Laitostuminen

tässä hyvä analyysi

Laitostuneen aktiivisuus vähenee Laitostuminen tarkoittaa oman aktiivisuuden vähenemistä tai loppumista. Laitostunut ihminen on tottunut siihen, että käytännön työt ja päätökset tehdään hänen puolestaan. Laitostunut mukautuu laitosrutiineihin passiivisesti. Omat resurssit jäävät käyttämättä. Henkilökohtaiset toiveet ja tarpeet eivät toteudu. Lopulta kyky halujensa tunnistamiseen ja päätösten tekemiseen katoaa. Ihmisestä tulee avuton. Lainaus: HS keskustelut

15

3713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks työtön maaseudulta

kun ei mun työhakemuksiin vastattu eikä haluttu töihin, niin lopetin hakemusten lähettelyn turhana, antaa työkkärin hoidella työelämäni ja paperiasiat, siinä mielessä täytän laitostumisen ehdot. ..toisaalta yksityiselämässä en ole laitostunut, ei viinaa, sopivasti liikuntaa, aktiivisia harrastuksia ja lukemista, seuraelämää.. Olen siis osa-laitostettu.

• Anonyymi

Minäkin olen jättänyt heidän haltuun asiat ja seirwsvs on sitten että sairaslomaa kun pää hajoaa. sitten ehkä varhaiselle eläkkeelle.

• ratkaisu on

järjestää työpajoja ja kursseja joilla uskotaan olevan laitostumista vähentävä vaikutus. BUAAAAAHHHAAAHAAAHAAAAAAAAAAAAHHHH!!!!!

• Anonyymi

Konsulttien kirjoitus tuo aloitus että saavat lypsettyä rahaa työttömien kustannuksella!!

• sfsjdfh

Kuvaa hyvin ihmistä joka on ollut pitkään samassa työpaikassa tekemässä samaa duunia. Ihmiset laitostuvat työpaikalle ja rupeavat noudattamaan tiettyjä rutiineja. Kaikki muutos on pahasta, jos se muuttaa päivittäistä työrutiinia. Jopa siinä määrin että se aiheuttaa stressiä, levottomuutta ja keskittymishäiriöitä, sairaspoissaoloja. Kun pitäisi muuttaa työnkuvaa tai oppia uusia tapoja tehdä työtä, niin sitä vastustetaan kaikin mahdollisin keinoin. Olen vuosien varrella tavannut kyseisiä ihmisiä paljon. Itse olen tehnyt suurimman osan työstäni keikkatyönä. Jolloin maisemat, työkaverit ja työtavat ovat muuttuneet niin usein ettei ole päässyt laitostumaan työpaikalle. Jos tällä palstalla valitetaan työttömien laitostumisesta, niin kyllä työelämästä löytyy laitostuneita "jääriä" joille ei kelpaa mikään uusi asia ja mitään uutta ei haluta oppia. Joten varokaa laitostumista, siitä ei ole mitään hyötyä työssä tai työttömänä.

• Anonyymi

Nuoreni vietiin laittomaan huostaan ja hän on syvästi masentunut ja tottelee siellä joten sossut kirjasivat On kotiutunut. Nuori itse viestittää että kokee olevansa syyttä vankilassa, jossa tosin ovet ovat auki jne.

• Anonyymi

Köyhyyteen voi tottua ja ei sen jälkeen enää tavoittele mitään, ihminen on lannistettu ja alistettu mitättömäksi paikaksi vaikka olisi kuinka fiksu ja koulutettu. En ymmärrä ketä tällainen systeemi palvelee ?

• Anonyymi

Kaikikien köyhien on keräännyttävä yhteen ja kaadettava sadistinen oikeistolainen hallitus keinolla millä tahansa!

• Anonyymi

mitä enempi rahaa tulee sijoittamalla niin sitä vähempi kiinostaa työnteko kun muut tekee työt puolestani....seän tässä on vähän hassua että sijoittajat kannustaa työntekoon työttömiä jotta saisivat enemmän hilloa purkkiinsa jotta itse voisi loikoilla palmun alla..kun sitten työntekijä tympääntyy oravanpyörään niin hän jättäytyy pois kun huomaa että joku syö palkkakuormasta ettei itselle jää mitään kouraan vaan työn tuloksita nauttii henkilö joka ei tee siis yhtikäs mitään..puku päällä vaan talustelee ja näyttelee rikasta..

• Anonyymi

Tämä (köyhyys ja näköalattomuus) johtaa myös syntyvyyden alentumiseen, mikä on totta ja me nähdään se nyt. Miksi päättäjät eivät näe ongelman juurisyitä ? Elävät vissiin omissa kuplissaan.

• Anonyymi

Uskomattoman moni ihminen on varsin aloitekyvytön ja haluton uudistumaan. Koulussa ja työssäkin. Laitostuminen on silloin luonnollinen seuraus.
      Seurasin tänään kun pari miestä asensi aurauskeppejä. Isompi kaupunki kyseessä. Olin saattamassa läheistäni lääkäriin ja odotellessani seurasin kadunvarren elämää autossa istuen. (En harrasta kännykän kanssa näpräämistä.) Siinä seuratessani nämä aurauskepin asentajat tupsahtivat lähelleni avolava pick-up autollansa. Ensin nokkamies (se 45 v jotain) poltti autossansa tupakan. Sivuikkunan raosta nakkasi käryävän tumpin asfaltille. Sitten molemmat nousivat hissuksiin autostansa ja aloittivat työnsä. Nokkamies nosti auton jalkatilasta akkukäyttöisen poravasaran (hilti). Isokokoinen apumies (kokoa 150 kg) poimi lavalla olevasta isosta muovisaavista nipullisen punaisia aurauskeppejä. Hänen työkalunsa oli iso kumipäävasara. Nokkamies poraili reikiä kadunvarren reunakiviin, Apumies sitten työnsi aurauskepin porattuun reikään ja kopautti pari kertaa että keppi pysyy paikallansa. Kun olivat risteysalueen kepit asentaneet hurauttivat autollansa pois seuraavaan kepityspaikkaan. Liikkeistä näki että olivat laitostuneita ja työhönsä jo varsin kypsyneitä. Osasivat toki hommansa koska se on äärimmäisen yksinkertaista työtä. Työn hyvä puoli että itse voivat järkeillä miten työnsä tekevät ja organisoivat ja mihin seuraavaksi ajavat. Kukaan ei selkään puhalla.
      Toki tärkeätä työtä kepityskin on sen myönnän. Talvi on tulossa ja kepit ovat tärkeitä. Siinä katsoessani opin kepitystyön eri työvaiheet ja osaan asian diplomitasoisesti vaikka en koskaan tule osaamistani hyödyntämään käytännön tasolla. Sitä voi olla laitostunut mutta silti hoitaa annetut työ ammattitasoisesti ja itsenäisesti. Tärkeintä työn teossa on että sallitaan vapaus. Ettei kukaan puhalla niskaan ja ohjeista tarpeettomasti. Sillon jaksaa vaikkei hommasta niin tykkääkään.

• Anonyymi

Kyseessä saattoi olla myös Kuntouttavan työtoiminnan tekijöitä, jotka on karenssin uhalla pakotettu tekemään tätä vastoin Suomen perustuslakia ja kansaivälisiä sopimuksia.

• Anonyymi

Siellä taas Kuntouttavan työtoiminnan Kapo pelkää oman suojatyöpaikkansa puolesta niin on pakko mustamaalata työttömiä ja ennen kaikkea yleistää!!!!

• Anonyymi

Noita esiintyy hyvinkin laitettuina välillä lammasten vaatteissa.

• Anonyymi

Mitä liittyy työttömyyteen? Jos on laitoksessa niin ei sieltä töitä tehdä....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      168
      9779
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3179
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      43
      2947
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2699
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2105
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2053
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1933
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      58
      1517
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1306
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe