Jälleen akateeminen työttömyys on ennätyslukemissa! Uusimpien tietojen mukaan Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömyys on 10-kertaistunut 90-luvun alusta ja ainakin kaksinkertaistunut 2000-luvulla! Erinomaisetkaan todistukset eivät takaa töitä, ellei ole suhteita! Ylemmän korkeakoulututkinnon tehneitä (maisteri, DI, arkkitehti, lisuri, tohtori ym.) työttömiä on kesällä 15 000 - ennätysmäärä jälleen kerran! Joitakin esimerkkejä viime syyskuulta: Taideaineiden maistereita 500 työttömänä, filosofian maistereita työttömänä noin 3000, kauppatieteiden maistereita yli 1000, diplomi-insinöörejä yli 1000, valtio- ja yhteiskuntatieteilijöitä lähes 1000, kasvatustieteen maistereita 700, oikeustieteen kandeja jokunen sata maisterit, arkkitehteja 200, tohtoreita ja lisensiaatteja yhteensä lähes 1000 työttömänä, kandeja paljon työttömänä, opettajia tuhansia työttömänä jne. Tilanne edelleen heikentynyt huomattavasti. Saman verran on alemman korkeakoulututkinnon tehneitä (kandit, insinöörit, tradenomit ym.) työttömiä, eli 15 000. Joitakin esimerkkejä tältä keväältä: Insinöörejä työttömänä 4000 ja tradenomeja noin 2000 jne. Kokonaistyöttömyys jo Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan yli 250 000 kurssilaiset ym, eli yli 300 000!! Ehkä yli 400 000? Kasvanut on kokonaistyöttömyyskin rajusti. Jyväskylä, Tampere ja Turku akateemisen työllistymisen kannalta vaikeimmat alueet Suomessa. Täällä Jyväskylän alueella oli vuonna 2006 n. 600 työtöntä maisteria, vuonna 2007 jo yli 700, viime kesänä noin 850 ja tulevana kesänä varmaankin 1000 työtöntä maisteria... Moni on sanonut, että hyvistä/erinomaisista todistuksista huolimatta työn löytäminen on toivotonta! Usko alkaa loppua jo...
Ei akateeminen työtä saa, vaikka hyvät todistukset :(
29
3434
Vastaukset
- täällä vallitsee.
Jos uutisiin on uskominen. Sitä paikkaamaanhan pitää välttämättä saada satojatuhansia ulkomaalaisiakin???
- tarttis tehdä
Suomessa pitäisi tehdä kiireesti jotain, sillä koulutus kärsii inflaatiosta. On ihan käsittämätöntä ajan ja rahan tuhlausta kouluttaa tuhansia ja taas tuhansia maistereita vuosi toisensa jälkeen töihin (opiskeluaika 5-7 vuotta), joihin riittäisi lyhyempikin tutkinto. Suomessa taitaa edelleen olla mahdottomuus saada mielekästä työtä pelkillä kandin papereilla, koska perusoletus on, että kaikki suorittavat maisterin tutkinnon. Maistereita on maa muutenkin tulvillaan ja työnäkymät ovat kehnot etenkin tiettyjen alojen valmistuneille (humnistinen, biologia, maantiede ym.), pienet palkat, pätkätyöt ja koulutusta vastaamaton työ. Jotain on pielessä, jos esimerkiksi yhtä perustoimistoassarin hommaa normiliksalla hakee kymmeniä, ellei satoja maistereita ja tradenomeja ja duuniin palkataan KTM. Itse olen ulkomailla töissä ja tässä maassa suurin osa yliopiston käyneistä on suorittanut "vain" kandin tutkinnon. Maisteriksi ja muita lyhyempiä postgradeja opiskelevat lähinnä pomot sekä asiantuntijat ja hyvin harvoin maisteriopintoja suoritetaan heti kandin jälkeen, usein vasta muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen työn ohella. Kokemukseni mukaan monissa toimistotöissä riittää kandi paremmin kuin hyvin ja parasta täällä onkin se, että koulutuksella on vielä jotain merkitystä ja se takaa paremmin mielekkään työpaikan omalta alalta ja vieläpä kohtuuhyvällä liksalla. Suomessa ei tällaisesta ole mitään takeita ja nytpä onkin sitten maisteritulvan yllättäessä saanut moni pettyä ja kysellä, mitä mieltä oli useiden vuosien puurtamisessa yliopistolla, kun palkaksi saa noita edellämainitsemiani almuja, pätkätöitä ja koulutusta vastaamattomia duuneja. Toisaalta Suomessa halutaan vaalia periaatetta, jonka mukaan koulutuksen on oltava mahdollista kaikille, tulotasosta riippumatta. Monissa maissa pitää olla joko hemmetin fiksu/ahkera, jotta on asiaa julkisen yliopiston muutamille opiskelupaikoille, joita hakee tuhansia ihmisiä, tai vaihtoehtoisesti hemmetin rikas, jotta on asiaa edes yksityiseen yliopistoon. Kaksipiippuinen juttu.
- maisteri
tarttis tehdä kirjoitti:
Suomessa pitäisi tehdä kiireesti jotain, sillä koulutus kärsii inflaatiosta. On ihan käsittämätöntä ajan ja rahan tuhlausta kouluttaa tuhansia ja taas tuhansia maistereita vuosi toisensa jälkeen töihin (opiskeluaika 5-7 vuotta), joihin riittäisi lyhyempikin tutkinto. Suomessa taitaa edelleen olla mahdottomuus saada mielekästä työtä pelkillä kandin papereilla, koska perusoletus on, että kaikki suorittavat maisterin tutkinnon. Maistereita on maa muutenkin tulvillaan ja työnäkymät ovat kehnot etenkin tiettyjen alojen valmistuneille (humnistinen, biologia, maantiede ym.), pienet palkat, pätkätyöt ja koulutusta vastaamaton työ. Jotain on pielessä, jos esimerkiksi yhtä perustoimistoassarin hommaa normiliksalla hakee kymmeniä, ellei satoja maistereita ja tradenomeja ja duuniin palkataan KTM. Itse olen ulkomailla töissä ja tässä maassa suurin osa yliopiston käyneistä on suorittanut "vain" kandin tutkinnon. Maisteriksi ja muita lyhyempiä postgradeja opiskelevat lähinnä pomot sekä asiantuntijat ja hyvin harvoin maisteriopintoja suoritetaan heti kandin jälkeen, usein vasta muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen työn ohella. Kokemukseni mukaan monissa toimistotöissä riittää kandi paremmin kuin hyvin ja parasta täällä onkin se, että koulutuksella on vielä jotain merkitystä ja se takaa paremmin mielekkään työpaikan omalta alalta ja vieläpä kohtuuhyvällä liksalla. Suomessa ei tällaisesta ole mitään takeita ja nytpä onkin sitten maisteritulvan yllättäessä saanut moni pettyä ja kysellä, mitä mieltä oli useiden vuosien puurtamisessa yliopistolla, kun palkaksi saa noita edellämainitsemiani almuja, pätkätöitä ja koulutusta vastaamattomia duuneja. Toisaalta Suomessa halutaan vaalia periaatetta, jonka mukaan koulutuksen on oltava mahdollista kaikille, tulotasosta riippumatta. Monissa maissa pitää olla joko hemmetin fiksu/ahkera, jotta on asiaa julkisen yliopiston muutamille opiskelupaikoille, joita hakee tuhansia ihmisiä, tai vaihtoehtoisesti hemmetin rikas, jotta on asiaa edes yksityiseen yliopistoon. Kaksipiippuinen juttu.
Moni maisteri on hommissa, joissa riittäisi vallan maniosti ammatillisen koulun tutkinto. Palkkakin jo kertoo, mikä koulutustaso ko. homman hoitamiseen riittäisi. Mutta kun maistereille ei ole tarpeeksi oman tasonsa mukaisia duuneja, he hakevat alempia ja jos ei sieltäkään löydy he hakevat entistä alempia. Näin ne ihmiset, joille nämä työt sopisivat parhaiten, jäävät niitä paitsi ja maisterit tekevät täysin koulutustaan vastaamatonta työtä. Ja piiri pieni pyörii. Olen itse ollut aina erittäin vahva koulutuksen kannattaja ja olen itsekin opiskellut useampia tutkintoja. Vaikka olenkin itse koulutustani vastaavassa työssä, niin opiskelua miettiville olen sanonut, että kannattaa todella tarkkaan harkita, mitä lähtee opiskelemaan. Työelämä muuttuu joka tapauksessa niin nopeasti, että meistä jokainen saa/joutuu opiskelemaan useampaan otteeseen työuransa aikana. Joskus voi olla viisaampaa valita alussa alempi koulutustaso ja edetä siitä pikku hiljaa ylemmäs, jos siltä tuntuu. Nykyään tällaiseen (työn ohella) opiskeluun on erinomaiset mahdollisuudet.
- *nykyisin yrittäjänä nykert...
Itse jouduin olemaan peräti puolitoista vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen. YTM, erinomaiset arvosanat, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan laaditut työhakemukset CV:t... Tulos: kolmeen haastatteluun pääsin koko aikana, joista vain yksi hoitui normaalin avoimen haun kautta (siihenkin paikkaan hakijoita oli yli 70). Yhteen haastatteluun pääsin suhteilla, ja yksi oli kunnan tukityöpaikka, johon minua ei kuitenkaan terveyssyistä ja "ylikoulutukseni" takia kelpuutettu. Valitettavasti täällä Tampereella on sattumoisin ollut vastavalmistuneilla yhteiskuntatieteilijöillä työpaikat tiukemmalla kuin missään (kuten uutisissa tiedettiin taannoin sanoa), eikä muuttaminenkaan ole tullut kyseeseen avovaimon työpaikan takia. Lopulta turhauduin tuloksettomaan työnhakuun totaalisesti ja perustin firman, jonka kannattavuus on alusta asti ollut näennäistä, mutta jotainhan pitää tehdä. Opintolainaa on edelleen tonnitolkulla, ja maksuaika on neuvoteltu maksimiinsa, jotta pystyy sen parinkympin kuukausierän hoitamaan. Sanoisin, että maailma on muuttunut totaalisesti sitten oman lapsuuteni. Koulutus ei takaa enää mitään - väikkärin väkertämisestäkin voi olla jopa haittaa työllistymiselle, kun on liian kauan poissa työelämästä. Parhaillaan opiskeleville sanoisin, että verkostot ja suhteet on saatava kuntoon jo opiskeluaikana, koska avoimessa haussa voi olla pirun vaikea päästä oman alan töihin ilman työkokemusta ja suosittelijoita. Osasin toki olla realistinen työllistymiseni suhteen, joten kovin suurena shokkina valmistumisen jälkeinen työttömyys ei tullut. Vain sen pituus yllätti.
- Työtä on osaajille
Työ opitaan tekemällä, akateeminen koulutus antaa pohjan oppimiselle.
- 666
..koulutetaan liian suuria määriä. Joku talousviisas pähkäili jokunen vuosi sitten että n. 70 %. kansalaisista pitäisi korkeakouluttaa. Mihin käyttöön ? Tekemään raportteja ja lähettelemään sähköpostia toisilleen.
- virkailemassa olevista
50 %:lla kuuluu olevan akateeminen loppututkinto. Kuitenkin sakin näppärin on peruskoulun käynyt merkonomi, joka ennen virkailemaan pääsyään oli tavaratalon myyjä/kassa. Niillä akateemisilla lienee tullut valituksi erikoinen aineyhdistelmä... Toki työttömyystoimistossa on joku akateeminekin oltava, että sekä virkailemassa oleva että työnhakija ymmärtävät toistensa kieltä: ettei käy niin, jotta toinen puhelee aidoista, toinen aidanseipäistä.
- liikaa...
Ei tietenkään saa töitä kun niitä maistereita tulee joka tuutista niin maan helvetisti ja vähän päälle. Tohtorinkoulutus ilman järkevää työkokemusta nyt on viimeinen kirsikka kakussa.
- "maistereita"
yliopisto, korkeakoulun käyneitä. ja insinöörejä. ym ylikoulutettuja. Jonkun on tehtävä ne "tavalliset" duunitkin. Tuntuu aivan turhalta että porukka opiskelee ensin 6-10v. korkeaa matikkaa, fysiikkaa, ym ym..aineita ja pääsee valmistuttuaan töihin lähikaupan kassalle, siivojaksi, rakennusapumieheksi tai työttömyyskassan jäseneksi..
- että jotta
saisi palkkatyötä pitää ensin "harjoitella" ILMAISEKSI 3-6kk työtä jonka oppii päivässä tai parissa vaikka olisi minkälainen koulutus takana!
- "vain" hum.kandi
että jotta kirjoitti:
saisi palkkatyötä pitää ensin "harjoitella" ILMAISEKSI 3-6kk työtä jonka oppii päivässä tai parissa vaikka olisi minkälainen koulutus takana!
"Tekemään raportteja ja lähettelemään sähköpostia toisilleen." Tähän riittäisi aivan mainiosti kandin paperit. Teen muuten juuri tätä samaa ulkomailla ja minulla on "vain" hum.kandin tutkinto, eikä pomo ole valittanut työni laadusta tai maininnut, että pitäisi opiskella vielä lisää. Kamala ajatus, että Suomessa olisin näillä papereilla kortistossa tai "työharjoittelussa". Vaan eipä hätää, kyllä minä "laiska 'vain' kandi" teen vielä sen maisterinkin, sillä olenhan suomalainen ja tottunut suomalaiseen "kaikkien on oltava maistereita"-ajatteluun, mutta en siltikään aio palata Suomeen, enkä luule työtehtävieni tästä muuttuvan sen kummemmiksi, vaikka väittelisin tohtoriksi. Päinvastoin, saattaisin vain huonontaa asemaani täkäläisillä työmarkkinoilla olemalla ylikoulutettu. Jo pelkkä maisterikin on joidenkin täkäläisten työnantajien mielestä "ylikoulutettu". Jännää, kuinka käsitykset vaihtelevat eri maissa, eikö totta?
- 43v akateeminen siivooja
Jeps, tätäkin ketjua lukiessa ei voinkun todeta, että jotain on pielessä JA PAHASTI kotimaassamme. Itse valmistuin maisteriksi 92, sen jälkeen tein jatkotutkintoa ja väittelin 95. Alkoi pätkätyökierre eri projekteissa ja lopullinen kuiluun putoaminen vuonna 2000. Olin vuoden omaishoitajana ja tämän jälkeen "out of market", lisäksi kun olen väärää sukupuolta = luetaan nainen, peli oli selvä. Nyt olen tehnyt hengenpitimeksi henttihommia, kirjoitellut satoja työhakemuksia ja elänyt miehen siivellä viimeiset 8v. Mittani on täynnä. Nykyisessä työpaikassani, erään klaupungin keskustan hotellissa, on töissä 70% akateemisen koulutuksen saaneita ihmisiä. Ja mitä me teemmekään siellä? Siivoamma, keitämme puuroa aamupalalle, vastaamme puhelimeen ja seisomme respassa :) Ja tähän kaikkeen riittäisi pelkkä peruskoulu ja pari kk työharjoittelua, ei tarvita tohotrin tai maisterin pahveja. Olen pettynyt kotimaahani, eniten oikeastaan ihmettelen, miten meillä pienenä maana on varaa tuhlata veromarkkoja turhaan kouluttamiseen, kun kerran työpaikkoja ei ole olemassa (huutavasta työvoimapulasta huolimatta). Harvat duunit menee suhteilla ja etupäässä nuorille miehille. Esim oman kurssini ainoa "uralla edennyt" on jätkä, joka oli kurssin heikoimmin menestyneitä, mutta omasi kivat suhteet papan välityksellä. Miksi siis ei edes oteta ne kurssin aidosti huiput, heillä on sama kohtalo kuin minulla, kurssini kenties ylempää keskitasoa olleella. Syyskuussa perheemme muuttaa Kanadaan. Voi olla, ettemme enää palaa. Työpaikka löytyi ja palkkakin on hyvin kohtuullinen. Toinen vaihtoehto olisi jäädä Suomeen tekemään loppuiäksi pätkätöitä ja hanttihommia. Tervetuloa siis aloittajalle ja muillekkin, todelliseen SUOMEEN! Älä kouluttaudu täällä turhaan, vaan valitse vanhemmat tai suku, jolla suhteita ja rahaa. Valta ja suhteet tuo työpaikat, ei koulutus tai osaaminen.
- olis tällainen
43v akateeminen siivooja kirjoitti:
Jeps, tätäkin ketjua lukiessa ei voinkun todeta, että jotain on pielessä JA PAHASTI kotimaassamme. Itse valmistuin maisteriksi 92, sen jälkeen tein jatkotutkintoa ja väittelin 95. Alkoi pätkätyökierre eri projekteissa ja lopullinen kuiluun putoaminen vuonna 2000. Olin vuoden omaishoitajana ja tämän jälkeen "out of market", lisäksi kun olen väärää sukupuolta = luetaan nainen, peli oli selvä. Nyt olen tehnyt hengenpitimeksi henttihommia, kirjoitellut satoja työhakemuksia ja elänyt miehen siivellä viimeiset 8v. Mittani on täynnä. Nykyisessä työpaikassani, erään klaupungin keskustan hotellissa, on töissä 70% akateemisen koulutuksen saaneita ihmisiä. Ja mitä me teemmekään siellä? Siivoamma, keitämme puuroa aamupalalle, vastaamme puhelimeen ja seisomme respassa :) Ja tähän kaikkeen riittäisi pelkkä peruskoulu ja pari kk työharjoittelua, ei tarvita tohotrin tai maisterin pahveja. Olen pettynyt kotimaahani, eniten oikeastaan ihmettelen, miten meillä pienenä maana on varaa tuhlata veromarkkoja turhaan kouluttamiseen, kun kerran työpaikkoja ei ole olemassa (huutavasta työvoimapulasta huolimatta). Harvat duunit menee suhteilla ja etupäässä nuorille miehille. Esim oman kurssini ainoa "uralla edennyt" on jätkä, joka oli kurssin heikoimmin menestyneitä, mutta omasi kivat suhteet papan välityksellä. Miksi siis ei edes oteta ne kurssin aidosti huiput, heillä on sama kohtalo kuin minulla, kurssini kenties ylempää keskitasoa olleella. Syyskuussa perheemme muuttaa Kanadaan. Voi olla, ettemme enää palaa. Työpaikka löytyi ja palkkakin on hyvin kohtuullinen. Toinen vaihtoehto olisi jäädä Suomeen tekemään loppuiäksi pätkätöitä ja hanttihommia. Tervetuloa siis aloittajalle ja muillekkin, todelliseen SUOMEEN! Älä kouluttaudu täällä turhaan, vaan valitse vanhemmat tai suku, jolla suhteita ja rahaa. Valta ja suhteet tuo työpaikat, ei koulutus tai osaaminen.
Jos peilikuvasi kestää vertailun laitapa mailia [email protected] http://www.seuralainen.fi/rekrytointi
- Ihan sama mikä lappu taskussa
Osaavat ja tekijät erottuvat aina.
- joka ei tiedä
Ihan sama mikä lappu taskussa kirjoitti:
Osaavat ja tekijät erottuvat aina.
asioista mitään. Osaajia ja hyviä tekijöitä on enemmän kuin töitä, ja monesti ne siellä töitä tekevät eivät välttämättä ole niin kummoisiakaan osaajia, suhteilla kun on töitä saatu, ei taidoilla.
- Muualla parempi?
Viimeisestä viestistä on jo aikaa, joten viestini saattaa jäädä ilman vastausta, mutta yritänpä kuitenkin...
Olen itse yli nelikymppinen akateeminen pätkätyöläinen opetusalalla, ja nyt kevään taantuman kohistessa opetusalakin karsii karttuisalla kädellään jopa sijaistamismahdollisuuksia. Sormi suussa ei voi jäädä odottelemaan, josko jostain suunnasta soiteltaisiin, kun sijaisia saa palkata vain viikon sijaisuuksiin, ja yleensä sijaisuudet ovat tuota lyhyempiä. Aineyhdistelmäni on kaiken päälle sellainen, että hakijoita on n. 80/virka isomman kaupungin ympäristössä.
Ammattikorkeakoulun tuutista pullautellaan käsikassaroita niihin osaamisalueeni tehtäviin, joihin aiemmin otettiin yliopistotaustaisia henkilöitä; ovat - näin minulle on kerrottu huhupuheina - "helpommin muokattavissa kunnan muottiin ja pienempipalkkaisia" kuin yliopistolta tutkintonsa hankkineet. Ja kun lapsia on tullut hankittua kolme, ja on hoitanut heitä kotona useamman vuoden, ei muuta tarvitakaan siihen, että katsotaan kuuluvan paremmin pelkästään kotia pyörittämään kuin "dynaamiseen, nuorekkaaseen ja innovatiiviseen työympäristöön". Kun kumarrat yhtäälle, niin...
No, edellä oleva johdatus kysymykseen siitä, minkälaista työtä ja miltä taustalta Kanadasta sait, ja onko kyseessä aivan vakituinen työ? Olen itse ajatellut Kanadaa yhtenä lähitulevaisuuden vaihtoehtona, mikäli lapset ovat halukkaita muuttamaan, ja olen katsastellut, mitä töitä siellä olisi tarjolla. En nyt suoranaisesti löytänyt sellaisia, että koulutukseni olisi jotenkin täsmäavu niihin, ja olenkin valmis muuntautumaan ja opiskelemaan ohi keskeisen osaamisalueeni työn ohessa.
Olisi vain hyvä saada vinkkejä, miten parhaiten voisi haarukoida mahdollisuuksia, ettei se jäisi pelkästään työpaikkalistojen selaamiseksi. Koska uskoisin, että se on sama kuin Suomen mollin työpaikkoja hakisi - eli yhtä paikkaa kohden vähintään sen ziljoona kasvottomiksi jäävää hakijaa, ja paikan saa jo ennestään tuttu henkilö.
Eli, voitko kertoa vinkkejä, miten pääsisi alkuun ainakin mahdollisesti uuden elämän luomiseksi Kanadassa, kun lähtökohdaksi asettaa nimenomaan työpaikan saamisen??? - lähtö tulee
Itse lähden Saksaan tekemään oman alani töitä kun paikan sain. Palkka on todellakin jotain muuta kuin täällä, ja asuminen Saksassa on halpaa. Enpä kaipaa takaisin tähän paskamaahan. Hyvästi.
- akateemiset muka työllistyvät
Kummallista miten televisiossa annetaan täysin päinvastainen kuva akateemisten sijoittumisessa työelämään. Taitaa olla pelkona se, että pitäisi jostain päästä alkaa karsimaan tuota raskasta koulutuskoneistoa. Miksi poliitikot eivät puhu suoraan?
- laiskat ei saa töitä - kliseet
Mikään puolue tai poliitikko ei myönnä sitä, että erityisesti akateemiset, fiksut ja hyvin koulutetut ovat työttömien kärkipäässä. Työttömät leimataan edelleen valheellisesti juopoiksi, elämässän epäonnistuneiksi mielenterveysongelmaisiksi. Ei uskalleta sanoa ääneen, että koulutus on enemmistöllä ihan turhaa ja tuhannet ja taas tuhannet kurssinsa priimukset eivät saa töitä. Syy ei ole heidän, jos yhteen työpaikkaan ja virkaan on vaikkapa 400 hakijaa. Valittu on yleensä hyvät suhteet omaava, kenties kaikkein huonoiten homman hallitseva. Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat kliseitä, samoin suuri tabu on akateeminen työttömyys ja sen ääneen sanominen poliittinen itsemurha.
- eivät voi
laiskat ei saa töitä - kliseet kirjoitti:
Mikään puolue tai poliitikko ei myönnä sitä, että erityisesti akateemiset, fiksut ja hyvin koulutetut ovat työttömien kärkipäässä. Työttömät leimataan edelleen valheellisesti juopoiksi, elämässän epäonnistuneiksi mielenterveysongelmaisiksi. Ei uskalleta sanoa ääneen, että koulutus on enemmistöllä ihan turhaa ja tuhannet ja taas tuhannet kurssinsa priimukset eivät saa töitä. Syy ei ole heidän, jos yhteen työpaikkaan ja virkaan on vaikkapa 400 hakijaa. Valittu on yleensä hyvät suhteet omaava, kenties kaikkein huonoiten homman hallitseva. Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat kliseitä, samoin suuri tabu on akateeminen työttömyys ja sen ääneen sanominen poliittinen itsemurha.
Vaikka kuinka yritin kaivaa (erinomaista) muistiani, mieleeni ei tullut yhtään esimerkkiä siitä, jolloin poliitikko olisi myöntänyt olleensa väärässä. Varmaan joitain poikkeuksia löytyy, mutta hiljaista on sillä rintamalla. Suomessa on hoettu tuota koulutuksen mantraa viime vuodet ihan vanhasta muistista, vaikka se kuuluisa sokea Reettakin on nähnyt, että koulutuksen merkitys työmarkkinoilla on muuttunut oleellisesti. Mutta sen raadollisuus on paljastunut monille vasta nyt. Osa on edelleenkin autuaan tietämätönä (tai ymmärtämätön) tilanteesta. Ihmettelen, miten meillä on tähän kaikkeen varaa?!
- ...merkitys...
eivät voi kirjoitti:
Vaikka kuinka yritin kaivaa (erinomaista) muistiani, mieleeni ei tullut yhtään esimerkkiä siitä, jolloin poliitikko olisi myöntänyt olleensa väärässä. Varmaan joitain poikkeuksia löytyy, mutta hiljaista on sillä rintamalla. Suomessa on hoettu tuota koulutuksen mantraa viime vuodet ihan vanhasta muistista, vaikka se kuuluisa sokea Reettakin on nähnyt, että koulutuksen merkitys työmarkkinoilla on muuttunut oleellisesti. Mutta sen raadollisuus on paljastunut monille vasta nyt. Osa on edelleenkin autuaan tietämätönä (tai ymmärtämätön) tilanteesta. Ihmettelen, miten meillä on tähän kaikkeen varaa?!
...nyt niin oleellisesti ole muuttunut työmarkkinoilla. Insinöörin hommaan tarvitaan edelleen insinöörin osaaminen, lääkärin hommaan lääkärin ja auton ajoon tarvitaan ajokortti. Nyt näitä kortillisia on sitten hommaan kuin hommaan tarjolla aivan liikaa, joten onhan se selvä, ettei niitä hommia kaikille riitä. Poliittikot ovat eräänlaisia sopuleita, joita ei saa valitettavasti ampua ja joita täytyy vain sietää ja toivoa, etteivät ne tee liian paljon typeryyksiä, sillä aikaa kun suunnittelee itse omia kuvioitaan omalla järjellään yhteiskunnan ja sen vajavaisten päättäjien karikoita kierrellen. Eihän poliitikko monesta käytännön kysymyksestä tiedä mitään, eikä ole eräässä mielessä edes syyntakeellinenkaan toimissaan eikä useimmiten edes joudu vastuuseenkaan tyhmyyksiistään. Yrittäkää sivuuttaa ne kokonaan ja tehkää itse omat ratkaisunne omaa etuanne asioissa ajatellen. Monet niistä ovat oikeasti jopa uskoneet maassamme olevan työvoimapulaa ja luulleet oikeasti koulutuksen lisäämisen lisäävän jollakin taikaiskulla yhtä lailla työpaikkoja koulutetuille. Kyllähän asioista saisi kuvan, mutta se vaatisi perehtyneisyyttä, joka vaatii taas aikaa ja vaivaa, eikä omaa asemaansa parantava ja kunnianhimonsa eteenpäinajama, usein hieman liian helpolla päässyt poliitikko viitsi moista. Hänhän luulee olevansa suuri johtaja, joka erehtymättömästi päättää 2 sekunnissa toisten valmistelemat asiat. Ei kaiken maailman kettutytöt (herra moisien johtavaan asemaan pääsystä varjelkoon) ole vielä saanet tarpeeksi turpaansa pystyäkseen kehittymään oikeiksi johtajiksi.
- kannattaako kouluttautua ny...
Niinpä. Itse kouluttauduin niin pitkälle myös kuin rahkeet riitti ja valmistuin loistavin arvosanoin. Opintolainaa paljon niskassa. Ja arvatkaapa missä olen töissä? Iltapäiväkerhon ohjaajana muksuille määraä-aikaisena työntekijänä mahdollisimman pihillä yksityisellä palveluntuottajalla. Arvaatte varmaan mitä saa palkkaa...mutta työttömyyskään ei ole hyväksi. Herää kysymys miksi nykysuomessa kouluttautua kalliisti jos sillä ei yksinkertaisesti tule elämään.
- kiaral
En ole maisteri,mutta opiskelen viimeistä vuotta ammattikorkeakoulussa ja todellakin pelkään,että saanko töitä lainkaan!
- VanDerBaum
Raadollisia näkemyksiä tarjoaa tämäkin viestiketju, ja totta puhuakseni kuulostaa tutulta. Olen itse väitellyt siinä kolmekymppisenä, valmistuin loistavin arvosanoin, suuntauduin vaikeaan tieteenhaaraan ja olenpa vielä poikkeuksellisen kielitaitoinenkin.
Todellisuus oli se, että mistään ei saanut mitään töitä. Yliopistotutkijan ura oli nähty ja koettu, jos kohta olisin mieluusti jatkanut ellei sen puulaakin todellisuus olisi sitä mitä se nyt vain yksinkertaisesti on; tyhjiä sanoja kansainvälisyydestä, huipuista ja rahoituksessa pahoin klikkiintyneet mafiat, joten ei kiitos.
Kun sitten palkkatöitä etsin, niin totesin hyvin nopeasti tohtorin tutkinnon olevan sen sortin stigman otsassa, että minnekään ei ollut asiaa, ja jos olisi ollut, niin suhteilla meni joku aina ohi. Tai niin minusta ainakin tuntui.
Ratkaisu oli itselleni yllättävä, mutta nyt kaukaa katsottuna elämäni suorastaan pelastui sen takia; ryhdyin yrittäjäksi. Loin yrityskonseptin, joka alleviivasi osaamistani, otin kylmästi lainaa idean toteuttamiseen ja tunsin, että kerrankin saan oikeasti toteuttaa näkemystäni siitä, miten hommat tehdään oikein. Ja se kortti osoittautuikin osumaksi. Nyt tulen oikein mukavasti toimeen yritystoiminnalla, ja olen jopa, kuulkaa, onnellinen, jota en ole ollut pitkiin aikoihin.
Summa summarum: en sano suinkaan, että tämä tie olisi jokaisen valinta tai että olenpas minä nyt hyvä, kun näin osasin, vaan ajattelin vain rohkaista teitä haastamaan se pirullinen oravanpyörä, joka saattaa muodostua, jos uhkaa jäädä murehtimaan elämän kovuutta. Yrittänyttä ei laiteta, vaikka verottaja sitä välistä kokeileekin.
Absurdeinta tässä on tietenkin se, että olen tavallaan jonkin sortin malliesimerkki siitä mitä tämän vääristyneen koulutusjärjestelmän tulisi toisesta päästä tuottaa: koulutettuja yrittäjiä. On kuitenkin niin, että ilman sitä vuosien kurjuutta, jossa kärvistelin, en olisi osannut saati uskaltanut ottaa tätä askelta, ja nyt tosiaan en ottaisi enää askelta taaksepäin. Tietenkään tämä ei poista sitä faktaa, että koulutusjärjestelmämme on täysin kestämätön, eikä poliittisesta yksinkertaisesti kellään tuntuisi olevan halua (liekö kompetenssiakaan) ymmärtää tilanteen vakavuutta.
Tsemppiä siis kaikille, olkaa rohkeita ja vahvoja!- ktm:mä
Eli vielä kun menin opiskelemaan kauppatieteitä 2002 kaikki hössöttivät koulussa sitä sun tätä, työllistyminen olisi varmaa. Ajattelin jo silloin että se on emävale!
Konkreettisin esimerkki tästä oli eräällä johtamisen tunnilla, jossa joku siipeensä saanut yrityselämästä kouluu takaisin tullut johtamisen maisteri sanoi :" hän tuli takaisin koska, firmassa hänet pantiin soittamaan asiakkaille ja bookkaamaan käyntejä tms.- eihän sellainen sovi maisterille (tälle koulutustasolle)" Koko ekan vuosikurssin sali hymähti, mietti vaan että kaikkkia dorkia sitä yliopistossakin on !!!
Opin jotain heti ekana päivänä astuessani yliopistoon tai oikeastaan jo muutamaa vuotta etukäteen, nimittäin sen että työmarkkinat tulevat sakkaamaan. Ja eikö näin ole käynyt???
Onneksi tuli jo ennen opiskelua harjoitettua pienimuotoista yritystoimintaan ja sijoitustoimitaa - siis kesätyösäätöistä kasvattaen.
En ole mitenkään lahjakas enkä älykäs, olen vaan tehnyt kaikkia töitä joita oman homman pyörittäminen vaatii, paljoo ei ole tarvinnut teettää vieraalla. Siivoan ja kuuraan tarvittaessa.
- yksinyrittäjä.
Niin makaa kuin petaa, tekijämiehille on aina kysyntää. - DI + jatko-opinnot
...yrittäjänä itsekin. Asiakkaita ei vuoteen, koska teollisuus säästää kaikesta mahdollisesta, aivan ensimmäisenä karsitaan ulkopuoliset palvelut.
Mikään markkinointi ja myynti ei johda puheita pitemmälle, aika kuluu, rahat kuluvat.
Vaimo työttömänä, liuta alaikäisiä lapsia ja säästöt syöty muutaman kuukauden kuluttua.
Alkuvuodesta lappu luukulle, firma konkurssiin ja toivotaan että pääsee edes työtömyyskortistoon odottelemaan "aktivointeja". - muutos pysyvää
ktm:mä kirjoitti:
Eli vielä kun menin opiskelemaan kauppatieteitä 2002 kaikki hössöttivät koulussa sitä sun tätä, työllistyminen olisi varmaa. Ajattelin jo silloin että se on emävale!
Konkreettisin esimerkki tästä oli eräällä johtamisen tunnilla, jossa joku siipeensä saanut yrityselämästä kouluu takaisin tullut johtamisen maisteri sanoi :" hän tuli takaisin koska, firmassa hänet pantiin soittamaan asiakkaille ja bookkaamaan käyntejä tms.- eihän sellainen sovi maisterille (tälle koulutustasolle)" Koko ekan vuosikurssin sali hymähti, mietti vaan että kaikkkia dorkia sitä yliopistossakin on !!!
Opin jotain heti ekana päivänä astuessani yliopistoon tai oikeastaan jo muutamaa vuotta etukäteen, nimittäin sen että työmarkkinat tulevat sakkaamaan. Ja eikö näin ole käynyt???
Onneksi tuli jo ennen opiskelua harjoitettua pienimuotoista yritystoimintaan ja sijoitustoimitaa - siis kesätyösäätöistä kasvattaen.
En ole mitenkään lahjakas enkä älykäs, olen vaan tehnyt kaikkia töitä joita oman homman pyörittäminen vaatii, paljoo ei ole tarvinnut teettää vieraalla. Siivoan ja kuuraan tarvittaessa.
- yksinyrittäjä.
Niin makaa kuin petaa, tekijämiehille on aina kysyntää.Joo ihan varmasti moni on työttömänä juuri sen takia, ettei täysin ymmärrä mistä työelämässä on kyse tai sitten ylenkatsovat erilaisia työtehtäviä. Uskon edelleen, että ainoastaan tekemällä voi ansaita, eikä ainoastaan odottamalla sitä päivää, että joku yritys palkkaisi korkealla palkalla helppoihin tehtäviin.
Koulutuksen tasa-arvo tasoittuu kyllä siinä vaiheessa, kun kohdataan todellisuus, että jos markkinoilla ei ole kysyntää; ei myöskään ole alalla töitä. Ylläri!
Meillä niin kovasti on vannottu vakaan elinikäisen työpaikan nimiin ja kaikki muut työsuhteet ovat "epäsovinnaisia". Se todellisuus on kuitenkin ihan jotain muuta. DDR:stä oli dokumentti, jossa entiset itäsaksalaiset muistelivat miten kaikilla oli töitä, palkka juoksi vaikkei mitään tarvinnut tehdäkään. Kauas on kyllä siitä ajasta tultu!
Meillä tosin pidetään koko maa asuttuna tukirahoilla ja sitten voikin ihmetellä miksi jossain Kainuussa ei ole töitä... Mutta samat ongelmat ovat totta ihan muuallakin länsimaissa; työttömyys lisääntyy, työpaikkoja katoaa jne jne.
- TD
Yksi Diplomi-insinööri työttömäksi, kun ensin ulkoistettiin ja sitten hommat
siirrettiinkin Intiaan. Eikä toivoakaan työpaikasta, vaikka kaksikin perustutkintoa
takana, ikä nääs ratkaisee. Ei kukaan lähes viisikymppistä perushommiin palkkaa. - So not
Siellä nimittäin yritetään tasapäistää kaikki. Lahjakkaat eivät saa erityistukea kehittyäkseen vielä paremmiksi. Energiaa ja muita resursseja käytetään eniten niihin, joiden kohdalla koko peruskoulun yläasteen suorittamisen mielekkyys on kyseenalaista. Lukioon ei pitäisi päästä alle kahdeksan keskiarvolla, ja jos tuon kasinkin eteen on joutunut ponnistelemaan, on syytä miettiä, että onko lukion käymisestä mitään hyötyä? Liian vähälahjaista porukkaa puristetaan läpi yläasteen, lukion ja valitettavast korkeakoulujenkin oppimäärän. Jos opiskelupaikkoja olisi vain oikeasti älykkäille ja motivoituneille, niin väestön koulutusrakenne tervehtyisi. Päästäisiin eroon ylikoulutetuista keskinkertaisuuksista, joista osa kansoittaa kortistot ja osa vie lahjakkaampien ja pätevämpien paikat "isin suhteilla". Ns. työvoimapulakin johtuu ainakin osittain siitä, että tyypit, joiden lahjakkuustaso soveltuisi mainiosti moniin perustöihin ovat mielestään liian koulutettuja tekemään niitä ja nauttivat yhteiskunnan elatusta mielummin. Jos vain oikeasti fiksuille riittäisi koulutuspaikkoja järkiintyisi homma kummasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681