bruttopalkka?

-tyttönen92

Tän vois varmaan selvittää jostain muualtakin mutta en osaa.. Jos mulla on bruttopalkka 900kk niin tuleeko siihen kaikki lisät vielä päälle ja sit siitä se vero? Vai onko tuo sitten joku kiinteä palkka joka ei muutu vaikka tekisin yötöitä ja viikonloppuisin..?

4

1977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikä ala ?

Yleensä on kk-palkka tai tunti palkka ja siihen lisät päälle jos niihin on oikeutettu. Se lukee työehtosopimuksessa ja riippuu työnantajasta. Esim. sunnuntai lisä on pakko maksaa jos tekee sunnuntaina töitä ,muita lisiä ei välttämättä ole pakko maksaa jopa ei lomarahaa ,jos työnantaja ei kuulu ns. mihinkään liittoon. Lopuksi menee vero brutto tuloistasi muut maksut. Ota selvää joltain esim. vanhemmilta soita vaikka jonkin alan liittoon tai kysy siellä työpaikkasi muilta tekijöiltä jos niitä on et miten täällä lisät määräytyy ,mut työsopimusta tehdessä selvitä asia.

• Nimimerkki

Bruttopalkka on se summa johon on laskettu yhteen kaikki eri palkan osat, eli peruspalkka (kuukausi tai tuntipalkka) ja erilaiset lisät ja korvaukset. Jos bruttopalkka on 900 euroa, on summassa laskettuna kaikki palkanmaksukauden aikana lisät. Nettopalkka se palkka, joka tulee tilille tilipäivänä. Kun bruttopalkasta vähennetään verot ja muut maksut saadaan nettopalkka. Bruttopalkka ei määrittele mitenkään sitä miten palkka määräytyy, vaan bruttopalkka on se lopullinen summa jonka työnantaja maksaan työntekijälle ennen veroja ja muita veroluonteisia maksuja.

• ja tarkennan

Niin ja korjaan (brilieeraan nippelitiedolla), että bruttopalkka on siis veroitettava ansiotulo. Se ei silti tarkoita, että siihen on laskettu kaikki työnantajan maksama ansiotuloksi katsottava tulo. Tällaisia poikkeusesimerkkejä on esimerkiksi verovapaat kilometrikorvaukset. Ne lasketaan suoraan palkansaajan nettotuloksi, ns. "käymättä koskaan bruton puolella". Näinollen tietyissä ammateissa nettopalkka (käteenjäävä) voi olla jopa bruttopalkkaa suurempi. No joo :) Oli pakko kommentoida... tosiasiassa se menee lähinnä miten sanoit. Mutta kiva viisastella silti ;)

• € ei kk

Mihin käytät ne 900 kuukautta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe