Roinaa ja tavaraa

pakoputkesta

Lähdin tänä aamuna -89 VW Golf 1.3 autollani töihin. Lähti hyvin käyntiin, kuten yleensä, mutta käynti tuntui jotenkin tukkoiselta ja vaikealta. Laitoin lisää kierroksia ja lähdin liikkeelle. Pakoputkesta kuului kummallista suhinaa ja viheltelyä ja auto kiihtyi huononlaisesti. Laitoin kaasun pohjaan ja suhina vain voimistui, kunnes kuului äänekäs posahdus ja auto alkoi toimimaan normaalimmin. Peilistä näin että tielle levisi kaikenlaista tavaraa psahduksen yhteydessä. Menin tutkimaan niitä ja joukossa oli mm styroksia ja jotakin vuorivillantyylistä, sekä mustuneita puisia tikkuja. Tiesin että nämä tuli pakoputkesta kun huomasin niiden leviävän potsahduksen jälkeen tielle ja pysäytin heti ja menin katsomaan mitä ne tavarat olivat. Tämän jälkeen auto toimi hyvin. Voiko tieltä mennä pakoputkeen kaikenlaista roskaa vuosien mittaan ja tehdä tällaisia tukoksia? Jotenkin tuntuu että ei kait selviä moottorista läpi ja onhan siellä suodatinkin imupuolella. Ennen ei ole koskaan tällaista käynyt.

9

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika selkeä pikkupoikien jäynä. Peruna olisi kyllä parempi.

      • ettäkö jotkin

        pojan vintiöt olisivat ne roinat laittaneet sinne putkeen? Heh, eipä heti tullut mieleen. No toisaalta ihan selvää, nyt kun ajattelee. Olinpas minä tyhmä nyt kyllä, heh.


      • Masentaja X
        ettäkö jotkin kirjoitti:

        pojan vintiöt olisivat ne roinat laittaneet sinne putkeen? Heh, eipä heti tullut mieleen. No toisaalta ihan selvää, nyt kun ajattelee. Olinpas minä tyhmä nyt kyllä, heh.

        Äänenvaimentimen sisällä käytetään villaa ja villaa on jostakin syystä irronnut, tukkinut putken ja nostaessasi kierroksia on tukos purkaantunut tielle. Etenkin tarvikeäänenvaimentimissa on ilmennyt villojen irtoamisia, itsekkin olen joskus joutunut etsimään syytä auton käynti/veto ongelmaan ja lopuksi syy on löytynyt villan tukkiamasta pakoputkesta.


      • Masentaja X kirjoitti:

        Äänenvaimentimen sisällä käytetään villaa ja villaa on jostakin syystä irronnut, tukkinut putken ja nostaessasi kierroksia on tukos purkaantunut tielle. Etenkin tarvikeäänenvaimentimissa on ilmennyt villojen irtoamisia, itsekkin olen joskus joutunut etsimään syytä auton käynti/veto ongelmaan ja lopuksi syy on löytynyt villan tukkiamasta pakoputkesta.

        Sinne vaimentimeen on tuupattu tekovaiheessa jotain roinaa, jostain tarvikeputkestahan on takavuosina joskus löytynyt esim. tekijän kintaatkin vaimentimen sisältä. Tai sitten se putki on ollut tukossa kokonaan, ei siis läpireikää pakokaasulle alunperinkään. Tietysti lienee, että tuollaiset putkivalmistajat menettävät äkkiä asiakkaansa... Mutta kai se todennäköisimmin kakaroiden touhua on.


      • jortsi
        M1978 kirjoitti:

        Sinne vaimentimeen on tuupattu tekovaiheessa jotain roinaa, jostain tarvikeputkestahan on takavuosina joskus löytynyt esim. tekijän kintaatkin vaimentimen sisältä. Tai sitten se putki on ollut tukossa kokonaan, ei siis läpireikää pakokaasulle alunperinkään. Tietysti lienee, että tuollaiset putkivalmistajat menettävät äkkiä asiakkaansa... Mutta kai se todennäköisimmin kakaroiden touhua on.

        Aikoinaan oli yks kupla parkkeerattu sopivasti alamäkeen, joten pakkohan meidän oli kusta molempiin pakoputkiin pitkät kuset. Kyllä oli hauskaa seurata kulman takana kuplan käynnistystä...melkoinen kusisuihku sieltä irtosi..


      • ahlamasahlamakäämä sallaadd...
        M1978 kirjoitti:

        Sinne vaimentimeen on tuupattu tekovaiheessa jotain roinaa, jostain tarvikeputkestahan on takavuosina joskus löytynyt esim. tekijän kintaatkin vaimentimen sisältä. Tai sitten se putki on ollut tukossa kokonaan, ei siis läpireikää pakokaasulle alunperinkään. Tietysti lienee, että tuollaiset putkivalmistajat menettävät äkkiä asiakkaansa... Mutta kai se todennäköisimmin kakaroiden touhua on.

        mitenkähän kauas pakoputkistossa oleva irtoromu lentää jos autoon tulee sytytyshäiriöitä jolloin palamatonta bensaa menee putkeen ja se räjähtää ampuen putken sisällön voimalla ulos :D Kerran tällainen sytytysviallisen auton pitkä käynnistys-sahaus päättyi bensan räjähdykseen putkessa joka repi etuvaimentimen kuoren auki kuin purkinavaajalla olisi aukaistu ja pakosarjan tiivistekin kuoli samalla :D Kyllä oli aika noloa sahata pitkään ja useita kertoja toivotonta rotteloa käyntiin kokeillen aina välillä erilaisia korjailuja ja sitten vaivan palkaksi se vielä näin "räjähti" paskaksi :D Naapureilla riitti huvia...


      • tsetsetsetse
        ahlamasahlamakäämä sallaadd... kirjoitti:

        mitenkähän kauas pakoputkistossa oleva irtoromu lentää jos autoon tulee sytytyshäiriöitä jolloin palamatonta bensaa menee putkeen ja se räjähtää ampuen putken sisällön voimalla ulos :D Kerran tällainen sytytysviallisen auton pitkä käynnistys-sahaus päättyi bensan räjähdykseen putkessa joka repi etuvaimentimen kuoren auki kuin purkinavaajalla olisi aukaistu ja pakosarjan tiivistekin kuoli samalla :D Kyllä oli aika noloa sahata pitkään ja useita kertoja toivotonta rotteloa käyntiin kokeillen aina välillä erilaisia korjailuja ja sitten vaivan palkaksi se vielä näin "räjähti" paskaksi :D Naapureilla riitti huvia...

        nähnyt parikin huvittavaa tuon tyylistä tapausta. Ensimmäisessä autoa yritettiin työntää käyntiin. Toinen oli sahannut autoa ja muutamaa pientä posahdusta lukuunottamatta tuloksettomasti. Toinen sitten rupesi työtämään ja kun käynnistysyritys alkoi, kuului aivan saamarillinen lojahdus ja putkesta tuli hirveät lieskat ja paksu musta savu ja nokipilvi. Työntäjä oli pakoputken kohdalla työntäessään ja sai tulet ja skeidat päälleen :D Tyyppi piteli korviaan ja huusi saatanaa ja perkelettä ja sen kamppeet oli mustassa noessa ja skeidassa :D Autosta myös ilmeisesti hajosi putki, kun ruosteisia kappaleita jäi räjähdyspaikalle. Toisessa tapauksessa eräs tyttö yritti käynnistellä Toyota Carina kakkosta. Auto lupaili välillä ja rykikin lievästi käyntiin, mutta rytkiminen päättyi patsahdukseen joko kaasarista tai putkesta melkein heti. Tyttö jatkoi käynnistelyä, kunnes kuului ihan helvetillinen räjähdys. Putkesta tuli ehkä puolimetrinen lieska ja takimmainen vaimentaja halkesi, kuin banaanin olisi kuorinut. Edempää vielä katkesi kokonaan putki poikki ja tippui tielle sieltä katkenneesta päästä. Huvittavinta oli sen tytön käyttäytyminen. Hän sillein istui toinen jalka ulkona siinä starttaillessaan ja kun putki räjähti, hän säikähti oikein kunnolla. Jalka nousi maasta korkeelle ja hän kirkui ja juoksi autosta hyvän matkan päähän, josta sitten katseli autoaan ja hälvenevää savupilveä kumpikin käsi suullaan :D Sitten hän varovasti meni lähemmäksi autoa, laittoi nopeasti oven lukkoon ja lähti juoksemaan pois tolaltaan olevan näköisenä. Siinä kyllä riitti naurussa pitelemistä, kun parvekkeelta sitä showta katselin :D Myöhemmin kävelin sen romukasan ohi ja näin haljenneen takapöntön ja etupäästään tiellä roikkuvan putken auton alla :D


      • tsetsetsetse kirjoitti:

        nähnyt parikin huvittavaa tuon tyylistä tapausta. Ensimmäisessä autoa yritettiin työntää käyntiin. Toinen oli sahannut autoa ja muutamaa pientä posahdusta lukuunottamatta tuloksettomasti. Toinen sitten rupesi työtämään ja kun käynnistysyritys alkoi, kuului aivan saamarillinen lojahdus ja putkesta tuli hirveät lieskat ja paksu musta savu ja nokipilvi. Työntäjä oli pakoputken kohdalla työntäessään ja sai tulet ja skeidat päälleen :D Tyyppi piteli korviaan ja huusi saatanaa ja perkelettä ja sen kamppeet oli mustassa noessa ja skeidassa :D Autosta myös ilmeisesti hajosi putki, kun ruosteisia kappaleita jäi räjähdyspaikalle. Toisessa tapauksessa eräs tyttö yritti käynnistellä Toyota Carina kakkosta. Auto lupaili välillä ja rykikin lievästi käyntiin, mutta rytkiminen päättyi patsahdukseen joko kaasarista tai putkesta melkein heti. Tyttö jatkoi käynnistelyä, kunnes kuului ihan helvetillinen räjähdys. Putkesta tuli ehkä puolimetrinen lieska ja takimmainen vaimentaja halkesi, kuin banaanin olisi kuorinut. Edempää vielä katkesi kokonaan putki poikki ja tippui tielle sieltä katkenneesta päästä. Huvittavinta oli sen tytön käyttäytyminen. Hän sillein istui toinen jalka ulkona siinä starttaillessaan ja kun putki räjähti, hän säikähti oikein kunnolla. Jalka nousi maasta korkeelle ja hän kirkui ja juoksi autosta hyvän matkan päähän, josta sitten katseli autoaan ja hälvenevää savupilveä kumpikin käsi suullaan :D Sitten hän varovasti meni lähemmäksi autoa, laittoi nopeasti oven lukkoon ja lähti juoksemaan pois tolaltaan olevan näköisenä. Siinä kyllä riitti naurussa pitelemistä, kun parvekkeelta sitä showta katselin :D Myöhemmin kävelin sen romukasan ohi ja näin haljenneen takapöntön ja etupäästään tiellä roikkuvan putken auton alla :D

        Että jotkut eivät osaa käynnistää? Jos pumppaavat vain kaasua siten, että bensaa menee lopulta pakoputkeen asti. Kun pitäisi vain painaa kaasu pohjaan ennen käynnistystä. Ja tietysti varmaan seos pielessä ja huonot tulpat ym. Eri kaasutintyypit ovat myös vaatineet vähän erilaisia tekniikoita. Ja tietysti käsi-ja automaattiryyppyjä on.


      • Retromobiili
        ahlamasahlamakäämä sallaadd... kirjoitti:

        mitenkähän kauas pakoputkistossa oleva irtoromu lentää jos autoon tulee sytytyshäiriöitä jolloin palamatonta bensaa menee putkeen ja se räjähtää ampuen putken sisällön voimalla ulos :D Kerran tällainen sytytysviallisen auton pitkä käynnistys-sahaus päättyi bensan räjähdykseen putkessa joka repi etuvaimentimen kuoren auki kuin purkinavaajalla olisi aukaistu ja pakosarjan tiivistekin kuoli samalla :D Kyllä oli aika noloa sahata pitkään ja useita kertoja toivotonta rotteloa käyntiin kokeillen aina välillä erilaisia korjailuja ja sitten vaivan palkaksi se vielä näin "räjähti" paskaksi :D Naapureilla riitti huvia...

        naapurilla oli aikanaan joku 80-luvun alun 500 sarjan bemari. Siinä oli sytytysongelmia ja talviaamuina hän käynnisteli sitä sillein että toisella kädellä suihki jotakin starttisumua kaasariin. Välillä yski tulta kaasarista ja välillä oli suihkepurkkikin tulessa, mutta aina lähti viimein käyntiin. Pakoputkestakin roiski tulta ja paukkui ja poksi pirusti. Olin se naapuri, jolla oli hauskaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1890
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe