonneviasta. Vika on sitten väärällä kasvatuksella pahentunut. Monesti tällaiset ihmiset ovat hieman lapsen asteelle jääneitä. He eivät kestä sitä, että eivät saa omaan tahtoaan läpi joka asiassa. Aika tyypillistä teini-ikäisille tytöille. Joitakin eron ottaneita naisia näyttää hirvittävästi vaivaavan se. että heidän valtansa ei enään ylläkään ex-mieheen. Ehkä he kuvittelivat eroa ottaessaan, että mies jotenkin sortuu, eikä pärjää yksin. Kun mies sitten alkaakin elää omaa elämäänsä exältä neuvoja kysymyttä, se harmittaa naista niin vietävästi. Tällainen väärä käsitys omasta korvaamattomuudesta on aika tyypillistä vanhemmille 50- ja 60 luvun vaihteessa syntyneille naisille. Ehkä aika oli silloin se, että naisen kykyjä ja äitiyden erinomaisuutta korostettiin. Kun näitä tyttöjä kannustettiin ja kehuttiin, he ihan oikeasti uskivat, että maailma pyörii a) naisten varassa yleensä, b) heidän ympärillään erityisesti. Aika harvoin mikään pyörii yhden ihmisen navan ympärillä.

      • aika yleistä

        En mä tiedä onko toi sun kokemuksesi mitenkään erikoislaatuinen ja liittyykö se juuri tuon ikäisiin naisiin. Ennemminkin se kertoo siitä, että sun vaimosi ei ole päässyt erostanne yli. Hän on juuttunut omassa elämässään vaiheeseen, jossa vihan tunteet ovat jääneet päälle ja ne ilmaistaan kaikella tavalla exälle. Ex vaimosi ei ole osannut viedä omaa elämäänsä eteenpäin, vaan roikkuu kiinni vanhassa ja tällä ikävällä tavalla sinussakin. Mikä muuten oli eronne lopullinen syy ja kumpi teki aloitteen? Kävittekö mitään keskustelua keskenänne. Kun mä ajattelen itseäni, joka olen juuri mainitsemaasi ikäluokkaa, en ole minkäänlaista kiusaa exälleni tehnyt tänä kolmena vuotena joka erostamme on. En kanna hänelle kaunaa ja olen hyväksynyt ja ymmärtänyt eroomme johtaneet syyt. Minulla on ollut jo pitkään uusi elämäni, jossa viihdyn erinomaisesti. Pystyn katselemaan pitkää avioliittoamme ilman kaunaa ja muistellen niitä hyviä aikoja, joita niitäkin oli ihan kiitettävästi.


      • vissiin sitten
        aika yleistä kirjoitti:

        En mä tiedä onko toi sun kokemuksesi mitenkään erikoislaatuinen ja liittyykö se juuri tuon ikäisiin naisiin. Ennemminkin se kertoo siitä, että sun vaimosi ei ole päässyt erostanne yli. Hän on juuttunut omassa elämässään vaiheeseen, jossa vihan tunteet ovat jääneet päälle ja ne ilmaistaan kaikella tavalla exälle. Ex vaimosi ei ole osannut viedä omaa elämäänsä eteenpäin, vaan roikkuu kiinni vanhassa ja tällä ikävällä tavalla sinussakin. Mikä muuten oli eronne lopullinen syy ja kumpi teki aloitteen? Kävittekö mitään keskustelua keskenänne. Kun mä ajattelen itseäni, joka olen juuri mainitsemaasi ikäluokkaa, en ole minkäänlaista kiusaa exälleni tehnyt tänä kolmena vuotena joka erostamme on. En kanna hänelle kaunaa ja olen hyväksynyt ja ymmärtänyt eroomme johtaneet syyt. Minulla on ollut jo pitkään uusi elämäni, jossa viihdyn erinomaisesti. Pystyn katselemaan pitkää avioliittoamme ilman kaunaa ja muistellen niitä hyviä aikoja, joita niitäkin oli ihan kiitettävästi.

        Vastauksena kysymykseesi, meillä ex-vaimo oli se, joka halusi eron. En usko, että hänen käyttöksensä sinänsä johtuisi siitä, että hän ei olisi päässyt erosta yli. Ero tehtiin niin selväksi kuin mahdollista ja hänellä oli oikein monta tilaisuutta purkaa vuosien varrella kertynyttä eämäntuskaa. Luulen, että aika moni nainen on vain luonteeltaan sellainen, että heillä täytyy olla joku jota voi koko ajan nokkia. Nokittava voi olla työkaverit tai vaikkapa oma sisko. Toisille naisille se nokittava on oma mies. Eron jälkeen nainen tietenkin yrittää löytää pahanmielen oksennukselleen uuden astian. Jos kukaan työpaikalla ei suostu oksennuspussina olemaan (tai työpaikkaa ei ole), eikä kotona ole enään miestä, niin mihin nainen kiukkunsa purkaisi? Helppo kohde on exmies. Vastuunkannossa lapsen asteelle jäänyt nainen ei pysty ajattelemaan, että paha mieli mitenkään johtuisi hänestä itsestään. Parantaaksen oloaan hän yrittää kyykyttää exäänsä. Jos hän ei siinä onnistu, paha mieli moninkertaistuu.


      • uhreja
        vissiin sitten kirjoitti:

        Vastauksena kysymykseesi, meillä ex-vaimo oli se, joka halusi eron. En usko, että hänen käyttöksensä sinänsä johtuisi siitä, että hän ei olisi päässyt erosta yli. Ero tehtiin niin selväksi kuin mahdollista ja hänellä oli oikein monta tilaisuutta purkaa vuosien varrella kertynyttä eämäntuskaa. Luulen, että aika moni nainen on vain luonteeltaan sellainen, että heillä täytyy olla joku jota voi koko ajan nokkia. Nokittava voi olla työkaverit tai vaikkapa oma sisko. Toisille naisille se nokittava on oma mies. Eron jälkeen nainen tietenkin yrittää löytää pahanmielen oksennukselleen uuden astian. Jos kukaan työpaikalla ei suostu oksennuspussina olemaan (tai työpaikkaa ei ole), eikä kotona ole enään miestä, niin mihin nainen kiukkunsa purkaisi? Helppo kohde on exmies. Vastuunkannossa lapsen asteelle jäänyt nainen ei pysty ajattelemaan, että paha mieli mitenkään johtuisi hänestä itsestään. Parantaaksen oloaan hän yrittää kyykyttää exäänsä. Jos hän ei siinä onnistu, paha mieli moninkertaistuu.

        Narsisti on erittäin hyvä näyttelijä suorastaan hovinarri joka hyppii sinne mistä eniten huomiota saa. Minua/meitä yritti keihästää pitkään tämä meidän elmässä roikkunut narsisti (nainen) on juuri narsismin perikuva, väittää itse olevansa uhri ja naruttaa kaikkia joita vielä voi...Toivottavasti saat pidettyä lapsesi erossa tämän naisen vaikutuspiiristä ja olemalla rehellinen vaikka se tuntuu joskus pahaltakin on lapsille aina paras ratkaisu. Narsisti on häpeilemätön ja syyttää uhriaan omista tekemisistään tai sitten ehkä valehtelee jopa itselleen koska ei voi itseään vihata koska hän on maailman napa. Huijaaaa kun tuli paatoksella :)


      • ja uuteen alkuun
        vissiin sitten kirjoitti:

        Vastauksena kysymykseesi, meillä ex-vaimo oli se, joka halusi eron. En usko, että hänen käyttöksensä sinänsä johtuisi siitä, että hän ei olisi päässyt erosta yli. Ero tehtiin niin selväksi kuin mahdollista ja hänellä oli oikein monta tilaisuutta purkaa vuosien varrella kertynyttä eämäntuskaa. Luulen, että aika moni nainen on vain luonteeltaan sellainen, että heillä täytyy olla joku jota voi koko ajan nokkia. Nokittava voi olla työkaverit tai vaikkapa oma sisko. Toisille naisille se nokittava on oma mies. Eron jälkeen nainen tietenkin yrittää löytää pahanmielen oksennukselleen uuden astian. Jos kukaan työpaikalla ei suostu oksennuspussina olemaan (tai työpaikkaa ei ole), eikä kotona ole enään miestä, niin mihin nainen kiukkunsa purkaisi? Helppo kohde on exmies. Vastuunkannossa lapsen asteelle jäänyt nainen ei pysty ajattelemaan, että paha mieli mitenkään johtuisi hänestä itsestään. Parantaaksen oloaan hän yrittää kyykyttää exäänsä. Jos hän ei siinä onnistu, paha mieli moninkertaistuu.

        Juuri tuo kaunaisuus ex-puolisoa kohtaan ja tällä tavalla vanhassa kiinni roikkuminen on merkki paikoilleen juuttumisesta elämässään. Vielä, kun hän oli itse aloitteen tekijä, kuvaa hyvin tilannetta. Näin toimii ihminen, joka ei ole ottanut vastuuta itsestään, elämästään ja tunteistaan, vaan siirtää ne toisiin ihmisiin. Kaiken järjen mukaan sen, joka eroa itse haluaa, pitäisi olla ikionnellinen päästessään vanhasta eroon. Eroa haluavahan kokee suhteen niin ahdistavaksi, että siitä pitää päästä eroon. Ehkäpä exäsi ongelmat eivät todellakaan olleet suhteessa eikä toisissa ihmisissä, vaan hänessä itsessään. Onko sinun mahdollista katkaista suhteesi kokonaan tähän exään? Olla vastaamatta hänelle ja kommentoimatta millään tavalla. Te olette kumminkin eronneet, ettekä näin enää missään velvollisuudessa toisianne kohtaan - ette edes sukulaisia.


      • vain pakosta
        ja uuteen alkuun kirjoitti:

        Juuri tuo kaunaisuus ex-puolisoa kohtaan ja tällä tavalla vanhassa kiinni roikkuminen on merkki paikoilleen juuttumisesta elämässään. Vielä, kun hän oli itse aloitteen tekijä, kuvaa hyvin tilannetta. Näin toimii ihminen, joka ei ole ottanut vastuuta itsestään, elämästään ja tunteistaan, vaan siirtää ne toisiin ihmisiin. Kaiken järjen mukaan sen, joka eroa itse haluaa, pitäisi olla ikionnellinen päästessään vanhasta eroon. Eroa haluavahan kokee suhteen niin ahdistavaksi, että siitä pitää päästä eroon. Ehkäpä exäsi ongelmat eivät todellakaan olleet suhteessa eikä toisissa ihmisissä, vaan hänessä itsessään. Onko sinun mahdollista katkaista suhteesi kokonaan tähän exään? Olla vastaamatta hänelle ja kommentoimatta millään tavalla. Te olette kumminkin eronneet, ettekä näin enää missään velvollisuudessa toisianne kohtaan - ette edes sukulaisia.

        Toiset ihmiset eivät kasva kaikilta osin aikuisiksi koskaan. He eivät, juuri kuten sanoit, pysty ottamaan vastuuta itsestään. Kaikki, mikä on vastenmielistä, on aina jonkun muun syytä. En silti sanoisi, että kaikki tällaiset ihmiset kärsivät vakavasta persoonallisuushäiriöstä. Voi olla niinkin, että kukaan ei vaan ole näille ihmisille kertonut, että on asioita, jotka aikuinen kärsii itse. Syyttämättä tuskastaan ketään muuta. Itse lopetin kaiken yhteydenpidon exääni. Saan toisinaan häneltä juristin kautta uhkaavia kirjeitä. Milloin hän viittaa olevansa yhteydessä viranomaisiin, milloin uhkaa suoraan oikeudella. Vastaan näihin höpinöihin hyvin lyhytsanaisesti. Välillä viesteistä paistaa, että niiden kirjoittaja on pahasti poissa tolaltaan. Sanoisinpa jopa sekaisin.


      • Huoltajuusriidat.
        uhreja kirjoitti:

        Narsisti on erittäin hyvä näyttelijä suorastaan hovinarri joka hyppii sinne mistä eniten huomiota saa. Minua/meitä yritti keihästää pitkään tämä meidän elmässä roikkunut narsisti (nainen) on juuri narsismin perikuva, väittää itse olevansa uhri ja naruttaa kaikkia joita vielä voi...Toivottavasti saat pidettyä lapsesi erossa tämän naisen vaikutuspiiristä ja olemalla rehellinen vaikka se tuntuu joskus pahaltakin on lapsille aina paras ratkaisu. Narsisti on häpeilemätön ja syyttää uhriaan omista tekemisistään tai sitten ehkä valehtelee jopa itselleen koska ei voi itseään vihata koska hän on maailman napa. Huijaaaa kun tuli paatoksella :)

        Lapsen vieraannuttaminen toisesta vanhemmasta liittyy usin huoltajuusriitoihin. Aiheesta löytyy runsaasti näkemyksiä allaolevassa linkissä, kuten myös sanoilla, jotka ovat >merkkien sisälläAnja Hannununiemi< on tutkinut ja kirjoittanut aiheesta, kuten myös >Pesue ry Anu SuomelaJ.P.Roospa syndrooma< on hyväksytty eri puolilla maailmaa, mutta jostain syystä ei vielä Suomessa. Taustalla sattaa olla voimakas feministiliike, joka näkee vian aina miehessä/ isässä, mutta ei koskaan äidissä. Pa syndrooman jotkut ovat luokitelleet kategoriaan "mielenterveyshäiriö". Mikäli allaoleva linkki ei aukea Googlaa >lapsen vieraannuttaminen pas mot epäilys ja rangaistus< > mot sinun lapsesi eivät ole sinun< > mot ei valitusoikeutta< > mot lääkärit tuomareina< > mot turvakodit tuomareina< City lehdessä oli artikkeli eräästä tapauksesta, johonka liittyi jatkokeskustelu jossa oli runsaat 700 mielipidekirjoitusta artikkelin jatkeena. Erinomainen tietopaketti, jossa "lastensuojelu" antaa oivallisen kuvan yleistilanteesta. Erään tuttavani vaimo "sekoili ja sikoili".- Mies otti eron. -Vaimo uhkasi syyttää miestään "tyttärensä seksuaalisesta hyväksikäytöstä". väkivaltaisuudesta, oman tyttönsä seksuaalisesta hyväksikäytöstä. -Ei mennyt läpi, joten äiti pakkasi tavaransa jä lähti "salaraakkansa" kanssa viettämään "onnellista elämää", kylläkin hieman katkeroituneena. Isä jäi jatkamaan "tylsää perhe-elämää kolmen lapsensa kanssa. Myös tämä "seksuaalisesti hyväksikäytetty tytär" ei halunnut lähteä äitinsä ja hänen "uuden ihanan salarakkaansa kanssa". Olettaisin, että usein taustalla on "äidin ihastuminen".- Hyvä keino on >insestivalttikortti kunnes toisin todistetaan city < http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kunnes toisin todistetaan city&meta=&aq=1&oq=kunnes toisin Toivottavasti linkit aukeavat. Hyviä ja valaisevia lukuhetkiä " lasten oikeuksista, lastensuojelun ja oikeuslaitoksen tasapuolisuudesta. Toivottavasti linkeistä on apua.


      • asiallista
        Huoltajuusriidat. kirjoitti:

        Lapsen vieraannuttaminen toisesta vanhemmasta liittyy usin huoltajuusriitoihin. Aiheesta löytyy runsaasti näkemyksiä allaolevassa linkissä, kuten myös sanoilla, jotka ovat >merkkien sisälläAnja Hannununiemi< on tutkinut ja kirjoittanut aiheesta, kuten myös >Pesue ry Anu SuomelaJ.P.Roospa syndrooma< on hyväksytty eri puolilla maailmaa, mutta jostain syystä ei vielä Suomessa. Taustalla sattaa olla voimakas feministiliike, joka näkee vian aina miehessä/ isässä, mutta ei koskaan äidissä. Pa syndrooman jotkut ovat luokitelleet kategoriaan "mielenterveyshäiriö". Mikäli allaoleva linkki ei aukea Googlaa >lapsen vieraannuttaminen pas mot epäilys ja rangaistus< > mot sinun lapsesi eivät ole sinun< > mot ei valitusoikeutta< > mot lääkärit tuomareina< > mot turvakodit tuomareina< City lehdessä oli artikkeli eräästä tapauksesta, johonka liittyi jatkokeskustelu jossa oli runsaat 700 mielipidekirjoitusta artikkelin jatkeena. Erinomainen tietopaketti, jossa "lastensuojelu" antaa oivallisen kuvan yleistilanteesta. Erään tuttavani vaimo "sekoili ja sikoili".- Mies otti eron. -Vaimo uhkasi syyttää miestään "tyttärensä seksuaalisesta hyväksikäytöstä". väkivaltaisuudesta, oman tyttönsä seksuaalisesta hyväksikäytöstä. -Ei mennyt läpi, joten äiti pakkasi tavaransa jä lähti "salaraakkansa" kanssa viettämään "onnellista elämää", kylläkin hieman katkeroituneena. Isä jäi jatkamaan "tylsää perhe-elämää kolmen lapsensa kanssa. Myös tämä "seksuaalisesti hyväksikäytetty tytär" ei halunnut lähteä äitinsä ja hänen "uuden ihanan salarakkaansa kanssa". Olettaisin, että usein taustalla on "äidin ihastuminen".- Hyvä keino on >insestivalttikortti kunnes toisin todistetaan city < http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kunnes toisin todistetaan city&meta=&aq=1&oq=kunnes toisin Toivottavasti linkit aukeavat. Hyviä ja valaisevia lukuhetkiä " lasten oikeuksista, lastensuojelun ja oikeuslaitoksen tasapuolisuudesta. Toivottavasti linkeistä on apua.

        Kitokset sinulle oikein paljon näistä tiedoista ja hyvistä linkeistä! Lapsistani oikeuksistani taistelleena tiedän minkälaisen Kafkamaisen näytelmän osaksi mies joutuu kysellessän laillisten oikeuksiensa perään. "Lastensuojelu" on keski-ikäisten eronneiden feministien haltuunottama organisaatio jokaisessa kunnassa. "Lapsen etu" on jotain, mitä tulkitsee kirjavien opistotason koulutuksen saaneiden katkerien naisten joukko. Mukana joukkueessa on pari mukaan ympäripuhuttua lapsuuden bestistä, jotka ovat sattumeet lukemaan itsensä psykiatreiksi. Avustajina on katkeroituneita keski-ikäisiä naisjuristeja, joista osa jopa tuomareina. Nämä asennevammaiset vanhenevat naiset ovat kaivaneet itsensä syvälle taisteluhautoihin, joista käsin käyvät sotaansa miessikoja vastaan. Aseena ovat avuttomat lapset.


      • meidän narsisti
        vain pakosta kirjoitti:

        Toiset ihmiset eivät kasva kaikilta osin aikuisiksi koskaan. He eivät, juuri kuten sanoit, pysty ottamaan vastuuta itsestään. Kaikki, mikä on vastenmielistä, on aina jonkun muun syytä. En silti sanoisi, että kaikki tällaiset ihmiset kärsivät vakavasta persoonallisuushäiriöstä. Voi olla niinkin, että kukaan ei vaan ole näille ihmisille kertonut, että on asioita, jotka aikuinen kärsii itse. Syyttämättä tuskastaan ketään muuta. Itse lopetin kaiken yhteydenpidon exääni. Saan toisinaan häneltä juristin kautta uhkaavia kirjeitä. Milloin hän viittaa olevansa yhteydessä viranomaisiin, milloin uhkaa suoraan oikeudella. Vastaan näihin höpinöihin hyvin lyhytsanaisesti. Välillä viesteistä paistaa, että niiden kirjoittaja on pahasti poissa tolaltaan. Sanoisinpa jopa sekaisin.

        eli uhkailee kaikilla tavoilla ja yrittää ärsyttää meitä että saisi meidät ottamaan häneen yhteyttä mutta me emme ota yhteyttä koska tiedämme hänen sairauden ja että hän on sen lisäksi vielä ns paha ihminen teeskentelee äiti teresaa mutta sisältä itse lucifer


      • puheenvuorosi epäasiallinen
        asiallista kirjoitti:

        Kitokset sinulle oikein paljon näistä tiedoista ja hyvistä linkeistä! Lapsistani oikeuksistani taistelleena tiedän minkälaisen Kafkamaisen näytelmän osaksi mies joutuu kysellessän laillisten oikeuksiensa perään. "Lastensuojelu" on keski-ikäisten eronneiden feministien haltuunottama organisaatio jokaisessa kunnassa. "Lapsen etu" on jotain, mitä tulkitsee kirjavien opistotason koulutuksen saaneiden katkerien naisten joukko. Mukana joukkueessa on pari mukaan ympäripuhuttua lapsuuden bestistä, jotka ovat sattumeet lukemaan itsensä psykiatreiksi. Avustajina on katkeroituneita keski-ikäisiä naisjuristeja, joista osa jopa tuomareina. Nämä asennevammaiset vanhenevat naiset ovat kaivaneet itsensä syvälle taisteluhautoihin, joista käsin käyvät sotaansa miessikoja vastaan. Aseena ovat avuttomat lapset.

        Monet parhaista ero- ja lastenhuoltajuusjuristeista miehen kannalta ovat juuri keski-ikäisiä kokeneita ja ammattitaitoisia naisia. Miesjuristeja ei tähän alueeseen erikoistuminen ole paljon houkutellut, vaan he toimivat mielummin muilla oikeuden aloilla. Asianajaja lähtökohtaisesti lähtee aina asiakkaansa edusta oli asiakas sitten mies taikka nainen. Eli vuodatukseesi voin vain sanoa, että olisko sulle käynyt niin, että sä heijastelet vaimosi taholta kokemaasi vääryyttä ja katkeruuttasi kaikkiin naisiin ja tässä erityisesti juristeihin ja sosiaalipuolen ihmisiin. Ettet vain itse kaivelisi omaa taisteluhautaasi koko luomakunnan naisia vastaan.


      • kiinni jääneet
        puheenvuorosi epäasiallinen kirjoitti:

        Monet parhaista ero- ja lastenhuoltajuusjuristeista miehen kannalta ovat juuri keski-ikäisiä kokeneita ja ammattitaitoisia naisia. Miesjuristeja ei tähän alueeseen erikoistuminen ole paljon houkutellut, vaan he toimivat mielummin muilla oikeuden aloilla. Asianajaja lähtökohtaisesti lähtee aina asiakkaansa edusta oli asiakas sitten mies taikka nainen. Eli vuodatukseesi voin vain sanoa, että olisko sulle käynyt niin, että sä heijastelet vaimosi taholta kokemaasi vääryyttä ja katkeruuttasi kaikkiin naisiin ja tässä erityisesti juristeihin ja sosiaalipuolen ihmisiin. Ettet vain itse kaivelisi omaa taisteluhautaasi koko luomakunnan naisia vastaan.

        En tiedä yhtään tapausta, jossa miespuolista sosiaalityöntekijää olisi syytetty lapsenhuoltajuusasioissa puoluellisuudessa. Tapauksia, joissa naispuolinen sosiaalituöntekijä on asettunut puolueellisesti äidin puolelle on oikeuskäytännössä useita. Kuuluisin lienee tapaus, jossa Espoossa kaksi sosiaalityöntekijää estivät poikeien isää tapaamasta lapsiaan, vaikka asiasta oli oikeuden päätös. Asiaan puuttui mm. kansanedustaja Richardson. Helsingissä mies sai nauhoitettua ex-vaimonsa ja käräjäoikeuden naistuomarin keskustelun. Keskustelussa naistuomari hakkui miesta mm. "siaksi". Tuomari vaihdettiin. En tiedä tapauksia, joissa miestuomari olisi tehnyt saman. Avioero on naisille miestenvastainen ristiretki. Tytöt auttavat tyttöjä laeista tai oikeudentajusta välittämättä. Osittain tähän vaikuttaa kasvatus. Naisen päähän on lujaa istuttettu se näkemys, että mies on paha, nainen on hyvä. Mies pitää saada nalkkiin sanoivat tosiasiat tästä tapauksessa mitä tahansa. Onhan hän joka tapauksessa perustaltaan paha ja ansaitsee rangaistuksen.


      • varmasti on
        kiinni jääneet kirjoitti:

        En tiedä yhtään tapausta, jossa miespuolista sosiaalityöntekijää olisi syytetty lapsenhuoltajuusasioissa puoluellisuudessa. Tapauksia, joissa naispuolinen sosiaalituöntekijä on asettunut puolueellisesti äidin puolelle on oikeuskäytännössä useita. Kuuluisin lienee tapaus, jossa Espoossa kaksi sosiaalityöntekijää estivät poikeien isää tapaamasta lapsiaan, vaikka asiasta oli oikeuden päätös. Asiaan puuttui mm. kansanedustaja Richardson. Helsingissä mies sai nauhoitettua ex-vaimonsa ja käräjäoikeuden naistuomarin keskustelun. Keskustelussa naistuomari hakkui miesta mm. "siaksi". Tuomari vaihdettiin. En tiedä tapauksia, joissa miestuomari olisi tehnyt saman. Avioero on naisille miestenvastainen ristiretki. Tytöt auttavat tyttöjä laeista tai oikeudentajusta välittämättä. Osittain tähän vaikuttaa kasvatus. Naisen päähän on lujaa istuttettu se näkemys, että mies on paha, nainen on hyvä. Mies pitää saada nalkkiin sanoivat tosiasiat tästä tapauksessa mitä tahansa. Onhan hän joka tapauksessa perustaltaan paha ja ansaitsee rangaistuksen.

        Yksittäistapauksia varmasti on suuntaan ja toiseen, sekä ilmi tulleita että -tulemattomia. Mitä sitten voidaan sanoa siihen väitteeseesi, että naisten päihin olisi lujaa istutettu näkemys, että mies on paha ja nainen hyvä. Kuka tämän ajatuksen naisten päähän on iskostanut? Tyhjästäkö nämä aatokset syntyvät. Eikö miehillä itsellään ole mitään osuutta tällaisen mielikuvan syntyyn, jos sellaista nyt yleisesti on olemassa?


      • kysymyksesi outo
        varmasti on kirjoitti:

        Yksittäistapauksia varmasti on suuntaan ja toiseen, sekä ilmi tulleita että -tulemattomia. Mitä sitten voidaan sanoa siihen väitteeseesi, että naisten päihin olisi lujaa istutettu näkemys, että mies on paha ja nainen hyvä. Kuka tämän ajatuksen naisten päähän on iskostanut? Tyhjästäkö nämä aatokset syntyvät. Eikö miehillä itsellään ole mitään osuutta tällaisen mielikuvan syntyyn, jos sellaista nyt yleisesti on olemassa?

        Sinulla on siis sellainen mielikuva, että nainen on hyvä ja mies on paha? Oletko sitä mieltä, että miehet ovat antaneet aihetta mielikuvan syntyyn? Esimerkiksi naistutkimus on vaikuttaut tällaisen mielikuvan syntyyn. Maailmassa on paljon kvasitiedettä, jossa mielikuvilla leimataan isojakin kansanryhmiä.


      • yksittäistapauksen
        varmasti on kirjoitti:

        Yksittäistapauksia varmasti on suuntaan ja toiseen, sekä ilmi tulleita että -tulemattomia. Mitä sitten voidaan sanoa siihen väitteeseesi, että naisten päihin olisi lujaa istutettu näkemys, että mies on paha ja nainen hyvä. Kuka tämän ajatuksen naisten päähän on iskostanut? Tyhjästäkö nämä aatokset syntyvät. Eikö miehillä itsellään ole mitään osuutta tällaisen mielikuvan syntyyn, jos sellaista nyt yleisesti on olemassa?

        Voisitko mainita yhden yksittäistapauksen, josssa sosiaalityöntekijä olisi saanut huomautuksen siitä, että hän on puolueellisesti auttanut isää? Voisitko mainita yhden yksittäisapauksen, jossa Suoemen oikeuslaitoksen miespuolista tuomaria olisi huomautettu siitä, että hän avioero-oikeudenkäynnissä nimittää oikeudenkäynnin osapuolista naista vaikkapa "emakoksi" miesosapuolen asianajajalle.


      • sannakaisa*

        Tuollaista pyrkimystä määräillä puolison tai exän elämää kutsutaan valtataisteluksi. Ihminen "valtataistelee", koska hän pelkää jotain tai/ja haluaa suojella sisintään. Valtataistelu pahimmillaan on ihmisen ainoa keino kokea olevansa vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Perinpohjin säälittävää. Mutta minkäs teet. Exäni arvostaa järkeä ennenmuuta. Ennen tiuskin ja kyselin "miksi taas kiusaat?" "Tuo on väärin minua kohtaan, miksi teet toistuvasti noin?" Sen sijaan että olisi vaivautunut ajattelemaan asiaa, alkoikin syyttää minua ties mistä - eli ts. provosoitui, kun yritin keskustella hänelle liian vaikeista asioista. Sitten muutin tyyliä helpommaksi. Jos hän taas kiusasi koko perhettä toimillaan, sanoin ykskantaan "tuo on epätrervettä vallankäyttöä". Näin sanoma meni jotakuinkin perille. Eli kun jokin asia mietityttää eikä jo kertalleen (tai moneen otteeseen) kokeillut keinot tepsi, täytyy keksiä jotain uutta. Kaikki kuitenkin kannattaa tehdä hellävaroen. Jos on ystävällienn exälle ja puhuu hänelle kukkaiskieltä (sellaista kun kuvittelisi hänen tarvitsevan), hän ehkä irrottaa otettaan pikkuhiljaa. Ja se mikä kannattaa eniten; tuputtaa valtataistelevalle exälle uutta suhdetta -esim. "oletko jo facebookissa/treffipalstalla"! Näin saadaan ainakin vahinko kiertämään - parhaassa tapauksessa ;).


    • Sissisiili

      Minun erostani piti tulla sivistynyt ja rauhaisa, kunnes erotuska ilmeisesti sai mieheni sairastumaan lopullisesti. Hän aloitti käsittämättömät mittasuhteet saanneen mustamaalauksen ja lopputuloksena on mapillinen lastensuojelu- ja rikosilmoituksia. Olen sitten kuitannut niitä yksitellen pois. Alussa se oli pelottavaa ja vei yöunet, mutta kaikkeen näköjään tottuu. Olen ottanut linjan, etten vastaa mihinkään mikä ei liity lapsiin. Ja heihin liittyvissä asioissakin vastaan mahdollisimman neutraalisti ja lyhyesti, vaikka kysymys olisi muotoiltu kuinka vihamieliseksi. Raskasta se on, kun välillä tekisi mieli sanoa suorat sanat, mutta toisaalta.... en voinnut häntä muuttaa avion aikana, joten tuskin se nytkään auttaisi. Mikään taho ei pysty auttamaan, ellei jotain radikaalia tapahdu. Parempi vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Lapsille kannattaa kertoa oman kantansa, sillä manipulointi onnistuu vaikka kuinka olisi hyvät suhteet lapsiinsa, jos ei itse puolustaudu heidän silmissään. Ainakin sellaiset 4-7 vuotiaat tuntuvat uskovan vaikka mitä soopaa. Mutta jos he näkevät, että pysyt järjissäsi, ja ehkä ymmärtävät jotain ex:n vihasta ja motiiveista, niin kyllä he siitä tokenevat. Pahinta olisi kuitenkin se, että heillä olisi kaksi yhtä skitsoa vanhempaa.

      • älä parjaa

        Olen eri mieltä tuosta, että lapsille kannattaa kertoa oma kantansa ja puolustautua. Kuulostaa siltä, että vanhempien pitäisi kilpailla siitä, kumpi kertoo ensiksi toisesta karmeamman tarinan. Itse olen etäisänä pidättäytynyt mitenkään moittimasta ex-vaimoani, lasteni äitiä, joka on vähintääkin luonnevikainen, jos ei jopa persoonallisuushäiriön kynnyksellä. Lapset ovat nyt aikuistuttuaan heränneet epäilemään äitinsä kertomuksia ja kyselevät joistain asioista minulta hyvinkin suorasukaisesti. Olen sanonut lapsilleni, että ihmisissä on hyviä ja huonoja puolia. Kaikki tosiasioiden vastaiset kertomukset eivät välttämättä ole osoitus siitä, että ihminen on valehtelija. Hän saattaa itse uskoa tarinoihinsa. Olen myös sanonut, nyt heidän kasvettuuaan aikuisiksi, että ero on vaikea asia, ja ihmien saattaa vaikeassa paikassa käyttäytyä oudosti. Vältän kaikin keinoin koskaan parjaamasta heidän äitiään. En ymmärrä, mitä hyötyä siitä lapsille olisi. En usko saavani lapsiltani enemmän kunnioitusta parjaamalla ex-vaimoanbi samalla tavalla, kuin hän parjaa minua. Päinvastoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe